علوم تجربیعلوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم پایه

بررسی مبحث انرژی در کتب علوم تجربی دوره ابتدایی با توجه به مهارتهای فرایند علمی

صفحه 1:

صفحه 2:
= بررسی مبحث انرژی در کتب علوم تجربی دوره ابتدایی با توجه به مهارتهای فرایند علمی ارائه دهنده: استاد: ۱ ۱

صفحه 3:
= جکیده " توسعه فناوری ها و گسترش صنایع ازیبک سوء رشد فزاینده جمعیت در سرتاسر دنیا از سوی دیگر. باعث شده بسیاری از معادلات و رولبط دنیای امروز بر مبنای دادو ستد انریی و تکنولوژی های مربوطه استوارباشد. در لین بین نیاز کشورهای در حال توسعه همچون ایران به منلبع انرژی برای رشد و پیشرفت در همه زمینه ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابرلین.به نظر حی رسد آشنایی با منلبع انرژٍی. کمبودها و محدهیت ها در قللب برنلمه درسی حی تولندبه پرورش شهروندی مسئول و آگاه در آینده کمک کند. از طرفی با توجه به تغييرلتى كه در سال هاى اخير در رویکرد کتب علوم تجربى رخ داده و بيشترين تاكيد لين كتاب ها بر آموزش از طریق فرایند علمی است. در لين مقاله سعی شده است‌با استفاده از روش تحلیل محتوا کمی. میزان توجه محتوای کتب‌به آموزش مب انریٍی از طریق فرایند علمی مورد بررسی قرار گیرد. برای جمع آوری اطلاعات. ابتدا صفحاتی از کتاب که به مبحث مورد نظر پرداخته لند. جدا شده و سپس جملات مربوطبا توجه‌به مهارت به کار برده شده طبقه بندی شده اند. جدول مربوط به شمارش جملات در نرم افزار اکسل وارد شده و نمودارهای مربوط رسم گردیدند.

صفحه 4:
امروزه نیاز فزاینده جوامع در حال توسعه به منابع انرژزی بر کسی پوشیده نیست. ایران نیز به عنوان یکی از حال توسعه برای گسترش صنایع و فناوری‌های تازهنازمند استفاده از انرژٍی است. آگر چه این به عنوان کشوری در جهان مطرح می‌شود که از منبعانرژی خدادادی بهره‌مند است. اما نوع منابع اترزى ايران و < الگری مصرف شهروندان نگرای های زیادی را در عموص بعران اترزى در آبتدداى نه جندان دور مطرح كرد ‎ee‏ یراس لو رش اتف ‎ ‏درست از مایم اترزی در بخش‌های مختلض می‌تواند امن توسحه‌ی پابدار باشد. ‏با توجه به ایتک یکی از اهداف کب علوم تجری دوره ابندابى بروراندان شهر وندى مسلول و آگاه ور ‎JU‏ ‎ ‏بخود و جامه اطراف است. در ‎pl‏ مقاله سمی شده است تا مبحت انرژی را که یکی از دغدخه‌های دنبای امروز ‏و بر آموزش مطالب از طریق فراند علمی تاکیدی ویژه صورت گرفته است لذا تلاش ‏را ‎ ‏است راد را در ‎ ‎ ‏علوم تجربی رخ دا شده است تا میزان موفقبت کتب علوم تجربی دوره ابندایی وا دو آموزش مبحث انرژی از طریق مهارت‌های فرایند. علمى مورد نقد و پررسی قرار گر ‏مطالب مربوط به مبحث انرژی دا ‎ ‏ادامه بتدا مختصری در مورد مهارت‌های علمی توضیح داده می‌شود سپس ‎ ‏ار کتب مختلف بررسی مى كنيم و در أننها میزان به کار گیری مهارت‌های ‎ ‏مختلف فرایند علمی در آموزش مبحث انرژی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

صفحه 5:
ایده استفاده از مهارت‌های فرایند علمی در آموزش علوم در سال ۱۹۹۱ توسط دی بوثر مطرح گردید. على تون . در کتابش به عنوان " علم برای همه" که در سال ۱۹۷۳ انتشار بافت علوم تجربی را به صو توصيف مى كند كه بايد آن را کسب کرد. به عبارت دیگر ایشان خیلی از دانشمندان صاحب‌نظر در این زم: مانند گونه » لیورمور و دیگران بر این نکه تا کید دارند که آموزش علوم تجربی باید فرایندی باشد.آن‌ها معتقدند فردى كه با استفاده از فرايند علمى آموزش از یک فعالیت علمى به دست مى آورذ(|861 ,56۳6۳0 ۷[۱۳0۵2 ۲۰۱۳ : ۱۰) با توجه به اهمیتی که آموزش علوم از طر می‌شود چیزی پیشتر از یکك نتیجه گیری ساد: فرايند علمى دارد و از طرفى تاكيد نويسند كان كتب علوم تجربى دو, علوم است لذا در ايز بتدابى به استفاده از مين روش در آموزش مقاله سمی شده اب بحت اترزى كد از جمله ماحت مه دنبای امروز امت را در کب علوم تجربی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و میزان موفقیت نوبسند گان کتب علوم تجربی دوره ابتدایی را در آموزش این مبحث از طریق فرایند علمی مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

صفحه 6:
در کب علوم تجربی دوره ابدایی منتشر شده در سال ‎۰٩۴‏ کل مباحث مطرح شده جدول زیر خلاصه می‌شود جدول ‎:١‏ توزيع مبحث انرى در كتب علوم تجربى دوره ابتدأنى شماره صفحه ۳ ۵۴-۶۱ (درس ۷) ۴ ۱۵(درس ۳۸۰۴۰۱۱۳ ۲۵:۳۶۲۷۵۳۱۱۳۲(درس ۴) FY PTR ‏۶۴(درس‎ ۰۶۹ ۷ Ee بر مورد آترژی

صفحه 7:
مطللب مطرح شده در مورد انرژٍی در کتب علوم دوره ابتدلیی راحی توان‌به دو بخش آشنلیی‌با منابع | انرژی و استفاده درست و بهینه از انرژی تفکیک کرد. در جدول زیر مباحث مطروحه را در این دو بخش ان سا ماو دول لیوا تج رف ‎a‏ ‎ee‏ + دک عم جری دوه ای تین ری تیاعر سر ی مم ار کتب ‎gh J peel‏ وی قط درد نیت و توعيه خلا ی ود ‎mae‏ ‏علوم ‎-١‏ د كلب علوم ری جوم تا کب كرب بحث قرزیردافه ده اس تجربی ‎deat‏ ترس سوم ويتجم هي رابهس ری نش اس ۴ هر ی کب هب ال دس مایب بت لزی تابر نات و تپ[ دوره ا پل ات در لب دای ریبدت ار ‎cessed» | allel‏ بمدى مباحث مربوط به ترؤى راز ديدكه مهار على ليد على عورد جز و تخل را میدیم

صفحه 8:
بررسی با توجه به تاکیدی که کتب علوم تجيبي دوره ابتدليى بر استفاده از فرایند علمی در آموزش مطللب درسی دارند میخواهيم میزان توفیق لین کتب را در آموزش مطللب مربوط به انرقى از طريق اين روش يستعيم. هماتطیر کذ در بخش مقدعه هم آشاره شده در لین ‎Mies‏ ‏مهارت هاى فرايند علمی شامل مشاهده. اندازه گیری, استنباط. طبقه بندی, پیشبینی. ارتباط علمى. فرضی هسازی. آزمليش. تعيين و كتتول متغيرهاء جمعآوری و تعلیل داده ها و مدل سازی است که به صورت کلی در قللب دو دسته مهارتهای پایهای شامل مشاهده اندازه گیری. استنباط. طبقه بندی. پیش بینی. ارتباط علمی و مهارتهای تکمیلی شامل فرضیه سازی. آزملیش. تعیین و كنترل متغيرها. جمع آوری و تحلیل داده ها و مدل سازی طبقه بندی شدهاند. در بررسی مطللب کتاب به جهت مهارتهای فرایند علمی. بخشهای مختلف همچون آزمایش کنید. گفتگو کنید. ایستگاه فکر. علم و زندگی. شگفتی های آفرینش. جمع آوری اطلاعات به همراه متن و تصاویر مورد توجه قرار گرفته است. گاهی اوقات یک جمله متن و يا كامى از يك فعالیت برای محاسبه مهارت در نظر گرفته شده است و در برخی موارد دیگر مجموع بیک فعالیت ویا چند پاراگرف از متن برای محاسبه در نظر گرفته شده است. در ادلمه. فراوانی مهارتهای شمارش شده در هر پایه در قالب نمودار گرافیکی نمایش داده ميشود. ‎-١‏ تعام مهارتهای به کارگرفته شده در كتاب علوم تجربى بليه اول. مهارتهای پایه ۲- در بين مهارتهاى يلبه. بيشترين تاكيد لین کتاب بر مهارت مشاهده و ارتباط علمی ‏است. ‎

صفحه 9:
با توجه به تاکیدی که کتب علوم تجيبي دوره ابتدليى بر استفاده از فرایند علمی در آموزش مطللب درسی دارند میخواهيم میزان توفیق لین کتب را در آموزش مطللب مربوط به انرقى از طريق اين روش بستجیم هعاطهر که در بخش مقدعه هم آشاره شده در لین ‎les‏ ‏مهارت هاى فرايند علمی شامل مشاهده. اندازه گیری, استنباط. طبقه بندی. پیشبینی. ارتباط علمی. فرضی هسازی. آزمایش. تعیین و کنترل متغیرها, جمعآوری و تحلیل داده ها و مدل سازی است که به صورت کلی در قللب دو دسته مهارتهای پایهای شامل مشاهده اندازه گیری. استنباط. طبقه بندی. پیش بینی. ارتباط علمی و مهارتهای تكميلى شامل فرضيه سازى, آزمليش. تعيين و كنترل متغيرها. جمع آورى و تعليل داده ها و مدل سازی طبقه بندی شدهاند. در بررسی مطللب کتاب به جهت مهارتهای فرایند علمی. بخشهای مختلف همچون آزمایش کنید. گفتگو کنید. ایستگاه فکر. علم و زندگی. شگفتی های آفرینش, جمع آوری اطلاعات به همراه متن و تصاویر مورد توجه قرار گرفته است. گاهی اوقات یک جمله متن و يا كامى از يك فعالیت برای محاسبه مهارت در نظر گرفته شده است و در برخی موارد دیگر مجموع بیک فعالیت ویا چند پاراگرف از متن برای محاسبه در نظر گرفته شده است. در ادلمه. فراوانی مهارتهای شمارش شده در هر پایه در قالب نمودار گرافیکی نمایش داده ميشود. عو 0 زا تا یی مرو رز ابرم رم

صفحه 10:
.مهايتهائيسه کسارگرفته شدد در لین‌سلیه طبقنسمودار بسللادردو بسخشسهایتهاسلیهاوه تسکمیلی‌تسوزیع شدملتد ‎De‏ ‏بسیشتریساکید کستابلومپسلیه دوم رویسپارتمشاهده و پسیشبینیاست 2 .در لمبركتابسه جز مهار ندا هكيرواز تمام مهايتها هبكر لمستفاده شدملسته 3 بت مدقف مقس ود عل مث م حال نع بدن دجنم مبحث ‎Hotes‏ ‏انرژی از تک دیدگاه 35 مهار تمای, ‎shee‏ ‏فرایند ‎-١‏ مهارتهاى ابن كتاب هم در دو بخض مهارتهای پا ‎ ‎ ‎ ‏:اد مشاهدة يشترين نهارت به كاز “كرف شادة در اين ‎

صفحه 11:
.مهايتهائيسه کسارگرفته شدد در لین‌سلیه طبقنسمودار بسللادردو بسخشسهایتهاسلیهاوه تسکمیلی‌تسوزیع شدملتد ‎De‏ ‏بسیشتیتساکید کستابعلوم پسلیه دوم زوع هيعس ا هده و پسیشبینیاست+2 .در لمبركتابسه جز مهار ندا هكيرواز تمام مهايتها هبكر لمستفاده شدملسته 3 ل فربند على مربوط ب بحث الى دد كاب علوم تجرى بيه جهاد بررسی مبحث انرژی از دیدگاه مهارتهای فرایند علمی ‎-١‏ مهارتهاى به كار كرفته شده در اين يايه هم در دو بخش مهارت هاى يايه اى و تکمیلی توزیع شده اند ۲- بیشترین تاکید کتاب علوم يايه جهارم روى مهارت مشاهده است.

صفحه 12:
گیری با توجه به مطالب بالا و بررسیهای کیفی انجام شده در مورد مباحث انرژی: نتایج زیر به دست می آیند: ۱- همانطور که در بخشهای قبل هم اشاره شد مباحث مربوطبه انرٍی را در دو بخش منلبع انری و استفاده از نی قرار ددیم.مباحثی که در پلیه های مختلف تحت عنوان آشنلییبامنلبع انرفی دسته بندی کردیم شامل اترٍی لب. باد. خورشید. سوختهای فسیلی نظیر بنزين. ‏ سوختهایی نظیر چوب. انرٍی صوتی و الکتریکی است. دو مورد آخر از شکل های انرْی است‌سبا توجهبه اهمیتی که موضوع انرژی دارد انتظار مى رود دانش آموزان پس از پایان این دوره شناختی هرچند کم از منبع انرژی داشته باشند که با توجه بهمطالب مطرح شده در لين بخش لين انتظار برآورده نشده است. در صورتی که در بخشهای مختلف لبن کتابها لین فرصت فراهم شده است که در مورد انواع ديكرى از منابع انرزى همجون امواج درياء زمين كرمابى. زيست توده و... صحبت شود. 1- در هيج كجاى كتب علوم تجربى .به منلبع انروى کشور و معضلات و محدویت هلبى كه ممكن است در آينده كريبانكير كشور شود أشاره نشده اسمته ۳- در مورد اشکال مختلف انری صحبت شده هل هیچ بحثی از انرؤى مفناطيسى مطرح نشده الست در صورتى كه در قللب مباحث مربوط به آهنراها ان فرصت کاملا وجود داشته است. ۴- در کتاب پلیه های سوم و پنجم هیچ مطلبی در مورد انریی آورده نشده است و در کتاب پلیه چهارم بیشترین مطلب در مورد انرژی آهرده است. لین مورد نتیجه مطلوبی نمی تولندباشد چرا که توزیع بکنواخت مطلب در پلیه های مختلف نتلیج بهتری در آموزش در پی خواهد داشت. ۵- با توجمبه بحران انرژی در دنا به مسئله استفاده درست از انرؤى به خوبى برداخته نشده است. به نظر ميرسد در قالب آموزشی که به دانشآموز در دوره ابتدليى داده ميشود بايد دغدغه حفاظت از منابع انرزى براى او ايجاد كرد كه بازهم كتب علوم تجربى دوره ابتدايى در اين امر ناموفق عمل كرده اند و استفاده درست از انرژی به چند توصیه و مطلب در سطوح پیین مهارتی بسنده شده است. #سبا مقايسه نوع مهارتهاى به كار رفته در پلیه های مختلف میتوان دریلفت به جز پلیهاول که همه مهارتهای‌به کر رفته.مهارتهایپایه هستند در بابههاى ديكر نحوه توتيع مهارتهاى بايه و تكميلى تقريبا شبيمبه هم هستند و لین نتیجه مطلوبی نیست چرا که انتظار میرود اا بالاقر وفتن سن وبه تبع كن بليه. بليد سطح مهارتهاى آموزشى .به دانشآموز نيز بيشرفت كند. انتظار ميرفت در پلیه ششم میزان استفاده از مهارتهاى تكميلى بيشتر از ساير يابهها باشد. ۷- کتاب علوم تجیبیپلیه دوم‌به نسبت پلیه های دبگر از نظر تنوع‌به کارگیری مهارتهای مختلف. و کتاب علوم تجوبى بليه اول از نظر تناسب به کارگیری مهارتهاى علمى با سن مخاطب خوب عمل کرده است.

صفحه 13:
ماع CN ae ee ‏محمود: اتصارى,‎ A ce ai i Nis tS De As hae Le Ane hm Ae iam علوم يري باه ول دسا تهران 1 ادارمى كل يجاب و توزع كا ماق ‎gat)‏ آ زاتصاری؛ مریم اوندی: مینز حسبنی: امد حذوخانی» هن[ نی ‎ ‏عوتظادات: وسكا عام ‎٠:‏ سي درست سس( شاکنه مرب[ عرني عتاهدی روش ‏كل چب و ‎ ‏:مهرب زهرا (۱۳۹۴:علوم تجریی باه دوم بسا تهران: ‎ ‎CAT ae rar cent oral‏ ع رد رك ‎ ‏طاهره: سلطالى مطلق. معصومه: سميعى: دوست محمد :شباكك. مريم: فاضلى» ار روت تکام زهرا :7۱۳۹۴ ‎ ‎ ‎ ‏کل چاب و توزیع کاب‌های ‎

صفحه 14:

39,000 تومان