کسب و کار اقتصاد و مالی

بانکداری الکترونیک

bankdariye_electronic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بانکداری الکترونیک”

بانکداری الکترونیک

اسلاید 1: بانكداري الكترونيك Online bankingارائه دهنده (نوشتاري و گفتاری): طاهره پورمحمدی

اسلاید 2: مقدمه توسعه شگفت انگيز فناوري اطلاعات و گسترش آن به بازارهاي پولي و بانكي جهان، علاوه بر تسهيل امور مشتريان بانك‌ها، روش هاي جاري بانكداري را متحول و دگرگون ساخته است. با رشد روزافزون معاملات تجارت الكترونيك در سطح جهان و نياز تجارت به حضور بانك جهت نقل و انتقال منابع مالي، بانكداري الكترونيك به عنوان بخشي تفكيك ناپذير از تجارت الكترونيك و داراي نقشي اساسي در اجراي آن است. به جرأت مي توان گفت: بدون بانكداري الكترونيك، تجارت الكترونيك نيز محقق نخواهد شد. سرعت توسعه صنعت انفورماتيك، باعث ايجاد تغييرات عمده‌اي در شكل پول و سيستم‌هاي انتقال منابع در عرصه بانكداري گرديده و مفاهيم جديدي را به عنوان پول الكترونيك و انتقال الكترونيكي آن ارائه نموده است. اين دو مفهوم ايجاد كننده نوع جديدي از بانكداري، تحت عنوان (بانكداري الكترونيك) مي باشند 250

اسلاید 3: مقدمه با گسترش شبكه اينترنت و قابل دسترسي بودن براي همگان، شيوه عرضه خدمات د ربانكها متحول شده و اين تحولات زمينه پديده‌هايي مانند: Mo bile Ba nking، Internet Banking، Cyber Banking و ... گرديده است. بانکداری الکترونیک به ایجاد محصولات و خدمات با بهای کم از طریق کانال های الکترونیکی اطلاق می شود. این محصول و خدمات می توانند شامل صورت حساب، وام، مدیریت سپرده ها، پرداخت های الکترونیکی و ایجاد محصولات و خدمات پرداختهای الکترونیکی همان پول الکترونیکی باشند. یک بانک الکترونیکی در واقع مؤسسه ای بدونه هرگونه شعبه فیزیکی است و در واقع بانکی ست که نیاز به امور کاغذی ندارد، محدود به مناطق جغرافیایی خاصی نیست و 24 ساعته به مشتریان سرویس می دهد.503

اسلاید 4: تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در جهانزمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال 1918 میلادی بر می  گردد.یعنی هنگامی که بانک های فدرال رزرو آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می پرداختند.اینترنت درسال 1970 توسط متخصصین دانشگاهی ، به منظور اشتراک دریافت ها توسعه یافت و تا سال1993 محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاً تجاری که امید به گسترش مشتریانشان داشتند،افزایش پیدا کرد.عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت متوجه ساخت عبارت بود از:مواجه شدن با مبالغ هنگفت ورقابت بین غیربانکی ها.در سال 1994،بانک ها شروع به کاوش دراینترنت  کردند تا به عنوان یک سیستم تحویل داری، پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری رااز بانک های شعبه دار پیشنهاد کرد.همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری نشان داد.تا ژانویه ی 1995،فقط 24 بانک بر روی شبکه ی اینترنت وجود داشت.لیکن،به فاصله ی یک سال،800 بانک به این تعداد افزوده شد،به طوری که کارشناسان بانکهای صنعتی تخمین زدند که بانکهای شمال آمریکا تاسال 2000 ، حدود 1500 شبکه ی اینترنت تاسیس خواهند کرد.450

اسلاید 5: تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در ایراندر اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز شد و پس از آن کارت های اعتباری ،خودپردازها ،سیستم ها ی گویا و... وارد خدمات نوین بانکی شد.سیستم شتاب یا شبکه ی تبادل اطلاعات بین بانک در سال 1381 ایجاد شد.شتاب با  ایجاد ارتباط بین دستگاه های  خود پرداز سه بانک صادرات ، کشاورزی و توسعه ی صادرات آغاز به کار کرد.550

