الگو و معماری مفاهیم در سیستم های سازمانی
اسلاید 1: برنامهريزي استراتژيکالگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانی
اسلاید 2: برنامهريزي استراتژيکالگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانی
اسلاید 3: تغييرات سيستمدوره زمانيتغييرات محيط سيستمنمودار مفهومي چارچوب راهبري سيستمها (سازمانها) محيط موجود سيستمسيستم موجودمحيط آينده سيستمسيستم آيندهزمان فعليزمان آينده
اسلاید 4: الگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانی
اسلاید 5: الگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانیتعريف الگو و معماری مفهومیعبارتست از مجموعه مفاهيم و موضوعاتی که با يکديگر بر مبنای ساختار مشخصی مرتبط بوده و برای شناخت يک سيستم از استفاده ميشود.اهميت الگو و معماری مفهومی در شناخت سيستم های سازمانیچارچوب مفهومي سيستمهاي سازماني:مجموعه مفاهيم و مباني که تعريف يا شناخت هر سازمان بر مبنای آنها انجام مي پذيرد.
اسلاید 6: لايه عملياتيسازمانلايه کلان معماری سازمانالگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانیماموريتاهداف ماموريتیراهبردهاي ماموريتیسياستهای ماموريتیمحصولاتفعاليتهاي سازمانيجريانهاي سازمانيجريانهاي مواد و کالاجريانهاي کاريجريانهاي ماليجريانهاي داده و اطلاعاتساختار منابع تجهيزاتساير مواردنيروی انسانی
اسلاید 7: لايه کلان معماری سازمان
اسلاید 8: الگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانیلايه کلان معماری سازمانماموريتاهداف ماموريتیاستراتژيهای ماموريتیسياستهای ماموريتی
اسلاید 9: لايه کلان معماری سازمانماموريتتعريف: بيانکننده فلسفه يا دليل اصلي ايجاد سازماننحوه تعريف ماموريت:بايد به صورت ترکيبي از اجزاي زير بيان گردد:داراي يک فعل يا عمل مشخص و تعريف شدهاي باشد.داراي موضوع يا زمينه مشخص و تعريف شدهاي باشد.براي يک مخاطب يا مشتري مشخصي که در خارج از سازمان است انجام شود.نتيجه انجام هر ماموريت نبايد منحصر به يک خروجي باشد. بعبارت ديگر بايد طيفي از فعاليتها يا محصولات را پوشش دهد.
اسلاید 10: لايه کلان معماری سازمانمثال:براي بيمارستان: ارائه خدمات تخصصي تشخيص و درمان به بيماران قلبيبراي مدرسه: ارائه خدمات آموزش ابتدايي، راهنمايي و متوسطه به دانشآموزانبراي دانشگاه:ارائه خدمات آموزشي به دانشآموختگان دوره متوسطه ارائه خدمات پژوهشي به صنعت و مراکز توليدي- خدماتيبراي يک کارخانه خودرو سازي:ماموريت تيپ (1): توليد خودرو براي حمل و نقل شخصي در کشورماموريت تيپ (2): توليد خودرو براي حمل و نقل بينالمللي براي دنيا
اسلاید 11: لايه کلان معماری سازماناهداف ماموريتی:عبارتست از آن چيزي که انجام ماموريت در گرو دستيابي به آن مي باشد.موقعيت يا وضعيت مطلوبي است که دستيابي به آن به معناي انجام ماموريت سازمان ميباشد.مثال: حداکثر فروش، حداقل ضايعاتراهبردهای (استراتژي های) ماموريتی:عبارتست از مسير کلان، رويکرد يا جهتگيري تعيين شده براي حرکت به سمت اهداف ماموريتی، با توجه به ويژگيهاي سازمان و محيط آنمثال: تمرکز بر بازار داخلی، توليد و ارائه محصولات متنوع
اسلاید 12: لايه کلان معماری سازمانسياست های ماموريتی:عبارتست از اصول و قواعد حاکم بر نگرش، رفتار و تعامل سازمان و مديريت آن نسبت به موضوعات مختلف که معمولا براي يک دوره مديريتي يا زماني، ثابت در نظر گرفته ميشود.مثال: اولويت در تامين مواد اوليه از توليدکننده داخلی، عدم استفاده از نيروی کار خارجی
اسلاید 13: لايه عملياتی معماری سازمان
اسلاید 14: لايه عملياتيسازمانلايه کلان معماری سازمانالگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانیماموريتاهداف ماموريتیراهبردهاي ماموريتیسياستهای ماموريتیمحصولاتفعاليتهاي سازمانيجريانهاي سازمانيجريانهاي مواد و کالاجريانهاي کاريجريانهاي ماليجريانهاي داده و اطلاعاتساختار منابع مواد و تجهيزاتساير مواردنيروی انسانی
اسلاید 15: الگو و معماری مفاهيم در سيستم های سازمانیلايه عملياتی معماری سازمانمحصولاتفعاليت های سازمانیساختار و پيکرهبندي اجزاء سازمان (چارت سازمانی)جريانهای سازمانی
اسلاید 16: لايه عملياتی معماری سازمانمحصول:عبارتست از نتيجه يا خروجي حاصل از کار يک سازمانانواع محصول:کالا (Product) : فيزيکي، قابل مشاهده و اندازهگيري، قابل انتقال و واگذاري و ...مثال:خدمات (Service) عملي است که در رابطه با يک موضوع براي ايجاد تغيير وضعيت در آن انجام ميشود.مثال:
اسلاید 17: لايه عملياتی معماری سازمانفعاليتهاي سازماني:عبارتست از کليه اقدامات و اعمالي که يک سازمان براي توليد محصول خود انجام ميدهد.تشخيص و تعريف درست آنها بسيار مهم است.برای تشخيص آنها ميتوان از طبقه بندی مشخصی استفاده نمود.
اسلاید 18: لايه عملياتی معماری سازمانفعاليتهاي سازماني (ادامه) :انواع فعاليتسازماني:فعاليتهاي اصلي:کليه فعاليتهايي که نتيه انجام آنها همان محصولات سازمان است.مصرف کننده محصول آن مراجعه کننده يا مشتری خارج سازمان است.مثال: صدور بيمه نامه شخص ثالث، توليد رايانه, طراحي نرم افزار، ساخت نرم افزارفعاليتهاي فرعي: کليه فعاليتهايي که نتيجه آنها پشتيباني يا فراهم آوردن امکان انجام فعاليتهای اصلی سازمان است. مصرف کننده محصول آن خود سازمان است.مثال: استخدام پرسنل، خريد مواد اوليه، نگهداری تجهيزات
اسلاید 19: لايه عملياتی معماری سازمانفعاليتهاي سازماني(ادامه):انواع فعاليتسازماني (ادامه):فعاليتهاي فرآيندي (يا پروسهاي):داراي نرخ انجام مشخص و معمولا ثابتنتيجه انجام هر بار انجام آنها در بيشتر ابعاد، با ديگر دفعات مشابه است.روش و فرآيند انجام آن معمولا در تمامی دفعات انجام ثابت است.مثال: فعاليتهاي پروژهاي:فاقد نرخ انجام ثابت و مشخص نتيجه منحصر بفرد در هر بار انجام روش انجام آن در هر بار اجرا معمولا متفاوت مثال:
اسلاید 20: لايه عملياتی معماری سازمانفعاليتهاي سازماني(ادامه):انواع فعاليتهاي سازماني از لحاظ محتوا:فعاليتهاي ماموريتيفعاليتهاي حفظ و نگهداريفعاليتهاي بهبود و توسعه
اسلاید 21: لايه عملياتی معماری سازمان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.