صفحه 1:
۳ be "Leo Dae noo hee)
صفحه 2:
صفحه 3:
الللللا
ور 7
>
صفحه 4:
از دیدگاه قرآن کریم اجتماعی بودن یک انسان در متن
خلقت و آفرینش او پی ریزی شده است.
در سوره مبارکه حجر میفرماید : يا ایهاالناس لنا
خلقناکم من ذکر وانثى و جعلناكم شعوبا و قبلئل لتعارفوا
استاد شهيد مرتضى مطهرى :
جامعه مركب حقيقى است از نوع مرکبات طبیعی» ولى تركيب روحها و
اندیشهها و عاطفهها و خواستها و ارادهها و بالاخره ترکیب فرهنگی نه
ترکیب تنها و اندامها. آیات قرآن کریم این نظریه را تایید میکند.
قرآن برای امتها (جامعهها) سرنوشت مشترک, نامه عمل مشترک:
فهم و شعور cell «for و عصیان قایل است.
صفحه 5:
فرهنگ: برایفرهنگ, تعاریف متعدد و متنوعی ارائه شده است. از جمله اینکه فرهنگ
"مجموعة منشهایی است که در یکجامعة انسانی رواج دارند و شبکهای پیوسته از روابط
متقايل بين منشها را توليد م ىكتند و امكان اندركنش عناصر اطلاعاتى ياد شده را فراهم
میآورند ۰" تایلوره مردم شناس انگلیسی مىكويد : "فرهنگ عبارت است از مجموعه
پیچیده ای از علوم. دانشهاء هنرهاء افكارء اعتقادات, قوانین و مقررات؛ آداب و رسوم,
سنتها و بهطورخلاصه کلیه آموختهها و عاداتی که یک انسان بهعنوان عضو جامعه اخذ
میکند. "بر مبنای تعریف دیگر "فرهنگ مجموعه به هم پیوستهای از شیوههای تفکر,
احساش وعمل است که کم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی از افراد فراگرفته
مى شود و بين آنها مشترك است و به دو شيوة عینی و نمادین بکار گرفته میشود تا این
اشخاص را به يك جمع خاص و متمايز بدل سازد.“ در اين بحثء فرهنگ به عنوان
"مجموعه باورهاء الگوهاء هنجارهاء الگوها و نمادها " مد نظر قرار گرفته است.
صفحه 6:
برمبنای این که جوامع انسانی دارای حیات جمعی و اجتماعی است و اين حیات
همان حیات فرهنگی است بنابراین هر گونه تحول اجتماعی نیز بايد با تكيه بر
تغییر و تحول فرهنگی صورت گیرد. امام خمینی (ره) در این زمینه میفرمایند:
(( فرهنك بايد متحول بشود. تحول میخواهد. بزرگترین تحولی که باید بشود در
فرهنگ باید بشود؛ برای اینکه بزرگترین موسسه ای است که ملت را یا به تباهی
میکشد یا به اوج عظمت و قدرت مىكشد.))
صفحه 7:
فرهنگ به عنوان شکل دهنده به ذهن 3
و رفتار عمومی جامعه است.
4 وم * حرکت جامعه بر اساس فرهنگ آن
جامعه است.
* مقام معظم رهبرى ۲۶/۹/۱۳۸۱
88 ار ار 18 رل ی 80 2
صفحه 8:
صفحه 9:
مجموعه رقتار انساتى در جهار زمينديا نظام قابل تعريف امستء با
زمينه زیستی ارگانیسم عصبی جسمی, زمینه روانی یا شخصیت»
زمینهاجتماعی و زمینه فرهنگی. در ارتباط سلسله مراتبی این چهار
نظام. نظامی که در سلسله مراتب بالاتر قرار گرفتهاست با اطلاعاتی
که فراهم میکند کنترل و تسلطی بر نظامهای پایینتر دارد.
بدینسان شخصیت یک نظام کنترل بر سازمان زیستی است»
نظاماجتماعی یک نظام کنترل بر شخصیت و فرهنگ یک نظام
کنترل بر نظاماجتماعی. در نتیجه نظام اجتماعی از طریق شخصیت
ارگانیسم زیستی را کنترل میکند و فرهنگ از طرق نظاماجتماعی به
کنترل شخصیت افراد میپردازد.
صفحه 10:
حفظ الگو
Latency or
maintenance
of Cultural
Patterns
نظام فرهنكى, كلى ترين
معانى و مفاهيم؛ Ula]
ارزشهای نظام اصلی که
در هنجارهای نظام
اجتماعی صورت ملموس
ceo libs co کنند.و
درونی نظام شخصیتی می
شوند.
فرایندهای اجتماعی که
افراد به وسيله آنها از
خيث ارزشهای فرهنگی و
هنجارهای اجتماعی نظام
تعلیم و تربیت می بینند.
100, HS
یکپارچگی
Integrati
on
نظام اجتماعی
متشکل از نقشهای
پایگاهی که ارزشها
بر آنها حاکم است و
تعیین می کند که
كدام اعمال جايزند و
كدام نيستند.
عرف اجتماعیء
نهادهای نظارت و
مراقیت اجتماعی که
شامل نظام حقوقی
تا غیر رسمی ترین
قواعد رفتار می شود.
هب
دستیابی به هدف
Goal
Attainment
نظام شخصیتی, که حاصل
اجتماعی شدن است به
شیوه ای که ارزشهای کلی
فرهنگ و هنجارهای
جامعه را درونی یا ملک
ذهن می کنند و تبدیل بد
وسیله ای برای رسیدن
نظام اصلی به هدفهایش
می شود
نظام سیاسی, شامل همة
شکلهای تصمیم گیری و
elle Gee
سازش
Adaptation
بجسم یا الداموارة زیستی
که موجب پیوند
مادی و طبيعى با
معانى (هتجارها. ارزشيها
و...) است و اين معانى
عالم عمل را می سازد
اقتصادء حلقة واسط
سازمان اجتماعی و عالم
مادی یا طبیعت.
نظام اصلى
واحد عمل
نظام اجتماعى
صفحه 11:
صفحه 12:
گروه اجتماعی
گروه اجتماعی عبارت از عده ای افراد است که با یک دیگر به طور منظم
کنش مقابل دارند . این کنش متقابل اعضا گروه را به عنوان واحدی مشخص
با یک هدف اجتماعی محلی به هم پیوند می دهد .
88 ار ار 18 رل ی 80 I, .50
صفحه 13:
گروه نخستین
گروه نخستین جمع کوچکی از افراد است که با پیوند های عاطفی با یک دیگر
پپوند پافته اند . از قبیل خانواده و گروه های دوستی.
گروه دومین
گروه دومین متشکل از عده ای افراد است که بر خورد منظم دارند اما روابطشان
اساسا غیر شخصی است. مانند : کمیته و باشگاه
صفحه 14:
برنامهریزی
یعنی تعیین هدفهای درست و سپس انتخاب مسیر, راه. وسیله
یا روش "درست یا مناسب" برای تأمین این هدفها.
"برنامهریزیبلند مدت " و
"طرحریزیاستراتژیک ": "برنمهریزی بلند مدت "
ترسیم آینده برمبنای تعمیم وضع موجود و ترسیماقدامهای
/ 7 1 2
ضروری برای رسیدن بهآن است و طرحریزی استراتژیک
ارزیابی محیط داخلی و خارجی و تلاش در جهت رفع مسائل
عمده بمنظور دستیابی به چشمانداز مطلوب و اهداف OW
100 1 [209
صفحه 15:
dawg: فرهنگی
عبارت از دگرگونیای است که از طریق تراکم برگشت ناپذیر عناصر
فرهنكى در يك جامعة معين صورت مى كيرد و بر اثر آن. جامعه کنترل
همواره مؤثرتر را بر محيط طبيعى و اجتماعى اعمال مىكند. در اين
تراكم بركشت نايذيرء معارف فنون» دانش و تکنیک به عناصری که از
.پیش وجود داشته و از آن مشتق گشته است افزوده میشود
۱
3
99, 1950. 90, BED,
صفحه 16:
هرگونه پویایی os درخرده فرهنگهای موجود در یک جامعهاست که منجر به
تغییر و جایگزینی فرهنگ غالب و دگرگونی هنجارهای رفتاری وابسته بدان شود.
کارگزاران تغییر اجتماعی:
اشخاصگروهها ا انجمنهایی که تقیبر را ورد مى كنندء ازآن استقبال مى كنند يا
با آن به مخالفت برمى خيزند. كنش اجتماعى اين كاركزاران از برخی جهات شکل
و خاصیت یک کنش تاریخی را به خود میگیرد .
صفحه 17:
.سیاستهای فرهنگی
مجموعه تصمیمات کلان و چارچوبهای قانونی خاصی هستند که
حکومتها برای حفظ و استقرار شرایط فرهنگی اجتماعی مطلوب و
.مناسب در جامعه اتخاذ میکنند
سیاستگذاریفرهنگی:
عبارتاستاز تعییناصولو مراحلدر بهبود و تکامل فرهنگی.
/ استراتژی فرهنگی
صریحاً بر ایجاد "تغییر و بهبود" تاکید میورزد و در واقع حالت انفعالی
(همچون سیاستهای فرهنگی) ندارد بلکه حالت تهاجمی و
پیشدستانه (و یا به تعبیری آیندهنگرانه) به خود میگیرد.
ال 0 180 زین 100 5 2
صفحه 18:
مهندسی فرهنکی:
علم و فن و تونایاراهپاسخهایمناسباز نظر کیفیت. هزینه و
مدت به درخواستهاییمیباشد که از سوی کارشناسانامور فرهنگی
درجهت تحققاهداف فرهنگی صورت میگیرد. مهندسی فرهنگی»
نظام فرهنگی را مرکب از خلاقان ء مخاطبین ۰ تصمیم گیران و
واسطه ها میداند.
صفحه 19:
وجوه تفاوت برنامهریزی در زمينة فرهنگی مشتمل بر موارد زیر است:
*به دلیل گستردگی عرصه فرهنگ (شمول فرهنگ بر اندیشه هاء باورهاء هنجارهاء رفتارهاو ..)
هدفكذارى منسجم در خصوص فرهنك بسيار دشوار است.
*با توجه به تعدد و تنوع عوامل تأثیرگذار درعرصه فرهنگ, حتی برای اهداف مشخص فرهنگی
ایند و روش های مشخص و تعریف شده ای وجود ندارد و به جای آن لازم است طیفی از
روش ها و فرآیندهای مختلف مد نظر قرار گیرد.
*با توجه به میان رشته ای بودن فرهنگ, فواعد یا قوانین مورد استفاده دچار ابهام است.
*به دلیل تأثیرگذار بودن عامل زمان» در رفتار و تغیبرات فرهنگی» تفییرات به صورت غیر خطی
است و با روش لهاى معمول قابل برنامه ريزى نيست. 3
“به دليل تأثير عمدة عامل انسانى» تحقق اهداف مشخص شده درزمينههاى فرهنكى از قطعيت
لازم برخوردار نيست و بعضا هيجكونه قطعيتى در اين زمينه متصور نيست.
*سنجش جنبه هاى اضلى برنامه ريزى يعنى كارآيى و اثربخشى در زمينة فرهنگی از دشواری
بسيارى برخوردار است و در بزخی موارد اساسا امکان پذیر نیست.
50. I, easel raze 6a el P asl 2% pea 188.
صفحه 20:
تاریخچه برنامه ریزی فرهنگی
تاریخچه برنامه ریزی فرهنگی را تا پینان باستان می توان
دنبال کرد. افلاطون در کتاب جمهوری» هدایت فرهنگ جامعه
را بهسوی مسیرهای از پیش تعیین شده, وظیفه دانایان وحکما
می داند. درمقابل ارسطو وظیفهحکومت را ایجاد زمینه و بستر
مناسب برای بروز فضیلت ونیکی درمردم میداند. به طور کلی
آرمانشهرگرایی مبتنی برایجادجامعهای بافرهنگ مطلوب است.
استمرار اين انديشه را میتوان درپایبندی به ایدئولوژی و توجه
به نقش نخبگان در مکانب فکری و فلسفی جستجو نمود.
صفحه 21:
اكوست كنت
* ۱۸۵۰: تفکرعملیتجربیمحض كه با اكوستكنت شكل كرفتء جامعه
:25 ومحيط انسانى را همجون اشياء طبیعی می داند که هم قوانین حاکم
ly با ابزار و روشهای علوم تجربی قابل شناخت است و هم با بههره
. گیری از آنها می توان برای اجتماع برنامه ریزی کرد.
۱ * کنت باطرح مفهوم مذهبانسانیت که در نوعخود یکمهندسیاجتماعی
0٠ بود از زاویه متفاوتی به فرهنگ نگریست . مذهب انسانیت از دیدگاه
کنت در درجه اول وظیفه آموزش یک نظام فکری- فرهنگی جدید را
برعهده دارد.اين تصميم كيرى به موازات شکلگیری سازمان
اجتماعى جديد صورت مى كيرد .
صفحه 22:
اسپنسر
۸۶۰ آسپنسر با لحاظ تفاوت فرهنگ و تمد ۲۳
مراحل پیشرفت جامعه را تجزیه و تحلیل کرد و ۱
به لزوم توسل به سازوکاری برای تنظیم وکنترل ,
تطور فرهنگی اذعان نمود .
صفحه 23:
کارل پوپر
۰ نبه باورتاریخیگران» مطالعه طبیعت ازپیچیدگی
کمتری برخوردار است و به آسانی می توان روشهای
تجربی رادرمورد آن به کلربست. درحالی که تلربخی
بودن مطالعات فرهنگ مانع حصول به چنین بازدهی
صفحه 24:
جورج اورول
۹ بدبینی جورج اورول به فرهنگ سازی
سوسیالیستها ازموضعی محافظه کارانه درکتای
صفحه 25:
سوروکین
۰ سوروکین نظریه تغییرمداوم را برای توضیح ویژگی پویایی ce
سیستمهای فرهنگی- اجتماعی ارایه داد و ویلبر مور با طرح این +
موضوع که گزینش فرهنگی درطول مدت زمان طولانی به وقوع ,
می پیوندد و از اینرو سیستم در طول زمان تغییر مییابد بنابراین -
نظرياث ايسا بايد جاى خود را به نظريات يويا واكذار كنند ء به
رويكرد سوروكين نزديك شد.
صفحه 26:
تالکوت پارسونز
۰ در دیدگاه پارسونز تحقق و تجلی فرهنگ در زندگی
ملموس جامعه حاصل روند نهادی شدن فرهنگ است که از
طریق مسیرهای خاص صورت میگیرد واين مسیرهاء درواقع
اجزاء شکلدهنده نظام اجتماعی میباشند. چهار گروه متمایز
اجزاء نظام اجتماعی عبارتند از: نقشهاء جماعات» هنجارها و
مدلهای رفتاری و ارزشها.
صفحه 27:
هابرماس
۰ به نظر هابرماس هرنوع روش شناختی که
به صورت نظاممند از شمای تفسیری غفلت ورزد»
محکوم به شکست است. وی تلفیق درک تفسیری
بلنقد ایدتولوژیک رابرایشناخت پدیدههای فرهنگی
ین پیشنهاد می کند
صفحه 28:
ایدئولوژی
ایدتولوژی ایده ها و باورهای عموماً پذیرفته شده ای است که به صورت
هماهنگ در جهان بینی ها یکپارچه شده باشد » نظم را ابقا کند و آن را
استمرار بخشد. ایدئولوژی بهعنوان یک سیستم فرهنگی سازنده ذهنیتها
است. کارکردهای ایدئولوژی عبارتند از:
* حفظ و بازتولید روابط اجتماعی
/حفظ وابازنوقد مشروعیت نهادهای ایدتولوزیک
حفظ و بازتول مهوت مخاطیان
حفظ همبستگی اجتماعی
ایجاد انگیزه عمل و توجیه عمل و نتایج آن
veut real cas 1208 asf asa, ei 89 00 كمه
صفحه 29:
نوکز
۰ نوکز معتقد است سنت غالب در تفکر اجتماعی
انگلستان اصلاح طلبی (تغییرات جزیی) است و به این
دلیل هیچ مفهوم سیاسی و هیچ انديشه مثبتی در بارة
اینکه به دنبال چه جامعه ای بايد بود شکل نمی گيرد.
صفحه 30:
برنامه ریزی فرهنگی
آمروزه برنامه ریزی فرهنگی یا به عبارت دیگر فعالیت عقلانی و سازمان
يافته برای حل مسایل فرهنگی یک جامعه ازطریق ایجاد تغییرات آگاهانه
درساخت یا کارکرد فرهنگ, شاید حتی بیشاز خود نظریات فرهنگ مورد
توجه قرار می كيرد . اين رویکرد . مسئله نخبه گرایی فرهنگی را بیش از
پیش در چشم انداز قرار داده است . سخن اصلی نظریه پردازان این است
كه بدون وجودیک هدایت فرهنگی واجتماعی جوامع مدرن از هم خواهند
گسیخت . کارل مانهایم» تی اس الیوت ماتیو آرنولده موریس کینزبرگ و
ژولیان هاکسلی هریک به طریق خاص خود ضرورت بازسازی فرهنگیرا
مطرح کردهاند.
صفحه 31:
نظر موافقین (افراطی)برنامه ریزی فرهنگی
يك دور بستهاى در اين كشور وجود دارد. آن دور بسته هم اين است كه جامعة ما به
عنوان يك حكومت صادق, به شدت با علايق و كرايشات و نيازهاى مردم كار
دارد. اكر مردم تحت تأثير نهادهاى فرهنكى خودى باشند اين خواست درجارجوب
تفكر خودى و دينى يك شكل منطقى به خودش مىكيرد . يعنى هر جه رضايت
مردم؛ بیشتر جلب شود ازموفقيت بيشترى برخوردار است . منطقى اين است كه
نهادهاى فرهنكى اصيل اسلامى خواسته هاى مردم را جهت بدهند . ماهواره.
مجلات , تکنولوژی غرب . کالا و خدماتی که امروز وارد کشور میشود تقاضای
مادی مردم را فراتر و زودتر از تقاضاهای معنوی و روحی و فکری شان حرکت
میدهد . دریک چنین فرایندی » فرهنگ در نوبت آخر است . نسل جوان ما باید
طبقهبندی و هدایت شوند.
صفحه 32:
دیدگاه مخالفین برنامه ریزی فرهنگی
قضاوت در باره سیاستپذیری فرهنگ به تعریفی که از فرهنگ می کنیم و
برداشتی که از آن داریم. بستگی دارد . کسانی که فرهنگ را خمیر مایهای در
دست سیاستگذاران میدانند که قابل تبدیل به اشکال مختلف است» یاکسانی که
ماهیت پدیدارهای انسانی را به سان شیای تلقی می کنند که قابل مهندسی و
تتجزیه و ترکیب است» بیگمان سیاست پذیری, را نهفته درذات فرهنگ می داننا
کسانی که اینگونه می اندیشند اگر پس از مدتی مشاهده کنند که ارزشها و
رفتارهای مورد نظر آنها در جامعه تحقق نيافته يا حتی مسیری عکس آن پیموده
است » جنين نتيجه مى كيرند كه سیاستگذاران و مدیران حوزه فرهنگ ناکارآمد
هستنده غافل ازآن كه مفهوم و هويت امروزين فرهنك دردرون خود فاقد قابليت
برنامهريزى به اين معنى است . فرهنكء مجموعداى از نمادها و معانى است كه
على حيات لولانى يك جامعه ودريطن تحول تاريخ شكل كرفت واز خصوصيات
فردى و جغرافيايى تا عوامل جهانى و بینالمللی بر آن تاثیرگذارده و سرانجام به
عادات و تمايلات جامعه تبديل كشته است.
صفحه 33:
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
در تاریخ ۲۳/۱۰/۸۲:
"در قبال فرهنگ دو تفکر افراطی وجود دارده عدهای فرهنگ را مقولهای رها و
غیر قابل مدیریت میدانند و معتقدند باید فرهنگ عمومی را به حال خود رها
کرد و در مقابل عدة دیگری معتقدند باید با سختگیری شدید و کنترل همة
مسایل, قالبهای خاصی را در فرهنگ عمومی و حتی مسایل و اخلاق
oes ابه #امعه:تحميل كرد أما هردوى اين برخیزدها افراطی و مضراننت: و
به مقوله فرهنگگ باید با نگاه معقول اسلامی نگریست *
صفحه 34:
برنامه ریزی فرهنگی در ایران
پيشينة برنامه ریزی فرهنگی در ایران را به سه دورة اساسی زیر
می توان, تقسیم نمود که بیانگر دوره های نفوذ انگلستان, » نفوذ
ایالات متحدة آمریکا و دورة انقلاب اسلامی در ایران است:
۱.برنامهریزی فرهنگی طی سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰
۲برنامهریژی فرهنگی طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷
۳برنامهریزی فرهنگی طی سالهای ۱۳۵۷ تا کنون
88 ار ار 18 رل ی 80 2
صفحه 35:
برنامهریزی فرهنگی طی سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰
سازمان پرورش افکار به موجب تصویب نامه ای در هشتم دیماه ۱۳۱۷
زیر نظر متین دفتری (وزیر دادگستری) تشکیل شد و شش کمیسون
سخنرانی» رادیو کتب درسیء نمایش, موسیقی و مطبوعات درآن شکل
گرفت. اهداف سازمان را مى توان در قالب موارد زیر خلاصه کرد:
حس وجود بيوند بين سلطنتء ملیت و میههن؛
*بالا بردن سطح معلومات عمومى بر اساس تعليمات برنامه ریزی شده؛
*ایجاد زمینه مناسب فرهنگی برای پیاده کردن برنامه های دولت.
سازمان پرورش افکار در زمرة سازمان های فرهنگی متمرکز قرار می
كيرد كه نوعاً در کشورهای دارای حکومت تمرکز گرا پدید می آیند و هدف
سازی فرهنگی ایست.
صفحه 36:
برنامهریزی فرهنگی طی سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷
على سالهاى ياد شده از دو نوع برنامهریزی فرهنگی گسسته و پیوسته باید
ياد كرد. از نظر زمانی سالهای ۱۳۴۷-۱۳۲۰ را دوره برنامهریزی فرهنگی گسسته
در ايران بايد به حساب أورد. دراين دوره» برنامهریزان فرهنگی مبادرت به اخذ
تصمیم در حوزههای گوناگون فرهنگی کردند. بدون این که اصول سياست همكنى
را مورد نظر قراردهند و برپاية الگوی کلانی که نقشه عملیات اجرایی را مشخص
کند رفتار نمایند.
از جانب دیگر در فاصله سالهای ۱۳۵۷-۱۳۴۷ برنامهریزی فرهنگی در ,
قالب برنامهریزی پیوسته صورت پذیرفت » زیرا در این دوره برنامهریزی از چهار
خصلت اساسی برنامهریزی پیوسته برخوردار بود. خصلتهای مورد اشاره عبارتند از:
*مجموعة همبستهای از تصمیمات آگاهانه و سنجیده
*مدل يا الگوی کلان پیشینی»
*ایجاد تغییرات معین و قابل اندازهگیری کمی
*طلاع از وضعیت عملیات |
صفحه 37:
ارزشهای چهارگانة پرنامههای فرهنگی به ترتیب عبارتند از:
۱- حفظ و اشاعه فرهنگ و هنر باستانی
۲- همگانی شدن فرهنگ (با هدف یکسانسازی فرهنگی مطابق الکوی ملی)
۳- گسترش فرهنگ و هنر مدرن غربی (مدرنیزاسیون فرهنگی و هنری)
۴- شناساندن فرهنگ و هنر بستانی ایران به جهانیان
موضوعات نهگانه برنامههای فرهنگی عبارتند از:
آداب و رسوم. آموزش, امور دینی و مذهبی. جهانگردی و ایرانگردی رسانههاء
روابط فرهنگی » زبان ملی میراث فرهنگی و هنر . نتایج تحقیقات گواه اين واقعیت
است که بیشترین تصمیمگیری حول موضوع روابط فرهنگی - مناسبات بینالاول و
پیمانهای بینالمللی - صورت پذیرفته و پس از آن . موضوع رسانه با حدود ۲۳
درصدء در مرتبه دوم قرار دارد . از جانب ديكرء کمترین مقدار تصمیم گیری حول
موضوعات زبان ملیء امور دینی ومذهبی و جهانگردی و ایرانگردی با رقمهایی به
ترتیب معادل ۰۴/۰ و ۶/۳ درصد صورت پذیرفته است . همچنین در زمينة آداب و
رسوم اجتماعی تنها ۲/۵ درصد و میراث فرهنگی رقمی حدود ۳/۱۶ درصد مجموع
برنامههای فرهنگی» تصهیم گت رالات 8
صفحه 38:
نقایص و کاستیهای امر برنامهریزی فرهنگی دولت را
طی سالهای یاد شده, ذیل محورهای زیر میتوان
طبقهبندی و ارایه کرد:
*وجود مراکز موازی تصمیم SHS
*توسعه فرهنگی غیرمشارکتی
*تبعیبودن برنامههای فرهنگی
*ضعف ساختار نظارت و ارزیابی
*تقدم نهادسازی بر نهادینه سازی عرصه تصدی دولت
ps9,
صفحه 39:
برنامهریزی فرهنگی طی سالهای ۱۳۵۷ تا کنون
برنامهريزى فرهتكى بس از اتقلاب اسلامى درهشت سند مكتوب نمود يافته ست:
کلیات فرهنگی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(مصوب ۱۳۵۸):
5 | | | بخش فرهنگ در برنامة اول توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
oa -1۱۳۷۲
*. اصول سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران(مصوب ۱۳۷۱
* بخش فرهنگ در برنامة دوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی Op!
1۱۳۷۸-۱۳۷۲۴
* بخش فرهنگ در برنامةٌ سوم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
:۱۳۸۲-۱۳۹(
سندچشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی(مصوب ۱۳۸۲):
* بخش فرهنگ دربرنامة چهارم توسعه اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
:۱۳۸۸-۰۱۳۸۴(
ارزشهای اساسی نظام جمهوری اسلامی و شاخصهای فرهنگی متناسب با آن
(مصوب ۱۳۸۲).
صفحه 40:
نظریه های برنامه ریزی فرهنگی
دسته بندی نظریات
نظریه ely (برنامه ریزی راهبردی)
دستیابی مستقیم به اهداف مورد نظر (۱۹۸۴)
برنامه ریزی غیر مستقیم (دنیای قشنگ نو)
نظريه أشوب (Chops)
برنامهریزی مداخله بر اساس هدفها (۳/10)
مهندسی فرهنگی
نظام فرهنگی نهادها گروهها رسانه ها
سیستم محاسبه اجتماعی
سنجش اثر بخشی
صفحه 41:
جدول ۱-چهار دیدگاه برتامه,
سف سيفيد | ره[ ور
nie
هبتر حردی بای
ناسنا تخرد
هشیب بترشن. | od
سم أسص مج دجي شپت
tan aii قيس
ری رومأم رف
سر .| زیشسیچیی ازشوییدریست
6at | act سدس هيف
ار
eight smi 5
osha
eas
are
]دی سس رید
سارك كيش
و امس اس tesa
none] ۳
1 ال
تسرد بره .هلا يكز | بتار سياد
ieee
Red want مستاب تر
يش Scare] ech
eee
earns aa
وجو ons سره sel
etme | tnd
stem | tases
ده
| هی رسعو ريمت | ctr
ee
ree)
fame]
nd
eens
ep
50
صفحه 42:
شکل ۱-سلسله مراتب برنامهها در دو سطح نظری و عملی
|
۲ اعداف کلان
سطح سازه (objectives)
(نظرى) راهبردها
(strategies)
۶
if (policies) 586
برنمههای عملیاتی oul
(operational plans)
قوائین و مفررات
(rules & Taws)
رویهها
(procedures)
بودجة
(budget) 5
SS 6-764 عي تايا" =
as
صفحه 43:
شکل ۲-الگوی برنامه ریزی راهبردی در حوزة فرهنگ
ادتبيين جشوانداؤهاء رسالتها
۱
و فرجامهای حوزة فرهنگٍ
1
۲ شاخت رامبردهای فلی
سور رهگ و دما بآ
1
ا يد ا
كبحت د abba ؟تجزيه وتحليل محيطداخلى]
[اشناخت فرصت هاوتهديد ها (شناخت تقاطاقوت وضعف)
|] هم bebo lid
PY رزیکره شتاخت میزان تفیرات
۲
ع طراحی و تدوینرهبردهای دید
۷ اجرایراهرده
۲
ارؤيابى ميزان اربخشى
bara
بوقرارى نظام بازورد با رويكره شناخت انحرافات اجتمالى و بدكاركيرى اقدامات اصلاحى موره تيا
ودر
Bag oa
صفحه 44:
شناخت داخلی (قوتها و
ضعقها)
تعیین شاخصهای لیا ترسیم لیا
استراتژیک استراتژی
(فرصتها و تهدیدها
esa [309
50 22 cul! a I
صفحه 45:
تدوین نظام
ري
تجدید نظر
واصلاح آم
تطبیق زمانبندی و
منابع
cite ones
مورد یاز
ترسیم شبکه
ارتباط aby
تعيين زمان
موردنیاز
گزینش
۲ اهداف
پیشبردواصلاح
٠| برنامهاستراتژیک
صفحه 46:
|
7
رصن وت
ا
satiny
ara
Gassien's
0
Olin at تس وه
ar overs | putea tres]
tome “oie
عبن اراد
1
صفحه 47:
CONTROL
صفحه 48:
مروری بر "دنیای قشنگ نو*
در آینده ای نزدیک. تشویقها و تحت نفوذ درآوردن مغزی دنیای قشنگ نو جایگزین روشهای تنبیه آمیز ۱۹۸۴ خواهد
شد
انكيزة تبليغ غیر عقلانی, احساسات و هیجانات فردی و شدید است و خود تبليغ اين احساسات را ارضا مى كند. و
تبلیغ عقلائی در دریایی از مهملات و مهمل سازی فرو خواهد رفت.
در اين دنیا پهترین و زیباترین تفریحات به صورت مستمر به عنوان ایزاری به منظور دور نگاه داشتن مردم از توجه به
واقعیت های اوضاع اجتماعی و سیاسی به کار مى روند.
در حال حاضر در هیچ جاء از راهی اصولی؛ به کودکان نمی آموزند که چگونه حق را از باطل, یا گفته های معنی دار را
از بی معنی تمیز دهند. چون بزرگتراتشان حتی در کشورهای دموکراتیک نمی خواهند آنها چنین آموزشی را ببینند.
این موضوع که تعداد چنین زیادی از تماشاگران مرفه تلویزیون در نیرومندترین دموکراسی جهان؛ باید چنین تمام و
کمال به آمر حکومت برخود بی تفاوت باشند و چنین ساده و راحت به آزادی فکر و حق آبراز مخالفت بی علاقگی
نشان دهند آزارنده است ولی چندان هم شگفت آور نیست.
|
صفحه 49:
صفحه 50:
نظریه آشوب
آشوب عبارت است از بروز رخدادهای غیرتناوبی و به ظاهر تصادفی در یک سیستم تعين پذیر.
هدق أن رنامة ای سیستمهای آشوبی(که پارادوگسنیکال به نظر میأید) دستیابی به Hise
خودسازمانده است.یعنی دستیابی سیستمهای بازبه ساختاری دور از تعادل و حفظ آن. برای این
مقطوذ لام لته
- سیستمها در تعامل کامل با محیط قرار گیرند.
— جریانالرژی در سیستمها افزايش یافته و حفظ شود.
- شمار اجزای تشکیل دهنده سیستمها تا حد امکان افزایش یابد
— اجزای سیستمها و متتیرهای مستقل در حلقه هی بیشماربزخورد با یکدیگر تعامل يابند.
- حالت های متعدد خود سازماندهی برای سیستمها به رسمیت شنا
بینی در این سیستمها باید فرایندی کلیت گرا و پیوسته باشد و بازخورده وابستگی
تحولات غير خطی را قوبا در نظر داشته باشد.
9 ۳
po
صفحه 51:
=x WY dD مد مد
روش برنامهریزی مداخله بر اساس
هدفها((۳/166)) (تحلیل چارچوب منطقی)
گردآوری نمایندگان جامعه مورد نظر و صاحبنظران,
تبیین مسایل عمده و ترسیم درخت مسایل.
توجه به ارزشهای فرهنگی و فرصتها,
ترسیم درخت اهداف.
تبیین منطق عمل و اهداف عملیاتی.
تعیین نتایج و فرآوردههای مورد انتظار.
صفحه 52:
مراحل مهندسی فرهنگی
اشتراک دیدگاهها
مسئلهیابی و اولویت بندی
بررسی تعامل مسایل و سایر عوامل تأثیرگذار
هدفگذاری
توجه به لایه های فرهنگی
برنامه ریزی اجرایی
تعیین سازوکارهای سنجش اثربخشی
سنجش مستمر و بهبود و اصلاح عملکرد
ps9,
بيذ مد مت و مد کح(
صفحه 53:
نظاماجتماعی - گروههای اجتماعی
لیات آموزش و بای رسانلی
صفحه 54:
سنجش پیشرفت لب |
فرهنگی
سیستم محاسبة اجتماعی
مقایسه حجم اطلاعا
بيش بينىها
سنجش حجم اطلاعات
رسانهها
ات با پیش بینی نرمها و
استانداردها
سنجش اطلاعات دریافت
شده توسط مخاطبان
صفحه 55:
bss
مراحل اجرای سنجش اثربخشی
ن موضوعات و محدوده و عمق سنجش اثربخشی برای هریک از آنها.
تعریف شاخصهای کمی سنجش نگرشها و اثر بخشی برنامهها با بهرهگیری از شاخصهای
موجود واستفاده از نظرات كارشناسان.
طراحى مكانيزم سنجش مستمر شاخصها و سازمان و ساختار اجرايى مورد نياز.
ایجاد ساختار اجرایی و طی مراحل راهاندازی آن.
ارزيابى و تحليل نوبهاى تحولات شاخصها.إدر مقاطع ماهانه. سه ماهه يا شش ماهه)
ارزیابی و تحلیل موردی برنامههای ویژه فرهنگی و میزان اثربخشی آنها.
ارایة نتايج به مراجع ذى ربط.
3 بهرهكيرى ازنتايج حاصله دراصلاح و تقويت برنامدهاء روشها و بهبود بهرهكيرى از منابع.
j ارائه كزارش جامع وضعيت فرهنكى (حداقل به صورت ساليانه)
4
هذ بيذ مد عا ذا مز
|
صفحه 56:
