بهداشت روانی کودک
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- احترام به والدین
- اختلاف والدین
- اعتقاد پاسخگویان به موفقیت خود، یا والدین خود در تربیت
- اهمیت پاسخگویان به نقش والدین یا مدرسه در تربیت
- بهداشت روانی کودک
- پاورپوینت بهداشت روانی کودک
- تبعیض قائل شدن میان فرزندان
- تربیت فرزند
- تعريف تربيت
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت رایگان
- دانلود رايگان پاورپوينت
- عدم اهمیت فرزند به والدین
- علت اعتقاد پاسخگویان به موفقیت خود، یا والدین خود در تربیت
- كودكان باهوش
- کودک سالاری
- نقش مادر
- ویژگی های تربیت صحیح
امتیاز
بهداشت روانی کودک
اسلاید 1: مقدمهامام سجاد (ع)حق فرزندت آن است که بدانی او از توست و خوب و بد او در این دنیا به تو وابسته است. تو مسئول و سرپرست او در تربیت درست و رهنمونی وی فراسوی پروردگار و یاری رساندن به او در اطاعت از خداوند هستی. تو برای این کارها پاداش می بری و در صورت کوتاهی کیفر می بینی. پس در باره او چنان کن که در انجام وظیفه نسبت به او نزد خداوند معذور باشی
اسلاید 2: نقش خانوادهكوپر اسميتپسرانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً دارای والدینی هستند که اعتماد به نفس، ثبات هیجانی و اتکای به خود از ویژگی های شخصیتی آنان به شمار می رود و در اعمال پرورش و تربیت فرزندان، بین آنها و فرزندانشان توافق کاملی مشاهده می شود
اسلاید 3: نقش خانوادهمطالعات كال دول و همكارانش كودكان باهوش تر معمولا كساني هستند كه در خانواده هاي صميمي رشد كرده و از امكانات تربيتي و فرهنگي بيشتري برخوردار باشند.
اسلاید 4: نقش خانوادهاگر خانواده را اولين كانون تربيتي بدانيم، بدون شك والدين اولين مربيان و معلمان اين كانون مهم محسوب ميشوند.
اسلاید 5: نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعاتو تحقیقات رسانه ایموسسه همشهری
اسلاید 6: بررسي يك تحقيقدرصدتعدادجنس69811زن31366مرد1001177جمعتوزیع پاسخگویان بر اساس جنسنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 7: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 8: بررسي يك تحقيقدرصدتعدادسن1921630-26 سال1518125-21 سال1315340-36 سال1213635- 31 سال1113420- 15 سال910545-41 سال89360-50 سال78660 سال به بالا67350-46 سال1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 9: بررسي يك تحقيقدرصدتعدادمیزان تحصیلات پاسخگویان39455دیپلم18218لیسانس و بالاتر10113دانشجو وفوق دیپلم10122راهنمایی13149ابتدایی781دبیرستان339بی سواد1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 10: بررسي يك تحقيقدرصدتعداداهمیت نقش تربیتی پدر یا مادر49571هردو47557مادر449پدر1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 11: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 12: بررسي يك تحقيقدرصدتعدادمهمترین نقش پدر در تربیت39462پشتوانه محکم33392الگوی مناسب19216بازدارنده9107آموزشی1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 13: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 14: بررسي يك تحقيقدرصدتعدادمهمترین نقش مادر در تربیت38451اولین مربی23270هم دل و هم رازبودن21241پرورشی14163اجتماعی بار آمدن452ایجاد اعتماد بنفس و آرامش1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 15: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 16: بررسي يك تحقيقدرصدتعداداهمیت پاسخگویان به نقش والدین یا مدرسه در تربیت65763والدین24281هردو(والدین و مدرسه)11128مدرسه1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 17: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 18: بررسي يك تحقيقدرصدتعداداعتقاد پاسخگویان به موفقیت خود، یا والدین خود در تربیت34401من27324آنها24284بچه ندارم11125هردو443نمی دانم1001177جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 19: بررسي يك تحقيقنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 20: بررسي يك تحقيقدرصدتعداد علت اعتقاد پاسخگویان به موفقیت خود، یا والدین خود در تربیت23197احترام به والدین22189کودک سالاری21175موفقیت در زندگی17140رسیدگی بیشتر13113هر دو بر وفق زمان خود رشد کردیم220مذهبی بودن خانواده216عدم اهمیت فرزند به والدین100850جمعنظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری
اسلاید 21: نقش خانوادهبنابرايندر اين ميان، نقش مادر از اهميت بيشتري برخوردار است; زيرا
اسلاید 22: نقش خانوادهتأثيرگذاري او از زمان انعقاد نطفه آغاز ميگردددر دوران بارداري تأثيرگذاري بيشتر مي گردد سپس زمان شيردهي زمان بيشتر با فرزند بودن قرابت و نزديكي بيشتر مادر به فرزند.
اسلاید 23: نقش خانوادهاغلب والدین با آن که علاقه زیادی به تربیت فرزندشان دارند و با این وجود که از هیچ سعی و کوششی در این زمینه فروگذار نمی کنند، اما معمولا خود را در این امر ناکام می دانند.
اسلاید 24: نقش خانوادهمسلماً همیشه والدین مایلند که فرزندشان را به صورت صحیح تربیت کنند ، ولی این به تنهایی کافی نیست
اسلاید 25: نقش خانوادهزیرا عمل کردن بدون داشتن اطلاعات کافی، نه تنها ما را به هدف نمی رساند، بلکه حتی ممکن است ما را از هدفمان نیز دور سازد.
اسلاید 26: تعريف تربيتتربیت یعنی ایجاد تغییرات مطلوب در انسان و به تعبیر دیگر پرورش دادن و پرورش یافتن. در فرهنگ لغات فارسی عمید برای واژه تربیت معانی زیر ذکر شده است: پروردن، پروراندن ، آداب و اخلاق را به کسی آموختن ، پرورش ، پرورش دادن، تهذیب، ادب.
اسلاید 27: تربيتامام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) "خداوند کسى را که به خیر فرزندش یارى مىدهد بیامرزد. پرسیدند چگونه به خیر فرزند یارى رساند؟فرمودند: آن چه در توان اوست پذیرا شود و از آن چه فوق توان اوست در گذرد و او را به نافرمانى نخواند و سرگشته و حیرانش نسازد."
اسلاید 28: تربيتویژگی های تربیت صحیحتربیت را از جهات مختلفی می توان به کار یک کشاورز تشبیه کرد با این تفاوت که کشاورز گیاه میپروراند و مربی انسان.
