صفحه 1:
صفحه 2:
ey oko ahead
Lili slow 5 furbur
صفحه 3:
وظیفه ی رئیس واحد مالی در حسابداری بیمارستان ها
3 رسيدگي و نظارت بر کلیه اسناد مالي و پرداخت ها
3 بطازتیر اجراي:هویته ها و چگونگن. مضرف:اعبارات طیق بودجه مجوب
۵ امضاي استاد. صورتحسابها و گزارش مالي در حدود اختیارات تفويضي
8 نظارت بر امر تنظیم و رسيدگي اسناد مالي از لحاظ کامل بودن و انطباق با مقررات مالي
دانشگاه
1 تهیه گزارش از پیشرفت ها و فعالیت ها و مشکلات براي مافوق
ل پيگيري عملیات مالي و تهیه گزارشات لازم در مورد پیشرفت برنامه کار و مشکلات اجرايي
صفحه 4:
وظايف حسابدارى هزينه:
9 تهيه و تنظيم هزينه
3 رسيدكي به ييش يرداخت ها و علي الحساب ها و ساير اسناد تنظيمي از لحاظ
رعايت مقررات مربوطه
لا تهيه ليست هاي حقوقي كاركنان
3 مراقبت در تهيه و تنظيم حساب ماهيانه در موعد مقرر و بررسي و امضاي حسابها
9 ثبت دفاتر مالي و رسيدكي به مغايرت حسابها
0۵ انجام مکاتبات لازم در حدود اختیارات
0 پاسخگويي ارباب رجوع
صفحه 5:
وظايف حسابدارى در آمد:
01 تهيه و تنظيم صورتحسابهاي ماهيانه بيماران تحت يوشش موسسات طرف
فرازداد وارسال .به :موقع ol
0 پيگيري لازم و مستمر به منظور وصول وجوه صورتحسابهاي ارسالي و كنترل
كسور اب احمالي
9 كنترل كارتها و صورتحسابهاي تنظيمي ببماران در هنكام ترخيص و امضاء بر ذيل
۵ تهیه و تنظيم صورتحسابهاي اضافي (استرداد) به بيماران ذينفع
۵ تهیه آمار و ارقام هزينه هاي مربوط به بيماران (به تفكيك)
صفحه 6:
۱ every ever Pepe)
چندین بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت و متوجه
شدیم که بیشتر بیمارستان ها از استهلاک به روش
مستقیم استفاده میکنند.
صفحه 7:
نحوه محاسبه مزاياى بايان خدمت كاركنان:
نحوه محاسبه مزاياي يايان خدمت به نوع يرسنل بستكي دارد.
مزاياي يايان خدمت براي يرسنل رسمي به اين صورت محاسبه مي شود كه
آخرين حكم حقوقي يرسنل رسمي كه به وسيله دايره كاركزيني تهيه و تنظيم مي
شود در 30 سال حقوق بابت ياداش يايان خدمت ضرب مي شود و بر اين اساس
مزاياي پایان خدمت آنها پرداخت مي شود اما براي پرسنل قراردادي در پایان هر
سامتوجة مراب ك#يوسيلة دائره كاركزيتي سیییاهي نود پرداجت :من شود ون
پایان خدمت پرسنل قراردادي هیچ وجهي از بابت مزاياي پایان خدمت دریافت
نمي كنند
صفحه 8:
مراحل حسابداری بیمار از ابتدا تا موقع ترخیص:
: به طور مثال بیمار سوختگي وقتي وارد بیمارستان مي شود اول به بخش
إثقافات مراجعة من ai aS 0s وتتيلة يرشك كشيك اتفافات زان بودوتیا نسعري نونمان
تشخيس دادة مي شود اكز le wn la يعني ea in aly as a git cy
به اين صورت ویزیت مي کند که يك درصد سوختگي براي بیمار مشخص مي کند و اين ویزیت را
در سه نسخه از دقترچه بیمه بیمار تهیه مي کند. نسخه آي از اين ويزيت نزد بزشك نگهداري مي
شوب تسخه ريه وسیله همرامعمار بهصدوق افاقانت ارسانسي: گردد و تسه آخررهم براي
خود بیمار باقي مي ماند نسخه اي که به وسیله همراه بیمار به صندوق اتفاقات فرستاده مي شود
نزد صندوق دار نگهداري مي شود و صندوق دار وجه ویزیت اولیه را از بیمار دریافت مي کند و
اطلاعات مربوط به بیمار را در حسابداري صندوق ثبت مي کند و رسید دریافت وجه از بیمار همراه
با مهر ضندوق را ذر سه نسخه تهية.مي کنذ. يكي از لین نضخة ها تزدخود ضتذوق دار نگهداري مي
شود و ديگري به بخش اتفاقات ارسال مي گردد و نسخه آخر نزد بیمار باقي مي ماند. نسخه اي كه
جه إخلان اتفاقات ارشال زهي #ردوقة اين معني Gaal گمیمار وجهترفان عوه را پرتاخت کروه
انتت و بچتش اتعاقات با اطمینانتجاطر کارهاق دزمان بیمار زا انجام مي دهد. ضندوق دان وظيفة
دارد هر روز صبح به بانك مربوط به پیمارستان مراجعه کند و وجوه دريافتي از بیماران سرپايي
Ie 3 =
صفحه 9:
:مراحل حسابداری بیمار از ابتدا تا موقع ترخیص
تا منظالبي کمردر اسلاید قبل آمدفعط دز مورد دریافت عی ویریت:آولبه پیجازان: زاین نود
وقتي بیمار وارد بخش اتفاقات مي شود بايستي به دستور پزشك اتفاقات داروها و وسایل
مصرفي مورد نیاز را تهیه کند به این صورت که پزشك روي برگي دیگر از دفترچه بیمار که در
سه نسخه تهیه مي شود, داروها و وسایل مورد نیاز براي درمان بیمار را نسخه مي کند در
اين جا بكي از نسخه ها نرد برشك اتفاقات تكهداري مي شود وتسخه دیگر جوسطظ هفراه
بيمار به بخش ذاروخانه فرستاده مي شود و نسخه آخر نزد خود بيمار باقي مي ماند. وقتي
همراه بیمار به همراه نسخه اي که نزد خود دارد به داروخانه مراجعه مي کند داروخانه داروها
را آماده مي کند و از همراه بيمارمي خواهد که به همراه نسخه مربوطه به صندوق اتفاقات
مراجعه کنده صندوق اتفاقات:جر این جا وجهدازوها وتوسایلمورد gli را گم,روي: تسه
پزشك ذکر شده است را از بیمار دریافت مي کند و رسید دریافت وجه داروها و وسایل مورد
نیاز نزد خود صندوق دار نگهداري مي شود و نسخه اي از آن توسط همراه بیمار براي
دریافت داروها و وسایل مورد نیاز به داروخانه تحویل داده مي شود که داروخانه پس از
بررسي رسید دریافت وجه, داروها و وسایل مورد نیاز را به همراه بیمار تحویل مي دهد تا به
Pere a اه و ew اس 210 eh ی
صفحه 10:
:مراحل حسابداری بیمار از ابتدا تا موفع ترخیص
۵ بیماران بستري: اگر به وسیله پزشك کشيك انفاقات تشخیص داده شود که بیمار سوختگي نیاز به بستري شدن دارد. برگه بستري يا
پذیرش توسط پزشك اتفاقات براي بیمار نوشته مي شود و این برگه توسط همراه بیمار به حسابداري ارسال مي شود در همین لحظه
همراه بیمار بايستي دفترچه بیمار را به حسابداري ارائه دهد که اين دفترچه به منظور آنجام امور بیمه و تا زمان تاثید کارشناس بیمه
نزد حسابداري باقي مي ماند بخش حسابداري هزینه اولیه بستري بیمار را به صورت کامل یا علي الحساب از بیمار دریافت مي کند و
آن را در سیستم حسايداري ثایت مي کند. بیمار از این لحظه بستري محسوب مي شود و از بخش انفاقات به بخش بستري اننقال مي
یابد پزشك عمومي بخش بلافاصله بیمار را در بخش مي بیند و دستورات كلي و عمومي روزانه در برگه دستور پزشك که روي پرونده
بیمار است مي نویسد این دستورات شامل داروها و كارهايي است که یه طور روتین براي بیمار سوختگي شروع و انجام مي شود,
پرستار بخش این دستورات را چك کرده و براي انجام اين خدمات هر روز درخواست یا نسخه هايي مي نویسد به طور مثال: بيمار بايد
2 بار در روز پانسمان شود و نیاز به وسایل و داروهاي خاص دارد که توسط پرستار هر روز دو مرتبه داروها روي نسخه دارويي و
وسایل پانسمان روي برگه درخواست وسایل که در سه نسخه تهیه مي شوند مي نویسد و دو نسخه از آن را به داروخانه ارسال مي
دارد که يك نسخه أن نزد داروخانه باقي مي ماند در اين جا مسئول داروخانه وظیفه دارد که روي نسخه اي که توسط پرستار نوشته
شده است کد بزند تا پس از کد زدن به وسیله همراه بیمار به بخش صندوق فرستاده شود و صندوق بتواند بر اساس كدهاي زده شده
توسط داروخانه داروها و وسایل را قیمت بزند وقتي داروها و وسایل توسط صندوق قیمت گذاري شد. صندوق این اطلاعات را در
سيستم خود ثبت مي كند و يك صورتحساب کامپيوتري که در آن داروها و وسایل به همراه قیمت آن ها نوشته شده است را در دو
نسخه تهیه مي کند که این دو نسخه به داروخانه ارسال مي گردد و داروخانه نسخه اصلي را نزد خود نگه مي دارد و نسخه كپي را
همراه با داروها و وسایل به بخش مي فرستد داروخانه آخر وقت تمام نسخه ها را همراه با مدارك مثبته اي که صندوق از روي نسخه
ها صادر کرده به بخش حسابداري مي فرستد و بخش حسابداری باید اين اطلاعات را در سیستم خود ثبت کند. اين روال هر روز تا
موقع ترخیص بیمار انجام مي شود
صفحه 11:
ee LT ca)
2 در روز ترخیص بیمار؛ بخش حسابداري با توجه به مدارك مثبته اي که از قسمتهاي مختلفي که
sly بیمار خدماتي ارائه داده اند دریافت کرده وهم چنین در سیستم خود ثبت کرده, از هزینه بیمار
اطلاعات كافي دارد اما در اینجا ممکن است هنوز مداركي از خدمات انجام شده در بخش هاي
فيزيوتراپي, دآروخانه, راديولوژي و آزمایشگاه باشد که هنوز به دست حسابداري نرسیده است مثلا
ممکن است در بخش بستري بیمار, داروهاین تهیه شده باشد اما مورد استفاده براي بیمار قرار
نگرفته باشد یا مثلا فيزيوتراپي براي بیمار انجام شده باشد ولي مدارك آن به دست حسابداري
نرسيده باشدء بخش حسابداري در اينجا بايد برى تسويه حساب صادر كند كه اين برك بايد مورد
تائید و مهر و امضاء بخش هاي داروخانه, فيزيوترابي: راديولوزي: و آزمايشكاء فرار كيرد: بس :ان
اينکه برگ تسویه حساب مورد تائید و مهر و امضاء بخش هاي مربوطه قرار گرفت, بخش
حسابداري بر حسب لزوم اطلاعات را در سیستم خود ثبت مي کند و بر اين اساس از بیمار کل
هزینه درماني را پس از کسر مبلغي که بیمه مي پردازد دریافت مي کند. در اين لحظه بخش
حسابداري يرونده بيمار و مجوز ترخيض:بيمار:را به.همراه بيماز تحويل. مي دهد ثا بيمار ترخيض
صفحه 12:
جكونكى دريافت وجوه كسر شده از هزينه بيماران بيمه شده از اداره بيمه براى بيماران
سرپایی و بستری:
بخش حسابذاري.وظیفه دارد که از پایان هر ماه تا پانزذهم ماه بعد
مدارك مربوطه را به اداره بیمه مربوطه ارسال کند (بسته به نوع
بيمه بیمار):هم چنین ادارهپیمه.موطه 4:الي 5 ماه فرضت ذارد
تا وجوه کسر شده از هزینه بیماران را به حساب بانكي بیمارستان
واریز کند.
صفحه 13:
نحوه درخواست کالای مورد نباز در بخش های مختلف :
د فرض را بر این بگیرید که يكي از بخش هاي بیمارستان به كالابي نیاز دارد
بخش مذکور بايستي مراتب را به وسیله برگ درخواست و تحویل کالا به
انبار اطلاع دهد. در صورتي که کالاي مورد نظر درانبار موجود باشد به بخش
مربوطه ارسال مي گردد. اما در مواقعي اتفاق مي افتد که انبار كالاي مورد
نظر را در موجودي اش ندارد در این صورت انبار بايستي درخواست خرید
کند که برگ درخواست خرید انبار بايستي به مهر و امضاء انبار دار, امضاء
مسئول حسابداري. امضاء تدارکات و امضا واحد برسد و در سه نسخه تهیه
شود که نسخه اول نزد انبار مي ماند انبار نسخه دوم و سوم را به بخش
امور مالي مي فرستد وظیفه بخش امور مالي تامین اعتبار است. وقتي
بخش امور مالي تامین اعتبار نمود نسخه سوم برگ درخواست خرید را به
دایره تدارکات مي فرستد که تدارکات وظیفه دارد که کالايي با بهترین
قیمت و کیفیت را خريداري نماید.
صفحه 14:
نحوه ی خرید کالای درخواست شده
لا نحوه خريداري كالاي مورد نظر به این صورت است که دایره تدارکات با
شركتهاي مختلف تماس برقرار مي کند تا تا شركتي را که كالاي خود را با
بهترین قیمت و کیفیت ارائه مي دهد براي خرید مدنظر بگیرید. وقتي دایره
تدارکات شرکت مورد نظرش را پیدا کرد اقدام به خرید مي نماید که همراه
جنس خريداري شده باید اصل فاکتور به همراه مهر شرکت فروشنده فرستاده
شود و باید دانست که جنسي که وارد بیمارستان مي شود مستقیماً توسط
تدارکات به بخش محتاج ارسال نمي گردد بلکه به انبار ارسال مي گردد انبار
هم به درخواست کننده اولیه اطلاع مي دهد تا وي به انبار مراجعه کند و كالاي
مورد نیاز خود را دریافت کند یا اینکه انبار دار خود كالاي مربوطه را براي
بخش محتاج ارسال نمي گردد بلکه به انبار ارسال مي نما
صفحه 15:
Q
۱ Re WP) hel rel en ey Tne — ON pore
اسناد حسابداري در دایره حسابداري به دو دسته كلي اسناد حسابداري هزینه و اسناد
حسابداري درآمد تقسیم مي شود. اسناد حسابداري درآمد و هزینه داراي ضمايمي مي
باشد که هم از ستند و هم از ضمایم لن:دو نسخه:نیر موجود:من-باشد حسابداري
وظیفه دارد اسناد و مدارك پیوست اسنادرا تقکيك نموده و يك نسخه از ان را نزد خود
نگه دارد و نسخه دیگر را که اصلي مي باشد به دانشکده علوم پزشكي ارسال نماید.
تمامي اسناد و مدارك پیوست اسناد چه نسخه اصلي و چه نسخه فرعي به صورت
نامرتب به هم ضمیمه شده که بايستي این مدارك و اسناد را جدا و مرتب کرده و
نسخه اصلي آن به دانشکده علوم پزشكي ارسال گردد و نسخه فرعي آن نزد
بیمارستان باقي بماند
صفحه 16:
نحوه قرار دادن اسناد و برگ های ضمایم آن به صورت زیر می باشد:
به ترتیب: برگ اول: سند حسابداري, برگ دوم: قبض انبار برگ سوم: فاکتور فروش برگ
چهارم: درخواست خرید, برگ پنجم: برگ داه دارايي (برگ مالیات) برگ ششم: مداركي
نظیر نامه هاي وارده و صادره, برگ پست و
3 كام مرقب کردن. استاتقزته بایذنیه لین نکنه توچه اذانقت که بذهزیته مربوط به
شیراز مي باشد یا تهران یا به عبارت دیگر کالاي فرستاده شده یا خدمت انجام شده که
بزایسیدازستان فطت الحینیكهزیته اسب مربوطریه یزان تسیا شیران دز:صورتن
که سند هزینه مربوط به شرکت تهران باشد داراي مهر نمي باشد بنابراین در اين اسناد؛
بايستي فیش واريزي به مبلغ موجود روي سند حسابداري هزینه زیر سندحسابداري قرار
كيرد. و نسخه اصلي براي دانشکده علوم پزشكي و نسخه فركي نزد بیمارستان موجود
al
صفحه 17:
حسابرسی اسناد استرداد:
۵ برخي از اسناد در حسابداري بیمارستان ها اسناد استرداد نام دارد در
مواردي اتفاق مي افتد که بیمار وجهي را به بیمارستان پرداخت مي GS اما
هزينه بيمار هنكام ترخیص کمتر از وجه پرداخت شده به بیمارستان مي
باشد كه مازاد يرداختي توسط بيمار بايستي به وي مسترد گردد.
ل اسناد حسابداري استرداد به همراه ضمايم آن جندين برك را تشكيل مي
دهند که عبارتند از: سند استرداد. فیش صندوق, خلاصه صورت وضعيت
بیمار. قبض استرداد وجه به بیمار و كپي شناسنامه.
صفحه 18:
بررسى و حسابرسى سند حسابدارى تنخواه:
تنخواه كزدان بيمارستان در واقع مسئول دايره تدارکات مي باشد, شخص تنخواه گردان پس از خرج مبلغ
تنخواه تعیین شده , به همراه اسناد و مدارك مثبته که این اسناد شامل:برگ درخواست خرید. فاکتور فروش:
قبض انبار و ليست كلي از اجناس و كالاهاي خريداري شده مي باشد به بخش حسابداري هزینه مراجعه مي
کند. وظیفه اول دایره حسابداري هزینه در این مورد این است که فاکتور فروش را حسابرسي کند و اعداد و
ارقام آن را مورد بررسي قرار دهد به اين صورت که واحد کالا در مبلغ آن ضرب مي شود و در نهایت سر جمع
گرفته مي شود که باید با فاکتور مطابقت داشته باشد باید توجه داشت که فاکتور فروش باید داراي yb نام
فروشگاه و مهر حداقل بهاء به همراه مهر قروشگاه باشد هم چنین فاکتور فروش باید مهر دارايي داشته باشد
۳ وظیفه:دوم.حسابداري هزیثه. بررسي:برگ درخواست. خرید. مي: بانقد که بايستي داراي:ويژگي هاي زیر باشد:
5 شماره, تاریخ. بخش درخواست کننده, امضاءهاي رئیس تدارکات. اعتبارات. رئیس امور مالي و رئيس
بیمارستان
پس از اينکه حسابداري هزینه به حسابرسي اسناد و مدارك مثبته پرداخت اقدام به صدور سند حسابداري
تنخواه مي کند و براي شخص تنخواه گردان چك صادر مي کند که مبلغ چك معادل سر جمع کل اسناد و مدارك
مثبته مي باشد.
