کسب و کار اقتصاد و مالی

بودجه از تنظیم تا کنترل

bodje_az_tanzim_ta_control

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بودجه از تنظیم تا کنترل”

بودجه از تنظیم تا کنترل

اسلاید 1: 1داناترين مردم كسي است كه آينده را بهتر ببيند امام علي (ع)

اسلاید 2: استاد ارجمند: جناب آقای دکتر نکوئیارائه کنندگانمجتبی مشتعل –محمد شیر افکن –محمدهادی قناعت پیشه2بودجه از تنظیم تا کنترلواصول و فرآیند بودجه ریزیبا نگاهی تحلیلی به بودجه 94 کل کشوراردیبهشت 94بودجه

اسلاید 3: 3 مقدمه:بودجه آئينه تمام نمای کليه برنامه ها و فعاليت های دولت برای يک سال مالی به شمار می آید. فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 4: 4 فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصادتعریف بودجه: بودجه برنامه ی یکساله ی دولت (شرکت یا سازمان) است شامل پیش بینی و برآورد درآمدها و دیگر منابع اقتصادی، مجموعه ای از سیاست ها و هدف ها، پیش بینی و برآورد هزینه ی فعالیت ها و سرمایه گذاری های لازم برای اجرای سیاست ها و رسیدن به هدف ها، که با آرامش مناسب و منطقی سامان یافته به تصویب دستگاه قانون گذاری (در شرکت ها به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام) رسیده باشد.

اسلاید 5: 5سیر تحول وظایف دولتدر ابتدا وظايف دولت ها محدود به برقراری نظم، امنيت وعدالت بود واز قرن شانزدهم به بعد حدود وظايف دولت ها افزايش يافت. فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 6: 6نظریه های اقتصادی در مورد نقش دولت در اقتصاددوره اول :دخالت محدود دولت در اقتصاد(نیمه دوم قرن 18)دوره دوم:دخالت گسترده دولت در اقتصاد(جنگ1و2وبحران مالی 1929)دوره سوم :خصوصی سازی ودخالت محدود دولت در اقتصاد(دهه1990) فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 7: 7 نقش های دولت:تخصيصی: فرايندی است که طی آن چگونگی استفاده از کليه منابع و و امکانات جهت توليد کالاها و خدمات تعيين می شود.توزيعی: مبين تعديل هائی است که در وضع درآمد و ثروت جامعه صورت می گيرد تا توزيع نهائی آن ها عادلانه گردد.تثبيتی: مبين خط مشی هائی است که جهت حصول به وضع پايدار در قيمت ها ، رشد مطلوب در توليدات و اشتغال و تناسب در تراز پرداخت ها وضع شده است.قانونی: تدابير مربوط به تدوين و حفظ مقررات اقتصادی مبين نقش قانونی دولت می باشد. فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 8: 8تناسب بین نقش و توانائی های دولتموضوع تناسب بين نقش دولت با توانائی هايش ،هم شامل تعيين موارد دخالت دولت و هم مرتبط با چگونگی و حسن انجام امور می باشد فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 9: 9 فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصادنقش های دولتنقش های دولتنقش های دولتنقش های دولتنقش های دولتحداقلرفع نارسائی های عمومی:عرضه کالاهای عمومی:دفاع و برقراری نظم وقانونحقوق مالکيتمديريت اقتصاد کلانبهداشت عمومی رفع نارسائی های عمومی:عرضه کالاهای عمومی:دفاع و برقراری نظم وقانونحقوق مالکيتمديريت اقتصاد کلانبهداشت عمومی بهبود برابری:حمايت ازفقيران:برنامه فقر زدائیحوادث طبيعیبهبود برابری:حمايت ازفقيران:برنامه فقر زدائیحوادث طبيعیمتوسطآثار خارجی:آموزش پايه حفاظت از محيط زيستتنظيم انحصار:سياست ضد تراستتنظيم صنايع همگانی (برق،تلفن)رفع اطلاعات ناقص:بيمه(بهداشت،بازنشستگی)تنظيم مالیحمايت از مصرف کنندهعرضه بيمه اجتماعی:بيمه های باز توزيعیبيمه بيکاریمزايای خانوادهفعالهماهنگ کردن فعاليت بخش خصوصی:تقويت بازارهاابتکارهای گروهیهماهنگ کردن فعاليت بخش خصوصی:تقويت بازارهاابتکارهای گروهیتجديد توزيع:باز توزيع دارائی هاتجديد توزيع:باز توزيع دارائی ها

اسلاید 10: 10واژه بودجه در ابتدا به معنی کيف چرمی حاوی صورت مخارج ودر آمدهای دولت، و بعدها به معنی صورت مخارج ودر آمدهای دولت به کار رفت . فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصادواژه بودجهبودجه واژه­ای است با ریشه­ی فرانسوی. از نظر لغوی در قانون مالی ایران از کلمه­ی بوژتBoujette گرفته و سپس در زبان انگلیسی به نام Budjet اقتباس شده است و علت این امر آن است که رویه ی تنظیم بودجه و به تصویب رساندن آن در پارلمان ابتدا از کشور انگلستان شروع شده.

اسلاید 11: 11 تاریخچه بودجهاز اواخر قرن چهارم میلادی (شروع قرون وسطی) نظام فئودالی به عنوان یک نظام مسلّط جهانی شکل گرفته و تکامل یافت و سرانجام در اواخر قرن پانزدهم میلادی تجزیه گردیده و به انحطاط و نابودی گرائید. کشورهای انگلستان ، فرانسه ،روسیه وآمریکا از اولین کشورهایی بودند که دراین خصوص اقداماتی را انجام دادند. فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 12: 12 تاریخچه بودجه در ایران1- از ایران باستان تا سلجوقیان2- از سلجوقیان تا مشروطه3- از مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران4- پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 13: 13 ضرورت بودجه و بودجه نویسیبودجه بندی فرايند تخصيص منابع محدود به نيازهای نامحدود و استفاده بهينه از منابع می باشد. اهمیت بودجه:بودجه مهمترين عامل مستقل و پويا در سطح کلان اقتصادی است که جهت اداره و پيشرفت کشور به کار گرفته می شود. فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 14: 14 نیاز سازمان ها به بودجه بندیسازمان ها به سه دليل به بودجه بندی نياز دارند.نشان دادن مفهوم مالی برنامه ها شناساندن منابع مورد نياز اجرای برنامه هاکسب معيارهای سنجش،نظارت و کنترل نتيجه ها در مقايسه با برنامه ها فصل اول:کلیات بودجه و نقش دولت در اقتصاد

اسلاید 15: 15تعاریف بودجهدر سير تکوينی بودجه سه دسته تعريف از بودجه ارائه شده است:الف) تعاريفی که بر جنبه سياسی بودجه تاکيد دارندب) تعاريفی که بر جنبه اقتصادی و مالی تاکيد دارندج) تعاريفی که بر جنبه های برنامه ای و مديريت بودجه تاکيد دارند فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 16: 16الف)تعاریفی که بر جنبه سیاسی بودجه تاکید دارند:بر اين اساس بودجه يکی از اصيل ترين جريانات سياسی جامعه است که نظارت بر آن ، به ابزاری جهت تفکيک قوای سه گانه تبديل می شود. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 17: 17ب)تعاریفی که بر جنبه های اقتصادی و مالی تاکید دارند:نظريه های بودجه از بطن نظريه های اقتصادی زاده شده است.بودجه شاهرگ حيات دولت است که در شريان های آن منابع مالی و اقتصادی جاری است. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 18: 18ج)تعاریفی که بر جنبه های برنامه ای و مديريت بودجه تاکید دارند:تمامی نويسندگان ومتخصصين مالی بر ماهيت برنامه ای بودجه تاکيد دارند. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 19: 191-ج)تعاریف برنامه ای بودجه: بودجه ،برنامه مالی دولت برای يک سال مالی است که حاوی پيش بينی درآمد ها و ساير منابع تامين اعتبار و برآورد هزينه ها برای انجام عملياتی است که منجر به حصول به اهداف قانونی می گردد. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 20: 202-ج)اجزاء بودجه کل کشور:1- بودجه عمومی دولت2- بودجه شرکت های دولتی3- بودجه موسساتی که تحت عنوانی غير از عناوين فوق در بودجه منظور می شود. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 21: 213-ج) بودجه عمومی دولتشامل دو جزء است:بودجه عادی برای وزارتخانه ها و موسسات دولتیبودجه عمرانی برای اجرای برنامه های عمرانی فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 22: 22اصول بودجه:اصل سالانه بودن بودجهاصل جامعیتاصل وحدت بودجهاصل شاملیت یا تفصیلاصل تخصیص و عدم تخصیصاصل انعطاف پذیری بودجهاصل تخمینی بودن در آمدهااصل تحدیدی بودن هزینه هااصل تعادل فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 23: 23اصل سالانه بودن بودجهدخل وخرج دولت برای یکسال پیش بینی میشود ویکبار در سال مورد تصویب پارلمان قرار میگیرد.اصل جامعیتمبين اين است که بودجه باید به صورت کامل و برای همه دستگاههای دولتی به صورت یکجا تهیه و به مجلس تقدیم گردد. اصل وحدت بودجهبر اساس این اصل تمام برنامه ها،فعالیت ها و طرح های دولت و دخل و خرج آن بايد در سندی واحد ارائه گردد. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 24: 24اصل شاملیت یا تفصیلشاملیت در بودجه به معنی تهیه بودجه به صورت تفصيلی می باشد. اصل تخصیص و عدم تخصیصمبين اين است که تمام ارقام منظور در بودجه باید به همان وضع و ترتیبی که در بودجه تعیین شده وصول یا به مصرف برسد.اصل انعطاف پذیری بودجهمدیران دستگاه های دولتی مجازند در قالب مکانیزم اصلاح بودجه ،تغييراتی جزئی در بودجه مصوب سالانه به عمل آورند. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 25: 25اصل تخمینی بودن در آمدهادرآمدهای پیش بینی شده در بودجه جنبه تخمینی دارد و وصول آن ها نیازمند مجوز قانونی می باشد. اصل تحدیدی بودن هزینه هااعتبارات مصوب برای هر نوع هزینه تا حد همان اعتبار مصوب قابل خرج است؛نه بیشتر و نه کمتراصل تعادلمبين اين است که بودجه نبايد کسری داشته باشد و منابع درآمدی آن بايد با جمع هزينه های آن برابر باشد. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 26: 26ارزیابی نظریه های مختلف در خصوص تعادل در بودجه دولتمی توان آنها را به 3 گروه تقسیم کرد:الف)رعایت توازن سالانه در بودجه(نظریه های کلاسیک ها)ب)عدم تعادل در بودجه دولتج)حمایت از تعادل در بودجه ،ولی نه به صورت سالانه فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 27: 27الف)رعایت توازن سالانه در بودجه( نظریه های کلاسیک ها)دلایل حمایت از این نظریه:1-ایجاد تعادل سالانه در بودجه دولت؛مانند مالیه خصوصی امری مناسب خواهد بود2-کسری بودجه دولت باعث ایجاد تورم میشود3-اجبار دولت به رعایت تعادل سالانه بودجه باعث جلوگیری از رشد بی رویه بخش عمومی و مخارج دولت میشود فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 28: 28ب)عدم تعادل در بودجهکسر بودجه،به خاطر تزريق پول به جامعه،تقاضا برای کالاها و خدمات را افزایش داده و باعث تحریک اقتصادمی شود اما مازاد بودجه کارکرد معکوس دارد. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 29: 29حمایت از تعادل در بودجه ، ولی نه به صورت سالانهبودجه دولت باید در یک دور تجاری چند ساله متوازن شود. فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 30: 30مقدمهطبقه بندی بودجه، زمينه لازم را برای تجزيه و تحليل و تصميم گيری فراهم می کند. اهداف طبقه بندی بودجه ای1-امکان پذیر شدن برنامه ریزی و تصمیم گيری2-بهبود مديريت3-فراهم نمودن اطلاعات لازم جهت تجزیه و تحلیل عملیات اقتصادی دولت .4-فراهم نمودن مکانیزم لازم برای نظارت بر عملیات دولت . فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 31: 31طبقه بندی بودجه در سیر تکوین بودجهبه موازات تکامل اهداف و تعاریف بودجه، طبقه بندی های مختلف بودجه ،پدیدار شده است فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 32: 32انواع طبقه بندی بودجه ای1-طبقه بندی درآمدها و سایر منابع اعتبار2-طبقه بندی هزینه ها3-طبقه بندی عملیاتی4-طبقه بندی سازمانی5-طبقه بندی اقتصادی فصل دوم:تعاریف و اصول بودجه

اسلاید 33: 33طبقه بندی درآمد ها وسایر منابع تامین اعتبار1-درآمد عمومی:شامل درآمدهای وزارتخانه ها و موسسات دولتی و سود سهام شرکتهای دولتی و درآمد حاصل از انحصارات و مالکیت می باشد.2-درآمد اختصاصی:درآمدهایی است که به موجب قانون ،برای مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد اختصاصی منظور می گردد .3-درآمد شرکت های دولتی:درآمد شرکت های دولتیعبارت است از درآمدهایی که در قبال ارائه خدمت ویا فروش کالا عاید اين شرکت ها می گردد. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 34: 34درآمد عمومیشامل درآمدهای وزارتخانه ها و موسسات دولتی و سود سهام شرکتهای دولتی و درآمد حاصل از انحصارات و مالکیت می باشد. درآمد اختصاصیدرآمدهایی است که به موجب قانون ،برای مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد اختصاصی منظور می گردد .درآمد شرکت های دولتیعبارت است از درآمدهایی که در قبال ارائه خدمت ویا فروش کالا عاید اين شرکت ها می گردد. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 35: 35سایر منابع تامین اعتبارشامل مبالغی است که تحت عنوان وام،انتشار اوراق قرضه،برگشتی از پرداخت های سالهای قبل و عناوین مشابه در قانون بودجه پیش بینی می شود. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 36: 36طبقه بندی هزینه هاطبقه بندی هزینه ها ،عملیات دولت را در قالب خدمات و کالاهایی که خریده است تشریح می کند. طبقه بندی هزینه ها در ایراندر بودجه عمومی دولت ،هزینه ها به چهار فصل و هر فصل به تعدادی“ماده“و نیز اجزای آن تقسیم شده است فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 37: 37طبقه بندی هزینه بر اساس فصول هزینه ها1-هزینه های جاری:2-هزینه های سرمایه ای:3-پرداختهای انتقالی: فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 38: 38 فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 39: 39طبقه بندی سازمانی در ایرانواحدهای سازمانی منظور در بودجه کل کشور به شرح ذیل میباشد:1-وزارتخانه ها2-موسسات دولتی3-شرکتهای دولتی و بانکها4-موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی5-موسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته به دولت فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 40: 401-وزارتخانهعالیترین ارگان اجرائی کشور است که با قصد تحقق یک یا چند هدف دولت به وجود می آید و در راس آن وزیر قرار میگیرد. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 41: 412-موسسه دولتیواحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه گانه اداره میشود و عنوان وزارتخانه ندارد. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 42: 42انواع موسسات دولتی در ایران: الف:موسسه دولتی مستقل:منظور موسساتی است که برای انجام وظایفی بوجود می آیند که مشخصا با وظایف و ماموریتهای هیچکدام از وزارتخانه ها ارتباط و وابستگی ندارند. ب:موسسه دولتی وابسته: موسساتی که وظایف هر یک از آنها بخشی از وظایف یک وزارتخانه بخصوص است که بنا به دلایل و شرایطی ، در قالب یک انگاره تشکیلاتی علیحده سازماندهی و اداره میشوند. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 43: 43انواع موسسات مستقل در ایران:-سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی-سازمان انرژی اتمی ایران-کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران-نهاد ریاست جمهوری-معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 44: 443-شرکت دولتیواحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد و بیش از پنجاه درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 45: 454-موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتیواحدهای سازمانی مشخصی هستند که با اجازه قانون به منظور انجام وظایف و خدماتی که جنبه عمومی دارد تشکیل شده یا میشود. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 46: 46انواع موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی در ایران1-شهرداریها و شرکتهای تابعه2-جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران3-سازمان تامین اجتماعی4-بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی5-کمیته امداد امام خمینی(ره)6-بنیاد شهید انقلاب اسلامی7-بنیاد مسکن انقلاب اسلامی8-بنیاد 15 خرداد9-سازمان تبلیغات اسلامی10-بنیاد امور بیماریهای خاص11-کمیته ملی المپیک ایران12-کلیه فدراسیونهای ورزشی فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 47: 475-موسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته به دولتاین موسسات مانند شرکتهای دولتی به صورت بازرگانی اداره میشوند،لیکن حساب تقسیم سود ندارند و مازاد درآمدهای آن ها به درآمد عمومی واریز میشود . فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 48: 48انواع موسسات انتفاعی و بازرگانی وابسته به دولت در ایران:سازمان بنادر و کشتیرانیسازمان صنایع دفاعسازمان صنایع ملی فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 49: 49طبقه بندی اقتصادیطبقه بندی اقتصادی عملیات دولت ،اطلاعاتی را که جهت بررسی آثار اقتصادی عملیات دولت مورد نیاز است در اختیار میگذارد. فصل سوم:طبقه بندی بودجه

اسلاید 50: 50مراحل بودجه(سیکل بودجه)1-تهیه وتنظیم و پیشنهاد بودجه2-تصویب بودجه3-اجرای بودجه4-نظارت و کنترل بودجه فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 51: 51سازمانهای بودجه ای(بازیگران بودجه)سازمان های بودجه ای ايران وابسته به يکی از قوای سه گانه مي باشند. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 52: 52سازمان های بودجه ای وابسته به قوه مقننه:دیوان محاسباتسازمان های بودجه وابسته به قوه قضائيه:سازمان بازرسی کل کشور فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 53: 53سازمان های بودجه وابسته به قوه مجريه:هیات دولتشورای اقتصاد وزارت اموراقتصادی ودارائیخزانهمعاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) کمیته های برنامه ریزی استان و شهرستاندستگاههای اجرایی فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 54: 54الف:نقش قوه مقننه در تدوین سیاستهای اقتصادی و مالیمجلس شورای اسلامی و کمسیون های آن، نقش اساسی در بررسی لایحه بودجه کشور دارد و علاوه بر آن، دیوان محاسبات مجلس به تحقق اهداف دیوان محاسبات کشور کمک مینماید فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 55: 551-الف)دیوان محاسباتدیوان محاسبات کشور نهاد نظارت کننده از طرف“ملت“بر درآمدها و هزینه های دولت است. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 56: 56اهداف دیوان محاسبات1-کنترل عملیات و فعالیتهای مالی کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های دولتی2-بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار در ارتباط با سیاستهای مالی تعیین شده3-تهیه و تدوین گزارش حاوی نظرات در مورد گزارش تفریغ بودجه و ارائه آن به مجلس فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 57: 57ب:نقش قوه مجریه در تنظیم خط مشیهای اقتصادی1-ب)هیات دولت: لایحه بودجه سالیانه پس از تائید وتصويب هیات دولت،توسط رئیس جمهور جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 58: 582-ب)شورای اقتصادهدف شوای اقتصاد، هدایت و هماهنگ کردن امور اقتصادی کشور می باشد فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 59: 59اعضای شورای اقتصاد کشور:1-وزیر امور اقتصادی و دارایی2-وزیر کار وامور اجتماعی3-وزیر جهاد کشاورزی4-وزیر بازرگانی5-وزیر صنایع و معادن6-وزیر نفت7-وزیر نیرو8-رئیس کل بانک مرکزی9-معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي(رئيس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور) 10-رئیس جمهور فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 60: 60وظایف شورای اقتصاد1-تعیین هدفهای کلی برنامه های عمرانی کشور2-بررسی خط مشی ها و سیاستهای اقتصادی و اجتماعی جهت طرح در هیات وزیران3-اظهار نظر نسبت به برنامه های عمرانی جهت طرح در هیات وزیران4-تعیین خط مشی تنظیم بودجه کل کشور5-بررسی بودجه کل کشور برای طرح در هیات وزیران6-اتخاذ تصمیم درباره مسائلی که مسئولان دستگاههای اجرائی در زمینه اجرای طرحهاوفعالیت ها باآن مواجه ودر شورا مطرح مینماید7-تصویب اصول و سیاستها و ضوابط مربوط به اعطای وام از محل اعتبارات عمرانی به موسسات دولتی و شرکتهای دولتی و سایرموسسات بخش عمومی و شهرداریها به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و -معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي 8-تصویب اصول و سیاستها و ضوابط مربوط به اعطای وام و یا مشارکت دولت در سرمایه گذاری موسسات خصوصی از طریق بانکها و موسسات اعتباری تخصصی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارائی و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي 9-تصویب اصول و سیاستها و ضوابط مربوط به اخذ وام و اعتبارات خارجی که توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي وبانک مرکزی ایران تنظیم و پیشنهاد خواهد شد فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 61: 613-ب) وزارت امور اقتصادی و دارائیوظايف بودجه ای اين سازمان به شرح زير است:1-همکاری با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي دررابطه با پیش بینی درآمدها و سایر منابع اعتبار بودجه2- فراهم نمودن منابع مالی برای اجرای برنامه های دولت3-نظارت بر پرداخت های خارجی دولت و نگهداری حساب آنها 4-وصول کلیه درآمدهای دولت و انجام کلیه پرداخت های دولت از طریق خزانه داری کل5-تهیه گزارش عملکرد بودجه کل کشورتا پایان آذر ماه هر سال6-نظارت مالی بر بودجه(نطارت قبل از خرج) فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 62: 621-3-ب)خزانهخزانه یک سازمان مالی بسیار وسیع است که وظیفه آن دریافت کلیه عایدات دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و پرداخت کلیه مخارج آنها در چارچوب بودجه دولت میباشد. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 63: 634-ب) معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري وظایف این سازمان به شرح زیر است:1-1انجام مطالعات وبررسی های اقتصادی و اجتماعی به متظور برنامه ریزی و تنظیم بودجه و تهیه گزارش های اقتصادی و اجتماعی2-1تهیه برنامه دراز مدت یا تبادل نظر با دستگاه های اجرایی و تسلیم آن به شورای اقتصاد3-1تهیه برنامه عمرانی 5 ساله4-1پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های مربوط به بودجه کل کشور به شورای اقتصاد5-1تهیه و تنظیم بودجه کل کشور6-1نظارت مستمر بر اجرای برنامه ها و پیشرفت سالانه آن ها7-1هماهنگ نمودن روش ها و برنامه های آماری کشور8-1ارزشیابی کارایی و عملکرد دستگاه های اجرایی و گزارش آن به رئیس جمهور9-1بررسی گزارش ها و مسائلی که باید در شورای اقتصاد مطرح شود فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 64: 64وظایف رسیدگی معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري :الف)رسیدگی به بررسی بودجه عمومی دولت(پیشنهادی وزارتخانه ها و موسسات دولتیب)رسیدگی و بررسی بودجه پیشنهادی شرکتهای دولتی فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 65: 655-ب)کمیته برنامه ریزی استان و شهرستانتنظیم بودجه سازمانهایی که از نظام بودجه استانی پیروی میکنند از طریق کمیته برنامه ریزی استان انجام میشود . فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 66: 665-ب)انواع کمیته های برنامه ریزی استان و شهرستانکمیته برنامه ریزی استان شامل 4 کميته زير می باشد:ستاد بودجه ریزی امور اجتماعی ستاد بودجه ریزی امور تولیدی ستاد بودجه ریزی امور زیر بنایی ستاد هماهنگی درآمدهای کشور فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 67: 67اعضای کمیته برنامه ریزی استان:1-استاندار (رئیس کمیته)2-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان که دبیر کمیته نیز میباشد3- مدیر کل صنایع و معادن4-مدیر کل امور اقتصادی و دارایی5- مدیر کل جهاد کشاورزی6- مدیران عامل سازمان آب منطقه ای و برق منطقه ای7-مدیر کل راه و ترابری8-مدیر کل آموزش و پرورش9-رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان-10 مدیر کل مسکن و شهرسازی11-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی12-مدیر کل کار و امور اجتماعی13- يک نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و یا کارشناسان برنامه ریزی استان فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 68: 686-ب)دستگاههای اجراییمنظور سازمان هایی است که وظایف دولت را انجام میدهند. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 69: 69ج) نظارت قوه قضائيه از طريق سازمان بازرسی کل کشور بازرسی کل کشور که وابسته به قوه قضائیه است ،بر عملکرد مالی دستگاهها و سازمان های دولتی نظارت دارد و با متخلفان دولتی برخورد قانونی مینماید. فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 70: 70انواع بازرسی سازمان بازرسی کل کشور:الف)بازرسی مستمر بر اساس برنامه منظم در تمام دستگاه هایی که از بودجه تغذیه میکنندب)بازرسی فوق العاده و خارج از برنامه بر اساس اخبار و گزارشات فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 71: 71نکات مورد توجه سازمان بازرسی کل کشور:1-کشف موارد عدم رعایت انضباط مالی در دستگاههای دولتی2- عدم واریز درآمدها به حساب خزانه دولت 3-به کارگیری نیروها ی بازنشسته و بازخریدی علیرغم ممنوعیت قانونی4-پرداخت حق ماموریتهای بی مورد فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 72: 72 فصل چهارم:سیکل بود جه و سازمانهای بود جه‌ای(بازیگران بودجه)

اسلاید 73: 73تنظیم و پیشنهاد بودجهبر اساس اصل 52 قانون اساسی، بودجه سالانه کشور ،از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تسلیم گردید فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 74: 74اقدامات مرتبط با تهیه و تنظیم بودجه در ایران:پیش بینی مقدماتی بودجهتهیه گزارش اقتصادی سالانهبخشنامه بودجهتهیه و تنظیم بودجه در دستگاههابررسی بودجهارائه بودجه به شورای اقتصاد فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 75: 751-پیش بینی مقدماتی بودجهاولین حرکت درزمينه درآمد های سال بعد ،دردفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ريزی و با همکاری بانک مرکزی ، وزارت دارایی و وزارت نفت آغاز میشود. فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 76: 762-تهیه گزارش اقتصادی سالانهگزارش اقتصادی که حاوی پیش بینی های کلی تعادلهای اساسی اقتصاد درسال آینده است ، توسط معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري تهیه و به شورای اقتصاد داده شود . فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 77: 773- بخشنامه بودجهبخشنامه بودجه حاوی سیاستها و خط مشی های راهنما در تهیه و تنظیم بودجه دستگاههای اجرائی می باشد فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 78: 784-تهیه و تنظیم بودجه در دستگاههاباارسال بخشنامه بودجه و فرمها و دستورالعملهای مربوطه ، کاربودجه نویسی در دستگاه های اجرائی با توجه به مفاد بخشنامه آغاز می شود . فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 79: 795- بررسی بودجهدر معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري، درخواست بودجه های جاری وعمرانی هروزارتخانه حسب مورد در یکی از کمیته های چهارگانه طرح و مورد رسیدگی قرارمیگیرد. فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 80: 80کمیته های چهارگانه بررسی بودجه در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري :1- ستادهماهنگی درآمدهای کشور2- ستاد بودجه ریزی اموراجتماعی 3- ستادبودجه ریزی امور تولیدی4- ستادبودجه ریزی امور زیربنائی فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 81: 81انواع بررسی بودجه :1- بررسی برنامه ها:برنامه ها و عملیات دستگاه ها باید درسطوح بالاتر مورد بررسی وتجزیه و تحلیل قرارگیرد و هماهنگ شود. 2- بهبود مدیریت سازمان مدیریت با وادار ساختن دستگاه هابه صرفه جوئی ، موجبات بهبود مدیریت را فراهم می سازد . فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 82: 826-ارائه بودجه به شورای اقتصادمعاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري پس از بررسی بودجه دستگاه های اجرائی نتیجه کار را به شورای اقتصاد ارائه می دهد . فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 83: 837-تهیه لایحه بودجه و ارسال آن به هیئت دولتمعاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري براساس مصوبات شورای اقتصاد،لایحه بودجه کل کشور را تدوین می نماید و آن را جهت تصویب به دولت ارائه می دهد. فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 84: 84لایحه بودجهپس از تصویب لایحه بودجه در هیئت وزیران ، لایحه بودجه کل کشور همراه با گزارش اقتصادی ، توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود. فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 85: 85بخش های لایحه بودجهپيام بودجهمتن لايحه بودجهپيوست های بودجه فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 86: 86پیام بودجهپيام بودجه که هنگام تقديم بودجه به مجلس توسط رئيس جمهور به صورت شفاهی خوانده می شود ،حاوی نکات عمده سياست مالی پيشنهادی و شرايط اساسی برآوردها می باشد.متن لايحه بودجهمتن لايحه بودجه شامل يک ماده واحده و تبصره هامی باشد. پيوست های بودجهمنظور از پيوست های بودجه همان اسناد ضميمه می باشد. فصل پنجم:تنظیم و پیشنهاد بودجه

اسلاید 87: 87اهمیت لایحه بودجهلايحه بودجه مهم ترين لايحه ای است که دولت به مجلس می دهد.لايحه بودجه حاوی سياست ها و برنامه های دولت می باشد. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 88: 88صلاحیت مالی و بودجه ای مجلسمجلس با تصويب بودجه به دولت اجازه می دهد تا:1- درآمدهای پيش بينی شده را تامين کند.2- هزينه های مورد لزوم خود را پرداخت کند. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 89: 89خصایص قانون بودجهارقام مخارج پيشنهادی، منشاء تعهدات دولت برای اين مخارج نمی باشد.لايحه بودجه فقط برای استفاده دولت است و قانونی نيست که اشخاص برای حقوق خود يا دعاوی دولت بتوانند از آن استفاده بکنند.ارقامدرآمد مندرج در بودجه منشاء حقوقی مطالبات دولت نيستتصويب لايحه بودجه وذکر ارقام درآمد،برای دستگاه های وصول کننده تکليف ايجاد می کند.بودجه هميشه به شکل لايحه به مجلس می رود.لايحه بودجه هر سال بايد توسط مجلس تصويب شود.مجلس نمی تواند تصويب موقت لايحه را به کميسيون بدهد.نمايندگان نمی توانند پيشنهاداتی بدهند که متضمن افزايش هزينه ها باشد فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 90: 90انواع بودجه تقدیمی به مجلسلايحه بودجه کل کشورلوايح بودجه های موقت(يک تا سه ماهه)لايحه اصلاح بودجه کل کشورلايحه متمم بودجه فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 91: 911- لايحه بودجه کل کشورطبق اصل 52 قانون اساسی،بودجه سالانه کل کشور از طرف دولت تهيه و برای رسيدگی و تصويب به مجلس شورای اسلامی تقديم می گردد. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 92: 922- لوايح بودجه های موقت(يک تا سه ماهه)در مواقعی که لايحه بودجه کل کشور برای سال بعد تا پايان سال به تصويب نرسد، درچنين مواقعی از لوايح قانونی اجازه انجام هزينه های کشور برای مدت يک يا دو يا سه ماه استفاده می شود. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 93: 933-لايحه اصلاح بودجه کل کشوردر مواقعی که ضمن اجرای بودجه کل کشور در طول سال مالی نيازبه تغيير در بودجه باشد ،اين تغييرات از طريق لايحه اصلاح بودجه به مجلس تقديم می شود. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 94: 944-لايحه متمم بودجهدر صورتی که درآمدهای وصولی،بيش ازرقم پيش بينی شده باشد دولت مکلف به وصول آن است ،اما برای هزينه کردن وجوه اضافی مکلف به ارائه لايحه متمم بودجه است. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 95: 95شوردر لایحه بودجهقانون بودجه به صورت يک شوری در مجلس بررسی می شود. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 96: 96موارد خاص در تصویب بودجه:امتناع مجلس از تصويب بودجه:که به معنی مخالفت با دولت استبودجه يک يا چند دوازدهم:در صورت عدم تصويب به موقع بودجه ،دولت می تواند تقاضای اعتبار موقت چند دوازدهم بدهد. فصل ششم:تصویب بودجه

اسلاید 97: 97اجرای بودجهمنظور از اجرای بودجه ،مراحل مربوط به وصول درآمدها و منابع تامين اعتبار ومصرف اعتبارات مصوب برای نيل به اهداف می باشد. فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 98: 98اجرای بودجه در مورد هزینه هاشامل 4 مرحله است:ابلاغ بودجهمبادله موافقتنامه های فعاليت های جاری وعمرانیتخصيص و تقسيط اعتبارمصرف اعتبارات فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 99: 99ابلاغ بودجهلايحه بودجه پس از تصويب مجلس و تائيد شورای نگهبان،از طرف مجلس به رئيس جمهور ابلاغ و رئيس جمهور نيز آن را به کليه دستگاه های اجرائی ابلاغ می کنند. فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 100: 100مبادله موافقت نامه طرح و فعالیتموافقت نامه سندی است مالی که به موجب آن دستگاه اجرائی تعهد می نمايد تا شرح عمليات موافقت نامه را رعايت نموده و سازمان مديريت نيزتعهدمی نمايدبه تناسب پيشرفت امورتخصيص اعتباردهد فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 101: 101تخصیص اعتبار مصوبتخصیص اعتبارعبارتست از تجويز استفاده از مبالغ معينی از اعتبارات مصوب سالانه در دوره های زمانی مشخص فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 102: 102مراحل مصرف اعتبارات:1- تشخيص عبارتست از تعيين و انتخاب کالاها وخدمات مورد نيازدستگاه اجرائی2- تامين اعتبارعبارت است از اختصاص تمام يا قسمتی از اعتبارات مصوببرای هزينه معين3- تعهد عبارت است از ايجاد دين بر ذمه دولت4-تسجيل عبارت است از تعيين ميزان بدهی قابل پرداخت به موجب مدارک اثبات کننده بدهی5- حواله مبين دستور پرداخت رئيس دستگاه به ذي حساب می باشد6- درخواست وجهذيحساب با تکميل فرم درخواست وجه از خزانه ،درخواست می کند وجوه لازم به حساب دستگاه واريز شود. 7- هزينهعبارت است از پرداخت هائی است که به طور قطع به ذينفع صورت می گيرد فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 103: 103اجرای بودجه در مورد درآمد هااگر درآمدها در عمل کمتر از مصوب شد بايد دولت از طريق افزايش ساير منابع و يا کاهش اعتبار هزينه اقدام کند .اگر درآمدها بيشتر از مصوب شد نياز به متمم دارد فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 104: 104روشهای انعطاف پذیری بودجهاصلاح بودجه و متمم بودجهاعتبارات رديف های متفرقهتبصره های بودجه فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 105: 105لزوم رعایت انضباط ملی و پرهیز از اسراف در تخصیص و مصرف اعتباراتاسراف و تبذيرباعث اتلاف منابع می گردد و بايد هم در مرحله تنظيم بودجه و هم در مرحله اجرای آن جلوی آن گرفته شود. فصل هفتم:اجرای بودجه

اسلاید 106: 106کنترل اجرای بودجهکنترل اجرای بودجه از وظايف مجلس است و مجلس می تواند از مکانيزم کنترل حين اجرا و پس از اجرا استفاده کند. فصل هشتم:کنترل بودجه

اسلاید 107: 107انواع کنترلکنترل قوه مجريهکنترل قوه مقننه فصل هشتم:کنترل بودجه

اسلاید 108: 1081-نظارت وکنترل قوه مجریه(نظارت درونی)به دو شکل است:الف)نظارت مالیهدف اين نوع نظارت که توسط ذي حساب يا خزانه صورت می گيرد،عدم تجاوز دولت از اعتبارات مصوب است ب)نظارت عملياتیمبین بررسی چگونگی نتايج حاصل از پرداخت مخارج است که اين امر به عهده سازمان مديريت است فصل هشتم:کنترل بودجه

اسلاید 109: 1092-نظارت وکنترل قوه مقننه(نظارت بیرونی)الف)نظارت قضائی که به عهده ديوان محاسبات است که زير نظر مجلس می باشدب)نظارت پارلمانی که به 2 شکل نظارت سياسی(نظارت در ضمن سال مالی)و نظارت در پايان سال مالی از طريق رسيدگی به گزارش تفريغ بودجه صورت می گيرد. فصل هشتم:کنترل بودجه

اسلاید 110: 110هدفهای تفریغ بودجهکنترل عمليات گذشتهفراهم نمودن اطلاعات لازم برای برنامه ريزی های آيندهمقايسه اعتبارات مصوب با هزينه شدهارزيابی توانائی دولت در انجام وظايف خود فصل هشتم:کنترل بودجه

اسلاید 111: 111روش های پیش بینی درآمدهاروش سال ما قبل آخرروش حد متوسطروش پيش بينی مستقيمروش سنجيده منظم فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه

اسلاید 112: 112روش سال ما قبل آخردر اين روش درآمدهای قطعی سال ماقبل آخر به عنوان درآمدسال بودجه در نظر گرفته می شود. 2. روش حد متوسطدر اين روش ميانگين درآمدهای سه تا پنج سال گذشته به عنوان درآمد سال بودجه در نظر گرفته می شود3. روش پيش بينی مستقيمدر اين روش کارشناسان با تکيه برتخصص و تجارب خود اقدام به پيش بينی درآمد برای دوره آتی می نمايند4. روش سنجيده منظمدر اين روش پيش بينی درآمد بر اساس تجزيه و تحليل همبستگی و و جمع آوری پرسشنامه های نمونه صورت می گيرد فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه

اسلاید 113: 113روشهای برآورد هزینه هابودجه متداول :بودجه ای است که در آن اعتبارات هر سازمانی به تفکيک فصول و موادهزينه مشخص شده استبودجه ریزی افزایشی:در اين روش بودجه سال گذشته به عنوان پايه ای برای مصارف جاری انتخاب و درصدی افزايش سالانه در آن اعمال می شودبودجه برنامه ای:بودجه ای است که در آن اعتبارات برحسب وظايف،برنامه ها و فعاليت هايی که سازمان دولتی در سال مالی اجرای بودجه برای نيل به اهداف خود بايد انجام دهد،پيش بينی شده است بودجه عملیاتی:بودجه ای است که بر اساس وظايف و، عمليات،و پروژه هائی که سازمان های دولتی تصدی آن را به عهده دارند،تنظيم می شود. فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه

اسلاید 114: 114مقایسه بودجه برنامه ای و بودجه عملیاتیبودجه برنامه ای فقط راهنمائی کننده است در حاليکه بودجه عملياتی هم راهنمائی کننده و هم کنترل کننده می باشد.بودجه بندی بر مبنای صفربودجه بندی بر مبنای صفر توجيه مجدد هر فعاليت از صفر است و برطبق آن هزينه های آينده به هزينه های گذشته ربطی ندارد.نظام بودجه ریزی طرح و برنامهدر اين نظام ،طرح ها ،برنامه ها و پروژه ها ارزيابی شده و سپس با ديدی سيستمی به بودجه بندی اثربخش ترين آنها انتخاب می گردد فصل نهم:روشهای تنظیم بودجه

اسلاید 115: 1151-تخصیص اعتبارات جهت بقا دستگاه نه اجرای وظایف2- عدم ارتباط بودجه سالانه با شرایط اقتصادی3- در نظر گرفتن بار مالی ناشی از فعالیتهای فعلی دولت روی هزینه های آتی4-نا هماهنگی میان منابع و مصارف بودجه5-وجود هزینه های پنهان در بودجه6-انعطاف پذیری بیش از حد بودجه شرکت های دولتی7-تقاضای بودجه اضافی8-تعیین تکلیف برای قلمروهای نامربوط به سیاستگذاری مالی9-جدایی نظام تهیه از نظام کنترل بودجه و بی توجهی به کارآیی هزینه ها در مرحله نظارت10-فقدان نظارت عملیاتی دقیق11-تخصیص اعتبارات جهت بقا دستگاه نه اجرای وظایف12-تلاش برای مصرف اعتبارات در ماههای پایانی سالمسائل و مشکلات بودجه ریزی در ایران

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید