برنامه ریزی در آموزش بهداشت و تعیین نیازهای بهداشتی
اسلاید 1: موضوع: برنامه ریزی درآموزش بهداشت و تعیین نیازهای بهداشتیترسیم کننده :علی اکبرکریمی صالحاستاد مربوطه: دکتر عباس زادهگروه: بهداشت عمومی
اسلاید 2: یکی از اصول آموزش بهداشت ،آشنایی با مراحل برنامه ریزی و انجام برنامه ریزی درست می باشد. یعنی برای اینکه درآموزش بهداشت دچار شکست نشویم،باید برای آموزش برنامه ریزی کرد. مانند هر رفتار و اقدام ارادی دیگری ، قبل از اجرای برنامه های آموزش بهداشت نیاز به برنامه ریزی داریم . قدم اول پاسخ به این سوال که کجا هستیم و درچه شرایطی ، می باشد و سپس اینکه به کجا می خواهیم برسیم و بالاخره چه زمانی و چگونه .با توجه به اینکه آموزش بهداشت می بایست با در نظر گیری شرایط جامعه مورد نظر برنامه ریزی گردیده وفعالیت نماید لذا زمانی موفق خواهد بود که از قبل به شناسای و تجزیه و تحلیل منطقه و مردمی که هدف برنامه ها هستند پرداخته و بر اساس داده های کسب شده به طرح و تنظیم برنامه های آموزش بهداشت اقدام نماید . البته مسئولین دولتی و متخصصین بهداشت و مردم در برنامه ریزی بهداشتی دخیل هستندبرنامه ریزی در آموزش بهداشت:
اسلاید 3: مراحل برنامه ریزی آموزش بهداشت1- بررسی وضعیت موجود و تجزیه و تحلیل مشکلات و اولویت بندی2- تعیین و شناسایی نیاز های بهداشتی3- تعیین اولویت های آموزش بهداشت4- تعیین اهداف برنامه آموزش بهداشت5- شناسای منابع و امکانات لازم 6- تعیین استراتژی ها و فعالیت های مربوط به هر استراتژی 7- اجرای برنامه8- پایش روند اجرای برنامه9- ارزشیابی10- بازخورد و اصلاح برنامه
اسلاید 4: 1- بررسی وضعیت موجود:این مرحله خود شامل چند مرحله دیگر است که به شکل زیر می توان نمایش داد:_ فهرست کردن اطلاعات مورد نیاز_ جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی آلفا _ تجزیه و تحلیل اطلاعات_ تعیین اولویت در برنامه ریزی های آموزش بهداشت و در مرحله بررسی وضعیت موجود مانیازمند انواع مختلفی از اطلاعات مثل عوامل جغرافیای موثر برسلامت ،وضع اجتماعی و اقتصادی ، بهداشتی، وضعیت فرهنگی ، شاخص های بهداشتی واپیدمیولوژیک
اسلاید 5: وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی و استفاده از آنها برای تعیین اولویت به چند اصل باید توجه شود: 1- میزان عوارض مشکل بهداشتی ناتوتنی یا مرگ ناشی از آن، هزینه های اقتصادی. 2- میزان میزان شیوع مشکل بهداشتی 3- عملی بودن حل مشکل 4- سریع حل شدن مشکل و امکانات موجود جهت حل آن (مالی، انسانی ، تجهیزات و وسایل) 5- شرایط جامعه (جغرافیایی،فرهنگی، سیاسی،اقتصادی). بعد از تعیین اولویت، نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت مشکل و نحوه ایجاد آن هستیم که می توان به روش آمار و اطلاعات و گزارش های موجود، مشاهده ، مصاحبه ،استفاده از نتایج تحقیقات کاربردی جمع آوری کرد.
اسلاید 6: 2_ شناسایی نیاز های بهداشتی:شناسایی نیاز مقدمه ی بر نیاز سنجی است. اما نیاز سنجی ها،مربی بهداشت را در بررسی مجموعه فاکتورهاییکه سلامت جمعیت هدف را تحت تاثیر قرار می دهند یاری کرده و به توانایی مربیان بهداشتی در اثر گذاری روی آن عوامل می افزایند و نیازسنجی ها میتوانند در تشخیص مشکلات در جمعیت هدف و عوامل بوجود آورنده آن مشکلات و برنامه ریزی مناسب برای نیاز های کمک کننده باشند . و نیاز سنجی ها به عنوان آغاز را ارزشیابی برنامه به کار می روند،نیاز سنجی فراتر از شناسای نیاز است. بنابراین :هدف اصلی شناسای نیاز ها، تولید حداکثر نیازها در خصوص یک گروهمعین بر مبنای اظلاعات و دادهای در دسترس است . در حالی که نیاز سنجی مفهومی فراتر از شناسایی نیازها دارد و مقوله الویت بندی نیاز را در بر می گیرد.
اسلاید 7: شناسایی نیاز هامرحله دوم:مرحله اول :جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه ،مشاهده ، پرسشنامه و غیرهبرنامه ریزی برای نیاز سنجی:چه نوع اطلاعاتی باید جمع آوری شود؟ چه منابعی باید در نیاز سنجی مورد استفاده قرا گیرد؟ چگونه باید داده های تجزیه و تحلیل شوند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.