بررسی سندی کتاب مقدس
اسلاید 1: بررسي سندی كتاب مقدسwww.ngoic.ir
اسلاید 2: www.ngoic.ir
اسلاید 3: عهد عتیقعهد عتیق مجموعا از 39 كتاب تشکیل شده استwww.ngoic.ir
اسلاید 4: كتابهاي تاريخي كتابهاي تاريخي از این قرارند:به پنج کتاب اول عهد عتیق تورات میگویندwww.ngoic.ir
اسلاید 5: كتابهاي موعظه وحكمتاما پنج کتاب موعظه و حکمت از این قرارند:www.ngoic.ir
اسلاید 6: اما آخرین دسته از کتابهای موجود در متن مقدس عبری را كتابهاي پيشگويي تشکیل میدهند:www.ngoic.ir
اسلاید 7: «نقادى كتاب مقدس» (Biblical Criticism) عبارت است از مطالعه و تحقيق دربارۀ نوشتههاى آن، داوریهاى ظريف و دقيقی که در پی مطالعۀ عمیق کتاب مقدس انجام شده است.دانشمندانی زیادی در طول تاریخ به این دانش پرداختند مانند: www.ngoic.ir
اسلاید 8: عموم مسيحيان براي كتاب مقدس اعتبار كامل و تامي را قائلند و معتقدند كه كتاب مقدس به طور كامل و تحتاللفظي الهام گرديده و نفس خدا در آن دميده شده است چنانکه در كتاب مقدس نيز اين مطلب بيان شده است :تمامي كتب الهام خدا است .(دوم تيموتائوس3 :16) با اين حال محققین کتاب مقدس در صحت استناد كتاب مقدس به مؤلفين فرضي تشكيك كردهاند و در برخي از موارد به طور قطع نويسنده را شخص ديگري معرفي كردهاند؛ علاوه بر اين وجود برخي از اشتباهات اين ترديدها را بيشتر ميكند. www.ngoic.ir
اسلاید 9: کتاب مقدس و مساله دور کتاب مقدس از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست با عنوان متن مقدس عبری شناخته میشود و بخش دوم که مختص مسیحیان است عهد جدید نامیده میشود. همانطور که میدانیم شوراهایی که تشکیل شد این مجموعه کتاب را از میان ده ها کتاب موجود انتخاب کرد و این 66 کتاب را مقدس نامید و دیگر ده ها کتاب دیگر را نا مقدس شمرد. www.ngoic.ir
اسلاید 10: محققین کتاب مقدس کلیسا را با سوالی جدی مواجه کردند ؟ چه کسی به کلیسا این اعتبار و حجیت را داد تا بتواند تشخیص دهد کدام کتاب مقدس و کدام کتاب نامقدس است ؟کتاب مقدس ؟ یا یک منبع دیگر ؟ www.ngoic.ir
اسلاید 11: این یک دور واضح است و ابطال دور از بدیهیات علم منطق شمرده میشود .www.ngoic.ir
اسلاید 12: علاوه بر این با توجه به اینکه در کتاب مقدس نیز به تحریف اشاره شده است، مسئلۀ تحريف، وجود زمينهها و انگيزههاي آن مسأله را مشكلتر ميسازد.ارمیای نبی در این زمینه میگوید: چگونه ميگوييد كه ما حكيم هستيم و شريعت خداوند با ماست . به تحقيق قلم كاذب كاتبان به دروغ عمل مينمايد . ( ارميا8 :8) www.ngoic.ir
اسلاید 13: زمینه های تحریفدر پاسخ به این سوال اندیشمندان زمینه های تحریف کتاب مقدس را اینگونه طرح میکنند:1ـ عدم رواج كتابتبه طور كلي در ميان بني اسرائيل و تا زمان حضرت عيسي و بلكه در ميان مسيحيان نيز تا پايان قرون وسطي، كتابت چندان رايج نبوده است ويل دورانت که به پدر تاریخ غرب شره گشته در همین زمینه مينويسد: در قرن سيزدهم ميلادي يعني در زماني كه جهان اسلام كتابخانهاي با ششصد هزار جلد كتاب خطي داشت، بزرگترين كتابخانۀخارج از جهان اسلام كتابخانۀ كانتربري انگليس با حدود دو هزار جلد كتاب بود. (تاريخ تمدن ويل دورانت ج6 ص196 ( www.ngoic.ir
اسلاید 14: تا قرن پانزدهم ميلادي تنها روحانيان مجاز به مطالعه كتب مقدس بودند و پس از دورۀ اصلاحات بود كه مردم عادي نيز به كتاب مقدس دسترسي پيدا كردند . نبودن نسخههاي كتب مقدس در ميان مردم عادي، راه را براي هرگونه تحرف و تغيير هموار ميكرد.www.ngoic.ir2 ـ استفادۀ انحصاري از كتب
اسلاید 15: 3- اثر پذیری از فرهنگ ها در طول تاریخ در طول تاريخ، هميشه افرادی بودهاند كه جهت کسب منافعی شخصی یا مصلحت اندیشی های دینی از تحریف ادیان باکی نداشتند. از بارزترين نمونههاي اين افراد ميتوان به پولس اشاره كرد، پولسی که به باور برخی از پژوهشگران چون هارناک بزرگترین تحریف کننده مسیحیت است. محققان معتقدند پولس آنگاه كه با مسئلۀ ختنه مواجه شد و دريافت كه غير از يهوديان نميتوانند به راحتي با اين مسئله كنار بيايند آن را كنار گذاشت.و زماني كه متوجه شد بتپرستان علاقه و دلبستگي خاصي به عقايد خويش در مورد منجي دارند، بدون معطلي عيسي را طبق خواستۀآنان توصيف كرد و اينگونه بود كه توانست به سرعت ديگران را جذب مسيحيت كند و از اين رهگذر خود را به شخصيت برجستۀ مسيحيت تبديل كرد . آنچه امروزه در پیروی از این عمل پولس در کلیساهای مسیحی مشاهده میشود نقاشی مسیح مطابق با فرهنگ های کشور های مختلف است که طی آن به جای انکه فرهنگ ها را همسان مسیح کنند مسیح را به همشکل فرهنگ های مختلف در اوردندwww.ngoic.ir
اسلاید 16: www.ngoic.ir
اسلاید 17: 4- گم شدن کتاب مقدسنکته اساسی تری که که پژوهشگران عنوان میکنند به گم شدن تورات در برهه ای قابل توجه از تاریخ بازمیگردد. كتاب تورات كه مهمترين بخش عهد عتيق است و به اعتقاد رسمي كليسا تأليف حضرت موسي است، در برههاي از تاريخ گم شد و مدتهاي مديد از نظرها غايب بود .طبق گزارش کتاب مقدس ، زماني كه صندوق عهد كه محل نگهداري تورات بود (تثنيه31 :9 ) را گشودند اثري از تورات نبود و فقط دو لوح سنگي باقي مانده بود كه بر آنها احكام دهگانه نگارش شده بود. تا اینکه سالها بعد خبر رسید که تورات پیدا شده است.www.ngoic.ir
اسلاید 18: یوشیا در سال هجدهم حکومتش مشغول تعمیر خرابیهای خانه یهوه شد و تعداد زیادی نجار و بنا و معمار و سنگ تراش در خانه یهوه گماشت که ناگهان:
اسلاید 19: با گم شدن تورات بني اسرائيل در طول سالهاي متمادي به بتپرستي گرویده و به طور كلي از شريعت موسي و كتاب تورات غافل شده بودند چنانچه در كتاب دوم تواريخ آمده است:بني اسرائيل چنان از تورات بي خبر بودند كه گويي اصلا چنين كتابي بر اجداد آنها نازل شده بوده است ، که در زمان نحمیا یعنی بازگشن از اسارت بابلی اصلا از وجود مهمترین اعیاد خود بی خبر بودند در كتاب نحميا آمده است : www.ngoic.ir
اسلاید 20: توماس ميشل كه از فرقۀ سنّتگراي ژزوئيت مسيحي است، در همین زمینه مينويسد : www.ngoic.ir
اسلاید 21: درباره زمان تدوین کتابهای عهد عتیق دو دیدگاه وجود دارد. سنت کلیسائی معتقد است این کتابها از قرن 16ق.م در زمان موسی شروع به تدوین شد و تا سال 430ق.م آخرین کتاب یعنی ملاکی نبی تکمیل شد. اما محققان نظر متفاوتی دارند و سیر تدوین و ویرایش را از سال 1100ق.م تا 100ق.م میدانند و معتقدند این کتابها در دورههای متعددی دست خوش ویرایش کاهنان قرار گرفته است.رابرت ای وان وورست میگوید:
اسلاید 22: بسیاری بر این باورند که وقتی تورات مفقود میشود، برخی از کاهنان برای جمع کردن بنی اسرائیل، شروع به بازنویسی آن از روی محفوظات خود میکنند و طبعاً چون سالیانی از متن اصلی دور بودند، افسانهها و داستانهایی را وارد متن اصلی میکنند که منجر به تحریف در کتاب مقدس میشود.www.ngoic.ir
اسلاید 23: نقد های اسپینوزااما از همه انتقادهای محققان که بگذریم باید به یکی از اساسی ترین نقدهای یکی از بزرگترین فلاسفه یهودی اشاره شود. باروخ اسپینوزا که در قرن هفدهم میزیسته است با بررسی تورات با تردیدهای در استناد این کتاب به نویسندگانش برخورد و همین مساله او را به سمت تحقیقات اساسی در سند عهد عتیق کشانید. او در تحقیقاتش با اندیشمندی بنام ابراهیم بن عزرا مواجه شد.دانشمند يهودى، ابراهيم ابن عزرا که در قرن یازده و دوازده میزیست(1089 - 1164 م.) در تفسیرش بر سفر تثنیه عبارات مبهم و رمز آلودی نوشتwww.ngoic.ir
اسلاید 24: «www.ngoic.ir
اسلاید 25: قرن ها گذشت و هیچ کس متوجه سخنان مبهم ابن عزرا نشد . و متوجه نشد که منظور ابن عزرا از این جمله : کسی که ان را میفهمد باید ساکت بماند چیست؟قرنها بعد باروخ اسپينوزا (1632 – 1677م.)، سخنان ابن عزرا را بازگشایی کرد و سر از این راز مهم برداشتاو وقتی کتاب مقدس را مورد مطالعه قرار داد با عبارات اشنایی برخورد کرد عباراتی که قبلا با انها در نوشته های ابن عذرا برخورد کرده بود
اسلاید 26: آن طرف اردن اسپینوزا در ابتدای سفر تثنیه با این ایه برخورد کردهمان جمله ای که ابن عذرا نوشته بود کسی که ان را میفهمد باید ساکت بماند اسپینوزا سوال میکند چگونه وقتی موسی هیچگاه نتوانست از (رود) اردن گذر کند در تورات آمده این سخنان موسی در آن طرف (رود) اردن است و به طور طبیعی این نوشته نوشته کسی است که در ان طرف رود میزیسته نه موسی www.ngoic.ir
اسلاید 27: www.ngoic.ir
اسلاید 28: آن طرف اردنآن طرف رود اردن چنانچه در نقشه پیداست حضرت موسي بني اسرائيل رااز مصر رهايي ميدهد و به سمت فلسطين حركت ميدهد و مدت چهل سال در بيابان ها سرگردان بودند تا به پشت رود اردن رسيدند مسیری که با فلش مشخص شده مسیر حرکت کاروان بنی اسرائیل از مصر تا پشت رود اردن ميباشد . حضرت موسي در پشت رود اردن از دنيا رفت و بنا به نقل كتاب مقدس هيچ گاه در سمت غربي رود اردن را نديده با این حال تورات ميگويد اين سخنان موسي (( آن طرف رود اردن)) است و طبعا(( این مکان)) سمت شرقی رود اردن بوده بنا بر این نویسنده این جملات بايد سمت غربی رود بوده تا بتواند بنويسد آن طرف رود اردن و در اين صورت نويسنده اين كتاب خود موسي نيست بلكه يكي از بني اسرائيل است كه به آن طرف رود رفته و داستان حضرت موسي را به نگارش در اورده است www.ngoic.ir
اسلاید 29: كنعانيان در آن زمین بودندحضرت موسی وقتی داستان سفر ابراهیم از اور به فلسطین را مینویسد می فرماید: از مفهوم آیه زیر فهمیده میشود در زمان تدوین تورات کنعانیان در این زمین نبودند که در زمان ابراهیم بودند در حالی که کنعانیان سالها پس از موسی از سرزمینشان اخراج شدند. و طبعا نویسنده این فقرات نه موسی میتواند باشد و نه جانشینان موسیwww.ngoic.ir
اسلاید 30: داستان مرگ موسی در تورات داستان مرگ نویسنده آن اینگونه ذکر شده است:اسپینوزا با مطالعه این متن از خود پرسید که چگونه موسی در زمانی که زنده بود میتوانسته بنویسد احدی قبر مرا تا امروز ندانسته ؟ (امروز یعنی روزی که این متن به نگارش در امد )www.ngoic.ir
اسلاید 31: شهرهایی که بعد از موسی نامیده شدند در حالی که نام این شهر در زمان حضرت موسی « دان» نبوده و به آن «لارش» میگفتند و حدود دو قرن بعد از حضرت موسی نام این شهر از «لارش» به «دان» تغییر پیدا کرد. توضیح این مطالب در در سفر داوران اینگونه آمده است:www.ngoic.ir«و شهر را به اسم پدر خود دان، كه براى اسرائيل زائيده شد، دان ناميد، اما اسم شهر قبل از آن لارش بود» (سفر داوران 29:18)www.ngoic.ir
اسلاید 32: بررسی دیگر کتاب های عهد عتیق www.ngoic.ir v
اسلاید 33: صحيفه يوشعیوشع کسی است که بعد از حضرت موسی فرماندهی بنی اسرائیل را به عهده گرفت. اولین کتاب بعد از اسفار پنجگانه به وی منسوب است. ارباب کلیسا، با قاطعیّت این کتاب را نوشتۀ یوشع میدانند. اسپینوزا در ادامۀ تحقیقاتش، در مورد صحیفه یوشع مینویسد که نویسندۀ این کتاب نمیتواند خود یوشع باشد؛ زيرا بايد شخص ديگرى غير از يوشع دربارۀ او شهادت بدهد (یوشع، 8: 35)به علاوه، در صحیفه یوشع، به داستان مرگ نویسندۀ کتاب و مکان دفن او اشاره شده است. عباراتی که به هیچ وجه نمیتواند توسط خود یوشع نوشته شده باشند: www.ngoic.irwww.ngoic.ir
اسلاید 34: www.ngoic.ir
اسلاید 35: حتی حوادثى را كه بعد از مرگ يوشع اتفاق میافتد، را ذکر میکند. مثلاً نقل میکند که مشایخ بنی اسرائیل بعد از یوشع به کارهای وی ادامه دادند و خداوند را عبادت کردند..((صحيفه يوشع، 31:24).همچنین در این کتاب، داستان بندگی کنعانیان و پرداخت جزیۀ آنان نیز نقل میشود؛ ماجرایی که دهها سال پس از یوشع اتفاق افتاد: در حالی مطابق کتاب داوران، 1: 28 – 30 که داستان بندگی کنعانیان و جزیه دادنشان در عهد داوران، یعنی ده ها سال پس از یوشع واقع شده و در سفر داوران چگونگی آن بیان شده است. www.ngoic.ir
اسلاید 36: کتاب داورانکتاب داوران، به سرگذشت بنی اسرائیل بعد از یوشع اشاره دارد و داستان حدود دو قرن آوارگی بنی اسرائیل را ثبت کرده است که خداوند در این دو قرن دوازده داور بر بنی اسرائیل مبعوث میکند.برخی این کتاب را نوشتۀ سموئیل نبی میدانند؛ ولی هیچ سندی برای این ادعا وجود ندارد.www.ngoic.ir
اسلاید 37: کتاب اول و دوم سموئیلسموئیل که آخرین داور از میان داوران بود، به درخواست بنی اسرائیل، شاؤل را به سلطنت تمام دوازده سبط منسوب میکند و وی با جالوت، فرمانده فلسطینی میجنگد و «داود» یکی از سپاهیان شاؤل، جالوت را میکشد و بعد از وی، داود به سلطنت میرسد که مبسوط این تاریخ در این دو کتاب ذکر شده است. کلیسا نویسندۀ این دو کتاب را سموئیل نبی میدانند. در حالی که داستان مرگ سموئیل درابتدای این کتاب ذکر شده است: داستان مرگ سموئیل در اواسط كتاب اول سموئيل آمده و نویسنده همچنان به نقل تاریخ تا سالیانی بعد از مرگ وی ادامه میدهد.بنابراین نویسندۀ ادامه آن نمیتواند خود سموئیل باشد. به علاوه، در این کتاب همواره از خود سموئیل با ضمیر غایب نام برده شده است. سموئیل، 2: 18.)www.ngoic.ir
اسلاید 38: www.ngoic.ir
اسلاید 39: کتاب اول و دوم پادشاهانكتب پادشاهان، به خاطر دلايل اخذ شده از متن اين كتابها، اقتباسى از كتب پادشاهى سليمان است. مثلاً در این کتاب آمده است: نتيجه آنكه، تمام كتابهايى كه تا اينجا مورد بررسى قرار داديم، چيزى نيست جز گردآوریهایى كه از حوادث گذشته گزارش میدهد.www.ngoic.ir
اسلاید 40: کتاب نحمیادر بارۀ کتاب نحمیا هم استناد محکمی در دست نیست. در این کتاب از داریوش پارسی سخن به میان میآید که صد و بیست سال پس از نحمیا پادشاهی میکرده است: www.ngoic.ir
اسلاید 41: کتاب امثال سلیماندر این کتاب، بخشهایی از گفتههای دیگران راه یافته است. مثلاً: مَثَل 30 از سخنان سلیمان نیست؛ بلکه سخنان افرارد دیگری هست :www.ngoic.ir
اسلاید 42: هميشه از كتاب ايوب به نام منسوب به ايوب نام برده ميشود www.ngoic.ir
اسلاید 43: کتابهای دیگر مانند: یونس، دانیال، هوشع، و.. از این قاعده مستثنا نیستند نمیتوان نسبت به مؤلّف آنها به طور قطع نظر داد. در خود این کتابها هم هیچ سند محکمی برای استناد این کتابها به انبیای الهی وجود ندارد. کلیسا هم سند محكمي براي استناد اين كتابها به پیامبران نام برده شده ارائه نميدهند. www.ngoic.ir
اسلاید 44: پيوستگي اين كتابها نشان از مولف واحدي دارداسپینوزا میگوید وقتی ما کتاب مقدس را مطالعه میکنیم به یک سیر مشخصی روبرو میشویم که گویا یک نفر داستان پیدایش قوم عبرانی از آغاز افرینش آدم تا بازگشت از اسارت شرح داده و هر کتابی ادامه کتاب قبلی است www.ngoic.ir
اسلاید 45:
اسلاید 46: پایانwww.ngoic.ir
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.