صفحه 1:
© همكار كرام بسمه تعالى
با سلام و عرض ادب؛
کلی پژوهش انجام می شود ولی از نتیجه تن ها استفاده چندانی نمی شود. این سری اسلایدها برای این است
که افراد با موضوع "بهره برداری از نتایج پژوهش " آشنا شوند. ترتیب اسلایدها به صورتی است که خود.
گویا می باشند. از حضرت عالی دعوت می کنیم که اسلایدها را ینید.به علاوه از شما تقاضا داریم که اگر
مدرس هستید و یا اگر با همکاران خود پژوهش می کنید از این اسلاید ها برای آموزش دیگران استفاده
اگر علاقمند بودید بفرمایید منابع استفاده شده در این اسلایدها را نيز برايتان بفرستيم. با ارسال يكك نامه از طریق
پست الکترونیک این کار صورت خواهد گرفت.
با احترام و تشکر
قابل توجه مدرسین محترم: یادتان نرود اين اسلاید را برای ارایه بعدی می توانید حذف کنید.
صفحه 2:
بهره برداری از
صفحه 3:
BACKGROUND
~ Research is consistently producing new findings
that may contribute to effective and efficient care,
© The findings of such research will not change
outcomes unless health services and health care
professionals adopt them in ۰
| -Grimshaw, Ward, Eccles. (2006) Oxford Handbook of Public Health.
480-7.
صفحه 4:
" تولید دانش و به کارگیری آن در صحنه عمل و تصمیم گیری ها است که
بزرگترین سرمایه دولتها وملت هاست. محدومیت متلبع اهمیت انتقال دلنش
و تلاش برای بهره برداری از نتایج تحقیقات را افزایش داده است ۱۱
32 یراع فا ری ری aie ese
دارد و چنین تاخیری میتولند برای جامعه (بخصوص بیماران) نتایج ناگواری
.۲۱ در پی داشته باشد.
Santesso N.’- Tugwell P. Knowledge Translation in Developing Countries. J-
-Continuing Education Health Professions; 2006; 26(1):87-96
»-Lomas J. Enkin M. Anderson GM. Hannah WJ, Vayda E. Singer J. Opinion
leaders vs audit and feedback to implement practice guidelines. Delivery
after previous cesarean section. Journal of the American Medical
Association; 1991; 265(17):2202-2207.
صفحه 5:
جرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟
* توليد دانش جدید اغلب به تنهایی در به کارگیری یا تأثیر گذاری بر روی سلامت
منجر نمی شود.
نظام های سلامت باید تعامل بیشتری با پژوهش علوم پزشکی داشته باشند تا
دانش مربوطه را جهت بهبود وضع خود بکار گیرند. مبنای این رابطه باید فرهنگ یا
همکاری متقابل, حل مسأله و نو آوری باشد ".
4- Organisation, W. H. (2004). World Report on Knowledge for Better Health -
Strengthening Health Systems. Geneva, World Health Organisation.
صفحه 6:
صفحه 7:
7 داده ها: اطلاعات خام
7 اطلاعات: داده های مرتب شده
دانش: اطلاعات معنی دار
10
8 فرايندى ghd cualeb که در آن ابتداایده پژوهش بوجود آمده و بعد پژوهش انجام می شود و در
آخر نتایج آن در اختیار کاربران قرار می گیرد (ماهیت یکطرفه ای که بر مقوله انتقال دانش مترتب
است مورد انتقاد قرار گرفته و مطالعات اخیر نشان داده اند که چنین راهبردی نمی توانند اثر قابل
توجهی در تقویت پذیرش و بکارگیری نتایج پژوهش های جدید داشته باشند).
0
ترجمه دانش به معنای تبادل. سنتز و کاربرد یافته های تحقیق به واسطه سیستم پیچیده ای از
اطات بین محققین و استفاده کنندگان از دانش است.
ee
=
tran
ranslation این
Knowled 8
بیان دیگر ترجمه دانش تسریع کننده چرخه دانش است.
صفحه 8:
jet ae فرآیندی است که کلیه فعالیتها از زمان شکل
گیری "سوال پژوهش "تا "یجاد تغییر* را در بر می گیرد خه لین که تنها از اتمام
ری رت شوم
صفحه 9:
HOW SHOULD IT BE
2 TRANSFERRED
Process Objective Type of
activity
Passive Awareness _ Diffusion
Active + Awareness Dissemination
Attitude
change
+++Active Attitude Implementatio
5- Lomas L: Diffusion, diss Cy implementation: who should
do what? Ann N Y Acad soy nen 8 2
avior
مترم ابتكه در بانويس © [كلؤقنضة عات لازم بده است. كر مناسب مى
اسلايد مى توانيد از نسخه فارسى آن كه بعد آمده است استفاده نماييد (يادتان
نيد حذاف كنيد).
صفحه 10:
جکونه دانش لتقال می بابی؟
۳
تغییر در آگاهی are
تغییر در آگاهی + تغییر انتشار
در نگرش
فعال جب تغییر در نگرش + تفییر اجرا
در رفتار
5- Lomas (1993)
صفحه 11:
چارچوب ترجمان دانش
چارچوبی که هم اکنون برای ترجمان دانش از جانب نهادهای مختلف و از
جمله سازمان جهلنی بهداشت توصیه شده چارچوبی است که در آن به پنج
مرحله کلیدی در خصوص ترجمان پیام اشاره می کندا "۰ ۱:
" ۷۷08۵۲ جه ييامع
:To whom ~ 424 5{
+S ae bu; :By whom '
faite ‘How ©
Sls 4g L, Evaluation ~
World Health Organisation. 2004. World.”
Report on Knowledge for Better Health:
.Strengthening Health Systems
Lavis, J; et al. (2003). The Milbank Quarterly,-7
221-248 : )2( 81
صفحه 12:
(WHAT) ela
در گزارش و یا مقلله خود مشخص کنید که عملا نتيجه مطلله شما جه مى
توان کرد.
توجه کنید که حتماً یک مطالعه منجر به پیامی که بتوان بر اساس آن اقدام
آكرة منجر تمى اشود.
ييام قابل انتقال خود را از مجموعه ای از پژوهش ها" بهتر بدست می آیند تا از
گزارش منفرد پژوهشی یا نتایج يك مطالعه. به عبارت دیگر انجام متاآنالیز و
بررسی مروی منظم برای تهیه پیام مفید تر از مطالعه های مشاهده ای هستند
مطالعات منفرد به ندرت منجر به اتخاذ تغییر می شوند چون شواهد کافی
ندارند.
صفحه 13:
(TO WHOM) coi
"گروه مخاطب" استفاده کنندگان بالقوه از نتیجه تحقیق شما هستند.
با(
هر فرد يا كروهى كه بتوائد در راستای دستیابی به نتیجه نهایی پژوهش
جزو مخاطبین شما قرار دارد (80)!
۳ 15 بس Fee Oe eee
می شود در نظر گرفته شوند.
© باید در این مرحله به خوبی مخاطبین خود را شناسایی نمایید.
(Mike Jones ‘Getting the message across’ Dissemination Seminar - Bridging the Gap) -"
صفحه 14:
”يس توجه كنيد كه:
1 اچه کسی می تواند بر اساس پژوهش اقدام کند؟
7اچه کسانی می توانند بر این افراد تاثیر بگذارند؟
)با کدام گروه مخاطب به بالاترین درجه از موفقیت خواهید
صفحه 15:
پیام رسان چه کسی است؟ (۳۱۷
(WHOM
اعتبار و حیئیت علمی و اجتماعی پیغام رسان اهمیت دارد.
" در زمینه ای که نتیجه تحقیق شما داشته است. همکاران بالینی» مدیران و
سایر مخاطبین چه کسی را قبول دارند؟ ن فرد می تولند بهتر حامل پیام
مطالعه شما باشد.
صفحه 16:
فرآیند انتقال چگونه باشد؟(۲۱۵۱)
" فعال یا غیرفعال
7 اغلب صاحبنظران بر اين باورند كه سازوكارهاى غير فعال تأثير چندانی
نداشته و فرايندهايى كه متضمن دركير شدن افراد بصورت تعاملى باشند.
ارجح هستند.
صفحه 17:
انواع غیر فعال ترجمان دانش
٠ انتشار مقاله در مجلههای داخلی
٠ انتشار مقاله در مجلههای بین المللی
77 ارايه در كنفرانس هاء سمينارها وهمایشهای داخلی
7 ارايه در كنف رانس هاء سمينارها وهمايشهاى بين المللى
7 ارسال گنرارش کامل از طررح يثروهشى براى استفاده كننده ها
7 ارسال خالاصهای از گنرارش طبرح بای استفاده کننده ها
© قرار دادن نتایج در وب سایت
7 يست کرردن یا پست الکترونیکی مقالات» گزارشها و یا خلاصههای آنها برای
استفاده کنندگان با درخواست آنان
9 انتشار نتایج پوهش در نشریات غیمعلمی ( نظیس مجلهها یا روزنامههای مورد
علاقه عموج)
صفحه 18:
انواع فعال ترجمان دانش
" تهیه و ارسال متون با زبان متنا تفاده کنندهها (نظیر نوشتههای ساده
برای wollen متون خاص برای مدیران» گزارش عملی برای همکاران بالینی و
آزمایشگاهی» گزارش ۱-۳-۲۵ (سه اسلاید جلوتر معرفی شده است) برای
مدیران و تصمیم گیران یا گزارش خاص برای دانشگاهیان)
7 پست کردن یا پست الکترونیکی مقالات. گزارشها و یا خلاصههای آنها برای
ذینفعان آنان
"7 ارایه به خبرنگاران نشریات. رادیو و تلویزیون برای انتشار در رسانهها یا
شرکت در مصاحبه ها
٩ تشکیل جلسه با مخاطبین برای معرفی نتایج پژوهش
صفحه 19:
انتخاب روش ترجمان دانش بايد بر مبناى مواد
ذیل باشد:
"موانع احتمالی
"وجود شواهد که این شیوه انتقال موثر است. منابع موجود
تسایر موارد مربوط به قابلیت اجرایی
صفحه 20:
(EVALUATION)
" اانتظار دارید بعد از انتقال دانش حاصل از پژوهش شما چه رخ دهد؟
هر پژوهش بستگی به مییزان دستیایی به
" قضاوت در مورد مینزان موفقیت نتم
هدف مورد نظر دارد.
7 هدف شما جه بوده:
* براساس نتيجه يزوهش شما ارايه خدمتى تغيير كند؟
* اصولاً نوع رويكرد كروه مخاطب نسبت به موضوع تغيير ييدا كند (نه تنها بطور
مستقیم | تحقیق استفاده کند بلکه ذهنیت افراد نیز تغییر یابد)؟
* گروه مخاطب تنها از اين مطالعه مطلع باشد؟
٩ متناسب با انتظار خود از تغییر باید تدارک فعالیت انتقال دانش را ببینید.
World Health Organisation. 2004. World Report on Knowledge for
Better Health: Strengthening Health Systems.
صفحه 21:
گزارش ۱-۳-۲۵
Hee Dye eS Gerla cD
نوشتن یک مقاله برای مجلات علمی متفاوت است. |
صفحه: پیام اصلی ۳ صفحه: خلاصه اجرایی ۲۵صفحه: گزارش ٠"
"فونت ۰۱۲ حاشیه ۲.۵ سانتیمتر. فاصله دو سطر
صفحه 22:
te play ale
(قلب كزارض)
* جه كسى است اين كزارش را مى خوائد؟
۴ لازم است چه مطلبی را در مورد این پژوهش بداند؟
* جه جيز از يافته هاى اين مطالعه بر مى آید؟
* نكاتى كه مخاطب بايد از آن آكاه شود به صورت فهرست وار
* لازم نيست بيام شما حاوى توصيه هاى مشخص باشد. اكر نمى توان نتيجه كيرى قطعى نمود سوال
مشخصى را كه بايد يس از اين به آن باسخ داد به صورت واضح مطرح نمابيد.
صفحه 23:
۱
اصفعه: خااصه اسرایی
۴ اشاره به موضوع مورد بررسی و پاسخ های بدست آمده
* يافته های طرح به صورت فشرده
* نگارش با زبان شفاف و روشن ولی غیرعامیانه به گونه ای که فرد ناآشنا به
پژوهش آن را کاملا درک نماید
نکات ذارای اهمیت بیشتر در ابتدای متن ونکات کم اهمیت تر در آدامه
* روش اجرا و جزئيات تکنیکی در حد ۱-۲ سطر
7"خلاصه اجرایی یک خلاصه مقاله آ کادمیک نیست! با زبانی که
رای رت ای دی ای چم فا یبد سید
صفحه 24:
asthe ۵ گزارش
گزارش باید این موضوعات را پوشش دهد.
۰ زمینه و سابقه 60۳۴6
۰ مفاهیم ۱۳۵۵۱۱6۵۱۵85
Approach رویکرد ۳
Results wu»
Additional Resources its منابع ۰
Further Research پژوهش های بیشتر +
References and Bibliography مراجع و کتابشناسی ۷
صفحه 25:
9 كبن كه تارك پژوهشی دانشگاه وم 5
تهران در صورتی که 0 طرح شما از منابع onl le at
اعتبار شده باشد» ۲ گروه مخاطب نتیجه پژوهش شما غیر
از محققین باشند و ۳) هنكام ارسال كزارش نهايى طرح | ين
موضوع را و اهمیت آن را ذکر کنید از فعالیت ترجمان
دانش شما حمایت خواهد نمود.