کسب و کاربرنامه‌ریزی

برنامه‌ريزی

صفحه 1:
0 PRA ‏ا ا‎ i ۱ ۳ 0 اا

صفحه 2:
انتخاب یک راه از میان راههاي مختلف و در حقیقت بهترین راه براي نیل به اهداف. 2 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 3:
خطمشي ها راهنماي تصمیمگيري‌اند و چارچوب وسيعي را ایجاد مي‌کنند که مدیران باید در محدوده آنها تصمیم هاي آتي را اتخاذ کنند. 3 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 4:
خب ۱7 روشها: روشها شيوه‌هاي مشخص,یا كامهايي معین را براي اجراي فعاليت‌هاي آینده تعیین مي‌کنند و ياهنماي عمل‌اند. اقدامات الزامي ویژه اي را معین مي‌کنند(بایدها و نبایدها). 4 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 5:
خب ۱7 1-تعریف مسئله 2رزيابي راه‌حلها 3-اتخاذ تصمیم(انتخاب راه‌حلها) 4جراي تصمیم 5رزيابي نتایج 5 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 6:
خب ۱7 1-خوش ساختار 2 - بدساختار 1-برنامهريزي شده 8 برنامهريزي نشده 6 براساس كتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي

صفحه 7:
برنامه‌ريزي 7 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 8:
خب ۱7 اطمید اطمینان مخاطره عدم اطمینان ابهام 8 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 9:
سطح اطلاعات ‎J‏ 9 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 10:
شرابظ اطميكان: در شرایط اطمینان مدیران درباره یک مسئله‌راه‌حلهاي جایگزین و نتایج احتمالي آن راه‌حلها کاملا آگاهي دارند. بنابراین مي‌توانند وقایع موثر بر آنها یا نتایج آنها را نظارت کنند. 10 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 11:
خب ۱7 شرایط مخاطره: مدیر مسئله‌اي را مي‌شناسد. اطلاعات كافي براي شناخت راه‌حلهاي ممکن در أختيار دارك: و براساس: اين اطلاعات اختمال كسب نتيجّة مطلوب ازهر راه‌حل را تخمین مي‌زند. 11 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 12:
خب ۱7 روش ‎asl‏ تصمیم در شرایط مخاطره: !)یک راه از میان راههاي ممکن انتخاب شود. 2تمام نتلیج حاصل از راه انتخاب شده با توجه به شرلیط محيطي مختلف ارزيابي شود. ‎2G‏ یک از نتایج در احتمال وقوع شرایط محيطي آن ضرب شود. ‏4)نتایج حاصل از مرحله (3)با هم جمع شوند تا ارزش مورد انتظار براي راه انتخابی در مرحله(1)به دست آید. ‏5)مراحل (1) تا (4)براي بقیه راههاي ممکن تکرار شود. ‏6)کنون راه‌حلي که بالاترین ارزش مورد انتظار(براي سود)را دارد به عنوان راه‌حل انتخابی برگزیده شود. ‎ ‏12 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 13:
خب ۱7 مثالي از تصمیم‌گيري در شرایط عدم ‎wg jel‏ مدیریت یک فروشگاه متوجه این موضوع شد که سوددهي فروشگاه جدید در ده سال آینده با افزليش جمعیت در محلهاي مورد نظر مرتبط است و این عاملی است که تعیین آن از حیطه قدرت سازمان خارج است. 13 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 14:
T ‏میزان سود در میزان سود در میزان سود دز‎ محل شد متوسط ۳ رشد کم 0 رشد زياد (rane 8 3 1 ae 6 2 2 8 5 4 3 6 7 6 4 احتمال وقوع 20 30% 50 % % 14 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 15:
ارزش مورد انتظار(سود) +4/2+5/4=5/7 0/6 (+8/1+5/5= ۳ يي مورد احاصلظرب ننایج پیش بيني شده از راه‌حلها ادر احتمال وقوع شرایط محيطي آنها [أرشد بالاي (رشد کم (رشد متوسط ‎tog‏ جمعبت) جمعیت) ‎x0/2=0/6 8۷0/3242 ۰ 0/52 5/4‏ ‎2x0/2=0/4 6 x0/3=8f1 x0/5= 5/5 0‏ ‎as‏ =5/1+3 جوره 3 ‎4x0/2=/8 5x0/3=5/1 oe‏ ‎x0/2=2/1 0/3=1/2‏ 7 6 1/2+4=3/7 بو درم 15 ‎GUS gully‏ مباني سازمان ومتبریت طاهره فیضی ‏محل فروش کی ‏(طرق ‏ممکن)1 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
در شرایط عدم اطمینان از سه شیوه مي‌توان استفاده کرد: 1)حداکثر حداکثرها 2حداکثر حداقلها 3ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان 16 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 17:
حداکثر حداکثرها: در این شیوه بهترین نتیجه از بین بهترین نتایج راههاي ممکن در شرایط محيطي عورد نظر انسخاب می‌شود: 17 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 18:
حداکثر حداقل‌ها: در لین شیوه‌با بدبيني لین طور فرض مي‌شود که براي راه‌حلهاي ممکن بدترین نتیجه در شرایط محيطي مورد نظر حاصل خواهد شد. و بنابراین باید به عنوان بهترین تصمیم. بهترین را از میان بدترینها انتخاب کرد. 18 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 19:
خب ۱7 ارزش مورد انتظار با احتمال یکسان: در اين شيوه به علت نبود اطلاعات کافي. احتمال براي وقوع شرایط مختلف یکسان فرض مي‌شود و بر اساس ارزش مورد انتظار تصمیم‌گيري به عمل می‌آید. 19 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 20:
مدل الگويي است که از واقعیت گرفته شده‌است و روابط بين متغيرها را نشان ميدهد و ميتوان ازان براي پیش بيني در تصمیم‌گيري استفاده کرد. 20 براساس كتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي

صفحه 21:
خب ۱7 )مدل کلاسیک 2مدل اداري 21 پراساس کتاب مباني سازمان ومدیربت طاهره فيضي.

صفحه 22:
مدل كللاسيى: مدل كلاسيك بر اين فرض استوار است كه نكرش مديران در تصميمكيري عقلايي و عيني است و در نتيجه آنان هميشه تصميمهايي را اتخاذ مي‌کنند كه به تفع سازهان است: 22 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 23:
پراساس مدل کلاسیک مديران بايد هنكا 8 م تصمیم گيري موارد ذيررا رعايت کنند: اطلاعات کاملی درباره مستله داشته باشند. أهداف تصميمكيري .رأ بك روشني تعریف بکنند. کلیه را‌حلها را براي حل مستله بشناسند. کلیه اطلاعات درباره تمام راه‌حلها را جمع آوري کنند. نتیج کلیه رامحلها را به طور عقلاييارزيابي کنند. 23 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 24:
24 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 25:
۱7 rl انواع مدل اداري تصمیم گيري: 1)/عقلانیت محدود ‎ls 2‏ ايت‌مندي ‏25 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 26:
خب ۱7 عقلائیت محدود: مدير به سبب محدوديتهاي زملني و محدودیت ظرفیت فراگيري. حفظ و تحلیل حجم زيادي از اطلاعات. توانايي كافي براي اتخاذ تصميمهاي كاملا عقلایی ندارد. 26 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 27:
رضايت‌مندي: انتخاب بهترین راه‌حل در شرایط موجود نه بهترین و عالیترین راهحل. 27 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبریت طاهره فيضي.

صفحه 28:
خب ۱7 ابزارهاي تصمیم گيري: 1)ماتریس سود 2تحلیل نقطه سر به سر 3)درخت تصمیم 28 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 29:
خب ۱7 ماتریس سود(ماتربس تصمیم گيري): يكي از ابزارهاي كمي است و نتلیج احتمللي دو یا چند راه‌حل را که با توجه به شرایط متفاوت.آینده می‌تواند اختلاف داشته باشند با هم مقایسه می‌کند. 29 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 30:
مالک یک کارخانه نان ماشيني براي گسترش حیطه کار خود مي‌خواهد تصمیم بكيردكه: ‎Haas‏ = 1)يك كاميون براي تحويل نان بخرد. 2دو کامیون براي تحویل نان بخرد. 3سه کامیون براي تحویل نان بخرد. 30 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 31:
تريس سود شرايط محيطي تقاضاي تقاضاي متوسط تفاضاي زیاد ‎I‏ حله اندى احتمال احتمال 3/ احتمال 5/ راه 2 ‎sol‏ یک کامیون 30000 سود 0 سود 20000 سود ‏2)خرید دو کامیون ‏ 24000 سود 34000 سود 2931000 ‏3)خريد سه كاميون 10000 سود 0 سود 40000 سود ‏31 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
خب ۱7 < pe ‏ر امحلهاي أرا ائه شده‎ 0/2(30000)+0/3(32000)+ 0/5(20000)-600/25 0/2(24000)+0/3(34000)+0/5 3 1000)=500/30 0/2(10000)+0/3(15000) +0/5(40000)-22500 32 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 33:
تحلیل نقطه سر به سر: رابطه بین میزان تولید. و هزینه درآمد ناشي از آن را در سازمان نشان مي‌دهد و به مدير امکان مي‌دهد تا دریابد در چه سطحي از تولید درآمد و هزینه‌ها برابرند. 33 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 34:
هزینه ثابت: شامل هزينه‌هايي است که بدون توجه به میزان تولید همواره وجود دارد مانند: هزينه‌هاي اداريء اجاره. هزیته:متعیرا هزینه‌هایی که مستقیما با میزان تولید ارتباط دارد مانند: هزینه مواد اولیه. 34 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 35:
درآمد کل هزینه هزینه ثابت میزان تولید 35 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضن هزینه و درآمد

صفحه 36:
سر 9 FC 2 R-VC آ(تعداد کالا در نقطه سربه ou 0آهزینه ثابت ‎R‏ درآمد حاصلاز فروش 0 هزینه متغییر هر ولحد 36 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 37:
سر به سر میزان‌فروش ‎FC‏ هزينه نابت درآمد حاصل از فروش 1 ‏هزینه متغییر هر واحد ۷0 ‏37 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 38:
خب ۱7 مثال: اگر هزینه ثلبت تولید كالايي 5000 ریال و فروش واحد لن 20 ریال و هزینه متغییر براي هر واحد از آن 10 ریال باشد تعداد کالا و میزان فروش وا در نقطه سر به سر به دست آورید. 38 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 39:
خب ۱7 _ 5000 = =500 20- 10 5000 10 20 P= =1000( براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 40:
درحت ت تصمیم: ابزاري تحليلي است كه نتايج منطقي هزينهها و راءحلهاي مربوط به رامحل را از ‎oly‏ ترسيم تصوير ميكند. 40 براساس كتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي

صفحه 41:
اختن کارخانه اي کویگ عم ‎sa)‏ ‏41 پراسانن کنات مبانی سازفان وفدبریت طاهره فکی ‏

صفحه 42:
خب ۱7 مزاياي تصمیم گيري گروهي: 1)فراهم کردن اطلاعات بیشتر و کامل‌تر 2ایجاد راه‌حلهاي بیشتر 3پذیرش بهتر یک راه‌حل 4)افزایش مشروعیت 42 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 43:
005 معایب تصمیم گيري گروهي: 1)صرف وقت بیشتر 2تسلط اقلیت 3)فشار براي هماهنكي 4)مسئوليت مبهم 43 براساس كتاب مياني سازمان ومديريت طاهره فيضي

صفحه 44:
خب ۱7 فنون تصمیم گيري گروهي: طوفان مغزي گروه اسمي فن دلفي ملاقاتهاي الكترونيکي 44 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 45:
طوفان مغزي: از مشهورترین فنون براي ایجاد خلاقیت است زیرا فن نسبتا سادهاي است که فشارهای وارد براي هماهتگی در گروه را کاهش می‌دهد تا ایجاد راه‌حلهاي تازه به تاخیر نیفتد. 45 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 46:
قوانین طوفان مغزي: هيج عقيده‌اي مورد انتقاد قرار نمي‌گیرد. هر چه عقاید بنيادي‌تر(رادیکال‌تر)باشند بهتر است. کمیت ارائه عقیده مورد تاکید است. اصلاح عقاید بوسیله دیگران تشویق مي‌شود. 46 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 47:
خب ۱7 روش گروه اسمي: در اين روش اعضاي گروهي که در موضوع مورد نظر براي تصمیم گيري صاحب نظر و مجرب هستند گرد هم می‌آیند. 47 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 48:
فن دلفي: در لين روش براي تصميم‌گيري در یک مورد خاص گروهي از افراد صاحب نظر را انتخاب و نظرات آنان را با پرسشنامه جویا مي‌شوند. 48 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 49:
ملاقاتهاي الكترونيکي: این روش جدیدترین شیوه تصميم‌گيري گروهي است و روش گروه اسمي را با فناوري پیشرفته کامپیوتر درهم مي‌آمیزد. وه پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 50:
خب ۱7 گمنامي درستكاري شرع 50 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 51:
خب ۱7 تعریف برنامه‌ريزي: تعیین ماموریت سازمان. مشخص کردن هدفها و پدید آوردن برنامه‌هاست. 51 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 52:
خب ۱7 تعریف ماموریت سازمان: تصويري استوار و بلند مدت از وضعیت آینده سازمان. 52 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبریت طاهره فيضي.

صفحه 53:
خب ۱7 هدف‌هاي سازماني: منابع و تلاشهاي سازماني را در جهت اجراي ماموریت سازمان هدایت مي‌کند. 53 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 54:
54 بیانیه ماموربت هدف‌هاي راهبردي هدف‌هاي راهكاري هدف‌هاي عملياتي براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 55:
هدفهاي راهيردي مدير عامل -افزايش 9615 درآمد خالص ‎aby‏ -1796سود سالیانه منصفانه -حفظ موقعیت رهبري بازار از نظر کیفیت جا و غذا -ایجاد فرصتهاي بازرگاني جدید در بازارهاي بین المللي_رو به گسترش هدف‌هاي راهكاري معاونت مالي -کاهش هزينه‌هاي وام تا 9610 -حصول میانگین 966 بازده از -فرسنادن فاکتور بات Lids هدف‌هاي راهكاري معاونت عملياتي -گشایش 150 هتل در همه جهان -نایل شدن به 9699 رضابت مشتري هدف‌هاي عملياتي مدیر هتل -اجراي برنامه آموزش کیفیت خدمات براي همه کارکنان -كلهش بهزيتة ‎ob seins‏ طاهره فيضي هدفهاي راهكاري معاون بازاريابي -افزايش درآمد هر اتاق هتل تا 9620 -اجراي فعاليت تبليغي داخلي هدف‌هاي عملياتي بیر ‏ -فروش جشتها -توسعه فروش -افزايش هزينه لازم

صفحه 56:
۱7 56 #بعد سطح برنامه‌هاي راهبردي عملياتي © بعد زمان بلند مدت ميان مدت كوناه مدت © بعد قلمرو: برنامه‌هاي فراگیر برنامه‌هاي محدود به بخش #بعد استمرار برنامه‌هاي هميشگي برسس تب برنامه‌هاي يكبلري مس

صفحه 57:
57 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 58:
خب ۱7 انواع برنامه‌ريزي: برنامه‌ريزي رسمي برنامه‌ريزي غيررسمي 58 پراساس کتاب مباني سازمان ومدیربت طاهره فيضي.

صفحه 59:
7 فرآیند برنامه‌ريزي 59 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 60:
خب ۱7 1)صراحت و وضوح 2)قابلیت اجرايي 3)قابليت انعطاف 4)جامعیت 5هماهنگی 6)مستدل بودن 317 قوانين قابل تفكيك باشد 8)مدون و مكتوب باشد 60 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 61:
خب ۱7 انواع خطمشي: 1)خطمشي‌هاي اساسي 2خطمشي‌هاي کلي 3)خطمشي‌هاي واحدي 61 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 62:
خب ۱7 مسئولیت برنامهر يزي : #متخصصان برنامه‌ريزي گروه ضربت برنامه‌ريزي بر عهده خود مدیران 62 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 63:
خب ۱7 انواع هدف گذاري: هدف‌گذاري سنتي هدف‌گذاري بر مبناي هدف 63 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبریت طاهره فيضي.

صفحه 64:
((ما میخواهیم بهبود در منافع اين قسمت حاصل شود)) هدف گذاري سنتي 64 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 65:
سل ة :5 — ذاري در مديريت بر مبناي هدف‌هاي كلي 7 سس هدف‌هاي 65 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 66:
7 ‏بررسي تتايج‎ | | abel cbs *تعيين اهداق (کارکنان) *شرح مفاهیم ‎cous [9‏ معیازها *حمایت *تجدید نظر در *انتخاب عملکردها چرخه مدیریت بر ‎(re)‏ مبناي هدف چرخه مدیریت بر مبناي هدف به عنوان نظام یکپارچه برنامه‌ريزي و کنترل 66 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 67:
فرآیند مدیریت بر مبناي هدف 67 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 68:
خب ۱7 ابزارهاي برنامه‌ريزي: برآورد شرلیط یا رويدا‌هاي آینده بر اساس اطلاعات جاري. پژوهش و تجربه #جداول زماني فرآيندي براي تنظيم فهرستي از جزييات فعاليتهايي كه بليد براي تحقق هر هدف اجرا شود. 68 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 69:
خب ۱7 انواع پيش‌بيني: پيش‌بيني اقتصادي پيش‌بيني روند اجتماعي پيش‌بيني فروش 69 پراساس کتاب مباني سازمان ومدبربت طاهره فيضي

صفحه 70:
جداول زمانی #نمودار گانث لین نمودار معمولا در برنامه‌ريزي پرویه به کار مي رود و فعاليتهاي مختلف.زمان لازم و وضعیت جاري هر فعالیت را در پروژه مورد نظر نشان مي‌دهد. #فن بازنكري و ارزيابي برنامه(پرت) نمودار كردش كاري است كه توالي فعاليتهاي مورد نياز براي تکمیل یک پروژه را نشان می‌دهید. 70 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 71:
خب ۱7 برای استفاده از شبکه يرت مدير باید: 1)فعاليتهايي كه بايد اجرا شوند را معین کند. 2توالی فعالیت ها را مشخص كند. 3)زمان مورد نیاز براي تکمیل هر فعالیت را تعیین کند. 4)شبکه را ترسیم کند. 5)بلندترین مسيري را که در شبکه براي تکمیل پروژه وجود دارد را معین کند. 71 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 72:
تعاريف كليدى در شبکه يرت: رویداد: 0 نشانگر آغاز و انجام یک فعالیت است. فعالیت: اجزای اصلی تشکیل دهنده یک برنامه با یک پزووه است: #امسیر بحرا اني: مسيري که از اولین رویداد تا حصول هدف به حداکثر زمان نیاز دارد. 72 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 73:
۱7 نمودار شبکه پرت براي بنا کردن یک ساختمان 73 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي

صفحه 74:
رویداد قبلي‌زمان مورد انتظار شرح فعالیت رویداد (برحسب هفته) 19 تائید طرح و گرفتن مجوز نان پوشش کف و قاليندي گرازادادن درها و طراحي تزييني بطم بر گروه مدیریت ساختمان ‎A‏ 226 حفر كارا زيرزميني 8 14 بريا كردن اسكلت و 6 مياسن كف اتاقها 6 تصي بنجززه ذا ‎Cc‏ ساختن سقف ‎F‏ سيم كشي ‎ee 6 ‎D ‎H ‎J ‎wu DOM gow >‏ ها شن ساص ص اص س صم ‎8 ‎i ‏74 براساس كنات ميان سازفان ومدیریت ظاهره فیضي ‎ ‎ ‎

صفحه 75:
aos] ei |/ | Xess tie 3 فن بازنگري 3 | نقش رآیند عقلانٍ نيروي مقدماتب سپیوررر و آرزيابي نامهریز گروه فردي بيمكيري تن فردي زماني گانت " برنامه(پرت) ضربت مديران قلاني محدوضايتمندي 75 تیان کال ربالاب یمین مره ‎vee‏

فصل سوم برنامه ريزي 1 تصميم‌گيري: انتخاب يک راه از ميان راههاي مختلف و در حقيقت بهترين راه براي نيل به اهداف. 2 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي خط‌مشي: خط‌مش,ي ه,ا راهنماي تص,ميم‌گيري‌اند و چارچوب وس,يعي را ايجاد مي‌کنن,د که مديران بايد در محدوده آنها تصميم هاي آتي را اتخاذ کنند. 3 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي روشها: روشها شيوه‌هاي مشخص،يا گامهايي معين را براي اجراي فعاليت‌هاي آينده تعيين مي‌کنند و ر,اهنماي عمل‌اند. قوانين: اقدامات الزامي ويژه اي را معين مي‌کنند(بايدها و نبايدها). 4 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي فرآيند تصميم‌گيري: -1تعريف مسئله -2ارزيابي راه‌حلها -3اتخاذ تصميم(انتخاب راه‌حلها) -4اجراي تصميم -5ارزيابي نتايج 5 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي انواع مسئله: -1خوش ساختار - 2بدساختار انواع تصميمات: برنامه‌ريزي نشده 6 -1برنامه‌ريزي شده براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي -2 رابطه انواع تصميمها و مسائل و سطوح سازماني نوع تصميم‌گيري تصميمهاي نوع مسئله بد ساختار سطوح سازماني برنامه‌ريزي نشده سطح باال تصميمهاي برنامه‌ريزي خوش ساختار شده 7 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي سطح پايين شرايط محيط,ي تصميم‌گيري: اطمينان مخاطره عدم اطمينان ابهام 8 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي شرايط تصميم‌گيري ابهام هيچ 9 عدم اطمينان مخاطره اطمينا ن سطح اطالعات براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي کام ل شرايط اطمينان: در شرايط اطمينان مديران درباره يک مسئله،راه‌حلهاي جايگزين و نتايج احتمالي آن راه‌حلها کامال آگاهي دارند ،بنابراين مي‌توانند وقايع موثر بر آنها يا نتايج آنها را نظارت کنند. 10 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي شرايط مخاطره: مدي,ر مس,ئله‌اي را مي‌شناس,د ،اطالعات کاف,ي براي شناخ,ت راه‌حلهاي ممکن در اختيار دارد و براس,اس اي,ن اطالعات احتمال کس,ب نتيج,ه مط,لوب از هر راه‌حل را تخمين مي‌زند. 11 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي روش اخذ تصميم در شرايط مخاطره: )1يک راه از ميان راههاي ممکن انتخاب شود. )2تمام نتاي,ج حاص,ل از راه انتخاب شده ب,ا توج,ه ب,ه شراي,ط محيط,ي مختل,ف ارزيابي شود. )3هر يک از نتايج در احتمال وقوع شرايط محيط,ي آن ضرب شود. )4نتاي,ج حاص,ل از مرحل,ه ()3ب,ا ه,م جم,ع شون,د تا ارزش مورد انتظار براي راه انتخابي در مرحله()1به دست آيد. )5مراحل ( )1تا ()4براي بقيه راههاي ممکن تکرار شود. )6اکنون راه‌حل,ي ک,ه باالتري,ن ارزش مورد انتظار(براي س,ود)را دارد ب,ه عنوان راه‌حل انتخابي برگزيده شود. 12 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مثالي از تصميم‌گيري در شرايط عدم مخاطره: مديريت يک فروشگاه متوجه اين موضوع شد که سوددهي فروشگاه جديد در ده س,ال آينده ب,ا افزاي,ش جمعي,ت در محلهاي مورد نظ,ر مرتب,ط اس,ت و اين عاملي است که تعيين آن از حيطه قدرت سازمان خارج است. 13 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ماتريس تصميم‌گيري محل فروشگاه 1 2 2 6 11 3 4 5 8 4 6 7 6 احتمال وقوع 14 ميزان سود در رشد کم جمعيت 3 ميزان سود در رشد متوسط جمعيت 8 ميزان سود در رشد زياد جمعيت 9 20 % 30% براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي 50 % جدول ارزشهاي مورد انتظار حاصلظرب نتايج پيش بيني شده از راه‌حلها در احتمال وقوع شرايط محيطي آنها ارزش مورد انتظار(سود) (رشد باالي (رشد کم (رشد متوسط جمعيت) جمعيت) جمعيت) 0/5=5/4 ÷4/2÷5/4=5/7 8×0/3=4/2 ×0/2=0/6 ×9 0/6 3 11×0/5=5/5 0/÷8/1÷5/5=7/7 6×0/3=8/1 2×0/2=0/4 4 4×0/2=/8 5×0/3=5/1 0/5=3 0/8÷5/1÷3=3/5 ×6 0/3=1/2 8×0/5=2/1 4 ÷1/2÷4=3/7 ×0/2=2/1 ×7 6 15 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي محل‌فروش گاه (طرق ممکن)1 2 3 4 در شرايط ,عدم اطمينان از سه شيوه مي‌توان اس,تفاده کرد: )1حداکثر حداکثرها )2حداکثر حداقلها )3ارزش مورد انتظار با احتمال يکسان 16 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي حداکثر حداکثرها: در اين شيوه بهترين نتيجه از بين بهترين نتايج راههاي ممکن در شرايط محيطي مورد نظ,ر انتخاب مي‌شود. 17 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي حداکثر حداقل‌ها: در اي,ن شيوه ب,ا بدبين,ي اي,ن طور فرض ,مي‌شود ک,ه براي راه‌حلهاي ممک,ن بدترين نتيج,ه در شراي,ط محيط,ي مورد نظ,ر حاص,ل خواه,د ش,د ،و بنابراي,ن باي,د به عنوان بهترين تصميم ،بهترين را از ميان بدترينها انتخاب کرد. 18 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ارزش مورد انتظار با احتمال يکسان: در اي,ن شيوه ب,ه عل,ت نبود اطالعات کاف,ي ،احتمال براي وقوع شراي,ط مختلف يکس,ان فرض مي‌شود و بر اس,اس ارزش مورد انتظار تص,ميم‌گيري ب,ه عمل مي‌آيد. 19 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي تعريف مدل: مدل الگويي است که از واقعيت گرفته شده‌است و روابط بين متغيرها را نشان مي‌دهد و مي‌توان از آن براي پيش بيني در تصميم‌گيري استفاده کرد. 20 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مدلهاي تصميم‌گيري: )1مدل کالسيک )2مدل اداري 21 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مدل کالسيک: مدل کالس,يک بر اي,ن فرض اس,توار اس,ت ک,ه نگرش مديران در تصميم‌گيري عقالي,ي و عين,ي اس,ت و در نتيج,ه آنان هميش,ه تص,ميمهايي را اتخاذ مي‌کنند که به نفع سازمان است. 22 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي براساس مدل کالسيک مديران بايد هنگام تصميم‌گيري موارد ذير را رعايت کنند: اطالعات کاملي درباره مسئله داشته باشند. اهداف تصميم‌گيري را به روشني تعريف کنند. کليه راه‌حلها را براي حل مسئله بشناسند. کليه اطالعات درباره تمام راه‌حلها را جمع آوري کنند. نتايج کليه راه‌حلها را به طور عقاليي ارزيابي کنند. 23 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي فرآيند عقاليي تصميم‌گيري مرحله 3ارزيابي راه‌حلها مرحله 2ايجاد راه‌حلها مرحله 4اتخاذ تصميم 24 مرحله 1تعريف مسئله مرحله 5اجراي تصميم براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مرحله 6ارزيابي نتايج و فراهم آوردن بازخور انواع مدل اداري تصميم‌گيري: )1عقالنيت محدود )رضايتمندي ‌ 2 25 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي عقالنيت محدود: مدي,ر ب,ه س,بب محدوديتهاي زمان,ي و محدودي,ت ظرفي,ت فراگيري ،حفظ و تحلي,ل حج,م زيادي از اطالعات ،تواناي,ي کاف,ي براي اتخاذ تصميمهاي کامال عقاليي ندارد. 26 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي رضايت‌مندي: انتخاب بهترين راه‌حل در شرايط موجود نه بهترين و عاليترين راهحل. 27 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ابزارهاي تصميم‌گيري: )1ماتريس سود )2تحليل نقطه سر به سر )3درخت تصميم 28 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ماتريس سود(ماتريس تصميم‌گيري): يک,ي از ابزارهاي کم,ي اس,ت و نتاي,ج احتمال,ي دو ي,ا چن,د راه‌ح,ل را ک,ه ب,ا توج,ه به شرايط متفاوت آينده مي‌تواند اختالف داشته باشند با هم مقايسه مي‌کند. 29 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مثالي از ماتريس سود: مالک يک کارخانه نان ماشيني براي گسترش حيطه کار خود مي‌خواهد تصميم بگيردکه: )1يک کاميون براي تحويل نان بخرد. )2دو کاميون براي تحويل نان بخرد. )3سه کاميون براي تحويل نان بخرد. 30 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ماتريس سود شرايط راه‌حله ا )1خريد يک کاميون 30000سود 32000سود )2خريد دو کاميون 24000سود 34000سود 31000سود 15000سود 40000سود محيطي تقاضاي اندک احتمال /2 )3خريد سه کاميون 31 10000سود تقاضاي متوسط احتمال /3 تفاضاي زياد احتمال /5 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي 20000سود راه‌حلهاي ارائه شده 0/2)30000(+0/3)32000(+ 0/5)20000(=600/25 0/2)24000(+0/3)34000(+0/5)31000(=500/30 0/2)10000(+0/3)15000( +0/5)40000(=22500 32 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي تحليل نقط,ه سر به سر: رابطه بين ميزان توليد ،و هزينه درآمد ناشي از آن را در سازمان نشان مي‌دهد و به مدير امکان مي‌دهد تا دريابد در چه سطحي از توليد درآمد و هزينه‌ها برابرند. 33 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي پيش دانسته‌هاي تحليل نقط,ه سر به سر: هزينه ثابت: شامل هزينه‌هايي است که بدون توجه به ميزان توليد همواره وجود دارد مانند :هزينه‌هاي اداري ،اجاره. هزينه متغير: هزينه‌هايي که مستقيما با ميزان توليد ارتباط دارد مانند :هزينه مواد اوليه. 34 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي نمودار نقطه سر به سر درآمد کل هزينه کل ّّF هزينه ثابت ميزان توليد 35 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي هزينه و درآمد تعداد کاال در نقطه سر به سر ‏Nتlllعlداد کllاlال در نllقطه سllر بlllه سllر ‏FCهزيlنه ثlllابlت ‏FC ‏N ‏R  VC Rدرآlمد حlاصlلاز فllروlش VCهزيlنه مlتغيير هر واlحد 36 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ميزان فروش در نقطه سر به سر ‏FC ‏P ‏VC 1 ‏R ‏P مlيزاlنفllروlش FCهزيlنه ثlllابlت درآمد حاصل از فروش R هزينه متغيير هر واحد 37 ‏VC براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مثال: اگ,ر هزين,ه ثاب,ت تولي,د کاالي,ي 5000ريال و فروش واح,د آ,ن 20ريال و هزينه متغيير براي هر واحد از آن 10ريال باشد تعداد کاال و ميزان فروش ر,ا در نقطه سر به سر به دست آوريد. 38 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي 5000 ‏N ‏500 20 10 5000 ‏P ‏10000 10 1 20 39 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي درخت تصميم: ابزاري تحليلي است که نتايج منطقي هزينه‌ها و راه‌حلهاي مربوط به راه‌حل را از راه ترسيم تصوير مي‌کند. 40 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي نقطه تصميم 2 نقطه تصميم 1 2 سال ساختن کارخانه اي بزرگ هزينه ابتدايي زياد – تقاضاي کم ميانگين تقاضاي کم ميانگين تقاضاي زياد گسترش کارخانه ميانگين تقاضاي کم ميانگين تقاضاي زياد عدم گسترش کارخانهتقاضاي ميانگين تقاضاي زياد ساختن کارخانه اي کوچک کم 41 نتيجه براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي نقطه تصميم مزاياي تصميم‌گيري گروهي: )1فراهم کردن اطالعات بيشتر و کامل‌تر )2ايجاد راه‌حلهاي بيشتر )3پذيرش بهتر يک راه‌حل )4افزايش مشروعيت 42 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي معايب تصميم‌گيري گروهي: )1صرف وقت بيشتر )2تسلط اقليت )3فشار براي هماهنگي )4مسئوليت مبهم 43 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي فنون تصميم‌گيري گروه,ي: طوفان مغزي گروه اسمي فن دلفي مالقاتهاي الکترونيکي 44 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي طوفان مغزي: از مشهورتري,ن فنون براي ايجاد خالقي,ت اس,ت زيرا ف,ن نس,بتا س,اده‌اي اس,ت که فشارهاي وارد براي هماهنگ,ي در گروه را کاه,ش مي‌ده,د تا ايجاد راه‌حلهاي تازه به تاخير نيفتد. 45 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي قوانين طوفان مغزي: هيچ عقيده‌اي مورد انتقاد قرار نمي‌گيرد. هر چه عقايد بنيادي‌تر(راديکال‌تر)باشند بهتر است. کميت ارائه عقيده مورد تاکيد است. اصالح عقايد بوسيله ديگران تشويق مي‌شود. 46 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي روش گروه اسمي: در اين روش اعضاي گروهي که در موضوع مورد نظ,ر براي تص,ميم‌گيري صاحب نظ,ر و مجرب هستند گرد هم مي‌آيند. 47 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي فن دلفي: در اي,ن روش براي تص,ميم‌گيري در ي,ک مورد خاص گروه,ي از افراد ص,احب نظر را انتخاب و نظرات آنان را با پرسشنامه جويا مي‌شوند. 48 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مالقاتهاي الکترونيکي: اين روش جديدترين شيوه تصميم‌گيري گروهي است و روش گروه اسمي را با فناوري پيشرفته کامپيوتر درهم مي‌آميزد. 49 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مزاياي اصلي مالقاتهاي الکترونيکي: گمنامي درستکاري سرعت 50 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي تعريف برنامه‌ريزي: تعيين ماموريت سازمان ،مشخص کردن هدفها و پديد آوردن برنامه‌هاست. 51 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي تعريف ماموريت سازمان: تصويري استوار و بلند مدت از وضعيت آينده سازمان. 52 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي هدف‌هاي سازماني: منابع و تالشهاي سازماني را در جهت اجراي ماموريت سازمان هدايت مي‌کند. 53 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي سطوح هدفها بيانيه ماموريت هدف‌هاي راهبردي هدف‌هاي راهکاري هدف‌هاي عملياتي 54 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ماموريت ماموريت برايمسافران غذاووجاجابراي خدماتغذا آوردنخدمات فراهمآوردن فراهم مسافراندردlر سودآور طورسود دنيابهبهطور سراسردنيا سراسر آور هدف‌هاي راهبردي مدير عامل افزايش %15درآمد خالص ساالنه17%سود ساليانه منصفانهحفظ موقعيت رهبري بازار از نظر کيفيت جا و غذاايجاد فرصتهاي بازرگاني جديد در بازارهاي بين المللي رو به گسترشهدف‌هاي راهکاري معاونت مالي کاهش هزينه‌هاي وامتا %10 حصول ميانگين %6بازده از سرمايه‌گذاري‌هاي کوتاه مدت هدف‌هاي عملياتي مدير -حسابهاي دريافتي هدف‌هاي عملياتي مدير هتل ماشيني کردنگزارشهاي حسابهاي دريافتي اجراي برنامه آموزشکيفيت خدمات براي همه کارکنان فرستادن فاکتور55 بانک -کاهش هزينه عملياتي هدف‌هاي راهکاري معاونت عملياتي گشايش 150هتلدر همه جهان نايل شدن به %99رضايت مشتري براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي هدف‌هاي راهکاري معاون بازاريابي افزايش درآمد هراتاق هتل تا %20 اجراي فعاليت تبليغيداخلي هدف‌هاي عملياتي مدير -فروش جشنها توسعه فروش-افزايش هزينه الزم ابعاد برنامه‌ها: 56 ‏بعد سطح برنامه‌هاي راهکاري برنامه‌هاي راهبردي عملياتي ‏بعد زمان ميان مدت بلند مدت مدت ‏بعد قلمرو: برنامه‌هاي محدود به بخش برنامه‌هاي فراگير ‏بعد استمرار ‌هاي برنامه برنامه يکباري فيضي ومديريت طاهره سازمان ‌هاي هميشگي براساس كتاب مباني برنامه‌هاي کوتاه ابعاد چهارگانه برنامه‌هاي سازماني برن ا م ‌ه عمليات هاي ي بعد س طح هاي ‌ه برنام گي بعد رار ستم يش هم ا 57 برن ا م ‌ه راهبرد هاي ي هاي ام ‌ه برن ري يکبا برنامه برنامه سازماني سازماني هاي ام ‌ه برن گير فرا دود ح هاي م ي از امه‌ هاي برن ش خ به ب مان سازمرو د قل بع ب ر ن ا مد م ‌ه ه ا ي ت بلند ب ر ن ا بع مد مه‌ ه ا د ي ت ک و ز تا ه مان براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي انواع برنامه‌ريزي: ‏برنامه‌ريزي رسمي 58 ‏برنامه‌ريزي غيررسمي براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي فرآيند برنامه‌ريزي ماموريت 59 هدفها برنامه‌ها براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي اجرا ويژگي‌هاي خط‌مشي: )1صراحت و وضوح )2قابليت اجرايي )3قابليت انعطاف )4جامعيت )5هماهنگي )6مستدل بودن )7از قوانين قابل تفکيک باشد )8مدون و مکتوب باشد 60 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي انواع خط‌مشي: )1خط‌مشي‌هاي اساسي )2خط‌مشي‌هاي کلي )3خط‌مشي‌هاي واحدي 61 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مسئوليت برنامه‌ريزي : ‏متخصصان برنامه‌ريزي ‏گروه ضربت برنامه‌ريزي ‏بر عهده خود مديران 62 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي انواع هدف‌گذاري: هدف‌گذاري سنتي هدف‌گذاري بر مبناي هدف 63 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ما نياز داريم عملکرد شرکت هدف مديريت عالي را اصالح کنيم ((ما ميخواهيم بهبود در منافع اين قسمت حاصل شود)) هدف مديريت بخش (افزايش منافع بدون توجه به وسايل) هدف مدير قسمت ((نگران کيفيت نباشيد فقط سريع کار کنيد)) هدف‌گذاري سنتي 64 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي هدف فردي کارکنان هدف‌گذاري در مديريت بر مبناي هدف هدف‌هاي کلي سازمان هدف‌هاي بخش هدف‌هاي قسمت هدف‌هاي فردي 65 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مدير ‌ريزي برنامهه ‌ريزي برنام مشترک مشترک و اهداف تعييناهداف ••تعيين معيارها تعيينمعيارها ••تعيين عملکردها انتخابعملکردها ••انتخاب فردي اقدامفردي اقدام اجرايي وظايفاجرايي ••وظايف مشترک کنترل مشترک کنترل نتايج بررسينتايج ••بررسي (کارکنان) (کارکنان) • حمايت •حمايت مفاهيم شرحمفاهيم ••شرح • در نظردر تجديدنظر •تجديد مديريتبربر چرخهمديريت چرخه هدف مبناي مبناي هدف (مدير) (مدير) کارکنان چرخه مديريت بر مبناي هدف به عنوان نظام يکپارچه برنامه‌ريزي و کنترل 66 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مرحله :1 هدف‌گذاري مرحله : 2 برنامه‌ريزي مرحله :3 اجراي برنامه‌ها فرآيند مديريت بر مبناي هدف 67 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي مرحله :4 ارزيابي عملکرد ابزارهاي برنامه‌ريزي: ‏پيش‌بيني برآورد شراي,ط ي,ا رويدادهاي آينده بر اس,اس اطالعات جاري ،پژوه,ش و تجربه گذشته. ‏جداول زماني فرآيندي براي تنظي,م فهرس,تي از جزييات فعاليت‌هاي,ي ک,ه باي,د براي تحق,ق هر هدف اجرا شود. 68 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي انواع پيش‌بيني: پيش‌بيني اقتصادي پيش‌بيني فني پيش‌بيني روند اجتماعي پيش‌بيني فروش 69 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي جداول زماني: ‏نمودار گانت اي,ن نمودار معموال در برنامه‌ريزي پروژ,ه ب,ه کار م,ي رود و فعاليتهاي مختلف،زمان الزم و وضعيت جاري هر فعاليت را در پروژه مورد نظر نشان مي‌دهد. ‏فن بازنگري و ارزيابي برنامه(پرت) نمودار گردش کاري اس,ت ک,ه توال,ي فعاليتهاي مورد نياز براي تکمي,ل ي,ک پروژه را نشان مي‌دهيد. 70 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي براي استفاده از شبکه پرت مدير بايد: )1فعاليتهايي که بايد اجرا شوند را معين کند. )2توالي فعاليت ها را مشخص کند. )3زمان مورد نياز براي تکميل هر فعاليت را تعيين کند. )4شبکه را ترسيم کند. )5بلندترين مسيري را که در شبکه براي تکميل پروژه وجود دارد را معين کند. 71 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي تعاريف کليدي در شبکه پرت: ‏رويداد: نشانگر آغاز و انجام يک فعاليت است. ‏فعاليت: اجزاي اصلي تشکيل دهنده يک برنامه يا يک پروژه است. ‏مسير بحراني: مسيري که از اولين رويداد تا حصول هدف به حداکثر زمان نياز دارد. 72 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي نمودار شبکه پرت براي بنا کردن يک ساختمان 3 ‏K 1 4 ‏I 5 ‏J 3 ‏H 5 6 5 ‏G 5 73 ‏D ‏E ‏F 3 ‏C 14 ‏B 3 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي 6 ‏A 10 شروع رويداد قبليزمان مورد انتظار شرح فعاليت رويداد (برحسب هفته) 10 تائيد طرح و گرفتن مجوز ‏A 6 حفر گاراژ زيرزميني ‏B 14 6 3 برپا کردن اسکلت و ديوار ساختن کف اتاقها ‏C ‏D نصب پنجره ها ‏E ‏C 3 ساختن سقف ‏F ‏D,E,F 5 ‏G 5 ‏D 4 ‏I,H 3 ‏J 1 سيم کشي داخلي نصب آسانسور دادن پوشش کف و قالبندي قرار کردن قرار دادن درها و طراحي تزييني داخلي مروري بر گروه مديريت ساختمان ‏G ‏A ‏B ‏C ‏C 74 براساس كتاب مباني سازمان ومديريت طاهره فيضي ‏H ‏I ‏J ‏k تعريف تصميمگير ي برنامهريز ي تصميمگيري گروهي گروه طوفان فن دلفي اسمي مغزي برنامهريز ي فرآيند برنامهري زي تعريف ماموريت سازماني هدفهاي سازمان ي برنامهريز ي انواع هد مسئله انواع ف سطوح تصميم هدفها شرايط تصميمگير استمرار ي برنامهريز ابزارهاي اطمينا سازماني مديريت ي برنامهريزي ابها قلمرو ن مخاط بر مبناي عدم ابزارهاي تصميم م برنامهريزي ره هدف اطمينان چارچوب مدلهاي درخ ماتري تحليل زماني تصميمگيري فرآين ت مزايا و س نقطه اجراي د تصمي محدوديتها سود سربهس برنامهها سطوح م ر پيشبين برنامه جدول هيئت اجراي كالسيك ادار ي مسئوليت زماني نظرات ي برنامهريزي پيشبين برآورد تحليل ي بازنگري فن فرآيند نقش متخصصان عقالني نيروي مقدماتي سببي نمودار و ارزيابي برنامهريز گروه فردي صميمگيري ت فردي زماني گانت برنامه(پرت) عقالني ضربت مديران ي رضايتمندي محدود طاهره فيضي مطالبومديريت مباني سازمان براساس كتاب 75 فصل 3 خالصه نمودار

51,000 تومان