صفحه 1:
con 7
بسم الله الرحمن الرحيم ۱
بررسى ايمان در ol و 7 x
صفحه 2:
ایمان در قران
قلبایمان مصدر یاب افعال. از ريشه « م ن» به معنای ایجاد اطمینان و آرامش در
خويش يا ديكرى است.
آن: و ازبينرفتن كذب كردن خبر كسى بر اثر اطمينان یافتن از صحت و عدم تصدیق
از ديكر معاتى كارتردى أن انست. دستيابى انسان به أرامش JER ترس
و تصديق او احتمالا سبب استفاده از هامن» برای مفهوم ایمان خدلاطمینان با
به کار رفته است. که موارد فراوانیقرآنبوده است. مشتقات هلمن» نزدیک به ۰
در ساختار باب افعال و با عبارت:«لذین آ
» اندبلسلاممراد از اين كروه د,
متدينان اديان ديكر مانند يهوديان و مسيحيان نیز اطلاق شده است
صفحه 3:
ِ و
یمان در اسلام و قران
ایمان در اسلام آن باور درونی است که انسان با آن به وحدت میرسد و دیگر جدایی میان
انسان و ایمان وجود ندارد. از نظر قرآن محل ایمان قلب است. درونىترين قسمت ادراك
.انسان, در حالی که i vee? Jee است
۰۰ (سوره
حجرات. آیه ۱۴)/ ترجمه: بأدیه نشینان گفتند: ما ایمان ایمان ار بلكه
زیرا هنوز یمان در دلهایتانوارد نشدها
ت کسی اسلام آورده (دين لسلام را پذیرفته باشد) ما در دوگانگیهاء نتواند بر مبنای
فرد مومن همواره بر لساس باور درونی اش میاندیشد و رفتار میکند
صفحه 4:
آموزههای مذهبی. آیات کتاب مقدس و اصول
بدون ایمان, معجزات. پذیر
.دیگر ناممکن است
ایمان آورید به خدا و فرشتگان و کتب و پیامیران و روز آخرت و قضا و
sal), + بخارى)
صفحه 5:
کاربرد قرانى
آیاتی را که به موضوع ایمان پرداخته است. میتوان در چند گروه دسته بندی کرد:برخی
از آنها ضرورت ایمان و نقش آن یل در حیات دنیوی و اخروی به ید آورده
است. دستهای دیگر ویژگیهای ممنان را بازگو کرده و شماری به پیامدهای بیایمانی
-پرداخته است
در گروهی از آیات نیز میتوان مقّمات. متعلقات. ایمان را بازیافت.
در چند جا نیز ایمان بار معنایی مثبتی ندارد. بلکه به دلبستگی کافران به عقاید باطل
خویش اشاره دارد.
در این موارد از تعبیر ایمان به باطل بهره گیری شده است
. به ایمان تعبیر شده استقرآن در اسلامهمچنین گاه از
صفحه 6:
معنای اصطلاحی
برخلاف معنای لغوی نسبتاً روشن ایمان. درباره معنای اصطلاحی آن بر
اثر طرح درگیریهای کلامی زودرس پیرامون آن, چندگانگی گستردهای
به زواياى جهميه و قدريه مرجفه خوارجوجود دارد؛ فرقههایی مانند
گوناگونی از این بحث پرداخته و پرسشهای فراوانی درباره ایمان و کفر
مطرح کردهاند.
در دورههای بعد بهاشعری و معتزلیدر ادامه اين روند متکلمان شیعی.
نظریه پردازی در اين باب پرداخته و قلمرو بحشهای کلامی در حوزه ایمان
را توسعددانهاننا
صفحه 7:
ایمان را با معرفت یکسان میدانند.شیعهمتکلمان
از نظر آنان عمل از آثار خارجی این علم و معرفت به شمار میآید و وجود یا عدم یا ضعف
ایمان هر شخص با معیار مطابقت اعتقادات دینی او با الم واقع سنجیده میشود.
جهان فلسفی به واقعیتهای معرفت و علم (م. ۴۱۲ق) معتقد لست که ایمان. شيخ مفيد
(م. ۴۳۶ قی) ایمان راسید مرتضی است و خصوصیتی عقلی و در نتبجه يايدار دارد.
تصدیق قلبی دانسته و معتقد لست که اقرار زبانی صرفه اعتباری ندارد.
فيست a) as معنای انکار قلبی میدند. بتابراین انکار زیابی صرف فیز کفراو
(م. ۶۰ق») نیز دیدگاه یاد شده را تأیید کرده است شخ طوسی
با اين حال در میان شیعه کسانی هم یافت میشوند که برای عنصر عمل در تعریف ایمان »
ایگاهی ویژه قئلاند
صفحه 8:
نظر علامه طباطبایی
تعریف ایمان به تصدیق محض را ند رفته است و الترام عملی دست کم بهعلامه أباط ای
برخی از لوازم ایمان را بخشی از تعریف آن به شمار میآورد.
او به آیانی استناد میکند که در آنها به بیوستگی ایمان و عمل صالح (شاره شده است.
از نظر او فرد در صورتی مومن خوانده میشود كه فى الجمله به ایمانش عمل کند.
البته وى این واقعیت را میپذبرد که ممکن است کی به چیزی ایمان داشته باشد: اما به
۰ برخی از لوازم فرعی آن پایبند نباشد
بر اين باورند که اگر کسی به آنچه نازل شده اقرار کند. از آن جهت کهامامیه؛ همچنین
اهلمعرفت و اقرار است مومن به شمار میآید و در صورتی که گناهکار باشد فاسق خواهد بود؛
کافر
صفحه 9:
عارفان نیز مانند متکلمان به دیدگاهی یگانه دست نیافتهاند؛ اما در نگاهی کلی میتوان
دارای وصف الوهیت وخدا زبانی و قلبی به اينکه تنها اقرارتعریف آنها را چنین باز گفت:«
و خاتمیت پیامبر اکرم و گردن نهادن به همهنیوتمستحق معبودیت است و پذیرش
کریم». قرآندستورات
برخی از عارفان. دین را دارای مراتب گوناگون میدانند که نخستین مرتبه آن اسلام است و
در جایگاههای بعدی قرار دارد.یفینایمان و
حقیقت و طریقت ۰ شریعتاز نگاه آنان؛ دارندگان این مراتب بر اساس میزان پایبندیشان به
»رجا در یکی از درجات سه گانه اهل «بدایت». «میانه» و «نهایت» قرار خواهند گرفت.
را در پی دارد و مجبت بزای دفع مکروهات و دستیایی بسهشت و ورود به طاعت خوش در
برای انسان غیبرضای حق به کار میآید. عارفی دیگر. ایمان را تصدیق دل به آنچه از
.کشفشوده معنا کرده است
صفحه 10:
as ۹
در بیان منزلت و جایگاهرفیع ایمان همین بس كه ييامبر صلَى الله عليه و آله وسلّم در
تصایج خویش به ابوذر می فرماید: ای ايوش هبج جيرا هر نزد ختلونب محبوب تراز ايدان يه
.او و خودداری از آنچه نهی می کند. نیست
امام صادق در توصیف منزلت و جایگاه مومن می فرمیند: هرگاه حجاب از چشمان مردم
برداشته شود و به وصل میان خداوند و بنده مزمن لو نظر کنند.آن گاه گردن های آنها در
مقابل مومنان خاضع. امور موّمنان برای آنان آسان و اطاعت از مومنان بر ایشان نرم و
.لطیف, خواهد شد
این همه منزلت و جایگاه بلندی که در روایات برای ایمان بیان شده است. به دلیل نقشی
است که ایمان در سعادت و کمال آدمی دارد. ایمان از یک سو آخرین حلقه وصل به مقام
خلیفه الهی و جوار قرب معنوی است و از سوی دیگر بر اساس آنچه در قرآن و روایات آمده
باست. مبداأ و مقطح همه صفات پستدیده نفسانی و تکی های رفتری: انمان است
a
صفحه 11:
ىف ما
اصول الدين؛ اليرهان فى تفسير القرآن؛ بيست كفتار؛ التبيان فى تفسير القرآن؛ التحقيق فى كلمات
القرآن الكريم؛ تذكرة الاولياء؛ تفسير جوامع الجامع؛ تفسير العياشى؛ تفسير القرآن الكريم.
تفسير القمى؛ التفسير الكبير؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب؛ التفسير المنير فى
العقيدة و الشريعة و المنهج؛ تفسیر نمونه؛ تمهید الاصول فی الکلام. جامع الاسرار و منبع النوره جامع
البيان عن تأويل آى القرآن؛ الجامع لاحكام القرآن. قرطبى؛ حقائق التأويل فى متشابه التنزيل؛ حق
اليقين فى معرفة اصول الدين؛ الذخيرة فى علم الكلام؛ رساله سير و سلوك؛ سلسسله مؤلفات الشيخ
المفيد؛ سير فلسفه در جهان اسلام؛ شرح الاصول الخمسه؛ فى ظلال القرآن؛ الكافى؛ الكشاف؛ لسان
العرب؛ اللمع فى الرد على اهل الزيغ و البدع؛ مجمع البيان فى تفسير القرآن؛ مذاهب الاسلاميين؛
مرصاد العباد؛ معجم الفروق اللغويه؛ معجم مقاييس اللغه؛ مفردات الفاظ القرآن؛ مفهوم ايمان در
.اسلامى؛ المنطق؛ الميزان فى تفسير القرآن؛ نفحات الانس من حضرات القدس؛ نهج البلاغها
صفحه 12:
#7 با تشکر از حسن توجه شما 7