پزشکی و سلامت بیماری‌ها

بیماری ایبولا

bimariye_ebola

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بیماری ایبولا”

بیماری ایبولا

اسلاید 1: Ebola Virus Diseaseسیمین صادقپور سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان تخت جمشیدپاییز 1393

اسلاید 2: اپیدمیولوژی بیماری ایبولادر سال 2014 بزرگترین طغیان تاریخ بیماری ایبولا مشاهده شده است. این طغیان بزرگترین، پیچیده ترین و شدیدترین طغیانی است که تا کنون در مورد بیماری ایبولا تجربه شده است

اسلاید 3: این طغیان در سال دسامبر 2013 در جنوب شرقی کشور گینه (در غرب آفریقا)باعث مرگ اعضای یک خانواده شد و به تدریج به سایر اعضایفامیل که در مراسم خاکسپاری شرکت کرده بودند سرایت نمود. بعد از دو ماه طغیان بیماری در آن کشور اعلام شد و بیماری به پایتخت گینه نیز رسیدسپس لیبریا و سیرالئون درگیر شدندواکنون به نیجریه و سنگال رسیده است

اسلاید 4: ویروس شناسی ایبولا.ویروس ایبولا یک ویروس رشته ای شکل و شبیه فیلامان می باشد و به همین دلیل فیلوویروس نامیده می شود.. دار استRNAاز انواع ویروس های.Ebola-Zaire (ZEBOV)Ebola-Sudan (SEBOV)Ebola Ivory-Coast (ICEBOV)Ebola-Reston (REBOV)Ebola-BundibugyoEbola Subtypes

اسلاید 5: پایداری ویروس ایبولا در محیط بیرون از بدن و در برابر مواد گندزدا-ویروس ایبولا با شستشوی دست با آب و صابون (به میزان کافی) از بین می رود.- تابش آفتاب نیز آنرا از بین خواهد برد. اما در شرایط مناسب می تواند ساعت ها .بیماری زایی خود را حفظ نماید- ویروس ایبولا نسبت به اسید استیک3٪- گلوتارآلدئید1٪- محصولات با پایه الکل90-60٪10دقیقه سفیدکننده خانگی (هیپوکلریت سدیم5٪) یا آب ژاول با رقت 1به 10 و همچنین پودر هیپوکلریت کلسیم حساس بوده و می توان آنرا با این مواد از بین برد و ضدعفونی انجام داد.

اسلاید 6: راه ابتلا، انتقال و گسترش بیماری:این بیماری جزو بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان(Zoonosis)مخزن اصلی آن نوعی خفاش میوه خوارگوریل ها، بابون ها و شامپانزه ها، جوندگان وحشی بیشه زارهایپرباران آفریقا، آهوی آفریقایی (آنتیلوپ) از جمله جوندگانی هستند که ویروس در آنها شناسایی شده است

اسلاید 7:

اسلاید 8: در انسان، راه انتقال فرد به فرد از راه تماس پوستی یا مخاطی اطرافیان با ترشحات یا بدن بیمار (یا فرد فوت شده)می باشد.درانتهای بیماری که ترشحات بدن بیمار (خونی یا غیرخونی) به (بیرون ریخته می شوند (به عنوان مثال اسهال یااستفراغ احتمال انتقال بیماری به شدت افزایش می یابد.

اسلاید 9: طغیان های بیمارستانی نیز در اثر آلوده شدن سرسوزن و استفاده مجدد یا فرورفتن سوزن آلوده در پوست کارکنان بیمارستان، یاآلوده شدن سایر وسایل تشخیصی درمانی پزشکی به ترشحات بیمار ممکن است رخ دهند.تماس با بدن یا ترشحات فرد فوت شده ناشی از ایبولا، و جابجایی اجساد در بیمارستان یا در زمان تدفین بیماران از جمله راه های دیگر انتقال بیماری می باشند.

اسلاید 10: تا زمانی که ویروس در خون یا سایر ترشحات بدن یک نفر وجود داشته باشند امکان انتقال بیماری وجود دارد. انتقال جنسی بیماری تا 7 هفته بعد از بهبودی نیز مشاهده شده است.از این رو بعد از بهبودی بیمار، آموزش بیمار و همراهان وی در مورد سیر بالینی بیماری بعد از بهبودی و احتمال انتقال بیماری از راه ترشحات تناسلی و رابطه جنسی اهمیت دارد.اشیا آلوده نیز می توانند باعث انتقال بیماری شوند و از این رو برای ضدعفونی وسایل الوده باید برنامه منسجمی در بیمارستان ها وجود داشته و پرسنل مسئول انجام آن تحت آموزش های دقیق و تمرین مکرر قرار گرفته باشند.

اسلاید 11: علایم بالینی بیماری ایبولاClinical Progression of Ebolaبعد از طی شدن دوره کمون 2 تا21 روزهبیمارعموما از سردرد و بدن درد همراه با آن نیز شکایت داردمراحل اولیه بیماری (علائم شبه آنفلوانزا):-احساس ضعف و بی حالی پیشرونده و شدید-گاهی گلودرد یا سرفه خشک-دردمفاصل، درد عضلانی، درد شکم، تهوع، استفراغ بیماری ایبولا معمولاً با یک تب ناگهانی (افزایش درجه حرارت بدن بیش از 38 درجه سانتیگراد)آغاز می شود.

اسلاید 12: مراحل پیشرفته تر بیماریادم مغزی، اختلالات انعقادی، شوک سپتیک و عفونت ثانویه باکتریال درد قفسه، گریز از نور، تورم غدد لنفاوی، التهاب پانکراسدرگیر شدن سیستم عصبی دراین بیماران می تواند به شکل خواب آلودگی، دلیریوم یا کوما خود را نشان بدهد.بیمار از روز 6 تا 12(هفته دوم) سخت ترین روزهای بیماری را تجربه خواهد نمود و در هفته دوم یا جان خود را از دست می دهد و یا بهبودی حاصل می گردد.

اسلاید 13: تظاهرات خونریزی دهندهتظاهرات خونریزی دهنده بیماری اگر بروز یابند معمولا از روز 5-4 بیماری آغاز می شوند و بصورت خونریزی از لثه ها، خونریزی ملتحمه، خونریزی از بینی، - وجود خون در ادرار (هماچوری)، وجود خون در مدفوع (ملنا) استفراغ خونی (هماتمز)، زخم های دهانی، گلودرد، خونریزی واژینال ممکن است دیده شوند.ترومبوسیتوپنی ولکوپنی بعلاوه افزایش آنزیمهای کبد در سایر تب های خونریزی دهنده ویروسی نیز دیده می شود و مشخصه مهمی عمومی برای تب های خونریزی دهنده است، اما همراه بودن با درد شکم، سیر پیشرونده سریع و اسهال بیشتر بدین معنی است که عامل بیماری یک فیلوویروس است.

اسلاید 14: . در هفته دوم بیماری یا بیماری به طرز چشمگیری بهبودی می یابد! و یا اینکه بیمار جان خود را دراثر نارسایی چند ارگان و در وضعیت شوک از دست خواهد داد، و این آخرین مراحل بیماری ایبولا، می تواند با نارسایی کبد، نارسایی کلیه و عدم دفع ادرار، و اختلال انعقادی منتشر داخل عروقی (DIC ) همراه باشند.آخرین مراحل بیماری ایبولا: مرحله نقاهت:بعد از بهبودی، مراحل نقاهت بیماری ایبولا ممکن است طول کشیده و با علائم درد مفاصل، التهاب راجعه کبد، التهاب بیضه، میلیت عرضی یا یوویئیت همراه باشد.

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18: تشخیص آزمایشگاهی در مراحل مختلف بیماری ایبولادر مرحله حاد بیماری ایبولا، گردش ویروس در خون بیماران (ویرمی) دیده می شود اما با بهبود علائم بالینی و همزمان با پیدایش آنتی بادی در خون بیماران، ویرمی نیز از بین می رود. کشت ویروس نیز در مراحل اولیه بیماری مثبت می گرددالایزا (جهت آنتی ژن ویروس یا آنتی بادی های IgG و IgM)تست آنتی بادی ایمونوفلورسنتReal-Time PCRایمونوهیستوشیمی جداسازی ویروس از خون یا بافت ها

اسلاید 19: توصیه هایی برای جمع آوری ، حمل و نقل و انجام روش آزمایشگاهی بررسی نمونه بیماران مشکوک به ایبولا-محافظ کامل صورت یاعینک مخصوص به همراه ماسکی که دهان و بینی را کامل بپوشاند-دستکش-گان غیر قابل نفوذ یا ضد آب-در برخی موقعیت ها تجهیزات محافظت شخصی بیشتراز این مقدار نیز مورد نیاز است-برای جابجایی نمونه ها از لوله های نشکن دارای درب مطمئن باید استفاده گردد و آنرا درون لایه جاذب و پایدار دیگری قرارداد تا جلوی نشت احتمالی آن گرفته شود

اسلاید 20: -ویروس به طور کلی با تست Real-Time PCR 10-3 روز پس از بروز علائم بالینی قابل تشخیص است (اما در برخی ترشحات تا ماه ها باقی می ماند. بهتر است زمانی نمونه ها گرفته شود که بیمار علامتدار مشکوک به ایبولا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کند).-اگر از شروع علائم بیمار، کمتر از 3 روز گذشته باشد، نمونه گیری مجدد برای رد کردنتشخیص ایبولا لازم است.-حداقل حجم 4 میلی لیتر (چهار سی سی) خون کامل که در لوله های جمع آوری پلاستیکی (دارای EDTA یا سیترات) محافظت شده باشد قابلیت ارسال برای تشخیص ایبولا را دارند.-نمونه ها باید در دمای 4 درجه سانتیگراد یا شرایط انجماد نگهداری شوند.-برچسب زنی استاندارد باید برای هر نمونه انجام شود.

اسلاید 21: توصیه های پیشگیری و کنترل عفونت در برخورد با بیمارانبستری مشکوک یا قطعی ایبولا-ذرات تنفسی دارای نقش قابل توجهی در انتقال بیماری ایبولا ندارند، و آنچه اهمیت بسیار ویژه ای دارد تماس با ترشحات و پوستبدن بیماران مبتلا به ایبولا می باشد.-احتیاطات کامل شامل احتیاطات استاندارد ,تماسی و تنفسی(ریزقطرات) می باشد.

اسلاید 22: استفاده از وسائل حفاظت فردی ((PPE-ماسک N95 یا رسپیراتور PAPR-گان یکبار مصرف و غیرقابل نفوذ در برابر مایعات که بلند باشد و حداقل تا نیمه ساق پا برسد و یا استفاده از لباس یکسره بدون کلاه (Coverall)-دستکش معاینه-کاور کفش-پیش بند لاستیکی بلند (Apron)

اسلاید 23:

اسلاید 24:

اسلاید 25: اقدامات بعد از فوت بیمار1- توصیه می شودکه حتما جسد را در کیسه مخصوص اجساد قرار دهند. افراد مسئول انتقال متوفی به داخل کیسه مخصوص باید از ماسک وتجهیزات حفاظت فردی کامل استفاده نماید.2-باز کردن کیسه جسد در سردخانه بیمارستان به منظور مشاهده بدن متوفی مانعی ندارد.3-شستشو و غسل جسد در صورتی که افراد شستشو دهنده از دستکش و لباس آستین بلند استفاده نمایند مانعی ندارد. - استفاده از تجهیزات حفاظت فردی محافظت کننده از صورت در مواقعی که احتمال پاشیده شدن ترشحات بدن مواقعی که احتمال پاشیده شدن ترشحات بدن فرد فوت شده به صورت غسال احتمال برود، توصیه می شود.

اسلاید 26: منابع:راهنمای مراقبت بیماری ایبولا وزارت بهداشت،درمان وآموزش )Guideline Of EBOLA SurveillanceI.R.IRAN;Oct 20141393ویرایش اول - مهر

اسلاید 27: با تشکر از توجه شما

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید