بودجه ریزی عملیاتی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
امتیاز
بودجه ریزی عملیاتی
اسلاید 1: به نام خداوند جان و خردکزين برتر انديشه برنگذرد
اسلاید 2: نام درس:بودجه ريزي عملياتيتعداد واحد: 3 واحد تئوري و 3 واحد عمليمنبع:بودجه ريزي عملياتيمولف: علي پناهيمدرس: رفيعزاده
اسلاید 3: فصل اولبودجه و بودجه ريزی عمومی
اسلاید 4: مقدمهتعيين منابع و مصارف کشورحکمرانی از طريق بودجهتعارض بين تلاشها و نقشها
اسلاید 5: اهداف بودجه ريزی عمومی1- اهداف سياسیسکوی سياسی گزينه ها و تخصيصهاديدگاه مقامات سياسی و درک آنها در بودجهتوجه به خواسته های موکلان
اسلاید 6: اهداف بودجه ريزی عمومی2- اهداف پاسخگويی مالی بودجه ريزی عمومیمحدود نمودن هزينه ها از طريق حسابرسینظارت از طريق گزارشهای عملکردیحسابرسيهای پس از هزينهايجاد تعادل بين بودجه دولت و مصوب مجلس
اسلاید 7: اهداف بودجه ريزی عمومی3- اهداف مديريتیامکان بهبود نتايج عملکردیامکان بهبون خدمات رسانی
اسلاید 8: اهداف بودجه ريزی عمومی4- اهداف اقتصادیتامين منابع مالی برنامه اجتماعیجهت دهی سياست های مالياتیتامين منابع مالی در حوزه های مختلف (تجاری، آموزشی و ...)کمک به بازتوزيع ثروت در ميان شهرونداناشتغال زايي و ....
اسلاید 9: پيامدهای بودجه ريزی عمومی1- بودجه بايد در خدمت کدام اهداف باشد؟اثربخشی حکومترفاه محرومانارتقای سلامت اقتصادیحمايت از حقوق مالکيت خصوصی
اسلاید 10: پيامدهای بودجه ريزی عمومی1- چه کسانی بايد تصميم بگيرند؟متخصصين و کارشناسانمقامات سياسي و منتخبشهروندانمشتريان
اسلاید 11: چرخه بودجه ريزی عمومی1- گردآوری درخواست وزارتخانه ها2- بررسی و تنظيم لايحه3- تصويب در مجلس4- اجرا توسط دستگاه ها5- نظارت و حسابرسی توسط مراجع
اسلاید 12: ديدگاه های متعارض بودجه ريزی عمومی1- مسئوليت هاتسهيم بر اساس مسئوليت هايي که به عهده تصميم گيران است.
اسلاید 13: ديدگاه های متعارض بودجه ريزی عمومی2- جهت گيريهای حرفه اييمعيارهای حرفه ايي مبنای بودجه است
اسلاید 14: ديدگاه های متعارض بودجه ريزی عمومی3- ابهام و تعارض های بالقوهتمام مراحل بودجه در هاله ايي از ابهام است.
اسلاید 17: فصل دومانواع شيوه های بودجه ريزی
اسلاید 18: بودجه ريزی افزايشی/خطی/کد موضوعی(Incremental.b)در اوايل سده بيستم مطرح شدمفهوم/هدف1- نيازی به ترسيم هدف نيست.2- افزايش بودجه سال گذشته مطرح است.3- برای پاسخگويي مالی رايج ترين شيوه است.4- يا به همه روشها تحميل می شود يابه همراه آنها استفاده می شود.
اسلاید 19: بودجه ريزی افزايشی/خطی/کد موضوعی(Incremental.b)مزايا1- نيازی به مهارت مديريتی و برنامه ايي ندارد.2- انرژی کمتري می برد.3- تعارض معمولا کم است.
اسلاید 20: بودجه ريزی افزايشی/خطی/کد موضوعی(Incremental.b)معايب1- بدون ارتباط با اهداف است.2- به اين سوال ها پاسخ نمی دهد: به ازای خرج هر واحد پول چه چيزی به دست می آوريم؟(بودجه برنامه ايي)
اسلاید 21: بودجه ريزی افزايشی/خطی/کد موضوعی(Incremental.b)معايب2- به اين سوال ها پاسخ نمی دهد: در هزينه کردن چقدر کارآمد هستيم؟ (بودجه عملياتی)آيا بايد اين هزينه ها را انجام دهيم؟ (بودجه صفر)
اسلاید 22: بودجه ريزی برنامه ايي مفهوم/هدف1- روبرت مک نامارا در وزارت دفاع امريکا ابداع کرد.2- بودجه به ازای برنامه هاي واحدهای مختلف داده می شود.3- برنامه و برنامه ريزی جوهره بودجه ريزی برنامه ايي است.4- علاوه بر اطلاعات مديريتي و داده های عملکردی می تواند وسيله آگاهی شهروندان از خدمات گردد.
اسلاید 23: بودجه ريزی برنامه ايي مزايا1- بودجه هدفمند توزيع می گردد.
اسلاید 24: بودجه ريزی برنامه ايي معايب1- ممکن است تعريف برنامه خيلي گسترده باشد.2- انتقال بودجه از يک برنامه به برنامه ديگر امکان پذير نيست. (مثال: خريد لباس برای فرد)3- بلند پروازانه است لذا موفق نبوده است.
اسلاید 25: بودجه ريزی بر مبنای صفرمفهوم/هدف1- در دهه 60 توسط پيتر فير امريکايي مطرح شد.2- هدف اصلی ايجاد يک راهکار تصميم گيری است.3- هميشه اين بحث مطرح است که مديران بايد دليل کاری که انجام می دهند را بدانند.
اسلاید 26: بودجه ريزی بر مبنای صفرمفهوم/هدف4- بودجه را بدون فرض سال گذشته بررسی می کند.5-معمولا بودجه سال قبل را به 75 تا 85 درصد کاهش می دهند سپس درخواست های مورد نظر به آن اضافه می شود (بودجه ريزی صفر تعديل يافته)
اسلاید 27: بودجه ريزی بر مبنای صفرعناصر1- بودجه پايه2- واحدهای تصميم گيري3- بودجه کاهش يافته4- بسته های تصميمات
اسلاید 28: بودجه ريزی بر مبنای صفرمزايا فرصت تفکر به مديران می دهد (کاهش 30 درصدی و افزايش 45 درصدی می تواند بر اساس اهداف جديد باشد)معايبکاهش بودجه تا 70 درصد برای کارمندان نگران کننده است.
اسلاید 29: بودجه ريزی عملياتیمفهوم/هدفعبارت است از برنامه عملکرد سالانه به همراه بودجه سالانه که رابطه ميان ميزان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با نتايج بدست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهد.
اسلاید 30: بودجه ريزی عملياتیمفهوم/هدفميزان اعتبار تخصيص يافته تعيين کننده ميزان تحقق اهداف است.فرايندها از بالا به پايين و برعکس به طور همزمان است.شاخص های ارزيابی و سنجش عملکرد مشخص هستند.
اسلاید 31: بودجه ريزی عملياتیمزايافرايندی است که همه مديران درگير هستند.اطلاعات مناسبی به دست می دهد.منابع به نحو موثرتری تخصيص می يابد.می توان رابطه بين منابع به کار رفته و عملکردها را بدست آورد.
اسلاید 32: بودجه ريزی عملياتیمزايايک سيستم جامع سنجش و ارزيابی عملکرد برنامه استراتژيک است.قيمت تمام شده تمام اقلام کاملا روشن است.وسيله مناسبی برای بهبود عملکرد است.استفاده از خدمات پيمانکاران را تسهيل می کند.
اسلاید 33: بودجه ريزی عملياتیمعايبنيازمند صرف زمان و رهبری قوی است.تعريف فعاليت های تشکيل دهنده برنامه سخت است.شناسايي هزينه فعاليت ها نيازمند زمان و انرژی مضاعف است.تعريف شاخص های عملکردی مشکل است.
اسلاید 34: جمع بندیپاسخگويي مالي هدف اصلی بودجه افزايشی است.پاسخگويي برنامه ايي هدف اصلی بودجه برنامه ايي است.پاسخگويي کارايي هدف اصلی بودجه ريزی عملياتی است.پاسخگويي پيگيری برنامه های اولويت دار هدف اصلی بودجه ريزي صفر است.
اسلاید 37: فصل سوممبانی، مفاهيم و مراحل بودجه ريزی عملياتی
اسلاید 38: فرايند شکل گيري مبانی بودجه ريزي عملياتیپژوهش های انجام شده در امريکابجز سه ايالت همه ايالت ها دارای الزام هستند.در دهه 90 موضوع بودجه ريزی عملياتي را قانونی کردند.در همه نظرسنجی ها شاخص های عملکردی به عنوان نکته مهم تاکيد شده است.
اسلاید 39: فرايند شکل گيري مبانی بودجه ريزي عملياتیبه اين نتيجه رسيده اند که بودجه ريزی عملياتی بيشتر از آنکه به تخصيص توجه کند به بهبود مديريت و عملکرد تاکيد می کند.بيشتر پژوهش های انجام گرفته بر اساس نظرسنجی بوده است.
اسلاید 40: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمفاهيم و اهدافعبارت است از برنامه عملکرد سالانه به همراه بودجه سالانه که رابطه ميان ميزان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با نتايج بدست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهد.
اسلاید 41: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمفاهيم و اهداف مدلهای بودجه ريزي عملياتي دنبال دو هدف اصلی هستند:تدوين بودجه ايي اثربخشبهبود عملکرد سازمان
اسلاید 42: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمفاهيم و اهداف مدلهای بودجه ريزي عملياتي بر دو محور اصلی استوار است:بهبود کارايي بهبود اثربخشي
اسلاید 43: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمفاهيم و اهداف تاکيد بر دو محور اصلی بودجه ريزي عملياتي نيازمند اطلاعات است:روشن بودن ميزان تقاضا برای کالا يا خدماتروشن بودن ميزان کار و فعاليتاطلاعات درباره بهره وری و کارايي عملياتاطلاعات درباره اثربخشی فعاليت های سازمان
اسلاید 44: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیويژگيهای بودجه ريزي عملياتیمشارکت همه در بودجه ريزي پيگيري افق های بلند مدتاستواری بر مبنای نتايجانعطاف پذيري و ارائه آزادی عمل به مديران
اسلاید 45: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیويژگيهای بودجه ريزي عملياتیتاکيد بر برنامه ريزيروشن بودن سطوح مورد انتظار از عملکردروشن بودن ارتباط بين منابع و نتايج مورد انتظار
اسلاید 46: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیويژگيهای بودجه ريزي عملياتیمشکلات موجود در پيوند دادن منابع و نتايج:سنجش عملکردپيچيدگی فرايند پاسخگويي به دليل تقسيم مسئوليت هاابهام در اهداف مورد انتظار
اسلاید 47: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتیشناسايي رسالت ها، آرمانها، مقاصد و اهدافپيوند اطلاعات برنامه ريزي راهبردی با بودجهيکپارچه سازی شاخصهای عملکرد در چارچوب بودجهگزارش نتايج بر اساس شاخصهای عملکرد
اسلاید 48: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیفوايد بودجه ريزی عملياتیافزايش پاسخگويي و کاراييافزايش اطلاعات سياست گزارانبهبود مديريت عمومیبهبود ارزيابي برنامه هاشناسايي فرصت های همکاريهای بين سازمانیبهبود ارتباط سازمان ها با شهروندان
اسلاید 49: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتی(اجرايي)1- جلب موافقت و تعهد نقش آفرينان (اجماع سطوح مختلف بسيار مهم است)مشکلات در صورت عدم تحقق موافقت:عدم تحقق واقعی سنجش عملکرد و بهبود عملکردعدم توافق در شاخص های مربوط به ارزيابي عملکرد و عدم تمکین در مقابل شاخص ها
اسلاید 50: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتی(اجرايي)2- تنظيم برنامه زماني براي اجراشامل:ابلاغ دستورالعمل بودجه به سازمانهانظرخواهی از شهروندانتکميل اسناد بودجه اييبرگزاری جلسات با نمايندگان برای تشريح اسناد بودجه ايي ارجاع به مجلس، معرفی ابعاد جديد، تصويب و ابلاغ
اسلاید 51: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیعوامل موثر بر طول دوره اجراوضع قوانين مربوطشفافيت برنامه راهبردیآشنايي و تجربه سازمانپيچيدگی سيستم های داده های موجود
اسلاید 52: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیروشهای اجراي بودجه ريزي عملياتی1- تدريجي2- يکبارهعوامل موثر در انتخاب سازمانها برای اجرای بودجه ريزي عملياتیپذيرش تغييرسهولت سنجشحجم بودجه
اسلاید 53: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمزاياي رويکرد تدريجيفرصت آزمون و اصلاح سيستم را فراهم مي کند.قبل از اجرای کامل مشکلات نمايان می شود.امکان جلب حمايت سازمان های غير آزمايشی را فراهم می کند.
اسلاید 54: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمعايب رويکرد تدريجيزمان اجرای آن طولانی است.ممکن است مجريان نيرو و انرژی اوليه را از دست بدهند.اجرای همزمان دو سيستم بودجه ريزي مشکل است.
اسلاید 55: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمزايای رويکرد يکبارهزمان اجرا کمتر است.می توان برای همه سازمانها يکسان آموزش داد.برای تغيير انگيزه های لازم را فراهم می کند.
اسلاید 56: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمعايب رويکرد يکبارهصرف زمان زياد برای هر سازمانی به طور همزمان دشوار است.ممکن است به اشتباهات پر هزينه منجر شود.
اسلاید 57: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتی(اجرايي)3- تامين آموزش لازمدر اين رابطه موارد زير بايد مد نظر باشد:افزايش ظرفيت های لازم برای اجرا بودجه عملياتي و پرورش قابليت ها (ظرفيت های سازمان مرکزي)جلسات توجيهي يا کارگاه های آموزشي سنجش عملکرد، برنامه های راهبردی و ... براي مديرانتدوين دستورالعمل ها و رهنمودهای بودجه اييآموزس مستمر
اسلاید 58: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتی(اجرايي)4- بررسی و توسعه برنامه های راهبردی5- ايجاد سيستم اطلاعات و حسابداری قيمت تمام شدهپيوند فعاليت ها با نتايج عملکردتعيين اولويت راهبردها بر اساس هزينه هاشناسايي هزينه های اجرايي
اسلاید 59: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمراحل بودجه ريزی عملياتی(اجرايي)6- ارزيابي عملکرد و گزارش نتايج7- فراهم کردن زمينه های مديريتی8- اقدامات نهايي شامل:پاداشهاتنبيه ها
اسلاید 60: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیپاداشها شامل:افزايش منابع مالی کلي برنامه هاافزايش انعطاف پذيري بودجه اييمعافيت سازمان از برخی الزامات گزارش دهیاجازه انتقال مبالغ صرفه جويي شده به سال بعدتقدير از کارکنان و مديران بخاطر دستاوردها
اسلاید 61: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیتنبيه ها شامل:دستور بازرسی مديريتيمحدود کردن منابع مالي سازمانحذف منبع مالی سازمانکاهش حقوق مديرانحذف مسئوليت های سازمانیتعويض مديران يا استقرار يک گروه نظارتی
اسلاید 62: مفاهيم، اهداف، ويژگيها و مراحل بودجه ريزي عملياتیمشکلات بودجه ريزي عملياتيمشکلات اجرايي (در امريکا 10 سال طول کشيد تا تکامل يابد)مشکلات ساختاری (دشواری در تعريف اهداف و مقاصد، محدوديت تحليل هزينه و متمرکز شدن فرايند بودجه)
اسلاید 63: فصل چهارمشاخصهاي عملكرد و نقش آنها در بودجه عملياتي
اسلاید 64: انواع شاخصهاي عملكرد1- شاخصهاي كارايي: به ميزان تحقق آرمان يا هدف بدون در نظر گرفتن هزينه ها تاكيد ميكند (نادرست/اثربخشي)2- شاخصهاي اثربخشي: بر نحوه استفاده از منابع بدون توجه ويژه به مقدار خدمات ارائه شده در مقايسه با مقدار منابع به كار رفته (نادرست/كارايي)
اسلاید 65: 3- شاخصهاي حجم كار : جنبه عملياتي اهداف را مطرح ميكندمثل تعداد چراغهاي راهنمايي نصب شده
اسلاید 66: دلايل سنجش عملكردافزايش پاسخگوييبهبود ارائه كالاها و خدماتتعيين سطح فعاليت سازماناطلاع رساني به شهروندان
اسلاید 67: برنامهريزي راهبرديوظيفه قانوني سازمان چيست؟قرار است به چه چيزي دست يابيم؟چگونه بايد به اين اهداف برسيم؟چگونه از موفقيت خود آگاه شويم؟
اسلاید 69: انواع شاخصهاي عملكرد1- نتايج(out put): چه چيزي براي مشتريان سازمان تغيير كرده است؟(نادرست) سطح فعاليت سازمان چيست؟ (صحيح) مثال : درصد كاهش تصادفات مرگبار در بزرگراهها (نادرست) مثال : تعداد مجوزهاي صادر شده (صحيح)2- وروديها (input): منابع برنامهها كدامند؟ مثال : تعداد ساعات كار انجام شده
اسلاید 70: انواع شاخصهاي عملكرد3- خروجيها/پيامدها (out comes): سطح فعاليت سازمان چيست؟ (نادرست) چه چيزي براي مشتريان سازمان تغيير كرده است؟(صحيح) مثال : درصد كاهش تصادفات مرگبار در بزرگراهها (صحيح) مثال : تعداد مجوزهاي صادر شده (نادرست)4- شاخصهاي اثربخشي (efficiency): منابع سازمان چگونه مورد استفاده قرار ميگيرد.(نادرست)/ ميزان تحقق هدف (صحيح)مثال: هزينه هر بار استفاده از .... (نادرست)مثال: تعداد دانشآموزان فارغالتحصيل شده (درست)
اسلاید 71: انواع شاخصهاي عملكرد5- خدمات(service): مشتريان سازمان چه نظري دارند؟ مثال : تعداد شكايات مشتريان6- اثربخشي هزينهاي(cost-effectiveness): در ازاء هر واحد اعتباري كه هزينه ميشود چه چيز بدست ميآوريم؟ مثال : هزينه هر دانشآموز فارغالتحصيل شده7- توضيحي(explanatory): چه اطلاعات ديگري بر عملكرد سازمان اثر ميگذارد؟ مثال : تعداد درخواستهاي دريافت شده
اسلاید 72: سلسله مراتب شاخصها شاخصهاي out come مربوط به سياستگذاري شاخصهاي out put و effectiveness مديريتي و عملياتي
اسلاید 74: معايب شاخصهاي عملكردينيازمند گذشت زمان است.شاخصهاي عملكردي فقط اطلاعات هستند.
اسلاید 75: پيامد هاي ناخواسته شاخصهاي عملكرديشاخصها توجه را بر آنچه سنجيده ميشود متمركز ميكنند.جنبههاي عيني برنامهها و عملكرد سازمان را افزايش ميدهد.ممكن است به تقلب يا خراب كاري بينجامد.
اسلاید 76: سيستم سنجش عملكرد و مراحل آن1- تقويت مشاركت دروني و بيروني2- انتخاب شاخصهاي عملكرد
اسلاید 77: معيارهاي انتخاب شاخص1- شاخص بايد بين اهداف و آرمانهاي سازمان ارتباط مستقيمي برقرار سازد.2- داراي گستردگي كافي باشد.3- اهداف بايد با گروههاي هزينهاي مرتبط باشد.4- بايد موفقيت سازمان را نمايش دهد.5- به پرسشهاي قانونگذاران پاسخ دهد.6- اثربخشي هزينه ها را مورد توجه قرار دهد.
اسلاید 78: ويژگيهاي شاخص عملكرد1- همخواني با برنامه2- پاسخگو بودن3- اعتبار (اطلاعات مورد نياز)4- قابل اتكاء5- اثربخشي6- سودمندي7- قابليت دسترسي9- مقايسه پذيري10- همخواني با سيستم مالي11- وضوح
اسلاید 79: سيستم سنجش عملكرد و مراحل آن5- گردآوري دادهها (تعيين منابع دادهها، ابزار و ... )6- شناسايي فرصتهاي بهبود7- تعيين اهداف عملكرد8- تحليل دادهها و ارزيابي عملكرد9- استفاده از اطلاعات عملكرد به عنوان ابزار مديريت10- گزارش عملكرد (ساده، معنادار، منظم، مخاطبان و ... )
اسلاید 80: فصل پنجمالگوي عملي بودجهريزي عملياتي
اسلاید 81: ساختار بودجهريزي سنتي
اسلاید 82: ساختار بودجهريزي سنتي
اسلاید 83: ساختار بودجهريزي سنتي
اسلاید 84: فرايند و بودجه ريزي عملياتي آبشاري1- تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي 2- مرتبط ساختن فعاليتهاي روزمره به بودجههاي عملياتي3- استخراج هزينههاي كامل اين فعاليتها به گونهاي كه محاسبه كامل هزينه كل دستيابي به اهداف و آرمانهاي مربوط را تسهيل كند.
اسلاید 85: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 86: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 87: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 88: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 89: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 90: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 91: تجديد ساختار بودجه بر اساس برنامههاي راهبردي
اسلاید 92: 2- مرتبط ساختن فعاليتهاي روزمره به بودجههاي عملياتي
اسلاید 93: 3- استخراج هزينههاي كامل فعاليتها
اسلاید 94: فصل ششماستراتژي گذار به بودجهريزي عملياتي
اسلاید 95: سه الزام مهم نظام بودجهريزي1- تضمين كننده مخارج طبق قوانين2- كمك به تثبيت اقتصادي با انجام تعديلات3- ارتقاي كارايي فني و كارايي در تخصيص منابع
اسلاید 96: رويكرد بودجه ريزي جديد اعطاء آزادي عمل به مديران برنامهها به دو دليل:1- محدوديتهاي بودجه سنتي بر همگان اثبات شده است.2- در بودجه داراي داراي انعطاف دوهدف تثبيت و كارايي نه تنها در تعارض بلكه مكمل هم هستند.
اسلاید 97: عناصر استراتژي استقرار بودجه عملياتي1- تشخيص ضرورت و لزوم ايجاد تغيير2- تشكيل اعتلاف قوي3- انتصاب يك رهبر تغييرات4- اعطاي اختيارات و قدرت به عوامل اجرايي تغيير
اسلاید 98: عناصر استراتژي استقرار بودجه عملياتي5- برنامهريزي با زمانبندي مناسب6- استفاده از جو مثبت رواني ناشي از موفقيتهاي اوليه7- نهادينه كردن تغييرات
اسلاید 99: كارگزاران تغيير نقطه شروع حركت اصلاحي بودجه لزوما از دستگاه مركزي بودجه نيست. چرا كه ممكن است با مقاومتهايي همراه باشد.
اسلاید 100: علتهاي مقاومت در برابر تغيير بودجه توسط دستگاه مركزي1-ترس از حركت به سوي ناشناختهها (برنامهريزي و مديريت قوي)2- ترس از كنترل بودجهاي و اعطاء آزادي عمل به مديران و ايجاد فساد مالي(ارتقاي مهارت مديريت مالي)
اسلاید 101: علتهاي مقاومت در برابر تغيير بودجه توسط دستگاه مركزي3- ترس از دست دادن قدرت ناشي از بودجه متمركز (اعمال فشار از سوي دولت)4- ناديده گرفتن اين واقعيت كه دستگاه متولي بودجه خود ظرفيت محدودي براي مديريت تغيير دارد (استفاده از رهبران غير متولي)
اسلاید 102: روشها و ابزارهاي مديريت فرايند1- تاكيد بر اهداف و مقاصد (نتيجهگرايي بجاي ورودي گرايي)2- حفظ تمركز دستاندركاران اصلاحات بر اهداف و مقاصد(تاكيد جهت توجه به مقاصدمثل منشور شهروندي در انگليس يا نقد ملي عملكرد دولت در امريكا
اسلاید 103: روشها و ابزارهاي مديريت فرايند3- ارزيابي عملكرد به عنوان ابزاري براي بهبود(ساز و كار بازخوردي) 4- اعمال تشويق و تنبيه (توافقنامههاي عملكردي در كشورهاي انگليس، امريكا و ...)
اسلاید 104: روشها و ابزارهاي مديريت فرايند5- ارتقاء و بروز آوري سيستم حسابداري (تبديل سيستم حسابداري به سيستم حسابداري تعهدي)
اسلاید 105: كاربرد تكنولوژي اطلاعاتبراي تامين انواع اطلاعات و استخراج انواع گزارشات به صورت آنلاين
اسلاید 106: تضمين ثبات مالي دولتبحران مالي دولتها تهديد يا فرصت؟شدت بحران عامل تعيين كننده. يعني بحران شديد مانع اصلاحات است.
اسلاید 107: تنظيم يك چارچوب قانوني ماده 219 ق.ب.پ دولت موظف است تا پايان سال دوم برنامه به تدريج زمينههای لازم را برای تهيه بودجه به روش عملياتی در کليه دستگاههای اجرائی فراهم آورد به نحوی که لايحه بودجه سال سوم برنامه به روش مذکور تهيه، تدوين و تقديم مجلس شورای اسلامی شود.
اسلاید 108: فصل هفتمتجارب برخي كشورها
اسلاید 109: تجربه امريكاعلت پرداختن به بودجهريزي عملياتي نارضايتي ايالتها از شيوه بودجهريزي سنتي كه در سال 1930 بيشتر نمايان شددر دهه 40 و 50 بودجه ريزي بر مبناي قيمت واحد شكل گرفت
اسلاید 110: تجربه امريكادر دهه 60 بودجه ريزي عملياتي كه شكل گرفته بود با شكست مواجه شد.
اسلاید 111: دلايل شكست بودجه ريزي در امريكا دهه 601- مديران ارشد دولتي نسبت به گنجاندن شاخصهاي عملكردي در بودجه بياعتنا بودند و در حسابرسي عملكرد از اين شاخصها استفاده نميكردند. قوه مقننه نيز از بودجه عملياتي حمايت نميكرد.
اسلاید 112: دلايل شكست بودجه ريزي در امريكا دهه 602- روساي سازمانهاي دولتي نسبت به مفيد بودن شاخصهاي عملكرد ترديد داشتند. به علاوه بودجهريزي عملياتي سازمانهاي تحت امر آنها را در معرض نظارت دقيقتر قرار ميداد.
اسلاید 113: دلايل شكست بودجه ريزي در امريكا دهه 603- بيعلاقگي عمومي به بودجهريزي عملياتي و كيفي بودن ستادهها باعث تدوين شاخصهاي ضعيف شد.
اسلاید 114: زمينههاي بازگشت مجدد به بودجهريزي عملياتيدر اوايل دهه نود تلاش جديدي آغاز شد(توسط ميكسل) و بودجهريزي كارآفرين نامگذاري شد.
اسلاید 115: عوامل اصلي بازگشت 1- انتشار كتاب احياء دولت توسط اسبورن و گالبر2- بد گماني بيش از حد امريكائيان به عملكرد دولتهاي وقت
اسلاید 116: محورهاي قانون عملكرد دولتتصويب قانون «عملكرد دولت و نتايج فعاليتهاي دولت» در سال 1993 توسط كنگره و تاكيد بر نتايج بودجهريزي عملياتي
اسلاید 117: دلايل ارائه قانون1- اتلاف منابع و عدم كارايي برنامههاي فدرال2- عدم تبيين مناسب اهداف برنامه 3- عدم توجه به عملكرد برنامهها
اسلاید 118: هدف قانون1- افزايش اطمينان مردم به قابليتهاي دولت از طريق پاسخگو نمودن2- آغاز اصلاحات در عملكرد برنامهها3- افزايش اثربخشي برنامهها و پاسخگويي
اسلاید 119: هدف قانون4- ملزم ساختن مديران به داشتن برنامه و به تبع آن بهبود ارائه خدمات5- بهبود فرايند تصميمگيري6- بهبود مديريت داخلي دولت فدرال
اسلاید 120: هدف قانون4- ملزم ساختن مديران به داشتن برنامه و به تبع آن بهبود ارائه خدمات5- بهبود فرايند تصميمگيري6- بهبود مديريت داخلي دولت فدرال
اسلاید 121: بازبيني برنامههاي راهبرديالف) تدوين برنامه راهبردي توسط روساي سازمانهاي فدرال (ماده 217 ق.ب.پ.ت و بند الف ماده 1 آييننامه مواد 81 و 82 ق.م.خ.ك در ايران)
اسلاید 122: بازبيني برنامههاي راهبرديب) برنامه مذكور بايستي هماهنگ با برنامههاي سازماني باشد.ج)بايستي 5ساله بوده و هر سه سال بروز گردد.د)بايستي با هماهنگي كنگره باشد و ...
اسلاید 123: اقدامهاي قانوني در خصوص شاخصهاي عملكردالف) تك تك فدرالها موظف به تهيه برنامه يك ساله هستند.(داراي اهداف، شاخص و ...)ب) رييس دفتر مديريت و بودجه مسئوليت نظارت و تدوين نهايي شاخصها را عهدهدار است. و ...
اسلاید 124: گزارش عملكرد برنامههاالف) هر سال گزارش عملكرد توسط سازمانها تهيه و به دفتر رييسجمهور ارائه ميشود.ب) نتايج با برنامههاي پيشبيني شده مقايسه ميگردد. و ... علت عدم تحقق برنامهها در قالب گزارش تحليلي بيان ميگردد (ماده82 ق.م.خ.ك در ايران)
اسلاید 125: اجراي آزمايشيانتخاب سازمانهاي آزمايشي براي سالهاي 94 تا 96 در قالب 10 سازمان فدرالپروژههاي آزمايشي براي پاسخگويي و آزادي عمل مديران در 5 سازمان در سالهاي 1995 و 1996و پروژههاي مختلف به صورت پايلوت
اسلاید 126: آموزشنظارت كنگرهاقدامات مديريتي و اجراييقراردادهاي عملكرديانتخاب مدير (بر اساس عملكرد نه ارشديت)آزادي عمل مديريتيحقوق و پاداش مديران
اسلاید 127: نمونه بودجه عملياتي به شكل جامع در سال 2002 و 2003 در زمان بوش تدوين و ارايه شد
اسلاید 128: ملاك هاي ارزيابي عملكرد سازمانها1- تلفيق فعاليتهاي پرسنل با مديران2- تهيه يكپارچه بودجه براي سازمان و تعيين اهداف و خروجيها بر اساس آن3-سوق دادن فعاليتهاي بودجهايي به سمت تحقق اهداف
اسلاید 129: ملاك هاي ارزيابي عملكرد سازمانها4- احتساب كل هزينه بودجه در حساب فعاليتها و اعلام هزينه نتايج اخذ شده5- اثربخشي فعاليتهاي سازمان6- اعمال عملكرد در بودجه سازمان
اسلاید 130: نتايج تجربه امريكا1- كار را از مقياس كوچك آغاز كنيد.2- مديريت سازمان را در اصلاحات مشاركت دهيد.3- واكنشها را پيشبيني كنيد4- قوه مقننه را در فرايند سياستگذاري دخيل كنيد.
اسلاید 131: تجربه كشور سوئد در اواخر نوامبر 2000 با انتشار كتابي تحت عنوان «كتاب سفيد» پيشنهادي براي حركت به سمت بودجه ريزي عملياتي در چارچوب مديريت عملكرد مطرح شد.
اسلاید 132: پيش زمينههاي اصلاحات بودجهايي سوئد1- مديريت اهداف و مديريت مالي2- حسابداري تعهدي3- تعيين محدوديتهاي بودجهايي از بالا به پايين(به دليل كنترل كسري بودجه)
اسلاید 133: بروز برخي مشكلات عدم همخواني منطق بودجهريزي با تغييرات اصول حسابداري تعهدي باعث شده بود كه اطلاعات مالي حسابهاي سازمانها و حسابهاي متمركز در فرايند بودجه نقش محدودي ايفا كنند.
اسلاید 134: اصلاحات بودجهايي سرآغاز عملياتي كردن بودجه 1- مديريت عملكرد( ساختار فعاليتها در سه سطح؛ سياستگذاري، سلسله مراتب برنامهها و زيربرنامهها، ساختار هدف، شاخصهاي عملكرد و چارچوب مالي)2- جنبههاي نهادي فعاليتها (اهداف و محدوديتهاي مالي)
اسلاید 135: تجربه كشور اردن اين كشور براي استقرار بودجهريزي عملياتي در سال 1999 از آلمان درخواست كمك فني نمود.(چالشهاي اجتماعي، رشد منفي درآمد ناخالص سرانه و ...)
اسلاید 136: فرايند بودجه ريزي در اردن1- مرحله تهيه و تدوين بودجه(توسط سازمان بودجه در وزارت دارايي)2- تصويب در مجلس (عدم تصويب به معني راي عدم اعتماد و استيضاح دولت است)3- اجراي بودجه
اسلاید 137: موانع بودجه ريزي عملياتي در اردن1- انضباط مالي (محدود بودن كنترل بودجه مركزي به دليل نبود جامعيت، تكيه بر وامها و كمكهاي خارجي، عدم تاثيرگذاري قوه مقننه، تمركز گرايي، كسري بودجه شديد)
اسلاید 138: بودجه ريزی در ايران(مسائل و چالشها)
اسلاید 139: بخش اولتوصيه های بين المللی در باب موازين و معيارهای شفافيت های بودجه ايي
اسلاید 140: اصول تجربه های مفيد در باب شفافيت بودجهشفافيت بودجه ايي به معنای اين است که ساختار عملکردهای دولت، تصميمات سياستگذاری مالی، حساب های بخش عمومی و پيش بيني های مالی همگی در معرض اطلاعات عام قرار داشته باشد.
اسلاید 141: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي1- روشن بودن نقش ها و مسئوليت ها گزيده تجربيات در اين رابطه:تعريف بخش دولتیدخالت دولت در بخش اقتصادی غير دولتیتخصيص مسئوليت ها در داخل دولتهماهنگی و مديريت فعاليت های دولت
اسلاید 142: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي1- روشن بودن نقش ها و مسئوليت ها تاکيدات اصلی:چارچوبی جامع برای فعاليت های بودجه اييپايگاهی قانونی برای وضع مالياتموازين اخلاقی رفتاری برای حمايت از شفافيت مديريت
اسلاید 143: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي2- دسترسی عام به اطلاعاتگزيده تجربيات در اين رابطه:پوشش سالانه بودجهخروجی ها و پيش بينی هاديون اقتضايي، صرف هزينه های مالياتيبدهی ها و دارايي های مالی و عمليات شبه بودجه ايي
اسلاید 144: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي2- دسترسی عام به اطلاعاتتاکيدات اصلی:تعهد انتشارزمان انتشارقانون آزادی اطلاعات
اسلاید 145: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي3- علنی بودن تهيه، اجرا و ارائه گزارش بودجهگزيده تجربيات در اين رابطه:هدفهای سياست گذاری بودجه اي و پايداریمقررات بودجه اييچارچوب اقتصاد کلانجداسازی تعهدات موجود از سياستگذاری جديدمخاطرات عمده مالی
اسلاید 146: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي3- علنی بودن تهيه، اجرا و ارائه گزارش بودجهتاکيدات اصلی:نظام حسابداریتدارکات و استخدامحسابرسی
اسلاید 147: اصول چهارگانه شفافيت بودجه ايي4- اطمينان يابی مستقل از يکپارچگیگزيده تجربيات در اين رابطه:حسابرسی از خارجرسيدگی دقيق پيش بينی های اقتصاد کلانيکپارچکی آمار مالی
اسلاید 148: بخش دوممبانی نظری بودجه و بودجه ريزی
اسلاید 149: تعريف بودجهطبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی، بودجه کل کشور برنامه مالی يک ساله دولت است که درآمدها و ساير منابع تامين اعتبار را پيش بينی مي کند. و هزينه های انجام عملياتی را که منجر به تحقق سياست و هدف های قانونی می شود، برآورد می کند.
اسلاید 150: ساختارهای بودجه ایی1- زمینه های سیاسیتفاوت دیدگاه های سیاستمداران و کارشناسانچگونگی سازماندهی و مدیریت فرایند انتخابتفاوت دیدگاه های دوقوه مقننه و مجریهسیاست ها و شیوه های دستیابی به منابع، کسری های احتمالی و ...گروه های ذی نفوذ
اسلاید 151: ساختارهای بودجه ایی1- ابعاد فنیضرورت اجتماع تمامی اطلاعات و اعتباراتاهمیت و جایگاه دستگاه های اجراییساز و کارهای بررسی و تایید اعتبارات دستگاه هااصول تمرکز عایدات و وحدت خزانهجواز انجام هزینه ها
اسلاید 152: ماموریت های بودجه ایی1- نظام اطلاعاتی بودجه باید طوری باشد که ترکیب عملیات اعتبارات پیش بینی شده، قابلیت حساب کشی داشته باشد.2- اطلاعات بودجه ایی باید به گونه ایی انتخاب و طبقه بندی شود که رجحان های شهروندان در امور اجرایی و تایید سیاست های مالیاتی توسط آنها باشد.
اسلاید 153: ماموریت های بودجه ایی3- گزینه های بودجه ای معرف مجموعه برنامه ها و عملیات مورد نظر دولت در حوزه های مختلف امور عمومی، اجتماعی و اقتصادی است.4- نظام اطلاعاتی بودجه باید بازتاب گزینه هایی باشد که دولت برای تامین هدفهای ملی، منطقه ایی و محلی یا خواسته های گسترده عموم اتخاذ کرده است.
اسلاید 154: ماموریت های بودجه ایی5- هدف های عمومی و اولویت های بودجه ای در طرح کلی خود چیزی بجز انتخاب گزینه هایی از بین نیازهای متعدد و انتظارهای وسیع شهروندان از مدیریت دولت نیست.6- اطلاعات بودجه ایی باید مبین چگونگی هدایت جامعه به سوی تعمیم عدالت و تامین اجتماعی باشد.
اسلاید 155: ماموریت های بودجه ایی7- گزینه های بودجه ایی بازتاب سیاستگذاری های مالی دولت و پیش بینی آثار آن بر متغیرهای کلان اقتصادی است.8- بودجه نمایانگر ساختار سازمانی و مدیریت بخش عمومی است.
اسلاید 156: موفق و پیروز باشید
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.