برنامه ریزی راهبردی درسطح کتابخانه های عمومی استان همدان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- ارکان کتابخانه
- اهمیت مطالعه
- برنامه ریزی
- برنامه ریزی کتابخانه
- پاورپوينت برنامه ریزی راهبردی درسطح کتابخانه های عمومی استان همدان
- پاورپوینت برنامه ریزی کتابخانه
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت رایگان
- دانلود رايگان پاورپوينت
- سیر تکوین مطالعه
- فرایند مطالعه
- کتابخانه
- کتابخانی
- مدیریت
- مدیریت مطالعه
- مطالعه مفید
- نیروی انسانی کتابخانه
امتیاز
برنامه ریزی راهبردی درسطح کتابخانه های عمومی استان همدان
اسلاید 1: اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان همدان بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان همدان «کتابخوانی باید در جامعه ترویج شود; و این کار بر عهده همه دستگاه هایی است که در این زمینه مسئولند.»›› فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع کتابداران سراسر کشور90/4/29 «
اسلاید 3: برنامه ریزی راهبردی درسطح کتابخانه های عمومی استان همدانتابستان 91
اسلاید 4: برنامه ریزی راهبردی
اسلاید 5: MAM Strategic Planning Modelمدل برنامه ریزی راهبردی مامرسالت آرمان اهداف سياست هانقاط ضعفSWOTوضعيت مطلوبوضعيت موجودارزيابيطرح تجاريطرح هاطرح جامع برنامه هاراهبردها نقاط قوتفرصت هاتهديد اتمحيط خارجيمحيط داخليتحليل محيطيارزشهای اساسیعلت
اسلاید 6: علت به وجودآمدن کتابخانهسبب به وجود آمدن کتابخانه و یا تغییرات کتابخانهبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیبا پاسخ به شش سوال ذیل می توانید علت وجودی کتابخانه را تدوین نمائید
اسلاید 7: 1- موضوع فعالیت کتابخانه…… مدیریت مطالعه مفید با استفاده از ......
اسلاید 8: موضوع فعالیت کتابخانه مثال:1- موضوع فعاليت کتابخانه عمومي سید طاهر هاشمی؟ موضوع اصلی فعالیت در کتابخانه عمومی سیدطاهر هاشمی ارتقای سطح مطالعه مفید شهروندان، ارائه سیر مطالعاتی به آنان، ارائه آموزشهای مختلف مانند آموزش مهارتهای مطالعه و مهارتهای سواد اطلاعاتی ، تقویت روحیه خلاقیت و پژوهش، تفکر انتقادی و تحلیلی در بین شهروندان روانسری است.
اسلاید 9: موضوع فعالیت کتابخانه 2- موضوع فعاليت اداره کتابخانه هاي عمومي شهرستان كبودراهنگ؟ مديريت مطالعه مفيد وافزايش سرانه مطالعه در سطح شهرستان ، افزايش اعضاي فعال كتابخانه هاي عمومي شهرستان كبودراهنگ؛امور برنامه وبودجه ،آمار وفناوري اطلاعات ، نظارت بر دسترسي آسان شهروندان به اطلاعات دركتابخانه هاي عمومي ، نظارت بر ،تهيه ،فراهم آوري ،ذخيره سازي وآماده سازي اطلاعات مورد نياز مخاطبان دركتابخانه هاي عمومي است.
اسلاید 10: 2- ارکان کتابخانه در صورت عدم وجود هر کدام از ارکان زیر ادامه فعالیت کتابخانه غیر ممکن و یا بیهوده می باشدمنابع مطالعهآحاد مطالعه کنندهساختمان کتابخانهنیروی انسانیتجهیزاتفناوری های اطلاعات و ارتباطاتبودجه و اعتباراتو .....
اسلاید 11: 3- سیر تکوین کتابخانهتاریخچه/ فراز و نشیب ها/ نقاط عطف .......................... ............................................................................................. ............................................................................................................................................................................................
اسلاید 12: سیر تکوین کتابخانهسیر تکوین کتابخانه سید طاهر هاشمی؟ در استان کرمانشاه، تاکنون 56 باب کتابخانه عمومی تأسیس شده که از این تعداد سه کتابخانه در شهرستان روانسر واقع شده است: کتابخانه فجر و کتابخانه سید طاهر هاشمی در شهر روانسر و کتابخانه منصور آقایی در بخش شاهو. کتابخانه عمومی سید طاهر هاشمی در سال 1388 در زمینی به مساحت 900 متر مربع و زیربنای 600 متر مربع در یک طبقه تأسیس شده است.
اسلاید 13: سیر تکوین کتابخانهسیر تکوین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نهاوند؟قدیمی ترین کتابخانه عمومی شهرستان نهاوند،کتابخانه عمومی شهید حیدری می باشد که در سال 1353 با نام کتابخانه عمومی شماره 1 فعالیت خود را آغاز نموده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کتابخانه های عمومی در شهرستان اضافه شد که هم اکنون شهرستان نهاوند دارای: 5 باب کتابخانه عمومی فعال تحت پوشش با زیربنای 1730مترمربع 2 باب کتابخانه عمومی در حال احداث که 95% کار ساخت به اتمام رسیده با زیر بنای 1200 مترمربع
اسلاید 14: 4- موقعیت برای ادامه حیات مؤثر در پاسخ به این سوال تهدیدهای پیش روی کتابخانه را بنویسیددر طول تاریخ کتابخانهها ارزش والایی در جامعه داشته و نقش مهمی را در اجتماع ایفا نمودهاند؛ گرچه به دلیل شرایط جامعه فراز و نشیب هایی در پیشرفت کتابخانهها حاصل شده است. بررسی مداوم محیط بیرونی کتابخانهها به جهت مواجهه با تهدیدها، بستر حفظ و پیشرفت کتابخانهها را در اجتماع فراهم می سازد.سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی،نظامی
اسلاید 15: موقعیت برای ادامه حیات مؤثر در پاسخ به این سوال تهدیدهای پیش روی کتابخانه را بنویسیدمثال1- موقعیت ادامه حیات شهرستان اهواز:تغییر دیدگاه ها و علایق شهروندان عدم تمایل جوانان به مطالعه کتب غیر درسیتمایل شدید مردم به وقت گذرانی از طریق تلویزیون و ماهوارهگرايش مردم به خصوص جوانان به مدرك گرايي..
اسلاید 16: موقعیت برای ادامه حیات مؤثر 2- موقعیت ادامه حيات کتابخانه های عمومی استان همدان:تاثير سوء مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم استان بر ميزان مطالعه. غلبه فرهنگ صوتي و تصويري (تلويزيون-ماهواره و...)به فرهنگ مكتوبحجم سنگين دروس در مدارس در نتيجه عدم گرايش دانش آموزان به كتابهاي غير درسي استقبال مردم از اينترنت و فضاهاي مجازي به دليل گستردگي ، تنوع و جذابيت نسبت به كتابخانه هامحدودیت ساعات فراغت و تعدد مشاغل (شغلهای دو نوبتی مردان و کار خارج از خانه زنان)عدم تمايل مردم به مطالعه كتب مكتوب به خصوص كتب غير درسي
اسلاید 17: عامل تغییردر نهاددبیرکلسند راهبردی نهاددر شهرستان؟.................................................................................................
اسلاید 18: عامل تغییرمثال:تبعيت از فرمايشات گرانبهاي مقام معظم رهبري (مدظله) در خصوص ترويج فرهنگ كتاب وكتابخواني پيروي ازرهنمودهاي دبيركل محترمبرگزاري جلسات كميته برنامه ريزي وشوراي اداري درمقاطع مختلف تشكيل كارگروههاي تخصصي در ستاد با حضور روسا وكارشناسان و لزوم اجراي مصوبات در جلساتمديريت هدفدار،كارآمدو مقتدر در سطوح استان و شهرستان ها(مديريت استان-روساي شهرستان ها)
اسلاید 19: دلیل تغییر فناوری های نو رقبای مطالعهتغییر رویکرداز خدمات کتابداری واطلاع رسانی به مطالعهاز بی اثری به نافع کردن مطالعهاز مطالعه به مطالعه مفیدازاستفاده حداقلی به حداکثری توان (زمان، فناوری ها و ابزارها )
اسلاید 20: دلیل تغییرمثال: 1- دليل تغيير در وضعيت موجود در اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان کبودرآهنگ ؟ نياز مردم به دسترسي سريعتر به اطلاعات دركتابخانه هاي عمومي ، گسترش روز افزون فناوري وتكنولوژي ،افزايش سطح سواد عمومي مردم و وجود رقبا نظيركتابخانه هاي دانشگاهی،ديجيتالي از دلايل تغيير در وضعيت موجود در كتابخانه ها ي عمومي شهرستان كبودراهنگ مي باشد .
اسلاید 21: تشكيل و پديد آمدن هر سازمان مبتني بر اصولي غيرقابل تغيير است كه اين اصول منشعب از جهانبيني و مكتب فكري پديدآورنده و باني است.ارزش ها اصول حاکمِ غيرقابل تغيير اند ودر شرايط متغير آنچه تغيير می کند ماموريت سازمان می باشد نه ارزشهای سازمان .ارزش ها، همان باورها و مفاهيمي هستند که به دليل برخورداري از جايگاه و اعتبار ويژه، قابل معامله و مصالحه نيستند.ارزشهاي سازماني، به آن دسته از ارزشهايي اشاره دارند که هدايتگر رفتار، کردار و انديشه کارکنان و مديران سازمان بوده و بر آنها تأثير مي گذارند.ارزش هاي سازماني، مبناي تصميم گيري بوده و راهنماي قضاوت امور هستند.ارزشهاي سازماني، زيربناي فرهنگ سازماني بوده و متمايزکننده يک سازمان از سازمانهاي ديگر است. يعنی چيزی که شرط بقا و رشد سازمان است و بعبارت ديگر اصول و راهنمای سازمانها بوده .موازين اخلاقي سازمان، سيستمي ارزشي هستند که سرلوحه کار اعضاي سازمان قرار گرفته است.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 22: اصول پایدار و ریشه ای حاکم بر ایجاد سازمان یا پدیدهریشه داشتن در جهانبینی برگرفته از اخلاق حرفهای بدون زمان بودن (غیر وابسته به زمان بودن)ارزشهای اساسی دو دسته اند: عام و خاصموارد عام، در بین کلیه سازمان های کشور مصداق دارد و بر برنامه ریزی راهبردی نهاد نیز حاکم است و ارزشهاي اساسي خاص، ویژه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 23: روش دستیابی و تدوین ارزش های کتابخانهبررسی جهانبینی، آیات و روایات، سیره نبوی، عدل و معادبیانات مقام معظم رهبری (مدظله) و امام راحل (ره)قوانین جمهوری اسلامی ایرانرهنمودهای دبیر کل محترم نهادقانون تأسیس نهاد و سند چشمانداز و سند نهضت مطالعه مفیدمنشور اخلاقی و حرفه ای کتابداران، تبعیت از ارزش های اساسی نهاد
اسلاید 24: مثال/ ارزش های عامصیانت از فرهنگ و معارف اسلامی و تقویت فضایل اخلاقی و ایمانی بر پایه کتب اسلام؛ مقابله با تهاجمات فرهنگی علیه اسلام و انقلاب؛اثربخش بودن در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران؛قانونمندي؛مسئوليت پذيري؛مشتري مداري؛رازداري حرفه اي؛رعايت حريم اطلاعات شخصي مراجعينتعهد و نظم و انضباط سازماني؛رعایت انصاف در رفتار با کارکنان و مراجعه کنندگان؛تامین آسايش و امنيت خاطر جامعه هدف و پاسخگويي به خواست آنها؛رضايتمندي، خدمت رساني و تكريم ارباب رجوع؛حفظ كرامت انساني؛عمل به قانون اساسی ج. ا. اتبعيت از فرهنگ ايثاروشهادتو ...
اسلاید 25: مثال/ ارزش های خاصدانش مداري؛رعایت بی طرفی حرفهای به همه مجموعه؛دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به اطلاعاتاستقامت در برابر موانع و مشکلات و تلاش برای بهبود گردآوری و تنظیم مواد و ارائه خدمات؛تسلط نسبی بر زبانهای زنده دنیا توسط کتابداران؛توانایی و مهارت در به کارگیری ابزارهای فناورانه و استفاده از آنها در خدمات اطلاعرسانی؛خدمت برای تحقق هدفهای متعالی کتابداری و پرهیز از حرفهگرایی غیر منطقی و توجه به اندیشه و خدمت حرفهای؛حرکت به سمت تحقق جامعه دانشمحور در ایران با ارائه خدمات اطلاعاتی به شهروندان؛حمایت از حق مؤلف و دارایی های فکریمشاور امین بودندسترسي آسان مردم به آثار مكتوب در خصوص دفاع مقدس در كتابخانه هاي عمومي تبعيت از آيين نامه هاودستورات نهادكتابخانه هاي عمومي كشورو ...
اسلاید 26: برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیرسالت عبارت است از نقشی که يک مجموعه در جامعه بر عهده گرفته تا با ايفای آن، خدمات مورد نظر را ارائه دهد و نيازهای جامعه را برآورده سازد.علت و فلسفه وجودی سازمان و مقصود از تداوم آن را رسالت می نامند. رسالت نشان دهنده طيف فعاليت سازمان است.
اسلاید 27: روش دستیابی: قابل جستجو در هدفِ باني و ايجادكننده کتابخانه، تبعیت از رسالت نهاد، تعیین رسالت خاص متناسب با شرایط محیطیبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیدر جوهره رسالت، عنصر زمان وجود ندارد چرا كه رسالت در حالت ايستايي است، ولي رسالت يك پديده (اعم از سازمان و يا غير سازمان) پس از ايجاد، ميتواند سير تكوين خود را طي كند.
اسلاید 28: مثال/ رسالتاصیل: مدیریت مطالعه مفید با ارائه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی به مخاطبان برای دانش پایگی و بصیرت جامعهاصلی:تأمين فضا و تجهيزات مطالعهحفظ ميراث مكتوب؛پشتيباني از پژوهشگران آزاد؛هدايت و غنيسازي اوقات فراغتمديريت توان يادگيري مادامالعمر جامعه؛ كمك به فرايندهاي خودآموزي؛ايجاد دسترسي كامل به منابع اطلاعاتي براي همگان و مطابق با نيازها و موقعيتهاي آنها؛كمك به شناخت و درك هنر؛كمك به فرايند خود آموزي، سواد آموزي و كسب سواد اطلاعاتي؛و ....
اسلاید 29: آرمان: خواسته قلبی ماآرمان، تصور ذهني از آينده جذاب ، نو و دانش پايه است كه دامنه آن مي تواند از واقع گرايي تا خيال پردازي باشد.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیتعاریف مختلف آرمانآينده اي واقع گرايانه، محقق الوقوع و جذابتبيين سرنوشت آينده بهتر و موفقيت آميز نسبت به حالايده اي، مولد انرژي كه با به كارگيري مهارتها، استعدادها و منابع و محقق كردن آن جهش آغاز مي شود.انتخابي در محيط خارجي كه بايد انرژي ها در آن سمت جهت داده شود.مدل ذهني از وضعيت آيندهنمايش دنياي تخيلي كه پيشاپيش نمي توان آن را مشاهده و يا اثبات كرد.چيزي كاملاً جديد و نه نوعي از فعاليت هاي جاري و نه كپي از رفتارهاي سازمان هاي ديگرنوعي خاص از تصور كه بر مبناي اطلاعات و دانش بنا نهاده مي شود.
اسلاید 30: ویژگی های آرمانمبين ايده آلي است که مي خواهيم به آن برسيم؛نو، جذاب و آیندهنگر باشد؛انرژي بخش و شورآفرین باشد؛زمان تحقق آن دور باشد؛تعهد زا باشد؛داراي متني کوتاه و پيامدي مثبت باشد؛نمايان گر فلسفه و روح کلي باشد؛عميق و ماندگار است.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 31: آرمان جمع بندی خواسته های (آروزهای) فردی و قلبی آحاد اعضای سازمان و ذی نفوذانآرمان در قالب یک عبارت بیان شود.آرمان جاذبه قلبی داشته باشد.در آرمان دست یافتن مهم نیست.منابع تدوین آرمان: ذی نفعان، ارزشهای اساسی، رسالتروش دستیابی و تدوین آرمان: اخذ آرزوهای آحاد اعضای سازمان و استخراج وجوه مشترک آنبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 32: ما آرزو می کنیم که سازمان مان اینگونه باشد ...برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 33: مثال برای آرمانبه اميد آن روز كه درپايان هر روز كاري تمام قفسه هاي كتاب كتابخانه ها ي عمومي اين شهرستان ، خالي از كتاب باشد.به اميد روزي كه ساختمان هاي كتابخانه هاي عمومي اين شهرستان ، پرترددترين ساختمان اداري از لحاظ مراجعه كننده باشد .به اميد روزي كه بي سوادي در اين شهرستان براي هميشه ريشه كن شود تا همه مردم شهرستان جهت رفع نيازهاي اطلاعاتي خود به كتابخانه هاي عمومي مراجعه نمايند.مطالعه مفيد، زندگي توام با دانايي، حركت به سوي تمدن بزرگ اسلامي
اسلاید 34: مايکروسافت: يک کامپيوتر روي هر ميز و در هر خانه.دانشگاه سانفرانسيسکو: ما به عنوان اولين دانشگاه بين المللي با چشماندازي جهاني به آموزش افرادي ميپردازيم که ميتوانند دنيايي انسانيتر و عادلانهتر را به وجود آورند. کوکاکولا:تا یک نفر در کره زمین هست ،من باید نوشابه تولید کنم و نزدک او ببرم.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 35: مقصد سازمان، تعیین کننده جهت سازمان و غایت آنچه را که سازمان در بستر زمان به آن دست یابد، اهداف سازمان گویند.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیقابلیت دستیابی (امکان پذیری): در عین اینکه قابل حصول هستند، دستیابی به آنها به آسانی میسر نباشد؛ قابلیت اندازه گیری؛خاص بودن؛ مرتبط بودن؛ انعطاف پذیر؛تابع اهداف نهاد؛بر اساس رسالت و ارزش های نهاد.زمان مداری (کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت)/ زمان تحقق آن صریح و روشن باشد؛اهداف کوتاه مدت : هر هدف که بر اساس امکانات پیش بینی شده و موجود ظرف مدت یک سال قابل حصول باشد .اهداف میان مدت : مجموعه هر سه تا پنج هدف کوتاه مدت یک ساله اهداف بلند مدت : مجموعه هر دو یا سه هدف میان مدت
اسلاید 36: موارد مهم در هدف گذاری هدف مورد نظر دست یافتنی باشد، یعنی هدف واقعی و ملموس باشد؛برای رسیدن به هدف، زمان مورد نظر برای آن تعیین شود؛هدف به اهداف ریزتر و فرعی تبدیل و تقسیم شود تا در هنگام کار اگر مشکلی وجود داشت آشکار شده و برطرف شود؛مدنظر قرار دادن پیشنهاد و راه حلهای لازم: پس از تعیین هدف یا اهداف باید راههای رسیدن به آنها شناسایی شده و این راهها مورد بررسی قرار گیرد، سپس یکی از آنها که آسانتر و کم هزینه تر است را برگزید.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 37: نكات مهم اهداف، راهبرد نیستند بلکه راهبرد وسیله دستیابی به اهداف است. رسالت فلسفه وجودی یک سازمان است اما هدف، نقطه ای است که سازمان به وجود آمده به آن سو حرکت می کند.لازمه تحقق اهداف، وجود شرايط و رعايت حريم ها است كه بدان سياست گويند. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 38: اهداف نهاد دو دسته اند: کلان و خردبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیاهداف کلان :کاهش افراد فاقد مطالعه به x% در کوتاه مدتکاهش افراد فاقد مطالعه به y% در میان مدتکاهش افراد فاقد مطالعه به z % در بلند مدتوافزایش سرانه مطالعه به میزان x% در کوتاه مدتافزایش سرانه مطالعه به میزان y% در میان مدتافزایش سرانه مطالعه به میزان z % در بلند مدت
اسلاید 39: اهداف نهاد دو دسته اند: کلان و خردبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیمثال:افراد فاقد مطالعه(كتاب نخوان ها) به 56% در کوتاه مدت(در سال 1391)افراد فاقد مطالعه(كتاب نخوان ها) به 50% در میان مدت(در سال 1395)افراد فاقد مطالعه (كتاب نخوان ها)به 40% در بلند مدت (در سال 1404)سرانه مطالعه(مطالعه مفيد) به دقيقه 15در کوتاه مدت (در سال 1391)سرانه مطالعه(مطالعه مفيد) به دقيقه 20درميان مدت (در سال 1395)سرانه مطالعه(مطالعه مفيد) به 30 دقيقه در بلند مدت (در سال 1404)
اسلاید 40: اهداف خرد :شاخص سرانهواحد شاخصوضعیت شهرستانوضعیت شهرستانوضعیت شهرستانوضعیت شهرستانوضعیت شهرستانشاخص سرانهواحد شاخصموجود 1390مطلوب 1391مطلوب 1394مطلوب 1404 میزان پیشرفت برنامه در هر سال به طور متوسطزیربناسرانه به ازای هر 100نفرزیربنامتر مربعکتابسرانه به ازای هر نفرکتابجلدعضودرصد از کل جمعیت استانعضونفرتعداد کتابخانهسرانه به ازای هر 25 هزار نفرتعداد کتابخانهباب
اسلاید 41: سیاست محدوده عمل و یا بایدها و نبایدها در محدوده عمل سازمان است. سیاست، خط مشی حاکم بر اجرا در طول حرکت سازمان به سمت اهداف است.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیسياست، بیانگر بايدها و نبايدها است تا كليه اقدامات بعدي در يك محدودة الزامآور انجام شود. به عبارتي ديگر سياست برراهبرد حاكم است تا هدف محقق شود.
اسلاید 42: ویژگی ها: بلند مدت بودن، نداشتن شروع و خاتمه زمانیروش دستیابی: بررسی اسناد بالادست، تبعیت از ارزش ها، مطالعه شرایط محیطیسياست طريق دستيابي به هدف را مشخص مي کند، ولي راهبرد بيشتر مسير تحقق هدف را تعيين مي کند. سیاست های مربوط به نیروی انسانی، سیاست های فناوری، سیاست های مالی، سیاست های ارتباطی، سیاست های عملیاتی و اجرا و ... را تدوین کنیدبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 43: سياستهاي مربوط به پشتيباني از پژوهشگران آزاد تشويق و حمايت پژوهشگران عضو کتابخانه هاي عمومي در جهت ارتقاء توليد دانش کشور بهبود مستمر شیوه های سازماندهي منابع كتابخانه ايتقويت منابع اطلاعاتي پژوهشي در كتابخانه هاي عمومي سياستهاي مربوط به هدايت و غنيسازي اوقات فراغتشاداب سازي و ايجاد جاذبه در فضای کتابخانه هاي عموميغني سازي اوقات افراد جامعه به ویژه كودكان و نوجوانان با مجموعه سازي مناسب منابع كتابخانه هاي عمومي ارتقاء و رشد مهارت هاي زندگي متناسب با تحولات محيطي مثال/ سیاست ها
اسلاید 44: سياستهاي مربوط به تأمين فضا و تجهيزات مطالعه توزيع عادلانه فضاي كتابخواني با پراكندگي جمعيتيارتقاء مستمر حداقل معيارهاي قابل قبول استاندارد سالن هاي مطالعه بهبود مستمر دسترسي سريع و آسان عموم به منابع اطلاعاتي با توجه به اقتضائات سني، فرهنگي و جغرافيايي سياستهاي مربوط به حفظ ميراث مكتوببهبود روش ها و ارتقاي فرهنگ نگهداري کتب و اسناد ارتقاي فرهنگ واگذاري و اهداء نسخ خطي و ميراث مکتوب به کتابخانه هاي عمومي شهرستانمثال/ سیاست ها
اسلاید 45: مثال/ سیاست هابهره گیری از کمک های خیریناستفاده و بهرهمندی از مشارکت غیردولتی نهادها، سازمانها و مؤسسات مردمیهمکاری و تعامل با دستگاههای دولتی استان؛ بهرهگیری از روشهای نوین اطلاعرسانی در کنار روشهای سنتی؛افزایش منابع، اعضا و میزان امانتشادابسازی و ایجاد جاذبه های لازم در فضای کتابخانه؛سنجش مداوم نظرات اعضای کتابخانهشناسایی مداوم نیازهای اطلاعاتی اعضاء و مراجعانتسریع در فرایندهای آموزشی و پژوهشی با قرار دادن منابع و اطلاعات موردنیاز در دسترس کاربرانبهرهگيري از فناوري اطلاعاتي و توسعه منابع چندرسانهاي و ديجيتالي؛افزایش بهره وری کارکنان و اعضاء کتابخانه؛استفاده و بهرهمندی از مشارکت غیردولتی نهادها، سازمانها و مؤسسات مردمیو ...
اسلاید 46: مجموعه فعاليتهای سازمان در بستر دو محيط داخلی و خارجی آن انجام میشود. شناخت صحيح عوامل تأثيرگذار محيط، تيم برنامهريزی را در يافتن راهبردهايی که سازمان را متحول سازد، کمک خواهد کرد.شرايطی که بر سازمان احاطه داشته و بر آن تأثير میگذارد از نظر نحوه تأثيرگذاری به دو دسته تقسيم میشوند: الف) آنهايی که به طور مستقيم و از درون سازمان تأثير دارند؛ ب) آنهايی که در سطح کلان و از بيرون سازمان اثر میگذارند.بر همين اساس عوامل داخلی يا درونی، عواملی هستند که در درون سازمان وجود داشته و از نظر اداری و رسمی تحت کنترل سازمان میباشند. همچنين عوامل خارجی يا بيرونی نيز عواملی هستند که خارج از کنترل سازمان بوده، وليکن به طور مستقيم و يا غير مستقيم بر عملکرد سازمان تأثير میگذارند.شناسايی و تجزيه و تحليل هر يک از عوامل داخلی و خارجی سازمان منجر به تهيه فهرست نقاط قوت و ضعف (ناشی از تجزيه و تحليل عوامل داخلی سازمان) و فرصتها و تهديدها (ناشی از تجزيه و تحليل عوامل خارجی سازمان) خواهد شد. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 47: نقطه قوت: موردی است که سازمان در صورت انجام يا داشتن آن از امتياز مثبت و توانايی قابل ملاحظهای برخوردار خواهد شد (قابليتهاي حال درون اداره نسبت به هدف).نقطه ضعف: مواردی است که سازمان در صورت انجام يا داشتن آن از امتياز منفی و عدم توانايی برخوردار خواهد شد. (نارساييهاي حال اداره نسبت به هدف). فرصت: پتانسيل نهفتهای است که بهرهگيری از آن سازمان را در جهت مثبت رشد خواهد داد و استفاده از آن مزايای قابل ملاحظهای برای سازمان خواهد داشت. فرصت به عنوان موتور محرکه ای است که شتاب حرکت سازمان را جندین برابر می کند.تهديد: برعکس فرصت، عاملی است که مانع حرکت، رشد و بالندگی سازمان میشود. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 48: تحلیل محیطی به معنای شناخت عوامل مؤثر محیط خارجی و محیط داخلی (مؤلفه های توان) بر سازمان و بررسی بر هم کنش آنان در دستیابی سازمان به اهداف خود است. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیتحليل ضعفها و قوتها و فرصتها و تهديدهاي سازمان به تحليل SWOT معروف است.ممیزی نقطه ضعف ها از قوتها و فرصتها از تهدیدها، با بهره گیری شاخصها ی ارکان جهت ساز، انجام می شود. ارکان جهت ساز شامل علت،ارزشهاي اساسي، رسالت ، آرمان ،اهداف وسیاست ها است که به ترتیب تدوین می شود.
اسلاید 49: تحليل SWOT در پى آن است كه با شناسايى و دسته بندى عوامل محيط داخلى و خارجى تحت چهار عنوان تهديدات (Threats)، فرصت ها (Opportunities)، نقاط ضعف (Weaknesses)، و نقاط قوت (Strengths)، به تدوين استراتژى ها با توجه به اين عوامل بپردازد. ماتريس SWOT از يك جدول دو بعدى كه در يك طرف آن عوامل درونى و در طرف ديگر عوامل بيرونى فهرست شدهاند، تشكيل مىشود.عوامل چهارگانه SWOT در تلاقى با يكديگر چهار ربع ماتريسى را به وجود مىآورند كه هر ربع نشانگر يك وضعيت استراتژيك است. برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 50: محیط داخلی: دارای مؤلفه های در اختیار سازمانمحیط خارجی: دارای عوامل مؤثر بر سازمانبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 51: برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیمؤلفه های توان - منابع مطالعه، تجهیزات و امکانات فناوری (نسخ چاپی، کتاب، سی دی، بلوتوث، فکس، ...) خدمات (خدمات اینترنت، خدمات مشاوره، نمایه نشریات و...) - اعضاء - مراجعین - امانت - زیربنای كتابخانه -انجمنهاي استان، شهر، بخش و شهرستان -اعتبارات (وقف، خيرين، درآمد دولتي، درآمدهاي جانبي کتابخانه) -اتصال به شبكه ملي كتابخانهها -تعداد پژوهشگران تحت حمایت کتابخانه -كتابداران -مدیریت (ساختار سازمانی ...) -انجمن های ادبی،قرآن،نهج البلاغه -فعالیت های جنبی (نمایشگاه و....) - مکان کتابخانه
اسلاید 52: عوامل بیرونی سازمانجمعیت و ترکیب سنی و ... جمعیت باسواداننیروی انسانی شاغلآموزش و پژوهشتعداد و درصد مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشي بر حسب مقاطع تحصيلي . مراکز تحقيقاتي و اطلاعاتي کشور تعداد محققان به تفکيک رشته هاي کاري بودجه و درصد تحقيقات در کل و در رشته هاي تخصصي شرايط فرهنگيباورها و انديشه ها حاکم بر زندگي طبقات اجتماعي و زير فرهنگهاي آنها ميزان تعلق به فرهنگ خوديسیاست های دولتو ....برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 53: عوامل بیرونی اثرگذارتر بر کتابخانه های عمومیآموزش و سواد جامعه تنوع قومی و مذهبی نحله های فکری فناوریهای نوظهورفرهنگ تصويري و شفاهياقتصاد جامعه اعتبارات فرهنگي دولتو......برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 54: نقاط قوتمكانيزه بودن کتابخانهتجهيزو بهسازي سالن هاي آمفي تئاتروجود نيروهاي متحصص و متعهد و آموزش ديدهتجهيزبه اينترنت پرسرعت در نتيجه جذب بيشترمخاطب به كتابخانه هاي عمومياجراي طرح كتاب نمايه نشرياتاستقرار بسياري از كتابخانه ها در فضاي سبز و پارك هاتشكيل مداوم كلاسهاي فوق برنامهبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 55: نقاط قوتبرگزاري نمايشگاههاي مختلف در كتابخانهبرگزاري برنامه هاي مختلف فرهنگيثبت نام رايگان از اعضا و شراط عضويت آسانراه اندازي بخش كودكان و نوجوانان در كتابخانه هاتعامل با مراكز آموزشيبرگزاري مستمر جلسات انجمن در شهرستانها و استانوجود كانون هاي ادبي در استانبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 56: نقاط ضعف :كمبود نيروي كتابدارفقدان بخش ویژه نابینایانعدم وجود كتابخانه هاي استاندارداستفاده از كتابخانه هاي استان به عنوان قرائت خانهتمركز كتابخانه ها در مراكز شهرستان ها (استانی)بودجه ناكافي جهت تحقق اهدافكمبود منابع در برخي از موضوعاتعدم وجود كتابخانه سيار (استانی)وابستگي مالي به ساير ارگانها نبود نيروي كتابدارمتخصص در بخشهاي كودك و نوجوانان و نابينايانعدم وجود بخش پژوهشي و تحقيقاتي در كتابخانه برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودی
اسلاید 57: اجماع نسبي مسئولين استان بر اهميت كتابخانه ها و لزوم رشد سرانه مطالعه بخصوص مطالعه مفيدبازديد مکرر دانش آموزان از کتابخانهوجود دانشگاهها و آموزشگاههاي عالي معتبر در استان همدانتوريستي بودن استانوجود خيرين كتابخانه ساز در استانبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیفرصت:
اسلاید 58: بالا بودن نرخ بيكاري در استانافزايش گرايش به اعتياد و مواد مخدر در استانعدم همكاري لازم صدا و سيماي مركز غلبه فرهنگ صوتي و تصويري به فرهنگ مكتوبگرايش مردم به خصوص جوانان به مدرك گرايينداشتن انگيزه كافي جهت كارهاي پژوهشي و تحقيقاتيگرايش كودكان ونوجوانان به بازيهاي رايانه اي و پركردن اوقات فراغتشان با اينبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیتهدید:
اسلاید 59: SOWOWTSTاستراتژي هنر به كارگيري هماهنگ توانهاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي براي نيل به وضعيت مطلوب در برابرضعف ها و تهدیدها است.استراتژي از وضعیت موجود به وضعيت مطلوب رسیدن است.استراتژي هنر بهره گیری از مقدورات است.برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیدستيابي به بهترين استراتژي با تجزيه و تحليل نقاط ضعف و قوت دروني سازمان و از طريق شناسايي تهديدهاي خارجي و فرصتهای موجود در محيط امكان پذير است.
اسلاید 60: روش دستیابی و تدوین راهبردها: تعامل نقاط ضعف و قوت در محیط داخلی با فرصت ها و فشارها در محیط خارجی عوامل درونیعوامل بیرونینقاط قوت SS1 ......................S2 .....................نقاط ضعف WW1....................W2...................فرصت ها O O1 ................ O2 ................چگونه با بهره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟چگونه با بهره گیری از فرصت ها، نقاط ضعف را جبران کنیم؟تهدیدات T T1 .................. T2 ..................چگونه با بهره گیری از نقاط قوت ، تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟چگونه با شناسایی نقاط ضعف، از شدت تهدیدات بکاهیم؟ماتریس تحلیل SWOTبرنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیراهبردهای ترکیبی(کلان)
اسلاید 61: ماتریس SWOTWt(تهدید و ضعف): راهبردهايی برای به حداقل رساندن زيان های ناشی از تهديدها و نقاط ضعف. هدف اصلی از این دسته از راهبردها کاهش نقاط ضعف داخلی و در امان ماندن از اثرات سوء تهدیدات محیطی میباشد. این دسته از راهبردها تدافعی میباشد.Wo (فرصت و ضعف): راهبردهای استفاده ازمزيتهای بالقوه ای که در فرصتهای محيطی نهفته است برای جبران نقاط ضعف موجود در سازمان.St (تهدید و قوت): راهبردهای استفاده از نقاط قوت سازمان برای جلوگيری از مواجهه با تهديدها. هدف از این دسته از راهبردهای کاهشی اثرات نامناسب تهدیدات محیطی با استفاده مناسب از نقاط قوت داخلی میباشد (اصطلاحاً به این راهبردها، راهبردهای تبدیل تهدید به فرصت هم میگویند).So (فرصت و قوت): راهبردهای حداکثر استفاده از فرصتهای محيطی با بکارگيری نقاط قوت سازمان. هدف اصلی از این راهبردها استفاده بهینه از فرصتهای محیطی در جهت تقویت نقاط قوت داخلی میباشد .هر سازمانی علاقه مند است که هميشه در اين موقعيت قرار داشته باشد تا بتواند بهره گيري از توانمنديها و فرصتها را به حداکثر برساند.
اسلاید 62: در طراحی و پیشنهاد استراتژی ها به کمک ماتریس سوات، دو نارسایی به نظر می رسد:اولا“ ، به هنگام پيشنهاد استراتژيهای WT، SO، WO، ST هدف تعامل سازمان با عوامل محيطی ، بقاء و تداوم فعاليت سازمان می باشد و اهداف رشد و تعالی سازمان ممکن است مورد غفلت استراتژيستها قرار گيرند. از اين رو بهتر است اهداف سازمانی نيز در محل مناسبی از جدول SWOT گنجانده شوند تا پيشنهاد راهبردها ضمن توجه به بقای سازمان در تعامل با عوامل محيطی ، در راستای اعتلای سازمانی و رشد ، مستقيما مد نظر قرار گيرند . ثانيا“ ، دسته راهکارهای پيشنهادی WT، SO، WO، ST نوعاً راهکارهايی هستند که از مواجهه و تعامل يک عامل محيطی با يک عامل درون سازمانی توليد شده اند و کمتر امکان توجه به تمامی عوامل محيطی و عوامل درون سازمانی برای طراحی و پيشنهاد استراتژيهای فوق وجود دارد. لذا يک مجموعه راهکارهای ترکيبی و راهبردهايی کلان حاصل راهکارهای WT ، SO ، WO، ST در منطقه فصل مشترک اين چهار ناحيه پيشنهاد می گردد. راهبردهايی که با توجه به مفروضات حاصله از تجزيه و تحليل عوامل محيطی و عوامل درونی سازمان پيشنهاد می شوند راهبردهای اصلی برای حرکت سازمان از وضع موجود بسوی اهداف بلند مدت هستند .
اسلاید 63: تذکرات مهمچهار دستهبندی فوق، دستهبندیهای اصلی و کلان در تدوین راهبرد میباشد ولی در عمل ممکن است یک راهبرد حاصل تلفیق چندین قوت، ضعف، فرصت و تهدید باشد. به دلیل پویایی محیطی و درونی بایستی به طور دورهای جدول SWOT تهیه و تدوین شده و بر اساس رصدهای صورتگرفته از محیط داخلی و خارجی سازمان و پیگیری روند تحولات راهبردها را به روزرسانی نمود.
اسلاید 64: جذب پژوهشگران، اساتید و جامعه دانشگاهی با ارائه خدمات پژوهشی (نمایه نشریات) و اختصاص فضا به پژوهشگران (با توجه به فضای مناسب موجود در کتابخانه)(فضا ق-نمایه نشریات ق-وجود پژوهشگر ف)جذب قشر جوان و نوجوان شهرستان (دانش آموزان و دانشجویان) با استفاده از امکانات سالنهای مطالعه و کتابهای کمک آموزشی)سالن و کتاب ق-جوان و نوجوان ف)جذب دانشجويان و پژوهشگران در كتابخانه ها با توجه به تعامل گسترده اين اداره كل با مراكز آموزشي(دانشجو ف تعامل ق)برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیچگونه با بهره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟
اسلاید 65: استفاده از ظرفیت دانشجویان (واحد کارورزی) به منظور افزایش ساعات ارائه خدمات(کارورز ف-کمبود ساعات ارائه کم ض)بهره گیری از توان خیرین جهت ارتقای زیر ساخت های فناوری و تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی (خیرف-کمبود تجهیزات ض)بهره گیری از اعتبارات فرهنگی و ... جهت خرید منابع مرجع و منابع عربی و لاتین(اعتبار ف-کمبود منابع لاتین ض)تقويت وتجهيز كتابخانه هاي روستايي با بهره گيري از 2درصد اعتبارات فرهنگي (اعتبار ف-کمبود تجهیز ض)برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیچگونه با بهره گیری از فرصت ها، نقاط ضعف را جبران کنیم؟
اسلاید 66: برگزاري برنامه هاي متنوع فرهنگي در كتابخانه هاو جذب جوانان و نوجوانان در كتابخانه هاو پركردن اوقات فراغت و كاهش گرايشات كاذب درآنان(برنامه ق-گرایش کاذب ت) ثبت نام رايگان و نيم بها دركتابخانه هاي عمومي استان مطابق باقوانين اداره كل جهت تشويق عضويت هم استاني ها بخصوص قشر جوان در كتابخانه هاي عمومي(عضو ق-گرایش کم جوان به کتابخانه ت)تشكيل مستمر جلسات انجمن با حضور شهرداران و فرمانداران جهت همكاري بيشتر آنان و ايجاد تعهدات و اجراي آن در قبال اداره كل كتابخانه ها(جلسه ق-عدم تعهد ت) برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیچگونه با بهره گیری از نقاط قوت، تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟
اسلاید 67: استفاده از ظرفیت های فرهنگ تصویری رادیو و تلویزیون برای فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه مطالعه و مراجعه به کتابخانه های عمومی با توجه به جایگاه نسبتا کمتر شناخته شده کتابخانه های عمومی و ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه(اطلاع رسانی کم ض-غلبه فرهنگ صوتی ت)ایجاد فضایی جذاب، با نشاط و ارائه خدماتی توأم با نوآوری و خلاقیت (با توجه به ضعف کتابخانه در این زمینه) جهت غلبه بر جذابیت های فرهنگ تصویری(عدم فضایی جذاب ض-فرهنگ تصویری ت)جذب جوانان و نوجوانان به كتابخانه ها با افزايش منابع در موضوعات مخاطب پسند و ارائه خدمات متنوع توسط كتابخانه ها(منابع کم ض-گرایش کم جوان ت)جذب بيشتر مردم به كتابخانه ها جهت استفاده از منابع بيشترو متنوع با توزيع غيرمتشابه منابع در كتابخانه هاي هم درجه(منابع مشابه ض-گرایش کم ت)برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیچگونه با شناسایی نقاط ضعف، از شدت تهدیدات بکاهیم؟
اسلاید 68: برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیراهبرد کلان نهاد کتابخانه های عمومی کشورمدیریت مطالعه مفید توسط واحدهای کتابخانه ای محلی (کانون محله) از طریق افزایش سطح دسترسی (در خانه، محل کار، کتابخانه و اماکن عمومی) به منابع و افزایش تقاضای مطالعه با اولویت بهره گیری از فناوری های نو و ایجاد انعطاف در منابع متناسب با نیازهای فرهنگی و تحولات محیطی
اسلاید 69: طرح ها، اقداماتی نوآورانه برای تحقق راهبردهاست. ایده هایی که دارای مدت اجرای معین و دستاورد مشخص است طرح نامیده می شود برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیتوضيح : براي تحقق راهبرد كه همانا بهره گيري از مقدورات براي دستيابي به وضعيت مطلوب است نيازمند اقدامات نوآورانه هستيم كه عنوان طرح بدان داده مي شود. بنابراين پس از راهبرد، طرح ها (متناسب با راهبردها) تدوین مي شود.
اسلاید 70: طرح ها/ مثالایجاد تسهیلات مناسب برای گروه های خاص در کتابخانه؛تقدیر از اعضاء فعال کتابخانه؛ايجاد وب سايت یا وبلاگ برای کتابخانه و روزآمدسازي آن؛ارائه خدمات و اطلاع رسانی از طريق تلفن و پيام كوتاه؛طرح قصه گویی و نمایش فیلم برای خردسالان و کودکان؛تشکیل انجمن کتاب دوستان در مقطع سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان؛تشکیل انجمنهای ادبی و فرهنگی در کتابخانه؛برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها توسط اعضاء با هماهنگی کتابداران و خلاصه نویسی کتابها توسط اعضاء و نگهداری خلاصه نویسی ها در کتابخانه؛برگزاري دوره هاي آموزش استفاده از كتابخانه براي اعضاايجاد قفسه كتاب هاي پر مخاطب و مفيد براي ردههاي مختلف موضوعيآموزش شیوه های مطالعه به اعضاءبرگزاری جشنواره برترین های مطالعه از میان اعضاءراه اندازی ایستگاه نقاشی برای کودکان با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در موضوعات کتاب؛ کتابخانه و ...
اسلاید 71: برنامه هاطرح ها راهبردهاتحلیل محیطیسیاست هااهدافآرمانرسالتارزشهای اساسیعلت وجودیبرنامه ها، طرح های زمان بندی و بودجه بندی شده است که در راستای رسالت و آرمان سازمان، برای تحقق اهداف و با توجه به راهبردهای اتخاذ شده تدوین می شود. توضيح: پس از پيش بيني طرح ها، در صورتي كه زمان و بودجه هر طرح مشخص شود، برنامه تدوين شده است. مي توان گفت كه برنامه ها، مجموعه اي از پروژه هاي مختلف هستند كه براي رسيدن به يك هدف واحد ايجاد شده اند.
اسلاید 72: با سپاس از توجه شما
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.