کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلفروش و بازاریابی

بازاریابی و فروش در شرایط رکود و بحران

صفحه 1:
بازاریابی وفروش در شرایط رکود وبحران دکتر احمد روستا 1389 www.drroosta.com

صفحه 2:
شتاب بيش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن نشانه ضعف است . حضرت على (ع)

صفحه 3:
نیازمند نياز 0 | \ 6 | عوامل رفع ‏ شرایط ‎Bie‏ دادوستد

صفحه 4:
بازارسازى بازارشناسى مديريت دادوستد بازاردارى

صفحه 5:

صفحه 6:
مجموعه ای از آداب » عادات »هنجارها »ارزشها و كرايشها: - ادبيات وزبان و بيان كسب وكار وبازاريابى الكترونيىك ‎Casts‏ ‏- اخلاقیات و ارزشهای تازه

صفحه 7:
00 ‏ا‎ ‎6 ‎PROSPECTING & QUALIFYING يعنى شذ شناسائى مشتريان بالقوه و واجد شرايط از طريق يافتن سرنخ فروش از هر جا و هر كس و هر وقت. © آمادكى يا مرحله شناسائى قبل از مراجعه كردن ‎PREAPROACH‏ ‏یعنی شناسائی نوع نیاز و خریدار (ویژگیهاه معیار و رفتار)

صفحه 8:
0 مراجعه و ملاقات با مشتری APPROACH یعنی ایجاد زمینه ارتباطی و آغازی خوب با رفتار و ظاهری مناسب و آراسته و اظهاراتى كرم و خوب و ارزش زا همراه با سوالاتى كليدى براى شناخت بهتر نياز مشترى و نمايش نمونه کالا برای جذب و جلب نظر او. 9 ce PRESENTATION & DEMONSTRATION معرفى و تشريح محصولء منافع و مزاياى آن با در نظر داشتن ‎AIDA Ju‏

صفحه 9:
0 tor Ve TOTAL ,LOCATE,AIDAS ]0 (9۳۳۱ pee neers pov yor ba ۱09 0 cir ‏ا‎ ae ACPD POSTE VA

صفحه 10:
1 9 OBESE eS bre STD yA Pent RESTS A

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
رفتار شناسی بازار - دلایل خرید مشتریان - دلایل عدم خرید مشتریان - معیارها ورفتارهای جدید خرید ”راهكارهاى فروش | ‏ا‎ TD i - جذب وجلب مشتريان رقيب - جذب مشتريان بالقوه - بازگرداندن مشتریان ناراضی شاکی وخاموش - ایجاد خوشنامی برای محصول ووفاداری مشتریان

صفحه 14:
cu

صفحه 15:

صفحه 16:
مخاطرات وصدمات مخاطرات و صدمات اجتماعی| ۱ ‎ae 0‏ * مخاطرات و صدمات مالي گرفتاریها و ناهنجاریها , ۱ اجتماعي) ‎a‏ (هر نوع زیان احتمالي) ‎i ‏4 ریسکهاو مخاطرات از ل — ‎ ‏مخاطرات و صدمات رواني آمخاطرات و صدمات اچراني (ایجاد هر نوع احساس بد (انجام ندادن آنچه باید ‏و منفي در مشتري) محصو ل انجام دهد) سس

صفحه 17:
ویژگیهای اصلی یک فروشنده حرفه ای 110306 «تصوير و تصور» ا ال 0 ا 200 «i Sy Attitude -C ‏مشترى مدارى‎ «a sea» Knowledge -O اطلاعات و دانش عميق و دقيق در مورد محصول؛ شركت» ‎er nto)‏ 0707

صفحه 18:
‎acc‏ 56۳۱51۱۷۱۲۷ «حساسیت» ا 2 ا ۱۳۰ مشتريان ‎eerie eT lat mee) 1 Pere eererrticr ‏ا‎ Caras | ‎Maturity .O‏ «پختگی» ‎ee‏ برخورد با شكستء دشوارى و بحران ها و رفع ۳

صفحه 19:
كد فروشنده باید بطور همیشگی در جستجوی مشتری و لك Oe Ps ec) ‏«مبلغ» ارتباط با مشتريان و مبادله اطلاعات با‎ مشتريان و خريداران فعلى و بالقوه در مورد 0-0-7 خدمات شرکت.

صفحه 20:
9- فروش: فروشنده بايد هنر فروشندكى داشته باشد. شامل ملاقات با مشترى» ‎Fee a‏ ل ا ا ۱ پرسشها و مسائل اقتصادی» فنی و تکنیکی» بستن قرار داد. خدمات: فروشنده باید خدمات گوناگونی به مشتری بدهد. مشورت در مورد مسائل آنان» ارائه كمكهاى تكنيكى و فنى» تسهیلات و ترتیبات مالی» تسریع در حمل.

صفحه 21:
6 کسب اطلاعات: «محقق» فروشنده كردآورنده اطلاعات و ارائه دهنده آن به شرکت به حساب مى آيد. او بايد كزارشات مرتب و دائمی در مورد فعالیتها و يافته ها ی خود از ۳ ‎Tec)‏ له ‏زر ‏استء او بايد مشتريان را اولويت بندى كرده و كالاها را بدرستى با مشتريان تطبيق دهد.

صفحه 22:
۱ ۱ ۱ Br

صفحه 23:
۷مردم داربی ”هوشمندى رقابتى "روانشاسی بازیار "جامعه شناسی بازار "ویژگیهای فروش منحصر بفرد

صفحه 24:
‎wv‏ برنده - برنده ‏” انعطافى ۱ 7 معکوس ودرخواستی ‎Perea‏ ‎6

صفحه 25:

صفحه 26:
REENGINEERING REORGANIZING ‏سازماندهى مجدد مهندسی مجدد‎ ‎REINVENTING ۲‏ با زآفرینی

صفحه 27:
۱ " REFOCUS CUSTOMERS Bre pba " RECREATE MISSION ‏تعريف استراتزى هاى تازه‎ " " REDEFINE STRATEGIES ‏باز انديشى بازارها‎ " " RETHINK MARKETS

صفحه 28:
‎J‏ 205 تازه محصولات ‎REDESIGN PRODUCTS‏ " * ارزیابی جدید فرایندها ‎REEVALUATE PROCESSES‏ " * بازآموزی کارکنان ‎RETRAIN EMPLOYEES‏ " * بازآمیزی صایات ‎REINTEGRATE OPERATIONS‏ "

صفحه 29:
۱ در دوره رکود وبحران

صفحه 30:

صفحه 31:
1 از بحران نترسید

صفحه 32:

صفحه 33:
VALUE EXISTING CUSTOMERS Wille ‏شتویادة‎ [۱ NOD NTT SP Es ‏به جاى يافتن مشتريان جديد را نوعى‎ ‏استراتزى اثربخش كاهش قيمت تمام شده‎ ‏بدانيد.‎

صفحه 34:
VALUE EXISTING 0 15 Soy MEO SS ‏»تنظيم وترويج برنامه هاى وفادارسازى مشتريان براى تكرار‎ ‏خريد آنها‎ ‏ایجاد انگیزه در مشتریان فعلی برای خرید در شرایط بحران‎ ‏ورکود‎

صفحه 35:
ا ل ا »افزايش دوره كارانتى ويا ارائه خدمات اضافى وجانبى *آموزش کارکنان برای برآورده ساختن نیازهای گوناگون مشتریان فعلی از طریق فروش اقلام جانبی» مکمل مرتبط وغيرمرتبط ‎TEE TU‏ ل

صفحه 36:

صفحه 37:
STOP WASTING MONEY BT ee Up ye rn ees errs yy ۳ ‏ا ا‎ 1 ‏ا‎ ‏ا ل‎ ‏كنيد.‎

صفحه 38:
LL ITS ‏منافعرأ‎

صفحه 39:
‎SELL BENEFITS /‏ متلفع را بسفروشید ‎۱-۳ eS ee a Se Cele emp ant ea BD a ‏9 آنها محصول شما را نمی خرند بلکه دستاورد ونتیجه محصول (منافع مورد نظرشان ) را می خواهند. ‎۱ IBY SCD Tye SS

صفحه 40:
ياسخكو ‎١‏ بشناسيد و ب ‎oe‏ ل ها وخواسته های پنهان مشتریا * نیازها و باشید. مناف ‎eee Were‏ ثابت كنيد كه آنها را در. شتريان ثاب ا رح ور بای 2 ان باشيد. ۳ ای یا ۰ مشک گشاه راهگشا

صفحه 41:

صفحه 42:
۰ همه هزینه های بازاریابی باید قابل رهگیری باشند . ۱۳9 eTOCs We een ‏شود.‎ ا 0 ۳-۳۰ ‎٠‏ اكر هزينه اى موثر هست بيشتر خرج كنيد.

صفحه 43:

صفحه 44:
FRIENDS ‏ی‎ eer 121211300100110 0 ‏ا‎ ‎. ‏ارتباط خود را با ذینفعان بهبود بخشید‎ * ‏اطلاع يابى واطلاع رسانى به آنها را بهتر‎ ٠ ‏وبيشتر كنيد تا فروشتان افزايش يابد.‎ HELP YOUR 0

صفحه 45:

صفحه 46:
MAKE SOCKS 7 7 OS Tee CSR Les See bo bees) ۳ BS فعاليتهاى بازاريابى خود را بروى تأمين كالاها وخدمات ارزان و مناسب بر بسته هاى كالاها و خدمات خود را كوجكتر »محدودتر وارزانتر كنيد. ‎Te ee CTE Boo)‏ ا ‎EC‏

صفحه 47:

صفحه 48:
Bye) STROY YO AND تلاسه(ب 7(

صفحه 49:

صفحه 50:
MEASURE MEASURE ۱۳۸9 ۱ ‏سا تست‎ 1 STS ner eb ‏كوناكون اندازه كيرى كرده وشاخص ها را بيكيرى كنيد.‎ ‎٠‏ توجه داشته باشيد كه: ‏ا ا ا ل ا ‎eS Se‏ ‏ا ا ا ‎Te‏ ‏اا ا ا ل ا ا 0 ‎201121 ‏ا ل ا‎ COE o EDS al

صفحه 51:
MEASURE MEASURE meAsuRE() - 96 © از فروشها ناشى ازاولين ارتباط ها هستند. - 9960 از فروشها مربوط به دومین ارتباط هستند. - 096 از فروشها حاصل سومین ارتباط هستند. - 00096 از فروشها حاصل چهارمین ارتباط هستند. - 60096 از فروشها حاصل پنجمین تا دوازدهمین ارتباط هاست.

صفحه 52:
MEASURE MEASURE meAsuRE() اگر بازاریابان بیش از یکبار پیگیر مشتری نباشند بر ۳2 ۳ به رقبا می دهند!

صفحه 53:
MEASURE MEASURE meAsuRE() * It Gets Worse! * Why do people stop buying from a business? ‎os‏ ا سين ‏-090) مى ميرند. ‏ا ا 0 ‏-096 به توصیه دوستان وبستگان توجه می کنند. ‏-096 به گزینه دیگری که فکر می کنند ارزشمندتر است توجه دارند. ‎Ew SSR kay ‏-96©© خريد خود را بعلت بى تفاوتي ها متوقف می کنند.

صفحه 54:
Summary ‏إخلاضه‎

صفحه 55:
10 خاصه 5۱۲۱۲۲۱۵۲۷ ۰ به ده هشدار بازاریابی در یک دوره اقتصادی رکود وبحران توجه كنيد: 0- از بحران نترسيد. ©- مشتريان فعلى را ارزشمند بدانيد. ©ضايعات را متوقف كنيد. 5 ABO © به بازكشت سرمايه كذارى توجه كنيد.

صفحه 56:
۳ ‏او سس‎ (Gladigh) (iil 4 -O ا ۱0 ۳ 0 از تأثیرگذاران ونیروهای فروش پنهان استفاده کنید. ©- شناسه (برند) خود را خراب نكنيد. RY WEB WB NN OR SPT (1()

صفحه 57:
واکنش عمومی_ 0 كاهش مصرف و تأخير وتعديل در خريدها 0 مراقبت و دقت در خرج وخريد 0 پرس وجو و تحقیق 5200 0 کاهش سرمایه گذاری های جدید ۱ PTO)

صفحه 58:
محصول_ ل 2212-2 ۱0 ‏ا ا‎ OY pene dy URIS 0 ob! ED CTO eye irs) ‏خريد شناسه ها (برند)‎ 0 0 خريد بسته هاى كوجكتر محصولات

صفحه 59:
مت 0 كرايش به قيمت هاى ارزان 0 علاقمندى به شرايط مناسب يرداخت 0 توجه به اقلام قسطی» حراجیءتسهیلاتی و اعتباری

صفحه 60:
5 SPY She Mere core ae) Verte tore ee rve-1 5-20) 0 خريد از خرده فروشى هاى ارزان قيمت 0 كرايش به مراكز وميادين خريد

صفحه 61:
ٍ تبلية 0 تبلیغات توصیه ای ودهان به دهان 0 علاقه به حراجيهاءجوائز وامتيازات در خريد 0 استخدام یا استفاده از فروشندگان قوی ‎ETC SS Te CaO)‏ ل

صفحه 62:
pea wees) 7 خارج شدن از بازارهای ضعیف وغیرمفید ۳ لك لك كن ۱ ‏ا‎ 6 Sa 7 توجه به بازارهای دست دوم 9 7 بخش بندی بازار وانتخاب بازار هدف بر اساس معیارها ومبانی جدید

صفحه 63:
استراتزى هاى محصول_ 020 POP WT DET RYO) POPCORN IE NCO "تاکید برشناسه (برند) های مناسب و قابل پذیرش بازار م۱ 0 ECT 6 Ve ‏۷محدود کردن محصولات لوکس وغیرضروری‎

صفحه 64:
Ces: e Bree Sere es pw) ‏استراتژی قیمت گذاری نفوذی (ارزان)‎ 0 ‏قیمت گذاری توافقی‎ 0 0 کاهش قیمت همریاه با حفظ کیفیت ‎ETA)‏ 1[

صفحه 65:
خر اه ی epi si cs Sil sal ۵ بازنگریی واصلاح نظام توزیع وفروش 0 انتخاب مکانها ومحل های جدید توزیع وفروش 0 فروش در مراکز عمده فروشی وتخفیفی وارزان ‎Ss) Se oe)‏ ۱ 0 همکاری با واسطه های گوناگون و جدید 0 تقويت روابط با توزيع كنندكان فعال

صفحه 66:
ثر اه ی 3 استراتژی ترویچج_ Givi dary bia 0 ‎cyte gilae cole diluy jf oslétud sl jal 0‏ 15 0 اطمينان سازى از طريق جاذبه هاى منطقى وجديد 0 استفاده از خریداران ومصرف کنندگان راضی در تبلیغات ‎Ve Cut ya sila 5 jy 0‏ ‏0 تبلیغات توصیه ای ومشاوره ای ‏۵ گرایش به روابط عمومی ورابطه سازی ‎۱3 Te Ce Ses kere eet yy) ‏آموزش فروشندگان برای تأثیرگذاری بیشتر‎ ۵ ‏0 استفاده از تبلیغات اینترنتی

صفحه 67:
‎WEBB re (‏ ا ‎eR 0 sel ‏مجازی و انواع مخاطبین و رقابت فزاینده و گسترده » بنگاه ها‎ 2 ۱۱۱۳ ‏توا‎ ‏هستند تا بتوانند موقعیت رقابتی خود را حفظ نمایند.‎ ‎Sree ee) Wee ees) a‏ چندگانه داشتن سیستم داده ها و اطلاعات بازار » نظام بايش استراتزى ها و مديريت ‎eave) VON Pee eh‏ ‎www.drroosta.com -

صفحه 68:
- مدیریت حاکم بر استراتژی های موازی و چندگانه ا ا ل كه :1 لاع لاع ث6 لظ ]] م الاوجع لالالا0© * مدیریت ارتباطی ‎RELATIONSHIP MANAGEMENT‏ » مديريت مشاركتى ‎PARTNERSHIP MANAGEMENT‏ Pe eee et)

صفحه 69:
- لازمه تداوم حضور در بازار » يافتن » ساختن و حفظ ‎ee eee Er ere Br‏ و استراتژی مناسب در این حوزه است. - گاهی مزیت ها کوتاه مدت و زمانی پایدار هستند و ‎Soe OS eve oon es‏ استفاده از فرصتها ميتوان از هر نوع مزيتى استفاده ae

صفحه 70:
‎Sree 11 0‏ نوع روابط مناسب با انواع گروه های ذینفع است. ‏- گروه های ذینفع شامل مشتریان » همکاران » صاحبان سهام» ۱ 0 ۳ هسته هاى قدرت در بازار هستند. ‎www.drroosta.com

صفحه 71:
- در رقابت آينده » بازاريابى و فروش هوشمندانه. جایگزین یا مکمل بازاریابی و فروش فعالانه » تجربى و سنتى ميشود. Peers ‏ولمع‎

صفحه 72:
لسترلتژی‌هوشمندانه » مبتنییر رقابت . هوشمندلنه و مدیریت‌هوشمندلنه لست -سرعت» سهولت و سادگی بر اساس خلاقیت» 1 0

صفحه 73:
7 ‏ای‎ ۱:9 e Te SB re. ie ‏ذینفع رمز موفقیت این استراتژی است.‎ - ارزش ها و معيارهاى ارزشى متنوع و متغيّر هستند و در نتيجه تلاش دائم براى ارزش شناسى و ارزش آفرينى لازمه موفقيت اين استراتزى است .

صفحه 74:
* يكى از مهمترين اهداف استراتزيى هر بنكاه »ايجاد منزلت در بازار و مکان یابی و جایگاه قوی در ذهن ‎eal Gly pide‏ FT a ae ae oe tod Te eee eek

صفحه 75:
pe Pol ۲ oe NTANGI BLE ‏نامحسوس‎ MARKETIN G STRATEGIE 5 - Rr eee eect

صفحه 76:
‎-١‏ استراتزى بازاريابى جابى ‎AGILE MARKETING STRATEGY‏ ‏ا هُشیارانه ل 1 وشناساتی زود هنگام ودرست فرصتها ‎eT EC eS nD‏ 1 سريعءجابك و جالاك ‎rect

صفحه 77:
ل ال 0 تهدیدات و کسب مزیت وسود ناشی از تحولات بعنوان عوامل رشد وشكوفائى است. OCCU Wee bs "چابکی:توانانی رونق وشکوفاتی در محیط تحولات مداوم وغیرقابل پیش بینی است. « برایان ماسکل 6۲۰۰۱ و ‎CS aS ere a Sa) Be)‏ « ورنادات » rect

صفحه 78:
لت اه يكبارجكى بازاريابى وتوليد در بازار ومحيط هاى بويا و پرتحول از طریق دیده بانی بازار و شناسائی ار ۱ ‎fers‏ 0

صفحه 79:
شایستگی واکنش پذیری" RESPONSIVENESS COMPETENCY . ‏بازاريابى”‎ ‎Rie. انعطاف پذیری سرعت QUICKNESS FLEXIBILITY 1 3 ۱ 1

صفحه 80:
"-استراتؤى بازاريابى ناب: ‎LE®O DORKEMOG GPROTPEGY‏ پیشگیری وپاک سازی دائمی بازاریابی وفروش از عوامل بازدارنده»كند كننده.زيانبارو بى ارزش ونيز حذف ضايعات و زوائد جهت ارزش آفرينى بيشتر

صفحه 81:
1) ase iG ‏تور و ی رو و ام ا‎ ۳ iar om Ths requires trot we voulcudly view processes Prow the Pea oe) ae oe er oi فرايند دائمى شناسائى و حذف ضايعات از طريق نكاه ‎tt Perec)‏ ا ‎RiP Artis‏

صفحه 82:
OD Nn a © Oust ts db hoow we “Mor Ocke-Oddded wivip” or “DOO” ta dapocese 0 ‏و‎ Ot EN PE ca oa od the oryodizuivd ubvut the aeeds oP the pustowerlworketphor — hte ws well os Cxtercd Ousiowers * Oana dPPerecat hieds oP wustes extst

صفحه 83:
‎aa‏ ات مسا ‎0 et re et CeO ora eS tintin ee ‏لور‎ ‎LOO we woe t hoppes: ‎> ®y cevelpray pevpl's CBPCOLIMES & 016 ‎OM CLC)‏ ل و لمي مگ وتا ‏لصحو د سنا ببستيس ذا د بلصو بر ذا ‏هين ‎Nae ‎@ERPOROGOOE ou bwer vost. ‎

صفحه 84:
ار ‎1IDTCOEGIGLE & IDO1G1@LE‏ ‎ODBRKEMOGE GYROTEGY‏ UB ‏ل‎ tn ee Ean renee et ee ROW Ble eB) ‏ومعنوی بازاریابی وفروش واستفاده درست از‎ ‏آنها بعنوان مزیت های رقابتی آینده وتقویت‎ ‏رل ا 0ك‎

صفحه 85:
ال امات بازاریابی نادیدنی ونامحسوس 7۳ See eRe ۳ B ee errs eye eT

صفحه 86:
عناصر و عوامل بازاريابى ناديدنى ونامحسوس ‎OBROO EQOWY (a3) Auld IY‏ ارزش منزلت وجایگاه بازار 6601۷ ۳۵۵1۳1۵0 “”"ارزش مشترى 000117 +0)006/1:0000:0 ا 2000 ‎RTT as‏ 1 COCO UMUC HE AED PED Bh WX RGg OLOled Faas

صفحه 87:
ع-استراتزى بازاريابى ارزشى ‎VALUE-BASED MARKETING‏ ‎STRATEGY‏ BYTVE ‏ا‎ re cre kes نظر ومطلوب مشتریان برای پاسخگوتی به انتنظارات در شرايط رقابت وارتباطى بايدار وارزشمند با مشتريان وذينفعان

صفحه 88:

صفحه 89:
‎BS)‏ 0 رت ‎OCT WA OTN Ca OCCA NCCT‏ دل ‏استفاذه از شيوه هاء تكنيكها والكوهاى اثربخش وثمربخش سنتى ونوين براى دستيابى به بيشترين بهره ورى بازاريابى ودستاوردى ‎ins‏

صفحه 90:
عوامل و عناصر لازم: ل ۱۳ ۰ مدیریت وبازاریابی یکپارچه | Al 85150 + ۰ مدیریت منابع و داده ها ‎٠‏ بازمهندسى فرايندهاى بازاريابى وفروش ‎٠»‏ بازاريابى دستاوردى ‏۰ استفاده از انواع مزيت ها براى نتايج بهتر وبيشتر

صفحه 91:
دردرا بايد كفت ‎oe id‏ اك OC ee Pee eT By

www.drroosta.com شتاب پیش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن نشانه ضعف است . حضرت علی (ع) 2 نیاز نیازمند بازاریابی (مدیریت دادوستد) عوامل رفع نیاز شرایط دادوستد ‏ROOSTA بازارسازی بازارشناسی مدیریت دادوستد بازارداری ‏ROOSTA ارکان فروش مدرن • ف • فرهنگ فنون • ر • رویکرد رفتار ر+اهکار • و • ویژ+گیها وظایف وسایل شیوه شاخص • ش • شایستگی ‏www.drroosta.com فرایند فرهنگ فروش مجموعه ای از آداب ،عادات ،هنجارها ،ارزشها و گرایشها: ادبیات وزبان و بیان کسب وکار وبازاریابی الکترونیکونوین -اخالقیات و ارزشهای تازه ‏www.drroosta.com فرآیند فروش حضوری -1مشتری یابی (سوژه یابی) ‏PROSPECTING & QUALIFYING یعنی شناسائی مشتریان بالقوه و واجد شرایط از طریق یافتن سرنخ فروش از هر جا و هر کس و هر وقت. -2آمادگی یا مرحله شناسائی قبل از مراجعه کردن ‏PREAPROACH یعنی شناسائی نوع نیاز و خریدار (ویژگیها ،معیار و رفتار) ‏www.drroosta.com -3مراجعه و مالقات با مشتری ‏APPROACH یعن+ی ایجاد زمین+ه ارتباط+ی و آغازی خوب با رفتار و ظاهری مناس+ب و آراس+ته و اظهاراتی گرم و خوب و ارزش زا همراه ب+ا س+واالتی کلیدی برای شناخ+ت بهت+ر نیاز مشتری و نمایش نمونه کاال برای جذب و جلب نظر او. -4معرفی و نمایش ‏PRESENTATION & DEMONSTRATION معرفی و تشریح محص+ول ،مناف+ع و مزایای آن با در نظ+ر داشتن مدل .AIDA ‏www.drroosta.com فنون فروش فنون ومهارتهای ارتباطی ‏TOTAL ,LOCATE,AIDAS فنون ومهارتهای تحقیقاتی ( بینش مشتری وبازار) فنون ومهارتهای تبلیغاتی (تأثیر برای تغییر ) فنون ومهارتهای مبادله ‏www.drroosta.com رویکرد فروش ‏ر+ویکرد رقابتی،مشتر+ی مدار+ی رویکرد بازارگرائی ،بازاریابی معکوس ‏ر+ویکرد علمی وسیستمی ‏www.drroosta.com تکامل توکل تعهد رفتار حرفه ای تخصص تحول تداوم تعلق موتور شش سیلندر فروش دانش جامعه دانش صنعت دانش بنگاه دانش محصول دانش بازار نگر+ش راهکارهای فروش رفتار شناسی بازار دالیل خرید مشتریان دالیل عدم خرید مشتریان معیارها ورفتارهای جدید خرید راهکارهای فروش فروش بیشتر به مشتریان فعلی جذب وجلب مشتریان رقیب جذب مشتریان بالقوه بازگرداندن مشتریان ناراضی شاکی وخاموش ایجاد خوشنامی برای محصول ووفاداری مشتریانwww.drroosta.com چه مدت يكبار خريد صورت ميگيرد؟ از كجا خريد ميشود؟ چه كسی ميخرد؟ تجريه و تحليل مصرف كننده چه موقع خريد ميشود؟ چه چيزی خريداری ميشود؟ چرا خريداری ميگردد؟ چگونه خريد صورت ميگيرد؟ ‏ROOSTA چرا مشتري محصولي را مي خرد؟ چرا مشتری محصولی را نمی خرد؟ ‏ROOSTA ویژگیهای اصلی یک فروشنده حرفه ای « Image -1تصویر و تصور» پوشش ،لبخند ،ژست ،شخصیت ،سبک ،مهربانی « Attitude -2نگرش» مشتری مداری « Knowledge -3معلومات» اطالعات و دان+ش عمی+ق و دقی+ق در مورد محص+ول ،شرکت، صنعت ،محیط ‏www.drroosta.com « Sensitivity -4حساسیت» آگاه بودن ،واکن+ش س+ریع نس+بت ب+ه نیازه+ا و درخواستهای مشتریان « Enthusiasm -5اشتیاق» شور و عالقه و عقیده نسبت به آنچه می فروشید « Maturity .6پختگی» توانائ+ی برخورد ب+ا شکس+ت ،دشواری و بحران ه+ا و رفع آنها ‏www.drroosta.com :وظایف فروشنده -1مشتری یابی: فروشنده بای+د بطور همیشگ+ی در جستجوی مشتری و یافتن آنها باشد. -2ارتباط با دیگران: «مبل+غ» ارتباط ب+ا مشتریان و مبادل+ه اطالعات با مشتریان و خریداران فعلی و بالقوه در مورد محصوالت و خدمات شرکت. ‏www.drroosta.com -3فروش: فروشنده بای+د هن+ر فروشندگ+ی داشت+ه باشد .شام+ل مالقات با مشتری ،عرض+ه و ارائ+ه کاال و خدمات ،پاس+خگویی به پرس+شها و مس+ائل +اقتص+ادی ،فن+ی و تکنیک+ی ،بستن قرار داد. -4خدمات: فروشنده بای+د خدمات گوناگون+ی به مشتری بدهد .مشورت در مورد مس+ائل آنان ،ارائ+ه کمکهای تکنیک+ی و فنی، تسهیالت و ترتیبات مالی ،تسریع در حمل. ‏www.drroosta.com -5کسب اطالعات: «محق+ق» فروشنده گردآورنده اطالعات و ارائه دهنده آ+ن ب+ه شرک+ت ب+ه حس+اب م+ی آید .او باید گزارشات مرتب و دائمی در مورد فعالیتها و یافته ها ی خود از مالقاتهای گوناگون به شرکت ارائه دهد. -6تطبیق دادن: در شرایط+ی ک+ه تولی+د و ی+ا عرض+ه محدود و یا کمیاب اس+ت ،او بای+د مشتریان را اولوی+ت بندی کرده و کاالها را بدرستی با مشتریان تطبیق دهد. ‏www.drroosta.com وسائل فروش ‏محصول ‏قیمت ‏توزیع ‏تر+ویج ‏آمیزه بازاریابی انعطافی وانطباقی ‏www.drroosta.com شایستگی های فروش ‏مر+دم دار+ی ‏هوشمندی رقابتی ‏روانشاسی باز+ار ‏جامعه شناسی بازار ‏ویژگیهای فروش منحصر +بفرد ‏www.drroosta.com شیوه های فروش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برنده – برنده انعطافی معکوس ودر+خواستی اقتضائی پویا ‏www.drroosta.com SOCIAL SUPPORT پشتیبانی اجتماعی SATISFACTION رضایت شاخص های بازاریابی SUSTAINABILITY ماندگاری SUPERIORITY مزیت ROOSTA SUCCESS موفقیت REENGINEERING REORGANIZING مهندسی مجدد سازماندهی مجدد مدیریت بحران REINVENTING بازآفرینی www.drroosta.com نکات کلیدی درمدیریت و بازاریابی مجدد ‏ ‏ ‏ ‏ تعریف و تأکید تازه مشتریان ‏REFOCUS CUSTOMERS تعیین ماموریت یا رسالت جدید ‏RECREATE MISSION تعریف استراتژ+ی های تازه ‏REDEFINE STRATEGIES باز اندیشی بازارها ‏RETHINK MARKETS ‏www.drroosta.com ‏ ‏ ‏ ‏ نکات کلیدی درمدیریت و بازاریابی مجدد ‏ ‏ ‏ ‏ طر+احی تازه محصوالت ‏REDESIGN PRODUCTS ارز+یابی جدید فرایندها ‏REEVALUATE PROCESSES بازآموزی کارکنان ‏RETRAIN EMPLOYEES بازآمیزی عملیّات ‏REINTEGRATE OPERATIONS ‏www.drroosta.com ‏ ‏ ‏ ‏ www.drroosta.com DON’T PANIC از ب حرانن ترسید www.drroosta.com از بحران نترسید Revenue and Margin Decline نزول درآمد و حاشیه سود Declining Market Share نزول سهم بازار Cutting Marketing Spend حذف هزینه های بازاریابی Reduced Visibility کاهش جلوه گری VALUE EXISTING CUSTOMERS علیرا ارزشمند دان ید www.drroosta.com م شتریانف ب VALUE EXISTING CUSTOMERS م4شتریانف44علیرا ارز4ش4مند ب44دا4ن4ید تأکید بر ارزش بیشتر برای مشتریان فعلی به جای یافتن مشتریان جدید را نوعی استراتژی اثربخش کاهش قیمت تمام شده بدانید. ‏www.drroosta.com VALUE EXISTING CUSTOMERS چگونهHOW?+ •تنظیم وترویج برنامه های وفادارسازی مشتریان برای تکرار خرید آنها •ایجاد انگیزه در مشتریان فعلی برای خرید در شرایط بحران ورکود ‏www.drroosta.com تأکید بر ارائه ارزش اضافی برای مشتریان فعلی شامل : •افزایش دوره گارانتی ویا ارائه خدمات اضافی وجانبی • آموزش کارکنان برای برآورده ساختن نیازهای گوناگون مشتریان فعلی از طریق فروش اقالم جانبی ،مکمل ،مرتبط وغیرمرتبط •پیش بینی پاداش خرید برای مشتریانی که دائما ً خرید می کنند. ‏www.drroosta.com STOP WASTING MONEY ض ایعاترا م توقفک نید www.drroosta.com STOP WASTING ‏MONEY .ض4ای4ع4اترا م4توق4فک44نید • جلوگیر+ی از هز+ینه های تبلیغاتی وبازاریابی غیرموثر. • توقف هزینه هایی که قابل اندازه گیری نیستند. • هزینه های اضافی را بیرحمانه حذف کنید. • از سازوکار+های ارتباط با مشتریان وتعامل با آنان استفاده کنید. ‏www.drroosta.com SELL BENEFITS م نافع را ب فروشید www.drroosta.com SELL BENEFITS م4ناف4ع را ب44فرو4ش4ید • خریداران مایلند خرید کنند نه آنکه به آنها چیزی فر+وخته شود. • آنها محصول شما را نمی خرند بلکه دستاورد ونتیجه محصول (منافع مورد نظرشان ) را می خواهند. • نگر+ش وطرز فکرتان را تغییر دهید. ‏www.drroosta.com • نیازها وخواسته های پنهان مشتر+یان را بشناسید و پاسخگو باشید. • به مشتریان ثابت کنید که آنها را درک می کنید وبه منافع وعالئق آنها توجه دارید. • مشکل گشا ور+اهگشا برای مشتریان باشید. ‏www.drroosta.com RETURN ON INVESTMENT RoI ی4ذار4ه گ4رمای4شتس4گ4از44ب www.drroosta.com ب44از4گ4شتس4رمای4ه گ4ذار4یRoI • • • • همه هزینه های بازاریابی باید قابل رهگیری باشند . آگاه باشید که هر هزینه ای کجا وچگونه خرج می شود. اگر هزینه ای موثر وقابل رهیابی نیست ،همین امروز آنرا قطع کنید. اگر هزینه ای موثر هست بیشتر خرج کنید. ‏www.drroosta.com HELP YOUR FRIENDS ان4 ) نفع4ی4ذ4(تان4تان4س4ه دو4ب نید44مکک44ک www.drroosta.com • • • • ‏HELP YOUR ‏FRIENDS 4ان ک44مکک44نید ب44ه دو4س4تان4تان(4ذ4ی4نفع ) با کانالهای بازاریابی خود مساعدت کنید. آنها را بعنوان گروههای مرجع یا معرف ومبلغ حفظ کنید. ارتباط خود را با ذینفعان بهبود بخشید . اطالع یابی واطالع رسانی به آنها را بهتر وبیشتر کنید تا فروشتان افزایش یابد. ‏www.drroosta.com MAKE SOCKS & ?PANTS ی4رور4تض4یدا4ول44ه ت44ب .نید44ه ک4وج44ت www.drroosta.com MAKE SOCKS ?& PANTS .ب44ه ت44ول4یدا4تض4رور4یت44وج4ه ک44نید • در شرایط بحران خریداران به کاالها وخدمات ضروری توجه دارند ،آنها را تأمین کنید. • فعالیتهای بازاریابی خود را بروی تأمین کاالها وخدمات ارزان و مناسب با بودجه مشتریان خود متمرکز کنید. • بسته های کاالها و خدمات خود را کوچکتر ،محدودتر وارزانتر کنید. • به مشتریانی که از نظر مالی مطمئن تر هستند توجه کنید. ‏www.drroosta.com YOUR HIDDEN SALESFORCE! نهان44شپ4رو4یف4یرو44!ن www.drroosta.com DON’T DESTROY YOUR BRAND ش ناسه(ب رند) خود را خراب .ن کنید www.drroosta.com MEASURE MEASURE MEASURE یری44 گ4ه4نداز4ا یری44 گ4ه4نداز4ا یری44 گ4ه4نداز4ا www.drroosta.com MEASURE MEASURE MEASURE 4یریا4نداز4ه 4گ44یری 4یریا4نداز4ه 4گ، 4 ا4نداز4ه 4گ، 4 • مراقب باشید که عملکرد بازاریابی وفروش خود را از طریق معیارهای گوناگون اندازه گیری کرده وشاخص ها را پیگیری کنید. • توجه داشته باشید که: 48%از فعالیت های بازاریابان تنها منجر به یکبار خرید مشتری می شود. 25%از فعالیت های بازاریابان منجر به دو بار خرید می شود. 12%از فعالیت های بازاریابان منجر به سه بار خرید مشتریان میشود. فقط وفقط %10از فعالیتهای بازاریابان منجر به بیش از سه خرید می شود.www.drroosta.com MEASURE MEASURE MEASURE – 2%از فروشها ناشی ازاولین ارتباط ها هستند. – 3%از فروشها مربوط به دومین ارتباط هستند. – 5%از فروشها حاصل سومین ارتباط هستند. – 10%از فروشها حاصل چهارمین ارتباط هستند. – 80%از فروشها حاصل پنجمین تا دوازدهمین ارتباط هاست. ‏www.drroosta.com MEASURE MEASURE MEASURE اگر بازاریابان بیش از یکبار پیگیر مشتری نباشند %98،درآمد را به رقبا می دهند! ‏www.drroosta.com MEASURE MEASURE MEASURE !• It Gets Worse ?• Why do people stop buying from a business چرا مشتریان خرید خود را متوقف می کنند؟ 1%می میرند. 3%نقل مکان می کنند. 5%به توصیه دوستان وبستگان توجه می کنند. 9%به گزینه دیگری که فکر می کنند ارزشمندتر است توجه دارند. 14%از کاالها وخدمات شرکت ناراضی هستند.متوقف می کنند. 65%خرید خود را بعلت بی تفاوتی هاwww.drroosta.com Summary !خالصه www.drroosta.com خ4الص4هSummary • به ده هشدار بازاریابی در یک دوره اقتصادی رکود وبحران توجه کنید: -1از بحران نترسید. -2مشتریان فعلی را ارزشمند بدانید. -3ضایعات را متوقف کنید. -4منافع را بفروشید. -5به بازگشت سرمایه گذاری توجه کنید. ‏www.drroosta.com -6به دوستانتان (ذینفعان) خود کمک کنید. -7به تولیدات ضروری توجه کنید. -8از تأثیر+گذار+ان ونیروهای فروش پنهان استفاده کنید. -9شناسه (برند) خود را خراب نکنید. -10عملکردها را اندازه گیری کنید. ‏www.drroosta.com واکنش ها در بحران ورکود: واکنش عمومی oکاهش مصرف و تأخیر وتعدیل در خریدها oمراقبت و دقت در خرج وخرید oپرس وجو و تحقیق oکاهش ضایعات وولخرجی ها oکاهش سرمایه گذاری های جدید oوجود تر+دید ،نگرانی ،بالتکلیفی وعدم یقین ‏www.drroosta.com محصول oخرید اقالم وکاالهای ضروری oگرایش به محصوالت بی نام یا شناسه های ( برندهای ) ارز+ان oخر+ید شناسه ها (برند) های داخلی به جای خارجی oخرید بسته های کوچکتر محصوالت ‏www.drroosta.com قیمت oگر+ایش به قیمت های ارزان oعالقمندی به شر+ایط مناسب پرداخت oتوجه به اقالم قسطی ،حراجی،تسهیالتی و اعتبار+ی ‏www.drroosta.com توزیع oخریدهای بدون واسطه یا کم واسطه oگرایش به خرید از عمده فروشی ها oخرید از خرده فروشی های ارزان قیمت oگرایش به مراکز ومیادین خرید ‏www.drroosta.com تر+ویج وتبلیغ oتبلیغات توصیه ای ودهان به دهان oعالقه به حراجیها،جوائز وامتیازات در خرید oاستخدام یا استفاده از +فروشندگان قوی oکاهش نیر+وهای فروش اضافی ‏www.drroosta.com استراتژیهای بازاریابی: استراتژی های بازار خارج شدن از بازارهای ضعیف وغیرمفید تمرکز بربازارهائی که شناسه (برند) شرکت قوی است. همکاری یا شراکت با رقبا توجه به بازارهای جدید و فعال گرایش به بعضی از بازارهای خارجی توجه به بازارهای دست دوم حضور در بازارهای نوظهور بخش بندی بازار وانتخاب بازار هدف بر اساس معیارها ومبانی جدید ‏www.drroosta.com استراتژی های محصول ‏کنارگذاری محصوالت ضعیف ‏کاهش تعداد محصوالت جدید تأکید برشناسه (برند) های مناسب و قابل پذیرش بازار ‏تمر+کز بر محصوالت ساده ‏گر+ایش به گارانتی وتضمین ها وخدمات جانبی واضافی ‏محدود کردن محصوالت لوکس وغیرضروری ‏www.drroosta.com استراتژی قیمت oاستراتژی قیمت گذاری معکوس oاستراتژی قیمت گذاری نفوذی (ارزان) oقیمت گذاری توافقی oکاهش قیمت همر+اه با حفظ کیفیت oحفظ قیمتها همراه با خدمات اضافی ‏www.drroosta.com استراتژی توز+یع oبازنگر+ی واصالح نظام توز+یع وفروش oانتخاب مکانها ومحل های جدید توز+یع وفروش oفروش در مراکز عمده فروشی وتخفیفی وارزان oحضور +در +بازارچه ها ومیادین عمومی oهمکاری با واسطه های گوناگون و جدید oتقویت روابط با توزیع کنندگان فعال ‏www.drroosta.com استراتژی ترویج ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o ‏o حفظ بودجه ترویج افزایش استفاده از رسانه های مطبوعاتی مناسب اطمینان سازی از طریق جاذبه های منطقی وجدید استفاده از خریداران ومصرف کنندگان راضی در تبلیغات بزرگنمائی موفقیت ها تبلیغات توصیه ای ومشاوره ای گرایش به روابط عمومی ورابطه سازی توجه به عوامل انگیزشی و چاشنی های فروش آموزش فروشندگان برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده از تبلیغات اینترنتی ‏www.drroosta.com استراتژی های آینده -1استراتژی های موازی و چندگانه با توجه به واقعیت ها و شرایط حاکم بر بازار های واقعی ومجازی و انواع مخاطبین و ر+قابت فزاینده و گسترده ،بنگاه ها ناگزیر به تنظیم و اجرای استراتژ+ی های چندگانه و موازی هستند تا بتوانند موقعیت رقابتی خود را حفظ نمایند. الزمه استراتژی های موازی و چندگانه داشتن سیستم داده هاو اطالعات بازار ،نظام پایش استراتژ+ی ها و مدیریت استراتژیک توانمند است. - ‏www.drroosta.com ‏www.drroosta.com مدیریت حاکم بر استراتژی های موازی و چندگانهمدیریت شبکه ای است که ترکیبی است از : • مدیریت مالکیتی ‏OWNERSHIP MANAGEMENT • مدیریت ارتباطی ‏RELATIONSHIP MANAGEMENT • مدیریت مشارکتی ‏PARTNERSHIP MANAGEMENT ‏www.drroosta.com ‏www.drroosta.com -2استراتژی مزیت یابی و مزیت سازی الزمه تداوم حضور در بازار ،یافتن ،ساختن و حفظمزیت رقابتی است که خود نیازمند تفکر استراتژیک و استراتژی مناسب در این حوزه است. گاهی مزیت ها کوتاه مدت و زمانی پایدار هستند ودرنتیجه با توجه به رقابتی بودن بازارها و لزوم استفاده از فرصتها میتوان از هر نوع مزیتی استفاده کنید. ‏www.drroosta.com 4تژیر4ت4باط4ی3- ا4س4ترا ا یکی از عوامل مهم در شرایط رقابتی ،اطمینان ازنوع روابط مناسب با انواع گروه های ذینفع است. گروه های ذینفع شامل مشتریان ،همکاران ،صاحبانسهام ،تأمین کنندگان ،توزیع کنندگان و هسته های قدرت در بازار هستند. ‏www.drroosta.com ‏www.drroosta.com -4استراتژی بازاریابی و فروش هوشمندانه در رقابت آینده ،بازاریابی و فروشهوشمندانه ،جایگزین یا مکمل بازاریابی و فروش فعاالنه ،تجربی و سنتی میشود. ‏www.drroosta.com ‏www.drroosta.com رقابت- ا+سترا+تژیهوشمندا+نه ، +مبتنیب+++ر .هوشم+ندا+نه +و مدیریتهوشمندا+نه +ا+ست سرعت ،سهولت و سادگی بر اساس خالقیت،منفعت و مزیت نکات کلیدی این استراتژی هستند. ‏www.drroosta.com ا4س4ترا4تژیب44ازار4یاب4یارز4ش4ی5- ایجاد ارزش برای سهامداران و مشتریان و گروه هایذینفع رمز موفقیت این استراتژی است. ارزش ها و معیارهای ارزشی متنوع و متغیّر هستند ودر نتیجه تالش دائم برای ارزش شناسی و ارزش آفرینی الزمه موفقیت این استراتژی است . ‏www.drroosta.com -6استراتژی منزلت (جایگاه سازی) • یکی از مهمترین اهداف استراتژیک هر بنگاه ،ایجاد منزلت در بازار و مکان یابی و جایگاه قوی در ذهن مشتریان است. • ایجاد ،تقویت و حفظ منزلت باعث فروش بیشتر ، بهتر ،سریعتر و راحت تر می شود. ‏www.drroosta.com AGILE چابک ALIV E LEAN نا ب MARKETIN G STRATEGIE S استراتژی بازاریابی هوشیار INTANGI BLE نامحسوس VALUED ارزشمند EXCELLE د NT www.drroosta.com ممتاز -1استراتژی بازاریابی چابک ‏AGILE MARKETING STRATEGY دیده بانی و جستارگرائی دائمی و هُشیارانه تحوالت در محیط متالطم وغیرقابل پیش بینی وشناسائی زود هنگام ودرست فرصتها ونیازهای جدید وپاسخگوئی به آنها با واکنش سریع،چابک و چاالک ‏www.drroosta.com چابکی،توانائی غلبه بر چالشها برای مقابله با تهدیدات و کسب مزیت وسود ناشی از تحوالت بعنوان عوامل رشد وشکوفائی است. « ژانگ »1999 ‏چابکی،توانائی رونق وشکوفائی در محیط تحوالت مداوم وغیرقابل پیش بینی است. « برایان ماسکل »2001 چابکی همسوئی سازمان با نیازهای متغیر و متنوع مشتریان ،جهت کسب مز+یت ر+قابتی است. « ورنادات » ‏www.drroosta.com چابکی عبارتست از : یکپارچگی بازاریابی وتولید در بازار ومحیط های پویا و پرتحول از طریق دیده بانی بازار و شناسائی نیازها ونیازمندان جدید وپنهان و واکنش سریع به انهاست . « روستا »1387 ‏www.drroosta.com واکنش پذیری شایستگی RESPONSIVENESS COMPETENCY بازاریابی چابک ROOSTA سرعت انعطاف پذیری QUICKNESS FLEXIBILITY www.drroosta.com -2استراتژی بازاریابی ناب: ‏LEAN MARKETING STRATEGY پیشگیری وپاک سازی دائمی بازاریابی وفروش از عوامل بازدارنده،کند کننده،زیانبارو بی ارزش ونیز حذف ضایعات و زوائد جهت ارزش آفرینی بیشتر ‏www.drroosta.com Lean Management? Leading the ongoing process of identifying and eliminating waste. This requires that we continually view processes from the perspective of “Where is the waste?” ضایعات از طریق نگاه+فرایند دائمی شناسائی و حذف دائمی به فرایندها برای آگاهی از نقاط زائد www.drroosta.com Waste • Waste is also known as “Non-Value-Added activity” or “MUDA” in Japanese • Activities that do not contribute to adding knowledge to the organization about the needs of the customer/marketplace – Internal as well as External Customers • Many different kinds of wastes exist www.drroosta.com WHAT LEAN MARKETING OFFER GOAL: To eliminate waste in MARKETING systems, enhance customer value and improve marketing performance HOW we make it happen:  By developing people’s CAPABILITIES & Knowledge  By creating PASSION and ENTHUSIASM for Continuous Improvement.  By providing a framework for a focused, common sense approach to INCREASED PERFORMANCE at a lower cost. www.drroosta.com ا+سترا+تژیب+++ازاریابین++امحسوس3- ‏INTANGIBLE & INVISIBLE ‏MARKETING STRATEGY شناسائی انواع فرصتها ونیازهای نادیدنی بازارها و تشخیص دارائی ها وسرمایه های پنهان ومعنوی بازاریابی وفروش واستفاده درست از آنها بعنوان مزیت های رقابتی آینده وتقویت کننده ی قابلیت ها ومزیت های موجود ‏www.drroosta.com تیزبینی ،ریز بینی وکنجکاوی دید ،بصیرت و بینش بازار و مشتری ‏الگویابی و ایده یابی ‏www.drroosta.com BARND EQUITY )ارزش شناسه (برند POSITION EQUITY ارزش منزلت وجایگاه بازار CUSTOMER EQUITY ارزش مشتری INTELLECTUAL ASSETS دارائی های معنوی TOTAL SERVICESخدمات فراگیر MARKETING بازاریابی ارتباطی RELATIONSHIP www.drroosta.com -4استراتژی بازاریابی ارزشی ‏VALUE-BASED MARKETING ‏STRATEGY کشف،تأمین،ارائه وتقویت ارزش های مورد نظر ومطلوب مشتریان برای پاسخگوئی به انتظارات در شرایط رقابت وارتباطی پایدار وارزشمند با مشتریان وذینفعان ‏www.drroosta.com کشف ارزشها بازاریابی ارزشی ارائه ارزشها تأمین ارزشها ‏www.drroosta.com ا+سترا+تژیب+++ازاریابیممتاز5- ‏EXCELLENT MARKETING STRATEGY استفاده از شیوه ها ،تکنیکها والگوهای اثربخش وثمربخش سنتی ونوین برای دستیابی به بیشترین بهره وری بازاریابی ودستاوردی ممتاز ‏www.drroosta.com • • • • • • • روحیه کمال جوئی مدیریت وبازاریابی یکپارچه بازارگرائی همگانی مدیریت منابع و داده ها بازمهندسی فرایندهای بازاریابی وفروش بازاریابی دستاوردی استفاده از انواع مزیت ها برای نتایج بهتر وبیشتر ‏www.drroosta.com دردرا باید گفت حرف را باید زد رودباید شدو رفت دشت باید شد و خواند کوه باید شد و ماند با سپاس احمد روستا ‏www.drroosta.com ‏www.drroosta.com

51,000 تومان