صفحه 1:
وران و انواع آن
صفحه 2:
مقدمه
ها به طور ناكهانى تغيير ميكند مورد استفاده قرار ميكيرد.
حوادث غیرمنتظره و منتظره ميتواتند به عنوان بيش درآمد بحران هاى فردى؛خانوادكى و اجتماعى باشند.
بحران واژه مشترکی است که وقتی مو
هرگاه بین عامل استرس زا و راهکارهای مقابله ای فرد تعادل وجود نداشته باشد فرد دچار بحران میشود.
بحران یک اختلال درونی است که به دنبال یک حادثه استرس زا بوجود می آید و مکانیسم های سازشی معمول فردهبرای کنار آمدن
ابا لين حااثه ناكوار موثر يست در نتيجه ترس و اضطراب افزايش مى يابد و توانايى فرد براى حل مشكل كاهش می یاد.
بحران ایجاد شده بيشتر ناشى از احساس ناتوانى شخص در مقابله با آن است تا خود مساله اصلى ايجاد كننده بحران!
اعضای تيم بهداشت روان دائما در تماس با افرادى هستتد كه در بحران اند.اين افراد لازم است در مورد شناسابى و جلوكيرى از
ناراحتی های روانی در مواجهه با افرادی که در وضعیت بحرانی قرار میگیرند از تخصص و اطلاعات ویژه ای برخوردار باشند تا به
بیماران کمک کرده و وضعیت های بحرانی را تشخیص داده و راه مداخله درست را بيابند.
صفحه 3:
ماهیت بحران
بحران را بايد با توجه به تتاسب شرايطى كه افراد در آن قرار داد عریف کنیم.
از نظر بهداشت روان بحران وضعيت عدم تعادل روانشناختى در نتيجه ناتوانى فرد در حل مشكل تعريف ميشود.
واه بحران به معناى واقعى كلمه يعنى مرحله يا زمان تصميم كيرى درباره بعضى جيزهاءمرحله تغيير و لحظه تعین كتنده ميباشد.
برخور با مانع پیش بینی نشده را بحران گویند و شخص در اين هنكام مجبور است از توانايى هاى -خود به نحو ديكرى استفاده كند.
هر واقعه يا رويدادى كه تعادل جسمى روانى و اجتماعى فرد را به هم زده و شخص براى كسب توانابى هاى خود مجبور شود دست
به یک سری مکانیسم های واکنشی بزند تا اين تعادل را حفظ کند بحران نا
صفحه 4:
کاپلان یکی از نظریه پردازان بحران آنرا به عنوان یک آشفتگی توصیف میکند.
او میگوید بحران نوعی عدم تعادل روانی است که در مواجهه با موقعیت های مخاطره آمیز به وجود می آید و فرد احساس میکند که در آن
نه راه فراری دارد و نه میتواند با منیع و روش های عادی آن مسئله را حل کند.
مراحل واكنش هاى روانى در بحران از نظر كابلانة
صفحه 5:
فینک: بحران را واقعه ای میداند که قدرت های فرد توانایی مقابله با آن را نداشته و نمیتواند جوابگوی
این وضع خاص باشند
موری و زینتتر بحران را اینگونه تعریف مینمایند:وضعیت گذرا و ناپایداری که سازماندهی مجدد
ساختار روان رفتاری را ایجاب مینماید. بحران سبب تغییر ناگهانی در انتظارات فرد از خود شده»به
طوری که فرد نمیتواند با مکانیزم های از عهده برآیی معمول با آن مقابله نماید.
صفحه 6:
خصوصیات بحران
افراد بحران زده احساس بیچارگی میکنند و اغلب تمایل دارند تا برای تسکین بدبختی شان به آنها کمک شود.
ممکن است آنها قدرت رویاروبی با مسایل خود را نداشته باشند در حقیقت این افراد در حالت عدم تعادل عاطفی میباشند و روشهای
طبیعی سازكارى در مقابله با فشارها دیگر در
در مدت زمانی که فرد در موقعيت عدم تعادل قرار درد شیوه درک شخص از حادثه و مشکلات و الگوهای عملکردی وی
خصوصیات بحران به شمار میرود.
زر زوای یار اسب پذیر میشوند.
میزان عدم تعادل به طول مدت بحران بستگی دارد.اغلب بحران ها موقتی بوده و معمولا بیش از 4 تا © هفته طول نمیکشند.
فرد بحران زده حادله و مشکلات همرهآن را به عنوان نتايج جدى تلقی ميكند اما آيا حادثه و مشكلات آن منجر به بحران ميشود؟
سطح عملکرد فرد از عناصر مهم در بحران هاست. BS
يهام شناختی
نشانه های فیزیولوژیک
صفحه 7:
1
bad
صفحه 8:
۱-عدم پذیرش: چند ساعت»همراه با ناباوری
۲ -هیجانات شدید:اضطراب و ترس شدید»سعی در مقابله با بحران
۳-عدم هماهنگی:علی رغم سعی و تلاش مشکل را نمیتواند حل کند و نیاز به کمک دارد
6 -ایجاد هماهنگی:سعی در حل مشکل و استفاده از مکانیسم های سالم.احتمال به کارگیری مکانیسم های مخرب
ی
۰-فرار از ناراحتی:فرار از مشکل و انداختن تقصیر گردن دیگران(برون فکنی)
7-هماهنگی کامل:فرد تعادل را به دست آورده است
مراحل بحران از نظر بالو
مرحله شوک:احساس نگرانی و اضطراب.از دست دادن قدرت تصمیم گیری. کوتاه مدت از چند ساعت تا حداکثر
مرحله بیشتر باشد سازش فرد با مشکلات کمتر ميشود.
مرحله عقب نشینی:استفاده از روش های موثر گذشته اما از انجایی که اضطراب فرد بالاست نمیتواند راه حل درستی را
اتتخاب کند.چون نمیتواند مشکل را حل کند از قبول واقعیت عاجز می ماند و سعی میکند مشکل و واقعیت را فراموش کند
در این مرحله فرد نباز شدید به کمک و حمایت اطرافیان دارد.
استفاده از مکانیسم های دفاعی در این مرحله قرار دارد.شایع ترین:انکار
مرحله پذیرش و قبول بحران:مطلع شدن از ماهیت بحران و افزایش اضطراب. فرد با تسلط به اعصاب خود و با تفکر راه حل
منطقی برای سازش با مشکل پیدا میکند
مرحله سازش با مشکل و حل آن:انتخاب روش مناسب برای برطرف کردن بحران. کاهش نگرانی.انجام مجدد کارها:
ررزاك ات ری سین ید
رل ۱
صفحه 9:
واکش های انسان در موجه با بحران
آ-شوگک
۲-دفامی
۳-آگاهی از بویت
4-حل مشکل و Sarl
صفحه 10:
sp
جات درن
ای دک ره وس وهای
۳
جر
sas ea
رس خرس
اد یچ دوز رد ید
صفحه 11:
دفاعی:
_سمی بهاستفاده از ره حل های گذشته؛ نفیر یر وی
_فرار از واقعيات» كوشه نشينى
_انكار؛ هليل تراشى؛ خيال بافى» عدم كفايت در انجام كارهاى روزمره.
#طول مدت لين مرحله يه فوع بجران يستكى دار
صفحه 12:
صفحه 13:
انواع بحران
صفحه 14:
(Maturational C, خاک
صفحه 15:
۱
صفحه 16:
(Maturational ~ Situational C, بحران های تکاملی-موقعیتی
le ge يا ين شف هر حين اتفال مره فى به مرحله فوكر تكامل
Bg A A وا اد رد تسيتوديه ويف تكاملى خود دست بيذ كد
ری که دی زندگی ده ان به غلث يك حادل فلع مشود حا نظ تکاطی در راید ری ط می زندگی ود است. ارب فلع
صفحه 17:
صفحه 18:
عوامل استرس زا
:= وجود عوامل متعادل کننده
عدم وجود عوامل متعادل کننده zeal
ويا
5 درک درست از واقعه
تحریف درک واقعه | 0ص
وجود موقعیت های حمایتی
+
مکایسم سازشی موثر
حل شدن مشکر
۱
1
فقدان بحران
صفحه 19:
LAE |
خشم» اضطراب»بی قراری»یی احساسی»غم
گیجی؛ فراموشی»شوک فقدان تم رکز
سوءمصرف مواد و الکل»مشکلات کاری و تحصیلی
صفحه 20:
صفحه 21:
رب
س2 رس ترهش
8 ی رس رن
و سس من مسق
مكاي aad seen هتم ری
صفحه 22:
اعتماد در مقابل بی اعتمادی
نخستین مرحله كه شيرخوار با آن روبرو میشود.
اعتماد حاصل برآورده شدن نيازهاى فرد است.
اكرشخص مراقب به قدر كافى به نيازهاى شي رخوار ثوجه كند اعتماذ غالب ميشود.
صفحه 23:
استقلال در مقابل شرم و شک
استلال ه احسای تسلط کودک بر خود و غرایزش مربوط میگردد.
بالتكامل كفتار و كترل اسفتكترى و عضلانى نوها كشسكش جريانات نرلى كه داشتن و رهاكردن و خواستن را جربه كرفه و احساس جدابوفن از ديكان را بيدا ميكتد.
ل
ان
كترل افراطى gully غالب شدن شك وترديد و احساى شرم
صفحه 24:
ابتکار در مقابل احساس گناه
شروع میت حرش و شی
Aes ge
sac hile Cy AE A ge gL ep ee oe Sak
phen footage Jel Sl
ال كرك تود كشمكق ين بك والصاس كد را حل كد يا ين كشسكل ب صورت خلال بديى وب نم0 0ف ادر ميشرد.
صفحه 25:
موف ی در
صفحه 26:
هویت در مقابل ابهام در نقش
ا بال
Ls At i lp pS ee 0 مد
تشکیل گرهها و عد Se Sap a ate no ig SS atl ln an
igh يرلى كارآمدن با يحران هويت ١ محروم ماتدن فرد از اشن يك هويت محكم.سره ركمى و أشفدكى
مر ركمى تقش ممكن ست -خود را به صورت اختلاات رفتارى نظير قور از منزل رفتار جتايى يا حملات روازرشكى آ.
صفحه 27:
صفحه 28:
مولد بودن در مقابل یی حاصلىٍ
dedi هب بوک دورن ۲
وچ زد تک رما هر رای بت ده شب سار
مج زد ی که زد بت ی وان ره شید یره بت
اس تمر تر
0 000 10000 0ش شك تيد رف بر اه وین سوت دب هد
خر و و زر کش رک نی نف وا رصق کل دوس و
صفحه 29:
یکپارچگی و تمامیت در قابل پریشانی و دامیدی
صفحه 30:
کر وه اکن ناد در مها اش زد در رل ی تا
ders cle hac age
کر در شا زب برش نا زا درا وی لوي د
وی هی حكني > فد جد حل لاي سطع بي زر زد سرد اه پگ زار اد رت دای
اي و يري اي مصوب يخود
صفحه 31:
خانواده ها و بحران
صفحه 32:
eh Sa i Nn ی
بیترت شود
LED ار یس سس سم مس
هبج أ 001110041 1ل
nse ene بر و سوت عم
مزا ور رب هدر وج دق وا رن
صفحه 33:
مداخله در بحران
تل كك oF Dae esa میا ده ری رد برد ید تپ وه ست ها زگرد
راخ در ائيس + تن کی پا مد مه نم طون سايق لب سا و وهای ی رای سک مرت وه ند
روش كود منت سرك م حل مشكلات وري لست
ول لت يك بحرا بي بون اه 56 لك سيك تال لا من قد و بيت جل كدي ل جاد یبد مد سوت گرد
إلى يا تنا ووه مام مر ل رعذ رز 4 بل در يب يم تك ب دق نحت و ل مر حمس ره از تسف روک رد یا و نز رما
صفحه 34:
الگوی سه مرحله ای برای مداخله در بحران(گوب و لیندمن)
۱_نشان دادن اهداف و روشن کردن حادثه
۲ _ کمک به شخص بحران زده توسط فرد مراقبت دهنده براى حل مشكلات
۳_تطایق دوباره کمک مراقبت دهنده به فرد برای برنامه ریزی آینده
صفحه 35:
صفحه 36:
اطلاعات گرفته شده باید سازمان دهی شود و رابطه بین حادثه و مشکلات و بحران به شخص مراجع نشان داده شود.
این خلاصه سازمان دهی شده از اطلاعات به مراجع اجازه اعتبار بخشیدن ادرااکاتش را میدهد و به عنوان یک روش درمانی
برای شخصی که رابطه بین ۱
روش های مداخله در بحران مختلف است و شامل گوش کردن فعال» کمک به مراجع برای ابراز احساسات» جستجوی راه
جدید تطابقی» کمک به شخص براى بيداكردن و استفاده از حمایت ها و کمک به او برای پذیرش تدریجی واقعیت است.
بايد فورا اهداف معلوم شدهء طرح های قابل اجرا بررسی و عملکرد های ویژهانتخاب گردد. زمانیکه مراجع جلسه را ترک
شده باشد.
جزای بحران را درک نميكند به کار میرود.
میکند که وظایف مشخصی جهت مداخله در بحران به او داد
طول مدت و تکرار تماس های مراجع با درمانگر بستگی به ماهیت بحران دارد اما از ۱تا" جلسه متفیر است.
در مصاحبه آخر خلاصه ای از روشهای جدید انجام شده ارانه میشود. برای اينکه افراد بتوانند به سطح عملکرد قبلی خود.
بررگردند طرح های واقعی ريخته میشود. مراجع زمانی به حل بحران میرسد که بتواند به عملکردهای خود ادامه دهد و
مکانیسم های تطابقی را که بتوانند در بحران بعدی از آن استفاده کند بشناسد.
یکی از مسائل مهم آموزش به عموم مردم درباره این است که در مواقع بحرانی به چه کسی مراجعه کنند.
روانپرستاری مانند برخی رشته ها دارای این فرصت میباشد که پیشگیری اولیه اختلالات روانی خصوصا به وسیله مداخله در
موقعیت های بحرانی برای کمک يا تقویت فرآیندهای تطابقی افراد به کار گیرد.
صفحه 37:
مراحل مداخه در بحران
ر ملت ted AI ce Ae
ee ره هلک دی مر مرب
ونا بوي كر سر ودب تدعا بست مل ل امش ير ار حريد ميرت حي بزاري رحا
0000020200 لش د لس سي شيا للستت هدع وسرود رو بوم sina
اس(
هر هاو يع هی ویک به طت ارب زد
صفحه 38:
صفحه 39:
قبل از تسام درمان بحران در بیمار درمانگر کارهای زير را انجام ميدهفة
le al baa ate اجزا تشكيل دعنده بحران ورا بررسى نید
oS كارهاى صورت كرفته ولیک از مار وت شده تا رده دک فا دهد
عرور مهارت هی موه شده
طرح پیش نی ازیانی درک یار از فراند و محتولى لين بحران و آمادكى و تواابى وى براى كتزل اتفاقات مشابه هر يندم
تحسهن: صادقاله تلاشهلى فرد يرلى برداختن به حل اين بحران را تحسين كنيد و بدون ارائه هيج تضمين نادرستى به ل اميد دهيد
صفحه 40:
0
os
صفحه 41:
al که در رود با غ یید خردا
د كوه ام مش عیرست
0 care
لا ریس کن جرد زر کچ جر یسک ود کر
nae BR لفيا رن es bed aie Sey aaa
ح و ار رس را مرا مک نامه سک پم رکه
صفحه 42:
صفحه 43:
PRAY
isp}e
1
13۹91۳