پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی

barkhordari_az_khadamate_behdashti_va_darmani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی”

برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی

اسلاید 1: برخورداري از خدمات بهداشتي و درماني ، يکي از حقوق مسلم فردي و اجتماعي است و تامين سلامت جسم و روان هم ابزاري براي تکامل انسان است و هم از ديد گاه اقتصادي اهميت دارد باتوجه به اين مهم اين مجموعه در سه بخش تدوين شده است: 1- سياستها و کليات بهداشت عمومي 2- بهداشت فردي 3- بهداشت محيط

اسلاید 2: بخش اول برخورداري از خدمات بهداشتي و درماني

اسلاید 3: بهداشت عمومي عبارتست از علم و فن پيشگيري از بيماريها، افزايش طول عمر و ارتقاي سطح سلامتي و توانائي انسان از طريق کوشش هاي دسته جمعي افراد جامعه ، به طوري که هر فردي از جامعه از حق طبيعي خود، يعني سلامتي و عمر طولاني بهرمند گردد.

اسلاید 4: اهداف و دامنه فعاليتهاي بهداشت عمومي : 1- آموزش بهداشت عمومي 2- بهداشت مادر و کودک 3- بهداشت محيط 4- پيشگيري و کنترل بيماريهاي واگيردار و مزمن 5- خدمات آزمايشگاهي 6- خدمات پزشکي و پرستاري 7- خدمات مرتبط با امور جمعيت و تنظيم خانواده 8- نظارت بر مواد خوراکي ، بهداشتي و داروئي 9- خدمات بهداشتي در شرايط اضطراري 10- بررسيهاي آماري ، تحقيقات و ارزشيابي در امور بهداشتي

اسلاید 5: اولين كنگره بين المللي بهداشت عمومي در سال 1851 در پاريس تشكيل گرديد. در فاصله بين سالهاي 1849 تا 1854 جان-اسنوکه در لندن طبابت مي کرد اپيدميولوژي وبا را مورد مطالعه قرار داد و در سال 1856 ويليام باد نظير همين مطالعه را در مورد تيفوئيد انجام داد

اسلاید 6: تاريخچه بهداشت عمومي در ايران : در دوران هخامنشيان رعايت بهداشت همواره مورد نظر بوده . در دين زرتشت ، آتش رمز پاکي و شايسته احترام بوده و آلوده کردن آب و خاک به پليدي ممنوع بوده است همچنين مطالب و دستورات بهداشتي زيادي در دين اسلام وجود دارد.

اسلاید 7: در سال 1320 شمسی، وزارت بهداري تاسيس گرديد در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مسئله سلامت مردم به عنوان يکي از حقوق مسلم آنان مورد توجه است و در اصول سوم ، بيست و نهم و چهل و سوم از قانون اساسي بر ضرورت تامين بهداشت و درمان براي آحاد مردم ايران تاکيد شده است

اسلاید 8: اهميت بهداشت در کنترل بيماريها و تامين سلامت افراد با پيشرفت علم مردم بتدريج از عوامل مولد بيماري و تاثير آنها بر تندرستي آگاه شدند و بشر آموخت با رعايت اصول بهداشتي از مسائلي که تندرستي وي را تهديد مي کند دوري جويد و با به کارگيري اصول پيشگيري افراد سالم را در برابر بيماري مصون سازد

اسلاید 9: تعريف سلامت و بيماري از ديدگاه پزشک ، سلامتي عبارت است از مطابقت با معيارهاي معين نظير شاخصهاي فيزيکي ، هنجارها و ميزانهاي بيوشيميائي ، معيارهاي فيزيولوژيکي و غيره بيماري دلالت بر شرايطي دارد که جسم انسان را مريض کرده و عملکرد طبيعي بدن را بر هم مي زند.

اسلاید 10: طيف تندرستي – بيماري اگر افراد جامعه را بر حسب حالت تندرستي يا شدت بيماري گروه بندي کنيم، جدولي ايجاد مي شود که به آن طيف تندرستي- بيماري مي گويند.

اسلاید 11: عوامل موثر در پيدايش بيماريها عبارتند از عوامل ميزبان و عوامل محيطي (محيط زيستي، اجتماعي و فيزيکي) و از ميان مدلهاي متعددي که براي ترسيم چگونگي تاثير عوامل ميزبان و محيطي ارائه شده اند ، مي توان مثلث اپيدميولوژي، شبکه عليت و مدل چرخ را مورد بحث قرار داد.

اسلاید 12: عوامل موثر در بهداشت و سلامت انسانها عبارتنداز :1- وراثت2- محيط زيست 3- سبک زندگي 4- وضعيت اقتصادي – اجتماعي (شامل وضعيت اقتصادي، سطح آموزش ، سطح اشتغال- نظام سياسي کشور) 5- خدمات بهداشتي درماني و غيره

اسلاید 13: تيم و گروه بهداشت: گروهي از اشخاص که هدف بهداشتي و مقاصد معين و مشترک دارند و در جهت دستيابي به آن ، هر يک از افراد، مطابق با مهارتها و شايستگي هاي خود و با توجه به عمليات ديگران ، همکاري مي کنند.

اسلاید 14: شاخصها و معيارهاي بهداشتي در جامعه براي مقايسه دو وضعيت درزمانها و مکانهاي مختلف بايد سعي کرد تا آنجا که ممکن است اين دو وضعيت را به وسيله اعداد نمايش داد و اين اعداد را با هم مقايسه نمود اينگونه اعداد را شاخص مي گويند و در زمينه هاي بهداشتي بنام شاخص هاي بهداشتي ناميده مي شوند

اسلاید 15: مهمترين شاخصهاي بهداشتي عبارتنداز : 1- شاخصهاي مربوط به مرگ ومير 2- ولادت و باروري 3- وضعيت تغذيه 4- اجراي خدمات بهداشتي 5- ميزانهاي ناتواني 6- ميزانهاي استفاده از خدمات7- بهداشت رواني و اجتماعي 8- زيست محيطي 9- اقتصادي اجتماعي 10- سياست بهداشتي 11- کيفيت زندگي و غيره

اسلاید 16: سازمانهاي بهداشت بين المللي: اقدامات بهداشت بين المللي شامل حل مسائلي در زمينه بهداشت است که نيازمند توجه و اقدام بيش از يک کشور می باشد مانند کنترل اپيدمي ها ، تبادل بين المللي اطلاعات و تجربيات طبي و بهداشتي و . . . .

اسلاید 17: سازمان جهاني بهداشت World Health Organization (W.H.O) سازماني است تخصصي و غير سياسي مربوط به بهداشت که از ادارات سازمان ملل بوده و مقر آن در ژنو است . اساسنامه آن از هفتم آدريل 1948 به اجرا گذاشته شد (روز جهاني بهداشت)

اسلاید 18: هدف از تشکيل سازمان جهاني بهداشت دستيابي همه مردم به بالاترين سطح سلامت است و هدف فعلي آن دستيابي همه مردم به سطحي از سلامت است که به آنها امکان دهد از نظر اقتصادي و اجتماعي زندگي باروري داشته باشند.

اسلاید 19: خدمات W.H.O شامل خدمات اصلي ، خدمات اختصاصي و تحقيقات پزشکي است . اين سازمان براي بر آوردن نيازهاي بهداشتي ويژه در مناطق مختلف جهان شش سازمان منطقه اي تاسيس کرده است مثلا منطقه جنوب شرقي آسيا که محل استقرار آن دهلي نو هندوستان است

اسلاید 20: يونيسف (UNICEF) يکي از ادارات سازمان ملل متحد است که از طرف مجمع عمومي ملل متحد به منظور اقدام براي بازتواني کودکان کشورهاي جنگ زده تاسيس گرديده است فعاليتهاي آن در رابطه نزديک با W.H.O و ديگر ادارات تخصصي سازمان ملل است . در حال حاضر توجه يونيسف بيشتر متوجه ”کليت کودک“ است و بسيج معروف GOBI را تشويق مي کند

اسلاید 21: صليب سرخ بين المللي يک سازمان بشر دوستانه غير سياسي و غير رسمي است که علاقمند خدمت به انسانها در زمان صلح و جنگ مي باشد. جمعيت هلال احمر ايران که در سال 1302 با نام جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران تاسيس گرديده است همکار صليب سرخ بين المللي است

اسلاید 22: مراقبتهاي بهداشتي و سطوح مختلف آن گروهي از خدمات ارائه شده براي افراد ، خانواده ها و جوامع که توسط ادارات بهداشت به منظور ارتقاء سلامت افراد انجام مي گيرد، مراقبتهاي بهداشتي نام دارد و در سه سطح سازماندهي مي شود و هر سطح به وسيله سطح بالاتر که بيماران به آن ارجاع داده مي شوند، پشتيباني مي گردد. اين سطوح عبارتنداز : 1- مراقبت اوليه بهداشتي 2- سطح دوم مراقبتهاي بهداشتي 3- سطح سوم مراقبتهاي بهداشتي

اسلاید 23: طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت خدمات اوليه بهداشتي عبارت است از مراقبتهاي اصلي در زمينه بهداشت که براي همه افراد و خانواده هاي جامعه قابل دسترس باشد و شامل خدمات جامع پيشگيري درماني براي افراد ، خانواده ها و کل جامعه است ، هنگامي که نيازي به خدمات تخصصي نباشد.

اسلاید 24: نظامهاي عرضه خدمات بهداشتي درماني در جهان در جهان امروز عمدتا سه سيستم بنيادين مراقبتهاي پزشکي وجود دارد که عبارتنداز معاونت عمومي ، بيمه بهداشتي و طب ملي مي باشد.

اسلاید 25: سيستم شبکه بهداشتي درماني در ايران اين شبکه از خانه بهداشت در روستا شروع و تا بيمارستان تخصصي در مراکز استان گسترش مي يابد . نظام بهداشت و درمان ايران را مي توان در سه سطح شهرستان ، استان و کشور مورد بررسي قرار داد.

اسلاید 26: سطح شهرستان شبکه بهداشت و درمان ايران شامل : خانه بهداشت، مراکز بهداشتي درماني روستائي ، مراکز بهداشتي درماني شهري، مرکز آموزش بهورزي ، مرکز بهداشت شهرستان ، بيمارستان شهرستان ، مديريت شبکه شهرستان و موسسات آموزشي مي باشد.

اسلاید 27: سازمان منطقه اي بهداشت و درمان استان براي نظارت بر فعاليت شبکه هاي بهداشت و درمان شهرستانها و پشتيباني از واحدهاي عرضه خدمات پيش بيني شده است. در سطح کشور وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي ، سياستگذاري ، برنامه ريزي ، هدايت عمليات و نظارت بر کار سازمانهاي منطقه اي بهداشت و درمان استانها و دانشگاههاي علوم پزشکي را عهده دار است.

اسلاید 28: مقصود از برنامه ريزي بهداشتي ، برآورده ساختن نيازها و درخواستهاي بهداشتي مردم است و عمدتا اهدافي از قبيل 1- اصلاح الگوهاي تشکيلاتي 2- تسريع در ايجاد خدمات بهداشتي جديد 3- تعيين اولويتها 4- اصلاح کيفيت مراقبتهاي بهداشتي 5- از بين بردن دوباره کاريها و .....را دنبال مي کند.

اسلاید 29: اولويتهاي بهداشتي ايران 1- پيشگيري و کنترل بيماريها 4- بهداشت شغلي 2- بهداشت مادر و کودک 5 - بهداشت تغذيه 3- بهداشت مدارس 6- بهداشت رواني 7- آموزش بهداشت

اسلاید 30: بخش دوم بهداشت فردي

اسلاید 31: بهداشت فردي وقوف به مسائل بهداشتي ، انسان را در استفاده كامل از زندگي آميخته با نشاط و شادابي ، چه به صورت يك فرد و چه به عنوان يك عضو جامعه ، كمك و يار ی می کند. سلامت انسانها بستگي به ميزان مهارت و دانائي آنها در به كار بردن نكات و حقايق بهداشتي دارد

اسلاید 32: توجه كافي به مسائل بهداشت رواني وسعي در برخورداري از روان متعادل و سالم براي اينكه هر انساني بتواند به طور موثر قادر به انجام كارها باشد، بخوبي با ديگران سازش كند، از زندگي رضايت داشته و واقع بين و منطقي باشد بايد علاوه برتن سالم از روان سالم هم برخوردار باشد. زندگي امروز مردم با گذشته هاي نه چندان دور تفاوت زيادي كرده ، فشارها و ناراحتي ها افزايش يافته، مردم بيشتر در معرض خستگي ، سرو صدا ، چشم و هم چشمي با ديگران و دلهره و اضطراب هستند كه همه ي اينها عامل ناراحتيهاي رواني است و گريز از آنها مي تواند در داشتن روان سالم و متعادل كمك کند.

اسلاید 33: در اين روزگار كه زندگي شهرنشيني باعث افزايش گرفتاريها و ناراحتيهاي شخصي است، اطمينان از اينكه شخص در صورت لزوم ، تحت مراقبت پزشكي قرار دارد، بسيار مهم است و در مواردي كه علائم بيماري تازه اي بروز مي كند مي تواند تشخيص صحيح تري را تضمين نمايد . فاصله معاينات پزشكي بر حسب نياز فرد، امكانات و توانائي اشخاص فرق مي كند. بانوان بار دار بيش از ساير بانوان به معاينات پزشكي نياز دارند.

اسلاید 34: بخش سوم بهداشت محيط زيست و جامعه

اسلاید 35: طبق تعريف سازمان بهداشت جهاني، بهداشت محيط زيست عبارت است از كنترل عواملي از محيط زندگي كه به نحوي در رفاه و سلامت بدني، رواني و اجتماعي انسان تاثير داشته و يا خواهند داشت“ توارث و محيط دو عامل اصلي در تعيين سرنوشت و سلامت موجودات زنده اند. اما اثر عامل ارث هر قدر هم كه قوي باشد در محيط نامساعد خنثي مي شود. در حالي كه صفات ارثي ضعيف در محيط مناسب پرورش يافته و بارزتر مي گردد و بدين جهت است كه كيفيت محيط از ابعاد مختلف واجد اهميت شايان است كه در اين بخش به آن پرداخته مي شود.

اسلاید 36: بهداشت هوا هوا مايه زندگي است و نياز به آن بيش از نياز به آب و غذا است انسان بدون هوا بيش از چند دقيقه قادر به ادامه حيات نيست . اما همين هوا در اثر عوامل طبيعي و نيز در اثر فعاليتهاي آدمي همواره در معرض انواع آلودگيهاست

اسلاید 37: آلودگي هوا آلودگي هوا عبارت است از وجود يك يا چند ماده آلوده كننده در هواي آزاد به مقدار و مدتي كه كيفيت آن را به طوري كه مضر به حال انسان، حيوان ، گياه و يا آثار و ابنيه باشد تغيير دهد. منابع عمده آلودگي هوا عبارتنداز منابع طبيعي و منابع مصنوعي

اسلاید 38: منوكسيد كربن ، اكسيدهاي گوگرد، اكسيدهاي ازت، اكسيد كننده هاي فتو شيميائي ، هيدروكربورها ، ذرات معلق و مواد راديواكتيو از اهم عوامل آلاينده هوا به شمار مي روند اسموگ و اينورژن از پديده هاي مهم آلودگي هوا محسوب مي شوند

اسلاید 39: اثرات آلودگي هوا بر انسان بستگي به غلظت آلوده كننده ها و حساسيت مردم دارد و عوارض آن به صورتهای زير ظاهر می شود:1- بيماريهاي حاد 2- بيماريهاي مزمن 3- دگرگوني اعمال فيزيولوژيك 4- عوارضي چون احساس تحريك 5- احساس ناراحتي در مواقع كاهش ديد 6- عوارضي چون كند ذهني و اختلال رشد و نمو

اسلاید 40: تامين آب آشاميدني بهداشتي و رضايت بخش به عنوان يكي از عوامل اصلي در حفظ سلامت و پيشرفت اقتصاد اجتماعات مطرح مي باشد. زيرا بسياري از مشكلات بهداشتي كشورهاي در حال توسعه ، به طور عمده به علت نبودن آب آشاميدني سالم بوده و بدون تامين آن سلامت و رفاه جامعه به خطر مي افتد

اسلاید 41: تعريف آلودگي آب آبي را آلوده مي نامند كه داراي عوامل بيمار يزاي عفوني يا انگلي، مواد شيميائي سمي، ضايعات و فاضلابهاي صنعتي و غيره بوده و ميزان مواد خارجي موجود در آن به اندازه اي باشد كه استفاده از آن، سبب بروز اثرات زيان آور به راههاي مختلف گردد

اسلاید 42: منابع آلوده كننده آبها عبارتنداز : 1- آلودگي ناشي از فاضلابهاي شهري 2- آلودگي ناشي از فاضلابهاي صنايع 3- آلودگي ناشي از فاضلابهاي كشاورزي اثرات آلودگي آب بر انسان : الف) اثر مستقيم ب) اثر غير مستقيم ج) نقش توام مستقيم و غير مستقيم د) نقش مساعد كننده ي شرايط انتقال

اسلاید 43: تعريف فاضلاب و انواع آن فاضلاب مخلوط رقيقي است از انواع آبهاي دور ريختني حاصل از فعاليتهاي انسان كه با توجه به منشاء تشكيل و خواص آنها ، عمدتا در سه گروه فاضلابهاي خانگي، صنعتي وسطحي تقسيم بندي مي گردند

اسلاید 44: تعريف زباله مجموعه اي از مواد غير قابل استفاده كه ضمن فعاليتهاي انسان به وجود مي آيد (به جز موادي كه از بدن دفع مي شود) را زباله مي گويند كه از منابع مختلف خانگي ، اماكن عمومي، موسسات ، واحدهاي صنعتي، كارهاي ساختماني و غيره توليد مي گردند.

اسلاید 45: اجزاي تركيبي زباله مواد فساد پذير و فساد ناپذير مي باشد كه در گروههائي شامل پس مانده ، آشغال، خاكستر، خاكروبه هاي خياباني ، لاشه هاي حيوانات و مواد زايد صنعتي طبقه بندي مي شوند

اسلاید 46: از بين بردن و دفع زباله معمولا شامل سه مرحله نگهداري موقت ، جمع آوري و دفع مي باشد امروزه روشهاي مختلفي جهت دفع زباله نظير تلنبار كردن در محيط باز، سوزاندن در هواي آزاد ، دفن بهداشتي، سوزاندن در دستگاههاي زباله سوز و .....در سطح جهان مورد توجه بوده و اعمال مي گردد و موفق ترين مطالعات جهت بدست آوردن انرژي از زباله بيوگاز است

اسلاید 47: بهداشت مسكن و اماكن عمومي بيشتر مردم بيش از ده ساعت از اوقات شبانه روز را در خانه مي گذرانند و رشد سريع جمعيت به ويژه در شهرهاي بزرگ نياز به مسكن را بيشتر كرده و در عين حال باعث شده كه بيش از هر زمان ديگر واحدهاي مسكوني غير استاندارد و نا سالم به وجود آيند.

اسلاید 48: معيارهائي را که به عنوان اصول اساسي مسكن بهداشتي مي توان توصيه نمود عبارتنداز : 1- ساختمان بايد استحكام داشته باشد 2- عاري از رطوبت باشد 3- داراي سيستم تهويه خوب و روشنائي كافي باشد 4- جاي مناسب براي آشپزخانه ، غذا خوري ، شستشو و دفع را تامين نمايد 5- فضاي آن مناسب با تعداد افراد ساكن در آن باشد 6- و موارد متعدد ديگر

اسلاید 49: عوارض مسكن ناسالم : در محلات كثيف و مساكن ناسالم، انواع بيماريها از قبيل فلج، نرمي استخوان، مرض سل، سيفليس و انحرافات شديد اجتماعی مانند الكليسم ، بيكاري، جنايت، دزدي ، بيسوادي و امراض رواني بيش از ساير نقاط شهري مشاهده مي گردد.

اسلاید 50: بهداشت حرفه اي تامين سلامت و فراهم ساختن آسايش و رفاه كارگران و تطبيق وضع كار با مقتضيات جسمي و رواني آنان، امروزه ديگر يك امتياز به شمار نمي آيد بلكه يك وظيفه انساني ، يك احتياج و يك شرط امكان انجام كار و فعاليت ثمر بخش است

اسلاید 51: اهداف بهداشت حرفه اي 1- حفاظت و ارتقا سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي كارگران 2- پيشگيري از عوامل سوئي كه مي تواند در محيط كار وجود داشته باشد 3- حفاظت كارگران از نظر عوامل نامساعدي كه در تمام دوران اشتغال آنها وجود دارد.4- به كار گماشتن كارگر در محيطي كه از نظر فيزيولوژيكي و روانشناسي براي او مناسب باشد.

اسلاید 52: برنامه هاي بهداشت شغلي همواره در جهت ارتقاي سطح بهداشت كارگران و حفاظت آنان در برابر بيماريها و حوادث ناشي از كار رو به گسترش مي باشد كه اساس اين برنامه ها را در سه مرحله شامل: مرحله به كار گماشتن، مرحله پيشگيري و مرحله سازندگي مي توان مورد مطالعه قرار داد.

اسلاید 53: طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت ، بهداشت مدارس مجموعه ي اقداماتي است كه به منظور تشخيص، تامين، حفظ و ارتقاي سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي در دانش آموزان و كاركنان مدارس كه به نحوي در ارتباط با دانش آموزان قرار دارند، تحت راهنمائي و سرپرستي مسئولان آموزشگاه به اجرا در مي آيد.

اسلاید 54: اهم اهداف بهداشت مدارس: 1- ارتقاي سطح سلامت دانش آموزان 2- آماده كردن كودكان و نوجوانان براي يك زندگي توام با نشاط و سلامت 3- آموزش صحيح اصول بهداشت 4- تدارك محيط زيست سالم و پاكيزه

اسلاید 55: اهم برنامه هاي بهداشت مدارس1- ارزشيابي سطح سلامت دانش آموزان 2- پيش بيني خدمات بهداشتي ويژه 3- نظارت بر بهداشت محيط آموزشگاهها 4- پيشگيري و كنترل بيماريهاي واگير 5- تغذيه و برنامه ريزي غذائي در آموزشگاهها 6- بهداشت رواني و راهنمائي دانش آموزان7- و بسياري موارد ديگر

اسلاید 56: اصول كلي خدمات بهداشت مدارس را در سه محور كلي و مستقل از هم مشتمل بر آموزش بهداشت، ارائه خدمات بهداشتي درماني لازم و توجه به بهداشت محيط مدارس، مي توان مطرح و مورد بررسي قرار داد.

اسلاید 57: عوامل موثر در بروز سوانح و حوادث از نظر بررسيهاي اپيدميولوژي1- عوامل حادثه گرا شامل عوامل فيزيكي ، شيميائي و بيولوژيكي 2- عوامل مربوط به ميزبان شامل سن، جنس، شغل و عوامل ارثي 3- عوامل محيطي از قبيل محل سكونت، تراكم جمعيت، وجود كارخانجات و وسايط نقليه و ....

اسلاید 58: تقسيم بندی حوادث1- حوادث و سوانح ناشي از كار و صنعت 2- حوادث و سوانح خانگی شامل مسموميتها، آتش سوزي، خفگي در آب ، سقوط و برق گرفتگي 3- حوادث و سوانح خارج از منزل بويژه سوانح رانندگي

اسلاید 59: در پيشگيري از حوادث بايد سه اصل : پيش بيني ، پيشگيري ، انجام كمكهاي اوليه و عمليات نجات مورد توجه قرار گيرند. براي نيل به اين اصول، بايد همكاري همه جانبه اي بين مسئولين ، مقامات رسمي كشور، كارفرمايان، كارگران و كميته هاي ايمني و حفاظت فني وجود داشته باشد. پيشگيری از حوادث

اسلاید 60: پيشگيري شامل كليه اقداماتي است كه از آنها براي قطع يا آهسته كردن سير بيماري استفاده مي شود براي پيشگيري درجات مختلف مي توان قائل شد كه عبارتنداز: 1- پيشگيري نوع اول 2- پيشگيري نوع دوم 3- پيشگيري نوع سوم روشهاي اصلي پيشگيري و كنترل بيماريها در مورد بيماريهاي واگير و غير واگير مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرد

اسلاید 61: مسائل و مشكلات در بررسي بيماريهاي غيرواگير1- فقدان عامل بيماريزاي اختصاصي 2- دخالت عوامل متعدد در ايجاد بيماري 3- طولاني بودن دوره نهفته بيماري 4- نامشخص بودن مرحله شروع يا حمله بيماري

اسلاید 62: اقدامات مربوط به پيشگيري و كنترل بيماريهاي غير واگير معمولا در دو مرحله انجام مي گيرد: مرحله اول : در اين مرحله كوشش مي شود تا افراد جامعه در معرض تاثير عوامل بيماريزا قرار نگيرند مرحله دوم : هدف اين مرحله، تشخيص زودهنگام و درمان مناسب براي جلوگيري از پيشرفت بيماري و ناتواني است

اسلاید 63: بهداشت رواني عبارت از پيشگيري از پيدايش بيماريهاي رواني و سالمسازي محيط رواني – اجتماعي است تا افراد جامعه بتوانند با برخورداري از تعادل رواني با عوامل محيط خود رابطه و سازگاري صحيح بر قرار كرده به هدفهاي اعلاي تكامل انساني برسند

اسلاید 64: خدمات بهداشت رواني جامعه نه تنها بر تشخيص زودرس و درمان بيماريها ی روانی توجه دارد، بلكه بر حفظ سلامت رواني و ارتقاي آن و پيشگيري از بيماريهاي رواني نيز اهميت ويژه اي قائل است

اسلاید 65: برنامه ها و خدمات بهداشت رواني1- تشخيص زودرس و درمان 2- بازتواني 3- روان درماني انفرادي و گروهي 4- آموزش بهداشت رواني 5- استفاده از داروهاي گوناگون در روان درماني 6- خدمات پيگيري و مراقبت

اسلاید 66: خدمات بهداشت رواني در چرخه ي زندگي انسان1- دوران قبل از تولد 2- دوران كودكي 3- در سنين مدرسه 4- زمان بلوغ 5- بالغين 6- دوران كهولت

اسلاید 67: گروههاي آسيب پذير بخشي از افراد جامعه مي باشند كه بيش از سايرين به مراقبتهاي بهداشتي و خدمات پيشگيري و درماني نياز دارند چرا كه بيش از ديگران ، در معرض خطر بيماريها و آسيبها قرار دارند. زنان، كودكان، سالمندان و معلولين از مهمترين گروههاي آسيب پذير از ديد مسائل بهداشتي – درماني به شمار مي روند.

اسلاید 68: بهداشت مادر و كودك يكي از زمينه هاي مهم و اساسي خدمات بهداشتي است كه تمام ويژگيهاي انتخاب اولويت در برنامه هاي اجرايي را دارا مي باشد زيرا مادران و كودكان آنها بيش از ديگران تحت تاثير عوامل مخاطره آميز محيطي قرار دارند

اسلاید 69: خدمات بهداشت مادر و كودك دامنه فعاليت بسيار گسترده اي داشته و تحت عناوين زير قابل مطالعه و بررسي اند: 1- مراقبتهاي پيش از ازدواج 2- مراقبتهاي دوران بارداري 3- مراقبتهاي دوران زايمان و پس از آن 4- مراقبت از كودكان در سنين مختلف 5- تنظيم خانواده

اسلاید 70: پيري تغييرات بيولوژيكي است كه در نحوه ي زيست ارگانيسم در طول زمان ظاهر مي شود و با كاهش نيروي حياتي و تطبيقي همراه بوده و بتدريج دگرگونيهائي را در ساختمان و عمل اعضاء مختلف فرد به وجود مي آورد در واقع پيری پديده اي زيست شناختي هنجار و اجتناب ناپذير است.

اسلاید 71: براي تامين و حفظ سلامت سالمندان خانواده، با توصيه و آموزش برخي نكات بهداشتي از قبيل تغذيه مناسب، خواب و استراحت كافي، پرهيز از چاقي، عدم استعمال مواد الكلي و دخانيات ، خود داري از عدم تحرك ، پياده روي در هواي آزاد، انجام ورزشهاي مناسب با سن، اشتغال فكري نشاط انگيز ، دوري از استرسها و برخورداري از مراقبتهاي پزشكي مي توان گامهاي موثري برداشت

اسلاید 72: خانواده بهترين مكان براي تضمين رفاه مادي و روحي افراد مسن است . بايد سعي شود ضمن احترام كامل به شان و مقام ، عقايد، نيازها، علايق و زندگي خصوصي سالمندان، آنان دوران پيري را در كنار خانواده خود بگذرانند

اسلاید 73: معلوليت عبارتست از مجموعه اي از عوامل جسمي ، ذهني و اجتماعي و يا تركيبي از آنها كه به نحوي در زندگي شخص اثر سوء بر جاي گذارده و مانع از ادامه زندگي وي به صورت طبيعي مي گردد. چنين فردي معلول ناميده مي شود و نيازمند توانبخشي مي باشد

اسلاید 74: توانبخشي عبارت است از مجموعه تدابير و اقدامات پيگير و هماهنگ از خدمات پزشكي ،پيراپزشكي، اقتصادي ، اجتماعي و حرفه اي كه به قصد درمان و بهبود و نيز ارتقاي سطح كارآئي معلولين تا بالاترين حد ممكن، به منظور دستيابي به يك زندگي مستقل در جامعه عرضه مي گردد.

اسلاید 75: تكنيك هائي كه در توانبخشي مورد استفاده اند عبارتنداز: 1- فيزيوتراپي 2- كاردرماني3- گفتار درماني 4- استفاده از وسايل و لوازم كمكي

اسلاید 76: انسان در برابر بلاهاي طبيعي مانند سيل، طوفان، آتشفشان و زلزله كه در مراكز تجمع جمعيت ايجاد مي شوند و ناراحتي ها و خسارتهاي جاني و مالي فراوان به وجود مي آورند درمانده است لذا بهترين كاري كه در چنين مواقع مي تواند انجام دهد اينست كه با استفاده از آموزش هاي قبلي خود را حفظ كند

اسلاید 77: بلاهاي طبيعي اصولا تغييراتي است در شرايط محيطي كه سبب گسسته شدن روند زندگي طبيعي مردم و قرار گرفتن آنها در معرض عناصر مضر و خطر ناك محيط مي گردد.

اسلاید 78: اهميت ابعاد بلاهای طبيعی 1- تعداد تلفات وصدمات انساني و حيواني 2- قطع خدمات عمومي 3- از بين رفتن يا آسيب ديدن اموال عمومي 4- انتشار بيماريهاي واگير 5- اختلال در فعاليتهاي عادي

اسلاید 79: اقدامات بهداشتي در شرايط اضطراري1- اقدامات پيش از وقوع بلا 2- اقدامات هنگام وقوع بلا 3- اقدامات پس از وقوع بلا4- بازسازي و تجديد بنا

اسلاید 80: آموزش بهداشت عبارت از دانسته هاي زيستي ، بهداشتي، اجتماعي و تربيتي است براي كار با مردم و به منظور ايجاد تغيير رفتار آنان در جهت بهبود سلامت جسمي ، رواني و اجتماعي

اسلاید 81: كليه مراحلي كه جهت قبولاندن معيارهاي بهداشتي و رد كردن معيارهاي غلط طي مي شود بنام آموزش بهداشت ناميده مي شود.

اسلاید 82: اهداف آموزش بهداشت سازمان جهاني بهداشت هدفهاي آموزش بهداشت را به شرح زير بيان مي نمايد: 1- اطمينان از اينكه جامعه تندرستي را ارزشمند بداند 2- مجهز كردن افراد به دانشها و مهارتهاي لازم و نفوذ در گرايشهاي آنان به نحوي كه بتوانند مسائل بهداشتي خويش را حل كنند3- فراهم آوردن شرايط لازم جهت رشد خدمات بهداشتي

اسلاید 83: مراحل آموزش بهداشت1- تجزيه و تحليل 2- حساس سازي 3- تبليغات 4- آموزش 5- انگيزش آموزش بهداشت

اسلاید 84: در جامعه شناسي به مطالعه در آگاهيها، گرايشها و رفتار افراد جامعه، KAP گفته مي شود و براي ما روشن مي سازد كه در مواردي خاص، مردم چه مي دانند و احساس و رفتارشان چيست. لذا قبل از آموزش بهداشت ، بررسي و مطالعه KAP ضرورت دارد.

اسلاید 85: آموزش بهداشت به اشكال زير مي تواند انجام شود: 1- آموزش انفرادي2- آموزش گروهي رسانه هاي آموزشي جزئي تفكيك ناپذير از فرايند آموزش و يادگيري هستند

اسلاید 86: رسانه به كليه امكاناتي اطلاق مي شود كه مي توانند شرايطي را در محيط آموزشي به وجود آورند كه تحت آن شرايط يادگيرندگان قادرند اطلاعات ، رفتار و مهارتهاي جديدي را با درك كامل به دست آورند.

اسلاید 87: نقش مواد و تجهيزات آموزشي در فرايند آموزش 1- اساس قابل لمسي را براي تفكر و ايجاد مفاهيم به وجود مي آورند 2- توجه و علاقه فراگيران را جلب مي كنند 3- يادگيري را سريعتر ، موثرتر و پايدارتر مي كنند 4- تجارب واقعي، عيني و حقيقي را در اختيار فراگيران قرار مي دهند 5- موقعيتهائي را در اختيار قرار مي دهند كه كسب آنها از راههاي ديگر امكانپذير نيست

اسلاید 88: انواع برنامه هاي آموزش بهداشت 1- برنامه هاي بلند مدت كه هدف آن رسوخ در عوامل ايجاد كننده رفتار فرد، گروه و جامعه است . 2- برنامه هاي كوتاه مدت كه براي هدف خاص و بنابه احتياجات بهداشتي اجرا مي شود 3- برنامه هاي فوري كه با توجه به همه شرايط و امكانات ، از راه وسايل ارتباط جمعي، آموزشي خاص را به مردم مي دهد

اسلاید 89: منظور از ارزشيابي، مطالعه اي است درباره ي اينكه يك برنامه به هدفهاي مورد نظر رسيده است يا خير. معمولا نتايج برنامه هاي آموزش بهداشت آني نيست از اين رو ارزشيابي آن، كار نسبتا مشكلي است

اسلاید 90: براي اينكه ارزشيابي برنامه هاي آموزش بهداشت به طور صحيح و موثر صورت گيرد، بايد به نكات مهمي چون هدف برنامه ، روشهاي اجرائي، وسائل كمك آموزشي مورد استفاده در برنامه، طول مدت برنامه ، افراد مورد نياز براي اجراي برنامه و ....... توجه كامل معطوف گردد كه مي تواند قبل از اجرا، ضمن اجرا و پس از اجراي برنامه صورت پذيرد.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید