کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

برنامه ریزی راهبردی و شرحی بر برنامه کارگاه

صفحه 1:

صفحه 2:
برنامه ریزی راهبردی و شرحی بر برنامه کارگاه

صفحه 3:
کتاب باید وارد زندگی مردم شود مقام معظم رهبری

صفحه 4:
تهیه اسناد برنامه راهبردی در ۵ سطح: در سطح نهاد کتابخانه های عمومی ۲ در سطح ادارات کل ستادی ۳ در سطح ادارات کل استان ها ۴ در سطح ادارات شهرستان ها ۵ در سل تساه ها

صفحه 5:
مراحل تهیه برنامه راهبردی کتابخانه * ارسال قرمت خام تهیه اسناد راهبردی همراه با مثال هایی از کتابخانه سیدطاهر کرمانشاه و اداره شهرستان مربوط هر کتابخنه. توسط کارشناس برنامه ریزی به روسای شهرستان ا ا بانظارت رس اداره شورس تا ارسال استاه تا روز چهار شنبه مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۲ توسط کنایحلنه ها به روسای شهرستان ‎IE @‏ تاد شا رور تشه مور ۱۱۱۱۵۵ توس ط رفس مارد شهرستان به واحد برنامه ریزی اداره کل ‏گارزیابی و بررسی و امتیاز بندی اسناد توسط واحد برنامه ریزی اداره کل تعیین اسناد برتر بر اساس معیارها و امتیازهای مشخص جهت تقدیر ‎

صفحه 6:
رعایت نکات ذیل در تهیه اسناد الزامی است #ارسال یک نسخه از اسناد ارزیلبی شده برای شهرستان ها جهت ویرایش مجدد توسط مسئول تهیه برنامه راهبردی کتابخانه #ارسال اسناد ویرایش شده تا تاریخ پنجشنبه مورخ ۱۳۹۱/۵/۱۲ توسط رئیس اداره شهرستان به واحد برنامه ریزی اداره کل اعلام اسناد برتر در شهریور ماه ۱۳۹۱ *ارسال اسناد برای اداره کل برنامه و بودجه نهاد کتابخانه های عمومی 7 پرهیز از به کار بردن. حاشیه و تصویر در اسناد <استفاده از فونت ‎B Nazanin‏ با اندازه ۱۴ برای متن و ‎UB Titr‏ اندازه ۱۶ برای عناوین #تهیه صفحه عنوان مناسب برای سند

صفحه 7:
انتخاب اسناد بر تر

صفحه 8:
مبنای امتیازبندی اسناد برنامه راهبردی #صحت مطالب ارائه شده در هر گام #نوع بیان و ادبیات تدوین برنامه #توجه به ویژگی‌های خاص هر شهرستان ورهار کبی از استاد الکو (کرمانشاه و اداره دپرستان محل خدمت) © تسريع در تهيه سند و تحویل آن به رئيس اداره شهرستان جهت ارسال به واحد برنامه ريزى اداره كل

صفحه 9:
امتیاز هر مرحله از برنامه راهبردی * علت وجودی (۶ سال): ۱۸ امتیاز * ارزش‌های اساسی: ۴ امتیاز رسالت: ۶ امتیاز * سياست‌ها: ۶ امتیاز محیط درونی(ضعف ها و قوت ها): ۱۲ امتیاز # محيط بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها»: ۱۲ امتیاز 59 نه راهبرد بر مبناى ماتريس سوا ره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟ ۶ امتیاز ه گیری از فرصت هاء نقاط ضعف را جبران کنیم؟ ۶ امتیاز ره گیری از نقاط قوت . تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟ ۶ امتیاز ناسایی نقاط ضعف. از شدت تهدیدات بکاهیم؟ ۶ امتیاز طرح های متناسب با هر دسته راهبرد: ۱۰ امتیاز

صفحه 10:

صفحه 11:
dita SUL els ‏ريرق كبارت أت [:: كك‎ taal y ‏سیستماتیک و مرتبط با یکدیگر که به منظور دستیابی به یک‎ , ‏سری اهداف معین و مشخص توسط یک نهاد. سازمان و یا‎ ‏دولت. برای یک مدت معین انجام می گیرد.‎ |

صفحه 12:
جرا برنامه ریزی راهبردی؟ #برنامه ریزی در گذشته و گاهی اکنون بر اصل ثبات نسبی در روند تحولات محیط پیرامون و چشم پوشی از نقش ملاحظات سیاسی. فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی استوار بوده است. در گذشته تغییرات و تحولات به شتاب و گستردگی امروز نبوده است و مدیران می توانستند اهداف آینده را بر اساس گذشته تنظیم نماند. اما اصولی که برنامه ریزی در گذشته بر آنها استوار بود در رویارویی با شتاب سرسام آور تغییرات کنونی به شدت متزلزل شده است و به دلیل عدم سازكارى عملكرد فعلی با برنامه های آتی, به طور حتم نمی توان هیچ برنامه ای را دائمی تلقی کرد و به شیوه سنتی اقدام به برنامه ریزی بلند مدت کرد.

صفحه 13:
در عصر حاضر كه بعضى أن را عصر تغییر نامیده لند. سازمان ‎Ope aso‏ ار محيط بيرونى فائق ايند. براى اين كار بايد تفكر سيستمى داشت ل ل وی ار جديد افزايش داد. ييدايش اين ديدكاه منجر به شكل كيرى رويكرد جديدى به نام برنامه ريزى شده است كه برنامه ريزى راهبردى نام دارد و در آن استراتژی ها پا راهکارها طوری تنظیم می شهند که با موقعيت و شرایط آینده متناسب باشند.

صفحه 14:
1 مه ريزى استراتزيى 1 #فرایند برنامه ریزی استراتژیک اساساً فرایندی هماهنگ کننده بین منابع داخلی سارمان و تهدیدات و فرصت های محیطی آن می‌باشد. هدف این فرایند. نگریستن از درون «پنجره استراتژیک» و تعیین فرصت هلیی است که سازمان از آنها سود می‌برد يا به آنها پاسخ می‌دهد و نیز تعیین تهدیداتی است که سازمان از آنها زیان می بیند یا به آنها پاسخ می دهد.

صفحه 15:
| بر اساس : تعاريف مختلف» "در متعموع راهبره تعاضل آنخاد پیزند. ۱ و ارتباط ميان جهار عامل نقاط قوت. نقاط ضعف فرصت‌ها و | استراتزىاراهبرد هنر به كاركيرى هماهن توانهاى سياسى. ‎١‏ ‏۱ | اقتصادی فرهنكى و اجتماعى براى نيل به وضعيت مطلوب در ‎١‏ ‏۱ برابر تهدیدها است.

صفحه 16:

برنامه ریزی راهبردی و شرحی بر برنامه کارگاه تابستان 91 کتاب باید وارد زندگی مردم شود مقام معظم رهبری شرحی بر وضعیت برنامه‌ریزی در نهاد و میزان پیشرفت برنامه ها تهیه اسناد برنامه راهبردی در 5سطح: .1در سطح نهاد کتابخانه های عمومی .2در سطح ادارات کل ستادی .3در سطح ادارات کل استان ها .4در سطح ادارات شهرستان ها .5در سطح کتابخانه ها مراحل تهیه برنامه راهبردی کتابخانه • ارسال فرمت خام تهیه اسناد راهبردی همراه با مثال هایی از کتابخانه س%%یدطاهر کرمانشاه و اداره شهرستان مربوط هر کتابخانه ،توسط کارشناس برنامه ری%%زی ب%%ه روسای شهرستان تهیه سند برنامه کتابخانه با نظارت رئیس اداره شهرستان ‏ارسال اسناد تا روز چهار شنبه مورخ 1391/05/04توسط کتابخانه ها به روسای شهرستان ‏ارسال اسناد تا روز پنجشنبه مورخ 1391/05/05توسط رئیس اداره شهرستان به واحد برنامه ریزی اداره کل ارزیابی و بررسی و امتیاز بندی اسناد توسط واحد برنامه ریزی اداره کل تعیین اسناد برتر بر اساس معیارها و امتیازهای مشخص جهت تقدیر رعایت نکات ذیل در تهیه اسناد الزامی است ارسال یک نسخه از اسناد ارزیابی شده برای شهرستان ها جهت وی%%رایش مج%%دد توسط مسئول تهیه برنامه راهبردی کتابخانه ‏ارسال اسناد ویرایش شده ت%%ا ت%%اریخ پنجش%%نبه م%%ورخ 1391/5/12توس%%ط رئیس اداره شهرستان به واحد برنامه ریزی اداره کل ‏اعالم اسناد برتر در شهریور ماه1391 ارسال اسناد برای اداره کل برنامه و بودجه نهاد کتابخانه های عمومی پرهیز از به کار بردن ،حاشیه و تصویر در اسناد استفاده از فونت B Nazaninبا اندازه 14برای متن و B Titrبا اندازه 16 برای عناوین ‏تهیه صفحه عنوان مناسب برای سند انتخاب اسناد برتر ‏انتخاب سه سند برتر مبنای امتیازبندی اسناد برنامه راهبردی ‏صحت مطالب ارائه شده در هر گام ‏نوع بیان و ادبیات تدوین برنامه ‏توجه به ویژگی‌های خاص هر شهرستان پرهیز از کپی از اسناد الگو (کرمانشاه و اداره شهرستان محل خدمت) تسریع در تهیه سند و تحویل آن به رئیس اداره شهرستان جهت ارسال به واحد برنامه ریزی اداره کل امتیاز هر مرحله از برنامه راهبردی علت وجودی ( 6سؤال) 18 :امتیاز ارزش‌های اساسی 4 :امتیاز رسالت 6 :امتیاز آرمان 4 :امتیاز اهداف 4 :امتیاز سیاست‌ها 6 :امتیاز محیط درونی(ضعف ها و قوت ها) 12 :امتیاز محیط بیرونی (فرصت‌ها و تهدیدها) 12 :امتیاز ارائه 4دسته راهبرد بر مبنای ماتریس سوات: چگونه با بهره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟ 6امتیاز چگونه با بهره گیری از فرصت ها ،نقاط ضعف را جبران کنیم؟ 6امتیاز چگونه با بهره گیری از نقاط قوت ،تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟ 6امتیاز چگونه با شناسایی نقاط ضعف ،از شدت تهدیدات بکاهیم؟ 6امتیاز طرح های متناسب با هر دسته راهبرد 10 :امتیاز برنامه ریزی چیست؟ برنامه ریزی عبارت است از یک سلسله عملیات منظم، سیستماتیک و مرتبط با یکدیگر که به منظور دستیابی به یک سری اهداف معین و مشخص توسط یک نهاد ،سازمان و یا دولت ،برای یک مدت معین انجام می گیرد. چرا برنامه ریزی راهبردی؟ ‏برنامه ریزی در گذشته و گاهی اکنون بر اصل ثبات نسبی در رون%%%د تح%%%والت محیط پیرامون و چشم پوشی از نقش مالحظات سیاسی ،فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی استوار بوده است. ‏در گذشته ،تغییرات و تح%%والت ب%%ه ش%%تاب و گس%%تردگی امروز نب%%وده اس%%ت و مدیران می توانستند اهداف آینده را بر اساس گذشته تنظیم نماند .اما اص%%%ولی که برنامه ریزی در گذشته بر آنها استوار بود ،در رویارویی با شتاب سرسام آور تغییرات کنونی به شدت متزلزل شده است و به دلیل ع%%%دم سازگاری عملکرد فعلی با برنامه های آتی ،به طور حتم نمی ت%%وان هیچ برنام%%ه ای را دائمی تلقی کرد و به شیوه سنتی اقدام به برنامه ریزی بلند مدت کرد. در عصر حاضر که بعضی آن را عصر تغی%%یر نامی%%ده ان%%د ،سازمان بای%%د ب%%ر مسائل غیر قابل پیش بینی ناشی از تغییرات و تح%والت محی%ط ب%یرونی ف%ائق آیند .برای این کار باید تفکر سیس%%تمی داش%%ت و انعط%%اف پ%%ذیری و سرعت پاسخگویی سازمان را نسبت به تحوالت جدید افزایش داد. پیدایش این دیدگاه منجر به شکل گیری رویکرد جدیدی ب%%ه ن%%ام برنام%%ه ریزی شده است که برنامه ریزی راهبردی ن%%%ام دارد و در آن اس%%%تراتژی ها یا راهکارها طوری تنظیم می شوند که با موقعیت و شرایط آینده متناسب باشند. برنامه ریزی استراتژیک ‏فرايند برنامه ريزي استراتژيك اساسًا فرايندي هماهنگ‌كنن%ده بين من%ابع داخلي سازمان و تهديدات و فرصت هاي محيطي آن مي‌باشد .ه%%دف اين فرايند ،نگريستن از درون «پنجره استراتژيك» و تعيين فرصت هايي است كه سازمان از آنها سود مي‌برد يا ب%%ه آنها پاسخ مي‌ده%%د و ن%%يز تع%%يين تهديداتي است كه سازمان از آنها زيان مي بيند يا به آنها پاسخ مي دهد. تعریف استراتژی بر اساس تعاریف مختلف ،در مجموع راهبرد حاصل ایجاد پیوند و ارتباط میان چهار عامل نقاط قوت ،نقاط ضعف ،فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی می‌باشد. استراتژي/راهبرد هنر به كارگيري هماهنگ توان‌هاي سياسي، اقتصادي ،فرهنگي و اجتماعي براي نيل به وضعيت مطلوب در برابرتهدیدها است. به امید موفقیت همکارن گرامی

51,000 تومان