اسلاید 6: تعريف بانكداري الكترونيك بانكداري الكترونيكي شيوه اي از بانكداري است كه در آن مشتري در كليه ساعات شبانه روز و بدون حضور فيزيكي در شعب بانك با استفاده از سرويس هاي امن الكترونيكي كه بانك در اختيار وي قرار مي‌دهد ، از خدمات بانكي استفاده نمايد . براي برخي از مشتريان ، بانكداري الكترونيكي به معني دسترسي 24 ساعته به موجودي حساب بانکي از طريق دستگاه خودپرداز مي‌باشد. در صورتيكه بانكداري الكترونيكي شامل خدمات مختلف بانكي است كه به صورت غير حضوري از طريق درگاه هاي مختلف ( نظير پايانه فروش ، اينترنت ، خودپرداز ،تلفن ثابت و همراه و ... ) قابل ارايه مي‌باشد .650

اسلاید 7: تعريف بانكداري الكترونيكبانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری اطلاعات در جهت حذف دو قید زمان و مکان از خدمات بانکی است . بانکداری الکترونیکی را می توان استفاده از فناوری پیشرفته شبکه ها و مخابرات جهت انتقال منابع (پول) در نظام بانکداری معرفی نمود .دو مفهوم اساسی تشکیل دهنده بانکداری الکترونیکی: پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی منابع است.750

اسلاید 8: مزاياي بانكداري الكترونيك850

اسلاید 9: مزاياي بانكداري الكترونيكاز دید موسسات مالی:. ایجاد و افزایش شهرت بانک ها در افزایش نوآوری . حفظ مشتریان کنونی بانک. جذب مشتریان جدید  . گسترش محدوده جغرافیایی . ارائه خدمات بیشتر به مشتریان کنونی . افزایش امکان رقابت 950از دید مشتریان:. صرفه جویی در زمان . دسترسی به کانال های متعدد . صرفه جویی در هزینه ها

اسلاید 10: معايب بانكداري الكترونيك  خطرهای امنیتی در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز اشخاص ازحسابهای آنان برداشت کنند و یا به طورکلی به حسابهای اشخاص حمله یا آنها را ازاعتبار ساقط نمایند. باید گفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یادستی بودن آن ،فقط متصدیان اموربانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکتها بسیارپایین بود.   ناآشنایی با فناوری عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های لازم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود. برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان ازآن ،به برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است. 1050

اسلاید 11: معايب بانكداري الكترونيكازسایر معایب بانکداری الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:- دسترسی هکرها به حسابهای اشخاص - نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی ازکشورها اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می توان گفت که بانکداری الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رفاه مشتریان ،کاهش هزینه های حاصل از آن وهمچنین صرفه جویی دروقت مردم جامعه رادربردارد.1150

اسلاید 12: بانكداري سنتي و الكترونيكي مقايسه1250

اسلاید 13: بانكداري مجازينحوه ورود به سایت بانکداری اینترنتی: دارندگان حسابهای متمرکز بانک ملت که متقاضی دریافت سرویس خدمات بانکداری اینترنتی می باشندمی توانند با مراجعه به شعبه افتتاح کننده حساب خود نسبت به فعال سازی آن اقدام و شناسه مشتری و رمز ورود خود را دریافت نمایند . جهت دسترسی به سایت بانکداری اینترنتی، بایستی به سایت بانک ملت به آدرس www.bankmellat.ir مراجعه و گزینه ورود به سایت بانکداری اینترنتی را کلیک نمایند.1350

اسلاید 14: بانكداري مجازيخدمات قابل ارائه بر روی سایت بانکداری اینترنتیانتقال وجه بين بانكي از طريق سحاب، پايا، ساتناامکان دریافت پنج، ده و سی گردش آخر حساب امکان دریافت دویست گردش با فرمت مورد نظر شامل Excel, Word, HTML, PDF .•شناسایی واریز کنندگان وجه به حساب جام از طریق درج نام واریز کننده در صورتحساب امکان تایید اطلاعات چک از قبیل سریال، مبلغ و تاریخ به منظور اطمینان از صحت عملیات و پیشگیری از جعل چک. استعلام وضعیت چک به منظور اطلاع وضعیت برگ های دسته چک اعم از پاس شده، پاس نشده، برگشت شده و ... امکان غیر فعال سازی ملت کارت در صورت مفقودی و یا سرقت.امکان ثبت نام عمره پرداخت قبوضامکان افتتاح حساب الکترونیک پرداخت اقساط حواله منظم خريد شارژ سيم كارت اعتباري1450

اسلاید 15: بانكداري مجازي1550

اسلاید 16: انواع مختلف بانکداری الکترونیکی1- بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و فن آوری مربوط به آن2- تلفن بانک3- اینترنت بانک4- بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز5- بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش 6- بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی1650

اسلاید 17: انواع مختلف بانکداری الکترونیکی1750

اسلاید 18: بانکداری مبتنی بر تلفن همراه و فن آوری مربوط به آنبا استفاده از موبايل مي توان بسياري از عمليات بانكي را،‌ همچون: بررسي وجه مانده در حسابهاي مختلف، توقف پرداخت چك، نقل و انتقال پول از حسابي به حساب ديگر و غيره، را انجام داد. براي انجام امور بانكي، موبايل از تلفن عادي ايمن تر است. 1850خدمات موبايل بانك:موجوديسه گردش آخر حسابانتقال حسابپرداخت قسطپرداخت قبضشارژ سيم كارت اعتباريتاييد واستعلام چك

اسلاید 19: اینترنت بانک تلفن بانک شيوه ديگر، استفاده از خدمات بانكي از طريق كامپيوتر و خط تلفن يا از طريق اينترنت مي باشد كه با استفاده از اين شيوه و با نرمافزارهاي پيشرفته كه امكان رمزنگاري را از روي خط تلفن و شبكه اينترنت فراهم ساخته است و با توجه به شيوه هاي تصديق هويت پيشرفته برا ي شناسايي فرد تماس گيرنده با شبكه بانك، امكان بسياري از عمليات بانكي، همچون: برداشت از وجه حساب و واريز به حساب هاي ديگر ميسر ميباشد. حتي در اين شيوه، بانك ها با ايجاد امكانات لازم، قادر به تبديل وجه به ارز كشور ديگر و يا انتقال وجه به حساب بانك در كشور ديگر از طريق كامپيوتر، بدون حضور در بانك، گشته اند.1950

اسلاید 20: بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپردازیکی از شکلهای مهم وسایل بانکداری الکترونیک عبارت است از دستگاه خود پرداز (ATM) دستگاهی الکترونیکی که اخذ پول نقد، سپرده گذاری، انتقال وجوه از حسابی به حساب دیگر و موجودی های پک را برای مشتری امکان پذیر می کند. مزیت ATM این است که زمان نمی شناسد و هرگز نمی خوابد به این ترتیب 24 ساعته در دسترس است. این مزیت نه تنها موجب ارزانتر شدن مبادلات برای بانک ها می شود بلکه راحتی بیشتری را برای مشتریان فراهم می کند افزون بر آن به خاطر هزینه پایین ATM را می توان در اماکنی جدای از محل بانکها یا شعبه های آن قرار داد که راحتی بیشتر مشتریان را به همراه دارد.2050

اسلاید 21: بانکداری مبتنی بر پایانه های فروششيوه ديگر در بانكداري الكترونيك، دستگاه فروش نقطه اي مي باشد كه به طور وسيع در فروشگاه ها و مراكز خدماتي مورد استفاده قرار مي گيرد. در اين شيوه، مشتري با استفاده از كارت هوشمند و قرار دادن در دستگاه و با ورود رمز خود، مي تواند براي خريد كليه كالاها و خدمات خود به جاي پول نقد از كارت استفاده نمايد. 2150

اسلاید 22: انواع خدمات بانکداری الکترونیکی5022

اسلاید 23: کارتهای بانکی5023در یک تعریف ساده و تا حدی عام می توان گفت: کارت اعتباری کارتی است که یک بانک یا نهاد پولی یا اعتباری صادر می کند و به دارنده آن امکان می دهد کالا یا خدمتی را بدون پرداخت وجه نقد و صرفاً با ارائه این کارت خریداری کند.یا به عبارتی دیگر کارت اعتباری، سندی است که بانک یا مؤسسه مالی صادر می کند.دارنده کارت می تواند از کسی که معامله با آرن را قبول دارد، کالا و خدمات و پول نقد دریافت کند.صادر کننده کارت، بهای کالا و خدمات خریداری شده و معادل پول نقد دریافت شده را می پردازد، سپس طی مدت زمان مشخص از دارنده کارت می گیرد.

اسلاید 24: عناصر دخیل در کارت های بانکی5024

اسلاید 25: آثار اقتصادی کارتهای بانکی5025صرفه جویی در هزینه چاپ اسکناساستفاده مکرر از اسکناس به مرور زمان، کهنگی و فرسودگی آن را بدنبال دارد و از طرفی از حیث بهداشت نیز اسکناس های کهنه ناقل بیماریها هستند بر این اساس ضرورت دارد هر چند سال اسکناس ها تجدید چاپ شوند که به هزینه سنگین نیاز دارداستفاده از کارت ها و جایگزینی آن ها به جای اسکناس هزینه های مذکور را تقلیل داده، از اسراف ملی جلو گیری می کند.حذف عملیات بانکیبا فراگیر شدن استفاده از کارت های الکترونیکی، بسیاری از عملیات بانکی حذف می شود. کوتاه شدن صف های طولانی پای صندوق های بانک و فروشگاه ها، کاهش خطاهای ناشی از اشتباهات دریافت و پرداخت پول نقد، حذف مدت زمان برای ثبت اسناد مالی، از بین رفتن زمان های صرف شده برای تردد بین بانکها و فروشگاهها فقط بخشی از مزایای استفاده از کارتها است.

اسلاید 26: آثار اقتصادی کارتهای بانکی5026معامله ها با استفاده از کارتها که به صورت دقیق و با دستگاههای هوشمند ثبت می شود، انجام میگیرد در نتیجه حجم دقیق معامله ها، سرعت دقیق گردش پول و دیگر متغییرهای دخیل در حجم پول شناسایی می شوند و بانک مرکزی می تواند با استفاده از آن اطلاعات، سیاست های مؤثرتری اتخاذ کند. چنان که می توان با ثبت آنی و صحیح سوابق معاملات، بایگانی موضوع معاملات در زمان واقعی بسیاری از نابسامانی ها و ناهنجاریهای اقتصادی مانند پدیده پولشویی، فرار از پرداخت مالیات، خرید و فروشهای غیر مجاز را از بین ببرد.استفاده از کارتها سبب کاهش تمایل اشخاص به نگهداری پول نقد می گردد و همچنین در کارت های اعتباری خرید نسیه، بانکها به طور معمول به دادن اعتبار از طریق این کارتها رغبت دارند چرا که نرخ بهره بالاتری در مقایسه با وام ها و اعتبارهای دیگر دارند و این امر باعث کاهش ذخایر آزاد بانکها می گردد و این دو سبب افزایش پول می شود.حذف امنیت جانی و مالی افرادتأثیر کارتها بر عرضه پول و نرخ تورم

اسلاید 27: استفاده از کارتها و تأثیر فزاینده آن بر تورم5027

اسلاید 28: انواع کارت ها بر اساس چگونگی تسویه5028

اسلاید 29: پول الکترونیکیبانکداری الکترونیکی می‌تواند به دو جریان مجزا تقسیم شود : یکی عبارت است از محصولات پول الکترونیکی، به ویژه در شکل محصولاتی که ارزش را ذخیره می‌کنند و دیگری عبارت است از تحویل یا دسترسی الکترونیکی به محصولات. این‌ها محصولاتی هستند که به مصرف کننده این امکان را می‌دهند تا از وسایل ارتباطی الکترونیکی استفاده کرده و به این ترتیب به خدمات پرداخت قراردادی دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال:استفاده از یک کامپیوتر شخصی و یا شبکهٔ کامپیوتری (نظیر اینترنت) برای پرداخت کارت الکترونیکی یا ارسال دستوری برای انتقال وجوه بین حساب‌های بانکی. از آنجایی‌که پول الکترونیکی همچنان در مراحل اولیهٔ پیشرفت است، هنوز تعریف واحدی از پول الکترونیکی وجود ندارد و اشخاص مختلفی پول الکترونیکی را به روش‌های متفاوتی تعریف کرده و توضیح داده‌اند.جامعهٔ اروپا در پیش نویس دستورالعمل خود، پول الکترونیکی را بدین‌گونه توصیف نموده است: 1) بر روی قطعه‌ای الکترونیکی همانند تراشهٔ کارت و یا حافظه‌کامپیوتر به صورت الکترونیکی ذخیره شده .2950

اسلاید 30: پول الکترونیکی2) به عنوان یک وسیلهٔ پرداخت برای تعهدات اشخاصی غیر از مؤسسهٔ صادر کننده، پذیرفته شده‌است.3) بدین منظور ایجاد شده‌است که به عنوان جانشین الکترونیکی برای سکه و اسکناس در دسترس و اختیار استفاده کنندگان قرار گیرد.4) به منظور انتقال الکترونیکی وجوه و پرداخت‌های با مقدار محدود ایجاد شده‌است.مشاور امور مصرف کنندگان آمریکا، پول الکترونیکی را به این عنوان توصیف نموده‌است : پولی است که به صورت الکترونیکی حرکت کرده و به گردش درمی آید و می‌تواند به صورت کارت هوشمند و یا کارت‌هایی که در آن‌ها ارزش ذخیره شده، یا کیف پول الکترونیکی ارایه شود. همچنین می‌تواند در پایانهٔ فروش استفاده شده و یا بدون دخالت هیچ شخص دیگری و مستقیماً به صورت شخص به شخص مورد استفاده قرار گیرد و نیز می‌تواند از طریق خطوط تلفن به سوی بانک‌ها و یا دیگر ارائه دهندگان خدمات یا صادرکنندگان (پول الکترونیکی) به حرکت درآمده و یا خرج شود.3050

اسلاید 31: ویژگیهای پول الکترونیکی1) ارزش بر روی قطعه و یا وسیلهٔ الکترونیکی و به صورت الکترونیکی ذخیره می‌شود. محصولات گوناگون از لحاظ اجرای تکنیکی متفاوت هستند. در پول الکترونیکی مبتنی بر کارت، یک قطعهٔ سخت‌افزاری کامپیوتری که مخصوص بدان و قابل حمل بوده و نوعاً یک ریزپردازنده‌است، در یک کارت پلاستیکی جای داده شده در حالیکه در پول الکترونیکی مبتنی بر نرم‌افزار، از یک نرم‌افزار تخصصی و مخصوص که بر روی کامپیوتر شخصی نصب شده، استفاده می‌شود.2) ارزش موجود در پول الکترونیکی به چند طریق و به صورت الکترونیکی منتقل می‌شود. برخی از انواع پول الکترونیکی امکان انتقال موازنه‌های الکترونیکی را مستقیماً از یک مصرف کننده به دیگری و بدون دخالت شخص ثالث (همانند صادر کنندهٔ پول الکترونیکی) فراهم می‌آورند و آنچه که بیشتر متداول و مرسوم است آن است که تنها پرداخت‌های مجاز و ممکن، پرداخت از مصرف کننده به تاجر و همچنین امکان باز خرید ارزش پول الکترونیکی برای تجار است.3150

اسلاید 32: ویژگیهای پول الکترونیکی3) قابلیت انتقال، محدود به معاملاتی است که سابقهٔ آن‌ها ثبت و ضبط شده باشد. در اکثر روش‌ها و رویه‌های محصول، برخی از جزییات معاملات بین تاجر و مصرف کننده در یک پایگاه دادهٔ مرکزی ثبت و ضبط می‌شود که قابل نمایش دادن و ارایه هستند. در مواردی که معاملات به طور مستقیم بین مصرف کنندگان امکان‌پذیر باشد، این اطلاعات بر روی دستگاه شخصی مصرف کننده ضبط می‌شود و تنها هنگامی می‌تواند از طریق دستگاه مرکزی نمایش داده شده و ارایه شود که مصرف کننده از طریق اپراتور (عامل طرح) پول الکترونیکی قرارداد بسته باشد.3250

اسلاید 33: ویژگیهای پول الکترونیکی4) تعداد شرکا و طرفینی که به نحو کار کردی و مؤثر در معاملات پول الکترونیکی دخیل و درگیر هستند، بسیار بیشتر از معاملات قراردادی است. عموماً در معاملهٔ پول الکترونیکی، چهار دسته از افراد دخیل هستند: صادر کنندهٔ ارزش پول الکترونیکی، اپراتور شبکه، فروشندهٔ سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خاص و ویژه، نقل و انتقال دهنده و تسویه کنندهٔ معاملات پول الکترونیکی. صادر کنندهٔ پول الکترونیکی مهمترین شخص در این میان است در حالی‌که اپراتور شبکه و فروشنده، ارایه کنندگان خدمات فنی هستند و نهادهای انتقال دهنده و تسویه کنندهٔ پول الکترونیکی، بانک‌ها و یا شرکت‌هایی با ماهیت بانک هستند که خدماتی را ارایه می‌دهند که مشابه با خدماتی است که برای دیگر ابزارهای پرداخت بدون پول نقد نیز ارایه می‌شود. موانع فنی و اشتباهات انسانی می‌تواند اجرای معاملات را مشکل و یا غیر ممکن سازد درحالی‌که در معاملات مبتنی بر کاغذ چنین مشکلی با این حجم وجود ندارد.3350