اسلاید 29: تشابه1-هر کشاورز در کار خویش این نکته را به خوبی می داند که او فراهم آورنده زمین و زمینه مناسب برای پرورش گیاه است، نه رشد دهنده آن.
اسلاید 30: تشابه تربيت در والدين با باغبانمربیان کودک و نوجوان پیش از هر چیز باید خود را مسئول فراهم آوردن زمینه مناسب تربیتی بدانند و اگر در این زمینه سستی کردند، نباید کینه بی کفایتی خویش را با سرزنش و تنبیه نابجای متربی بر سر او خالی کنند و سوء عمل تربیتی خویش را تکرار کنند.
اسلاید 31: تشابه2-هر کشاورز نگاهی حکیمانه به زمان دارد.
اسلاید 32: تشابه تربيت در والدين با باغبانهر مربی باید توجه به زمان مناسب داشته باشد. نه از یک سو زمان را از دست بدهد و نه از سویی دیگر در تربیت ، عجله بیهوده به خرج دهد.
اسلاید 33: تشابه3-هر کشاورزی وقتی بخواهد محصولی بهتر به دست آورد، علاوه بر وظیفه ای که خود در زمینه سازی برای پرورش گیاه دارد، به دانه و نهالی که برای کشت انتخاب کرده نیز به خوبی توجه دارد و در حد توان خود بهترین را برمی گزیند.
اسلاید 34: تشابه تربيت در والدين با باغبانچنین کاری در تربیت فرزندان، در هنگام انتخاب همسر انجام می شود.
اسلاید 35: تشابه4-هر کشاورز به خوبی می داند که چه چیزی را باید پرورش دهد و چه چیزی را پرورش ندهد.کدام گیاهی را نگه دارد و کدام گیاه را ریشه کن کند.
اسلاید 36: تشابه تربيت در والدين با باغبانوجین در تربیت، پاک کردن محیط از عوامل مزاحم، به خصوص انسان های مضراست.
اسلاید 37: عوامل آسيب رسان در مراحل تربيتي كودكاختلاف والدینتبعیض قائل شدن میان فرزندانعدم درک فرزندان از سوی والدینفقر اقتصادی و ناتوانی مالیبی توجهی به فرزند و تحقیرآنهامحدود کردن نابجا و نادرست بی توجهی به تربیت علمی و تحصیل آنان فقدان امکانات رفاهی نسبی
اسلاید 38: عوامل آسيب رسان در مراحل تربيتي كودكديگر عوامل آسيب رسان
اسلاید 39: عوامل آسيب رسان در مراحل تربيتي كودكتعداد کم یا زیاد فرزندانبی اعتمادی فرزندان به والدینفوت یکی از والدین، بداخلاقی، طلاق و جداییاختلاف شدید فرزند ذکور با دختربیکاری سرپرست و اعتیاددرد دل نکردن والدین با آنهاسرزنش آنها در جمع و مقابل دیگرانپنهان کاری و حساس کردن فرزندانعدم وفای به عهد والدینتحمیل و اجبار عملی به آنان در صورتیکه والدین خود الگوی عملی نباشند
اسلاید 40: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی
اسلاید 41: بهترين رابطه انساني
اسلاید 42: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی رابطه کودک با مادر بهترین روابطی است که بین دو انسان برقرار میشود و این روابط میتواند برای سالهای بعد، آموزنده باشد و یا الگویی برای شخصیت بعدی کودک و رابطه او با سایرین باشد. تقریبا همه مادران کوشش دارند که رابطه آنان با فرزندانشان تا حد امکان مطلوب باشد. در این رابطه فقط مادر دخالت ندارد، بلکه کودک نیز در این امر سهیم است.
اسلاید 43: دانستن خصوصيات اخلاقي كودك=ايجاد رابطه صحيح
اسلاید 44: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی بنابراین لازم است بعضی از خصوصیات اخلاقی کودک را در سنین مختلف مورد مطالعه قرار دهیم. و هر قدر مادر در این خصوصیات آگاهی کاملتری داشته باشد، بهتر میتواند با او کنار بیاید، اگر بداند که با وجود همه کوششهای او ، باز هم همه چیز آرام و بی دردسر نخواهد بود، در این صورت با مشکلات ، رابطه صحیحی برقرار خواهد ساخت.
اسلاید 45: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی هر قدر مادر ، ماهر ، با استعداد و مهربان باشد، رابطه او با کودکش آرامتر و بی دردسرتر خواهد بود. و در نتیجه مشکلات آیندهاش ، برای مادر قابل پیش بینی خواهد بود. تغییرات اخلاق و رفتار کودک حتی در قسمتهای پیچیده و بغرنجی از آن ، مانند رابطه او با مادرش هم ، دارای نظم و ترتیب و قابل پیش بینی است.
اسلاید 46: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی میزان سازگاری و همکاری کودک با شما ، تنها بستگی به طرز رفتار و مهارت شما در تربیت کودک ندارد، بلکه به نحو قابل ملاحظهای با تغییرات خود کودک در حال رشد و نمو نیز دارد.
اسلاید 47: كودك شيرخوار
اسلاید 48: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان شیرخوار هر کودک شیرخواری حسب تفاوتهای فردی در برخورد با مادر برای ارضای نیازهای فیزیولوژیکی ، رفتار خاصی دارد. در این خصوص مادران باید بگذارند تاکودک خود برنامه غذایش را تنظیم کند و تقاضای طبیعیاش معین کند که چه موقعی باید بخورد و بخوابد.
اسلاید 49: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان شیرخوار روش بزرگ کردن کودک، بنا به عکس العمل او در برابر احتیاجات طبیعی و فطری کودک و بر حسب نظم و ترتیب آن ، توسط مادر تنظیم میگردد.
اسلاید 50: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان شیرخوار بعضی از کودکان ، تابع نظم مادرند و بعضی در این قالب نمیگنجند. آنچه ما در جستجوی آن هستیم، ترکیبی از این دو حالت است. یعنی تنظیم شخصی و خود به خود کودک که شامل نیروهای داخلی و خارجی هر دو است.
اسلاید 51: خواسته زياد و نياز به سازش و تطابق طرفين
اسلاید 52: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان شیرخوار گاهی تقاضای کودک، مافوق توانایی مادر است، در این صورت مادر باید خود را در برابر تقاضاهای زیاد طفل ، محافظت کند. البته هدف اصلی سازش و تطابقی است که بین طرفین برقرار میشود، ولی اگر کودک نسبت به تعدیل تقاضاهای خود ، استعداد و توانایی نشان ندهد، این وظیفه مادر است که اقدام نماید و در مقابل تقاضاهای کودک ، خودداری نشان دهد.
اسلاید 53: 18 ماهگي و مسير يكطرفه
اسلاید 54: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان 18 ماهه کودک هیجده ماهه در حالیکه ظاهرا «بزرگ شده است و کاملا» جست و خیز دارد ولی از نظر روابطش با مادر خیلی شبیه بچه ی شیر خوار است او دوست دارد بیشتر بگیرد تا بدهد. او از چیزهایی که میداند و میتواند، استفاده کافی میکند و نیازها و احتیاجهای خود را به سایرین میفهماند.
اسلاید 55: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان 18 ماهه او بوسیله اشاره و تلفظ کلماتی مانند «آه ـ آه» به سرعت منظور خود را میفهماند. جواب «نه» را از دیگران به راحتی قبول نمیکند. میداند که کلمه «نه» راحتترین و متداولترین کلمهای است که بکار میرود.
اسلاید 56: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودکان 18 ماهه کودک هیجده ماهه وقتی راه میرود، با حرکت پاها فکر میکند و دوست دارد هر چه به دستش میرسد، بگیرد. احساس او نسبت به زمان بسیار کم است. او هر چه را که میخواهد، همین الان میخواهد. مدتی نخواهد گذشت که کودک هیجده ماهه بر اثر رشد، این مراحل را پشت سر میگذارد و در سن دو سالگی مادر میبیند که او اخلاق خوشی دارد و آدم مطیعی است.
اسلاید 57: 2 سالگي وحرف شنوي
اسلاید 58: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو ساله برای یک کودک دو ساله ، برعکس کودک هیجده ماهه ، اطاعت ، کاری دلپذیر و آسان است. گذشت شش ماه به کودک این امكان را میدهد که در مقابل والدینش فرمانبردار خوبی باشد. کودک در دو سالگی بیشتر اوقات ، شنونده و اجرا کننده بسیار خوبی است.
اسلاید 59: 2/5 سالگيلجاجت و تلون
اسلاید 60: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه کودک در این سن ، منفی باف ، لجوج و سرسخت است. اگر مادر بخواهد با عجله لباس او را تنش کند، کودک فریاد میزند: «خودم میخواهم بپوشم» و اگر پدر به او بگوید: «لباست را بپوش» خواهد شنید که میگوید: «میخواهم مامان لباس تنم کند.»
اسلاید 61: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه کودک دو و نیم ساله متلون است. اگر مادر به طرف او رود. بابا را میطلبد و به عکس اگر بابا به طرفش برود، مامانش را میخواهد. او در دنیایی از تضاد سیر میکند. و این کلمات بر زبان او جاری است: «میکنم .. نمیکنم .. میخواهم .. نمیخواهم .. میتوانم .. نمیتوانم .. بله .. نه»
اسلاید 62: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه انتخابهای او چند تایی است و در هر دقیقه ، نوعی را میپسندد، اگر انواع باشد همه را طالب است اگر جلوی او را نگیرند، ممکن است مدتها از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند. اگر مادر به او بگوید: «مربا میخواهی» میگوید «نمیخواهم» اما به محض اینکه مربا کنار گذاشته شود، او مربا میخواهد.
اسلاید 63: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه مشکل مادر برای تربیت او ، این است که باید حتی الامکان او را در مسیر یک طرفه قرار دهد.
اسلاید 64: اجازه انتخاب به او ندهيد
اسلاید 65: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه کارهای روزانه را خودتان انتخاب کنید و فرصت انتخاب به او ندهید. وقتی میخواهید او را با خود به بیرون ببرید، در حالیکه از تفریح در بیرون برایش سخنرانی میکنید لباس تنش کنید. اگر از او برای بیرون رفتن ، اجازه بخواهید، کلاهتان پس معرکه است.
اسلاید 66: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه به هر قیمت که میدانید از پرسشهایی که او باید جواب «نه» را ادا کند، پرهیز نمایید. به او زیاد فرصت انتخاب ندهید. اگر این فرصت را داشته باشد، مطمئن باشید که از فرصت خود راضی نیست.
اسلاید 67: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه در تمام دستورها، خواهش و تقاضاهایش تکبر و غرور زیاده از حدی دیده میشود. لذا مادر باید به جای نشستن و غصه خوردن ، راه و روش تسلط بر فرزند را بیاموزد
اسلاید 68: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه سعی کند کودک حرفهای او را بدون چون و چرا بشنويد و به عکس در مقابل کارهای بیاهمیت تسلیم شويد. مثلا «بگوید: البته ... بله قربان ... حتما»
اسلاید 69: وليمادر را بسيار دوست دارند
اسلاید 70: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو سال و نیمه مادران باید به خاطر داشته باشند که کودک 2/5 ساله ممکن است. رفتارش با شما بسیار خوب یا بد باشد، اما او شما را بسیار دوست دارد و تمناهای زیادی از شما دارد.
اسلاید 71: 2/5 تا 3 سالگيو بازگشت به شيرخوارگي
اسلاید 72: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو و نیم تا سه ساله بسیاری از کودکان در این سن ، در مرحله عجیبی قرار میگیرند، آنها میل دارند به زمان شیرخوارگی برگردند، از نظر احساسی میتوانند این مرحله را با مادر تجدید کنند.
اسلاید 73: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو و نیم تا سه ساله دوست دارند دوباره از پستان مادر شیر بخورند، خود را در آغوش مادر جای دهد، برایش بسیار دلپذیر خواهد بود. کودک 2/5 سالهای به مادرش میگفت: «من کوچولو هستم» نمی توانم حرف بزنم. دندان ندارم غذا بخورم. دوست دارم شیر بخورم.»
اسلاید 74: تمسخر كودكوايجاد حس حسادت
اسلاید 75: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو و نیم تا سه ساله اغلب مادران ، کودک در این سن او را مسخره کرده و با توجه به کودکان دیگر خود ، حس حسادت آنانرا تحریک و حسود بار میآورند.
اسلاید 76: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک دو و نیم تا سه ساله اگر کودک از زنده کردن دوران شیرخوارگی خود به اندازه کافی تجربه بدست آورد، خواهد توانست رشد کند و مستقل تر و بالغ تر بشود و سپس همواره به جلو نگاه کند نه به عقب.
اسلاید 77: 3 سالگيجايگزيني ما بجاي منو نيز منطقي شدن كودك
اسلاید 78: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه ساله این سن برای مادر و فرزند دوره آرام و رضایت بخشی است. کودک از کلمه «ما» بسیار استفاده میکند. اغلب وجود مادر را بر خود ترجیح میدهد.
اسلاید 79: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه ساله کودک در ابتدای مرحله 2/5 سالگی روی کلمه «من» و احتیاجات شخصی خودش متمرکز است، بعد روی کلمه «شما» و تقاضای او بر «شما» تکیه دارد و بالاخره به مرحله دوستانه و مشترک میرسد.
اسلاید 80: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه ساله گاهی والدین میتوانند با فرزند سه ساله ی خود چانه نزنند. او را متقاعد کرده و به امید پاداش به انجام کاری مجبور سازند.
اسلاید 81: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه ساله در سه سالگی قدرت بکارگیری کلمات به نحو قابل ملاحظه ای افزایش مییابد. او میتواند در جواب سخن سایرین حرف بزند. میل فراوان دارد در اموری که جنبه امر و بهره در آینده دارد، شرکت کند.
اسلاید 82: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه ساله کودک سه ساله گاهی که با دلیل و منطق صحبت میکنید، بخوبی گوش میدهد، و حتی گاهی اوقات ممکن است اگر دلیل خوبی برایش بیاورید. کارهایی را که انجامش را دوست ندارد، به راحتی انجام دهد. تقاضای او از بزرگترها خیلی کمتر از سابق و کنار آمدن با او آسانتر است.
اسلاید 83: 3/5 سالگي ودوره خيالپردازي
اسلاید 84: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه و نیم ساله در این سن کودک دوست دارد، در خیال خود ، از والدین دوست خیالی بسازد و با آنها در خیال بازی کند، به آنها غذا بدهد و دست و صورتشان را بشوید و خشک کند، به نوازششان بپردازد.
اسلاید 85: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه و نیم ساله وقتی والدین در کنار او آرام نشستهاند و بدون توجه ، به دنبال کار خود میروند، داد کودک بلند میشود و گریه را سر میدهد و میگوید: «مادر چرا رفتی؟ من که با تو کاری نداشتم من به تو غذا میدادم. تو با رفتنت بازی مرا خراب کردی.»
اسلاید 86: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه و نیم ساله والدین فکر میکنند که وضع روحی کودکشان متزلزل و مضطرب است، در صورتی چنین نیست، والدین باید بدانند معمولا کودکان در این سن با دوستان خیالی خود ، مدتها بازی میکنند و هر کدام نوعی دوست خیالی دارند.
اسلاید 87: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک سه و نیم ساله والدین باید بدانند معمولا کودکان در این سن با دوستان خیالی خود ، مدتها بازی میکنند و هر کدام نوعی دوست خیالی دارند. این مرحله ، مرحله طبیعی رشد است و از خصوصیاتش اینگونه بازی هاست و هیچگاه نباید باعث نگرانی والدین شود
اسلاید 88: 4 سالگيودوره قيدناپذيري
اسلاید 89: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک چهار ساله وقتی کودک چهار ساله میگوید: «مامانم اینطور میگوید» مثل آنست که بزرگترین مرجع صلاحیتدار ، دستوری صادر کرده است و دیگر جای هیچگونه بحث و گفتگویی نیست.
اسلاید 90: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک چهار ساله وقتی در این سن در کودکستان ، کودک به مربی خود میگوید:«مامانم گفته ساعت 9 باید شیرینی بخورم» بهترین دلیل را برای او آورده است. کودک برای همبازی خود بزرگترین دلیل را می آورد وقتی به او میگوید: «مامانم میگوید شماها باید این کار را بکنید».
اسلاید 91: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک چهار ساله ممکن است تصور کنید که اگر مادر تا این اندازه برای کودک صلاحیت و مرجعیت دارد، باید انتظار داشت کودک در کلیه موارد به حرف او گوش دهد، اما ابدا اینطور نیست.
اسلاید 92: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک چهار ساله چهارسالگی سن قید ناپذیری کودک است. او احساس میکند نیرویی او را وادار میکند که از زیر بار هر گونه قیدی شانه خالی کند و از سر کشی و تمرد خوشش می آید. با این سرکشی کودک هر طور که خود صلاح میدانيد، رفتار کنید ولی مقاومت او را زیاد جدی نگيرید.
اسلاید 93: 5 سالگيدوران فرشته بودن
اسلاید 94: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک پنج ساله در پنج سالگی کودک مطیع و دوست داشتنی است و مادران میگویند آنها در این سن ، مانند فرشتگان هستند. اما در شش سالگی درست به عکس میشوند.
اسلاید 95: 6 سالگيغلبه احساس بر عقل
اسلاید 96: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک شش ساله کودک شش ساله نه تنها با مادرش رقابت میکند بلکه در برابر دستورهای او نیز مقاومت مینماید. در صورتی که کودک پنج ساله سعی دارد، فعالیت خود را همگام با مادر انجام دهد، و از او الگو بگیرد.
اسلاید 97: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک شش ساله کودک شش ساله در حالیکه مادر خود را سخت در آغوش دارد و میگوید: «ترا از هر کس در دنیا بیشتر دوست دارم» و مادر نیز از حرف کودکش خوشحال میشود، لحظهای دیگر ، درست کاری مخالف سخن خود را انجام میدهد و میگوید: «مادر از تو بدم میآید» و مادر در این حالت ناراحت و افسرده میشود.
اسلاید 98: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک شش ساله در حالی که هیچیک از دو حالت مادر ، منطقی نیست. زیرا کودک او در سنی است که احساساتی بوده و احساسش بر عقلش غلبه دارد. بنابراین سخنهای او پایه و اساسی ندارد
اسلاید 99: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک شش ساله مادر باید بداند، اطاعت نکردن کودک در این سن جسورانه ترین کاری است که کودک برای رسیدن به رشد انجام میدهد.
اسلاید 100: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک شش ساله کودک شش ساله ، دوست دارد همه تقصیر را به گردن مادر اندازد و برای هر چیز ، او را سرزنش کند. شش سالگی سن احساسات شدید و غالبا متضاد است.
اسلاید 101: 7 سالگيمنفي نگري- نااميدي و كوتاه آمدن
اسلاید 102: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک هفت ساله در این سن کودک از همه شکایت دارد و احساس میکند که همه با او دشمن هستند و هر کس در هر موقعیتی میخواهد او را اذیت کند. اینها از خصوصیات یک کودک هفت ساله است. بسیار حساس است و همیشه جنبههای منفی قضایا را در نظر میگیرد. بنابراین همیشه رنجیده و غمگین است.
اسلاید 103: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک هفت ساله کودک شش ساله یک انسان جسور و متجاوز است ولی در هفت سالگی تمایل کودک درست عکس آنست و همیشه در برخورد با مسائل غرولند کنان عقب نشینی میکند، از والدین خود بیشتر از همه شکایت دارد و گاهی فکر میکند که آنها اصلا او را دوست ندارند.
اسلاید 104: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک هفت ساله والدین از تخیل یک کودک هفت ساله در حیرت میشوند و گاهی ناامیدیهای او را به باد تمسخر میگیرند که درست باید عکس این عمل را انجام دهند و با او همدردی کنند تا از این طریق حالات یاس او را از بین ببرند.
اسلاید 105: 8 سالگيووابستگي عاطفي
اسلاید 106: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک 8 ساله کودک در سن 8 سالگی احتیاج شدید به یک رابطه عمیق دارد. از این رو به پدر یا مادر چسبندگی عجیبی پیدا میکند. در برابر قبول رد تقاضاهایش حساس است و کوچکترین تغییر قیافه والدین را درک میکند.
اسلاید 107: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک 8 ساله آرزوی نزدیک بودن به مادر آنقدر برای او زیاد است که اغلب اوقات یک حالت آمیختگی بین او و مادرش بوجود میآید. اگر این علاقه بعد از مدتی فروکش نکند، باید نگران بود و برای درمانش اقدام کرد. این حالت فقط در حوالی هشت سالگی رخ میدهد و به زودی رد میشود.
اسلاید 108: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک 8 ساله یک مادر خوب ، در این حالت با اینکه سماجت کودکش او را خسته میکند، با دادن یک پاداش مناسب میتواند، نیاز او را برای برقراری یک رابطه عاطفی ، ارضا نماید و راه را برای روابط فردی او در آینده هموار سازد.
اسلاید 109: 9 سالگيواستقلال
اسلاید 110: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک نه ساله در این سن کودک تمایل شدیدی به مستقل بودن دارد، اگر استقلالش حفظ شود شخصیتی متعادل و دوست داشتنی خواهد یافت و گرنه پرخاشگر و ناسازگار جلوه میکند.
اسلاید 111: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک نه ساله در این سن کودک مصاحبت با مادر را دوست ندارد و میل ندارد با او مشورت کند، دوست دارد بیشتر با دوستانش باشد. نظر آنان بر همه کس حتی از مادر بالاتر است.
اسلاید 112: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک نه ساله اگر زیاد به کودک نه ساله خود دستور دهید، سرکشی نشان میدهد، دقت کنید و ببینید، آیا واقعا دستورتان لازم است، یا اینکه تنها میخواهید خود و فرزندتان را متقاعد کنید که شما هنوز ، فرد مافوق هستید.
اسلاید 113: 10 سالگيواطاعت
اسلاید 114: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک ده ساله کودکان در این سن اغلب منتظرند ببیند مادرشان چه دستوری میهد تا آن را انجام دهند، اگر مادری بگوید: «چنانچه این درس را سه مرتبه بخوانی یاد خواهی گرفت» کودک بدون کم و کاست آن را انجام میدهد.
اسلاید 115: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک ده ساله ده سالگی از نظر رابطه مادر و کودک دوره خوش و مانند دوران پنج سالگی ، مطابق دلخواه مادر است. کودک از مادر اطاعت و دوست دارد دستورهایش را موبه مو اجرا کند.
اسلاید 116: 11 تا 15 سالگيوارجحيت دوستان بر خانواده
اسلاید 117: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک 11 تا 15 ساله در این سن کودک زیاد به مادر توجه ندارد. او در آستانه بلوغ است مسائل رشد، دگرگونیهایی در او بوجود آورده که حالت دگرگونی به او میدهد. دیگر مادر برای او مطرح نیست.
اسلاید 118: رفتار کودک از بدو تولد تا 15 سالگی کودک 11 تا 15 ساله والدین باید بدانند که در این سن به حریم خلوت کودک تجاوز نکنند زیرا در آنصورت ، رابطه عاطفی آنها گسسته خواهد شد.
اسلاید 119: اختلالات رفتاري كودكان
اسلاید 120: تاريخچه
اسلاید 121: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهدر گذشته هاي دورچنين اختلالاتي را به شياطين و نيروهاي ماوراءالطبيعي نسبت مي داده اند
اسلاید 122: اختلالات رفتاري كودك تاريخچههمزمان با ظهور فلاسفه يونان و پس از آندر زمينه بيماريهاي رواني ودرمان آن پيشرفت هاي چشمگيري حاصل شدونظريات مختلفي ارائه شد:
اسلاید 123: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهبقراط(460ق .م) پدرپزشكي نوين آسيب مغزي
اسلاید 124: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهافلاطون (429ق .م) عدم هماهنگي بين روان منطقي و غير منطقي
اسلاید 125: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهارسطو(384ق.م) اختلالات قلبي
اسلاید 126: اختلالات رفتاري كودك تاريخچه اميل كراپلين (1926) بيماريهاي مغز،اختلالات در سوخت وساز بدن
اسلاید 127: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهفرويد (1856م) عدم تعادل بيننهاد، خود و فراخود
اسلاید 128: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهآلفردآدرلر (1870م) عقده حقارت
اسلاید 129: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهقبل از سالهاي 1700ميلادي علمي به عنوان روانشناسي كودك نبود
اسلاید 130: اختلالات رفتاري كودك تاريخچهدر قرن 14و15 رهاكردن كودكان امري عادي بود
اسلاید 131: اختلالات رفتاري كودك تاريخچه وتا سال 1750ميلادي زنده ماندن كودكان از هر 3نفر، 1 نفربود
اسلاید 132: بهداشت رواني كودك
اسلاید 133: بهداشت رواني كودكبهداشت روانی کودکان به شیوه تعامل والدین با آنها بستگی دارد. با وجودی که هر پدر و مادری در آرزوی فراهم ساختن بهترین امکانات در خانه هستند، امّا ممکن است به شیوه صحیحی آنها را در اختیار فرزندانشان قرار ندهند
اسلاید 134: بهداشت رواني كودكزیرا هنوز روش منحصر به فردی برای تربیت فرزندان اختراع نشده است.
اسلاید 135: بهداشت رواني كودكعلتش این است که: هیچ دو بچهای شبیه هم نیستند. تفاوت بین بچهها بیش از آن چیزی است که ما معمولاً تصور میکنیم.
اسلاید 136: بهداشت رواني كودكبه علاوه، فرهنگ، جامعه، جنسیت و بسیاری عوامل دیگر در تربیت کودکان دخالت دارند.
اسلاید 137: روشهاي مختلف تربيت فرزند
اسلاید 138: بهداشت رواني كودكروانشناسان خاطر نشان میکنند که سبکهای متفاوتی برای فرزندپروری وجود دارد. بر اساس نظريهاي آنها عقیده دارند که سبکهای فرزندپروری را میتوان بر حسب دو عامل محبت و کنترل پدر و مادر، به چهار دسته تقسیم کرد.
اسلاید 139: بهداشت رواني كودكخودمختاريمحبتخصومتكنترل شديدکنترل کم، محبت کمکنترل زياد، محبت کمکنترل کم، محبت زيادکنترل زياد، محبت زيادنظريه Schaefer
اسلاید 140: بهداشت رواني كودكکنترل زیاد ، محبت کمفرزند پروري قدرت طلبانه
اسلاید 141: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كمآنها فراموش میکنند که هر کودکی به طور طبیعی تمایل به آزادی و استقلال عمل دارد.
اسلاید 142: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كمفرزندان شخصیت فردی خود را از دست میدهند و در تصمیمگیریهای مناسب در زندگیشان ناکام میمانند زیرا همیشه این پدر و مادر بودهاند که تصمیمات لازم را برای آنها گرفتهاند.
اسلاید 143: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كم فرزندپروری قدرت طلبانه
اسلاید 144: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كمکودکانی که دارای والدین قدرت طلب باشند، استقلال لازم را به دست نمیآورند و در شرایطی که نیازمند تصمیمگیری باشند، دچار اضطراب میگردند.
اسلاید 145: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كمتمایل پیدا میکنند که در تمام فعالیتها نقش دوم را بازی کنند. این کودکان در بزرگسالی نمیتوانند نقش رهبری را بر عهده بگیرند.
اسلاید 146: بهداشت رواني كودككنترل زياد ، محبت كمدر واقع، این کودکان هرگز نخواهند توانست به اهداف مورد نظر خود در زندگی دست یابند.
اسلاید 147: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت زیاد
اسلاید 148: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت زیادوالدین عشق و محبت بیش از اندازه، بدون اعمال کنترلهای لازم را ابراز میدارند.
اسلاید 149: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت زیاداین گونه پدر و مادرها، تحت تأثیر این کجفهمی و سوء برداشت که «روانشناسان با تنبیه مخالفند»، از به کار بردن هر نوع تنبیهی اجتناب میکنند.
اسلاید 150: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت زیادروش صحیح و متعادل، پذیرش فرزند و محبت به او، و در عین حال تنبیه او به خاطر برخی کارهاست. این رفتار به کودک این حس را القاء میکند که والدین دوستش دارند امّا برخی رفتارها و اعمال او را تائید نمیکنند.
اسلاید 151: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت زیادکودک احتمالاً لوس بار میآید و الگوهای رفتاری ضداجتماعی و مجرمانه از خود نشان میدهد.
اسلاید 152: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت کمغافل و بي مبالات
اسلاید 153: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت کمکودکان به طور طبیعی بیشتر هیجانی و احساسی هستند تا عقلانی و منطقی
اسلاید 154: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت کماگر والدین هیچگونه عشق و محبتی نشان ندهند، زندگی برای کودک بیارزش و بیثمر میشود
اسلاید 155: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت کمهیجانات باید به شیوه قابل قبولی تنظیم و کنترل گردند. کنترل والدین، راهنمایی لازم برای بیان احساسات و هیجانات را در اختیار فرزندان قرار میدهد. همچنین ساختار لازم که احساسات در چهارچوب آن بروز داده شوند را در اختیار میگذارد
اسلاید 156: بهداشت رواني كودكکنترل کم ، محبت کمروانشناسان این نوع فرزندپروری را «غافل و بیمبالات» مینامند.
اسلاید 157: بهداشت رواني كودكکنترل زیاد ، محبت زیاد
اسلاید 158: بهداشت رواني كودكکنترل زياد ، محبت زيادبهترین شیوه فرزندپروری آن است که همراه با کنترل مناسب و محبت کافی باشد. والدین باید بین کودک به عنوان یک انسان از یک سو و رفتارهای کودکانه او از سوی دیگر، تفاوت قائل شوند.
اسلاید 159: بهداشت رواني كودكکنترل زياد ، محبت زيادآنها کودک را به خاطر رفتارهای پسندیدهاش تشویق و به خاطر اعمال ناپسندش تنبیه میکنند.
اسلاید 160: بهداشت رواني كودكکنترل زياد ، محبت زيادمهمترین نکته در اینجا این است که هنگامی که کودک برای رفتارش تنبیه شد درک میکند که پدر و مادرش هنوز به او به عنوان یک فرد عشق میورزند.
اسلاید 161: بهداشت رواني كودكکنترل زياد ، محبت زيادنقطه مقابل این، هنگامی است که والدین به طور کلی فرزند را طرد کنند. هنگامی که فرزند حس کند که والدین او را به طور کامل از خود راندهاند، احساس تنهایی و درماندگی خواهد کرد
اسلاید 162: بهداشت رواني كودكکنترل زياد ، محبت زيادروانشناسان، اين فرزندپروری را «موثق» مینامند.
اسلاید 163: اختلالات كودكان
اسلاید 164: بهداشت رواني كودك اختلالات كودكانروانشناسان معمولاً اختلالات كودكان را به چهارگروه تقسيم ميكنند: 1- اختلالات رفتارهاي مخرب (با نشانه هايي چون بيش فعالي، بي توجهي، پرخاشگري ، ويرانگري ونافرماني از اولياي امور.) 2- اختلالات هيجاني (با نشانه هاي ترس، اضطراب، غم) 3- اختلالهاي عادتي وخوردن (با نشانه هاي شب اداري،لكنت زبان،تيكهاي حركتي،و بولميا)4- اختلالهاي مربوط به رشد (با نشانه هاي بارز در رشد قابليتهاي عقلاني مهم ومهارتهاي اجتماعي كودك
اسلاید 165: رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 166: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهتعريف:رفتارهايي هستند كه با نظر پدر و مادر ، اطرافيان و جامعه سازگاري ندارد.
اسلاید 167: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهانــــواع رفتــــارهاي ناسازگارانه روانشناسان معمولاً رفتارهاي ناسازگار را به سه گروه تقسيم ميكنند: 1- اختلال بيش فعالــــي و كمبود توجه 2- اختلال لجبازي و نافرمانـــي 3- اختلال سلــــوك
اسلاید 168: كودكان بيش فعال
اسلاید 169: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه نمي توانند رفتارشان را كنترل و تنظيم كنند. نمي توانند رفتارهاي هماهنگ و مناسب با اطرافيان، از خود نشان دهند. با علامت هايي مثل كم توجهي، حواس پرتي و كمبود تمركز همراه مي باشند. رفتارهاي تكانشي آن ها بيش از حد معمول است. در كارهايي كه به آنها علاقه و مهارت داشته باشند، هيچ تفاوتي با همسالان خود ندارند. خيلي سريع توسط محرك هاي خارجي دچار حواس پرتي مي شوند واز كار و وظيفه اصلي خود (غالباً تكاليف مدرسه) باز مي مانند. اغلب وسايلشان را گم مي كنند و فــــراموشكارندمرتب حـــركت مي كنند و آرام و قرار ندارند. اختلال بيش فعالــــي و كمبود توجه
اسلاید 170: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه نوبت را رعايت نمــــي كنند. ســــريع از كوره در رفته و اشيا را به سوي ديگران پرتاب مي كنند. رفتارهاي جسورانه و خطـــرناكي از خود نشان مي دهند. در توجه به جــــزئيات ناتوانند. در صحبت كــــردن مستقيم با آنان، به نظر مـــي رسد به گوينده توجــــهي ندارند و گوش نمـــي كنند. قادر به پي گيـــري دستورات نيستند و كارها را نيمه كاره رها مي كنند. از كارهايي كه نياز به تلاش ذهني دارد اجتناب مي كنند. ميان صحبت ديگـــــران مي پرند و تأمل ندارند. اختلال بيش فعالــــي و كمبود توجه
اسلاید 171: كودكان لجباز و نافرمان
اسلاید 172: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهرفتارهاي منفــي و نابهنجار از آنها زياد ديده مي شوداز قوانين روزمره ســـرپيچي مي كنندزود قهـــــر مي كنند و قشقرق به راه مي اندازندبا بزرگتــرها بيش از حد بحث و جدل مي كنند ديگران را در امور مقصر مي دانند و از آزار و اذيت و ناسزاگويي به آنان دريغ ندارند عصبانـــي و زود رنج اندكينه توز و انتقام گيـــرنده اندرفتارهاي خشــــــونت آميــــز دارند كودكان لجباز و نافرمان
اسلاید 173: كودكان داراي اختلال سلوك
اسلاید 174: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه معمولاً به حقوق ديگـــران تجاوز مي كنندرفتارهايي قلدرمابانه تهديدآميز نسبت به ديگــــران دارند در نزاع و كتك كاري از وسايل خطرناك مانند چاقو و ... استفاده مي كنندمعمولاً دست به ســـرقت مي زنند. به اموال عمومـــي و ديگران تخريب مي رسانند فرار از خانه و مدرسه در آنها بيشتــــر ديده مي شودكــــودكان اختلال سلــــوك
اسلاید 175: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل و انگيــــزه هاي ناسازگاري فــــــرزندان
اسلاید 176: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل ارثـــــي علل زيستــــــــــي علل روانــــي علل عاطفــــــــــي علل اجتماعي علل تربيتـــــي
اسلاید 177: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل ارثـــــي گروهي معتقدند بسياري از ناسازگاري هاي كودكان ريشه در سرشت و طينت آن ها دارد كه به همراه ژن از طريق والدين به آن ها منتقل مي شود.
اسلاید 178: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل زيستــــــــــي نقص عضواختلال در بينايي و شنوايياختلال در مغز و دستگاه هاي عصبي(حاصله در قبل يا حين يا بعد از تولد)
اسلاید 179: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل روانــــي بهنگام وجود فشارهاي دروني، ميل به استقلال، وجود تعارض و كشمكش در زندگي روزمره خصوصاً زماني كه كودك خود را بي پناه و بدون پشتوانه احساس كند، عادات عصبي مانند ناخن جويدن و انگشت مكيدن و .. در او مشاهده مي شود.
اسلاید 180: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل عاطفــــــــــي احساس محروميت از محبت والدينناكامي از دستيابي به اهداف مورد علاقهولادت كودك جديد در خانوادهعدم امنيت عاطفي به هر دليل ممكن
اسلاید 181: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه علل اجتماعــــي : نابساماني و اختلاف و درگيري بين اعضاي خانواده متاركه ي والدينبدآموزي از الگوهاي خانه و مدرسه و جامعه عدم مقبوليت در بين ديگرانيادگري رفتارهاي نامطلوب از گروه همسالان عدم نظارت كافي والدينعدم وجود قانون منصفانه و قاطع در خانه و مدرسه مشكلات اقتصادي و ....
اسلاید 182: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهعلل تربيتـــــيعدم يا افراط محبتناهماهنگي بين عاملان تربيتي در خانه و مدرسه و جامعهبرآورده كردن تمام خواسته هاي كودك بدون چون و چرا و يا بالعكستنبيه بدني و آزارهاي روانيمقايسه و تحقير و سرزنش كودك و ...
اسلاید 183: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهچگونهبا رفتارهاي ناسازگارانه فرزندان برخورد كنيم ؟
اسلاید 184: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهخود را كنترل كنيماگر خود تحت فشارهاي رواني ناشي از زندگي و كار قرار داريم و نمي توانيم رفتار و گفتار خود را كنترل كنيم، بهتر است قبل از انجام هر كاري در مورد فرزند به فكر روشي براي كنترل فشارهاي خود باشيم كه تحقيقات نشان داده است اگر والدين بتوانند برخي رفتارهاي خود را تغيير دهند فرمانبري كودك بيشتر خواهد شد.
اسلاید 185: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهبدبين نباشيمافكار غلط و انحرافي درباره فرزند خود نداشته باشيم. مثلاً فرزندم اين كار را مي كند تا حرص مرا در بياورد. يا او باعث تمام مشكلات در خانه است. چنين افكاري زمينه به وجود آمدن احساس بسيار بد را نسبت به فرزند مهيا مي كند و يقيناً بر رفتار ما و او اثر منفي مي گذارد.
اسلاید 186: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهمبهم صحبت نكنيماز ارائه دستورات مبهم، كلي و تكراري اجتناب كنيم. مثلاً به جاي اين كه بگوييم «خودت را جمع و جور كن» شفاف و مشخص بگوييم كه از او چه مي خواهيم مثلاً دوست دارم تا پنج دقيقه ديگر دفتر و كتاب هايت را از وسط اتاق جمع كني.
اسلاید 187: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهكوتاه و قاطع بگوييمبه جاي سخنراني و بحث و جدل، كوتاه و مؤثر با لحني محكم ولي در كمال آرامش به او گوشزد كنيم كه رفتارش در ما چه تأثيري گذاشته و اگر از اين رفتار خود دست برندارد چه عاقبتي در انتظار اوست.
اسلاید 188: بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانهتصميمات عملي بگيريمبه ياد داشته باشيم عاقبتي را براي او مشخص كنيم كه شدني و كوتاه مدت باشد. مثلاً نگوييم « براي هميشه ازاين خانه خواهم رفت» يا «حق نداري از اين به بعد تلويزيون تماشا كني» بهتر است بگوييم امروز از ديدن اين برنامه محروم هستي و يا اين هفته تو را به پارك نمي برم.
اسلاید 189: برده داري نكنيمانجام دادن خواسته هايمان را وظيفه او ندانيم بلكه بعد از انجام دادن دستوراتمان او را با كلام و هداياي مورد علاقه تشويق نماييم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 190: بهداشت رواني كودكبا آنها مشورت كنيمبا مشاركت فرزندمان ليستي از مهمترين قوانين در خانه به ترتيب و همراه با روش انجام دقيق آن ها تهيه كرده و پس از مشخص كردن نوع محروميت براي انجام ندادنشان، با قاطعيت اجرا كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 191: بهداشت رواني كودك شناسايي عوامل مزاحمعوامل مشكل ساز را شناسايي و در جهت رفع آنها اقدام نماييم.بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 192: بهداشت رواني كودكتوجه به نيازهابه نيازهاي جسمي، عاطفي، رواني، اجتماعي، اقتصادي فرزندان بيشتر توجه كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 193: بهداشت رواني كودك ايجاد فرصت تفكرسعي كنيم فرصتي را ايجاد كنيم تا كودكان بتوانند نسبت به رفتارهاي نامناسب خود فكر كنند. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 194: بهداشت رواني كودك تقويت ارتباط با مدرسهارتباط خود را با مدرسه و مسؤولان بيش از پيش تقويت كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 195: بهداشت رواني كودكخودداري از تنبيه بدنياز تنبيه بدني اكيداً خودداري نموده و در صورت نياز از محروم سازي هاي كوتاه مدت استفاده كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 196: بهداشت رواني كودكداشتن گوش شنوابراي شنيدن مسائل و مشكلات فرزندان وقت گذاري كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 197: بهداشت رواني كودك پرهيز از سرزنشاز ســــرزنش و تحقير كردن و مقايسه فرزندان جداً خودداري كنيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 198: بهداشت رواني كودكارائه آموزشهاي لازمآموزش چگونگي ابراز احساساتآموزش مهارتهاي اجتماعيآموزش علائم هشدار دهنده خشم و نحوه كنترل آنبهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 199: بهداشت رواني كودك آموزش چگونگي ابراز احساساتيكي از دلايل عصبانيت و ناراحتي فرزندان اين است كه نمي توانند احساسات خود را به درستي بيان كنند، با كمك عكس و فيلم و نقاشي يا صورتك هاي كارتوني انواع احساسات مثل ( خشم، ترس، شادي و غم و....) را به آنها آموزش دهيم. بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 200: بهداشت رواني كودكآموزش مهارتهاي اجتماعيچون بسيار از ناسازگاري هاي كودكان به دليل عدم آشنايي والدين با مهارت هاي زندگي است توصيه مي شود مهارت هاي ارتباطي مثل گوش دادن، ابراز وجود، حق مسأله و تصميم گيري و ديگر مهارت هاي زندگي را خود بياموزيم و به فرزندانمان نيز آموزش دهيمبهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 201: بهداشت رواني كودكآموزش علائم هشدار دهنده خشم و نحوه كنترل آنعلايم هشدار دهنده خشم را به فرزندان آموزش دهيم تا بتوانند خشم خود را بهتر كنترل كنند از جمله علايم : علايم جسميعلايم فكريعلايم رفتاريبهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 202: بهداشت رواني كودكارائه آموزشهاي لازمعلايم هشدار دهنده خشم علايم جسمي مثل افزايش ضربان قلبسريع شدن تنفسعرق كردنسفت شدن عضلاتداغ شدن بدنو ...بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 203: بهداشت رواني كودكارائه آموزشهاي لازمعلايم هشدار دهنده خشم علايم فكري مثل ازش متنفرممي خوام بزنمشداره به من زور ميگهو ... بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 204: بهداشت رواني كودكارائه آموزشهاي لازمعلايم هشدار دهنده خشم علايم رفتاري مثلداد زدنتهديد كردنلرزيدنلگد و كتك زدنگريه كردنو ... بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 205: بهداشت رواني كودكارائه آموزشهاي لازمروشهاي آرامش دهي تنفس عميقتجسمروش آدم آهني و عروسك پارچه ايحرف زدن هاي مثبت با خودبهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 206: بهداشت رواني كودك *ارائه آموزشهاي لازمروشهاي آرامش دهي تنفس عميق : يعني دم عميق با يك شماره و نگهداري هوا در شش ها تا چهار شماره و بعد بازدم آهسته با دو شماره بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 207: بهداشت رواني كودك ارائه آموزشهاي لازمروشهاي آرامش دهي تجسم :تجسم يك تصوير آرامش بخش مثلاً خود را شناور داخل يك قايق كه به آرامي همراه امواج تكان مي خورد تجسم كنيد يا تصور يك ساعت شني كه عصبانيت مثل دانه هاي شن به آرامي از بدنش خارج مي شود.بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 208: بهداشت رواني كودك ارائه آموزشهاي لازمروشهاي آرامش دهي روش آدم آهني و عروسك پارچه اي : از او مي خواهيم مثل يك آدم آهني عضلات خود را سفت كند و بعد از پانزده ثانيه عضلات خود را مثل يك عروسك پارچه اي شل كند.بهداشت رواني كودك رفتارهاي ناسازگارانه
اسلاید 209: بهداشت رواني كودك پايان
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.