barrasiye_sanadi_ahde_jadid

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی سندی عهد جدید”

بررسی سندی عهد جدید

اسلاید 1: بررسی سندی عهد جدید www.ngoic.ir

اسلاید 2: عهد جدید بخش دوم کتاب مقدس مسیحیان را تشکیل میدهد. این کتاب مجموعا از 27 كتاب و نامه تشکیل شده و که از چهار بخش اساسی تشکیل میشوند :عهد جديدwww.ngoic.ir

اسلاید 3: اناجیل www.ngoic.ir هیچ کدام از این اناجیل مربوط به شخص عیسی مسیح نیست بلکه این ها همه زندگی نامه های عیسی مسیح به قلم چهار نفر از پیروانش است از میان این چهار نفر مرقس و لوقا از حواریون نبودند و مسیح را ندیدند و یوحنا نیز در زمان مسیح نوجوان بود چهار انجیل عبارتند از

اسلاید 4: این کتاب به شرح حال زندگی حواریون و رسولان پس از مسیح میپردازد . www.ngoic.ir

اسلاید 5: نامه های پولسwww.ngoic.ir

اسلاید 6: www.ngoic.ir نامه های دیگری که پس از رساله های پولس قرار دارند نیز به دیگر حواریون عیسی نسبت داده میشوند. این نامه ها از این قرارند:

اسلاید 7: آخرین کتاب در کتاب مقدس که بصورت آخرالزمانی نوشته شده مکاشفه یوحناست.www.ngoic.ir

اسلاید 8: نویسنده این کتاب ها چه کسانی هستند؟www.ngoic.ir

اسلاید 9: بنابر روایت تاریخ هنگامی که حضرت عیسی به آسمان عروج کرد، جامعه مسیحی دارای کتاب مستقلی نبود و به همان عهد عتیق به عنوان کتاب مقدس باور داشت. اندک اندک و با دور شدن از زمان عیسی بین رسولان و شاگردانشان مکاتباتی رد و بدل می شد و برخی شروع به نوشتن داستان زندگی حضرت عیسی کردند این نوشته ها به نام انجیل ثبت شدند. www.ngoic.ir

اسلاید 10: بنا بر اعتقادات کلیسا مسیحیان نخستین هرگز تا 40 سال پس از عیسی مسیح کتابی به نام انجیل را نمیشناختند. یعنی اگر نزد یک فرد با ایمان مسیحی نام کتاب مقدس برده می شد، فقط عهد عتیق در ذهنش مجسم میشد و اگر به وی می گفتند پس عهد جدید چه؟ وی از این کتاب اظهار بی اطلاعی می کرد. www.ngoic.ir

اسلاید 11: مفسران مسلمان معتقدند انجیل حقیقی بر حضرت عیسی نازل و به او عطا شده است آیات ذیل نیز همین مساله را تایید میکند : www.ngoic.ir

اسلاید 12: کتاب مقدس مسیحیان در قرن اول همان عهد عتیق بود نویسندگان اناجیل و نامه ها نه در پی نگارش متون مقدس بلکه در صدد نقل خاطرات زندگی مسیح برای یکدیگر بودند چنانکه لوقا در ابتدای انجیل خود می نویسد:www.ngoic.ir

اسلاید 13: در سال 90 میلادی منازعات بین جامعه یهودی و مسیحی زیاد شد و شورای سنهدرین یهود دستور به اخراج مسیحیان از کنیسه ها دادند (تا آن زمان مسیحیان عبادات خود را در کنیسه یهود انجام میدادند) مسیحیان احساس کردند باید کتاب مستقلی داشته باشند تا هویت خود را در گرداگرد آن حفظ کنند و شروع به جمع آوری نوشته هایی کردند که تا آن زمان به عنوان موعظه یا سرگذشت عیسی مسیح شناخته میشد www.ngoic.ir

اسلاید 14: بنابر این در قرنهاي اول تا چهارم ميلادي انجيلهاي فراواني كه شامل زندگاني، سيره و كلمات حضرت مسيح بوده است نوشته شد که برخي توسط حواريون و برخي توسط شاگردان ايشان و برخي نيز با فاصلۀ بيشتر و توسط نسلهاي بعدي نگاشته شد. www.ngoic.irv

اسلاید 15: نویسندگان اناجیل چه کسانی هستند؟ بیش از نیمی از مکتوبات موجود در عهد جدید حاصل تلاشهای افرادی مانند پولس است که نه عیسی را دیده اند و نه سخنانش را شنیده اند و همین مساله سبب بروز مشکلات فراوانی برای کلیسای نخستین گردید.

اسلاید 16: جمع آوری عهد جدیدیکی از مشکلاتی که کلیسای اولیه با آن روبرو بوده اناجیل متعددی بود که هر روز هم بر تعداد آن افزوده می شد چنانکه برخی فرقه ها مانند مارکیونیسم فقط با انجیل لوقا و ده رساله از پولس یک مجموعه از کتاب ها پدید آوردند. در قرن سوم و چهارم نیز هنوز اجماعی درباره کتاب های عهد جدید وجود نداشت و برخی از کلیساها رساله عبرانیان، یعقوب، رساله های دوم و سوم یوحنا، رساله یهودا، رسال دوم پطرس و مکاشفه یوحنا را جزو کتاب های مقدس نمی شناختند.

اسلاید 17: این جریان ادامه داشت تا اینکه فهرست نخستین کتابهای مقدس بین سالهای 150-200 میلادی تهیه شد ولی هنوز این فهرست مورد تایید همه مسیحیان نبود. بنابر این نزاع های بی شماری در سرتاسر جهان مسیحیت درباره کتب مقدس عهد جدید درگرفت.

اسلاید 18: کلیسا برای حل این معزل در سال 397 شورایی در شهر کارتاژ تشکیل داد و در آن فهرستی از 27 کتاب ارائه کرد و فقط این 27 کتاب را به عنوان کتابهای مقدس عهد جدید تصویب کرد.

اسلاید 19: چرا فقط همین 27 کتاب مقدس هستند؟اما یکی از پرسشهایی که ذهن منتقدین را بخود معطوف کرده این است که چرا از میان ده ها یا صد ها انجیل و کتاب فقط همین 27 کتاب مقدس هستند؟ كليسا چگونه از ميان تمام انجیل های نوشته شده در آن روزگار، فقط این چهار انجيل را معتبر قرار داد؟؟ آيا كليسا مي‌دانست كه كداميك از مؤلفين زير نظر روح‌القدس مشغول بوده‌اند؟! www.ngoic.ir

اسلاید 20: مساله دور کلیسا حجیتش را از کجا کسب کرده که میتواند به کتاب مقدس حجیت ببخشد ؟ و میتواند تعیین کند کدام کتاب مقدس و کدام کتاب نامقدس است؟آیا اعتبارش را از کتاب مقدس دریافت کرده ؟ www.ngoic.ir

اسلاید 21: www.ngoic.irv

اسلاید 22: اختلاف هابه طور یقین کتاب های اناجیل اپوکریفایی اگر یک متن مقدس نباشند حداقل یک منبع تاریخی معتبر به شمار میروند پرسش دیگر محقان تاریخی کتاب مقدس این است که چرا انجیل هایی که در شمار کتب رسمی قرار داده نشده اند دارای اختلافات زیادی با کتب رسمی هستند؟ و چگونه مي‌توان اختلافات اصولي انجيلهاي معتبر با ساير انجيلها را ناديده گرفت؟ www.ngoic.ir

اسلاید 23: ميان اين انجيلها تفاوتهاي فراواني وجود داشت: به عنوان مثال در انجيل عبريان كه به زبان آرامي نگاشته شده بود، مسئلۀ الوهيت مسيح وجود نداشت (عيسي اسطوره يا تاريخ /آرچيبالد رابرتسون/ فصل او/ ص30 ) www.ngoic.ir

اسلاید 24: در کتاب مکاشفه پطرس كه در 1970 توسط مؤسسۀ يونسكو چاپ شده است مسئلۀ به صليب كشيده شدن مسيح انكار شده و ذكر شده كه شخص ديگري را مصلوب كردند : www.ngoic.ir

اسلاید 25: كهنه‌ترين اين اناجيل كه در 1935 .م در مصر كشف شد كه قدمت آن به 150 .م مي‌رسد و از نظر محتوا با اناجيل كنوني سازگار نيست (خلاصه الاديان / دكتر محمد جواد مشكور/ فصل هفتم، ص 172 ) www.ngoic.ir

اسلاید 26: www.ngoic.ir

اسلاید 27: مطالعات نقادي جديد متفكرين و انديشمندان مسيحي را متقاعد كرد كه اين انجيلها نمي‌تواند نوشته افراد ذكر شده باشد و دلائل بسياري از سوي نقادان كتاب مقدس ارائه شده است.www.ngoic.ir

اسلاید 28: انجيل متي: اگرچه برخي زمان نگارش اين انجيل را تا اوايل دهۀ چهل هم جلو برده‌اند اما از خود اين انجيل بر مي‌آيد كه زمان نگارش آن مدتها پس از اين دوره بوده است. چنانکه از متن خود انجیل نیز اینگونه بر میاید: بدون شك استفاده از كلمۀ تا امروز بيانگر گذشت مدت طولاني‌اي از آن واقعه است، مدتي كه حتي احتمال از ياد رفتن نام يك محل وجود داشته باشدwww.ngoic.ir

اسلاید 29: اما كليسا به دو دليل اين انجيل را به متّاي باجگير كه از حواريون بوده است نسبت می دهد. 1ـ منسوب بودن اين كتاب به متي كه عموماً آن را مال متي مي‌دانسته‌اند.2 ـ يوسيبيوس (در قرن چهارم) از پاپياس (در اوايل قرن دوم) نقل مي‌كند كه متي انجيل خود را ره زبان عبري نگاشت و هر كس به اندازۀ توان خود آن را ترجمه كرد. www.ngoic.ir

اسلاید 30: این دلیل که نام متی در ابتدای این انجیل ذکر شده، مورد پذیرش محققان قرار نگرفته است. آنان اظهار می­دارند که در متن یونانی، کلمه انجیل به نام متی اضافه نشده بلکه بین این دو کلمه، واژه­ی Kata وجود دارد که به معنی منسوب به یا به روایتِ می‏باشد و بنایر این، عنوان انجیل مرقس چنین خواهد بود: انجیل منسوب به مرقس یا انجیل به روایت مرقس.www.ngoic.ir

اسلاید 31: همچنین باید توجه داشت که در ابتدای هر چهار انجیل، این عنوان انجیل به روایت ... به شکلی یکسان درج شده است که این همگونی و یکسانی عنوان، نشان از آن دارد که این عناوین توسط خود نویسندگان انتخاب نشده است بلکه بعدها به آنها اضافه شده است.www.ngoic.ir

اسلاید 32: گذشته از این، یوحنای زرین دهان که خود از دانشمندان برجسته مسیحی به شمار می­رود، اعتراف می‏کند که نامهای نویسندگان انجیلها در پایان قرن دوم میلادی بر آنها گذاشته شده است -www.ngoic.ir

اسلاید 33: اما در قرون اخير و پس از باز شدن درهاي مطالعۀ نقادي، محققان اين دلايل را مردود شمردند زيرا :1ـ‌ به نظر محققين انجيل متي ، مطالب خود را از انجيل مرقس نقل مي‌كند و اين مطلب كه يك حواري كه خود شاهد حوادث بوده است آنها را مرقس كه حواري هم نبوده نقل كند غیر معقول است . پس بايد نويسندۀ اين كتاب كسي باشد كه در دورۀ پس از مرقس يا لااقل همزمان با مرقس زيسته باشد نه متای حواری. 2- گفته پاپیاس نمی تواند بر این انجیل منطبق باشد. لغت شناسان گفته اند که این انجیل در اصل باید به زبان یونانی نوشته شده باشد ؛وانجیلی که پاپیاس از آن خبر می دهد به زبان عبری نوشته شده و از انجیل عبری متی هیچ نشانی در دست نیست. www.ngoic.ir

اسلاید 34:

اسلاید 35: انجیل مَرقُسمرقس از حواريون مسيح نبود و بعد ها به مسيحيت گرويد و شاگرد و همسفر پولس بود انجيل مرقس، دومين و كوچك­ترين انجيل از اناجيل موجود است. محققان معتقدند که از نظر زماني، اولين انجيلي كه به رشته تحرير در آمد اين انجيل ميباشد که منبع نگارش دو انجيل ديگرمتی و لوقا بوده است؛ زيرا تمام محتواي اين انجيل در دو انجيل متي و لوقا تكرار شده است. www.ngoic.ir

اسلاید 36: کلیسا عموماً این انجیل را به یوحنّای مرقس نسبت می دهد، ولی از خود کتاب چنین مطلبی به دست نمی آید. برخی احتمال می دهند که شخص دیگری این کتاب را نوشته باشد. تنها منبع برای اثبات انتساب این انجیل به مرقس روایت یوسبیوس است. یوسیبوس، اسقف قیصریه، از قول پاپیاس(130م.) می گوید: مرقس، مترجم پطرس بود و مطالب وی را با دقت زیاد ثبت می کرد. www.ngoic.ir

اسلاید 37: روشن است که یوسبیوس در حدود 250 سال با پاپیاس فاصله دارد و نقل کلام پاپیاس توسط وی نمی­تواند معتبر قلمداد شود.گذشته از این، حتی اگر نام نویسنده این انجیل را مرقس بدانیم، باز هم این مقدار کافی نیست زیرا این نام در امپراطوری روم بسیار مرسوم و متداول بوده است و هیچ شاهد معتبری در دست نیست که ادعا کنیم این مرقس، همان مرقسی است که نام وی در عهد جدید ذکر شده است.www.ngoic.ir

اسلاید 38: یوحنای مرقس یکی یهودی و از اهالی اورشلیم بود ولی وجود اشتباهات جغرافیایی مانند آنچه در 7: 31 آمده است .ناآشنایی وی با سنن و آداب و رسوم یهودی همانند آنچه در 14: 12 آمده است، همه نشان از آن دارد که نویسنده این متن، از اهالی فلسطین نبوده و بلکه اصلا از نزدیک این منطقه را ندیده بوده و حتی از کمترین آشنایی با آداب و رسوم یهودیان نیز بی­بهره بوده است، حال آنکه یوحنای مرقسی که در عهد جدید، نام وی ذکر شده در فلسطین سکونت داشته و حتی خانه مادر او در اورشلیم، محل تجمع مسیحیان بوده است.وجود این شواهد، دانشمندان را متقاعد ساخته که نویسنده‎ی این انجیل نمی‎تواند یوحنای معروف به مرقس باشد و حتی یک دانشمند مسیحی به نام روگو از نویسنده‎ی این کتاب با عنوان نویسنده‎ی ناشی یاد می‎کند.www.ngoic.ir

اسلاید 39:

اسلاید 40: انجیل لوقابه روایت کتاب مقدس لوقا نيز از حواريون نبود بلكه طبيبي بود كه بعدها به مسيحيت گرويد انجيل لوقا، سومين انجيل از اناجيل موجود است. اما جالب اینجاست که لوقا از حواريون عیسیای مسیح نبود، بلکه شاگرد مخصوص پولس بوده و در سفرها وي را همراهي مي کرده است.در مورد انتساب این انجیل به لوقا نقلی از ایرنئوس در دست است که میگوید: «انجيل سوم را لوقا آنگونه که پولس تبليغ می کرد نوشت.www.ngoic.ir

اسلاید 41: ولي برخی از محققان مي گويند که اين کتاب نمي تواند نوشتۀ شاگرد پولس باشد؛ چرا که در ادبيات الهیاتی آن، عيسي یک بشر عادی معرفی شده است؛ در حالی که در ادبيات الهیاتی پولس عيسي خدا معرفی میشود.مشکل دیگر اینجاست که لوقا در كتابش داستان زندگي مسيح را به نگارش مي آورد كه نه خود و نه استادش پولس شاهد آن نبودند. بنابر این محققا ننتیجه میگیرند که این کتاب نمی تواند به لوقا نسبت داد شود.www.ngoic.ir

اسلاید 42:

اسلاید 43: www.ngoic.ir

اسلاید 44: انجيل يوحناکمتر کسی تردید دارد که انجیل یوحنّا از نظر تاریخ نگارش آخرین انجیل است. بسیاری زمان نگارش آن را بعد از سال 70م. تا نیمه دوم قرن دوم میلادی احتمال داده اند. شاید بهترین زمانی را که می توان برای نگارش آن احتمال داد، بین سال های 90 تا 115م. باشد. مدخل الی عهد الجدید، ص560. الدکتور قس فهیم عزیز www.ngoic.ir

اسلاید 45: www.ngoic.ir

اسلاید 46: در سنت کلیسایی، اين انجيل را بر اساس شواهد غير كافي به يوحناي حواري نسبت مي‌دهند البته درآیه بیست و چهارم از باب 21 انجیل يوحنا هم آمده است كه همان شاگرد محبوب اين انجيل را نوشته است اما از آنجا كه عموم محققين باب 21 را الحاقي مي‌دانند و معتقدند اين باب توسط شخصي ديگر و در زماني ديرتر نوشته‌ شده است اين عبارت هم فاقد ارزش خواهد بود. آرچيبالد رابرتسون میگوید : هيچ منبع ديگري نيز اورا مؤلف اين انجيل معرفي نكرده است. (عيسي اسطوره يا تاريخ/ / فصل اول ص27 )www.ngoic.ir

اسلاید 47: معانی فلسفی یونانی همه این انتقادات در حالی مطرح میشود به روایت کتاب اعمال رسولان(اعمال رسولان،19) یوحنّای حواري فردی عامی و بی سواد بوده است؛ و از طرفی این انجیل سرشار از معانی فلسفی و یونانی است، بنابراین او نمی تواند این انجیل را نوشته باشدwww.ngoic.ir

اسلاید 48: تفاوت با دیگر اناجیل تفاوت این انجیل با دیگر اناجیل نیز از موضوعات بحث برانگیزی بود که محققان را به تحقیق بیشتر پیرامون نویسنده واقعی این انجیل سوق داد. در همین راستا برخی از نویسندگان مسیحی معتقدند: «اگر این انجیل نوشتۀ یوحنّای حواری است، پس چرا این اندازه با سه انجیل دیگر متفاوت است؟ آیا می توان گفت که دو نفر که شاهد یک ماجرا بوده اند و معتبر هم هستند، این اندازه متفاوت نقل کنند؟www.ngoic.ir

اسلاید 49: وضوح این تفاوتها و تناقضات تا بدانجاست که یوحنای زرین دهان، اسقف قسطنطنیه که از اندیشمندان برجسته‎ی مسیحی به شمار می‎رود با وجود تعصب زیادی که در مورد حقانیت کتاب مقدس از خود نشان می‎دهد، وجود اختلافات و تناقضات میان انجیلها را می‎پذیرد اما به گونه‎ای دیگر از وجود این اختلافات برای اثبات حقانیت آنها بهره می‎جوید:www.ngoic.ir

اسلاید 50: «یوسبیوس» از پاپیاس نقل می کند که در این زمان، یوحنّای دیگری که به «پیر» معروف بوده در افسس زندگی می کرده است. عده ای از محققان جدید می گویند: «در واقع، یک یوحنّا در افسس می زیست که همین یوحنّای پیر بود و او انجیل چهارم را نوشت و بعداً با یوحنّای رسول مشتبه شد.www.ngoic.ir

اسلاید 51: آرچیبالد رابتسون در کتاب عیسی اسطوره یا تاریخ مینویسد:انجیل یوحنا نیز به روشنی نمی‏تواند نوشته‏ی یوحنای حواری باشد و امروزه دانشمندان، هرگونه احتمال انتساب این انجیل، به یوحنا را مردود می‏شمارند.کشیش فهیم عزیز می­گوید: (کشیش فهیم عزیز ، المدخل الی عهد الجدید، ص546)www.ngoic.ir

اسلاید 52: نامه های پولسبروایت محققان نخستين گزارش‌هاي مكتوبي كه دربارۀ مسيحيت موجود است رساله‌هاي پولس قديس است. بنابراين رساله‌هاي پولس قديس همراه با عهد قديم نخستين نوشته‌هايي بود كه كليساها به كار مي‌بردند. مطالعۀ اين فقرات و نظرات الهي دانان و محققين مسيحي، انسان را به اين نكته رهنمون مي‌سازد كه انجيلها و ساير رسالات عهد جديد متأثر از پولس استwww.ngoic.ir

اسلاید 53: در همین زمینه هارناك مورخ تواناي قرن نوزدهم و بزرگترين متخصص آثار پدران در عصر خود معتقد بود كه انجيل یوحنا تحت تأثير فلسفۀ يونان تغيير يافته است .از نظر او مذهب سادۀ عيسي به ويژه به واسطۀ تعاليم پولس به مذهبي در مورد عيسي تغيير يافته است و به اصل ايماني تجسّم خداي پدر تبديل شده است.بدون شك در ميان حواريون كسي كه با فلسفۀ يوناني آشنا باشد وجود نداشته و پولس اولين كسي بود كه خط و مشي فلسفۀ يونان را وارد مسيحيت كرد . نكته‌اي كه اين ادعا را تقویت مي‌كند آین است كه در رساله به غلاطیان خود پولس اعتراف مي‌كند كه انديشه‌هاي خود را از حواريون نگرفته است .(غلاطيان 1 :11 ـ17)www.ngoic.ir

اسلاید 54: عجيبتر آنكه پولس پس از ديدن مسيح در راه دمشق و مسيحي شدن هيچ عجله‌اي براي ديدن حواريون و رسولان مسيح نداشت، اولين ديدار پولس با رسولان پس از سه سال بود كه فقط پانزده روز را با پطرس گذراند و از ساير رسولان نيز فقط با يعقوب ملاقات كرده بود (غلاطيان 1 :17 ـ19 ) درست به همين خاطر بود كه وي بارها با حواريون اختلاف پيدا كرد و حتي به آنان توهين نمود و ايشان را برادران كذبه خواند. (دوم قرنتيان11 :13 ) وي آنقدر در دين مسيح تغيير اعمال نمود كه متهم به اين شد كه مؤسس دوم مسيحيت است.www.ngoic.ir

اسلاید 55: شايد به همين دليل باشد كه بولتمان كه بزرگترين متخصص عهد جديد در قرن بيستم لقب يافته معتقد است: بسياري از سخنان مكتوب عيسي گفته‌هاي خود او نيست بلكه محصول حيات جوامع مسيحي اوليه به شمار مي‌رود. www.ngoic.ir

اسلاید 56: . با توجه به این مطالب در ميان كتابهاي عهد جديد فقط انتساب 7 رساله از رساله‌هاي پولس است كه قطعي قلمداد شده‌اند :رومیان، دو رساله به قرنتیان، غلاطیان، فیلپیان، اول تسّالونیکیان، فیلمون اما دیگر رساله ها که در عهد جدید به پولس منسوب اند و کلیسا عموماً این انتساب را تأیید کرده است، از نظر اندیشمندان و محققان نمی تواند به پولس منسوب باشد. این رساله ها عبارتند از:اَفَسُسِیان ، کولیسان، دوم تسّالونیکیان، دو رساله به تیموتائوس و رسالۀ تیطُس. www.ngoic.ir

اسلاید 57: رساله به عبرانیان در عهد جدید یک رساله وجود دارد که کلیسا در انتساب آن به پولس اختلاف دارد و آن رساله به عبرانیان است. محتوای این رساله، شباهتهایی با رساله های پولس دارد و در گذشته، بسیاری از دانشمندان مسیحی آن را به پولس نسبت می دادند؛ اما سندی برای این انتساب وجود ندارد و هیچ کس نمیداند واقعا نویسنده این انجیل چه کسی است .اما امروزه، کمتر آن را به پولس نسبت می دهند و یا انتساب آن را رد می کنند.www.ngoic.ir

اسلاید 58: نامه یعقوبکلیسا اين نامه را نوشتۀ برادر حضرت عیسی می­داند؛ اما بسیاری از دانشمندان این نسبت را ناصحیح دانسته، زمان آن را قرن دوم اعلام می­کنند.(عيسي اسطوره يا تاريخ/فصل اول/ ص29 )www.ngoic.ir

اسلاید 59: رساله های پطرسدر اواخر عهد جدید دو نامه منسوب به پطرس شهریار رسلان و جانشین عیسی مسیح وجود دارد و با وجود اختلافات وی با پولس و اینکه پولس پطرس را در نامه های خود ریا کار مینامد در این کتاب ها نویسنده آن از پولس تمجید میکند www.ngoic.ir

اسلاید 60: www.ngoic.ir

اسلاید 61: نامه­های یوحنّااعتقاد کلیسا بر آن است که این رساله­ها، نوشتۀ یوحنّای حواری است. از طرفی، سبک نگارش آنها به گونه­ای است که بسیاری می­گویند نویسندۀ آن باید همان نویسندۀ انجیل چهارم باشد، نه یوحنّای حواری؛ .ولی رساله دوّم و سوّم با این جمله آغاز می شود: «من که پیرم.» و این تعبیر نشان می دهد که به عنوان «پیر» معروف بوده است. یوسبیوس، از دانشمندان قرن4م. از پابیاس، دانشمند قرن دوم نقل می­کند که در آن زمان در شهر افسس دو نفر به نام «یوحنّا» می­زیسته­اند: یکی یوحنّای حواری و دیگری یوحنّای پیر. بسیاری بر این باور هستند که این نامه­ها، باید نوشتۀ یوحنّای پیر باشد، نه یوحنّای حواری.www.ngoic.ir

اسلاید 62: نامه یهودا کلیسا اين نامه را نوشتۀ یهودا، برادر حضرت عیسی می­داند؛ اما بسیاری از دانشمندان این نسبت را ناصحیح دانسته، زمان آن را قرن دوم اعلام می­کنند.آرچيبالد رابرتسون مینویسد: احتمال مي‌رود كه هيچ يك از رساله‌هاي يوحنا و يهودا هم معتبر نباشند (عيسي اسطوره يا تاريخ/فصل اول/ ص29 ) .www.ngoic.ir

اسلاید 63: مکاشفۀ یوحنّااین کتاب یک مکاشفه دربارۀ حوادث آینده و آخرالزمان است و کمتر به بحث­های عقیدتی و تاریخی می­پردازد. در این کتاب سخنی از الوهیت مسیح نیست؛ بلکه مانند سه انجیل نخست او را یک انسان و مخلوق معرفی می­کند. کتاب مکاشفه، کتابی است مانند کتاب انبیای متأخّر عهد قدیم که دربارۀ آینده سخن می­گوید و بسیار رمزآلود است؛ یعنی به صورت رمزی، وقایع آخر الزمان و شخصیت مسیح را بیان می­کند. www.ngoic.ir

اسلاید 64: دربارۀ نویسندۀ کتاب چند نکته را باید در نظر گرفت. خود کتاب می­گوید: نام نویسنده یوحنّا است. اما اندیشه و طرز تفکر نویسنده با نویسندۀ انجیل چهارم بسیار متفاوت است. از نظر زمان نگارش، بسیار زودتر از انجیل چهارم نوشته شده است و بسیاری تاریخ نگارش آن را به زمان فشار و شکنجه «نرون» در سال 65م. برمی­گردانند. یوسیبوس، در این باره گواهی داده است که این کتاب نوشتۀ یوحنّا حواری است و تقریباً در انتساب این کتاب به یوحنّای حواری تردیدی نیست.www.ngoic.ir

اسلاید 65: www.ngoic.ir

اسلاید 66: جمع بندی:در پایان می­توان به این نتیجه رسید که فقط در انتساب کتاب مکاشفۀ یوحنّا به یوحنّای حواری و انتساب هفت نامۀ پولس به وی، هیچ اختلافی وجود ندارد و در بقیۀ کتابها به رغم اعتقاد کلیسا برای صحت انتسابشان به مؤلّفین سنّتی آن، نقّادان کتاب مقدس نظرات و دلایلی دارند که این انتساب را تایید نمی­کند.www.ngoic.ir

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید