معماری و عمرانعلوم مهندسیمهندسی شهرسازی

بررسی امكانات و محدوديت های افزايش تراكم ساختمانی و جمعيتی در شهرها

صفحه 1:
بررسی امکانات و محدودیت‌های افزایش تراکم ساختمانی و جمعیتی در شهرها

صفحه 2:
سرانه معابر و تراکم های شهری “در يك شهر با تراكم ‎٠١١‏ نفر در هکتار سرانه معاپر خدود ۲۵ متر است و باقی کاربری ها ۷۵ متر. - دراین حالت نسبت معابر به کل شهر نیز 1/۲۵ ‎SIV‏ تراکم ۲۰۰ نفر در هکتار مدنظر باشد. اختصاص سرانه ۲۵ متر برای معابر سطح معابر را به 1.۵۰ سطح شهر می رساند. ‏- در تراکم ۴۰۰ نفر در هکتار کل سطح شهر باید به معبر اختصاص یاید. که عملاً در هیچ شهر دنیا این نسبت ها اتفاق نمی افتد. ‏در ادامه به بررسی علل موضوع می پردازیم.

صفحه 3:
تعبین حداقل معایر شبکه معابر شهری برای صرفه اقتصادی نمی‌توانتد از حد معینی کوچک تر شوند. برای مثال در شرایط حاضر کم شدن عرض معابر دسترسی به واحدهای مسکونی از ۱۲ متر توصیه نمی‌شود. که حداقل عبور ۸۰۰ اتومبیل را همکن می‌سازد. در حالی که در این گونه معایر حداکثر اتومبیل موجود معمولاًکمتر از ۲۴۰ عدد است. این مبحث در بسیاری دیگر از معابر شهری صدق می‌کنند. اصولاً تحلبل‌های ترافیکی نشان‌دهنده امریست که به دنبال درج می‌شود.

صفحه 4:
‎Cond‏ معابر در شهرهای دنیا و طرح‌های آماده‌سازی ‎ ‏جدول شماره 1:نسبت معابز به کل سطفح شهر, در قببرهای جدید دنیا ‎ ‎ ‎ ‏5# 20 © | تراكم جسميتى | سطح ناخالص ب هكتار | نام كشور نام شهر ‎ae 0 ۳‏ تیار ‎crea‏ ‎aul we 1 one‏ بدر هم ‎Sa ۳ Ww ney‏ ‎me‏ 1 3 1 وان ‎sat ۳ 5 = 0‏ ‎a Ye w a‏ تاو ‎ay 1 7 0‏ ‎i ۹‏ مكف » ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
استنتاج از نسبت معابر در شهرهای جدید دنیا: یک در کمترین تراکم ها (۱۰۰ تا ۱۲۰ تفر در هکتار) درصد معابر از 13۰۱۳ ۲۷ درصد ات دو- در تراکم های متوسط (۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر درهکتار) درصد معایر ۱۶ تا ۲۳ درصد است. ملها- بيشترين درصد معابر ابر تواكم متوسظ موتيط أسلتة جهار- بيشترين تراكم: كمترين سطح معابر را دارد.

صفحه 6:
Whe طرح تمونه ‎eee | ee‏ (درصد) | ‎see eB‏ ‎Ve ibe‏ 0 ‎ue‏ 1 ‎tarsus | ۴‏ حداقل ۲۱ ۳ ‎i ۳1‏ 1 1۷ 4 ‎yee 1‏ ۷۳ ۳ ‎A 1۳‏ ۹ 7 ‎alte‏ 5 17 7 ou ‏(هکتار)‎ 4 a جدول شماره ۸ نسبت معابر به کل مجموعه شیری در 1۵

صفحه 7:
استنتاج از درصد معابر در شهرهای جدید ابران یک- در این طرح‌ها تراکم جمعیتی از ۶۲ تا ۱۸۵ نفر در هکتار متغیر است. بعنی تراکم حداکثر سه برابر حداقل است. در حالی که تغییرات معابر تنها در ۲۱ تا ۲۹ درصد سطح صورت می پذیرد. از نتایج این بررسی داده‌های زیر حاصل می‌شود: دو- تغییرات سطح معبر بسیار کمتر از تغییرات تراکم | سه- درصد سطح معابر به نسبت افزایش تراکم افزايش نمى يابد. * بدین‌ترتیب که درصد سطح عبر در کمترین تراکم (۶۲ نفر در هکتار) ۲۷ درصد * در بیشترین تراکم (۱۸۵ نفر در هکتار) ۲۳ درصد است. بیشترین درصد سطح معبر (۱/۲۹ درصد) و کمترین آن (۲۱ درصد) هر دو به تراکم‌های حدود ۰ نفر در هکتار مرتبط است.(جدول شماره ۲) به علاوه در جدول شماره ۱ نسبت معابر در شهرهای مختلف دنیا با تراکم‌های متفاوت آورده شده که موید همین مطلب است,

صفحه 8:
بررسی اثرات افزایش تراکم ساختمانی بر سطح معبر با شرایط برابر از آنجا که ممکن است تغییرات سطح معابر در تراکم های یکسان به علت شرایط ویژه عملی باشد. با شرایط ثابت با تراکم های مختلف سطح معابر محاسبه می شوند. به منظور بررسی دامنه تغییرات سراته درصد معبر موردنیاز برای تراکم‌های مختلف ساختمانی؛ مدلی فرضی به شرح زیر مطالعه شده است:

صفحه 9:
در لین مدلیک ناحیه شهری برای اسکان "6 نفر جمعیت با بعد خانوار 6 و سرانه مسکن 9 مترمیبع برای تراکم‌های ساختمانی ۴۰ملی ۸۴۰ درصد وباییک الگوی شهرسازی ویه طراحی شده است که فرضیات لین الگو برای تراکم‌های ۴۰ للی ۶۰۰ درصد در جدول شماره ۳ ارائه شده است.

صفحه 10:
1 جدول شماره ۳: فرضیات الگوی شپرسازی (مدل مورد مطالعه) عرض قطعه ‎A‏ تمداد پلوک اتعداد قطعه foe ایعاد قطمه امك ‎Yoo‏ ‏۱ ‏۵۳۹ دا

صفحه 11:
جدول شماره 6: اطلاعات مربوط به نسبت سطلح زیربنا و نسبت سطح مشاعات و سرانهها در تراکم‌های مختلف ساختمانی سف مه دی هه

صفحه 12:
فهرست جدول شماره ۳ 0 تعداد طبقات 85 نسبتسطح پیریط 00 ن سپس طح مشاعات 00۳-(06- درصد نسرلکم ساختمانی (060۵/۷,۵۵)06 ۱:06 سرلنه کایبرتها (سترمربع) (00- مساحتمسکونی (9)0- مساحتخدمات(محلطلی (060- مساحتخدما تن احیملق (496 مساختخدمات(م نطقهلی (0)0- مساحتخدماتان_احیطلیو منطقهلی ‎Sls cols (000)‏ (جمع کل)

صفحه 13:
کاهش نسبت زمین مسکونی و خدماتی با افزایش تراکم همانطور که در جدول شماره ۵ ملاحظه می‌گردد با افزایش طبقات و یا تراکم‌های ساختماتی. نسبت سطح زیربنا و نسبت سطح مشاعات زمین مسکونی افزایش و سرانه‌های مسکونی و خدماتی با فزایش تراکم‌های ساختمانی کاهش می‌بابد. این امر ناشی از تراکم‌پذیری سرانه‌های مسکونی و خدماتی می‌باشد.

صفحه 14:
فرمول سطح معبر و تراکم به منظور بر آورد سطح معبر موردنیاز در هر یک از تراکم‌های ساختمانی طول خیابان‌های الگوی مورد مطالعه براساس فرمول زیر بدست می‌آید: ۲۱۸۵۵۵۴ 86-860(۰ )13۳ - ,رم اطول خيابان (8(6) 16300)8/0-0(۴- ,رم ماطول خیابان ‎)٩۷/(‏ ‏“0 +ن + )6 ت/ ,6+1 0+[ ()- 8/0 ) +ان)+):]0)- ريما طول خيابان (:8/1) 0+0 ++ [ب()- 8/6)+ط8)+:]0) .م ‎٠‏ -1+01+2! طول خیابان «ا) BOYS bl oy) (a) 6ج اهرت | ,1د + )+ )«0 +600 0- ري ناطولخيابان 600 ی

صفحه 15:
عناصر فرمول در اين قرمولها 0 و 0 عرض کاربری‌های محله‌ای و کاربری‌های ناحیه‌ای و منطفه‌ای به ترتیب در چوار خیابان‌های جمع کتنده محله‌ای و خیابان‌های شریانی می‌باشد که اندازه آن از فرمول‌های زیر به دست. مت 0 (۵/0-4)به*0/۵160+۵80<() یکی ‎Gate‏ بومبم 0 ۳۰2۵ ۳2ج ‎hove Lae‏ تفت +[/(600) عمج من ۵ج )0/0 21۳9 ۱۳۰ ۵12۰ + تا ‎=A ORs BOCA‏ (0)0(۰)00) همانطور که قبلانیز تعریفشدند عتند از مساحنک ایبرعهایم جلهلودر بکناخیه و مساحت كيرا ناخيطودر يكفاحيه يارامترهاى 8,5,8.0) و.© نيز در جدول شماره ۳ تعریف شده‌اند بدیهی است که مساحت هر یک از خیابان‌های فوقالذ کر از حاصل‌ضرب طول خیابان در عرض آن به دست می‌آید. .. بوشآ شاج ود

صفحه 16:
با استفاده از برنامه فوق و برای ناحیه شهری با مشخصات زیر: *- جمعیشاحیه, ۲۳۰۰۰ نفر 8- بعد خانوار. ۵ نفر 8- سیلنه مسکن ۱۵ متر مربح 22۷ عرض‌خیاباهاو‌هستر سیم حلهلی ۱۲ متر عرض خیابان‌های جمع کننده محله‌ای, ۲۲ متر 6020020 را- عرش‌شیاباهای‌تسریلنی۳۵ متر

صفحه 17:
و براساس فرضیات الگوی شهری که در جدول شماره ۳ درج شده است. هفت طرح ناحیه شهری برای تراکم‌های ۴۰ للی ۶۰۰ درصد تهیه گردیده که در نقشه‌هلنئی که به دنبال می آید منعکس می باشد.

صفحه 18:
راهنمای نقشههای صفحات بعد. خدمات معله ای - ناحیه ای خدمات شهری فضای سبز مسکونی معبر ناحیه ای معبر شیری معبر محله ای

صفحه 19:
4ه 99۰۱و موه

صفحه 20:
‎a une‏ متیر در تراکنهایمختلف سافتمائي ‎ ‎Ske Ser me Sa 9/۲۳ ‏جع مر‎ ‎

صفحه 21:
wees eer © eeeese 19 ae gone las tae se

صفحه 22:
۴- تراکمسافتعنی ‎ert‏ ‏مساحت لطات.. ترمریج ۲2۲۳۱۲۳۰ 2 تعداد طيقات ‎ery‏ A ne SVN Sine a جع معا ‎٩/۷‏ هکتر مد ۵ ‎ihe JS‏

صفحه 23:
دی سم در کی مت سای eve ae Sa ‏مترمرع + ولس عردم‎ ١. ‏عسات فت‎ 200 railds ‏تعداد طيقات‎ سرد مستن هر وعموب ۸2 جع سار ‎٩/۷۲‏ مکار سمل ۵و کل مه

صفحه 24:
جمع بندی همانطور که نقشه‌ها نشان می‌دهند با افزایش تراکم ساختماتی. سطح کل ناحیه مورد مطالعه كاهش مى بابد و سرانه کاربری‌های مسکونی. خدماتی و معبر نیز روندی کاهشی پیدا می‌کند. همچنین درصد سطوح مسکونی روندی کاهشی دارد. ولی درصد سطوح خدماتی با روندی افزایشی روبروست. دامنه تغییرات سطح معبر بین ۲۸ الی ۳۰ درصد می‌باشد. بنابراین بهره وری از سرانه برای معابر در برنامه ریزی های شهری ‎BLE‏ ‏است و به جای آن باید درصد (حدود ۲۵/) مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه 25:
اثرات تراکم مختلف در خط آسمان شكل يك- زاويه ديد متغير به‌علت تغییر فاصله و ثابت بودن‌ارتفاع

صفحه 26:
خل دی عدم قرار كيرى اليه ينمه دريك خط (أسمان ‎٠>)‏ وجود.أرتقاع ثابت بدطت تقاوت تاصل يا معمسر

صفحه 27:
شكل سه - واه هيد براير يدعت تناسب ارتفاج و فاصله. كل جمارب يا ‎dele ee‏ و فاص آنا با محور جهايان خط ( آسنان )مر كليه ينا از امد یذ

صفحه 28:
بررسی امکانات جایگزینی نسبت سطوح کاربریها به جای سرانمهای شهری در برنامهریزی الف- معابر هیچگاه تصوری برای شهری با درصد سطح معابر بیش از ۳۰/ قابل تصور نخواهد بود و در شهرهابی که به دقت طراحی شده باشند. این نسبت را در همان سطح ۲۵ می‌باید باقی نگه داشت. ب- فضای سبز اگر سرانه فضای سبز مطلوب ۲۰ مترمربع در نظر گرفته شود با احتساب ۲۵ درصد برای معبر حتی با فرض تمایل به صفرشدن سطح اشغال دیگر عملکردها. برابر خواهد شد با: نفردرهکتار ۳۷۵- متر۲۰ + (۱۰۰۰۰/۷۵)-تراکم جمعیتی شهر

صفحه 29:
که فضای سبز ن ز اگر مشابه معابر درست طراحی شود ۲۰/) سطح شهر را به خود اختصاص می‌دهد. با احتساب ۲۰ درصد جهت فضای سبز و ۲۵ درصد برای معبر. ۵۵ درصد سطح شهر برای دیگر عملکردهای شهری باقی می‌ماند. مطالعه شهرهای مناسب دنیا نشان می‌دهد که خدمات حدود ۸۲۵ سطخ شهر را به خود اختصاص می‌دهتد. در نتیجه ۸۳۵ سطح شهرها نیز معمولاً به مسکن اختصاص می‌یابد.

صفحه 30:
د- تغییرات قضای باز در شهرها با دستیابیبه اختصاص ۲۵ درصد معابر. ۲۰ درصدبه فضای سبز. ۲۵ درصدبه دیگر عملکردهای عمومی و ۳۵ درصد به مسکونی باید دید که با تغییر تراکم چه تفاوتی در شهرها حاصل می‌شود. د -۱- نسبت فضای باز به کل شهر در یک شهر با تراکم معمولی درییک شهر معمولی‌با تراکم صد تفر د ر هکتار که معمولاً ساختمان‌ها بطور متوسط ۸۴۰ فضای باز دارند. جمع فضای باز شهری عبارت خواهد شد: مترمربع فضای باز 2۶۷ فضای باز مسکونی و خدمات (۵۵«1۴۰-۲۲) +۲۰۰ متر سبز +۲۵ متر معبر

صفحه 31:
د-۲-نسبت فضای باز ساختمان‌ها در تراکم‌های مختلف در شهر یاد شده که معمولاً ساختمان‌ها بطور متوسط چهار طبقه‌اند نسبت فضای باز به زیر بنا حدود 7۶/۱۶ است. درصد ۶۱۱۶ -(۴ طبقه «سطح اشغال ۶۰/) + ۸۴۰ فضای باز حالا اگر همین نسبت را ثابت نگه داریم نسبت سطح اشغال در تراکم‌های مختلف با فرمول زیر قابل محاسبه است. ۰ مساحت زمین - تعداد طبقه ‎x‏ ۶/۱۶+ سطح اشغال یک - ۶ طبقه فضای باز ۶/۹۹- طبقه ۶۱۱۶۰۶ جمع فضای باز و سطح اشغال ۶/۱۹۹- سطح اشغال ۱۰۰+ ۶/۹۹

صفحه 32:
۶ نسبت قضای بار ۶:۵۰ ۴۹۸ ‎yaar‏ ab ‏دو هفت‎ ۱۶۶۰۷ ‏طبقه‎ ۲ vs oF wry ۱ ۸ ۱۳۳ ۳۳۳۸ ۶۶ جهار ده طبقه 0 ver ۳۳ ۷ a ۳۲ re

صفحه 33:
بدین ترتیب اگر ساختمان‌های شهر از چهار تا ده طبقه تغییر نماید. جمع فضای شهری عبارت خواهد بود از: ۹- (/۵۵۶۲)+۲۰ سبز +۲۵ معبر و به ۱/۷۹ درصد در بیست طبقه می‌رسد. یعنی فضای باز شهری از 1۶۷ در شکل چهار طبقه. به ۷۹ درصد در ده طبقه افزایش خواهد یافت. بدین‌تر تیب در تمام شهرهای معمولی می‌توان با درصد ثابت کاربری‌ها به شرح زیر و با کاهش سطح اشغال بنا تراکم به طرحی مطلوب دست یافت. این نسبت‌ها عبارتند از ۵ درصد معبر, ۲۰ درصد فضای سبز. ۲۵ درصد خدمات و ۳۵ درصد مسکونی. ولی با افزایش تراکم و افزایش نسبت فضای باز ساختمانی بر سطح اشغال فضای باز شهر مرتباً افزايش مى يابد و برای مثال در بیست طبقه عبارت خواهد بود از: ۵۵۷۷/۳-۸)+/۲۰ سبز+1۲۵ معبر یعنی از ۶۷ درصد در یک شهر با ساختمان‌های ۴ طبقه به ۸۷ درصد در یک شهر با ساختمان‌های ۲۰ طبقه مى رسد.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان