صفحه 1:
یل رت اس
0
2-7 برنامه ريزى روستايى در ايران
ee dea re ald oe ee ca
صفحه 2:
صفحه 3:
:فصل اول 3
تعاريف و مناهيم و اهميت برنامه ريزى روستايى ايسان
صفحه 4:
اهمیت و ضرورت برنامه ریزی روستایی در ایران
4
دراقتصاد کشور ما روستا و روستانشیتی همواره از چنان اهمیتی برخوردار
بوده که میتوان گنت سینوشت کتو در هر دوره از تاریخ به سینوشت
روستاها بستگی داشت ۱۱
روستاییان هم از لحاظ اجتماعی و یی وزثه ای به حساب میامده اند و هم
از لحاظ اقتصادی نقش تعیین کننده ای داشتتد تولیدات روستاها تغذیه مردم را
در شهس و روستا به عهده داشته آند و مازاد این تولیدات به صورت اقلام
صادراتی به خارج از کشور صادر میشده آست .
صفحه 5:
روستا و کشاورزی د ر برنامه ریزیها از اولوبت سابق خود برخوردار گردد سه دلیل عمده
که این اولویت را توجیه میکند به اختصار به قرار زیس است :
صفحه 6:
6
1 تقاضای روز افرون بر مواد غذایی
جمعیت ایرران از حدود سالهای ۳۰ ۱۳ تدریجا رو به رشد گذاشت و از حدود ۱٩ میلیون نف در سال
به حدود ۷/۳۳ میلیون در سال ۱۳9۵ به حدود ۸/۵۵ میلیون نف در سال ۱۳۷۰ رسید یعنی
۰ سه بررار شدن جمعیت در فاصله ۳۰ سال به معنای مصرف و تقاضای بیشتر مواد غذایی است
اگر روستا که فعلا مک اصلی تولیدات کشاورزی است نتواند به اين تقاضا پاسخ بگوید ارز به
دست آمده از روش نفت به جاى اين كه صرف ورود ماشین آلات مورد نیاز صنایع و کشاورزی گر
. دد به مصرقٌ ورود مواد غذایی از خارج میسد
صفحه 7:
لهميتمواد خام كشاورزوبه عنولنزمينه ررشد صنعت 2
در حقيقت رشد بخش مهمى از صنعت
كشورمان به مواد خام كشاورزى
بستكى دارد و بدون توليد كافى اين
مواد بعضى از صنايع دجار اشكال و
احتلال میگردد صنایعی چون نساجی
- چرسازی و کفاشی - کاغذ و
صنایع غذایی و غیره از این جمله
آند.
اتعودار ١ سهم نعالتهاى اقتصادى در محصول ناخالص داخلى به تيمت عوامل : 1591
aT test ۲ TA cin
9 را ور اوه ری کر
اب وق وا را
بت مواد خا مکشاورزی + نان زسف شب صنیت.
صفحه 8:
د بأ برنامهريزي دقيق و أصولى روستايى در رقع آنها كوشش به عمل أورد.
وليد ناخالص داخلى بای
بوده استو قطعا اين اقلام صادراتى
نقش مهمى در موازنه ارزى
ao oe >
صفحه 9:
5
[ 3 تعمیم عدالت اجتماعی و تعادل بیشتم بين سطح زندكى در شه و رو ۳ ۱
توزیع مطلوب جمعیت در زمین و هدایت رشد و مساعد سازی محیط به منظور حود اتکایی
8 مت در محصولات اساسی کشاورزی توسعه جامعه روستابی جایگاه 47 ٩
ریری توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور و آمایش سزمین به خود اختصاص ۶
است .
0917 مرگ و جمعیت جامعه روستایی در بیش از ۰" هزار سکونتگاه روستای
00
اتوزيع شد
صفحه 10:
10
ke
روستاههای متعدد (-دود
tho, هزار آیادی
صفحه 11:
11
2 روند مهاجرت از جامعه روستایی در سالهای اخیس به علت كمى يا نبود اشتغال » خد مات و
آیگانات رفاهی در روستاها الا بوده و به صورتی غیس متعارف د رآمده است.تمرکن نامتتاسب
امکانات در شهرها در تشدید مهاجرت و جذب بیش از نیمی از رشد طبیعی جمعیت روستایی سهم
اساسی داشته است .
3 درآمد روستاییان ایران به علت پایین بودن قیمت محصولات و بالا بودن ضایعات و همچنین
پایین بودن مینران محصول در واحد سطح به طور کلی کم و براى یک زندگی ضبتا ممرفه کافی
کینیت و کمیت رفاه در سطح روستاها و در جامعه روستایی به علت نبود یا کمپود خدمات
١ اد مانند آموزش وبهداشت ت - آ-ب آشاميدنى سالم -خدمات فنى و برق وراههاى ارتباطى
نامناسب است و روی هم رفته کیفیت زندگی بمخورداری از رفاه در روستاههای RAs)
مقایسه با زند گی شهری در سطح پایینی قرار دارد ۰
صفحه 12:
2
۴ ۳ :ماس برنامه ریزی و غير مسوول و ناآگاه و بی توجه بودن مدیریت دولتی
9و زار های محلی در جامعه روستایی باعث از بین رفتن مدیریت سنتی و ایجاد
و تکیهای شدید به تصمیمات و اقدامات دولت مکی شده است .
3 ۰ جامعه ر وستایی ایران فتروتفاوتهای فاحش درسطح زندگی درامد ومییزان
بجورداری از رفاه ودسترسی به خدمات به چشم میخورد.
ر نظام تكامزيافته مراكن جمعیتودر جامعه روستاییکه ارتباطی ۰ ٩.
Leas و5 شاور زو روستایینداره و هماهنگباجامعه شهري نیست رسانیدن
مات شنی- اداری- (جتهاعیو به وجود آوردندیگر
۰ عوامل پیشرفت را در جامعه روستایی مشکل نموده است
صفحه 13:
مبانی کلی منطقه بندی در جامعه روستايى ايران
13
دریک نگرش کلی و در حد پایه آمایش سسزمین بس اساس پدیده هایی نظیس رو ستاها
تراکم جمعیت در آنها پر کندگی و فواصلشان از یکدیگر 7 رابطه روستاها با
شهرها و عواملی همچون شرایط اقلیمی و قابلیتهای طبیعی چهار نوع منطقه د
. رسطح کشور قابل تشخیص است
در طرح پایه آمایش سزمین ,تتسیم بندیهای فضاهای روستایی از نظس توسعه به قرار
زیراست
صفحه 14:
14
1 مناطق توسعه یافته تر
دارای قابلیت بالقوه و بالفعل قوی از نظم منابع انسانی , مراکم جمعیت و روستاها م زیمبتاها و
ماع طبیعی و اقتصادی هستند.
2. مناطق رو به توسعه
دارای قابلیتهای بالقوه قابل ملاحظه و تا حدی دارای قابلیت بالفصل از نظم منابع انسانی 7
تراکم جمعیت و روستاها - زیربناها و منابع طبیعی و اقتصادی و ارتباط به نسبت خوب با
مناطق توسعه یافته زر هستند .
3 مناطق حاشیه اي دارای قابلیت توسعه
٩ ار بالقو» و پالفیل از نظم منابع انسانی - تراکم جمعیت - روستا -زیربناها و
الا طییعی و اقتصادی که نسبت به منطقه فوق ضعیفتر میباشد ار تباط این مناطق با مراك
توسحه نسبتا ضعيف میباشد .
صفحه 15:
4. مناطق حاشیه ای با قابلیت
محدود برای توسعه
امتطق بتدى OIE روستاهای كشور
Macro sepionaldevsion ofthe country's provinces
ee اف
a
ا مط ری هی موی ره
OO یی
صفحه 16:
استراتری توسعه مناطق چهار گانه روستایی بر حسب اولویت :
16
توسعه مناطقت وسعه یافته تم .4
2. تقویت نواحی عتب نگه داشته شده اما مستعد ( مناطق رو به توسعه و مناطق حاشیه ای دا رای
قابلیت توسعه )
. حفظ منابع حاشيه لوبا قابليتمحدود در حد ممكن .29
صفحه 17:
17
لستراتژیآمایشناطقت-وسعه یافته تس روستایی_1)
- خاگید ی توحه نما فدلیتهای کشاورزی باناکد مخت مر دول محصولات ای
را دا و و ار
کننده از این مواد یا بازارهای شرا محلی ایجاد صنایع عمومی با بازار محلی
- سازماندهی خدماتی این مناطق متکی بردو مرکن است ,شهر کوچک (۱۰ تا ۲۵ هزار نفس جمعيت
و روستاشهر ۲ تا ۱ هزار نف جمعیت)
صفحه 18:
18
لسترلتنیآمایشمناطقرو به توسعه روستایی. ۶
- - تاکید بر توسعه تمام فعالیتهای کشاورزی پا تاکید بیشتر بر تلفیق زراعت و دامداری و
اصلاح کشت دیم و فشرده كردن هر چه و د راراضی آبی .
- - استقرار صنايع بيوسته به کشاورزی "صنایع دستی و فعالیتهای معدنی و صنایع ساده
استفاده کننده از این مواد همکی با باژآر شرا محلی و ایجاد صنایع عمومی با بازار محلی
— سازماندهی خدماتی این متاطق مکی برسه مک است : شهر کوچک - روستاشهر -
روستاهای مرکتری ( با جمعیت حدود ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نف )
صفحه 19:
19
.استرلتشىآمايشمناطقحاشيه لودارلوقابليتتوسعه 3 .
. زراعت ودامدارى واصلاح كشت ديم Gab تاكيد ب - -
- - استقرار صنایع پیوسته به کشاورزی و صنایع دستی و فعالیتهای معدنی و صنایعساده استفاده
کننده از این مواد با بازارهای فرا محلی .
- - سازماندهی خدماتی این مناطق متکی برسه ممرکنز است : شه کوچک - روستا شه و
روستاهای مکنری ( با جمعیت بیش از ۵۰۰ نف )
صفحه 20:
20
4 استراتژی آمایش مناطق حاشیه ای با قابلیت محدود بای توسعه
- تاکید بیشتریرمحصولات کشاورزی متتوع وسودآور.
- استقررارصنایع پیوسته به کشاورزی - صنایع دستی و فعالیتهای معدنی و صنایع ساده استفاده
کننده از این مواد با بازارهای فرا محلی .
- سازماندهى خدماتى اين مناطق متكى برريك نوع مركن است : ( باجمعيتى بيش از ٠٠٠١ نف )
صفحه 21:
Za
جامعه عشاییی
اولا حفظ حد متناسبی از جمعیت عشایمی منطبق با منابع و مراتع عشايرى و بهبود شرايط
زیست عشایر بر کوچرو از طبریق عرضه خدما ت سیا ر وثابت درمسیم کوج آنان ثانیا جذب
واسکان تدریجی جمعیت مازاد مهاجرعشایری به ممراکر روستایی با حنظ دامداری به عنوان
فحالیت غالب آ نان.
صفحه 22:
بی آمایش جامعه عشایری
22
در مناطق بلاق
= دمات رسانى در حد مورد
؟ رنه های متاسب برای استفرار فعالیت های مربوط به دامداری.
۳ ایجاد زمینه های مناسب بای اسکان مهاجرین عشایری.
در مناطق قشلاقی:
2-1_ مناطق قشلاقی دارای آب کافی
-سترراتی امایش بلند مدت مشابه استرراتژی مناطق رو به توسعه روستایی خواهد بود
١ لادان قشلاقی با كمبود آب
- استراتنرى آمايش بلند مدت اين مناطق مشابه استراتنرى مناطق حاشیه ای روستابی خواهد بود .
صفحه 23:
:فصل دوم 29
مبانى مضمونى برنامه رمزى روستايى:
صفحه 24:
صفحه 25:
25
۱ چرا باید برنامه ریزری کرد
برنامه ریزی را یکی از اساسیترین " نیو مح رکه اجتماعی جامحه به حساب آوردن برداشتتی
«CoV SEEN
تحول از حامحه ای که با اصول سیاست بازار آنزاد اداره میشد به جامعه ای که دخالت دولت در
بسیاری ازجنبه های زندگی روزمره آن به درجات مختلف پذیررفته شده بسیار سریع بوده است .
0
خصوصيات اصلى > crs tub عمومى شامل تعدادى عمل متوالى و كام به كام است که بای حل
. مسایل آینده طراحی شده اند
صفحه 26:
6
تمام ررنامه ریری یک فرایند پی در پی و گام به گام است که می توان آن را در یک حالت کلی به
چند مرحله به شرح زیر تقسيم كرد:
- شناسایی ساله
فرمول بتدی هدفهای کلی و هدقهای خاصتر و سنجش پذیرتس ممربوط به مساله
- شناسایی محدودیتهای احتمالی
پیش بینی وضعیت آینده
- ایجاد و ارزیابی یک سلسله اقدامات جایگزین
vals) = نامه ای ترجیحی که در شکل عامخود بتواند هس lected Us راهبردى
رايه علاوه يك برنامه مشخص دز ب ركيررد.
صفحه 27:
برنامه ريزي از زبان "فریدمن ۲
" برنامه ریززی اساسا یک روش اندیشیدن ه مسایل اجتماعی و اقتصادی است , چهت گییری ببرنامه
ریزی عمدتا به سوی آینده است , عمیقا به ارتباط میان هدفیا و تصمیمهای جمعی مربوط بوده و
بای جامع بودن خط مشی و برنامه تلاش میکند هم جا كه اين شیوه های تفکس به کار رفته با شد
این استتباط وجود دارد که نامه ریزی در حال انجام استه ۲۰
صفحه 28:
جایگاه روستا در زنجیره برنامه ریزی
تنوع گستررده ای از انواع ببنامه ریزی در این چارچوب کلی برنامه ریزی وجود دارد .
نخستین و شاید بنیادی ترین تفاوت تفاوت میان بررنامه ریزی کالبدی و برنامه ریزی اقتصادی است
. برنامه ریزی کالبدی. , برنامه ریزی ساختا ر کالبد ی یک حوزه روستایی است ( کاربسی
زمین , ارتباطات , تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و رفاهی عمومی و غیم» در روستا ),
برنامه ریزی اقتصادی بیش از بررنامه ریزی کالبدی از طرريق روستاييان و به طور کلی بخش
خصوصی عمل میکند. بررنامه رییری بمرای یک منطقه روستایی است که در سطح پایین بررنامه
ریزی بعد از شهرستان جای میگیرد . ببرنامه ریزی روستابی فرایند فرمول بندی و توضیح.
هدفهای اجتماعی و اقتصادی در نظام فعالیتهای مناطق غیمشهری است .از این رو تحهی مراک
عمده اسکانی روستایی به ویثره نقاطی که قابلیت تحول دارند و پذیرای تغییرات ساختاری و
. جذب سسرمایه گذاربهای زیزبنایی هستنده ضروری است.
صفحه 29:
9
ایجاد زیم ساختهای اقتصادی , اجتماعی و کالبدی , در واقع محورهای عمده تجهیز
مسیر و روند توسعه پویای جامعه روستایی است .
اشرات زیم ساخت بر روند تحول جامعه به شرح زیر است .
1 زیر ساختها به طور مستقیم بر تولید روستایی تاثیر میگذارند .
۲ زیرساختها به ایجاد اشتخال و تنوع فعالیتهای غیم کشاورزی کمک میکند .
۳ زیرساحتها به افنرایش نرخ رشد بخشهای اقتصادی یاری مینماید .
صفحه 30:
طبقه بندی کلی زیرساختها به شرح زیر است
الف ) زیر ساحتهای کالبدی ؛ شامل :
1. حمل وتقل و ارتباطات
۲ کشاورزی
ب) زیرساختهای اجتماعی شامل :
1. بهداشت و درمان
۲ آموزش و پررورش
. مسكن
ج) زيرساحتهاى نهادى شامل :
. نهادهایی که کار کرد مناسب اقتصادی و اجتماعی و کالبدی را تسهيل ميكند
صفحه 31:
عناص رو اجراى آن به قررار زيى است :
, بعد فضابى : بعد فضابى و مكانى اجراى برنامه , زير ساحتها , منابع ومواد از جمله تاك ١1
. آب وهوا را شامل ميشود
۲ بعد زمانى : عامل زمان بايد با بعد فضایی , زیست محیطی و ارزشهای جامعه به گونه ای
ترکیب و هماهنگ شود که فرایند اجرای برنامه ریز روستایی در زمان مناسب و صحیح رخ
دهد ب
۳ عامل زیست محیطی : حنظ محیط زیستی و ارزشهای آنن در برابس انواع آلودگیها و
تخریبها اهمیت بسیار دارد .
4 _ عامل ارزشها : بررای نامه ریزی و اجرا صحیح طرحهای توسعه روستایی باید همواره
ارزشهای ,اجتماعی باقتصادی بسیاسی و مذهبی جامعه روستایی در نظر گررفته شود.
صفحه 32:
فصل سوم : 2
برنامه ريزى روستايى در ايسان
صفحه 33:
ضرورت برنامه ریزی روستایی در ایران
33
بیشتری احساس میشود .
روستاها به نظ برخى از اين برنامه ریزان روستا نديدهه مكانهايى طبيعى هستند و روستاذة
شرایط خاص زندگی خوه را با این امکانات طبیعی ه اند و به دلایلی از
برنامه رمزى روستايى در بسيارى از موارد عملا يذيرفته نشده بلکه كن طور كه بايد هنوز رویه
ها وفنها وروشهاى خاص خود را ذ
ا است . به سب تفاوتهای اجتماعی »افت ادى؛ فرهنگی و
طبیعی جوامع روستایی تعیین هر گونه چارچوب
امکان بیس ذیست ۰
ثابت برنامه ریزی بررای جوامع روستا
صفحه 34:
34
ج ee لكيه وليل وجود امكانات رفاهى در
شهرها و آفات - يايين بودن درآمد - عدم تخصص وبهارت فنى كشاورزى در
روستاها , وجود امكانات آموزشى ودرمانى در شهررها وققدان آسن در روستاها به
ماكر شهرى كه داراى امكانات مختلف اجتماعى و اقتصادى هستند مهاجرت از سوی
روستاها به طرف شهرها مشکلات افنرایش جمعیت و ترا کم آن در (شهرها مشکلات
مربوط به مسكن , توسعه ناموزون شهرها -
صفحه 35:
روستا و روستاییان و توسعه روستایی
روستاییان یعنی :
- منشا تامین نیرروی انسانی هر جامعه
- عاملان سازندگی و آبادانی هر سرزمین
- مولدان خستگی ناپذیر در مبارزه با ناملایمات طبیعی
استقلال اقتصادی هر کشور
355
صفحه 36:
36
توسعه روستایی یعنی :
> - رشد اندیشه های سازنده در خودیاری و همیاری اعضای جوامع روستایی
- - بهره ببرداری بهینه از منابع موجود و عوامل در دسترس مولدان جامعه روستایی
- - گسترش تشکلهای تعاونی و نهادهای اجتماعی در جوامع روستایی و اداره آنها به توسط خود
روستاییان
توسعه روستا یعنی :
بلوغ اندیشه ها و تلاش پیگیس و اقدام مصممانه روستاییان بای بهسازی جامعه خویش از طریق
حودآموزی . خودیاری و همیاری .
صفحه 37:
357
توسعه روستايى مستلزم
- برنامه ريزريهاى بلند مدت و كوتاه مدت آموزش
- رفع تبعيض و محو آثار آسن در ارايه خدمات دولتى به جوامع
روستايى
- رونق بخشيدن به فعاليتهاى كشاورزى به عنوان اشتغال غالب مردم
- كسترش سمايه كذارى و تلاش در ايجاد رونق اقتصادى در جوامع
روستايى
صفحه 38:
صفحه 39:
ویخگیهای نظام ببرنامه ریزی در ایران را میتوان بسه شرح زیس
خلاصه كرد: 9 3
| حاکمیت برنانمه ریزی اقتصادی و بخقى
در نظام برنامه رییری کشور بعد اقتصادی و کمی برنامه ریزی بر ابعاد اجتماعی و منطقه ای
آن بمرتری قاع دارد ۰
2 اهمیت رشد اقتصادی
ضابطه اقتصادی بودن قعالیتها وت تلاش در راه حصول به رخ رشد بالاتم در زمینه تولیدات
بخشهای مختلف اقتصادی ,هدفهای برنامه را تشکیل میدهد.
3 رجحان برنامههای کوقاه مدت و میان مدت به برنامه های بلند مدت
ترجیح دادن به جنبه های کمی در بمنامه ریزیها سبب مشود تا دستیایی به موفتیت و رشد
اقتصادی در کوتاه و میان مدت مد نظر قرار گید .
صفحه 40:
40
ب خشیپ ودنوظایفو اختیاراتمیانماجع برنامه ریزیو اجرلیی 1
دامنه وسیع عملکد وزارتخانه وتقسیم بندی وظایف موجود در سازمان برنامه و بودجه ونظام
. بررنامه ریزی کشور بیشتر در چارچوب برنامه ریزی بخشی است
حنظ قدرتهای مکزو( بسنامه ریزواز بالابه پایین) 2
حنظ وحدت ملی از طريق قد رتمند شدن هر جه بيشتر "م كن "و "مركن مدارى " در اداره
. امور جامعه نظام اداری کشور را به شدت متمکن نموده است
تصمیم گیرومت صکز , لجراونيمه مت مكن .3
صفحه 41:
41
1 بی هویت بودن مناطق روستابی
در نظام برنامه ریزی کشور متوله "محلی - روستایی "
رینزی ( محلی - روستایی ) جایگاهی ندارد .
2 . فتدان نهادهاى محلى
عدم وجود نهادهاى محلى منتخب مردم ( شوراهاى محلى ) و فقدان سازمانهای یک پارچه توسعه
منطقه اى به ويه مناطق روستايى در كشور , نخست مدلول تاکید و پافشاری بر پدیده
اقتصادى است . دوم بز ركترين عامل به فر اموشى سيررده شدن مناطق روستابى در نظام برنامه
ريزى كشور ميباشد .
اخته مانده و فرآیند برنامه
صفحه 42:
ان نمایانگر خصوصیات مر کن مداری آن
سور
ده ویثشگی نظام برنامه ریزی در ۱
صفحه 43:
43
پیامد تمکن گرابی و ارات نامطلوب آن در توسعه روستاهای ایرران
از پیامدهای 25-5 مداری در کشورهای جهان سوم به وجود آمدن شهررهای خیلی بزرگ انگلی
در این کشورها است .توسعه تنها یک شهربه قیمت ویرانی و عقب ماندگی همه کشور تمام
میشود .
. سرمايه های یک کشور را میبلعد .١
مسیرهای بنزرگ مهاجرتی را به سوى حنود مر a
. ميان م2 3 اسان شهرها يسيار بالا ست ۳
اطق کشور
6 در توسعه و پیشرفت سایر مناطق
صفحه 44:
سازماندهی و گر"
ار برتامه ویر در ۱
44
. در حال حاض نظام نامه رینری کشور از نظر سازماندهی متشکل از اجرای زیم میباشد
- رهب یاشورای رهبیی
شورای نگهبان
- مجلس شورای اسلامی
هيات وزيران
شوراى اقتصاد
سازمان برنامه و بودجه
وزارت امور اقتصادى ودارايى
7 نظیانکی
صفحه 45:
دستگاههای اجرایی
= کمیتههای مشترک برنامه ریزی من ۳
شوراهای اسلابی کشور AS ANAK.
صفحه 46:
46
جامعه مشمول بررنامه ریزی روستامی
1._برنامه ریزی روستایی باید ساکنین مراک عمده روستایی را که در اولویت برنامه ریزی
مشخص شده در ۱ ۱۳۰
۲ گروههای مشمول هدف برنامه
۳ گروههای محروم
صفحه 47:
47
شرایط موفقیت برنامه های روستایی
1. موسسات و نهادها : مجموعه نهادهای ذیرربط محلی به کار گرفته شود .
۲ مشار کت عمومی
۳ بازخورد دانش و اطلاعات : ارزیابی دقیق موفتیت و شکست گذشته و dle ببرنامه
( قاط قوت وضمتا,)
صفحه 48:
مسایل و مشکلات برنامه ریزی روستایی در ایران
مسایل و مشکلات مربوط به فضای بررنامه ریزی
1._ عدم پذیرش ضبرورت برنامه ریزی روستایی در مجموعه مدیرریت سیاسی کشور
ee eee ee ee eee a
فرهت
۳ فتدان سا زگاری بین فضای کلی سیاسی - اجتماعی کشور در ارتباط با حدود
مالكيت
مشخص نبودن حدود مالکیت برنامه به لحاظ درجه و مییزان اجباری پا ارشادی بودن
۵. نامشخص بودن جایگاه کشور در اقتصاد جهانی و روابط بین العللی
صفحه 49:
49
مسایل و مشکالات در تهیه و تنظیم برنامه
1 خقدان توان اداری و فنی لازع بای بمرنامه ریزی به علت مشکللات موجود
۴.مشخص نبودن مرجع اصلى تصويب برنامه دراز مدت
۳.عدم پیش بینی برنامه ریری فضایی ( آمایش سزمین ) در قوانین و مقرررات ناظس
.وجود ابهام در جایگاه نقش , و وظایف شورای اقتصاد
۵.مشخص نبودن محتوای دقیق برنامه عمرانی ميان مدت
7.مشخص نبودن جایگاه برنامه ریزی منطقه ای در برنامه های میان مدت
صفحه 50:
50
۷.فقدان پیوند ارگانیک ما بین نظام تشکیلات شوراهای اسلامی با نظام برنامه ریزی کشور
مشخص نبودن محوه مشا رکت مردم در مراحل مختلف بررنامه ریزیهای منطقه ای
9مشخص نبودن ارتباط دستگاهها و نظاء آماری کشور با فرآیند بررنامه ریز
0 فقدان هماهنكى بين نظام برنامه ریری مصوب شورای اقتصاد با قوانین تاسیس
وزارتخانه ها
صفحه 51:
51
1 . فتدان هماهنگی بین قوانین تاسیس وزارتخانه ها وقانون برنامه وبودجه درزمينه
مسوولیت تهیه وتدوین بررنامه های بخشی.
- نامشخص بودن سهم دستگاههای دولتی و شوراهای اسلامی در ارایه اطلاعات وتهیه
برنامه.
- عدم صلاحیت فنی و اداری مجامع تصویب کننده ببرنامه های بخشی و منطقه ای
عدم امکان اجرایی ببرنامه رینری در بعضی از سطوح پیش بینی شده
محدود نمودن ومع دستگاه مکنری بررنامه ریزی کشور
۳. فقدان مطالعات جامع بخشی در جهت طراحی مسیرهای عمده توسعه
فقدان سازماندهی مناسب برنامه ریزی بخشی در دستگاههای اجرا
صفحه 52:
۱ فقدان سازماندهی مناسب برنامه ریزی بخشی در دستگاههای اجرایی
۳ نامشخص بودن جایگاه طرح در برنامه عمرانی پنجساله
۳. فقدان مکانیزمهای مناسب بای تصو یب طلسح
6 مشخص نبودن ضابطه تشخیص طرحهای انتفاعی از غیررانتفاعی
0 قابل پیش بینی نبودن متابع لازم برای توسعه به علت اتکای شدید
فتدان مکانیزمهای POY بای تهیه و تدوین برنامه های تفصیلی ارزی
52
صفحه 53:
مسایل و مشکلات دراجرا رنظارت و تصحیح برنامه 53
۱.عدم تناسب abo های تدوین شده با توان اجرایی وظرفیت اقتصادی
کشور
2. ضعن مبانی فرهنگی تبعیت ازنظم بررنامه ای در سطوح مختلف
3. کمبود توان فنی لازهبای اجرای بمرنامه
4. فقدان نظام و سازمان مناسب فنی واجرایی
۵ عدم مشار کت فعال مردم در اجرای برنامه های عمرانی
”.عدم تطابق کافی بین طبقه ای عملیات ببرنامه ها و تشکیلات دولتی
۷ نارسایی در سیستم نظارتی موجود
۸ ناپیوستگی بین تخصیص اعتبارات ,گزرارشهای نظارتی و گزارشهای عملکرد
برنامه ها
9 . ناکفایی مکانیزمهای تشویق و تنبیه و عدم اجرای سیستم ارزیایی
صفحه 54:
:فصل جهارع 4 و
مرورى بس ديدكاههاى و روشهاى توسعه روستايى در ايسران
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
میبرد و تعدادی بررنامه ها و طرحهای ممربوط به بخشهای اقتصا
از کلان مناطق یازده گانه پیاده شوند
در بررسسی بتل آحنرین تکنیکهای مقداری و روشهای تحلیلی که توصیه های بررسی
معقول میسازند به کار گرفته شده اند .
بناب این یافته های این گنرارش را میتوان به عنوان تنها یکی از مبائی متعدد بنامه رینزی منطقه ای
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
اده هاى لازم بسراى ذو
زی و بقیه امور روستاها
را سازماندهی میکینند.
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
“ap 64
نی سوم( ۱۳۰-۱
ارضی و قانون تشکیل انجمنهای ده و اصلاح
امور اجتماعی و عمران
ت سرمایه گذاری کار مهمی د رمتوله عمران
د Nee es رانشان
صفحه 65:
درسه برنامه عمرانی فصل خاصی از منابع عمرانی به روستاها
به نحوی پراکنده و قاعدا در جارچوب اعتبارات اختصاص داده شده بود .
اروستا در برنامه عمرانی چهارم ( ۱۳۵۱-۱۳۹۷ )
عمرانی چهارم از اهداف و سیاسیتهای نسبتا مشخصترى
ی توسعه مورد نظم در برنامه چهارم با همه تاکیدی که بر
دن كشور ورها كردن كشاورزى بود .
محدود به بعد فيرزيكى عمران دهات و منحص به
صفحه 66:
صفحه 67:
روستا در برنامه عمرانی پنجم( ۹۲-۵7 ۱۳)
ترش خدمات به روستاها یکی از اهداف عمده درا
توزیع نا متعادل سیمایه گذاریهای زیس: ۰ خمات و
فاصله بین شهر و روستا پی ریزی شهرهای آینده کذ
تعداد بی شمار دهات وبالاحض بهس» مند ۱ A
فوق یکی از اهداف عمده این نامه به شمار
و روستاهای کشور به صورت ز :
1 شهركيا
۲ مراكن دهستان
۳ دهات
صفحه 68:
صفحه 69:
tote,
rein
(sae
مد وش سا سای را 0۳۸۲۵ پمک رز ار
صفحه 70:
در پی بروز ضعفها و ناتوانیهای برنانمه هاى عمرانى روستايى ؛ روش برنامه ریزی
مکانی به عنوان اولین گام ببرنامه ریزی منطقه ای توسط» آلر » پی» میسیرا به سازمان برنامه
بيشنهاد شد . مهمتررین ویترگی بررنامه پیشنهادی میسرا " برنامه ریزی مکانی " پیوستگی تولید
و اقتصاد با خدمات عمرانی از یک طرف و تمرکن فعالیتها در سطوح مختلف سلسله مراتب با
كرايش خي مهتم كز بود.
صفحه 71:
رب اسلامی
اقدام جمهوری اسلامی ایمان بای محرومي
مرکنری هیاتهای هفت نضره واگذاری احیای اراضى است . ضرورت برا
صفحه 72:
12
بى اساس ماده ی لایحه قانونی وا گذاری و احیای اراضی به چهار بخش تقسیم شدند :
1. اراضی موات و مرتع
۲ اراضی آباد شده توسط افراد یا شرکتها که داد گاه صالح اسلامی به استررداد آنها حکم داده
است
*. اراضى 2b كه قبلا دايس بوده بر حسب ملا کهای رژیم قبلی ملک اشخاص يا موسسات
شمرده ميشده است
eee) =
صفحه 73:
جهاد سازندگی و عمران روستایی
دومین حرکت در مسیر عمران و آبادی روستاها پس از اتقلاب اسالامی قانون جهاد سازندگی .
عمران روستایی در برنامه های توسحه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگب
اولين برنامه توسحه اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی در ۲٩ مداد ماه سال ۱۳۲ بای
تصويب به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد . به تصویب محلس شورای اسلامی نرسید ومورد.
جرا در یامد .هر چند تدوین بررنامه دیگس مدتی به درازا کشید -
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
روشهای برنامه ریزی روستایی در ایران
صفحه 78:
مفاهیم و ضوابط خدمات عمومی در روستاهای ایرران
قبل از بحث در زمینه روشهای تعیین مراک خدمات روستایی لازم میدانیم . برنامه ریزان
روستایی به طور اعم و دانشجویان این رشته به طور اخص مناهیم و استانداردهای خدمات
۰ روستایی آشنا باشند مساله اصلی تعیین کدام خدمت در کدام روستا است
صفحه 79:
تعرریف خدمات عمومی در روستاها 79
خدمات عمومی ؛ خدمتهای هستند که خود دولت و یا زیم نظم او بای
برآوردن نیازهایی که ننع عمومی را در بر دارند صورت میگیرند و بر دو
گونه اند :
- خدمات عمومی اداری
-0 حدمات عمومی تجاری و صنعتی
صفحه 80:
انواع حدمات عمومی 90
طبقه بندی مینماید
Sao ee
ری خدمات را به صور
1. خدمات اجتماعی وبخه شروتمندان( دانشگاههای خصوصی - کتابخانه ها - فررود گاه
ها - گالریها )
۲ خدمات اجتماعی ویژه فترا نظیم تذریحات عمومی 7 کلینیک های بهداشتی عمومی
۳ خدمات ممبوط به زیم ساختهای اجتماعی 7 اقتصادی نظیم سیستمهای آبسانی و
فاضلاب - فرودگاهها - جاده ها - پلیس وت آتش نشانی
5 خدماتی ک به افزرایش کیفیت زندگی منج میشود نظیس مدارس 7 بیمارستانها <
پا رکها و امکانات رفاهی - روشنایی
5. حدماتی که متفقا از سوی بخش دولتی و خصوصی ارایه میشوند نظیم مراقبتهای
بهداشتی - تفرریحات - مسکن سازی
صفحه 81:
91
وزارت جهاد سازند گی حدمات وت آمکانات روستاها را به دو دسته تقسیم میکند:
الف ) امکانات رفاهی
1. تاسیساتی که از احتیاجات اولیه هر روستا بوده
2 تاسیساتی که که در بعضی از روستاها احداث میشوند که مورد استفاده خود
روستا و روستاهاى ديك SANS
ب )مكانات اقتصادى
صفحه 82:
انواع حدمات روستایی
ob < روستایی
- خدمات آموزشی و فرهنگی
- حدمات بهداشتی و درمانی
eee) =
انرژی
- خدمات ارتباطی
- حدمات رفاهی
> حدمات اعتباری
— حدمات تولیدی و پشتیبانی
- خدمات هدايتى و حمايتى
92
صفحه 83:
ضوابطء استانداردها و زرمهای خدمات عمومی در
روستاهای ایرران
تاسیسات فرهنگی
83
جدول شماره 9 : درصد داتش أموزان نسبت به كل جمعيت و مقاطع تحصيلى ومساحت با توجه به
ضولط آموزش و بردرش درسال ۳۵۲
دی
مدرم یدای
۳
مدرتة توس
Virgo ey
Men | ce faces
ناد متحص داش موز
دار
رف 3
ws ۳
هرز "
nse وا
el
enone
qe nen
bs ee
mm | 6
ع | و
اده
bel
بت نگ هد تماب
بسي احسداث مراك نک
صفحه 84:
صفحه 85:
صفحه 86:
تاسیسات تفریحی و اجتماعی
عرال مؤثر در نعين
86
صفحه 87:
انبارها و تاسیسات صنعتی
عرامل مؤثر در نعين
dal
افبرستان خانهفر
روستایی وسجدمیزان جمعبت|
|اهمیث بسیاری ندازد.
87
صفحه 88:
خدمات زیربنایی
شبکه راههای ارتباطی
راههای آسفالته بین شهری
. راههای آسفالته بین روستابی
. راههای شوسه و یا راههای روستایی درجه دو
۰ راههای خاکی ماشین رو و یا راههای روستایی درجه سه
mea
صفحه 89:
ضوابط ممربوط به وزارت جهاد سازند
if 89
الف ) جمعيت
ب )اوضاع اقتصادى و اجتماعى منطقه
ضوابط ارايه شده توسط (EGO@ Jo Kai glgle
1. وضیت اقلیمی
؟.. نوع يوشش راء
۳ عرض و سرعت طسح
صفحه 90:
در ارتباط با عرض راه نکات زیر قابل ذکر هستند 90
۱.هرینه نگهداری
۲ در مناطق حاصلخیز زراعی که جمعیت مرا کمی در آن اسکاه يافته است حداقل عرض باید
در نظم گرفته شود .
1. راههای آسفالته بین شهرری : ( حريم اين راهها از 60 مت تا۳۰۰ متر متفیس است ۰)
2 راههای روستایی درجه یک : این راهها دارای حرییم ۱۳/۵ متس نسبت به محور جاده
بستر ۷ متر با پوشش آسفالت میباشد.
۳ راههای روستایی درجه دو شوسه : حریم این راهها نسب به محور جاده ۵/۱۲ مت است
و بستر آن " مت بدون پوشش آسفالت میباشد .
4 راههای روستایی درجه سه خاکی ماشین رو : حريم اين راهها نين نسبت به محور جاده
۲ متر و بستر آنها 0/۵ میباشد .
صفحه 91:
شبکه آب آشامیدنی
ضوابط مربوط به وزارت جهاد سازندگی
الف ) آپادیهای زیر ۲۰ حانوار به صورت شیر برداشتا عمومی
ب ) روستاهای بين ٠١ تا »0 خانوار ؛ احداث شبکه به صورت شیر
ج ) نگرشی جامع به مساله آبرسانی در قالب طبرحهای مجتمع آبرسانی تا داخل منازل
د ) روستاهای بالای۵۰ خانوار
صفحه 92:
52
ضوابط ارايه شده توسط سازمان اسكاب ( 02600805 )
.سيستم بدون لوله کشی به صورت شیم برداشت عمومى در روستاهاى زيس 1٠٠١ نف 1
«سیستم لوله کشی به صورت شیر بررداشت عمومی در روستاهای بالای ۲۰۰۰ نف ر 2
.سیستم لوله کشی به صورت شیرهای برداشت حخصوصی در روستاهای مکی 3
ر رو Gee
صفحه 93:
شبكه برق
کلیه روستاهای بالای ۵۰ خانوار
کلیه روستاهای زیر ۵۰ خانوار
عوامل موش در اولویت بندی روستاها عبارت اند از :
1. جمحيت
۲ نزدیکی به انتقال نیرو
۳ وضعیت طبیعی منطقه
> بهره مندی از پتانسیلهای اقتصادی بالقوه
93
صفحه 94:
۱حداث مراک ۱۰ الی ۱۵۰۰ نف دارای خدمات مختلف زیربنایی تجاری و انتظامی
۲ روستای موردنظم حتی الامکان باید دارای خدمات مختلف زیربنایی تجاری و
انتظامی باشند .
صفحه 95:
ب ) مركن بهداشتى و درمانى
١.اين مراكن بايستى در
روستاهایی که به راحتی قادر به
تحت پوشش بودن روستاهای
اطراف هستند احداث شوند .
صفحه 96:
فص هنت 5
روش مكان سكزى ( تعيين ماكز خدمات روستایی)
صفحه 97:
از دیگاه ر. پ . یسم بررنامه رینزی مکانی مجموعه ای است از مفاهیم » رویه هاء
روشها ,و فنون در ایجاد ساخت و تشکیلات مکانی مطلوب .
صفحه 98:
اوش م كدرب
استفده از ره
بندی مراک با |.
رش وزن ب
4. رو:
ش آماری
5. رو
صفحه 99:
جاذبه ای
تاثيررات متقابل دو مرک جمعیتی دارای نسبتی مستقیم با وسعت / حجم این مراک
معکوس با فاصله ین آزهاست .
مقدار وسعت / حجم هس م ,كن ميتوان از ارقام مربوط به حجم جمعیت ؛ اشتفال ؛ د رآمد و
مصرف کمک گر
اين نشان دادن فاصله بین مرا کترا میتوا
فاصله با کیلومتن»
صفحه 100:
نبه ها : در آن جانبه بین مراکر ضبت مستقیمی با جمعیت و فعالیتهای اقتصادی <
003 1 ”ه595
الف ) مدل جاذبه ای
ب ) مدل پتانسیلی مکان یاب : یکی از موارد کاربرد مدلهای جاذبه ای؛ تعیین اولویتها ميان
مناطق یا روستاهای یک منطقه جهت استفررار فعالیتهای عمرانی پا خدماتی است .
صفحه 101:
3
دو نقطه با جمعیت موجود در آنها نسبت مستقيم »
صفحه 102:
صفحه 103:
محاسنى داشته باشد استفاده از آن محدود میشود به موارد زیر
1 آن دسته از خدماتی که وابستگی عمودی دارند .
٠ آزمسته از خدماتكه ولبستكولفتودا
یک حالت یکنواختی نه تنها در خصوصیات جفرافیایی:
منطقه نين وجود داشته باشد .
صفحه 104:
صفحه 105:
پپداشبار
بیمارستان
بيمارستان منطفه درجه يك
دراه روستایی با یک پزشک
«رمانگهمرگزی با چندپزشک
دیستن ند اه ازلاس رل نا سرم
NS gs
aye رلهنمابى با مدرسة حرفااى ساده بعد از دبستان
دييرستان اعم ازحرفداى فنى و نظرى و نجربى
تر
صفحه 106:
1. اختیاری بودن امتیازات
۲ همگن نبودن واحد تا
دو رشته مختدف مثلا بهداشت و درمان و آمور
پرورش در صورت برابر نبودن واحد
امتیاز آنهابیای نمونه
صفحه 107:
روش دایم» ای
مرحله اول : دست کم ده رونوشت از نقشه
تما جهات تتریبا ۵۰۰ سکونتگاه خارج از
در هر جهات را شامل شود تهيه كنيد
صفحه 108:
صفحه 109:
اجدول ۱۸: جمعیت سکوتتگاه و تعداد مزسات.
صفحه 110:
حدول فهرست حدمات موسسات در روستاها
صفحه 111:
صفحه 112:
صفحه 113:
صفحه 114:
تعمیرگاه ماشین آلات کشاورزی
تعمیررگاه اتومبیل و موتور سیکلت و دو چرخه
صنایع فرآورده های کشاورزی
aves
بازار روستابی
خرده شروشی
عمده فروشی
اثبار
صفحه 115:
جدول ۱٩ دول کار برا tea
استاندارههای حداکتر
paren
تعداه مراکزی که پرای
شهرستان لازمتد (ناحیه
برای شهرستان)
سطوح مراکز خدماتی در شهرستانه
جمعیت متوسط تواحی
تسهیلات و خدمات
الام برای شرایط sere
صفحه 116:
16
STL Oy) امستاندارد را رای خداکشر فاصله سفری که بای برناعه ریزی در سطع
شه رستان معقول به نظ ميرسد تعيين كنيد .
:مرحله ينجم
حال به تكميل رديفهاى ستون ١ بيردازيد بدين قرتيب كه خانه اول با خانه دوم جهار عدديا
دوعده فاصله داشته باشد و به همین ترتیب تا فواصل بیست و یا هجده ( اگس چنین
مرراکزی موجود باشد ) برسد .
26-22-18-16-14-12-10-8-6-4-2
صفحه 117:
صفحه 118:
:مرحله هشتم.
:حال رقم خانه های ستون.
© ۲
در جدول ۱۸ قید شده به فهست در آورید .
۳۳ چیه کرام (e
د) مراکتر هر کدام را با کل جمعیت خماتی به ترتیب نرولی قید کنید .
) جمعیت متوسط ناحیه خدماتی را تعبین کنید
صفحه 119:
شکل ۲ واگذاری سکرتنگاهها هدیکترینمرکز
صفحه 120:
صفحه 121:
۳"
|
صفحه 122:
رید رایمه کپ
دراك حالاء 0 اماب کی
صفحه 123:
صفحه 124:
124
خطوطی از این مهمترین مراکنن تا مکانهایی در همسایگی آنها که در ( 1۷ فوقا مشخص شد
Sven
Valo
«ليخطوط را تنصي فك رده ودر نقطه تتصينخطوطوقايمرس م كتيد :
مرحله 7 : ناحيه اى در داعئل كه از اتصال اين منصنهاى قايم به دست ميايد حدودتقريبى
احیه ای را که از طریق مهمترین مرک (يا سکن ) با خدمات و کالاهایی که د رمراکر سطوح
sob بعدی وجود ندارد خدمت میشود ؛ تشکیل میدهند نواحی دیگس از طریق مراک دیگس
عندمت ميشوند
صفحه 125:
2
سم و
لاككيجكر
teapot be
منیا رضي i شکل #گزیش
صفحه 126:
صفحه 127:
© ae
Se
شعل ۸گزینش مراکز شدمانی.
مرحلة ۳: تمونة برتامهریزی 2 : در این نمونه مراکز خدماتی درحر دو طرف مرزهای بین
اط رشك ييا كود ath
شعل ٩ گزینش مراکز خدماتی
صفحه 128:
شکل ٩۰ گزینش مراکز خدماتی
مثال نسونة برنامهريزى مختلط
صفحه 129:
ou
© قاط رشد
D+ juts,
6 sp روستلهاق
دیگر روستاعا
شكل ١1؛ تفسيماث فرعى PRIS Ebi
تمونة برنامهريزى 8 براى هر دو سطح أستفاده شده,
صفحه 130:
شکل ۱۲ تفسیمات فرعی فزابنده طرح کلی اسکانی
نمونة 3 برای سطح خدماتی و تمونة ۸ برای روستاهای مرکزی استفاده شدء
صفحه 131:
pe
a مواكز خدمائ
3 + aye
She ae مرك جديد هو نظام كه at
شكل ؟1: تقسيمات فرعى قسمتى لز فضاى ما بين مواكز خدماتى.
مراکز جدید با 9 علامنگذاری شدهاند. این مواکز اولین مراکزی هسبتند که در یک سری
جدید که بالاغره به حدی میرسند که ناحیه را به عنوان پیشرفتهای عموائی خدمت کند.
صفحه 132:
132
2 ۱ یک محموعه روستایی
روش برنامه رییزی فییزیکی برای یک م<
صفحه 133:
'طراحى توسعه فییزیکی مناطق روستایی
تعیین سطح و نوع خدمات لازع یرای مناطق روستایی و پيشنهاد نظام توزيع مناسب آلن و همچنین
تهیه طرح جامع بررای مراکن دهستان که طبیعتا بار اولویت تهیه این گونه طرحها قرار دارند.
صفحه 134:
134
وظینه مهم بخش خدمات مدیریت توسعه اقتصادی,اجتماعی و فرهنگی است.
1 خدمات اجتماعی
شامل آموزش و يرورش بفنى وحرفه اى,آموزش عالى و فرهنك و هنم بهداشت و درمان
قابل ارايه توسط بخش عمومى و خصوصى.
؟. خدمات تامين اجتماعى و ادارى
شامل خدمات قابل ارایه توسط ادارات و موسسات دولتى (دستكاههاى اجرایی ) مانند خدمات
اداری دولتی,خدمات عمرانی دولتی,خدمات تامینی و انتظامی و حدمات قضایی.
صفحه 135:
Sea
توزيع كالا و خدمات مورد نيازممدم.
صفحه 136:
136
. 0حدمات بت
شامل آموزش عالی و پتروهش ,خدمات درمانی و تخصصی.
7 نظام توزیع خدمات در طرح توسحه فیززیکی روستا
وضع پراکندگی به خودی خود سبب برروز مشکلات فراوانی در ارایه خدمات به آنها گردیده
تعداد حدود ۷۰۰۰ روستا با جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار ارایه خدمات مورد نیاز را به تک تک آنها
ناممکن ساخته است از این رو نظام خاصی از توزیع خدمات در بین روستاها و در پهنه سزمین
لازه می آید و 1
تحت پوشش آنن ببرای تعداد بیشترری از روستاها در نظم گرفته شود و در مراک خاصی از آنها
که بیشتم از بقیه امکانات رشد و توسعه را دارا میباشد مستفر گرد .
ام منطقه ای توزیع خدمات است.خدمات مورد نیاز با توجه به متیاس حوزه
صفحه 137:
منطقه روستابى
هم منطقه مجموعه ای از روستاها در محدوده ج
pele
جامع م سکن دهستان ob
قالب فييريكي روستاها تحت تائيس اوضاع اقتصادى وا
شكل گرفته است از آنجا که مراکز
اساسی در اوضاع اقتصادی و اجتماعی شان خوا
صفحه 138:
صفحه 139:
139
تعیین جهت و شکل گسترش مرک دهستان با توجه به پیش بینی ۱۰ ساله
طرح شبکه های زیر ساختی شامل :
.١ راههاى ارتباط مركن دهستان با خارج
الف ) ارتباطات (
۲ معابس و خیابانهای داخلی دهستان
۱ شبکه انتقال بررق
ب ) تاسیسات ( ۲ شبکه انتقال آب
۳ سیستم دقع و استفاده از فاضلاب
صفحه 140:
140
مکان ob سایر فضاهای غیس مسکونی اعم از فضاهای خدماتی - صنعتی و غیره
ضوابط طىاحی
ضوابط طراحی را در دو بخش مورد مطالعه قرار میدهیم .
~ بخش اول ضوابط طرراحى در مرحله طررح عوامل به مثابه عناص, از نظس عملکرد و وظیفه
آنها در مجموعه و تعيين عملكرد بهينه
- بخش دوم ضوابط طراحى در مرحله طح عوامل به مثابه مجموعه ها از نظس ت کیب و
ساخت آنها
صفحه 141:
141
be Gros bala
: جهاتی که در محدوده طرح توسعه فییزیکی قابل بیان هستند عبارتند از
الف ) توزیع مناسب حدمات در مناطق روستایی به منظور بهسه دهی بهینه
سازماندهی رشد فیزیکی و تغبیرات کالبدی روستا )ب
مراحل انجام کار
مرحله اول : طسراحی
طبراحی نحوه استقررار شبکه های خدماتی در سطح مناطق روستایی و طراحی
وضع مطلوب کالبد و شکل فییزیکی روستا. ۱
صفحه 142:
142
مرحله دوم :اجرا
برنامه ریزی برای هدایت روستاها و مناطق روستایی به جهات
طرراحى شده»
صفحه 143:
صفحه 144:
صفحه 145:
فصل نهم ديد
روش برنامه ریزی برای نیاز مشخص یک روستا
برنامه رییزی ؛ راه ء آب و برق روستابی
صفحه 146:
بنامه ریزی راه روستایی
صفحه 147:
1. تعداد خانوار ساکن در روستا
۲ خدمات درمانی و آموزشی در روستا شامل خانه بهداشت ,درمانگاه, حماء, آسب, رقم
۳ نوع جاده ارتباطی موجود آبادی نسبت به محلی که بیشترین رفت و آمد بدانجا صورت
می گییرد.اعم از که راه ماروء جیپ رو خاکی یا اتومبیل رو باشد.
> سطح زیر کشت زمینهای دیم ,آبی و باغات شامل محصولات استراتژیک:
صفحه 148:
5, تعداه دام و طیور(صنعتی ویا سنتی ) در روستاء
6 تعداد كنذوع برورش زور عل در روستا:
7 تمداد کا گاههای صنعتی در روستا.
8 تمداد کارگاههای صنایع دستی بذار قالی بدار گلیم»
9 داد معادن دز روستا.
.10 یات
مجموعا ۱۷ قاکتور را تشکیل می دهند
صفحه 149:
| دوست أميكروييولوزى [املاح [درججة «شوارى | فاصله از | مقدارا
آب___أمیاکزهرمانیا
pepe =I
wl pet ۳3
۵ 5
?| = 3
we | 3 0
جمدول ۲۱ امتبزات موبوط یه درمادگاء
a هشن تارب آب بیس
۰ زا ]+۸ (صیب محروبیت از آب هروس
ce A ane
1
1
5
ce
صفحه 150:
ج) تعیین اولویت مطالعه و طراحی محور
د)حریم راههای روستایی
- دسته بندی راههای روستایی
الف ) راه روستایی درجه یک
ب)راه روستایی درجه دو
Ne ا
شبکه آب آشامیدنی
150
صفحه 151:
صفحه 152:
صفحه 153:
13
مراحل مختلف آبرسانى به روستاها:
5 شناسایی منابع مختلف آب و انتخاب گزینه های مختلف.
۲ انتقال آنب در این مراحل مسیم و قطبر لوله مسیم تعيين مى
شوند.
۳ تهیه نقشه های اجرایی-
صفحه 154:
erst
صفحه 155:
صفحه 156:
156
امتیاز پروژه
جهت محاسبه امتیاز پرروژه از ۱۷ عامل به شررح ذیل استفاده می شود:
Dine oes
خدمات عمومی
منابع د رآمد روستاییان
صناع دسدى
تعداد موتورهای پمپ جاه و رودخانه
امكانات تجارى
قالى و كليم بافى
eon et an
صفحه 157:
45 ۳ يأر - هزینه age jhe
pie} ود یازی هرد - هزینه ی
کل پروژه - هزینه ی یروژه 8
صفحه 158:
فصل دهم
ننش جهاد سازندكى در توسعه روستايى ايسران
158
صفحه 159:
گرایش روستاییان به شخص جهاد گر 159
(TW pe a حول ۵ كيش روستايانا تسيث ب
see |i ae
PA که زرح کر باه ورب
)رواد درا دبک دعر ادج نید کر مد
أخيلرها حاضر شد محترشان ا خولفرشان راب او يدهند. يا
fee on peel
أكر ا وك حرض بزلد كر سكيد كه كر مروم حرف وا بول
ايند يا هيج كس حوفش دوف رو
گر رکنم کت ند داینب بطق هد
مک ها جادارد جد فر حاضصرتذ يد او يك اطق
یمد
فکمه رمک تب رای وین ماس حماج |
ss gt ae pin wg sa
SRB RI a AY
۶۷, حاض ee he aie tt al
Sire hy al
اكد يك وفت ف ب يك كمكى با جيزى استباج ييناكتد كر |5601
أمركيد جند ضر حاضر باشت بوک کند؟
كر سكيد کنر رم ان مرآ یرود با
یک جر یسوم که دا ده اد
جتان كه از جدول بالا ملاحظله مى شود در أيتجا طبف جوابا رب سا قسمت تیم
صفحه 160:
گرایش روستایبان به جهاد بر اساس طیف گوتمن 16 4
آشمازه]
صفحه 161:
صفحه 162:
دول شا 20١ وض مره iy واد ستاك يششهلى خمرقة ووستاس زر ووستا
رف سا om thon الا فلز وی لاب اسلا پیز اب مر
3 هر[ مر ب
[Sere pena ea |
Le GEE
Berean 5
Faia ta
ee
سس
ا م
۳
ل ساس سل ل meee eee a ل ل ا ل د عد برع
رو ssi
صفحه 163:
