marjaeeyat_va_velayate_faghih_dars11

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مرجعیت و ولایت فقیه”

مرجعیت و ولایت فقیه

اسلاید 1: مرجعیت و ولایت فقیهدرس11

اسلاید 2: هيچ گونه باطلى، نه از پيش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن(قرآن) نمى‏آيد چرا كه از سوى خداوند حكيم و ستودنی، نازل شده است.پیام آیههيچ گاه در قرآن باطل راه نمی‌يابد. پس اين کتاب هميشه هدايت‌گر ما است.

اسلاید 3: اوست كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد، تا آن را بر همه اديان پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند.پیام آیهخداوند، مسير هدايت و دين حق را با ارسال رسولان، در اختيار ما قرار داده ‌است.

اسلاید 4: و مؤمنان را نسزد كه همگى [به سوى جهاد] بيرون روند. چرا از هر جميعتى گروهى [به سوى پيامبر] كوچ نمى‏كنند تا در دين آگاهى يابند و قوم خود را هنگامى كه به سوى آنان بازگشتند، بيم دهنده باشد كه [از مخالفت با خدا و عذاب او] بپرهيزند.پیام آیههمه نمی‌توانند دانش دين را به صورت عميق فراگيرند، بايد عده‌ای اين مهم را بپذيرند تا سايرين به آنان رجوع کنند.

اسلاید 5: در زمان ائمه(ع)، در نقاطی که به ايشان دسترسی نبود، مرجعيت دينی چگونه تحقق می‌ يافت؟ زمان خلافت ائمه(ع)، در نقاط دور از مرکز حکومت اسلامی، ولايت ظاهری چگونه اعمال می‌شد؟ مرجعيت دينیولايت ظاهری؟؟؟تقیهتفکر عمیق در دینتربیت دانشمندانی که با مراجعه به قرآن وسیره وسنت پیامبروامامان احکام اسلام را به دست آورند.وبه شهرهای دوردست که امامان حضور نداشتند رفته واحکام اسلام را به مردم بیاموزند.وظایف و مسئولیت های امامت در دوران غیبت؟!از نظرقرآنافرادی که به معرفت عمیق در دین می رسندفقیهمراجعه به فقها در زمان غیبت

اسلاید 6: مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبتاحادیثپیامبر(ص) می فرماید:حال کسی که از امام خود دور افتاده وبه او دسترسی ندارد،سخت تر از حال یتیمی است که پدر را از دست داده است.زیرا چنین شخصی، در مسائل زندگی حکم ونظر امام را نمی داند.البته اگر یکی از پیروان ما که به علوم و دانشآشناست،وجود داشته باشد،باید دیگرانی را که به احکام ما آشنا نیستند،راهنمایی کند و دستورات دین را به آنها آموزش دهد.در این صورت او در بهشت با ما خواهد بود.1

اسلاید 7: أَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ، صَائِناً لِنَفْسِهِ ،حَافِظاً لِدِينِهِ ،مُخَالِفاً لِهَوَاهُ،هر کس از فقيهان که نگهدارنده نفس خود، نگهبان دينش، مخالفت کننده با هوی و هوسش،مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ، فَلِلْعَوَامِ‏ أَنْ‏ يُقَلِّدُوه‏فرمانبردار فرمان خداوند خود باشد، پس بر مردم است که از او پيروی کنند.مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبتاحادیث2امام صادق(ع) می فرمایند:پیام روایتمردم خواهان زندگی اسلامی، در هنگامه عدم دسترسی به امام، به فقيه دارای شرايط، مراجعه کنند.

اسلاید 8: مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبتاحادیث3گروهی از امام صادق(ع)پرسیدند که برای قضاوت به چه کسی مراجعه کنیم؟ایشان در پاسخ فرمود:از میان کسانی که در احکام دین تخصص دارند،یکی را برگزینید؛که من چنین شخصی را قاضی قرار داده ام.پیام روایتفقيه با مطالعه منابع اسلامی، تخصص در دين يافته و به احکام دست می‌يابد و حلال و حرام را تشخيص می‌دهد.

اسلاید 9: اما صادق درباره کسانی که برای قضاوت به سلاطین یا قاضی آنان مراجعه می کنند،فرمود:هرکس به حق یا ناحق به چنین کسانی مراجعه کند،به طاقوت مراجعه کرده واین مخالف کلام خداست که می فرماید**می خواهند برای داوری نزد طاقوت روند،درحالی که باید به طاقوت کافر باشند.**پرسیدند:پس چنین افرادی چه کنند؟فرمود:اینان باید به یکی از شماکه سخنان مارا روایت می کنندو در احکام دین تفکر می کند وآنها را می داند،مراجعه کنند وبه حکم او عمل نمایند.من چنین کسی را حاکم و داور میان شما قرار داده ام.مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبتاحادیث4

اسلاید 10: امام عصر(عج)در پاسخ یکی از یاران خودبه نام اسحاق بن یعقوب که درباره“رویدادهای جدید“عصر غیبت سوال کرد و راه چاره را جست وجو نمود،فرمود:وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ‏ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا و در مورد رويدادهای زمان، به راويان حديث ما رجوع كنيدفَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْهِم‏مرجعیت دینی و ولایت ظاهری در عصر غیبتاحادیث5كه آنان حجّت من بر شما هستند و من نيز حجّت خدا بر آنها هستم.پیام روایتفقيه بايد بتواند احکام رويدادهای جديد را نيز به دست آورد.

اسلاید 11: چند اصطلاح مهمفقیهانافرادی که در دین تفکر عمیق کرده اند وبه معرفتی عمیق رسیده اند.تقلیدرجوع و پیروی از متخصص احکام دینیعلم فقهآگاهی عمیق از دین و احکام دینیتفقهتفکر عمیق در هر موضوع

اسلاید 12: مرجع تقلیدولی فقیهبه فقیهی گفته می شود که در دین تفقه کرده و به توانایی اجتهاد و استنباط در احکام دین رسیده باشدوکسانی نیز به آنها مراجعه کرده و در احکام دین از آنها پیروی(تقلید) می کنند.فقیه واجد شرایطی که حکومت رااداره می کند وجامعه را به دست می گیرد و قوانین الهی را در جامعه پیاده می کند.

اسلاید 13: با توجه به روایات و بنا به فرمان امام زمان(عج) وبه نیابت از ایشان،فقیه واجد شرایط مسئولیت:در چهارچوب ولایت فقیهدر شکل مرجعیت فقیهرهبری و ولایتمرجعیت دینیرا به عهده دارد و جامعه را در مسیر اهداف الهی هدایت ورهبری می کند.

اسلاید 14: شرایط مرجع تقلید و ولی فقیهشرایط ویژه ولی فقیهفقیهی که این پنج شرط را داشته باشد،حکومت و رهبری او مورد پذیرش دین است.یعنی از نظر دین «مشروعیت» دارد.در غیر این صورت پیروی از دستورات او حرام است. یعنی از نظر دین «مشروعیت» ندارد.

اسلاید 15:

اسلاید 16: چرا انتخاب ولی فقیه مانند مرجع تقلید نمیتواند توسط هر فرد به طور جداگانه صورت گیرد؟بنابراین مردم در انتخاب ولی فقیه به صورت دسته جمعی عمل می کنندو فقیه واجد شرایط را می پذیرند ورهبری جامعه را به او می سپارند.

اسلاید 17: شیوه انتخاب ولی فقیهمانند انتخاب امام خمینیباحضوردر اجتماعات وراه پیمایی های سراسری امام را پذیرفتند وباایشان پیمان یاری بستند.مانند انتخاب آیت الله خامنه ایبنابر قانون اساسی،مردم ابتدا نمایندگان خبره خودرا انتخاب می کنند.وآن خبرگان نیز از میان فقها آن کس که شایسته تر است را انتخاب میکنند.مستقیمغیرمستقیم(مجلس خبرگان)

اسلاید 18: بنابراین فقیهی می تواند رهبری جامعه اسلامی را به عهده بگیرد که:مورد پذیرش مردم باشد.شرایط تعین شده در دین را دارا باشد.مقبولیت2مشروعیت1چنین فقیهی تا وقتی رهبرجامعه است که شرایط پنجگانه را دارا باشدتشخیص این امر نیز بر عهده مجلس خبرگان است.

اسلاید 19: اهمیت برقراری حکومت اسلامی در عصر غیبتیک ضرورت اساسی در اجرای .احکام الهی استبه مومنان فرصت میدهد آنچه را برای ظهور لازم است فراهم کنند.مرجعیت وولایت فقیهحکومت اسلامیمانند چراغ هدایت است که با کمک آن میتوان راه نادرست تشخیص داد وراه درست را برگزید.مانند قلعه و حصار محکمی است که منتظران در آن به آماده سازی وتشکل خود می پردازند.

اسلاید 20: تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت به معنای یک الگواز حاکمیت دین داران است که با الهام از تعالیم انبیا برای خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت انسانها تلاش میکند.این حکوت زمینه ساز:عبودیت معنویت خواهیعدالتتوسعه وسازندگیرفاه و آسایش عمومیوحق طلبان جهان امیدوار به تجدید حیات فضائل اخلاقی وکرامت انسانی می شوند و جهانیان آماده ظهور موعود جهانی می شوند.

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان