صفحه 1:
هاي عمومي استان همدان
صفحه 2:
ie را
صفحه 3:
برنامه ریزی راهبردی درسطح کتابخانه های
عمومی استان همدان
٩۱ تابستان
صفحه 4:
صفحه 5:
(MAM Strategic Planning Moder
مدل برنامه ریزی راهبردی مام
صفحه 6:
علت به وجودآمدن کتابخانه
سبب به وجود آمدن کتابخانه و یا تغیبرات کتابخانه
با پاسخ به شش سوال ذیل می توانید علت وجودی کتابخانه را تدوین نمائید
سوال اول: موضوع فعلیتکناخانه شما چیست ؟
سود دوم: ارکان کتابخانه شما چیست؟
سود سوم: سیر تکوین کتابخانه شما چیست؟
سوال چهارم: موقعیت کتابخانه شما براى ادامه حيات جيست؟
سوال ينجم: عامل تغیبر در وضعیت موجود کتابخانه شما چیست؟
سوال ششم: دلیل تغییر در وضعیت موجود کتابخانه شما چیست؟
صفحه 7:
صفحه 8:
موضوع فعالیت کتابخانه
:مثال
۱- موضوع فعالیت کتابخلنه عمومی سید طاهر هاشمی؟
موضوع اصلی فعالیت در کتابخانه عمومی سیدطاهر
هاشمی ارتقای سطح مطالعه مفید_شهروندان, ارلئه سیر
مطالعانسی به آنان. ارائنه آموزشهای مختلف مانند
آموزش مهارتهای مطالعه و مهارتهای سواد
اطلاعاتی .تقویت روحیه خلاقیت و پژوهش, تفکر
انتقادی و تحلیلی در بین شهروندان روانسری است.
صفحه 9:
موضوع فعالیت کتابخانه
۲- موضوع فعالیت اداره کتابخلنه های عمومی شهرستان کبودراهنگ؟
مدبریت مطالعه مفید_وافزلیش سرانه مطالعه در سطح
شهرستان ۰ افزایش اعضای فعال کتابخلنه های عمومی
شهرستان کبودراهنگ؛امور برنامه وبودجه ,آمار وفناوری
اطلاعات . نظارت بر دسترسی آسان شهروندان به اطلاعات
درکتابخانه های عمومی . نظارت بر بتهیه .فراهم
آوری .ذخیره سازی واماده سازی اطلاعات مورد نیاز
مخاطبان در کتابخانه های عمومی است.
صفحه 10:
در صورت عدم وجود هر كدام از اركان زير ادامه فعاليت كتابخانه غير معکن و يا بيهوده می باشد
#متابع مطالعه
#آحاد مطالعه کننده
ساختمان کتابخانه
۰
نیروی انسانی
تجهیزات
فناوری های اطلاعات و ارتباطات
۰
ae
بودجه و اعتبارات
صفحه 11:
سح
۳- سیر تکوین کتابخانه
تاريخجه/ فراز و نشيب ها/ نقاط عطف eu
صفحه 12:
سیر تکوین کتابخانه
سیر تکوین کتابخانه سید طاهر هاشمی؟
در استان کرمانشاه. تاکنون ۵۶ باب کتابخانه عمومی تأسیس شده
که از این تعداد سه کتابخانه در شهرستان روانسر واقع شده است:
کتابخانه فجر و کتابخانه سید طاهر هاشمی در شهر روانسر و
کتابخانه منصور آقایی در بخش شاهو. کتابخانه عمومی سید
طاهر هاشمی در سال ۱۳۸۸ در زمینی به مساحت ٩۰۰ متر
مربع و زیربنای ۶۰۰ متر مربع در یک طبقه تأسیس شده است.
صفحه 13:
سیر تکوین کتابخانه
سیر تکوین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نهاوند؟
قدیمی ترین کتابخلنه عمومی شهرستان نهاوند. کتابخلنه عمومی شهید
حیدری می باشد که در سال ۱۳۵۲۳با نام کتابخلنه عمومی شماره ۱
فعالیت خود را آغاز نموده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد
کتابخانه های عمومی در شهرستان اضافه شد که هم اکنون
شهرستان نهاوند دارای:
۵ باب کتابخانه عمومی فعال تحت پوشش با زیربنای ۱۷۳۰مترمربع
۲ باب کتابخلنه عمومی در حال احداث که ۹۵ کار ساخت به اتمام
رسیده با زبر بنای ۱۲۰۰ مترمربع
صفحه 14:
۴- موقعیت برای ادامه حیات مور
در پاسخ به این سوال تهدیدهای پیش روی کتابخانه را بنویسید
در طول تاریخ کتابخانهها ارزش والایی در جامعه داشته و نقش مهمی را
در اجتماع ایفا نمودهلند: گرچه به دلیل شرایط جامعه فراز و نشیب
هایی در پیشرفت کتابخانهها حاصل شده است. بررسی مداوم محیط
بیرونی کتابخانههابه جهت مواجههبا تهدیدهاء بستر حفظ و پیشرفت
کتابخانهها را در اجتماع فراهم می سازد.
< سیاسی» اجتماعی؛ اقتصادی» فرهنگی»نظامی
صفحه 15:
موقعیت برای ادامه حبات مؤثر
در پاسخ به اين سوال تهدیدهای پیش روی کتابخانه را بنویسید
مثال
۱- موقعیت ادامه حبات شهرستان اهواز:
> تغییر دیدگاه ها و علایق شهروندان
> عدم تمایل جوانان به مطالعه کتب غیر درسی
> تمایل شدید مردم به وقت گذرانی از طریق تلویزیون و ماهواره
< گرایش مردم به خصوص جوانان به مدرک گرایی
صفحه 16:
۲- موقعیت ادامه حیات کتابخانه های عمومی استان همدان:
تاثیر سوء مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم استان بر میزان مطالعه.
غلبه فرهنگ صوتی و تصویری (تلویزیون -ماهواره و...)به فرهنگ مکتوب
حجم سنگین دروس در مدارس در نتیجه عدم گرایش دانش آموزان به کتابهای غیر درسی
استقبال مردم از اینتینت و فضاهای مجازیبه دلیل گستردگی . تنوع و جذابیت نسبت به
کتابخانه ها
محدودیت ساعات فراغت و تعدد مشاغل (شغلهای دو نوبتی مردان و کار خارج از خانه زنان)
عدم تمایل مردم به مطالعه کتب مکتوب به خصوص کتب غیر درسی
صفحه 17:
صفحه 18:
مثل:
<تبعیت از فرمایشات گرانبهاي مقام معظم رهبري
(مدظله) در خصوص ترویج فرهنگ کتاب وكتابخواني
<پيروي ازرهنمودهاي دبیرکل محترم
<برگزاري جلسات کمیته برنامه ريزي وشوراي اداري
درمقاطع مختلف
< تشکیل کارگروههاي تخصصي در ستناد با حضور روسا
وکارشناسان و لزوم اجراي قضوبات در جلسات
<مدیریت هدفدار,کارآمدو مقتدر در سطوح استان و
شهرستان ها(مدیریت استان-روساي شهرستان ها)
صفحه 19:
دلیل تغییر
٩ فناوری های نو
© رقبای مطالعه
© تغییر رویکرد
از خدمات کتابداری واطلاع رسانی به مطالعه
از بی اثری به نافع کردن مطالعه
از مطالعه به مطالعه مفید
7 ازاستفاده حداقلی به حداکثری توان (زمان, فناوری
ها و ابزارها )
صفحه 20:
دلیل تغییر
مثال:
۱- دلیل تغيير در وضعیت موجود در اداره کتابخانه های
عمومی شهرستان کبودر آهنگ ؟
۰ نیاز مردم.به دسترسی سریعتربه اطلاعات در کتابخانه های
عمومی . گسترش روز افزون فناوری وتکنولوئی .افزایش
سطح سواد عمومی مردم و وجود رقبا نظیرکتابخانه های
دانشگاهی.دیجیتللی از دلالیل تغییر در وضعیت موجود در
کتابخانه ها ی عمومی شهرستان کبودراهنگ می باشد .
صفحه 21:
تشکیل و پدید آمدن هر سازمان مبتنی بر اصولی غیرقابل تغییر است که این
اصول قتشعت از جهانتیت و مکتت فکری بدیدآورقده و باتی است.
#ارزش ها اصول حاکم غیرقابل تغییر اند ودر شرایط متغیر آنچه تغيير مى كند
ماموریت سازمان می باشد نه ارزشهای سازمان .
ارزش هاء همان باورها و مفاهیمی هستند که به دلیل برخورداری از جایگاه و اعتبار
ویژه. قابل معامله و مصالحه نيستند.
#ارزشهاي سازمانی. به آن دسته از ارزشهایی اشاره دارند که هدابتگر رفتار. کردار و
انديشه کارکنان و مدیران سازمان بوده و بر آنها تأثیر می گذارند.
زش های سازمانی. مبنای تصمیم گیری بوده و راهنمای قضاوت امور هستند.
زیربنای فرهنگ سازمانی بوده و متمایزکننده یک سازمان از
یعنی چیزی که شرط بقا و رشد سازمان است و بعبارت دیگر
اصول و راهنمای سازماتها بو بوده .
#موازین اخلاقی سازمان. سیستمی ارزشی هستند که سرلوحه کار اعضای سازمان
قرار گرفته است.
صفحه 22:
@ اصول پایدار و ريشه ای حاکم بر ایجاد سازمان یا پدیده
© ريشه داشتن در جهانبینی
_برگرفته از اخلاق حرفهای
_بدون زمان بودن (غیر وابسته به زمان بودن)
ارزشهای اساسی دو دسته اند: عام و خاص
موارد عام. در بين کلیه سازمان های کشور مصداق دارد و بر برنامه
ریزی راهبردی نهاد نیز حاکم است و ارزشهای اساسی خاص, ویژه
نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.
صفحه 23:
4
0
4.
روش دستيابى و قدوين ارزش هاى كتابخانه
بررسی جهانبینی. آیات و روایات. سیره نبوی. عدل و معاد
بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) و امام راحل (ره)
قوانین جمهوری اسلامی ایران
رهنمودهای دبیر کل محترم نهاد
قانون تأسیس نهاد و سند چشمانداز و سند نهضت مطالعه مفید
منشور اخلاقی و حرفه ای کتابداران
تبعیت از ارزش های اساسی نهاد
صفحه 24:
مثال/ ارزش هاى عام
صیانت از فرهنگ و معارف اسلامی و تقویت فضایل اخلاقی و ایمانی بر پایه كتب اسلام؛
ین
رازداری حرفه ای؛
رعایت حریم اطلاعات شخصی مراجعین
تعهد و نظم و انضباط سازما:
نصاف در رفتار با کارکنان و مراجعه کنندگان؛
آسایش و امنیت خاطر جامعه هدف و پاسخگویی به خواست آنها؛
تبعیت از فرهنگ ایثاروشهادت
و
SSAA ke ROS
صفحه 25:
5 4 :
مثال / ارزش هاى خاص
دانش مداری؛
رعایت بی طرفی حرفهای به همه مجموعه؛
سی عادلانه همه اقشار جامعه به اطلاعات
* استقامت در برابر موانع و مشکلات و تلاش برای بهبود گردآوری و تنظیم مواد و ارائه خدمات؛
تسلط نسبی بر زبانهای زنده دنيا توسط كتابداران؛
توانایی و مهارت در به کارگیری ابزارهای فناورانه و استفاده از آنها در خدمات اطلاعرسانی؛
* خدمت برای تحقق هدفهای متعللی کتابداری و پرهیز از حرفه گرایی غیر منطقی و توجه به انديشه
و خدمت حرفهای؛
٩ حرکت به سمت تحقق جامعه دانشمحور در ایران با ارائه خدمات اطلاعاتی به شهروندان؛
# حمایت از حق مولف و دارایی های فکری
© مشاور امين بودن
© دسترسى آسان مردم به آثار مكتوب در خصوص دفاع مقدس در كتابخانه هاى عمومى
تبعيت از آيين نامه هاودستورات نهادكتابخانه هاى عمومى كشور
3
صفحه 26:
سا 7[
رسالت عبارت است از نقشی که یک مجموعه در جامعه بر عهده گرفته تابا ایفای آن: خدمات
مورد نظر را ارائه دهد و نیازهای جامعه را برآورده سازد.
<علت و فلسفه وجودی سازمان و مقصود از تداوم آن را رسالت می نامند. رسالت نشان دهنده
طیف فعالیت سازمان انست.
TRESS 7
بیانگر کا کرد ae عل S| eee
مسوولیت در
سازمان هدف ایجاد سازمان
رسالت تقاوك يأك سارمان رابا ساير سازماتهاي متايه مشخص مي كنذا
مرز محور بودن (حدود و ثغور سازمان در فعاليت)
صفحه 27:
روش دستیابی: قابل جستجو در هدف بانی و ایجادکننده کتابخانه.
تبعیت از رسالت نهاد. تعیین رسالت خاص متناسب با شرایط محیطی
در جوهره رسالت» عنصر زمان وجود ندارد چرا که رسالت در
حللت ابستایی است. هلی رسالت یک پدیده (اعم از سازمان وبا غیر
سازمان) _پس از ایجاد. میتواند سیر نکوین خود را طی کند.
صفحه 28:
اث مکتوب؛
پشتیبانی از پژوهشگران آزاد؛
یت و غنیسازی اوقات فراغت
مدیریت توان یادگیری مادامالعمر جامعه؛
کمک به فرایندهای خود آموزی؛
ایجاد دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی برای همگان و مطابق با نیازها و موقعیتهای
آنها؛
کمک به شناخت و درک هنر؛
کمک به فرایند خود آموزی, سواد آموزی و کسب سواد اطلاعاتی؛
=
* ee
>> ا
ع
صفحه 29:
آرمان: خواسته قلبی ما
آرمان. تصور ذهنی از آینده جذاب . نو و دانش پایه است که دامنه آن می تواند از واقع گرایی تا
خيال بردازى باشد.
تعاريف مختلف آرمان
* آینده ای واقع گرایانه. محقق الوقوع و جذاب
ن سرنوشت آینده بهتر و موفقیت آمیز نسبت به حال
ایده ای. مولد انرژٌی کهبابه کارگیری مهارتها. استعدادها و منلبع و محقق کردن آن
جهش آغاز می شود. =
انتخابی در محیط خارجی که باید انرژی ها در آن سمت جهت داده شود.
9,
مدل ذهنی از وضعیت آینده
نمایش دنیای تخیلی که پیشاپیش نمی توان آن را مشاهده و یا اثبات کرد.
بیزی کاملا جدید ونه نوعی از فعالیت های جاری ونه کپی از رفتارهای سازمان
های دیگر
نوعی خاص از تصور که بر مبنای اطلاعات و دانش بنا نهاده می شود.
و و
۰,
صفحه 30:
ویژگی های آرمان
* مبین ایده آلی است که می خواهیم به آن برسیم؛
© نو جذاب و آیندهنگر باشد؛
© انرژی بخش و شورآفرین باشد؛
* زمان تحقق آن دور باشد؛
© تعهد زا باشد؛
* دارای متنی کوتاه و پیامدی مثبت باشد؛
* نمایان گر فلسفه و روح کلی باشد؛
* عمیق و ماندگار است.
صفحه 31:
آرمان جمع بندی خواسته های (آروزهای) فردی و قلبی آحاد اعضای سازمان و ذی
نفوذان
** آرمان در قالب یک عبارت بیان شود.
** آرمان جاذبه قلبی داشته باشد.
در آرمان دست یافتن مهم نیست.
متابع تکوین آرمانآذی تفعان: آززفتهای اساسی: رمالت:
روش دستیابی و تدوین آرمان: اخذ آرزوهای آحاد اعضای سازمان و
استخراج وجوه مشترک آن
صفحه 32:
ما آرزو می کنیم که سازمان
... مان اینگوته باشد
صفحه 33:
مثال برای آرمان
*به امید آن روز که درپایان هر روز کاری تمام قفسه های کتاب
کتابخانه ها ی عمومی این شهرستان . خالی از کتاب باشد.
* به امید روزی که ساختمان های کتابخانه های عمومی این شهرستان
» پرترددترین ساختمان اداری از لحاظ مراجعه کننده باشد .
۶ به امید روزی که بی سوادی در این شهرستان برای همیشه ريشه كن
شود تا همه مردم شهرستان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود به
کتابخانه های عمومی مراجعه نمایند.
© مطالعه مفید. زندگی توام با دانایی. حرکت به سوی تمدن بزرگ
اسلامی
صفحه 34:
* مایکروسافت: یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه.
3 دانشگاه سانفرانسیسکو: ما به عنوان اولین دانشگاه بين المللى با
جشماندازى جهانى به آموزش افرادی میپردازيم که میتوانند
دنیابی انسانی تر و عادلانهتر را به وجود آورند.
* کوکاکولانتا یک نفر در کره زمين هست .من باید نوشابه تولید کنم
و نزدک او ببرم.
صفحه 35:
مقصد سازمان. تعیین کننده جهت سازمان و غایت آنچه را که سازمان در
بستر زمان به آن دست یابد. اهداف سازمان گویند.
ابی به آنها به آسانی
2 بودن؛
** تابع اهداف نهاد؛
بر اساس رسالت و ارزش های نهاد. ۱
** زمان مداری (کوتاه مدت. میان مدت. بلند مدت) | زمان تحقق آن صریح و روشن باشد؛
اهداف کوتاه مدت : هر هدف که بر اساس امکانات پیش بینی شده و موجود ظرف مدت یک
سال قابل حصول باشد .
* اهدافمیان مدت : مجموعه هر سه تا پنج هدف گوتاه مدت یک ساله
اهداف بلند مدت : مجموعه هر دو يا سه هدف ميان مدت
صفحه 36:
موارد مهم در هدف گذاری
© هدف مورد نظر دست یافتنی باشد. یعنی هدف واقعی و ملموس باشد؛
© برای رسیدن به هدف. زمان مورد نظر برای آن تعیین شود؛
هدفبه اهداف ریزتر و فرعی تبدیل و تقسیم شود تا در هنكام كار
اگر مشکلی وجود داشت آشکار شده و برطرف شود؛
# مدنظر قرار دادن پیشنهاد و راه حلهای لازم: يس از تعيين هدف يا
اهداف بلید راههای رسیدنبه آنها شناسایی شده و لین راهها مورد
بررسی قرار گیرد. سپس یکی از آنها که آسانتر و کم هزینه تر است را
برگزید.
صفحه 37:
نكات مهم
#اهداف. راهبرد نيستند بلكه راهبرد وسيله دستيابى به
اهداف است.
#رسالت فلسفه وجودی یک سازمان است اما هدف. نقطه ای
است که سازمان به وجود آمده به آن سو حرکت می کند.
#لازمه تحقق اهداف. وجود شرلیط و رعلیت حریم ها است که
بدان سیاست گویند.
صفحه 38:
اهداف نهاد دو دسته اند: کلان و خرد
اهداف کلان :
* کاهش افراد فاقد مطالعه به 9< در كوتاه مدت
* کاهش افراد فاقد مطالعه به ۷9۵ در میان مدت
* کاهش افراد فاقد مطالعه به 70 7 در بلند مدت
* افزايش سرانه مطالعه به میزان 576 در کوتاه مدت
* افزایش سرانه مطالعه به میزان 76 در میان مدت
* افزايش سرانه مطالعه به میزان 70 7 در بلند مدت
صفحه 39:
| اهداف نهاد دو دسته اند: کلان و خرد
فراد فاقد مطالعه(کتاب نخوان ها) به 56 در کوتاه مدت(در سال ۱۳۹۱)
*افراد فاقد مطالعه(کتاب نخوان ها) به ۵۰ در میان مدت(در سال ۱۳۹۵)
*افراد فاقد مطالعه (کتاب نخوان ها)به 1.40 در بلند مدت (در سال ۱۴۰۴)
"سرانه مطالعه(مطالعه مفید) به دقیقه ۱۵در کوتاه مدت (در سال )۱۳٩۱
*سرانه مطالعه(مطالعه مفید) به دقیقه ۲۰درمیان مدت (در سال ۱۳۹۵)
*سرانه مطالعه(مطالعه مفید) به ۳۰ دقیقه در بلند مدت (در سال ۱۴۰۴)
صفحه 40:
پیشرفت
برنامه در هر سال به
طور متوسط
۱۳۹۱
موجود
wae
واحد شاخص
سرانه به ازای هر ۰۰ انفر
متر مربع
سرانه به ازاى هر نفر
ale
درصد از کل جمعیت استان
نفر
سرانه به ازای هر ۲۵ هزار نفر
باب
كتاب
تعداد
کتابخانه
صفحه 41:
سیاست محدوده عمل و
سیاست. خط مشی حاکم بر اجرا در طول حرکت سازمان به سمت اهداف است.
یا بایدها و نبایدها در محدوده عمل سازمان است.
Ate sail eens ا[
سیاست. بیانگر بایدها و نبایدها است تا کلیه اقدامات بعدی در یک محدودة الزامآور
انجام شود. به عبارتی دیگر سیاست برراهبرد حاکم است تا هدف محقق شود.
صفحه 42:
ویژگی ها: بلند مدت بودن, نداشتن شروع و خاتمه زمانی
روش دستیایی؛ بررسی اسناد بالادست. تبعیت از ارزش هاء مطالعه شرایط محیطی
سیاست طریق دستیابی به هدف را مشخص می کند. ولی راهبرد بیشتر مسیر تحقق
هدف را تعیین می کند.
سیاست های مربوط به نیروی انسانی. سیاست های فناوری. سیاست های
مالی. سیاست های ار تباطی. سیاست های عملیاتی و اجرا و ... را تدوین
كنيد
صفحه 43:
سیاستهای مربوط به پشتیبانی از پژوهشگران آزاد
#تشهیق و حملیت پژوهشگران عضو کتابخلنه های عمومی در جهت ارتقاء
تولید دانش کشور
بهبود مستمر شیوه های سازماندهی منابع کتابخانه ای
تقویت منابع اطلاعاتی پژوهشی در کتابخانه های عمومی
سیاستهای مربوط به هدایت و غنیسازی اوقات فراغت
#شاداب سازی و ایجاد جاذبه در فضای کتابخانه های عمومی
#غنی سازی اوقات افراد جامعهبه وییْه کودکان و نوجوانانبا مجموعه سازی
مناسب حنابع کتابخانه های عمومی
ارتقاء و رشد مهارت های زندگی متناسب با تحولات محیطی
صفحه 44:
سیاستهای مربوط به تأمین فضا و تجهیزات مطالعه
توزیع عادلانه فضای کتابخوانی با پراکندگی جمعیتی
گارتقاء مستمر حداقل معیارهای قابل قبول استاندارد سالن های مطالعه
#بهبود مستمر دسترسی سریع و آسان عموم به منلبع اطلاعلتی با توجه ay اقتضائات
سنىء فرهنگی و جفرافیایی
۰
سیاستهای مربوط به حفظ میراث مکتوب
#بهبود روش ها و ارتقای فرهنگ نگهداری کتب و اسناد
ارتقای فرهنگ واگذاری و اهداء نسخ خطی و ميراث مکتوب به کتابخلنه های عمومی
شهرستان
صفحه 45:
۹
LAS
بهره گیری از کمک های خیرین
استفاده و بهرهمندی از مشارکت غیردولتی نهادها. سازمانها و موسسات مردمی
همکاری و تعامل با دستگاههای دولتی استان:
بهرهگیری از روشهای نوین اطلاعرسانی در کنار روشهای سنتی؛
افزایش منابع. اعضا و میزان امانت
شادابسازی و ایجاد جاذبه های لازم در فضای کتابخانه؛
سنجش مداوم نظرات اعضای کتابخانه
شناسایی مداوم نیازهای اطلاعاتی اعضاء و مراجعان
تسریع در فرایندهای آموزشی و پژوهشی با قرار دادن منابع و اطلاعات موردنیاز در
دسترس کاربران
بهرهگیری از فناوری اطلاعاتی و توسعه منابع چندرسانهای و دیجیتالی؛
افزایش بهره وری کارکنان و اعضاء کتابخانه؛
استفاده و بهرهمندی از مشارکت غیردولتی نهادها. سازمانها و موسسات مردمی
ay
صفحه 46:
٩ مجموعه فعالیتهای سازمان در بستر دو محیط داخلی و خارجی آن انجام میشود. شناخت
صحیح عوامل تأثیرگذار محیط. تیم برنامهریزی را در یافتن راهبردهایی که سازمان را
متحول سازد. کمک خواهد کرد.
شرایطی که بر سازمان احاطه داشته و بر ن تأثیر میگذارد از نظر نحوه تأثیرگذاری به دو
دسته تقسیم میشهند: للف) آنهلیی کهبه طور و از درون سازمان تأثیر دارند؛ ب)
آنهایی که در سطح کلان و از بیرون سازمان اثر میگذارند.
بر همین اساس عولمل داخلیبیا درونی. عواملی هستند که در درون سازمان وجود داشته و
از نظر اداری و رسمی تحت کنترل سازمان میباشند. همچنین عولمل خارجیا بیرونی نیز
عواملی هستند که خارج از کنترل سازمان بوده. ولیکن به طور مستقیم ویا بر
عملکرد سازمان تأثیر میگذارند.
#شناسایی و تجزیه و تحلیل هر یک از عوامل داخلی و خارجی سازمان منجربه تهیه
فهرست نقاط قوت و ضعف (ناشی از تجزیه و تحلیل عوامل داخلی سازمان) و فرصتها و
تهدیدها (ناشی از تجزیه و تحلیل عوامل خارجی سازمان) خواهد شد.
صفحه 47:
؟ نقطه قوت: موردی است که سازمان در صورت انجام با داشتن آن از امتیاز مثبت و توانایی
قابل ملاحظهای برخوردار خواهد شد (قابلیتهای حال درون اداره نسبت به هدف).
؟ نقطه ضعف: مواردی است که سازمان در صورت انجامیا داشتن ّن از امتیاز منفی و عدم
توانایی برخوردار خواهد شد. (نارساییهای حال اداره نسبت به هدف).
انسیل نهفتهای است که بهرهگیری از آن سازمان را در جهت مثبت رشد خواهد
ده از ّن مزایای قلبل ملاحظهای برای سازمان خواهد داشت. فرصتبه عنوان
موتور محرکه ای است که شتاب حرکت سازمان را جندین برابر می کند.
تهدید: برعکس فرصت. عاملی است که مانع حرکت. رشد و بالندگی سازمان میشود.
صفحه 48:
ممیزی نقطه ضعف ها از قوتها و فرصتها از نیهدیدهاء با پهره گیری شاخصها ی ارکان
جهت jlo انجام می شود. ارکان جهت ساز شامل علت.ارزشهای اساسی. رسالت .
آرمان .اهداف وسیاست ها است که به ترتیب تدوین می شود.
تحلیل محیطی به معنای شناخت عوامل موّثر محیط خارجی و محیط داخلی (موّلفه های
توان) بر سازمان و بررسی بر هم کنش آنان در دستیابی سازمان به اهداف خود است.
تحلیل ضعفها و قوتها و فرصتها و تهدیدهای سازمان به تحلیل 81۷0 معروف است.
صفحه 49:
#تحلیل ٩۷۷6۲ در پی آن است که با شناسایی و دسته بندی عوامل محیط
داخلی و خارجی تحت چهار عنوان تهدیدات (1117685). فرصت ها
(0212017111311165). نقاط ضعطف (۷۷6816065565). و نقاط قوت
(61۲6۳00]05) به تدوین استراتژی ها با توجه به این عوامل بپردازد.
#ماتریس 8۷۷621 از یک جدول 99 بعدی که در یک طرف ّن عوامل درینی و در
طرف دیگر عوامل بیرونی فهرست شدهاند. تشکیل میشود.
#عوامل چهارگانه ٩۷۷627 در تلاقی با یکدیگر چهار ربع ماتریسی رابه وجود
می آورند که هر ربع نشانگر یک وضعیت استراتژیک است.
صفحه 50:
محیط داخلی: دارای مولفه های در اختیار سازمان
محیط خارجی: دارای عوامل موّثر بر سازمان
صفحه 51:
مولفه های توان
- منابع مطالعه. تجهیزات و امکانات فناوری (نسخ چاپی. کتاب. سی دی. بلوتوث. فکس. .1
خدمات (خدمات اینترنت. خدمات مشاوره. نمایه نشریات و..)
- اعضاء
-اتصال به شبکه ein کتابخانهها
-تعداد پژوهشگران تحت حمایت کتابخانه
-کتابداران
-مدیریت (ساختار سازمانی 4
-انجمن های ادبی.قر آن.نهج البلاغه
-فعالیت های جنبی (نمایشگاه و...)
- مکان کتابخانه
صفحه 52:
© تعداد و درصد مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشی بر حسب مقاطع تحصیلی .
مراکز تحقیقاتی و اطلاعاتی کشور
ان به تفکیک رشته های کاری
* بودجه و درصد تحقیقات در کل و در رشته های تخصصی
٩ شرایط فرهنگی
* باورها و انديشه ها حاکم بر زندگی
# طبقات اجتماعی و زیر فرهنگهای آنها
* ميزان تعلق به فرهنگ خودی
@ سیاست های دولت
صفحه 53:
عوامل بیرونی اثرگذارتر بر کتابخانه های عمومی
آموزش و سواد جامعه
تنوع قومی و مذهبی
نحله های فکری
"فناوریهای نوظهور
فرهنگ تصویری و شفاهی
"اقتصاد جامعه
راعتبا ات فرهنگی دولت
صفحه 54:
نقاط قوت
مکانیزه بودن کتابخانه
<تجهیزو بهسازی سالن های آمفی تثاتر
*وجود نیروهای متحصص و متعهد و آموزش دیده
<تجهیزبه اینترنت پرسرعت در نتیجه جذب بیشترمخاطب به
کتابخانه های عمومی
<اجرای طرح کتاب
۶ نمایه نشریات
<استقرار بسیاری از کتابخانه ها در فضای سبز و پارک ها
تشکیل مداوم کلاسهای فوق برنامه
صفحه 55:
نقاط قوت
<برگزاری نمایشگاههای مختلف در کتابخانه
<برگزاری برنامه هاى مختلف فرهنكى _
<ثبت نام رایگان از اعضا و شراط عضویت آسان
راهاندازی بخش کودکان و نوجوانان در کتابخانه ها
<تعامل با مراکز آموزشی
<برگزاری مستمر جلسات انجمن در شهرستانها و استان
وجود کانون های ادبی در استان
صفحه 56:
نقاط ضعف :
*كمبود نيروى كتابدار
<فقدان بخش ویژه نابینایان
<عدم وجود کتابخانه های استاندارد
<استفاده از کتابخانه های استان به عنوان قرائت خانه
<تمرکز کتابخانه ها در مراکز شهرستان ها (استانی)
بودجه ناکافی جهت تحقق اهداف
کمبود منابع در برخی از موضوعات
<عدم وجود کتابخانه سیار (استانی)
خوابستگی مالی به سایر ارگانها
<نبود نیروی کتابدارمتخصص در بخشهای کودک و نوجوانان و نابینایان
عدم وجود بخش پژوهشی و تحقیقاتی در کتابخانه
صفحه 57:
<اجماع نسبی مسئولین استان بر اهمیت کتابخانه ها و
لزوم رشد سرانه مطالعه بخصوص مطالعه مفید
<بازدید مکرر دانش آموزان از کتابخانه
<وجود دانشگاهها و آموزشگاههای عالی معتبر در
استان همدان
<توریستی بودن استان
<وجود خیرین کتابخانه ساز در استان
صفحه 58:
بد:
بالا بودن نرخ بيكارى در استان
<افزايش كرايش به اعتياد و مواد مخدر در استان
عدم همکاری لازم صدا و سیمای مرکز
غلبه فرهنگ صوتی و تصوبری به فرهنگ مکتوب
گرایش مردم به خصوص جوانان به مدرک گرلیی
نداشتن انگیزه کافی جهت کارهای پژوهشی و
<گرایش کودکان ونوجوانان به بازیهای رایانه ای و
پرکردن اوقات فراغتشان با اين
صفحه 59:
استراتژی هنربه کارگیری هماهنگ توانهای سیاسی, اقتصادی.
فرهنگی و اجتماعی برای نیلبه وضعیت مطلوب در برابر ضعف ها و
نهد یدها است.
<استراتژی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب رسیدن است.
<استراتژی هنر بهره گیری از مقدورات است.
دستیابی به بهترین استراتژی با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و
قوت درونی سازمان و از طریق شناسایی تهدیدهای خارجی و
فرصتهای موجود در محیط امکان پذبر است.
صفحه 60:
re =f of alo =a
روش دستیابی و تدوین راهبردها: تعامل نقاط ضعف و قوت در محیط
داخلی با فرصت ها و فشارها در محیط خارجی
صفحه 61:
© تسپدید و ضعنه رلهبردهلییسولیسه حدلقلیساند نزیانهایناشیاز تسهدیدها و
نقاط ضعفهد فلصلی|ز لیرچسته از رلهبردها کاهشن قاط ضعفهاخلیو در لمانماندناز
ثولتسوء تسهد بدا تم حیطیم ی اشد لیرهسته از رلهبردها تدلفعیمیاشد
8 (فرصت: ضعف رلهبردهاعلستفاده ازمزیتهای بل انوملیکه در فرصتهای
محیطی نسهفته لستبسولیجبولن تقاط ضعفموجود در سایمان
٩ (نسهدید و قوب رلهبردهاولستفاده از نقاط قوتسازمانسولیجلوگیرواز موجه
با تسهدیدها هدفاز لیرچهسته از رلهبردهایک اهشی! ثواتف ام ناسبتس هد یدلتمحیطیبا
لستفاده مناساز قاط قوندا خلیمیی اشدلاصطااحاً به لی ولهبردها. رلهبردهای
تسبدیلتسهدید بسه فرصتهم میگسویند).
8 (فرصتو قوب رلهبردهایحداکثر لستفاده از فرصتهایمحیط یبا بسکرگیری
نسفاط قوتسازمانهد فلصلی)ز لیزولهبردها لستفاده بسهینه از فرصتایمحیطودر جهت
تقویش قاط وتا خلیم یی اشد .هر سازمانیعاقه مسلسنکه همیشه در لیرموقعیت
قرار دلشته باشد تا بستولند بسهره گسیریاز تولنمندیها و فرصتها را بسه حدلکثر
wiley
صفحه 62:
در طراحی و پیشنهاد استراتژی ها به کمک ماتریس سوات» دو
نارسایی به نظر می رسد:
#اولا".به هنگام پیشنهاد استراتژیهای 5 ۷۷6۰ .500 .۷۷۲ هدف تعامل سازمان با
عوامل محیطی . بقاء و تداوم فعالیت سازمان می باشد و اهداف رشد و تعللی سازمان ممکن
است مورد غفلت استراتژیستها قرار گيرند. از این رو بهتر است اهداف سازمانی نیز در
محل مناسبى از جدول ٩۷۷62 گنجانده شوندتا پیشنهاد راهبردها ضمن توجهبه بقای
سازمان در تعاملبا عوامل محیطی . در راستای اعتلای سازمانی و رشد . مستقیما هد نظر
قرار گیرند .
# انیا". دسته راهکارهای پیشنهادی 5 .۷۷6 ٩60, ۷۷۲۰ نوعاً راهکارهلیی هستند که
از مواجهه و تعامل یک عامل محیطی با یک عامل درون سازمانی تولید شده لند و کمتر
امکان توجه به تمامی عوامل محیطی و عوامل درون سازمانی برای طراحی و پیشنهاد
استراتژیهای فوق وجود دارد. لذا یک مجموعه راهکارهای ترکیبی و راهبردهایی کلان
حاصل راهکارهای SO. WO. ST ۰ ۷۷ در منطقه فصل مشترک این چهار ناحیه
پیشنهاد می گردد. راهبردهایی کهبا توجهبه مفروضات حاصله از تجزیه و تحلیل عوامل
محیطی و عوامل درهنی سازمان پیشنهاد می شوند راهبردهای اصلی برای حرکت سازمان
از وضع موجود بسوی اهداف بلند مدت هستند .
۰
صفحه 63:
چهار دستهبندی فوق. دستهبندیهای اصلی و کلان در
تدوین راهبرد میباشد ولی در عمل ممکن است یک
راهيرد حاصل تلفيق جندين قوتء ضهفه فرصت و تهنيد
باشد.
هبه دلیل پوبایی محیطی و درونی بایستی به طور دورهای
جدول 51/170031 نهيه و تدوين شده و بر اساس رصدهاى
صورت گرفته از محیط داخلی و خارجی سازمان و پیگیری
روند تحولات راهبردها را به روزرسانی نمود.
صفحه 64:
جكونه با بهره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟
de® پژوهشگران. اساتید و جامعه دانشگاهی با ارائه خدمات
پژوهشی (نملیه نشربات) و اختصاص فضابه پژوهشگران لبا توجه
به فضای مناسب موجود در کتابخافه دای تایه نشریات ی وجود پزوهشگر فا
© جذب قشر جوان و نوجوان شهرستان (دانش آموزان و دانشجویان)
با استفاده از امکانات سالنهای مطالعه و کتابهای کمک آموزشی سا ,
کتاب ق-جوان و نوجوان ف
#جذب دانشجویان و پژوهشگران در کتابخلنه هابا توجه به تعامل
گسترده این اداره کل با مراکز آموزشیدانشجو د تعاملق)
صفحه 65:
چکونه با بهره گیری از فرصت ها فقاط ضعف را جبران کنیم؟
4 استفاده از ظرفیت دانشجویان (واحد کارورزی)به منظور افزلیش ساعات ارائه
خدمات (کارورز ف-کمبود ساعات ارائه کم ض)
#بهره گیری از توان خیرین جهت ارتقای زیر ساخت های فناوری و تعمیر و
تجهیز کتابخانه های عمومی (خیرف-کمبود تجهیزات ض)
#بهره گیری از اعتبارات فرهنگی و ... جهت خرید منلبع مرجع و منلبع عربی و
لاقین(عتبار ف-کمبود نیع لین ضی)
#تقوبت وتجهیز کتابخلنه های روستایی با بهره گیری از ۲درصد اعتبارات
فرهتگی «عتبر ادنوه تجییزی)
صفحه 66:
چگونه با بهره گیری از نقاط قوت» تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟
#برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه هاو جذب جوانان و نوجوانان
در کتابخانه هاو يركردن اوقات فراغت و كاهش كرايشات كاذب درآنانابرنامه ق-كرايش
(eas
© ثبت نام رایگان و نیم بها درکتابخلنه های عمومی استان مطلبق
کل جهت تشویق عضویت هم استانی ها بخصوص قشر جوان در
عمومی (عدو و -گرایش کم جیان به کتبفتدت)
تشکیل مستمر جلسات انجمن با حضور شهرداران و فرمانداران جهت همکاری
بیشتر آنان و ایجاد تعهدات و اجرای ّن در قبال اداره کل کتابخانه ها(جلسه ی عدم
تعهدت)
ن اداره
کتابخانه های
صفحه 67:
چگونه با شناسایی نقاط ضعف. از شدت تهدیدات بکاهیم؟
استفاده از ظرفیت های فرهنگ تصویری رادیو و تلویزیون برای فرهنگ سازی
و ایجاد انگیزه مطالعه و مراجعه به کتابخلنه های عمومی با توجه به جایگاه
نسبتا کمتر شناخته شده کتابخلنه های عمومی و ضعف در اطلاع رسانی و
تبلیغات در این زمینه(اطلاع رسانی کم ض-غلبه فرهنگ صوتی ت)
#ایجاد فضایی جذاب. با نشاط و ارائه خدماتی توأم با نوآوری و خلاقیت (با توجه
به ضعف کتابخلنه در این زمینه) جهت غلبه بر جذابیت های فرهنگ
تصویری(عدم فضایی جذاب ش-فرهنگ تصوبری ت)
جذب جوانان و نوجوانانبه کتابخلنه هابا افزلیش منلبع در موضوعات مخاطب
پسند و ارائه خدمات متنوع توسط کتابخانه ها(منابم کم ض-گرایش کم جوان ©(
جذب بیشتر مردم به کتابخانه ها جهت استفاده از منابع بیشترو متنوع با
توزیع غیرمتشابه منابع در کتابخانه های هم درجه(سنابع مشابه ی گرایش کم ت)
صفحه 68:
راهبرد کلان نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مدیریت مطالعه مفید توسط واحدهای کتابخانه ای محلی
(کانون محله) از طریق افزیش سطح دسترسی ردر خلنه محل
کار کتابخانه و آماکن عمومی) به منابع و افزايش تقاضای
مطالعه با اولویت بهره گیری از فناوری های نو و ایجاد انعطاف
در منابع متناسب با نیازهای فرهنگی و تحولات محیطی
صفحه 69:
oo Le
aa a
طرح هاء اقداماتی نوآورانه برای تحقق راهبردهاست.
ایده هایی که دارای مدت اجرای معین و دستاورد مشخص است طرح نامیده می شود
توضیح : برای تحقق راهبرد که همانا بهره گیری از مقدورات برای
دستیابی به وضعیت مطلوب است نیازمند اقدامات نوآورانه
هستیم که عنوان طرح بدان داده می شود. بنابراین يس از
راهبرد. طرح ها (متناسب با راهبردها) تدوین می شود.
صفحه 70:
طرح ها/ منال
یجاد تسهیلات مناسب برای گروه های خاص در کتابخانه؛
یر از اعضاء فعال کتایخانه؛
ایجاد وب سایت یا وبلاگ برای کتابخانه و روزآمدسازی آن؛
نه خدمات و اطلاع رسانی از طريق تلفن و بيام كوتاه؛
طرح قصه كويى و نمايش فيلم براى خردسالان و كودكان؛
تشكيل انجمن كتاب دوستان در مقطع سنى نوجوانان» جوانان و بزرگسالان؛
تشكيل انجمنهای ادبی و فرهنگی در کتابخانه؛
برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها توسط اعضاء با هماهنگی کتابداران و خلاصه نویسی
کتابها توسط اعضاء و نگهداری خلاصه نویسی ها در کتابخانه؛
برگزاری دوره های آموزش استفاده از کتابخانه برلی اعضا
ایجاد قفسه کتاب های پر مخاطب و مفید برای ردههای مختلف موضوعی
آموزش شیوه های مطالعه به اعضاء
برگزاری جشنواره برترین های مطالعه از میان اعضاء
راه اندازی ایستگاه نقاشی برای کودکان با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در موضوعات کتاب؛ کتابخانه و ...
صفحه 71:
vt amar
برنامه هاء طرح های زمان بندی و بودجه بندی شده است که در راستای
رسالت و آرمان سازمان, برای تحقق اهداف و با توجه به راهبردهای اتخاذ شده
تدوين عى شود
توح كه لا و ترد جةاهر طرح
مشخص شود برنامه تدوين شده است. مى توان كفت كه برنامه هاء
مجموعه اى از يروثه هاى مختلف هستند كه براى رسيدن به يك هدف
واحد ايجاد شده اند.
صفحه 72:
