بحران۲
اسلاید 1: تعریف بحران شود و خسارات فیزیکی یا محیطی به دنبال داشته باشد ، و جایگاه مالی سازمان و یا تصور عامه مردم از کارگزاران یا سازمان را تهدید کند.( کاش و دارلینگ 1998 ، ص 179)کلارک بحران را رویدادی بدون برنامه می داند که باعث وارد آمدن صدمه یا حتی مرگ کارکنان ، مشتریان یا مردم جامعه و ورشکستگی یا ایحاد وقفه در عملیات سازمان
اسلاید 2: انواع بحرانطبقهبندي بحرانها از لحاظ ناگهاني بودن يا تدريجي بودن آنهابعضي از بحرانها به صورت ناگهاني و يك دفعه بهوجود ميآيند و اثرات ناگهاني بر محيط دروني و بيروني سازمان ميگذارند. به اين بحرانها، بحرانهاي ناگهاني (ABRUPT CRISES) ميگويند.در مقابل اين بحرانها، بحرانهاي تدريجي (CUMULATIVE CRISES) وجود دارند كه از يكسري مسائل بحرانخيز شروع ميشوند و در طول زمان تقويت شده و تا يك سطح آستانه ادامه و سپس بروز پيدا ميكنند.
اسلاید 3: مقایسه بحران های تدریجی و ناگهانی براي مقايسه بحرانهاي نا گهاني و تدريجي ميتوان از 5 ويژگي كليدي استفاده كرد: بحرانهاي ناگهاني باسرعت بهوجود ميآيند ، قابليت پيش بيني كمي دارند ، آشكارند، از يك رويداد مشخص يكدفعهاي شروع مي شوند، در يك زمان ثابت به وقوع مي پيوندند، و از عدم انطباق سازمان با يك جنبه يا تعداد كمي از جنبه هاي محيطي حاصل مي شوند. در مقايسه، بحرانهاي تدريجي ،به صورت تدريجي و تجمعي به وجود مي آيند، قابليت پيش بيني زيادي دارند، واضح و روشن نيستند، نقطه شروع آنها از يك سطح آستانه است، با گذشت زمان احتمال وقوع آنها بيشتر مي شود و از عدم انطباق سازمان با چندين جنبه از محيط به وجود مي آيند .
اسلاید 4: موقعیت بحران شرایط بسیار مبهم است و علل وآثار ناشناخته اندرویداد ها نادر و فوق العاده اند و باعث تهدید بقای سازمان می شوندرویدادی است که زمان کمی برای واکنش به آن وجود داردایجاد غافلگیری برای اعضای سازمان معضلاتی به وجود می آید که نیاز به تصمییم گیری دارد و نتایح تغییر وضعیت را بهتر یا بدتر می کند ( گومز و همکاران ، 2005 ص 224)
اسلاید 5: مراحل بحران ایجاد شوک درد علامتی مبنی بر آغاز یک بیماری است که حالت هشداردهندگی دارد .درسازمان نیز چراغهای هشدار دهنده ای وجود دارندکه در هنگام وارد آمدن شوک بحران ، شروع به چشمک زدن می کند
اسلاید 6: مراحل بحرانوخامت بحران ممکن است تشخیص درد و شوک ، دشوار یا مبهم باشد و اقداماتی برای بهبود آن صورت نگیرد که در این صورت موجب وخامت بحران می شود . مرحله وخامت زمانی رخ می دهد که یک نشانه بیماری خواه علامت وخامت به طور ناگهانی بروز کند ویا ناشی از انتقال مرحله شوک باشد ، نیازمند اقدامی فوری است .سرازیر نمودن سرمایه ها و منابع سازمانی به این موقعیت نوظهور بحرانی ممکن است نداشتن تعادل و آشوب زدگی را در کل سیستم ایجاد کند.
اسلاید 7: مراحل بحرانمزمن شدن بحراننشانه های بیماری و عدم سلامت کاملا مشهود است و همیشه سازمان را رنج می دهد . این مرحله را دوره ساختن یا شکستن می نامند
اسلاید 8: مراحل بحرانمهار یا حل بحرانبحرانها را می توان در مراحل مختلف ایحاد و توسعه آن کشف ومهار کردامروزه بسیاری از جوامع و سازمانها ( مسئله مداری) را پیشه خود ساخته و همواره در جستجوی نشانه های بیماری در سازمان هستند .
اسلاید 9: پیشگیری بحراننبض تپنده مهار بحران ، تلاشهای پیشگیرانه ای است که قبل از بروز آن صورت می گیرد چهار چوب های مختلفی برای اجتناب و عدم مواجهه با بحران از سوی صاحب نظران مختلف ارائه شده استاین شیوه عمدتاً شامل پیش نگری است.این پیشنگری ها مبتنی بر مفروضاتی هستند که سازمان را قادر می سازد تا خود را با موقعیت های جدید تطبیق دهد. این شیوه شامل روش های کیفی ، کمی سازی دیدگاهها ، استنتاج ، شبیه سازی و علت و معلولی استجوهره این فنون پیش بینی و ارزیابی دقیق از تاثیر تغییرات مهم و گسترده به جای پیش بینی تغییرات خاصی است که ممکن است تحت الشعاع روند های گسترده تر باشد.پیش بینی راهبردی
اسلاید 10: برنامه های جانشینی هستند که اگر رویداد ها همان گونه که انتظار می رود ، رخ ندهد می توانند جای آنها را بگیرند.برنامه های اقتضایی سازمان برای شرایطی که اطمینان کمی وجود دارد ، آماده می شودپیشگیری بحراننبض تپنده مهار بحران ، تلاشهای پیشگیرانه ای است که قبل از بروز آن صورت می گیرد چهار چوب های مختلفی برای اجتناب و عدم مواجهه با بخران از سوی صاحب نظران مختلف ارائه شده استبرنامه ریزی اقتضایی
اسلاید 11: پیشگیری بحرانتجزیه و تحلیل مباحث و مسائلاین رویکرد مرتبط و مشابه با برنامه ریزی اقتضایی است وهدف آن هشدار به تصمیم گیرندگان از رودندهای در حال تغییر محیط بیرونی سازمان است.
اسلاید 12: مقایسه نتایج هر کدام از عوامل بحرانی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند ( کاش و دارلینگ 1998 ص 183-182)پیشگیری بحرانتجزیه تحلیل سناریوشامل تدبر درباره موقعیتهای مطلوب یا نامطلوب است که امکان رخداد آنها وجود دارد و تعیین گزینه ها برای پیشگیری ، تسهیل یا خنثی نمودن عواملی که موجب بروز آن می شوندگام های که می تواند به صورت نظام یافته در تجزیه و تحلیل سناریو برداشته شود:تعقیب رویه مشابه برای بدترین سناریوارزیابی پیامد های راهبردهای مختلفتهیه فهرستی ازگزینه ها به صورت مجموعه ای از اقدامات عملیایجاد زوجی از سناریو ها (بهترین مورد یا بدترین مورد)ترکیب موارد 3و 4 برای تحزیه و تحلیل مطلوبیت موقعیت هر موردمقایسه نتایج هر کدام از عوامل بحرانی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند (کاش و دارلینگ 1998 ص 183-182)ارزیابی راهبردهای سناریوی دوم که درگام اول آمده است
اسلاید 13: مدیریت بحراناقدامات راهبردیاقدامات ساختاری و فنیاقدامات مربوط به شناسایی و ارزیابیاقدامات ارتباطی اقدامات روانی و فرهنگیبرنامه اثربخش برای مدیریت بحران(میرز و هولو شا)مدیریت بحران مجموعه ای از کارکرد ها و فرایند ها برای شناسایی ، مطالعه و پیش بینی موضوعات بحرانی و تبیین روشهای ویژه ای است که سازمان را قادر می سازد تا ضمن پیشگیری ، در مواقع بروز آن تدبیر لازم را به کار گیردمديريت بحران فرايندي است براي پيشگيري از بحران و يا به حداقل رساندن اثرات آن به هنگام وقوع، براي انجام اين فرايند بايد بدترين وضعيتها را برنامهريزي و سپس روشهايي را براي اداره و حل آن جستجو كرد
اسلاید 14: اگر مديريت بحران را برنامهريزي براي كنترل بحران تعريف كنيم در آن صورت چهار مرحله را براي برنامهريزي براي كنترل بحران بايد به انجام رساند در مميزي بحران از روشهاي منظمي براي يافتن نقاط بحرانخيز و آسيبپذير استفاده ميشود. هنگامي كه مديران يك سلسله از پرسشهايي نظير «چه خواهد شد، اگر چنان شود؟» و «اگر چنين شود، چه پيش خواهد آمد؟» را مطرح ميكنند، وقوع برخي از بحرانها نظير مرگ ناگهاني يكي از مديران كليدي، براي همة سازمانها محتمل استب ـ تهيه برنامه اقتضايي براي مواجهه با بحرانالف ـ پيشبيني بحران و بررسي نقاط بحرانخيز و آسيبپذيربرنامههاي اقتضايي براي مواجهه با بحرانهاي احتمالي، در قالب يك مجموعه برنامة پشتيباني تنظيم ميگردند تا در صورت بروز مشكل، مورد استفاده قرار گيرد. برنامههاي اقتضايي بايد به گونهاي تنظيم شوند تا حتيالمقدور؛ كليه علايم هشدار دهندة حوادث و سوانح را مشخص كنند، اقداماتي براي خنثيسازي يا تعديل وضعيت بحراني طراحي، و نتايج مورد انتظار از هر اقدام را پيشبيني كنند SWOT
اسلاید 15: ج ـ تشكيل تيم مديريت بحران و آموزش نيروي انسانيگروههاي كنترل كننده بحران را ميتوان مانند گروههاي ورزشي و يا تيمهاي اطفاي حريق آموزش داد و براي افزايش «تجربه كار گروهي»، «اثربخشي»، و «سرعت در واكنش» تحت تمرين و آزمايش قرار داد. در اين مرحله، استفاده از «فنون شبيهسازي»، «تمرين عملي»، و «تقليد كردن» بسيار سودمند است د ـ تكميل برنامهها از طريق اجراي آزمايشيتيمهاي مديريت بحران در سازمانها با گروههاي ضربت در نيروي انتظامي كه براي برخورد با وضعيتهاي فوقالعاده (مانند گروگانگيري) تشكيل ميشوند، شباهت دارند. اين گروهها برحسب نوع بحرانهايي كه احتمال وقوع دارند، از تخصصهاي متعدد و متنوعي برخوردار ميگردند
اسلاید 16: بحران(CRISIS) و واقعه ناگوار(DISASTER) «برنت» بین این دو تفاوت قائل شده و میگوید: بحران توصیف کننده شرایطی است که در آن ریشههای پدیده میتواند مسائل و مشکلاتی مانند ساختارها و عملیاتهای مدیریتی نامناسب و یا شکست در تطابق با یک تغییر باشد در حالی که منظور از واقعه ناگوار این است که شرکت با تغییرات مصیبتبار پیشبینی نشده یا ناگهانی مواجه شده که کنترل کمی بر روی آنها دارد
اسلاید 17: مدلهاي مديريت بحران الف ـ مدل مديريت بحران تيري و ميترافدر مدل واكنشي، تصميمات مربوط به بحران در حين يا بعد از وقايع اتخاذ ميشود ولي در مدل پيشفعال ، تصميمگيرندگان شكلهاي مختلف بحران و نيز برنامههاي مواجهه با آنها را پيشبيني ميكنند. اولين مرحله در مدل پيشفعال، تجزيه و تحليل آسيبشناسي بحران است كه سعي ميكند نقاط آسيبپذير در سازمان و نيز عوامل مؤثر در وقوع بحران شناسايي شود. تيري و ميتراف اظهار ميكنند كه مديريت اثربخش بحران سازماني، جدا از نوع بحران، شامل اداره كردن پنج مرحله مشخص است كه بحرانها طي ميكنند: (1) شناسايي يا ردگيري علائم، (2) آمادگي و پيشگيري، (3) مهار ويراني، (4) بهبود، (5) يادگيرياين مدل با شناسايي يا ردگيري علائم بحران شروع مي شود وسپس با فرايند يادگيري از مرحله بهبود بهپايان مي پذيرد و سپس نتايج يادگيري به مرحله اول برميگردد و اين چرخه همينطور ادامه مي يابد.ب ـ مدل واكنشي در مقابل مدل پيش فعال
اسلاید 18: چرخه عمر بحران بيان ميدارد كه هر بحران چندين مرحله را طي ميكند. طبقهبندي بحران براساس چرخه عمر آن، در مشخص كردن استراتژيهاي مواجهه با بحران در هر يك از مراحل عمرش و حتي چگونگي متوقف كردن بحران براي مديران مفيد است. ج ـ چرخه عمر بحران و ديدگاه استراتژيك نسبت به آنمدلهاي مديريت بحران
اسلاید 19:
اسلاید 20: نظريه تعادل در مديريت بحران هرگاه تعادل مابين نيازمنديها و توانمنديهاي موجود در يک سيستم زنده و پويا که تابع قوانين و اصول تعيين شده مي باشد ، بنا بر هر دليلي برهم بخورد، سيستم دچار بحران مي گردد نیازهاتوانمندیهانیازهاتوانمندیهاقبل از بحران بعد از بحران
اسلاید 21: بحران اتمی ایرانکیس شماره 27
اسلاید 22: کاربرد های انرژی اتمیالف-1) کاربرد انرژی اتمی درتولید برقالف-2) کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و امور بهداشتیالف-3)کاربرد انرژی اتمی در بخش دامپزشکی و دامپروریالف-4) کاربرد انرژی اتمی در دسترسی به منابع آبالف – 5) کاربرد انرژی اتمی در بخش صنایع غذایی و کشاورزیالف -6) کاربرد انرژی اتمی در بخش صنعتالف-7) کاربرد تکنیک اتمی در شناسایی مین های ضد نفرب) کاربرد نظامی(تولید بمب اتمی)
اسلاید 23: انرژی اتمی و معاهدات بین المللی تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA آمریکا پیشنهاد تاسیس این نهاد را در سال 1953 میلادی دادهدف آمریکا : کنترل دیگر کشورها و جلوگیری از پیشرفت تکنولوژی اتمی در جهان بهترین دلیل برای این ادعا زمان مطرح شدن این پیشنهاد بود که همزمان با اولین آزمایش اتمی روس ها بودآژانس مسئول نظارت بر اجرای پیمان NPT شد
اسلاید 24: شکل گیری قرارداد منع گشترس سلاح اتمیدر سال 1968 در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شدفقط امریکا روسیه چین فرانسه و انگلیس سلاح اتمی باید داشته باشنددلیل تصویب این پیمان انحصاری کردن سلاح اتمی برای خودشانروش های تنبیهی آژانس درباره کشور های مختلف بازرسی عادیتعیین بارزسی ویژه توسط شورای حکامبازرسی داوطلبانهروش های بازرسی آژانس :تعلیق حق رایتعلیق امتیازتعلیق امتیازات و گزارش به شورای امنیت سازمان مللانرژی اتمی و معاهدات بین المللی
اسلاید 25: عضویت ایران در پیمان NPT ارائه اطلاعات : ارائه اطلاعات اجباریدادن اطلاعات به نشانه حسن نیت تعهدات کشورهای امضا کننده پروتکل 93+2 اوایل دهه 50 در سال 74 ادامه عضویت را پذیرفت عضویت ایران فقط و فقط برای اعمال فشار بر کشورمان استفاده می شود انرژی اتمی و معاهدات بین المللی اطلاعات درخواستی توسط آژانس
اسلاید 26: چگونگی پی بردن امریکا به موفقیت ایران دردسترسی به چرخه سوخت تصاویر ماهواره ای که آمریکا از سایهای اتمی ایران گرفته بودنداطلاعاتی که منافقین با جاسوسی جمع آوری کرده و به امریکایی ها داده بودنداطلاعاتی که بعضی کشورها ی طرف معامله با ایران در اختیار غربی ها ، آژانس و بویژه امریکا یی ها قرار داده بودنداطلاعاتی که اعضایی برخی از جریانهای سیاسی (دوم خرداد) منعکس کرده بودنداولین قطعنامه علیه ایران در سال 82 توسط شواری حکام بود که خواستار توقف کلیه فعالیت های اتمیایران و همچنین امضای پروتکل الحاقی گردید و البرادعی (مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی) از تاسیسات بازدید کرد ولی در تدوین گزارش مزبور اصل«گزارش واقعیت« رعایت نشده بوده درنتیجه این امر زمینه اظهارات تند برخی از کشورهای بهانه جو را فراهم کرد
اسلاید 27: سه ضلع فشار سیاسی علیه تهرانمحمد البرادعی: دهم آذر ماه 1376 به دلیل ارتباط دیرینه با سرویس جاسوسی امریکا به عنوان دبیر انتخاب شد امریکا واسرائیل: دو دیدگاه در برخورد با فعالیت های اتمی ایراندیدگاه معتقد به برخورد نظامی : تهدید – فرصتدیدکاه معتقد به برخورد سیاسی و دیپلوماتیک معتقد به 5 عامل برای عقب راندن هسته ای استتغییر سیاسی دگرگونی در برداشتها نسبت به سودمندی سلاح اتمی فشار های خارجی تضمین های امنیتی تنگنا های اقتصادی
اسلاید 28: دلایل همراهی: قرابت اندیشه و فلسفه سیاسی شانقرار گرفتن هر دو از لحاظ مذهبی در اردوگاه مسیحیتسه ضلع فشار سیاسی علیه تهرانکشورهای اروپایی به همراه ژاپن و استرالیااروپا و آمریکا همه چیز را برای کشورهای شمال می خواهند
اسلاید 29: چگونگی صدور بیانیه تهران کمال خرازی ،علی یونسی،علی شمخانی،علی اکبر ولایتی ،حسن روحانی (کمیته پنچ نفره) تصمیم گیری در این مورد را بررسی کردند.ایران پذیرفت پروتکل الحاقی 3+2را امضا کند.ایران تعلیق غنی سازی را ازطرف خود پذیرفت .اروپاییان گفتندکمک تکنولوژیک در مقابل این اقدام می کندشکل گیری قطعنامه شورای حکام بدون رای گیری به تصویب رسیدپروتکل الحاقی را فوری وبدون قید و شرط امضاکند فعا لیتهای فراوری اورانیوم رامتوقف کنداجاره دسترسی نامحدود به اماکن و تاسیسات ایران را به ماموران آژانس بدهد
اسلاید 30: موضع گیری مردم برابر این اقدام مسؤولان دولت خاتمیاعتراضات مردمی نسبت به این موضوع آغاز شد مطبوعات اصولگرا اعتراضاتشان را شروع کردندافزایش اعتراضات اصولگرایان قدرت چانه زنی دولتمردان را بالا برد
اسلاید 31: تلاش برای دفاع از منافع ملی ازطریق دیپلماسی سیاسی و استفاده از اختلاف بین اروپا و آمریکاکشورهای اورپایی : جلوگیری ازدستیابی ایران به فناوری هسته ای صلح آمیز از طریق فشارهای دیپلماسی آمریکا و اسرائیل : تلاش درجهت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت ملی البرادعی: تلاش برای بازنگه داشتن پرونده ایران در شورای حکام در راستای سیاست های امریکا و اسرائیل سیاست بازیگران برای موفقیت در کشمکش سیاسی بعد از بیانیه تهران امریکا از هر فرصتی برای فشار به ایران استفاده می کند و آژانس هم تحت تاثیر امریکا قرار می گرفت در حالی که آژانس باید هدایت فنی وحرفه ای خود را بر اساس تعهداتی که به ایران داشته است ارزیابی کند آغاز به کار مجلس هفتم نقطه عطفی در ادامه پرونده هسته ای بود چون امریکایی ها و اروپایی ها می پنداشتن مجلس هفتم ممکن است ، رای به خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای بدهد
اسلاید 32: 16 خرداد 83 گزارش البرادعی به شورای حکام صورت گرفت موضع گیری هاشمی رفسنجانی در برابر قعطنامه کشورهای اروپایی : به هیچ کشوری باج نمی دهیم23 خرداد 83تصویب قعطنامه پیشنهادی اروپایی ها به شیوه اجماع و نه رای گیری تصویب شدپاسخ تند مجلس هفتم به اروپا توان چانه زنی ایران را بالابرد مجلس هفتم: دولت باید غنی سازی را از سر بگیردرئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم : مجلس شورای اسلامی اجازه چنین کاری ( توصیه قعطنامه در طرح های اراک و اصفهان) را به دولت نخواهد داد مقایسه با مجلس ششم سیاست بازیگران برای موفقیت در کشمکش سیاسی بعد از بیانیه تهران
اسلاید 33: ریشه بحراننبود انسجام فکری در دولت و مجلسافزایش تنش های سیاسی در دولت هشتم و مجلس ششمعدم همبستگی احزاب و گروههاجدایی سیاسیون از مردمهژمون طلبی استعمارگرانداشتن نقشی تماشاگر کشور ایران در خانه بین المللداخلیخارجی
اسلاید 34: راه حلاستفاده از حرکت های آفندی در دستگاه دیپلماسی در چارچوب NPTنفی هژمونی طلبی استعمارگران در تیم سیاست خارجههمبستگی واتحاد مردم و مسئولین نظام و جلوگیری از عواملی که شکاف ایجاد می کندادامه نقش بازیگر موثر توسط ایران در خانه بین المللی
اسلاید 35: بحران در کارخانه شیرکیس شماره 29
اسلاید 36: علل بحرانمکانیزه نبودن فرایند تولیدعدم وجود چرخش شغل و آموزش کارکناننبودکنترل بر روی کارکنانفقدان حلقه های کنترل کیفیتعدم آموزش مستمرو ارتباطات
اسلاید 37: راهکارهاراهکارهای بازگرداندن وجه به شرکت وبازیابی بازار از دست رفتهتبلیغات گسترده به راه انداختن کارناوالهای تبلیغاتی دایر کردن نمایندگی موقت ودائم در سطح شهر باتست مجانیکسب مجوزهای بهداشتی و استانداردهای روزایجاد چرخش شغل و آموزش کارکنان ایجاد سیستم کنترل افراد و عملکرد ها ایجاد حلقه های کنترل کیفیتآموزش و ارتباطات در همه سطوح سازمان
اسلاید 38: راهكار براي جلوگيري از بحرانهاي بعديمهندسی مجدد فرآیند هاقويتر كردن سيستم نظارتي ایجاد سیستم متنوع توزیعحضور مستمرمدیر درمحیط کار(GEMBA ) ايجاد تعهد شغلي در كارگران گردش شغلي
اسلاید 39: تهیه کنندگانمحمد سعادتمندرضا حسن پورحمید یوسفعلی
اسلاید 40: The End
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.