بازاریابی ورزشی
اسلاید 1: به نام خدای زیبایی ها
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4: بازاریابی ورزشی در برگیرنده تمام فعالیت هائی است که برای ارضای نیازها وخواسته های فرایند مبادله ،طراحی شده اند.علم بازاریابی ورزشی ،همانند خود بازاریابی ازعلوم دیگری چون علم اقتصاد،جامعه شناسی،روان شناسی .ارتباطات وحقوق مدد می جویدباید بین بازار یابی ورزشی وبازار یابی از طریق ورزش تمایز قائل شد.بازار یابی ورزشی ،هنگامی روی می دهد که سازمانی ورزشی درصدد ترویج .محصولات وخدماتتش باشداما بازار یابی از طریق ورزش ،زمانی است که سازمانی غیر ورزشی .،درصدد بهره گیری از ورزش ،بعنوان ابزار فروش محصولاتش باشد بازاریابی ورزشی:
اسلاید 5: ورزش بعنوان صنعت، امروزه مفهومی آشنا درکشورهای پیشرفته صنعتی بشمار می رود، رابرت میرز مدیر شرکت ریباک(Reebok) می گوید:ما چندین سال است به این باوررسیده ایم که امروزه بازار دراختیار انواع ورزش ها،مد وموسیقی است. درامریکا صنعت ورزش،یازدهمین گروه صنعتی بزرگ را تشکیل می دهدومردم سالانه 213 تا 350 بیلیون دلار،صرف خرید کالا ها وخدمات ورزشی می کنند.رشد صنعت ورزش با شاخص های چون،تعداد شرکت کنندگان،پوشش رسانه ای ،میزان اشتغال،بازارهای بین المللی و... اندازه گیری می شود.
اسلاید 6: شناخت بازارهای ورزشی
اسلاید 7: شناخت بازار هر استراتژی بازار شامل دو بخش است : گزینش بازارهدف توسعه و تدوین برنامه بازاریابی موثر برای موفقیت در بازار هدف
اسلاید 8: اهمیت تقسیم بندی بازار ورزشی می توان نیازها و احتیاجات هر بخش را در مقابل رقبا آزمایش کرد . با استفاده از اطلاعاتی که از هر خرده بازار بدست می آید می توان ، متناسب با بازارهای ورزشی مختلف ، بودجه های بازاریابی مناسبی را به آنها تخصیص داد . با شناخت دقیق خرده بازارها ، می توان در برنامه های بازاریابی ورزشی خود تغییراتی ایجاد کرد و برای جلب رضایت مشتریان ورزشی خود ، تلاش کرد .
اسلاید 9: آگاهی از وسیع بودن بازار ورزشی و جمیت طرفدار آن برای بازاریابان ورزشی اهمیت بسیاری دارد . به عنوان مثال ، استخر عمومی شنا دارای بخش های مختلف بازار است : استفاده کنندگان از سونا شرکت کنندگان تناسب اندم اعضای تیم های ورزشی شناگران حرفه ای کودکان والدین همراه کودکان باشگاههای اجتماعی فراگیران شنا
اسلاید 10: معیارهای تقسیم بازارهای ورزشی قابلیت درآمدزایی و افزایش سودتشابه نیازمشتریان تفاوت نیازهای مشتریان ورزشی توان فعالیت بازاریابی ورزشی برای دستیابی به یک قسمت سادگی هزینه تقسیم بازار به قسمت های گوناگون
اسلاید 11: استراتژی های مختلف انتخاب مشتریان یا بازارهای ورزشی استراتژی بازاریابی ورزشی یکسان : در این حالت ، سازمانهای ورزشی به تفاوت در نیاز مشتریان و یا تفاوت در اندازه نیازها توجهی ندارند و بازار ورزشی را به صورت یک مجموعه در نظر می گیرند و نیاز مشابه و معمول مشتریان را برآورده می کنند . این استرتژی به دلیل پایین بودن هزینه ها طرفداران بسیاری دارد .
اسلاید 12: 2. استراتژی بازاریابی ورزشی تفکیکی سازمان های ورزشی سعی می کنند طبقات مختلف مردم را جزو مشتریان خود کنند . در این حالت سازمان های ورزشی در چند خرده بازار یا همه خرده بازارهای یک بازار فعالیت می کنند و برای همه خرده بازار ، برنامه های بازاریابی ورزشی مجزایی تهیه می کنند و با عرضه انواع ورزشها ، انواع رقابت های ورزشی و بکارگیری برنامه های بازاریابی گوناگون ، مقدار فروش را افزایش داده و تعداد بیشتری خرده بازار در اختیار می گیرند . در این حالت هزینه ها افزایش می یابد ، بنابراین نمی توان بطور قطع گفت این استراتژی کامل و مطلوب است .
اسلاید 13: 3. استرتژی بازاریابی ورزشی تمرکزی در بازاریابی تمرکزی ، سهم بزرگی از یک بازار کوچک ، بازار هدف محسوب می شود . با تخصص و مهارت ایجاد شده در یک بازار با گذشت زمان اطلاعات وسیعی در زمینه مختصات بازارهدف کسب می کنند و موقعیت مستحکمی بدست می آورند .
اسلاید 14: عوامل موثر در انتخاب استراتژی های ورزشی عوامل داخلی اهداف سازمان ورزشی 2. اندازه سازمان ورزشی 3. منابع سازمان ورزشی 4. توان رقابت ورزشی 5. مرحله عمر رقابت یا ورزش
اسلاید 15: عوامل موثر در انتخاب استراتژی های ورزشی عوامل بیرونی : تعداد ورزشها : چه تعداد ورزش حرفه ای و آماتور در بین مردم وجود دارد ؟نفوذ در بازار ورزشی : آیا در بازار ورزشی می توان نفوذ کرد ؟ بازخورد از بازار ورزشی :داشتن اطلاعات در مورد بازارهای هدف اهمیت به سزایی دارد تجربه : تجربه بهترین معلم است کنترل : کنترل بازارهای ورزشی می تواند از هیچ تا کنترل و مسئولیت کامل متغیر باشد هزینه : ورود به بازارهای ورزشی هزینه بر است ، استراتژی یکسان کم هزینه تر از دو استراتژی تفکیکی و تمرکزی است
اسلاید 16: 7 . میزان سود : مشخص نمودن فروش بلند مدت و هزینه های مرتبط با آن 8 . میزان سرمایه گذاری :استراتژی هایی نفوذ به بازار ، ارتباط مستقیم با میزان سرمایه گذاری دارد . 9 . نیازهای اداری : هزینه های اداری با ورود با نوع استراتژی بازار تغییر می کند ، آیا میتوان از حامیان بهره برد ؟ 10. کارکنان مورد نیاز : نیروی انسانی مهمترین سرمایه یک سازمان است . 11. روبرو شدن با بازارهای ورزشی : قوانین ورزشی ، آزانس های مختلف ورزشی ، فدراسینون ها و... جزء مشکلات بازارهای ورزشی محسوب می شود . 12. انعطاف پذیری : سازمان های ورزشی در انتخاب و یا تغییر روشهای ورود به بازارهای هدف ورزشی باید منعطف باشد .
اسلاید 17: 13. ریسک : ریسکهای موجود در بازارهای هدف ورزشی بایستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند . 14. استراتژی بازاریابی رقبا : زمانیکه رقبا به طبقه بندی بازار می پردازند ، سازمان ورزشی به سختی می تواند از استراتژی بازاریابی ورزشی یکسان استفاده کند . 15. تشابه بازارهای ورزشی : در بازارهای ورزشی که مشتریان یا مخاطبان ورزشی تشابه دارند ، اغلب از استراتژی بازاریابی ورزشی یکسان استفاده می شود . 16. همجنس بودن و مشابهت ورزشها : بیشتر مشتریان ورزشی خصوصیات و ویژگیهای برخی از ورزشها و محصولات مشابه را تشخیص نمی دهند ، (استفاده از بازاریابی یکسان ) . برای رشته هایی که دارای ویژگیهای قابل تشخیص بوده و به آسانی از رشته های دیگر تمیز داده می شوند ( بازاریابی ورزشی تمرکزی یا تفکیکی) مناسبتر است .
اسلاید 18: روشهای تقسیم بازار ورزشی
اسلاید 19: تقسیم بندی بر اساس عوامل جغرافیایی در این تقسیم بندی ، مخاطبین و بازارهای ورزشی به واحدهای مختلف جغرافیایی مانند ، کشورها ، مناطق ، شهرها و ... تقسیم می شوند .
اسلاید 20: تقسیم بندی بر اساس عوامل جمعیت شناختی در این تقسیم بندی ، بازاریابان ورزشی بازار را بر اساس عوامل جمعیتی مانند سن ، جنسیت ، ... تقسیم می کنند . از این روش ، بیش از روشهای دیگر در تقسیم مشتریان و بازارهای ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد . زیرا خواسته ها ، ترجیحات و میزان استفاده از محصولات و خدمات ورزشی با متغیر جمعیت شناسی ارتباط نزدیک دارد و دیگر اینکه این متغیرها را ساده تر می توان اندازه گیری کرد .
اسلاید 21: تقسیم بندی براساس عوامل روانشناختی در این تقسیم بندی ، بازاریابان ورزشی ، مشتریان و مخاطبین ورزشی را براساس سبک زندگی و شخصیت به گروه های مختلفی تقسیم می شوند . این گروههای مشابه جمعیتی بر اثر عوامل روانشناختی ، رفتارهای مختلفی را از خود بروز می دهند .
اسلاید 22: تقسیم بندی بر اساس عوامل رفتاری بازاریابان ورزشی در این تقسیم بندی ، مشتریان و مخاطبان ورزشی را بر پایه اطلاعات ، وفاداری ، وضعیت ها و موقعیت های مخاطبان یا میزان استفاده از محصولات یا خدمات ورزش به گروه های مختلفی تقسیم می کنند . همانندسازی هویتی طرفداران ورزشی: همانندسازی طرفداران به معنای تعهد و مشارکت حسی عاطفی یک مشتری با یک سازمان ورزشی میباشد.
اسلاید 23: قاره سن سبک زندگی موقعیتها کشور جنس عقاید منافع ایالت اندازه خانواده شخصیت وضیت مخاطبین مناطق شهر درآمد.شغل میزان استفاده روستای نژاد . ملیت وضعیت وفاداری
اسلاید 24: مشتریان و بازارهای ورزشی را می توان از نظر:دفعات حضور یا استفاده ورزشی بسیار وفادار2. وضعیت وفادار وفادار نسبی و موقت وفادار بی ثبات بیوفا 3. موقعیتها 4. منافع
اسلاید 25: برخی تفاوتهای عمده میان بازار ورزشی و بازارهای مرسوم و معمولیبرخی تفاوتهای عمده میان بازار ورزشی و بازارهای مرسوم و معمولیبازار ورزشیبازار معمولی- اغلب، سازمانهای ورزشی باید همزمان رقابت و همکاری نمایند.- به خاطر تفوق اطلاعات، تجربیات شخصی و تمیزدهی قوی شخصی، مشتریان ورزشی اغلب خودشان را کارشناس و خبره میدانند.- درخواست مشتریان دائماً تغییر میکند- محصولات ورزشی، ناملموس، غیرعینی و صرفاً تجربی است.- محصول ورزشی (مسابقه) همزمان تولید شده و به فروش میرسد و هیچ سیاهۀ کالایی برای محصولات وجود ندارد.- فروش ورزشی عموماً جمعی است و رضایت خاطر مشتری تحت تأثیر امکانات رفاه عمومی میباشد.- محصول ورزشی حالتی ناپا و غیرقابل پیش بینی بودن دارند.- بازاردار ورزشی کنترل چندانی بر محصول ندارد و کنترل وی بر بسط محصول محدود است- ورزش جنبه و جذبه ای جهانی دارد و بر تمام شاخصهای زندگی نفوذ می یابد.- موفقیت هر سازمان به دفاع در برابر رقبا و حذف حریفان بستگی دارد.- کمتر ارباب رجوعی پیدا میشود که خود را خبره بداند و اکثراً سعی می کنند که به اطلاعات و کمک افراد زبده و حرفه ای اتکا کنند.- درخواست مشتریان قابل پیش بینی است زیرا کالا همیشه ثابت است.- چیزی که مشتری میخرد ملموس، قابل مشاهده و قابل حس کردن است و میتواند برای بیش از یکبار استفاده شود.- محصولات دارای سیاهۀ کالا و عمر قفسه ای هستند و میتوان مخازن را دوباره پر ساخت.- اگرچه مردم دیگر میتوانند از خرید یک ماشین لذت ببرند اما لذت و رضایت خریدار به آن بستگی ندارد.- محصولات باید ثابت و قابل پیش بینی باشند، مثلاً اگر یک ماشین خاص با دندۀ جلو به عقب برود، خریدار به سرنوشت ناخوشایندی گرفتار خواهد شد!- بازاردار سعی میکند که با تحقیق و بررسی، طرحی کامل برای محصول تولیدی ارائه دهد.- فقط مذهب و سیاست که البته به خودی خود محصول نبوده بلکه فی الواقع نوعی باورند، میتوانند با گستردگی ورزش رقابت کنند.
اسلاید 26: ارتباط شفاهی: قابلیت صحبت در جمع، گروههای بزرگ، ارائۀ آگاهی ترغیب کننده در مورد محصول و مزایای بالقوۀ آن برای خریدار:ارتباطات کتبی قابلیت ارائۀ گزارشات، تحلیل و بررسی و ارتباطات کلی به صورت خلاصه و مفید فنون کلیدی
اسلاید 27: قابلیتهای کامپیوتری علاوه بر داشتن توانایی (تایپ و..)، فرد باید در تمامی نرم افزارها نظیر databases (پایه های آماری)، spread sheets(برگه های انتشاری)، desktop publishing (چاپ در نمایشگر)، سیستمهای بلیط، استفاده و طراحی صفحات وب، تسلط داشته باشد. در مجموع برای حضور بهتر و مؤثرتر شخص باید دانش عمیقی از نرم افزارها (مثل میکروسافت پاورپونت) داشته باشد.تعلیم پرسنل: داشتن فن ایجاد، انگیزه دهی، و مدیریت گروهی متغیر از افراد برای کسب اهداف سازمانی.
اسلاید 28: فروش: داشتن توانایی برای تشخیص فرصت فروش و قانع سازی مشتریان در مورد ارزش و مزایای آن. قسمتی از این فرصت طلبی به داشتن درک صحیح از نیازها و مطالبات مشتریان مربوط میشود. لذا، برای کسب قابلیت فروش، باید شنوندۀ خوبی باشیم. تحصیلات: حداقل داشتن لیسانس در مدیریت ورزشی یا داشتن لیسانس در زمینه تجارت همراه با ارتباط و قرارگیری در محیطهای ورزشی.
اسلاید 29: منابع -1 پارسی پور،سولماز.(1383).بازاریابی ورزشی.فصلنامه علم ورزش.شماره3.پائیز1383 -2 پارسی پور،سولماز.(1383).بازاریابی ورزشی ودیدگاه استراتژیک.فصلنامه علم ورزش.شماره4.زیرچاپ -3 قاسمی حمید. بازار یابی دراسکواش-دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد کرج -4 حسن زاده مهرداد( 1384). بازاریابی ورزشی – انتشارات پرسمان
اسلاید 30: خسته نباشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.