کسب و کار برنامه‌ریزی

بررسی تاثیر عوامل (اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،طبقه ای) بر گذران اوقات فراغت

barrasi_tasire_avamel_bar_oqate_faraqat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

  1. sam

    عالی و بدون کم و کاست . ممنون

نظر خود را بنویسید

بررسی تاثیر عوامل (اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،طبقه ای) بر گذران اوقات فراغت

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم بررسی تاثیر عوامل ( اجتماعی،سیاسی،فرهنگی،طبقه ای) بر گذران اوقات فراغت(با تکیه برکارکردها وتأثیرات اوقات فراغت) نیلوفر عزیزی ، محنا فیض میر اسدی

اسلاید 2: چکیده: فراغت بستگی به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پیچیده ای است که عوامل مؤثر درآن بطور کامل قابل شناسایی نیست، تغییرات گوناگون اجتماعی که در سالهای اخیر در جوامع صورت گرفته، ماهیت فراغت و همینطور نحوه استفاده از آن را دگرگون کرده است وموجب گرایش بی اندازه مردم به فراغت گردیده است. درجوار اوقات فراغت بیکاری، که فعالیتهای سازنده مثل هنر و ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت هایی که با فعل پذیری توأم است رواج پیدا می کند تماشای فیلم، ماهواره تماشای مسابقات ورزش وتلویزیون و استادیوم ها، گوش کردن به رادیو، رفتن به سفرهای داخلی و خارجی و... از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گرچه این درگیری فعالیتها آدمی را به کلی سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد. در این تحقیق از یک طرف به بررسی عوامل مختلف تاثیر گذاربر اوقات فراغت مانند عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و طبقه ای پرداخته شده است و از جهتی کارکردها و تاثیرات اوقات فراغت را مورد برسی قرار داده ایم، لذا پژوهش حاضر بیشتر به منظور بررسی تاثیرعوامل مختلفی مانند عوامل اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، طبقه ای بر گذران اوقات فراغت است که روش مورد استفاده روش کیفی است که در آن از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است. کلید واژگان: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، طبقه اجتماعی

اسلاید 3: مقدمه و بیان مسئله:نشاط و سرور لازمه زندگی است و پژمردگی و کسالت زایل کننده استعدادها و تواناییهای شان می باشد فضایی که نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان فرصت تحرک و تلاش می یابند و فارغ از کارها و امور عادی و رسمی به تفریح سرگرمی مورد علاقه خویشتن می پردازند می توان به استمرار فعالیتها و شکوفایی استعداد ها دل بست، به عبارت دیگر در جایی که مجالی برای فراغت یافت نمی شود افسردگی و رخوت به سراغ انسان خواهد آمد. وجود اوقات فراغت جزئی غیر قابل تفکیک از زندگی و کار و حتی شخصیت اجتماعی افراد است که باید آن را شناخت و سازماندهی نمود همانا تاثیر بسیار منفعت حاصله از اصل سازماندهی اوقات فراغت در زندگی، کار و برنامه ریزی آموزشی و تربیتی کاملا مشهود است. اگر اوقات فراغت به گونه ای زیبا و مناسب در ذهن تجسم یابد به خودی خود تمرین بسیار مناسبی جهت رویارویی با مشکلات و معضلات روانی و اجتماعی و ... چاره جویی های آنها خواهد بود. البته مشکلات و مسائل نوجوانان در خلال برنامه های رسمی و آموزشی و تربیتی در خانه و مدرسه نیز وجود دارد. پیامبر گرامی ما می فرماید: (( اگر پدران و مادران به تربیت فرزندان خود اهتمام نورزند، روزگار آنان را تربیت خواهد نمود)) در حقیقت مراد رسول گرامی اسلام آن است که چنانچه والدین در امر تربیت فرزندان خود برنامه ای نداشته باشند حوادث و شرایطی پیش آمده که ممکن است بر خلاف موازین تربیتی هم باش، تربیت فرزندان را سامان می دهد

اسلاید 4: ادامه مطلب :اوقات فراغت ولو وقت و زمان اندکی هم باشد شرایطی را فراهم می آورد که در خلوت و تنهایی خود به دور از هر گونه مشغولیات موظف و تکالیف یعنی آزادانه و آگاهانه و با میل و اشتیاق نگاهی دوباره به خود و رفتارهایشان داشته باشند . ایام تعطیل، هفته های مرخصی و سه ماهه تابستان برای همه جوانان و نوجوانان پر برکت ترین مقعیت برای زدودن عادات نا مطلوب، شکوفا کردن جوانه های آگاهی و اراده و در یک کلام تولدی دیگر است.فراغت، فرصت، و بیکاری، چیزی است که تازگیها به زندگی مردمان عادی جامعه اضافه شده است. در دنیای امروز غایت و آرزوی مردم، رسیدن به دنیای تعطیل و ماه بیکاری است تا در آن ایامبه خوشی و تفریح و احیانا به مسافرت و گردش بپردازد، در حالی که در گذشته ، تفریح نوعی وقت تلف کردن به شمار می رفت اما اکنون به قول اندیشمندان عصر کنونی برای بسیاری از مردم تحصیل نان، تبدیل به تحصیل فراغت شده و برای بهتر تفریح کردن کار می کنند.( سعیدی، 1389،ص 55)در مورد ویژگی های اوقات فراغت در جوامع جدید در جوار اوقات بیکاری که فعالیتهای سازنده مثل هنر ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت های که با فعل پذیری توام است رواج پیدا می کند. تماشای فیلم، تماشای مسابقات ورزشی در تلوزیون، گوش کردن به رادیو از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گر چه این درگیری فعالیت آدمی را به کلی سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد.نگرانی مربیان و انسان دوستان عصر حاضر این است که مبادا آدمی یکسره خود را به سرگرمی غیر فعال رها کند و در دست وسایل ماشینی وقت گذرانی به صورت آدمی عاری از اراده و اختیار است .

اسلاید 5: تعریف کلید واژگان:عوامل فرهنگی: عوامل فرهنگی مجموعه ی پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها،قوانین، اخلاقیات،عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد.عوامل اجتماعی: عوامل اجتماعی مجموعه ای از نظامهای سیاسی و نظامهای عقیدتی، ارزشها، هنجارها و از جمله اقتصاد را در بر می گیردعوامل سیاسی: به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که با تنظیم نظم در نبردهایی که از ناگوناگونی و ناهمگرایی عقیده ها و منافع ناشی می شود، که اغلب به حقوق متکی است ، امنیت بیرونی و تفاهم درونی واحد سیاسی ویژه ای را تامین می کند.طبقه اجتماعی:تمامی افراد ی که منافع اقتصادی یکسان و قدرت اقتصادی همسان و مشابهی دارند، اعضای یک طبقه به حساب می آیند

اسلاید 6: پرسشهای تحقیق: آیا عوامل فرهنگی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟آیا عوامل اجتماعی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟آیا عوامل سیاسی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟آیا طبقه اجتماعی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟اوقات فراغت چه کارکرد هایی را می تواند در بر داشته باشد؟نیازهای فراغتی جوانان به چه شکل است؟

اسلاید 7: روش تحقیق: تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است که در آن از روش اسنادی استفاده گردیده است، روش اسنادی به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در کتابها و اسناد (و دیدگاههای مختلف) و سوابق موجود درباره ی وقایع و رویدادهای گذشته می پردازد.

اسلاید 8: عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغتفراغت بستگی به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پیچیده ای است که عوامل مؤثر درآن بطور کامل قابل شناسایی نیست، تغییرات گوناگون اجتماعی که در سالهای اخیر در جوامع صورت گرفته، ماهیت فراغت و همینطور نحوه استفاده از آن را دگرگون کرده است وموجب گرایش بی اندازه مردم به فراغت گردیده است عواملی عمده تعیین کننده فراغت را می توان بدین گونه بیان کرد: عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی- اقتصادی، طبقه اجتماعی، خانواده، عوامل فرهنگی و ... که در ذیل بررسی می کنیم.

اسلاید 9: عوامل سیاسی مؤثر بر اوقات فراغتسازمان سیاسی کشور براوقات فراغت و افراد آن مؤثر است. هرنظام سیاسی دارای پدیده های تفریحی خاص خود می باشد. در کشوری که دیکتاتوری حکمفرماست مانند ایتالیا، آلمان، قبل از جنگ، معمولاً به برنامه های تفریحی بیش از اندازه سازمان یافته رغبت و تمایل دارند. حکومت خود دست به فعالیتهای تفریحی بیشتر در امور عمومی می زند ولی در نظامهای سیاسی دموکراتیک که فعالیتهای فراغت بیشتر به عهده مؤسسات خصوصی گذاشته می شود، هرچند که ممکن است اسراف ودوباره کاری بیشتری در خدمات این مؤسسات وجودداشته باشد ولی خواسته های فردی بهتر ارضا می شود.باتامور در این زمینه معتقد است که دو مسأله مهم در فرآیند اوقات فراغت مورد غفلت قرار گرفته است: اول قدرت سیاسی، دوم مسأله برابری اقتصادی است: زیرا اگر فراغت عنصر عمده زندگی اجتماعی آینده باشد. در این صورت باید وسایل استفاده از آن برنامه های مادی گری برای همگان فراهم شود.فقدان منابع برای استفاده کامل از اوقات فراغت درمیان بخش بزرگ مردم مشکلات بزرگی را ایجاد می کند. اما در زمینه نابرابریهای سیاسی باید اشاره کرد که ما نیاز داریم درباره پیدایش جامعه ای برخوردار از فراغت و فراوانی فکر کنیم. فراوانی و فراغت به دگرگونی درنهادهای اقتصادی و سیاسی نیازمند می باشد .Battamor

اسلاید 10: عوامل اجتماعی مؤثر اوقات فراغتدرچگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه با افراد جامعه دیگر تفاوتهای زیادی دیده می شود. زیرا ارزشها، اقتصاد، نظامهای سیاسی و...در جوامع متفاوت می باشند. از آنجا که تفریحات دریک جامعه باهم تفاوت دارد، در نتیجه توزیع نامتعادل اوقات فراغت و فعالیتهای فراغتی در آن جامعه خواهد شد.مانند تفاوت در جنس و یا تفاوت های ساکنین شهر یا روستا؛ فاکتورهای اقتصادی نیز منجر به توزیع نامتعادل اوقات فراغت در جامعه می شوند. میزان درآمد نه تنها برنوع سرگرمی فرد تأثیر دارد، بلکه بر وقت آزاد وی هم تأثیر می گذاردعوامل دیگری که ممکن است منجر به توزیع نامتعادل اوقات فراغت شود، سیستم اعتقادی غالب در جامعه است. برخی از نظامهای عقیدتی به طور کلی نسبت به فراغت وتفریح دید مثبتی ندارند. عده دیگری ممکن است عملی را که درجهان امروز مورد قبول است ممنوع کنند. مانند منع قمار و مشروبات الکلی در جهان اسلام .شیوه زندگی از جمله متغیرهای اجتماعی استکه برروی رفتار فرد تأثیر می گذارد. فعالیتهایی که فرددر اوقات فراغت انجام می دهند نیز جزئی از رفتار وی می باشد که به نوبة خود تحت تأثیر شیوه های زندگی مشخص قرار می گیرد. بالا رفتن سطح سواد اقتصاد اثر مبتنی بر گذران اوقات فراغت دارد

اسلاید 11: عوامل فرهنگی مؤثر در گذران اوقات فراغتدرگذران اوقات فراغت میان زنان و مردان تفاوت فاحشی وجوددارد و این به دلیل درگیر شدن جوانها با ارزشها، سختیها و اعتقادات گذشته است. این عقاید و سنت ها از دختران خواسته هایی داردکه شاید از پسران انتظار نداشته باشد. این سنت ها باعث شده اند دختران در گذران اوقات فراغت آزادی عمل کافی نداشته باشند.در پژوهشی فریدون تندنویس به دست آورد جنسیت، محل سکونت، بومی بودن ومیزان درآمد ماهیانه دانشجویان بامیزان فراغت رابطه معنا داری وجود دارد. (مجدالدین ، 1367، ص52) نقش وسایل و امکانات در گذران اوقات فراغتاز جمله عوامل مؤثر در گذران اوقات فراغت امکانات می باشد. وسایل و امکانات درمحدوده اوقات فراغت به چهار دسته تقسیم می شود:1-ورزش و بازیهایی که به پرورش جسمانی مربوط می شود. 2-مراسم و فعالیتهای سنتی 3-فعالیتهای ذهنی برون زا 4-فعالیتهای ذهنی درون زا.

اسلاید 12: طبقه اجتماعی به عنوان عامل مؤثر در گذران اوقات فراغتشرایط مختلف حاکم بر زندگی یک دانش آموز مرفه با شرایط حاکم بر یک دانش آموز فقیر موجب می شود که با فرض وجود در تمام عوامل و زمینه های بهره گیری از اوقات فراغت درجامعه هر کدام به سمت استفاده نوع خاصی از امکانات موجود گرایش می یابند. و این گرایش مسلماً متأثر از شرایط محیطی و تربیتی خاصی است که فرد در آن عمر خود را می گذراند.مردمی که در مناطق مسکونی مرفه زندگی می کنند برای انواع فعالیتهای تفریحی دارای امکانات و تسهیلات مالی کافی برخوردار هستند. خانه ها، گردشگاهها، محل های بازی، خیابان ها، بلوارهای زیبا، امکان فعالیتهای تفریحی سالم و دلپذیر را فراهم می سازند. شرایط زندگی جمعی و امکان دسترسی به وسایل تفریحی، نشانه ای از ثروت مردم به شمار می رود. در مناطق فقیر نشین شهرها که اکثراً در نواحی در حال تغییر قراردارند. ساختمانها، منجر به محلات پرجمعیت، فاقد امکانات مالی، بهداشتی، توانایی پایین اقتصادی و اجتماعی مردم به جریان نامطلوب محیط دامن می زند. زیرا بسیاری از مردم توانایی مالی و روحیه اصلاح محیط مسکونی شان را ندارند. فرآیند برتر شدن محیط مسکونی که در نظر اول به چشم نمی آید به تدریج افزایش می یابد. بطوری که پس از مدتی تمام منطقه و افراد می گیرد.

اسلاید 13: کارکردها وتأثیرات اوقات فراغت:با بررسی فنون مطرح شده در باب اوقات فراغت جوانان به این نتیجه می رسیم که کارکردهایی برای گذران اوقات فراغت می توان برشمرد که عبارتند از:خلاقیت، توسعه مهارتهای شناختی، تقویت مهارتهای حسی- حرکتی و اصلاح رفتار و تعالی شخصیت، بهداشت روانی در رفتارهای اجتماعی.ابزارهای فراوانی وجود دارد که می تواند برای غنی کردن اوقات فراغت مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار عبارتند از: رسانه های جمعی. ازجمله مطبوعات، رادیو، تلویزیون، کتاب و برنامه های ورزشی. برنامه های اجتماعی: شامل دید و بازدیدهای جمعی و خانوادگی. شرکت درجلسات سخنرانی و گردهمایی. برنامه های فرهنگی مانند بازدید از نمایشگاه ها، شرکت در اردوها، استفاده از امکانات فرهنگسراها، برنامه های هنری مانند استفاده از سینما و تئاتر. از طرف دیگر استفاده از اوقات فراغت براساس برنامه ریزی دارای آثار ارزشمندی در زمینه های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی می باشد

اسلاید 14: ادامه مطلبالف:آثار فرهنگی1-افزایش کمی و کیفی کتابخانه ها و مطبوعات و نمایشگاهها در جامعه2-افزایش کمی و کیفی مراکز هنری3-افزایش فرهنگسراها و گردهمایی ها، جلسات جمعی و گروهی و گفت و شنودهای سیاسی و اجتماعی4-تقویت و افزایش امکانات ورزشی5-بالارفتن فرهنگ عمومی افراد جامعه به تبع استفاده بیشتر از امکانات فرهنگی در ایام فراغتآثار روانی و اخلاقی:1-افزایش روحیه نشاط و سرور در افراد که منجر به سلامت روانی و حتی جسمی افراد خواهد شد.2-تأثیر روحیه نشاط و سرور در برخوردهای فردی و اجتماعی مردم یا همدیگر و کاهش تنشها و روحیه های نگران.3-کاهش آسیبها وکجرویهای اجتماعی و فردی4-افزایش قدرشناسی افراد نسبت به پدران و مادران و مربیان، میراث فرهنگی و آداب اجتماعی.5-ایجاد آثار مطلوب در زمینه تربیت فردی و اجتماعی6-بهره وری بیشتر فردی و اجتماعی در اشتغالات روازنهآثار اجتماعی:1-کاهش آسیبهای اجتماعی و بزهکاری ها در سطح جامعه و خانواده ها2-بالارفتن روحیه و توان جمعی در انجام مشارکتهای مورد نیاز جامعه3-افزایش روحیه امید برای سازندگی و عمران4-پویایی و تحرک بیشتر زندگی اجتماعی5-رشد، توسعه و شکوفایی اجتماعی و اقتصادی و افزایش حس تعاول و مشارکت ج

اسلاید 15: کارکرد اجتماعی اوقات فراغتاوقات فراغت به عنوان یک پدیده فرهنگی، اجتماعی که در ابعاد اقتصادی- سیاسی و جز آن مؤثر است، موضوع مشترک بین تمامی اقشار جامعه است. توفیق و تفحص در حیات بشر بیان گر این واقعیت است که در زندگی پر فراز و نشیب انسان، لحظه ها و اوقاتی وجود دارد که از اهمیت و حساسیت فوق العاده ای برخوردار است. بر همگان مبرهن است زمانی که سخن از اوقات فراغت به میان می آید، سخن از ارزشمندی همین اوقات است. چرا که اوقات فراغت بستر مطلوبی برای جریان رشد شخصیت و اعتلای وجود و یا زمینه همواری برای بروز اختلاف رفتاری، انحرافات اخلاقی و بزهکاری اجتماعی می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد در غالب موارد، انحرافات اخلاقی آسیب پذیری اجتماعی با اوقات فراغت دانش آموزان همبستگی دارند. و این امر موردتوجه و عنایت اندیشمندان نیز قرار گرفته است. اوقات فراغت به حفظ میراث فرهنگی جامعه کمک می کند، در پیشرو سطح زندگی و تمدن افراد جامعه مؤثر است و به بهبود سطح زندگی جامعه از طریق ایجاد حس مسئولیت برای کمک به همنوع، فعالیت و ابراز هیجانات، ارتقاء سطح روابط انسانی از طریق ایجاد افزایش مهارتهای اجتماعی، تجربیات گروهی، تهذیب آداب و رسوم و احساسات، بالابردن سطح کارایی اقتصادی و اجتماعی افراد، نیز می رساند.

اسلاید 16: اوقات فراغت عامل بازدارنده کجروی و آسیب اجتماعییکی از شرایط رشد عاطفی و بلوغ اجتماعی و قدرت سازگاری افراد داشتن علاقه پایدار به تفریحات و اشتغالات سودمند است از این روست که تفریحات هم می توانند مضر باشند و شرایطی ایجاد نمایند برای تمایلات پرخاشجویانه افراد و هم می توانند پرورش دهنده ذوق و استعدادهای انسان در محیط واقعی باشند. باتوجه به نمو و رشد اعتیاد از وقتهای اضافی نوجوان باید این وقتهای اضافی را دور ریخت. اگر جوانان در دارالتأدیب بماند بهتر است تا اینکه از فرصتهایشان برای کجروی استفاده نمایند. به عقیده بسیاری از متفکرین و علمای اجتماعی و تربیتی امروز تفریح و چگونگی گذران اوقات فراغت وسیله ای مؤثر برای پرورش قوای فکری و جسمی و اخلاقی افراد بوده و در نتیجه بعنوان یک عامل جهت جلوگیری از کجرویها و آسیب های اجتماعی تلقی می گردد. اگرچه توجه کافی از سوی خانواده و همینطور از طرف دولت لازم است. درصورت عدم توجه خانواده و کارگزاران جامعه، وقتهای خالی نوجوانان می تواند به آسیب اجتماعی بدل گردد.در واقع زیان عدم توجه به اوقات فراغت از دو جهت می باشد: یکی آموزش ودیگری از لحاظ پرورش.آنچه بیشتر مورد اهمیت وتوجه است زیانهایی است که از راه پرورش نادرست و مفاسد محیط و آسيب هاي اجتماع و معاشران بدآموز به دانش آموزان وارد می گردد. تحقیقات اجتماعی نشان می دهد که یکی از عوامل مهم بزهکاری در جوانان خالی بودن اوقات فراغت آنهاست بویژه در این ایام است که زمینه های پذیرش فساد و اعتیاد و انجام جرائم شکل می گیرد.

اسلاید 17: نقش خانواده در گذران اوقات فراغتخانواده می تواند در راهنمایی و هدایت جوانان و نوجوانان در فعالیتهای فراغتی نقش بسیار مهمی ایفا کند. از جمله خانواده بهترین عرضه کننده خدمات فراغتی می باشد بطوری که با توجه به وضع اقتصادی و فرهنگی جامعه، خدمات و امکانات لازم را برای قسمتی از فعالیتهای اوقات فراغت فرزندان خود را فراهم نماید. از ویژگیهای خدمات خانواده این است که فرد در خانواده به علت شناخت مبرم ترین نیازهای فراغتی خود، خدمات و امکاناتی را فراهم می آورند که کاربردعلمی داشته و بیشتر افراد خانواده بتوانند از آن استفاده کنند: بنابراین خانواده والدین نقش تعیین کننده ای در شیوه گذران اوقات فراغت فرزندان دارند. در شرایطی که براثر تحولات اجتماعی و اقتصادی و توسعه ارتباطات وصنعت، فعالیتهای فراغتی از حالت سنتی و مدرن تغییر پیدا کرده است، هزینه های فراغت نیز گران شده است، بنابراین اگر خانواده از شرایط مناسب اقتصادی برخوردار نباشد در این صورت استعداد فرزندان در اوقات فراغت به هدر می رود در نتیجه در این خانواده به دلیل وجود سایر اولویت های اقتصادی خصوصاً در زمینه های رفاهی، اوقات فراغت در اولویت قرار نمی گیرد. و هیچ گاه برنامه ریزی اوقات فراغت صورت نمی گیرد. برنامه های اوقات فراغت فرزندان از محیط خانه و خانواده به سطح کوچه و خیابان و پارک کشانده می شوند. بنابراین بیشتر اوقات فراغت تابستان با رها شدن فرزندان از دایره نظارت و مدیریت خانواده صرفاً برخی از سرگرمی های غیرفعال و همچنین رفع نیازهای فیزیولوژیک در خانواده رقم زده می شود

اسلاید 18: نیازهای فراغتی جوانانبا توجه به آغاز فصل تابستان و مطرح شدن مسئله اوقات فراغت و اهمیت مدیریت بهینه آن تهیه برنامه های مفید در این رابطه ضروری به نظر می رسد.آنچه حائز اهمیت است آشنایی خانواده ها، والدین و فرزندان با چگونگی گذران سودمند این زمان است.امروزه موضوع اوقات فراغت از چنان جایگاهی برخوردار است که برخی آن را به عنوان فرهنگ جامعه مطرح کرده اند، چرا که چگونگی استفاده از زمان ریشه در فرهنگهادارد. لذا این زمان می تواند فرصتی برای رشد فرد و افزایش آگاهی درباره سرگرمی ها، پی بردن به توانمندی ها وعلائق، درک نیازهای جسمی و روحی و یا بالعکس زمانی برای تنزل فرهنگی و شخصیتی باشد. از طرفی اگر برنامه ریزی صحیحی وجود داشته باشد، زمان فراغت به خدمت رشد و تعالی افراد به ویژه نوجوانان و جوانان درخواهد آمد. اما در صورتی که برنامه از پیش تعیین شده ای در نظر گرفته نشود، جز اتلاف وقت، شکل گیری تفکرات منفی، بی حوصلگی، افت راندمان کاری، کاهش خلاقیت و بالاخره ناهنجاری و آسیب های اجتماعی پیامدی حاصل نخواهد شد.تحقیقات اجتماعی نشان می دهد یکی از عوامل مهم بزهکاری در جوانان خالی بودن اوقات فراغت آنهاست. در این ایام است که زمینه های بزهکاری اجتماعی شکل می گیرد. اساساً اگر اندیشه به سمت اهداف مثبت گرایش پیدا نکند به خمودی ونهایتاً منفی گرایی می انجامد.

اسلاید 19: اندیشمندان کارکردهای مختلفی را برای اوقات فراغت در نظر گرفته اند که از میان آنها به موارد زیر می توان اشاره کرد:-استراحت-تجدید قوا و تمدداعصاب-تفریح و سرگرمی (دوری از فعالیتهای منفی) در رشد شخصیت و برقراری تعادل در شکل گیری هویت-کسب معلومات و ارتقاء آگاهی ها پرورش و شکوفایی استعداد و خلاقیت ها که حصول به همه این موارد مستلزم آموزش صحیح است.بنابراین برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوان ضمن اینکه نقش مکمل در برنامه های رسمی تربیتی آنان را ایفامی کند مانع از گسترش بزهکاری شده ودر شکل پیشرفته خودجوانان را مسئولیت پذیر، جامع و مشارکت جو به بار می آورد.

اسلاید 20: مهمترین نیازهای فراغتی جوانان به ترتیب اولویت این گونه مطرح شده اندگردشگری:خانوادگی- اردوی مدارس- اردوی مساجدمشارکت های اجتماعی: عضویت در انجمنهای مختلففعالیتهای ورزشی: با توجه به علائق و تواناییهای نوجوانان و امکاناتت خانوادهفعالیتهای هنری: معرفی فرهنگسراها و تأکید به مجهز سازی آنهافعالیتهای فرهنگی: آموزش موسیقی- شعر و...مطالعه: ترویج فرهنگ مطالعه و معرفی کتابخانه هافعالیتهای دینی: معرفی مساجدمهارت آموزی:آموزش یک فن مثلاً نجاریآموزش زبان: در آموزشگاه ها- فرهنگسراهاآموزش رایانه: در آموزشگاه ها وفرهنگسراها

اسلاید 21: نتیجه گیری:فراغت، فرصت و بیکاری، چیزی است که تازگی ها به زندگی مردمان عادی جامعه اضافه شده است. در دنیای امروز غایت و آرزوی مردم، رسیدن به دنیای تعطیل و ماه بیکاری است تا در آن ایام به خوشی و تفریح و احیاناً به مسافرت و گردش بپردازند. در حالی که در گذشته، تفریح نوعی وقت تلف کردن به شمار می رفت » از مشخصات اساسی فراغت درجهان کنونی این است که درجوامع رشد یافته، دیگر به طبقات ممتاز اختصاص ندارد و به طبقات تعمیم یافته اما نوع آن و در طبقات مختلف شاید متفاوت باشد.شاخص دوم این است که در سابق اگر طبقات کمتر جامعه از لحظات محدوديت آزادی وآسودگی برخوردار بودند این اوقات درون خانه و خانواده صرف می شد وصورت غیر رسمی و خودمانی داشت و به همنشینی ومحاوره باخویش و دوست و همسایه می گذشت. با پیشرفت جامعه ها وقت گذرانی متدرجاً جنبه رسمی و در مواردی تجاری حاصل کرده و دستگاه های فراوانی به منظور خوش گذرانی اوقات بیکاری مردمان به ظهور پیوست

اسلاید 22: ادامه نتیجه گیری :شاخص سوم عبارت از کاربرد روز افزون وسائل واسباب ماشینی چون اتومبیل، رادیو و تلویزیون و مانند آن است که هریک در گذران اوقات آسایش سهمی بزرگ و نقشی شایان دارد. تحول دیگر که در امر وقت گذرانی آزادپیش آمده است. تفکیک زمان کار از زمان فراغت است و اوقات فراغت ارزشی پیدا کرده ومورد حمایت قانون منجمله از راه شناسایی مرخصی استحقاقی ورسمی سالانه واقع گردیده است.امروزه مشکل گذاران اوقات فراغت بیش از پیش گردیده است، و عدم توانایی مالی خانواده ها در نتیجه امکانات جهت رفاه فرزندان خود، ازدیاد رشد جمعیت و کمبود کتابخانه و مراکز هنری تفریحی به گسترش دامنه مشکلات افزوده است و این مشکلات جزء با صرف هزینه هایی از جانب جامعه و خانواده ها و توجه بیشتر به این افراد امکان پذیر نخواهد بود. در گذراندن اوقات فراغت جوانان، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، طبقات اجتماعی مؤثرند و مهمترین نیازهای فراغتی جوانان عبارتست از گردشگری، مشارکت های اجتماعی، فعالیت های ورزشی، فعالیت های هنری ، فعالیت فرهنگی، مطالعه، فعالیتهای دینی،مهارت های آموزشی و .... می باشد.

اسلاید 23: از توجه شمـا سپاسگذارمپـایـان

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید