سایرتحقیق و پژوهش

بهره برداری از نتایج پژوهش ها

صفحه 1:
© همكار كرام بسمه تعالى با سلام و عرض ادب؛ کلی پژوهش انجام می شود ولی از نتیجه تن ها استفاده چندانی نمی شود. این سری اسلایدها برای این است که افراد با موضوع "بهره برداری از نتایج پژوهش " آشنا شوند. ترتیب اسلایدها به صورتی است که خود. گویا می باشند. از حضرت عالی دعوت می کنیم که اسلایدها را ینید.به علاوه از شما تقاضا داریم که اگر مدرس هستید و یا اگر با همکاران خود پژوهش می کنید از این اسلاید ها برای آموزش دیگران استفاده اگر علاقمند بودید بفرمایید منابع استفاده شده در این اسلایدها را نيز برايتان بفرستيم. با ارسال يكك نامه از طریق پست الکترونیک این کار صورت خواهد گرفت. با احترام و تشکر قابل توجه مدرسین محترم: یادتان نرود اين اسلاید را برای ارایه بعدی می توانید حذف کنید.

صفحه 2:
بهره برداری از

صفحه 3:
BACKGROUND ~ Research is consistently producing new findings that may contribute to effective and efficient care, © The findings of such research will not change outcomes unless health services and health care professionals adopt them in ۰ | -Grimshaw, Ward, Eccles. (2006) Oxford Handbook of Public Health. 480-7.

صفحه 4:
" تولید دانش و به کارگیری آن در صحنه عمل و تصمیم گیری ها است که بزرگترین سرمایه دولتها وملت هاست. محدومیت متلبع اهمیت انتقال دلنش و تلاش برای بهره برداری از نتایج تحقیقات را افزایش داده است ۱۱ 32 ‏یراع فا ری ری‎ aie ese ‏دارد و چنین تاخیری می‌تولند برای جامعه (بخصوص بیماران) نتایج ناگواری‎ .۲۱ ‏در پی داشته باشد.‎ Santesso N.’- Tugwell P. Knowledge Translation in Developing Countries. J- -Continuing Education Health Professions; 2006; 26(1):87-96 »-Lomas J. Enkin M. Anderson GM. Hannah WJ, Vayda E. Singer J. Opinion leaders vs audit and feedback to implement practice guidelines. Delivery after previous cesarean section. Journal of the American Medical Association; 1991; 265(17):2202-2207.

صفحه 5:
جرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟ * توليد دانش جدید اغلب به تنهایی در به کارگیری یا تأثیر گذاری بر روی سلامت منجر نمی شود. نظام های سلامت باید تعامل بیشتری با پژوهش علوم پزشکی داشته باشند تا دانش مربوطه را جهت بهبود وضع خود بکار گیرند. مبنای این رابطه باید فرهنگ یا همکاری متقابل, حل مسأله و نو آوری باشد ". 4- Organisation, W. H. (2004). World Report on Knowledge for Better Health - Strengthening Health Systems. Geneva, World Health Organisation.

صفحه 6:

صفحه 7:
7 داده ها: اطلاعات خام 7 اطلاعات: داده های مرتب شده دانش: اطلاعات معنی دار 10 8 فرايندى ‎ghd cualeb‏ که در آن ابتداایده پژوهش بوجود آمده و بعد پژوهش انجام می شود و در آخر نتایج آن در اختیار کاربران قرار می گیرد (ماهیت یکطرفه ای که بر مقوله انتقال دانش مترتب است مورد انتقاد قرار گرفته و مطالعات اخیر نشان داده اند که چنین راهبردی نمی توانند اثر قابل توجهی در تقویت پذیرش و بکارگیری نتایج پژوهش های جدید داشته باشند). 0 ترجمه دانش به معنای تبادل. سنتز و کاربرد یافته های تحقیق به واسطه سیستم پیچیده ای از اطات بین محققین و استفاده کنندگان از دانش است. ee = tran ranslation ‏این‎ Knowled 8 بیان دیگر ترجمه دانش تسریع کننده چرخه دانش است.

صفحه 8:
‎jet ae‏ فرآیندی است که کلیه فعالیت‌ها از زمان شکل گیری "سوال پژوهش "تا "یجاد تغییر* را در بر می گیرد خه لین که تنها از اتمام ری رت شوم

صفحه 9:
HOW SHOULD IT BE 2 TRANSFERRED Process Objective Type of activity Passive Awareness _ Diffusion Active + Awareness Dissemination Attitude change +++Active Attitude Implementatio 5- Lomas L: Diffusion, diss Cy implementation: who should do what? Ann N Y Acad soy nen 8 2 avior مترم ابتكه در بانويس © [كلؤقنضة عات لازم بده است. كر مناسب مى اسلايد مى توانيد از نسخه فارسى آن كه بعد آمده است استفاده نماييد (يادتان نيد حذاف كنيد).

صفحه 10:
جکونه دانش لتقال می بابی؟ ۳ تغییر در آگاهی ‎are‏ ‏تغییر در آگاهی + تغییر انتشار در نگرش فعال جب تغییر در نگرش + تفییر اجرا در رفتار 5- Lomas (1993)

صفحه 11:
چارچوب ترجمان دانش چارچوبی که هم اکنون برای ترجمان دانش از جانب نهادهای مختلف و از جمله سازمان جهلنی بهداشت توصیه شده چارچوبی است که در آن به پنج مرحله کلیدی در خصوص ترجمان پیام اشاره می کندا "۰ ۱: " ۷۷08۵۲ جه ييامع ‎:To whom ~‏ 424 5{ ‎+S ae bu; :By whom '‏ ‎faite ‘How ©‏ ‎Sls 4g L, Evaluation ~‏ ‎World Health Organisation. 2004. World.”‏ ‎Report on Knowledge for Better Health:‏ ‎.Strengthening Health Systems‏ ‎Lavis, J; et al. (2003). The Milbank Quarterly,-7‏ 221-248 : )2( 81

صفحه 12:
(WHAT) ela در گزارش و یا مقلله خود مشخص کنید که عملا نتيجه مطلله شما جه مى توان کرد. توجه کنید که حتماً یک مطالعه منجر به پیامی که بتوان بر اساس آن اقدام آكرة منجر تمى اشود. ييام قابل انتقال خود را از مجموعه ای از پژوهش ها" بهتر بدست می آیند تا از گزارش منفرد پژوهشی یا نتایج يك مطالعه. به عبارت دیگر انجام متاآنالیز و بررسی مروی منظم برای تهیه پیام مفید تر از مطالعه های مشاهده ای هستند مطالعات منفرد به ندرت منجر به اتخاذ تغییر می شوند چون شواهد کافی ندارند.

صفحه 13:
(TO WHOM) coi "گروه مخاطب" استفاده کنندگان بالقوه از نتیجه تحقیق شما هستند. با( هر فرد يا كروهى كه بتوائد در راستای دستیابی به نتیجه نهایی پژوهش جزو مخاطبین شما قرار دارد (80)! ۳ 15 بس ‎Fee Oe eee‏ می شود در نظر گرفته شوند. © باید در این مرحله به خوبی مخاطبین خود را شناسایی نمایید. (Mike Jones ‘Getting the message across’ Dissemination Seminar - Bridging the Gap) -"

صفحه 14:
”يس توجه كنيد كه: 1 اچه کسی می تواند بر اساس پژوهش اقدام کند؟ 7اچه کسانی می توانند بر این افراد تاثیر بگذارند؟ )با کدام گروه مخاطب به بالاترین درجه از موفقیت خواهید

صفحه 15:
پیام رسان چه کسی است؟ (۳۱۷ ‎(WHOM‏ اعتبار و حیئیت علمی و اجتماعی پیغام رسان اهمیت دارد. " در زمینه ای که نتیجه تحقیق شما داشته است. همکاران بالینی» مدیران و سایر مخاطبین چه کسی را قبول دارند؟ ن فرد می تولند بهتر حامل پیام مطالعه شما باشد.

صفحه 16:
فرآیند انتقال چگونه باشد؟(۲۱۵۱) " فعال یا غیرفعال 7 اغلب صاحبنظران بر اين باورند كه سازوكارهاى غير فعال تأثير چندانی نداشته و فرايندهايى كه متضمن دركير شدن افراد بصورت تعاملى باشند. ارجح هستند.

صفحه 17:
انواع غیر فعال ترجمان دانش ‎٠‏ انتشار مقاله در مجله‌های داخلی ‎٠‏ انتشار مقاله در مجله‌های بین المللی ‏77 ارايه در كنفرانس هاء سمينارها وهمایش‌های داخلی ‏7 ارايه در كنف رانس هاء سمينارها وهمايشهاى بين المللى ‏7 ارسال گنرارش کامل از طررح يثروهشى براى استفاده كننده ها ‏7 ارسال خالاصه‌ای از گنرارش طبرح بای استفاده کننده ها ‏© قرار دادن نتایج در وب سایت ‏7 يست کرردن یا پست الکترونیکی مقالات» گزارش‌ها و یا خلاصه‌های آن‌ها برای استفاده کنندگان با درخواست آنان ‏9 انتشار نتایج پ‌وهش در نشریات غیم‌علمی ( نظیس مجله‌ها یا روزنامه‌های مورد علاقه عموج) ‎ ‎

صفحه 18:
انواع فعال ترجمان دانش " تهیه و ارسال متون با زبان متنا تفاده کننده‌ها (نظیر نوشته‌های ساده برای ‎wollen‏ متون خاص برای مدیران» گزارش عملی برای همکاران بالینی و آزمایشگاهی» گزارش ۱-۳-۲۵ (سه اسلاید جلوتر معرفی شده است) برای مدیران و تصمیم گیران یا گزارش خاص برای دانشگاهیان) 7 پست کردن یا پست الکترونیکی مقالات. گزارش‌ها و یا خلاصه‌های آن‌ها برای ذی‌نفعان آنان "7 ارایه به خبرنگاران نشریات. رادیو و تلویزیون برای انتشار در رسانه‌ها یا شرکت در مصاحبه ها ‎٩‏ تشکیل جلسه با مخاطبین برای معرفی نتایج پژوهش ‎

صفحه 19:
انتخاب روش ترجمان دانش بايد بر مبناى مواد ذیل باشد: "موانع احتمالی "وجود شواهد که این شیوه انتقال موثر است. منابع موجود تسایر موارد مربوط به قابلیت اجرایی

صفحه 20:
(EVALUATION) " اانتظار دارید بعد از انتقال دانش حاصل از پژوهش شما چه رخ دهد؟ هر پژوهش بستگی به مییزان دستیایی به " قضاوت در مورد مینزان موفقیت نتم هدف مورد نظر دارد. 7 هدف شما جه بوده: * براساس نتيجه يزوهش شما ارايه خدمتى تغيير كند؟ * اصولاً نوع رويكرد كروه مخاطب نسبت به موضوع تغيير ييدا كند (نه تنها بطور مستقیم | تحقیق استفاده کند بلکه ذهنیت افراد نیز تغییر یابد)؟ * گروه مخاطب تنها از اين مطالعه مطلع باشد؟ ‎٩‏ متناسب با انتظار خود از تغییر باید تدارک فعالیت انتقال دانش را ببینید. World Health Organisation. 2004. World Report on Knowledge for Better Health: Strengthening Health Systems.

صفحه 21:
گزارش ۱-۳-۲۵ Hee Dye eS Gerla cD ‏نوشتن یک مقاله برای مجلات علمی متفاوت است.‎ | ‏صفحه: پیام اصلی ۳ صفحه: خلاصه اجرایی ۲۵صفحه: گزارش‎ ٠" "فونت ۰۱۲ حاشیه ۲.۵ سانتیمتر. فاصله دو سطر

صفحه 22:
te play ale ‏(قلب كزارض)‎ * جه كسى است اين كزارش را مى خوائد؟ ۴ لازم است چه مطلبی را در مورد این پژوهش بداند؟ * جه جيز از يافته هاى اين مطالعه بر مى آید؟ * نكاتى كه مخاطب بايد از آن آكاه شود به صورت فهرست وار * لازم نيست بيام شما حاوى توصيه هاى مشخص باشد. اكر نمى توان نتيجه كيرى قطعى نمود سوال مشخصى را كه بايد يس از اين به آن باسخ داد به صورت واضح مطرح نمابيد.

صفحه 23:
۱ اصفعه: خااصه اسرایی ۴ اشاره به موضوع مورد بررسی و پاسخ های بدست آمده * يافته های طرح به صورت فشرده * نگارش با زبان شفاف و روشن ولی غیرعامیانه به گونه ای که فرد ناآشنا به پژوهش آن را کاملا درک نماید نکات ذارای اهمیت بیشتر در ابتدای متن ونکات کم اهمیت تر در آدامه * روش اجرا و جزئيات تکنیکی در حد ۱-۲ سطر 7"خلاصه اجرایی یک خلاصه مقاله آ کادمیک نیست! با زبانی که رای رت ای دی ای چم فا یبد سید

صفحه 24:
‎asthe ۵‏ گزارش ‏گزارش باید این موضوعات را پوشش دهد. ‏۰ زمینه و سابقه 60۳۴6 ‏۰ مفاهیم ۱۳۵۵۱۱6۵۱۵85 ‎Approach ‏رویکرد‎ ۳ ‎Results wu» ‎Additional Resources its ‏منابع‎ ۰ Further Research ‏پژوهش های بیشتر‎ + ‎References and Bibliography ‏مراجع و کتابشناسی‎ ۷

صفحه 25:
9 كبن كه تارك پژوهشی دانشگاه وم 5 تهران در صورتی که 0 طرح شما از منابع ‎onl le at‏ اعتبار شده باشد» ۲ گروه مخاطب نتیجه پژوهش شما غیر از محققین باشند و ۳) هنكام ارسال كزارش نهايى طرح | ين موضوع را و اهمیت آن را ذکر کنید از فعالیت ترجمان دانش شما حمایت خواهد نمود.

همکار گرامی بسمه تعالی با سالم و عرض ادب، کلی پژوهش انجام می شود ولی از نتیجه آن ها استفاده چندانی نمی شود .این سری اس الیدها ب رای این است که افراد با موضوع ”بهره ب رداری از نت ایج پ ژوهش“ آش نا ش وند .ترتیب اس الیدها ب ه صورتی است که خود گویا می باشند .از حضرت عالی دعوت می کنیم که اسالیدها را ببینید .ب ه عالوه از شما تقاضا داریم که اگر مدرس هستید و یا اگر با همک اران خ ود پ ژوهش می کنی د از این اسالید ها برای آموزش دیگران استفاده کنید. اگر عالقمند بودید بفرمایید منابع استفاده شده در این اسالیدها را نیز برایتان بفرستیم .با ارسال ی ک نامه از طریق پست الکترونیک این کار صورت خواهد گرفت. با احترام و تشکر قابل توجه مدرسین محترم :یادتان نرود این اسالید را برای ارایه بعدی می توانید حذف کنید. بهره برداری از نتایج پژوهش ها BACKGROUND  Research is consistently producing new findings that may contribute to effective and efficient care,  The findings of such research will not change outcomes unless health services and health care professionals adopt them in practice(1). .1 -Grimshaw, Ward, Eccles. (2006) Oxford H andbook of Public H ealth. 480-7. تولید دانش و به کارگیری آن در صحنه عمل و تصمیم گ یری ها اس ت ک ه محدودیت منابع اهميت انتقال دانش و.بزرگترین سرمایه دولتها وملت هاست .)2( تالش برای بهره برداری از نتايج تحقیقات را افزايش داده است بين توليد دانش و استفاده از آن در صحنه عمل فاصله زماني بس ياري وج ود دارد و چنين تاخيري مي‌تواند براي جامعه (بخصوص بيماران) نتايج ن اگواري .)3( .در پي داشته باشد Santesso N ،2- Tugwell P. Knowledge Translation in Developing Countries. J .Continuing Education Health Professions; 2006; 26(1):87-96 3-Lomas J، Enkin M، Anderson GM، Hannah WJ، Vayda E، Singer J. Opinion leaders vs audit and feedback to implement practice guidelines. Delivery after previous cesarean section. Journal of the American Medical Association; 1991; 265(17):2202-2207.   چرا باید برای بهره برداری از نتایج پژوهش برنامه داشت؟ ‏ ‏ تولید دانش جدید اغلب به تنهایی در به کارگیری یا تأثیر گذاری بر روی سالمت منجر نمی شود. نظام های سالمت باید تعامل بیشتری با پژوهش علوم پزشکی داشته باشند تا دانش مربوطه را جهت بهبود وضع خود بکار گیرند .مبنای این رابطه باید فرهنگ یا همکاری متقابل ،حل مسأله و نو آوری باشد(.)4 4- Organisation, W. H. (2004). World Report on Knowledge for Better HealthStrengthening Health Systems. Geneva, World Health Organisation. • ترجمان دانش فرآيندي است كه کلیه فعاليت‌ها از زمان ش کل گیری ”سوال پژوهش“ تا ”ایجاد تغییر“ را در بر مي گيرد نه این که تنها از اتمام پژوهش شروع شود. H OW SH OU L D I T BE ?TRAN SF ERRED Process Objective Passive Awareness Active + Awareness Attitude change Type of activity Diffusion Dissemination +++Active Attitude Implementatio 5- L omas L : Diffusion, dissemination, and implementation: who should + change n do what? Ann N Y Acad Sci 1993, 703:226-235. Behavior اگر مناسب می.توضیحات الزم آمده است قابل توجه مدرسین محترم اینکه در پانویس این اسالید change دانید که بجای این اسالید می توانید از نسخه فارسی آن که بعد آمده است استفاده نمایید (یادتان .)نرود که این چارگوش را می توانید حذف کنید چگونه دانش انتقال می یابد؟ فرآیند هدف تغییر در آگاهی پخش فعال تغییر در آگاهی +تغییر در نگرش انتشار فعال +++ تغییر در نگرش +تغییر در رفتار اجرا انفعالی نوع فعالیت )5- L omas (1993 چارچوب ترجمان دانش چارچوبی که هم اکن ون ب رای ترجمان دانش از جانب نهادهای مختل ف و از جمله سازمان جهانی بهداشت توصیه شده چارچوبی است ک ه در آن ب ه پنچ مرحله کليدي در خصوص ترجمان پيام اشاره مي کند(6و: )7 ‌:What چه پیامی؟ :To whom به چه کسی؟ :By whom توسط چه کسي؟ :H ow چگونه؟ :Evaluation با چه تاثیری؟ ‏World Health Organisation. 2004. World -6 ‏Report on Knowledge for Better Health: .Strengthening Health Systems ‏Lavis, J; et al. (2003). The Milbank Quarterly,-7 .81 (2) : 221-248 پيام ( )WH AT ‏ ‏ ‏ ‏ در گزارش و یا مقاله خود مشخص کنید که عمًال با نتیجه مطال ه ش ما چ ه می توان کرد. توجه کنید که حتمًا یک مطالعه منجر به پیامی که بتوان بر اساس آن اقدام کرد منجر نمی شود. پیام قابل انتقال خود را از ”مجموعه ای از پژوهش ها“ بهتر بدست می آیند تا از گزارش منفرد پژوهشی یا نتایج یک مطالعه ،به عب88ارت دیگ88ر انج88ام متاآن88الیز و بررسی مروی منظم برای تهیه پیام مفید تر از مطالعه های مشاهده ای هستند مطالعات منفرد به ندرت منجر به اتخ88اذ تغی88یر می ش88وند چ88ون ش88واهد ک88افی ندارند. مخاطب ()TO WHOM ” گروه مخاطب“ استفاده کنندگان بالقوه از نتیجه تحقیق شما هستند. توجه کنید که سایر محققین تنها بخشی از گروه مخاطب شما می باشند. هر فرد یا گروهی که بتواند در راستای دستیابی به نتیجه نهایی پژوهش شما تأثیر بگذارد یا تأثیر بپذیرد ،جزو مخاطبین شما قرار دارد (.)8 در انتقال پيام بايد نوع تصميم و نوع محيطي ك ه تص ميم سازي در آن انجام مي شود در نظر گرفته شوند، باید در این مرحله به خوبی مخاطبین خود را شناسایی نمایید. )Mike Jones ‘Getting the message across’ Dissemination Seminar - Bridging the Gap ( -8 پس توجه کنید که: )1چه کسی می تواند بر اساس پژوهش اقدام کند؟ )2چه کسانی می توانند بر این افراد تاثیر بگذارند؟ )3با کدام گروه مخاطب به باالترین درجه از موفقیت خواهید رسید؟ پیام رسان چه کسی است؟ (BY )WHOM ‏ ‏ اعتبار و حيثيت علمی و اجتماعی پيغام رسان اهمیت دارد. در زمینه ای که نتیجه تحقیق شما داشته است ،همکاران بالینی ،م دیران و سایر مخاطبین چه کسی را قبول دارند؟ آن فرد می توان د به تر حام ل پیام مطالعه شما باشد. فرآيند انتقال چگونه باشد؟( )H OW فعال يا غیرفعال اغلب صاحبنظران بر اين باورند كه سازوكارهاي غ ير فعال ت أثير چن داني نداشته و فرايندهايي كه متضمن درگير شدن افراد بص ورت تعاملي باش ند، ارجح هستند. انواع غیر فعال ترجمان دانش انتشار مقاله در مجله‌هاي داخلي انتشار مقاله در مجله‌هاي بين المللي ارايه در کنفرانس ها ،سمينارها و همايش‌هاي داخلي ارايه در کنفرانس ها ،سمينارها و همايش‌هاي بين المللي ارسال گزارش کامل از طرح پژوهشي براي استفاده کننده ها ارسال خالصه‌اي از گزارش طرح براي استفاده کننده ها قرار دادن نتايج در وب سايت پست کردن يا پست الکترونيکي مقاالت ،گزارش‌ها و يا خالصه‌هاي آن‌ها براي استفاده کنندگان با درخواست آنان انتشار نتايج پژوهش در نشريات غيرعلمي (نظير مجله‌ها يا روزنامه‌هاي مورد عالقه عموم) انواع فعال ترجمان دانش تهيه و ارسال متون با زبان متناسب استفاده کننده‌ها (نظير نوشته‌هاي ساده براي بيماران ،متون خاص براي مديران ،گزارش عملي براي همکاران باليني و آزمايشگاهي ،گزارش ( 1-3-25سه اسالید جلوتر معرفی ش ده اس ت) ب راي مديران و تصمیم گیران يا گزارش خاص براي دانشگاهيان) پست کردن يا پست الکترونيکي مقاالت ،گزارش‌ها و يا خالصه‌هاي آن‌ها براي ذي‌نفعان بدون درخواست آنان ارايه به خبرنگاران نشريات ،راديو و تلويزيون ب راي انتش ار در رسانه‌ها يا شرکت در مصاحبه ها تشکيل جلسه با مخاطبین براي معرفي نتايج پژوهش انتخاب روش ترجمان دانش باید بر مبنای مواد ذیل باشد: ‏موانع احتمالی وجود شواهد که این شیوه انتقال موثر است ،منابع موجود ‏سایر موارد مربوط به قابلیت اجرایی ( )EVALUATION اانتظار دارید بعد از انتقال دانش حاصل از پژوهش شما چه رخ دهد؟ قضاوت در مورد ميزان موفقيت نتیجه هر پژوهش بستگي به ميزان دستيابي به هدف مورد نظر دارد. هدف شما چه بوده: بر اساس نتیجه پژوهش شما ارایه خدمتی تغییر کند؟ اصوًال نوع رویکرد گروه مخاطب نسبت به موضوع تغییر پیدا کند (نه تنها بطور مستقیم از نتیجه تحقیق استفاده کند بلکه ذهنیت افراد نیز تغییر یابد)؟ گروه مخاطب تنها از این مطالعه مطلع باشد؟ متناسب با انتظار خود از تغییر باید تدارک فعالیت انتقال دانش را ببینید. ‏World H ealth Organisation. 2004. World Report on Knowledge for ‏Better H ealth: Strengthening H ealth Systems. گزارش 1-3-25 ‏نوشتن گزارش به نحوی که هم مختصر باشد و هم مفید ‏ا نوشتن يك مقاله براي مجالت علمي متفاوت است. 1صفحه :پيام اصلي 3صفحه :خالصه اجرايي 25صفحه :گزارش ‏فونت ، 12حاشيه 2.5سانتيمتر ،فاصله دو سطر 1صفحه :پيام اصلي (قلب گزارش) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چه كسي است این گزارش را می خواند؟ الزم است چه مطلبي را در مورد اين پژوهش بداند؟ چه چيز از يافته هاي اين مطالعه بر مي آيد؟ نكاتی كه مخاطب بايد از آن آگاه شود به صورت فهرست وار الزم نيست پيام شما حاوي توصيه هاي مشخص باشد ،اگر نمي توان نتيجه گيري قطعي نمود سوال مشخصي را كه بايد پس از این به آن پاسخ داد به صورت واضح مطرح نماييد. 3صفحه :خالصه اجرايي اشاره به موضوع مورد بررسي و پاسخ هاي بدست آمده يافته هاي طرح به صورت فشرده نگارش با زبان شفاف و روشن ولي غيرعاميانه به گونه اي كه فرد ناآشنا به پژوهش آن را كامال درك نمايد نكات داراي اهميت بيشتر در ابتداي متن ونكات كم اهميت تر در ادامه روش اجرا و جزئيات تكنيكي در حد 1-2سطر خالصه اجرايي يك خالصه مقاله آكادميك نيست! با زبانی که غیر از هم رشته ای های شما بقیه هم آن را می فهمند بنویسید. 25صفحه :گزارش گزارش بايد اين موضوعات را پوشش دهد. .1 زمينه و سابقه Context .2 مفاهيم Implications .3 رويكرد Approach .4 نتايج Results .5 منابع اضافي Additional Resources .6 پژوهش هاي بيشتر Further Research .7 مراجع و كتابشناسي References and Bibliography توجه کنی د ک ه معاونت پژوهش ی دانش گاه عل وم پزش کی تهران در صورتی ک ه )1طرح ش ما از من ابع آن ها ت امین اعتبار شده باشد )2 ،گروه مخاطب نتیجه پژوهش ش ما غ یر از محققین باشند و )3هنگام ارسال گزارش نهایی طرح این موض وع را و اهمیت آن را ذکر کنی د از فعالیت ترجمان دانش شما حمایت خواهد نمود.

51,000 تومان