بازار چیست؟
اسلاید 1: 1بازار چیست؟Paul ShawWorld Bank InstituteWorkshop: Tehran, Iran October 18-22, 2003
اسلاید 2: بازار چیست؟مبادله کالا و خدماتدو بازیگر مستقلخریدارانفروشندگانقیمت ها حامل اطلاعات در مورد ارزش هستندخریداران مایل به پرداخت هستند= تقاضا فروشندگان مایل به تولید هستند= عرضهخصلت بازار تاثیر متقابل عرضه و تقاضاست
اسلاید 3: بازار کالا و خدماتقهوه، لباس، سبزیخودرو، خانهنوار پانسمانقرص ویتامین، آسپرینجراحی پلاستیکبازار برای هر محصول ، کالا یا خدمت که بین فروشنده و خریدار مبادله شودپرسش: آیا برای هوایی که تنفس می کنید بازاری وجود دارد؟ آیا برای مسلسل بازار وجود دارد؟
اسلاید 4: آیا در ایران بازار سلامت وجود دارد؟سازمان های بیمه با خدمت دهندگان قرارداد می بندد -- خدمت دهندگان برای عقد قرارداد «رقابت» می کنندبیشتر پزشکان فعالیت خصوصی دارند و برای به دست آوردن بیماران «رقابت» می کنند و بر اساس روش کارانه دستمزد دریافت می کنندحدود 50% مخارج سلامت توسط نهادهای خصوصی یا از جیب افراد تامین می شودداروخانه ها داروی ژنریک می فروشند
اسلاید 5: شرایط بازار رقابتیخریدارانقدرت و میل به پرداختاطلاعاتعقلانیتزمان خریدفروشندگانورود آزادخروج آزادمحصولهمگن بودن محصول (نهاده های یکسان / کیفیت یکسان) قیمت از پیش معلوم است
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8: نتایج کارکرد خوب بازاربازار کالاها و خدماتی را که مردم می خواهند و قادر و مایل به پرداخت برای آنها هستند تامین می کند. خریداران: آنچه را که می خواهند به کمترین قیمت ممکن به دست می آورند و مطلوبیت خود را حداکثر می کنند. فروشندگان: به قیمت های رقابتی بازار دست می یابند و هزینه های تولید را تا جایی که باز هم بتوانند دستمزد، مازاد یا سود به دست آورند کاهش می دهند.جامعه: تولیدکنندگانی را در اختیار دارد که از نظر فنی منابع را حتی المقدور با بیشترین بهره وری استفاده می کنند (بیشترین بازده X کمترین هزینه) جامعه: تولیدکنندگانی را در اختیار دارد که انگیزه دارند تا منابع کمیاب را با بالا ترین بهره وری ممکن استفاده کنند تا تقاضا و اولویت های خریداران را برآورده کنند
اسلاید 9: نتایج کارکرد بد بازاروقتی بازار انحصاری باشد منابع، ناکارآمد تخصیص می یابند. اقتصادهای مبتنی بر بازار از نوسان های بازرگانی شدید رنج می برند. توزیع درآمد در بازار نا متساوی است. برخورد بازار با عوارض جانبی فعالیت های اقتصادی ضعیف است. بازار نمی تواند بسرعت کالاها عمومی مثل دفاع ملی را فراهم آوردممکن است بازار در تخصیص منابع از حال تا آینده ضعیف عمل کند.
اسلاید 10: تمرین گروهیبازار دارو معمولا مشکلات بسیار دارد: خریداران غالبا اطلاعات ناچیزی از محتویات داروها دارند، قیمت ها غالبا از پیش معلوم نیستند، فروشندگان گاهی داروی تاریخ منقضی می فروشند و خریداران را «وادار» به خرید غیر لازم می کنند.آیا این مشکلات آنقدر بزرگ هستند که بازار رقابتی برای داروها بی معنا یا ناممکن است؟چه مداخلاتی ممکن است به کاهش این مشکلات کمک کند؟ چه کسی باید این مداخلات را انجام دهد؟
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.