صفحه 1:
صفحه 2:
استاد:
جناب آقای دکتر میرطاووسی
گرد آوری وارائه:
د تقى يور
(دانشجوى كارشناسى ارشدمديريت دولتى كرايش تشكيلات وروشها)
پاییزا٩
صفحه 3:
مطالیی که ارائه میشود:
تعریف اداره
تعریف سازمان
عناصرتشکیل دهنده سازمان
5 ۳ د *
عناصرتشکیل دهنده مدیریت
مقایسه اداره سازمان ومدیریت
صفحه 4:
تعریف اداره اموررعمومی
7تعریف دولت
<ویژگیهای اداره اموررعمومی
7اهمیت اداره اموررعمومی
<تعریف اداره امورخصوصی
تفاوت اداره امور,عمومی وخصوصی
< شباهت اداره آمور عمومی وخصوصی
< ديدكاه نظریه پردازان جدایی سیاست ازاداره
صفحه 5:
تعریف اداره:
ه عبار تست از نظام اجتماعي خاص که بر
س آن عدهاي از افراد بشر به منظور نيل به
صفحه 6:
که در تعریف اداره به شرح بیشتری نیاز دارد:
ه اقدامي دستهجمعي و گروهي و مبتني بر همكاري است.
ن توجه به اندازه سازماني که همكاري در آن صورت ميگیرد و
أه همكاري كنندكان, به جاي هدف. مى توان هدفهاي متعدد و با
مراتبي از هدف در نظر كرفت كه اين هدف يا هدفها بايد
و معين باشد.
يمهاي اتخاذ شده ممكن است صرفا جنبه اجرائى داشته
٠و با درمورد خطمشي و سياستهاي كلي سازمان باشد و یا
دو جنبه را در برگیرد.
صفحه 7:
تعریف سازمان:
ت از یک دستگاه مبتني برنقشه. و متشکل از
عی همکارانه. که در آن هر یک از همکاران نقش
ن و تکالیف و وظابف مخصوص داشته باشند
صفحه 8:
عناصر تشکیلدهنده سازمان عبار تند از:
بندي وظایف 3)تثبیت مسئولیت براي اجراي وظایف
ایض اختیار 4)تعیین روابط به منظور همکاري موثر
در نیل به هدفهاي سازمان
صفحه 9:
تعریف مدیریت
مديريت به عنوان رشته ای مجز؛ يس از
انقلاب صنعتی بوجود آمد. دامنه. نقش و
تئوری های اساسی آن در طی سالیان
تغییر کرده. لما مقصود آن: «حصول
اطمینان از دستیابی به هدف های موسسه
يا سازمان و به حداکثر رساندن بهره وری
وكارائى» همجنان به قوت خود باقى
است.
صفحه 10:
تعریف مدیربت طی سالها شکل گرفته
است. یک تعریف مورد قبول, مربوط به
انجمن آمریکاست:
مد یریت عبارت است آ زکا رکردن باء و از
طریق ديكرانء برای رسیدن به هدف های
سازمان و هدف ها ی کا رکنان ۰«
صفحه 11:
تعریف مدیریت:
تست از هماهنگ کردن منابع انسانی و مادي
ي نیل به هدف.
صفحه 12:
مقایسه اداره . سازمان و مدیربت
با وجود اینکه مدیریت و اداره غالبا مترادف با
یکدیگر بکار می روند . اما اداره مفهومی
وسیع تراز سازمان و مدیریت دارد . به طوری
که هر دو واژه مذکور را در بر می گیرد.
صفحه 13:
ارتباط اداره ء سازمان و مدیریت از نظر الیورشلدن
" اداره " سازمان را به وجود می آورد و "عصدیریت *
آن را به کار می اندازد و مورد استفاده قسرار صسی
دهد " اداره " اهداف را تعریف و توصیف می کند .
" مدیریت "برای نیل.به لین اهداف معین و
مشخص کوشش و فعالیت می کند. " سازمان *
ماشین "مدیریت " است در نیلبه اهداف
و مقاصدی که از طرف " اداره " تعیسین گردیده
است.
صفحه 14:
اداره امور عمومی در معنای مصطلح:
آنچه که دولت 9 سازمانهاي دولتي انجام
ميدهند و چکونکی اداره امور دولت.
صفحه 15:
مفهوم اول دولت: دولت عبار تست از یک اجتماع سياسي متشکل که
چه از جهت امور داخلي و چه از لحاظ آمور خارجي
قدرت مافوقي براي آن وجود ندارد
ام دوم دولت: دولت در مفهوم دوم خيلي محدودتر است و
تنها مبین قدرت اجرائي يا قوه اجرائيه مملکت
است و قوههاي قانونگذاري و قضائي را دربر
نمي كيرد
صفحه 16:
دولت در مفهوم اول دارای سه رکن و سه عنصر
است:
سه رکن دولت:
1)قوه قانونگذاري
2)قوه قضائي
3)قوه اجرائي
سه عنصر دولت:
[)جمعیت
2)سرزمین
3قدرت عالي سياسي
صفحه 17:
تعر یف آذاره عمومی:
ه عمومي عبار تست از هماهنگ کردن كوششهاي
دي و گروهي به منظور اجرا نمودن سیاست با
مشي عمومي دولت.
صفحه 18:
ارتباط اذاره امور عمومی با سایر رشتهها:
معه شناسي 5)علوم سياسي
انشناسي 6)اقتصاد
انشناسي اجتماعي 7حقوق
دم شناسي 8)رياضيات و الكوهاي كمي در
هديريت
9)كامييوتر و ساير ابزارهاي اطلاعاتي
صفحه 19:
تعريف اذاره امور خصوصی:
رتست از هماهنگ کردن کوششهای فردی و
وهی به منظور اجرا کردن سیاستها و
مشیهای سازمانهای خصوصی و غیردولتی.
صفحه 20:
لفاوتهای اداره امورعمومی و اداره آامور خصوصی؛
انگیزه جلب منفعت
2)خدمات پا محصولات انحصاری یا نیمه انحصاري
3)نظارت قانوني ۱ ۱
4)میزان جلب دقت و توجه عامه
5)قیمت روز بازار براي محصول ويا خدمت
صفحه 21:
ات میان مدیریت بخش مدیریت امور عمومی و
مديريت امور خصوصى:
1)تفاوت در بودجه و حجم عمليات
2)تشویق انتقاد و میزان انتقادهاي نهان و آشکار
3)میزان مسئولیت مورد تقبل
4)میزان مشخص بودن هدفها و مقاصد سازماني
5)هماهنگي سازمان و تلفیق عقاید
6)معیار منفعت و اثر روحي مرتبط بر آن
7)درجه مهارت در اداره مذاکرات
8)خصوصیات شخصي و سوابق زندگي گروه همکار
صفحه 22:
شباهتهای اداره امور عمومى و اداره امور
خصوصى:
1)پارهاي مقررات یکسان حاکم بر اين سازمانها(قانون تامین اجتماعي.
قانون کار و000)
2)وسایل و ابزار و ملزومات مورد استفاده آنها
3)نيروي انساني متخصص
صفحه 23:
11)تعريف اداره:
به کلیه فعاليتهائي اطلاق ميشود که نیاز به همكاري دارد.
اداره سازمان را بوجود ميآورد و هدفهاي آن را مشخص ميکند و
Ce pro براي نیل به این اهداف سازمان را به کار میاندازد.
صفحه 24:
امور عمومي:
هدفهاي اداره جنبه عمومي داشته باشند و وسايل رسيدن به
فها و اجراي آنها نيز متعلق به حكومت باشد.
امور خصوصي:
تلاش براى نيل به اهداف خصوصي با استفاده از سازوكار غير
مي. اداره امور خصوصي را تشکیل ميدهد.
صفحه 25:
كاه نظر بهپردازان جدایی سیاست از اداره:
آنان معتقد بودند تا زمانی که هوسهای سیاسی به مدیریت حکومتی
منتقل شود, اداره امور عمومی نمیتواند کارایی داشته باشد.
صفحه 26:
تن از نظر یه بردازان جدائی سیاست از اداره:
1)وودراو ویلسون
2فرانک گودنو
صفحه 27:
گاه ویلسون:
ن عقیده داشت که اداره کردن بارزترین کار دولت است.
ازمان اداري و قوه مجریه. قوه فعاله و قابل روبتترین جنبه دولت
ت که البته از لحاظ قدمت به پای دولت میرسد.
بیرغم قدمت دولت. دانشمندان علوم سياسي به سازمان اداري به
نوان شاخههاي علوم سياسي توجه كافي نکردهاند.
صفحه 28:
تفاوت دولتهای کنونی با دولتهای گذشته از
دید گاه ویلسون:
گذشته دولت یک ارباب داشت. ولي اکنون اربابان بسياري بافته
لثربت تابع دولت بودند. ولي امروزه همان اکثریت حاکم بر دولت
وزه دولتها ملزم هستند از آراء و نظریات ملت پيروي کنند.
لت هر روز وظایف جديدي به عهده ميگیرد.
صفحه 29:
يف اداره عمومی از نظر ویلسون:
از نظر ویلسون اداره امور عمومي به معني اجراي دقیق و منظم قانون
اساسي است. او معتقد است اجراي هر مرحله از قانون عمومي یک
عمل اداري محسوب ميشود.
صفحه 30:
دید گاه فرانک گودنو:
اجدا ساختن سیاست از اداره از یک طرف اساس
یکت تفکیک قوای واقعی است و از طرفی دیگر
مبنائی برای ایجاد کادر خبره و متخصص
صفحه 31:
نظریه اصلاحطلبان در مورد جدائی سیاست از
اذاره:
ويلسون وكودنو دستكاه حكومت را به سباست
و اداره تقسیم ميکردند و وظایف سباسي_و
نظارت بر خطمشي را به عهده بعضي ارکان.
واجراي این وظایف را برعهده بعضي )2
قرار مي دادند.
صفحه 32:
موفق باشید
