علوم انسانی و علوم اجتماعیسایرورزشیالهیات، دین و معنویت

بررسی امکان دینی شدن ورزش بر پایه اصالت حقیقی آن

صفحه 1:

صفحه 2:
بررسی امکان دینی شدن ورزش بر پایه اصالت حقیقی آن دكتر رضا شجيع نخستین کنگره ارتقاء فرهنگ دینی در ورزش ‎www.shajie.ir‏

صفحه 3:
Payee Seneca een ne ey ee nC eis . ‏درصد انسان ها به وجود خداوند ايمان دارند (الياده‎ 14 ۴ 8 همین واقعیت نظریه ای را که مدعی بود با پیشرفت اجتماعى و افزايش رفاه مادىء دين و انديشه دينى انحطاط مى يابدء ابطال مى كند.

صفحه 4:
6 ل و( روشنكرى لازم را عطا مى كند. ‎Perio ee‏ ا ال ل ا ل 0 ‏ا ا ل

صفحه 5:
eed aD rere Rene Sy) ‏ورزش به عنوان يكى از ابزارها و نمادهاى جهانى سازى مورد‎ " 1 ۳ oe Wee ‏ا ا‎ SY NUNC ECS SY tie ‏ما تا‎ ميتوان رفتارهاى و« ورزش را بازتاب وضعيت كلى فرهنك جامعه و ويزكى هاى أن محسوب نمود.

صفحه 6:
رابطه ورزش و مذهب ل ا 0 ل ا ‎RES‏ ‏به زندگی را در پی دارد. 5 ويراسينك ‎:)١1115(‏ مذهب ايجاد كننده زندكى شادمانه تر " مذهب داراى تأثير بسیار زیادی بر رفتار و نگرش های افراد در ‎Se cees)‏ ا ا ات 2 است.

صفحه 7:
200 ‏ا ل ل‎ ‏إجساس اميد‎ " 001 Cop eerrrreen Sey mr ce al ‏ضيبت ها‎ tyre se CCR pre ae reer ad ‏فرصت خودشکوفایی‎ * ‏ا‎ ‎0 0000 ‏ا ا‎ a

صفحه 8:
ee ESS Ree we TS Blk eller) oes ۳۸۲ ‏حيات انسان و هدفمند كردن آن (آذربایجانی.‎ - ‏ركم‎ certs - قدرت تصميم كيرى در شرايط سخت - نظام مسئولیت پذیری (بهرامی. ۱۳۷۸) - تحريك و افزايش قوه تعقل و تفكر (وست و بوجرء ‎ORS‏

صفحه 9:
ee ESS Ree we TS Blk ۲- حیطه عاطفی - رفع ترس» ۳۳ 8 ناكامى (آذربایجانی. ليس - صبر و بردباری در برابر شکست ها (لیکر . ۲۰۰۰) 1 ee ee ae OWL goer esiea Meco) aes Spe een) beer ee CES eS SY

صفحه 10:
ee ESS Ree we TS Blk Pe el eae Rare ha ney ken oie Nh aro ‏آرام سازی روانی و جسمانی‎ - ‎Dib‏ ا ا ‎Sc CDE Ree Wp eee‏ لك ‏- مقابله با استرس يا تنيدكى

صفحه 11:
ee ESS Ree we TS Blk freee | cue eg - يبش كيرى از كرايش به سمت بزهكارى - كاهش افكار خودكشى و اقدام به آن الت ل م - مسئوليت يذيرى اجتماعى

صفحه 12:
© آيا مى توان بر مبناى اصالت حقيقى ورزشء آن را به ات ل ا ا مل ‎-١‏ ورزش به عنوان يك شى يايك وسيله ‏ا ا ل ۱ روح و دوان ‏* معیار تمایز ورزش ابزاری و غیر ابزاری: نحوه خدمت

صفحه 13:
ا ا ا ۱ مفهوم ورزش دينى هنوز در هالهاى از ابهام قرار دارد. 1 هنامی سم است که حقسفت وروش موی ما مکش وف ‎ects sas‏ ای ات ‎oS‏ ری با وضوح تمام تشريح كرد؟!

صفحه 14:
ES ene ne TCO 0 ‎erence‏ لك 2 حیث که توسط متدینین تولید ‎pega w-ve ne Vigo ree we ‎ ‎ ‏وصف دينى شود. ‏اين ملاك براى دينى شدن يا دينى توصيف كردن ورزش كافى نيست ‎ ‎

صفحه 15:
امکان دینی شدن (ملاک) ۳ ری هدایت و سخنی اصالتا داشته ‎zie‏ باشد آن دا ‎ae‏ اسلامى و دينى است. " اكر اسلام به طور مشخص سخن نكفته باشد جه؟ مفهوم اضالت؟ 5 ne . ‏و‎

صفحه 16:
امکان دینی شدن (ملاک) ملاک دینی و اسلامی بودن یک ورزش يا هر واقعیت دیگری آن 0 ارزشهاى اسلامى و دينى تعارض نداشته باشد. * انجة مد دين تست إروما ديتى _محسوب د شوق * شرط لازم اما ناکافی

صفحه 17:
امکان دیتی شدن (ملاک) دینی بودن یک موضوع آن است ‎ee‏ وسو كه نه تنها أن موضوع تعارضى با چهاره دین نداشته باشد بلکه كاملاً با اهداف مبانی» بینش و ارزشهای دينى - اسلامى سازكار باشد. ا ل ا ل | ملاک سارزكارى جيست؟

صفحه 18:
بحث و نتیجه گیری # به سختی بتوان به یک ملاک واحدی دسترسی بيدا کرد که ‎ee ere hee Oe ee NO ee ee cee‏ ‎Eee Se ore ees‏ صورت و سیرت ورزش | 3 ورزش ۲ ۲ مقاومت

صفحه 19:

انًاعيمج هلل ةوقلا ّ بررسی امکان دینی شدن ورزش بر پایه اصالت حقیقی آن دکتر رضا شجیــع نخستین کنگره ارتقاء فرهنگ دینی در ورزش ‏www.shajie.ir مقدمه برابر با جديدترين پژوهش هاي جامعه شناختي بيش از 95درصد انسان ها به وجود خداوند ايمان دارند (الياده ، .)1374 همين واقعيت نظريه اي را كه مدعي بود با پيشرفت اجتماعي و افزايش رفاه مادي ،دين و انديشه ديني انحطاط مي يابد ،ابطال مي كند. ارزش دین (میسیاک)1998 ، -1دي==ن ،انس==ان را ب==ه فلس==فه حيات مس==لح كرده و ب==ه عق==ل وي روشنگري الزم را عطا مي كند. -2دين بر اراده انسان ه=ا تأكي=د دارد ،آ=ن را تقوي=ت مي كن=د و به فرد كمك مي كند تا به فرمان عقل گردن نهد. -3دي=ن نيازهاي اس=اسي روح ،بويژ=ه نياز ب=ه عش=ق و جاودانگ=ي را تحقق مي بخشد. ورزش ،پدیده منحصر به فرد اجتماعی ورزش ب=ه عنوان یك=ی از ابزاره=ا و نمادهای جهان=ی س=ازی مورد توجه پژوهشگران قرار دارد. ورزش پدیده ای اجتماع=ی اس=ت ك=ه ب=ا توج=ه ب=ه ماهیت پویا و فراگیر خویش با ساختار كلی جامعه در ارتباط است. میتوان رفتارهای جمع=ی در عرص=ه ورزش را بازتاب وضعیت كل=ی فرهنگ جامعه و ویژگی های آن محسوب نمود. رابطه ورزش و مذهب منيوگر ( :)1983وجود رابطه مثبت بین مذهب و سالمت بدنی نگرش مذه=بي در مبتاليان ب=ه س=رطان ،شك=ل گيري نگرش مثب=ت به زندگي را در پي دارد. ويراسينگ ( :)1994مذهب ایجاد کننده زندگي شادمانه تر مذه=ب داراي تأثي=ر بس=یار زيادي بر رفتار و نگرش هاي افراد در تفس=ير رويدادهاي زندگ=ي روزان=ه نظیر ورزش و فعالیت های بدنی است. کارکردهای روانشناختی و اجتماعی دین احساس اميد احساس نزديكی بیشتر به خدا و ديگران آرامش هيجاني و کنار آمدن با مصیبت ها فرصت خودشكوفايي احساس راحتي مهار تنش ها ‏ كمك به حل مشكالت و غيره (نيومن و پارگامنت .)1990 ، کارکردهای مشترک ورزش و مذهب -1حیطه شناختی حیات انسان و هدفمند کردن آن (آذربايجاني)1382 ، معنابخشی به زندگی قدرت تصمیم گیری در شرایط سخت نظام مسئولیت پذیری (بهرامي)1378 ، -تحریک و افزایش قوه تعقل و تفکر (وست و بوچر)1993 ، کارکردهای مشترک ورزش و مذهب -2حیطه عاطفی رفع ترس ،تنهایی و ناکامی (آذربايجاني.)1382 ، صبر و بردباری در برابر شکست ها (ليكر )2000 ، شور و نشاط (اسپنسر)1994 ، روحیه پهلوانی (تواضع و فروتنی) -ورزش حرفه ای :خصوصيات منفي نظیر خودخواهي (گريندورفر)1987 ، کارکردهای مشترک ورزش و مذهب -3حیطه جسمانی و روانی هیچ تالشی در راه خدا و رضای او بی اجر نخواهد ماند. آرام سازی روانی و جسمانی رابطه مثبت سالمت جسماني و رواني با مذهب در سالخوردگان -مقابله با استرس يا تنيدگي کارکردهای مشترک ورزش و مذهب -4حیطه اجتماعی پيش گيري از گرايش به سمت بزهكاري كاهش افكار خودكشي و اقدام به آن باعث افزايش فرصت هاي پيشرفت فردي و اجتماعي (خود هدایتی) -مسئولیت پذیری اجتماعی آیا می توان بر مبنای اصالت حقیقی ورزش ،آن را به دو صورت ابزاری و غیر ابزاری تقسیم کرد؟ ك وسیله ك شي‌ یا ي ‌ -1ورزش به‌ عنوان‌ ي ‌ -2ورزش عاملی برای جلوه‌گر ساختن‌ وجود و اعتالی روح و روان معیار تمایز ورزش ابزاری و غیر ابزاری :نحوه خدمت آیا ورزش استعدادی‌ براي‌ ديني‌ شدن‌ دارد؟ ‏ آن است‌ كه‌ ديني ‌ ‌ سخن در باب‌ ورزش ‌ منطقي ‌ ترين ‌ مفهوم ورزش ديني‌ هنوز در هاله‌اي‌ از ابهام‌ قرار دارد. ‌ ‏ ديني آن‌ ‌ فلسفي در مورد ورزش ‌ فني و دقيق‌ بحث ‌ ‌ حقيقت ورزش براي‌ ما مكشوف‌ ‌ هنگامي ميسر است‌ ‌ كه ‌ ديني را ‌ ميتوان‌ ورزش شده‌ باشد و در این حالت است که ‌ تشريح كرد؟! ‌ وضوح تمام‌ ‌ با امکان دینی شدن (مالک) نگرش اول ميان هر دانشي‌ يا واقعيتي‌ در ‌ آن دينداران متولد شود از ‌ ‌ جامعه ‌ توسط متدينين‌ توليد ‌ حيث ‌ كه ‌ است مي‌تواند متصف‌ ‌ به شده ‌ ‌ وصف ديني‌ شود. ‌ ك براي‌ ديني‌ شدن‌ يا ديني‌ توصيف‌ كردن‌ ورزش كافي‌ نيست ‌اين‌ مال ‌ امکان دینی شدن (مالک) نگرش دوم آن موضوع، اگر اسالم‌ در مورد ‌ هدايت و سخني‌ اصالتاً ‌ داشته ‌ ‌ خارجي دانش يا واقعيت‌ ‌ باشد ،آن‌ اسالمي‌ و ديني‌ است. اگر اسالم به طور مشخص سخن نگفته باشد چه؟ مفهوم اصالت؟ تا چه‌ ميزان و به‌ چه‌ صورت؟ امکان دینی شدن (مالک) نگرش سوم مالك‌ ديني‌ و اسالمي‌ بودن‌ يك‌ ورزش يا هر واقعيت‌ ديگري‌ آن‌ است‌ كه‌ آن‌ موضوع با جهان‌بيني‌ و ارزشهاي‌ اسالمي‌ و ديني‌ تعارض‌ نداشته‌ باشد. آنچه ضد دین نیست ،لزوماً دینی محسوب نمی شود. شرط الزم اما ناکافی امکان دینی شدن (مالک) نگرش چهارم ن اس ‌ ت ن يك‌ موضو ‌ع آ ‌ ديني‌ بود ‌ ن موضو ‌ع تعارضي‌ با ك ‌ه نه تنها آ ‌ دين‌ نداشته‌ باشد بلكه‌ كام ً ال با اهداف ،مباني ،بينش‌ و ارزشهاي‌ ديني -اسالمي‌ سازگار باشد. ط سازگاري‌ با بينش‌ و ارزشهاي‌ اسالمي چيست؟ ق و مضبو ‌ ي دقي ‌ معن ‌ مالک سازگاری چیست؟ بحث و نتیجه گیری ي بتوان‌ به‌ يك‌ مالك‌ واحدي‌ دسترسي‌ پيدا كرد كه‌ به‌ سخت ‌ در هم ِه موضوعات‌ بتوان‌ بر اساس‌ آن ،علم‌ يا واقعيت‌ ديني‌ ي متمايز و ارزيابي‌ كرد. را از غير دين ‌ صورت و سیرت ورزش برداشت های نادرست و شتاب زده از مفهوم ورزش دینی و کارکردهای نادرست اجرای آن توسط برخی مسئولین ورزش مقاومت با تشکر از توجه شما

51,000 تومان