صفحه 1:
بازاریابی عصبی 7
Mw
Ee,
o
«ا ماک بر
بازاریابی ویر وسی
صفحه 2:
+
9
e
صفحه 3:
156 5]
مهرنوش بافهم
ناهید حسینی نژاد
ليلا كامياب
زهرا بوشاسب
صفحه 4:
ia سس
وی عصبی اخیرا مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. لین علم جدید تلفیق دو علم
geet cg ذرک.غملکرت منز: دون وازد شتقن.ذر
ت بازاریابی استفاده کنیم.
صفحه 5:
هدف بازاریابی عصبی انتقال بهتر پیامهای بازاریابی به دیگران و
آقزلیش احتمال خرید توسط مخاطب است. در نتیجه بودجه بازاریابی
صفحه 6:
ول دارچه که پاباربانی ع lek gli, y ght cul ak goss joo whale
۶ لن قدر زیاد. هستند که مدام حواس مشثریان. را يرت میکنند. پیامهای بازارباین
کمرنگتر شده است. توجه به تبلیغات کمتر شده است. حال اگر کسبوکاری کوچک با بودجه
محدود تبلیفلتی دارید چگونه میتوانید توجه مشتریان احتمللی رابه خود جلب کنید و حتی
باعث شوید از شما خرید کنند؟ شاید پاسخ این پرسش در بازاریابی عصبی نهفته باشد.
صفحه 7:
peer) wy
فرض کنید وارد فروشگاهی میشوید و از همان ابتدا احساس خوبی نسبت به فروشگاه
ندارید. فروشنده بدون توجه به ورود شما به صحبت خود با تلفن ادامه میدهد و وانمود
میکند شما را ندیده است. سپس با لحنی توهینآمیز با شما صحبت میکند و وقت
سوالی فنی درباره محصول میپرسید میگوید: روی جعبه نوشته شده است. خودتان
بخوانید! چقدر احتمال دارد از چنین فروشگاهی خرید کنید؟ شاید از خرید منصرف
صفحه 8:
ی خرید موبایل به فروشگاه مراجعه میکنید. فروشندة سعی میکند برندی را به شما
ay Bia ity حال اسمتن را نننیفهاید: اسر آن-بسیاز عجیب و ناآشتا است. فروشنده
به شما ثابت می کند تمام مشخصات فنی این موبایل ناشناخته بهتر از موبایلی است که
«شما میخواستید. حتی قیمتش هم بسیار ارزانتر است
صفحه 9:
دنبال خرید یک محصول آموزشی هستید. در گوگل به جستجو میپردازید. وارد سایتی
41 لويد كه احساس :ص ىكنيد نمیتوان به آن اعتماد کرد اگز دوستتان از شما بپرسد چرا
ی لسایت را نامعتبر میدانید هیچ دلیل منطققی و قابلقبولی ندارید تا ارلئه دهید. به این
[ للهامىرسيد كه لين سات حرقى.برائ فتن ندارت و ازاخريد غنود متصرف مىشويد,
| محتویات ل را نديدهليد و فقط از روى جند عكس به لين نتيجه مىرسيد كه
صفحه 10:
واژه بازاریابی عصبی بسیار علمی و پیچیده به نظر میرسد. همچنین اغلب کتابها و
مقالات به کاربرد بازاریابی عصبی در شرکتهای بسیار بزرگ و برندهای معروف
میپردازند. ولی اغلب ایدههای بازاریابی عصبی در کسبوکارهای کوچک قابل
صفحه 11:
اغلب شرکتهای بزرگ قبل از تولید یک محصول تحقیقات بازار انجام میدادند تا محصول مورد
005 تمتريان را توليند كنيد. آنها أزامردم مىبرسيديد مه دوست داريد مخصول بعد هآ
چگونه باشد. رنگ بستهبندی چه باشد و چه خصوصياتى داشته باشد. سبس با توجه به نتايج
نظرسنجى و تحقيقات بازار محصولى جديد توليد مىكردند. سيس اتفاق عجيبى رخ مىداد. أن
(neem جدید که دقیقً با خواستهها و سلایق مشتریان تولید شده بود با ماع موم
همان آقرادی که خودشان در نظرسنجی شرکت کرده بودند هیچگاه محصول مورد نظر را
خریداری نمیکردند.
3 إددمء.هلع»اود
صفحه 12:
آقای مالکولم گلادول در کتاب معروفش با نام «نقطه واژگونی» به این پدیده میپردازد. او
توضیح میدهد که افراد مختلف هنگام ورود به کافیشاپ در نظرسنجی شرکت کردند که
قهوه مورد علاقهشان چه فهوهای است. اغلب افرادی که در نظرسنجی اعلام کرده بودند به
قهوه تلخ و غلیظ علاقه دارند. بعد از چند دقيقه در همان کافیشاپ قهوه خود را کاملا
شیرین میکردند. بنابراین هميشه نمیتوان به گفتههای مشتریان اعتماد کرد. گاهی آنها
9 محصول نظراتی میدهند که با خریدهای خودشان تناقض دارد.
صفحه 13:
۱ شدن راز
اگر مشتریان نیازهای واقعی خود را بر زبان نمیآورند و همواره نمیتوان به گفتههای آنان
اد کرده پین Joa, چیست؟ در سالهای آخیر دستگاههایی با نامهای 60 و
۲ (و.. ساخته شده که انواع کوچک و قابلخملی دارد که بر سر انسان نصب
میشود و میتولند از مغز انسان عکس بگیرد. لین دستگاهها دریچهای را برای ورود به مغز
انسان باز کردند. دانشمندان و بازاريابان مىتوانند با بررسى عكسهاى مغز فردى كه مثلاً
در حال تصمیمگیری خرید است به دیدگاه مولقتر و جدیدتری دست يابند.
SS
صفحه 14:
اه
/
بررسى الكوهاى مختلف مغز حين انجام فعاليتهاى مختلف ما رابه نتايج جالب و جديدى
سوق میدهد. مثلاً از مغز افراد مختلف در حال يرداخت يول در فروشكاه عكس كرفتهشده و
الكوى به دست آمده با الكوهاى ديكر مقايسه مىشود. سيس مشاهده مىشود الكوى به
دست آمده شباهت زيادى با عكس مغز وقتى كه بدن در حال تحمل درد است دارد! وقتى به
دست یک فرد سوزن میزنيم همان بخش مغز تحریک میشود که هنگام خرید تحریک
میشود. vil,
ec
صفحه 15:
0 اربانی بهتز لازم است آفغایین مختصرىبباامقزاداقثه ياشيم: its haw thy غمنه
تقسیم میشود که از نظر ساختار سلولی و عملکرد باهم متفاوت هستند. با وجود اينکه لین سه
07 لر فعاليت همديكر تأثیر میگذارند و نمیتوان به طور محض فعالیت مغزی خاصی را به
۱ وش نسبت داده ولی هر کدام از قسمتهای مفز نقش ویژهای دارند. لین سه بخش مغز
جديدء مغز ميانى و مغز قديم نام دارند.
Qe
صفحه 16:
اما سوال بسیار کلیدی آين است که
تصمیمات خرید توسط کدام قسمت مغز
انجام میشود؟ نکته مهمی که در بازاریابی
سنتی به آن توجهی نمیشود این است که
تصمیمات خرید ما اغلب با مغز قدیم انجام
میشود! تا به حال بازاریابان فکر میکردند
۳9 خریدها با بخش متطقی مغزمان
انجام میشود. البته هميشه در طول تاريخ
آن. ميدانسبتند. كه احساسات بر
تصمیمات خرید تأثیر دارد. ولی اکنون
شش شده است که تأثیرگذاری بخش
احساسی و مغز قدیم بسیار فراتر از آن
است که تصور میکرديم.
صفحه 17:
يراكندن ييام ميان مردم به هر تعداد كه ممكن است. بدون اين که پولی برای
لدف ضرف شود. در واقع لین نوع بازاریلبی: مانتد یروس خود را تکثیر ميکند
و مشتری منتشرکننده ن است. متداولترین روش برای انجام این نوع بازاریابی
شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت اهميت لن روز
به روز افزایش بیشتری مییابد.
صفحه 18:
** شرکتهایی از طریق پیامهایی دربرنامههای پست الکترونیک برای خود تبلیغ
ند. بر اسانن این روش هر نامهای که توسط خدمات پست الکترونیک لین
شرکتها صادر می شود. حاوی پیام تبلیغاتی مختصر و مفیدی است. یعنی به
تعداد نامههایی که مردم با استفاده از خدمات این شرکتها بین هم مبادله
میکنند. این پیامها هم توزیع میشود.
0 2
صفحه 19:
بازاریلبی ویروسی هر استراتژی است که افراد رابه انتقال پیامبازاریلبی به دیگران
تلویق میکند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است.
صفحه 20:
** شبکههای اجتماعی کاملاً به سمت وب حرکت کردهاند. اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای خانواده
هر شخص روی خط است یا به زودی به آن متصل میشود. تماس شخصی بر روی وب تقريباً به صورت
رایگان است. هر شخص می تولند در عرض کمتر از یک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از لین
صد تفر نیز به وبه خود میتوانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند.
صفحه 21:
eS eat el Obed eed
** ويروسى ارزشى
**ويروسى حيلهاى
**ويروسى حياتى
*** ويروسى مارييجى
** ويروسى ناخوشايند
صفحه 22:
کل ۳ 5
کنترل نام و نشان تجاری
رشد بدون نمودار (نگاره)
فقدان سنجش و اندازه گیری
نهد بدی وابط شخصی
@ Oo
صفحه 23:
بازاربابی ویروسی به مردم این امکان را میدهد تا از محصولات و سرویسهای
.إل صورت رایگان استفاده کنند. این امکان در جهت چند برایر کردن و
سرعت بخشیدن به فروش شما در بسیار موثر خواهد بود. ایده پنهان در
بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزهای در |=
دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران. قرار میدهید.
صفحه 24:
بازاربابی ویروسی به مردم این امکان را میدهد تا از محصولات و سرویسهای
.إل صورت رایگان استفاده کنند. این امکان در جهت چند برایر کردن و
سرعت بخشیدن به فروش شما در بسیار موثر خواهد بود. ایده پنهان در
بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزهای در |=
دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران. قرار میدهید.
صفحه 25:
بازاریابی و مدیریت بازار م تا
اصول بازاریابی و مدیریت بازار
۱۱09 زر
صفحه 26: