صفحه 1:
بورسی, مفهوم فشك astloiz| دن 0000 ۱۳
توسعه
صفحه 2:
به نظر کارشناسان یکی از صلیتریننیزهای اجتماعبعد از خوراک و پوشاک داشتن سریناهی است تا بدون دقدفه JUS در آن
آرام كيرد. لذا اككر بخواهيم از اهمیت مسكن در بخش اجتماعى سخن بكوبيم؛ بيراه نكفتهايم که بخشی از تأمین سلامت
اجتماعى در كرو توجه به وضعيت مسكن و رونق أن به عنوان سريناه جمعى و در حوزه اقتصادى؛ صنعتی قدرتمند برای
رسيدن به اشتغال پایدار و کم هزینه. خواهد بود در نتبجه توجه به معیارهای توسعهای برای بهبود وضعيت اين بخش پیشران
اقتصادی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
حوزه مسکن نه ها در بخش اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردر است بلکه به راحتی میتوان گفت که بخشهای اجتماعی و
سیاسی نیز بدان وایسته است. هرگاه نظامی به سمت تأمين رفاه و عدللت اجتماعی گام برمیدارد اولین کار مهم آن تأمین
برای اقشار مختلف جامعه است که گر لین امرمحقق شود مزیای حاصل از آنبه بخش های
ازدواج» زندكى بدون دخدغهء افزليش ميزان رضايتمندى و ... نيز خواهد رسيد كه لين امر در بسیری از
کشورها به عنوان هزینه های سیاسی و توجه به خواست جمعى نيز معروف است. (خبركزارى تسنيم/ اقتصاد أنلاين).
صفحه 3:
| pe me eorrey|
مسکن اجتماعی برای رسیدن به مقصود خود نیازمند موارد زیر است:
* سرمایه گذاری
واگذاری زمین در نقاط مناسب
* تحويل واحدهاى مسكونى بعد از تكميل امكانات مهم زير
* ارلئه مشوقهايى براى سازندكان از طريق وامهاى كم بهره و فروش واحدهای مسکونی با قیمت مناسب یه مشتر:
صورت کنترل شده
در شرلیط کنینی که بهای مسکن و بازر اجره و رهن آن با توجه به کاهش میزان سود بانکی و سرازیر شدن مقداری از سرمایه
جاى مردمى در بازار روبه افزليش است بليد فكرى به حال جونان و اقشار کم درآمد برای داشتن سرپناهی امن نمود تا وضعیت
کنترلی مجددا در این حوزه مهم ایجاد شود. (خبرگزاری تسنيم/ اقتصاد أنلاين)
صفحه 4:
مفهوم مسکن اجتماعی که بعضا با عناوین دیگری چون مسکن دولتی. عمومی یا مسکن قلبل استطاعت هم شناخته میشود. در
کشورهای صنعتی شده اروپایی در یدای قرن بیستم ظهور کرد و رشد نمود(2011 (Lund, تا بتواند نياز مسكن لن
اجتماع را به گونهای مناسب و درخور برآورده سازد. این نوع مسکن اجتماعی به صورت انبوه ساخته میشود و به شکل اجاره یا
اجاره به شكل تملك در اختيار دهكهاى ضعيف جامعه قرار ميكيرد.
از نظر آکسلی (2000 ,026161)) مسکن مناسب مسکنی است که نه تنها نیز به سریناه خانواده را برآورده میسازد. بلکه
تاثيرات منفى جانبى نه براى افراد و نه براى اجتماع ندارد. اثرات جانبى هم شامل مواردی مانند تولید امراض جسمانی و نواع
بيماريهاى روحى در اثر نبود امكانات ميشود و هم مواردى مانند ايجاد زمينههاى بروز جرم و بزهكارى را دربرميكيرد.
صفحه 5:
اسپایا-پروژه مسکونی میردورمدرید
پروژه مسکونی ۱۶۵ واحدى «ميرادور» كه در ميدان اصلى «سانجينارو» واقع شده جيزى فراتر از یک مجتمع آبارتمان است. ين
برويه مسكونى را مىتوان به كلكسيونى از بلوكهاى آبارتمائى متصل به هم تشییه کرد شرکت مهندسی فراسوی 1۷۹2۷
در طراحی و ساخت لین با فواصلی فواصل فضلیی مانندکوچههای رو بهبلا را تاعی
عن كته
لین راهروهای عمودی و فضای باز نیمه عمومی که در نزدیکی بلوک بالایی تعبیه شده؛ اصطلاحا «میدانگاه آسمانی» نامیده
مىشود كه لين فضا براى كردهمابىها و... كاريرد دارد در لين فضای عمومی همچنین پارک و فضای سبز مشرف به رشته
كودهاى «گودرم» نیز وجود داد لین پروئه همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی از سوی شهردری مادرید برندهجیزه«بهترین
طراجن peasy نکن Mears sells
صفحه 6:
نمونه موردى مسکن اجتماعی
فرانسه- پروژه مسکونی هارولد در پاریس
اسودیوفرانسوی طراحی و ساخت هارولدوقتی قصد داشت پروه مسکونی هارول را احداث کند با یک ملنع دست و باگیر
زیست محیطی روبرو شد. لین کمپانی در زمان ساخت پروئه فوق با قوانین محدود کننده زمین, ساخت و ساز و قوانین زیست
محیطی حفاظت از قطع درختان مواجه شد.
پروه مسکونی ۱۰۰ واحدی هرود از سه رج مجزا تشکیل شده كه لين برجها از طریق راهروهای شبکهای یه یکدیگر متصل
شددائد. لین پروئه دوستدر محیط زیست در سال ۲۰۰۸ میلادی به پهرمبرداری رسید. در طبقه همکف لین برج نی یک مرکز
خرید و رمپ مخصوص وبلچر پیشبینی شده است. همچنین, هر سه بلوك مجموعه آبارتمانى هارولد داراى فضاى سيز روى
بام (روف گاردن) به علاوه سیستم گرمایشی خورشیدی هستند که بیش از نیمی از لب گرم کل ساختمان با استفاده از همین
فناوری تامین میشود. ۷«سسلط
صفحه 7:
فرانسه- يروزه لس نيدز شهر كوربوا
هدف از احداث این پرویه در منطقه جدید توسعه یافته شهر کوربوآ تغییر رو
شرايط بسيار مراکم و شلوغ شهری بوده است.
گروه معمارا ۱/022 پاریس برای پاسخگویی به نياز سرمايهكذاران بروزه لس نيدز طراحی مجتمعآپرتمنی مشتمل بر ۲ بلوک را
با امکاناتی بسیار خلاقانه نظیر واحدهای آپارتمانی با اشکال و نقشههای متنوع. فضای بزرگ برای پارکینگ و همینطور فضای
عمومی بسیار وسیع عمومی در نظر گرفت که لین طراحی خاص, دید بسیر خوبی را به بخش غربی شهر پاریس در اختیر همه
ساکنین آن قرار میدهد. پروژه مسکونی لسنیدز همچنین ۲۸ واحد مسکونی ۴ خوابه مسکن اجتماعی دارد. )سس
دی جدید به سمت ساخت مسکن اجتماعی در
صفحه 8:
مسکن اجتماعی در شوروی سابق
نظام خلنه سازی در شوروی سابق برای سرعت بخشی به خلنه دار کردن همگلنی با ساخت خلنه های مشترک شکل گرفت که
به صورت مجتمع های پرشمار طبقلتی و هر واحد با سه اتاق بزرگ در حد ۲۴ متر و راهرو دسترسی به یک آشپزخانه و سرویس. |
های بهداشتی مشترک ساخته شد و در اختیار سه خانواده قرار مى كرفت كه بايد با هم ولى با وسایل مجزا زندگی می کردند.
پس از این مرحله. نخستین تحول در جداسازی خانواده ها انجام شد که خانه های آپارتمانی یا متراژ کوچک در مسکو و
شهرهای مخطلف به صوزت aga ساخته شند که ویژگی آن cage ado اسانی در مرف هزینه و مصالح بود با وجود کمبوذهاء
استقبال خانواده ها از لين واحدها برای فرار از زندگی اشتراکی با خانواده های دیگر بسیار کسترده بود و پروه های بعدی هم با
اصلاح نواقص و بهتر شدن ساخت و سازهاء ارتقا یافت. از ویژگی های این ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* ارتفاع کم سقف ها تا حد ۲۲۰ سانتی متر
درها و پنجره های کوچک برای صرفه جوبی هر چه بیشتر در مصرف انرژی گرمایشی با توجه به سرمای شدید
*_ نبود آمانسور در ساختمان های پنج طبقه )دسر
صفحه 9:
نظام مسکن (6۲0تا 575 2011510 مفیومی jew (housing market) 3.12 j)jb jI 4,513 5 pial
ورای مزلقههایاقتصادی, بهرابط جامعه شناختی, فرهنگی. کلبدی, فضابى و روابط بين كنشكران اصلى نيز اشاره ميكند.
در پیان قرن یستم, رد (1999 ,3611810) نظامهای مسکن در سراسر جهان رابه شش دسته تقسیمبندی کرد که
عبارتائد ازة
الف) نظامهاى مسكن توسعه نيافته (در كشورهلى أفريقايى)
ب) نظامهاى مسكن دولتى (دركشورهابى با نظام سوسياليستى)
ج) نظام مسكن بيثبات و يراكنده (در بعضى از كشورهاى آمريكاى جنوبى)
د) نظام مسكن بائبات اما براكنده (بسيارى از كشورهاى غرب آسيا و شمال أفريقا.
0 نظام مسكن يكيارجه و مناسب إدر بعضى از كشورهاى شرق آسيا)
و) نظام مسکن پیشرفته (اغلب کشورهای اروپای غربی)
صفحه 10:
مسکن اجتماعی بعد از جنگ جهانی به عنوان یکی از راههای تامین مسکن گروههای کمدرآمد و میاندرآمد موردتوجه قرار
گرفت. از نيمه دوم قرن نوزدهم ايده ايجاد مسکن اجتماعی برای حل بحران مسکن گروههای کمدرآمد در کشورهای
صنعتی مطرح ششد.خراییهای حاصل از جنگ جهانی و همچنین صنعتی شسدن و آمدن مهاجران از روستا به شهر برای
کار در صنایع باعث بروز بحران مسکن در ان کشورها شده بود. کشورهای پیشرو در زمینه مسکن اجتماعی انگلستان,
آلمان و هلند بودند که اقدام به ساخت و اجاره واحدهای مسکونی کمدرآمد کردند. ساخت مسکن اجتماعی در دهسی 1۹۵۰
۹۶۰ و نیمه اول ۱۹۷۰ به صورت گسترده رواج داشت اما بعد از آن اين الكو در اغلب کشورها تفییر کرد.
با آغز دهه هشتاد میلادی, در اغلب کشورهای اروپای غربی دولت های راستگرای ميانه قدرت رسیدند. نقش دلت تأمین
مسکن اجتماعی به تدریج کمرنگ و سیاست داشتن خانه ملکی شخصی بر بازار مسكن غالب شمد. به اين ترتيب به خاطر
عدم ساخت و سازهای جدید مسکنهای حمایتی و نیز واگذاری بسیاری از واحدها به بخش خصوصی در برخی کشورها مانند
انگلستان. سهم مسکن اجتماعی در بازار مسکن به تدریج کمتر شد که این روند تا به امروز ادامه دارد. بنابراین مبلنی پلیه ای
مسکن اجتماعی در زمینهاجتماعی کشورهای اروپایی شکل گرفت و به تدریج تکامل یافت. در نقطه مقابل برخلاف
اروبایی» مسکن اجتماعی در کشورهای در حال توسعه» کم و پیش تجربه ای جدید محسوب ميشود. بنابرلين در زمینه
نظری هم در مورد این کشورها کار زیادی انجام نشده است. [وزبری زاده ۱۳۶
ارب
صفحه 11:
تفاوت های نظام مسکن در کشورهای درحال
كرجه به نظر ميرسد نظام مسكن در سراسر دنيا به سمت شهروند مدارى و نه موقعيت طبقائى-اجتماعى بيش ميرود و فوتهای
ن نظامهای مختلف تحت تأثیر رون نباشت سرمیه با نگرش تثوليبرالى در حال كمرنك قر شدن است»جا لين حال»يا نكاهى
دقيق به وضعيت نظامهاى مسكن در كشورهاى در حال توسعه ميتوان أشكارا دريافت كه ميان اين نظام ها و أنجه در
كشورهاى اروبايى مششاهده مى شود تفاوت هايى اساسى وجود دارد. با بررسى جامع نظام هاى بيششرفته مسكن و مقايسه كن با
آنجه در كشورهاى درحال توسعه وجود داردء بنج خصوصيت قابل شناسايى مى باشد كه در تعريف مسكن اجتماعى در كشورهاى
درحال توسعه مد نظرقرر می گیرد ای زد ۳۶
صفحه 12:
ویژگی های نظام مسکن در کشورهای درحال
1( تضاد در مفههوم جهانی شدن؛
جنبه های مالی و پولی جهانی شدن به صورت گسترده و فراگیر در نظام های مختلف دنا (ازجمله نظام مسکن) وارد شده و
جنبه های چند بعدی به این نظام ها داده است. بعضی از این گرایش ها عبارت اند از: سرمایه گذاری های بین المللی. کالایی
کردن مسکن اجتماعی. گسترش گفتمان خانه دار شدن شخصی و سیاست های تشویق سرمایهگذاری خصوصی 7
تمامی دیا یه یک شکل (حتی در کشورهای توسعه نیافته) در حال رواج است.
خانه دار كردن شخصى افراد (در مقابل مسكن استيجارى یا اجتماعی) مهم ترین اتفاقی است که کم و بیش در تمامی نظام
های مسکن دنیا به صورت گسترده دیده می شود و گسترش می یابد. مسکن اجتماعی حوزه مهمی در نظام مسکن است که
تضاد جهلنی شدن درلن بیش از همه آشکار می شود. درحالی که تحت تأثیر گفتمان جهانینتولیبرال, سیاست خلنه دار
شدن شخصی ترویج می شود در بسیاری از کشورهای در حال توسعه سیاست مسکن اجتماعی و حمایتی, بدلیل
فراهم نبودن شروط اساسی برای خانه دار شدن ملکی خانواده هاء همچنان مدنظر است و رواج دارد.
وجود تورم مشخص و محدود و کنترل شده در اقتصاد كلانء افزايش ثلبت دستمزدهلى افراد متناسب با تورم؛ و داث
شنلی شرایطی لازمی است که در غلب کشورها به خصوص پس از بحران اقتصادى» وجود ندارد. لين امر در كشورهاى در حال
توسعه (خصوصاً با اقتصادهای پرتلاطم از جمله ایران) باعث شد که دیلت در دهه اخير سياستهاى مسكن اجتماعى و حمايتى را
مصرانه (و در مواردى اقراطى) بيكيرى كندء که این خود در تضاد آشکار با روند جهانی شدن نظام مسکن است.
در
صفحه 13:
ويزكى هاى نظام مسكن در كشورهاى درحال
۲) وجود دولت هاى توسعه طلب:
ذر كشورهاى در حال توسعه. مسكن موضوعى است كهبا مقوله هاى قدرت سیاسی و مقبولیت اجتماعی گره خورده است
که به وسیله آن می توانند با اعمال قدرت (عمدتً از طريق تخصيص زمين) توسعه شهرى و اسكان افراد جامعه را هدايت و
كنترل كنند. به اين ترتيب مسكن مى تواند به عنوان عاملى براى ارتقا يا كاهش همبستكى اجتماعى محسوب شود.
از طرف دیگر گسترش مسکن شهری برای اقشار ميانى و مرفه جامعه و رواج نوعی از چشم اندازهای مدرن شهری که سبک
زندگی خاصی را نشان می دهد. می تولند لین تصور که دیلت توسعه طلب درحال موفقیت و پیشرفت است را در اذهان عمومی
ایجاد کند. شواهد بسیاری نشان می دهد که به رغم خواست و اراده سیاسی, دیلت های توسعه طلب در محقق کردن توسعه از
ظریق گنترش بازر فسکن تموفق نبوده اند و این ننياست شکننت خورده ات .
به طور کلی خان معتقد است شکست در برنامه های توسعه ای این کشورهاء ناشی از وجود همزمان پدیده هایی چون وجود
رانت دولتی, عدم ثيات بازار ورانت خوارى و فساد در غیاب وجود دولت های دموکراتیک است.
صفحه 14:
ويزكى هاى نظام مسكن در كشورهاى درحال
۳ نقش کلیدی مسکن غیررسمی:
در اغلب کشورهای درحال توسعه» تولید مسکن رسمی و حمایت شده تنها بخش کوچکی از نیاز مسکن فراگیر در
جامعه را پاسخ می دهد. از طرف دیگر لین گینه مسکن های رسمی که از شیوه های ساخت بهتر و باکیفیت تر بهره می گیرند
و در زمین های شهری رسمی ساخته می شون حتی اگر تا حدودی شامل حمایت های دولت نیز شده باشند. برای اقشار کم
درآمد قابل استطاعت نیستند. به همین خاطرء مسکن غیررسمی در این کشورها مهم ترین شیوه برای اسکان خانواده
هایی است که نیاز مسکن آنها در بازار رسمی برآورده نشده است. ضعف نهادها و دستگاه های نظارت بر توسعه شهری می
تواندمنجر به ساخت و سازهای شخصی خارج از ضوابط و در نهایت توسعه غیررسمی در شهرها و حاشیه های آن شود.
در شرایط سخت اقتصادی که کسترش سریع شهرنشینی و فقر سریم درحال وقوع است وبه خاطر وجود شرلیط خاص مللی در
بازار مسکن مانند کمبود منیع مللى و نيز نرخ تورم بالا كه توليد مسكن مناسب ارزان و حمايتى اتفاق نميافتد پدیده مسکن
غیررسمی بیشتری رواج پیدا کرده و سریعتر اتقاق می 228 )2013 Desai & Loftus,
صفحه 15:
ویژگی های نظام مسکن در کشورهای درحال
>) نقش کلیدی خانواده:
ay دلیل ساختارهای متفاوت اجتماعی نسبت به آنچه در غرب مشاهده می شود. در اغلب کشورهای درحال توسعه» خانواده
نهاد قدرتمندی است که قادر است مسکن مورد نیاز اعضای خود را از طریق ساخت و ساز شخصیی اشتراک مایملک
میان افراد خانواده افزایش قدرت خرید و اجاره افراد از طریق تقسیم و اداره دارایی هاء تأمین
نهاد خانواده در اغلب کشورهای درحال توسعه می تواند برای اعضای خود به گونه ای رفاه اجتماعی غیررسمی فراهم نماید.
هرچند ممکن است این امکان به شیوه ای مناسب و درخور خصوصاً میان خانواده های کم درآمده اتفاق
اعضای جوان تر معمولا در مقایسه با جوامع اروپایی؛ خانواده را دیرتر و در زمان ازدواج ترک می کنندازدواج هم به نوبه خود
زملنی اتفاق می افتدکه فرد تونلیی تأمین مسکن را داشته باشد. در غیر لین صورت در شرایط بد اقتصادی و یا در میان خانواده
های کم درآمد خانواده های تازه شکل يافته باید با والدین خود زندگی کنند. به لين شرلیط سبی خانملنی در خلنه» اطلاق می
شود. لین شرلیط باعث می شود تحرک اجتماعی کمتر شده و وابستگی خانواده های جوانبه خانواده و محله بیشتر شود که
در مواردی می تواند ناخواسته و نامطلوب باشد.
صفحه 16:
ویژگی های نظام مسکن در کشورهای درحال
ه) نظام نابسامان تأمين اجتماعى و تفاوت اساسى در بازار نيروى كارة
برخلاف جرخش اقتصادى كشورهاى ارويايى در اوايل قرن بيستم كه از يايه كشساورزى به صنعتى اتفاق افتاد در اين
كشورها در نيمه قرن بيستم به تدريج از یه کشاورزی به خدمات تغيير يافت. به عنوان مثال در ايران لين جرخش بس از
اصلاحات ارضی در دهه ۶۰ میلادی رخ داد. نیروی کار کشاورزی در جستجوی کارهای بدون مهارت خدماتى در مششاغل
مختلف به شهرها مهاجرت کرد.وفور این نیروی کار و فالیت های غیرمهارتی که در ین مشفول بودند ازام وجود یک نظام
تأمیناجتمعی را تا حدودزیادی کمرنگ کرد به این خاطر در کشورهایی نظیراران تأمینرفه جتماعی به خصوص مسکن
قابل استطاعت. محدود به گروههای خاص ghia S WME) و وابستگان دوتی و حکومتی) شد.
در ایران براساس سرشماری انجام شده تا سال ۰۱۳۵۵ ۳۵ درصد جمعیت در شهرها ساکن بودند. لین در حللی است که در آن
سال رقم كل جمعيت نيز بسيار كمتر بود. دولت در آن زمان با مسئله كمبود مسكن شهرى به گونه ی پیچیده ای که در نها
آن مواجه شد روبه رو نبود و به همین علت هم طرح مسکن حمایتی به صورت کسترده مطرح نشد. ين در حالی است که در آن
زمان در بسیاری از کشورهای صنمتی. مسکن اجتماعی در أوج و فراكيرى خود قرار داشت.
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه؛ سهرگرلیی و رشد شهرها و متعاقب.لن هزینه در بخش های عمومی نظیر حمل
و نقل و زيرساخت هاء تقريباً همزمان با آگاهی از ضرورت سیاست های رفاه اجتماعی اتفاق فتد. این مقوله هایی
مانند مسکن اجتماعی باید با خدمات رفاهی و عمومی دیگر جهت جلب اعتبارات دولتی به خود رقابت
وزیری زا ۱۳۳۶
صفحه 17:
بررسی مفهوم مسکن اجتماعی در
پراساس تجارب موجود در قرن گذشته در اروبا وبه صورت عرفى و معمول, لين دولت است كه براى اقشارى از جاممه كه
توائليى تأمين نياز مسكن خود را از طريق بازار مسكن ندارند به صورت مداخله مستقيم در لين بازا. يعنى از طريق ساخت
واحدهاى مسكونى قلبل استطاعت, امكان تأمين نياز مسكن را فراهم مى كند (خريد يا اجاره) و لين عمل معمولا در قالب
نامه جامع رفاه اجتماعى صورت مى كيرد.
اين تعریف رایج و عرفی مسکن اجتماعی را می توان به صورت:
۱- دخالت مستقیم دولت
۳ با هدف تامین مسکن های گروه های کم درآمدی که توانابى تامين نياز خود را به هيج عنوان در بزار رسمی خصوصی
ندارند و
۴- به عنوان عملی در قالب نظام تامین و رفاه جامعه واسازی کرد.
به این ترتیب نکات زیر قابل بررسی است. (وزیری زا۱۳۳۶
صفحه 18:
کلیدی خانوادهبه عنوان نهاد اصلی و مهم تامین کننده مسکن> برای خانواده های کم درآمد س
با توجه به نظام نابسامان رفاه اجتماعی کشور های در حال توسعه " قولت به عنوان رکن اصلی امین مسکن حمایتی
تاحد زيادى تاثير كذار و كليدى نيست و قادر به تامين نيازتكروه هاى نيازمند به حمايت نبو خانواده
از طریق ساخت و ساز غیر رسمی ممکن است. (وزیری زدهه ۸۳۹۶
بایدقدم پیش گذارد 7
ساخت و ساز غير وسمى در ابران ساخت و ساز غير رسمى در أفريقا
صفحه 19:
تفاوت های مفهوم مسکن اجتماعی در اروپا
۲- مسکن اجتماعی عمدتا از طریق دخللت مستقیم و اجرای ساخت و ساز های پروه محور در بازار مسکن محقق شده
ات
عمده تامين مسكن در ميان اقثشار كم در آمد در كشور هاى در حال توسعه از طريق شيوه هاى غير رسمى انجام ميشود به
عبارت ديكر لازم است به شيوه هاى ديكر توليد و تامين مسكن نظير سياست كذارى براى ارتقاى وضع موجود توجه
شود. (وزیریزاد» ۱۳۳۶
سياست كذارى مسكن اجتماعی در هنك كنك سیاست گذاری مسکن اجتماعی ارزان قيمت در تايلئد
صفحه 20:
۳- مسکن اجتماعی در اروپا رای طبقه کارگر و با هدف بازتولیدی نیروی کار در قللب سیاست های کلان رفاه اجتماعی
برنامه ریزی شد. اما در کشور های در حال توسعه با توجه به تفاوت اساسی در بازار نیروی کار. مسکن اجتماعی باید مخاطبان
متفاوتی را شناسایی نماید. [وزیری زاده ۱۳۳۶
مسكن اجتماعى در نگلستان مسکن اجتماعی در روا سال ۱۹۵۰ برای طبقه کارگران
صفحه 21:
۴- مسکن در کشور های ارپلیی رکن اساسی در نظمرفاه اجتماعی مخصوصا پس از دران جنگ جهانی به حساب می آید.
اما در كشور هاى در حال توسعه با توجه به تفاوت در بزار یروی کار و همچنین نظامآشفته رفاه اجتماعی, مسکن اجتماعی
وسیله ای در دست دولت های توسعه طلب جهت رسیدن به اهداف گاه جاه طلبانه خود است. (وزیری زاده ۸۳۹۶
صفحه 22:
نتيجه گیری بر آساس
رويكرد همكرا:
مسكن اجتماعى در كشور
های درحال توسعه بايد
نتیجه گیری بر اساس
رویکرد واگ
لازم است در هر نظام
مسکن از جمله آیران به
طور مشخص:
(ونیریزادت ۱۳۶)
تاد جدای از ob als خود در نظام مسکن موجود حق داشتن مسکن منسبش را بر آورده
۲- این هدف باید بر برنامه ای مدت دارء فراگیره همه جانبه و خلاقانه استوار با
7- علاوه بر دولت و حكومت های محلی که نقشی اصلی را بر عهده درد و ساير نيهادها و نيرو
های اجتماعی از جمله خانواده باید تفویت و سپهیم
۱- نقش و جایگاه دولت و رابطه آن با بخش خصوصی و انتزاعی در خصوص مسکن اجتماعی
ناختتن شیوه های غیر عرفی امین مسکن
اعى در كل نظام مسكن و تعريف أن در نظام برنمهریزی کشور
اعی اجرای طرح های مسکن اجتماعی تعریف شود.
صفحه 23:
مهاجرت گسترده و
ایی-شهری معاصر که روند توسعه شهر ها را شدت بخشیده: بسیاری از شهر های کشور هاى در حال
توسعه را با مشكل روز افزون نیز شدید مسکن روبه رو ساخته است و اين مر منجر به شکل گیری حاشیه نشینی گسترده در
این شهر ها
بر أساس رويكرد همكرايانه
در رویکرد واگرایانه
(وتیریزاده ۱۳۹۶)
(2007 ,08[5) و تصور آینده مسکن اجتماعی را بسیار دشوار کرده است.
درآينده تفاوت هاى ميان نظام مسكن در تمامى كشورها ازبين مى رود به لین
هاى رفاهى و حمايتى كه مسكن اجتماعی را شکل می دهد در تمامی كشور هأ تحت تأثير نظام
مللی جهانى قرار خواهند كرفت و جارجوب هاى ملى مقررات و ضولبط و طرح هاى حمايتى
مسكن در يك نظام كلان فرامليتى ادغام مى شود. با ادغام شدن و هماهنگ شدن نظام های
مسكن و درصورت تسلط كفتمان تثوليبرال موجود كه تنها بازار خصوصى مسكن و سياست خانه
در شدن شخمی را مود توجه درد تقش مسكن اجتماعى در أيندهء در سراسر دنيا روز به روز
محوتر و کمرنگ تر خواهد شد.
هريك از كشورهاى در حال توسعه موردى خاص محسوب مى شوند كه تعامل آنه با نظام
جهانی, خاص خود أن كشورها است. در اين رويكرد ميزان كسترش ويا كاهش نقش أينده
مسكن اجتماعى در هر كشور امرى است كه از شرايط اجتماعى؛ اقتصادى و سياسى أن كشور
انشأت خواهد كرفت و اينكه نقش مسكن اجتماعى در آينده تا جه ميزان كمرنك شود ممكن
است از کشوری به کشور دیگر متفاوتباشد و ال پیش بینی نیست.
صفحه 24:
بنایرلین می توان چنین استدلال کرد که به رغم گسترش مفاهیم جدید جهلنی شدن, در کشورهای در حال توسعه فصل
جدیدی از حیات مسکن اجتماعی در حال آغاز شدن است. درحللی که مسکن اجتماعی در ارپا ممکن است به بايان كار خود
رسیده باشد. برنمه های مسکن اجتماعی می تولند علاوه بر رفع نياز مسكنء مزاياى فراوان ديكرى را نيز از جمله ارتقى
همبستگی اجتماعی» افزلیش رشد اقتصادی و نیز سامان دهی به وضعیت شهرهابه همراه داشته باشد. ضمن آنکه باید همواره
به نقش كليدى مسكن اجتماعى در برآوردن موارد جانبى ديكرى مانند مبارزه با فقر ارتقاى کیفیت زندگی و حتی از بین بردن
Maclennan & More, 1997; Moulaert et al., 2004; Levy-) eth gle) ged Olan
(Vroelant, 2009; Harloe, 1994; Regan, 1999
صفحه 25:
-وزيرى زادهء عليرضا. (ع11) تفاوت نظام مسكن در كشور هاى در حال توسعه با تجارب ارويايى» با تاكيد بر باز تعريف مفيهوم
و نقش مسكن اجتماعى در بر أوردن نياز مسكن اقشار كم sl
-اطهاری. ک. (۱۳۸۷). كونه شناسى مسكن اجتماعی, سیاست های توسعه مسکن در ايران. توسعه مسكن در يران
(سیزدهمین همایش). وزارت مسكن و شبهرسازى.
-حبيبى» م. (1785) از شار تا شبهر: تحليلى تاريخى از مفهوم شهر و سيماى كالبدى آن. دانشكاه تهران» موسسهانتشارات و
چاپ. تهران.
نما (wa طرح جامع مسكن: خلاطه كزارش طرح مطالعاتى مسكن اجتماعى.
thom
shttps://www.irna.ir —
-Desai, V., & Loftus, A. (2013). ‘Speculating on slums: Infrastructural
fixes in informal housing in the global South’, Antipode, 45(4): 789-
808.
-Oxley, M. (2000). The Future of Social Housing Learning from Europe,
Institute for Public Policy Research.
-Lund, B. (2011). Understanding Housing Policy. 2nd Editio. Bristol:
The Policy Press.
-Harloe, M. (1995). The people’s home, City. Blackwell Publishing Ltd.
-Harloe, M. (1994). ‘Social housing—past, present and future’, Housing
Studies, 9(3): 407-416.
-Regan, S. (1999). ‘A future for social housing’, New Economy: 215-217
مر as 69007) Planst of slams. Tandon: Veino.
صفحه 26:
-Moulaert, F., & Jessop, B. (2006). Demologos Working Paper Thematic
Synthesis Paper;
Agency, Structure, Institutions, Discourse(ASID).Available at:
demologos.ncl.ac.uk/wp/wp2/ papers/ TSP1.pdf.
-Moulaert, F. (Editor), Rodriguez, A. (Editor) and Swyngedouw, E.
(Editor) (2004). The globalized city: economic restructuring and social
polarization in European cities. Oxford: Oxford Oxford university.
-Moulaert, F. (Editor) et al. (2014) The International Handbook on
Social Innovation: Collective Action, Social Learning and
Transdisciplinary Research. Cheltenham: UK Edward Elgar.
-Maclennan, D., & More, A. (1997). ‘The future of social housing: Key
economic questions’, Housing Studies, 12(4): 531-547
-Levy-Vroelant, C. (2009) ‘A Review of “The Future of Social Housing”,
European Journal of Housing Policy, 9(4): 477-479