اسلاید 34: انواع پول الکترونیکی پول الکترونیکی را به شیوه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌نمایند، در یکی از تقسیم‌بندی‌ها پول الکترونیکی را به دو دسته تقسیم می‌نمایند:3450

اسلاید 35: پول الکترونیکی شناسایی شدهاین نوع پول الکترونیکی حاوی اطلاعاتی دربارة هویت مالک آن می‌باشد که تا حدودی مانند کارتهای اعتباری است. این پولها دارای قابلیت ردگیری می‌باشند و هویت دارنده آن قابل شناسایی است. قابلیت استفاده این پول در دو روش پیوسته و ناپیوسته امکان‌پذیر است.3550

اسلاید 36: پول الکترونیکی غیر قابل شناسایی (بی نام و نشان)این نوع پول دیجیتالی خصوصیت مخفی بودن هویت فرد دارنده‌اش، را در بردارد، و از این لحاظ درست مانند پول کاغذی سنتی عمل می‌کند. هنگامی که پول دیجیتالی از حسابی برداشت شد بدون باقی گذاشتن هیچ اثری می‌توان آن را خرج نمود و با توجه به این نکته که هنگام ایجاد کردن پول دیجیتالی از امضاهای نامشخص استفاده می‌شود امکان پی‌گیری آن برای هیچ بانکی وجود ندارد. هر کدام از پولهای الکترونیکی فوق‌الذکر به دو دسته پول الکترونیکی پیوسته و پول الکترونیکی ناپیوسته تقسیم می‌شود.3650

اسلاید 37: نحوهای پرداخت پول به صورت الکترونیکی 3750یک نوع پیشرفته از پول الکترونیکی را کارت های دارای قابلیت ذخیره ارزش تشکیل می دهند. در زبان فارسی به آن کیف پول الکترونیکی (کیپا) هم می گویند. ساده ترین شکل این کارتها در قبال یکک مقدار وجه از پیش پرداخت شده، قابل خریداری است. این کارت ها شبیه کارت تلفن از پیش پرداخت شده اند. پیچیده ترین نوع این کارت ها به عنوان کارتهای هوشمند معروفند.

اسلاید 38: نحوهای پرداخت پول به صورت الکترونیکی 3850کارت هوشمند حاوی یک تراشه (chip) رایانه ای است که به آن امکان می دهد تا در هنگام نیاز از محل حساب مالک آن، پول نقد به صورت دیجیتالی(در صورت وجود موجودی) در کارت ذخیره شود. در کشورهای آسیای مثل کره و ژاپن تلفن های همراه دارای ویژگی کارت هوشمند هستند که پرداخت های تلفنی ” را به یک سطح جدید ارتقاء داده اند. کارت های هوشمند از طریق دستگاههای ATM یا کامپیوترهای شخصی مجهز به کارت خوان هوشمند“ یا تلفن های دارای امکانات ویژه، قابل شارژ شدن هستند.پول نقد الکترونیکی نوع سوم، پول الکترونیکی است که برای خرید کالاها و خدمات در اینترنت استفاده می شود. افتتاح حساب در بانکهایی که با اینترنت در ارتباط هستند قابل دسترسی برای مشتری است و پول نقد الکترونیکی به کامپیوتر شخصی او انتقال می یابد.

اسلاید 39: کارت های اعتباری3950از آنجا که حمل پول زیادامروزه کار چندان عاقلانه ای به نظر نمی آید استفاده از کارت های اعتباری و از این قبیل راهی است که ما در پیش رو داریم کارت های اعتباری به منزله اعتبار شما در اداره یا موسسه پشتیبان شما در مقابل فرد یا ار گان فروشنده ویا ارایه دهنه خدمات است .

اسلاید 40:   کارتهای هوشمند             4050این نوع کارتها دارای پردازنده و(یا) حافظه بوده و قادر به نگهداری و پردازش اطلاعات درون خود هستند.دستگاه کارتخوان به سرویس دهنده متصل شده و اطلاعات را در سرویس دهنده بروز می رسانند.نوعی از کارتهای هوشمند بنام جاواکارت قابل برنامه نویسی هستند.

اسلاید 41: کیف پول الکترونیک4150E-wallet یا کیف پول الکترونیک امکانات کارتهای اعتباری، پول الکترونیکی و اطلاعات شخصی دارنده کارت همگی در یک کارت مانند کیف پول الکترونیکی موجود می باشند.آمازون اولین فروشگاه اینترنتی است که امکان استفاده از این تکنولوژی را به مشتریانش داد. Microsoft walletدر این زمینه معروف می باشد.

اسلاید 42: روند انجام یک خرید online4250

اسلاید 43: EFT چیست و چگونه امنیت تراکنش‌های مالی را تامین می‌کند؟4350EFT یا انتقال الکترونیکی سرمایه، واژه ایست که هر روز استفاده می‌شود. EFT ها تراکنش‌های مالی هستند که از طریق شبکه الکترونیک انجام می‌شوند. امروزه مردم فعالیت‌های بانکی، پرداخت صورتحساب‌ها و انتقال سرمایه را به جای نوشتن چک یا مراجعه به شعبه از طریق EFT انجام می‌دهند. بانکداری الکترونیک نخستین مرتبه با ماشین‌های سخنگوی اتوماتیک و خودپرداز شروع کرد.

اسلاید 44: سرویس USSD انتقال وجه، موجودی و خرید شارژبا موبایل4450

اسلاید 45: بانک‌های خصوصی4550

اسلاید 46: بانک‌های دولتی4650

اسلاید 47: موسسه‌های مالی و اعتباری4750

اسلاید 48: بانک‌ها و موسسات در حال تشکیل، ادغام یا انحلال4850

اسلاید 49: پيشنهاد در نهایت پیشنهاد می گردد برای گسترش بانکداری الکترونیک اقدامات زیر توسط دولت انجام پذیرد .  1- فراهم آوردن شرایط ایجاد و گسترش بهتر پول الکترونیکی 2- تحت پوشش قرار دادن شبکه بی سیم برای افزایش کار و امنیت اطلاعات و دسترسی همگان به اینترنت پرسرعت . 3-شناسایی تجارت کشورهای موفق در پیاده سازی بانکداری الکترونیک 4- فراهم آوردن شرایط لازم و کافی برای فرهنگ سازی جهت استفاده از فناوریهای جدید. 5- ایجاد امنیت و اعتماد وضع قوانین و مقررات ، تدوین استانداردهای تجارت الکترونیکی . 6- فراهم شدن ایجاد ارتباط منسجم و یکپارچه بین همه بانکها و گسترش بانکداری الکترونیک .4950

اسلاید 50: نتيجه گيري با توجه به رشدی که بانکداری الکترونیک تجربه کرده است می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور بانکداری سنتی جایگاه خود را در مبادلات مالی از دست بدهد و تنها به خاطره‌ای در ذهن‌ها تبدیل شود.استقرار بانکداری الکترونیک یکی از مسائل مهمی است که امروز از ضروریات صنعت نوین بانکداری به حساب می آید گسترش این روند برای بانک ها هم یک تهدید است و هم یک فرصت . بانکهایی که ارائه همگانی این گونه خدمات با شکست مواجه شوند در معرض خطر از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خود قرار خواهند گرفت و بانکهایی که با سرعت به سوی ارائه و ارتقاء خدمات برخط online می روند فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری جذب کنند . مناطق جغرافیایی وسیع تری را تحت پوشش قرار دهند و اعتبار خود را در رابطه با مشتریان افزایش دهند . در بانک های پیشرو در خدمات بانکداری الکترونیک ، کانال های مختلف بانکداری با هم تلفیق و سیستم های جزیره ای یکپارچه می شود سپس مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان بهبود می یابد و رضایت مشتریان ، صرفه جویی در هزینه ها و تولید درآمد بیشتر برای بانک ها ،  را به همراه خواهد داشت5050

اسلاید 51: منابعhttp://fa.wikipedia.orghttp://www.tafahomnews.comwww.ebg.irBankmellat.irاقتصاد پول، بانکداری و بازارهای مالی جلد اولفردریک اس. میشکین ترجمه و تألیف: دکتر حسین قضاویپول، ارز و بانکداریاثر: عبدالرحیم هاشمی دیزجو سایت: بانکی دات آی آرماهنامه ترویجی سبزینه شماره هشتموبلاگ محمدرضا چراغی زرمهریکارمند بانک ملی ایران، فارغ التحصیل رشته بانکداری5150

اسلاید 52: پایانبا تشکر از توجه شماهر آنچه که امروز هستیم حاصل افکاری است که دیروز آن را در سر داشته ایم..

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید