کسب و کاراقتصاد و مالی

بیمه حمل و نقل کالا

صفحه 1:
سور ال الرحمن الرحیم

صفحه 2:
بيمه های کشتی((۱6,۲۱

صفحه 3:
تاريخ نويسان تنها د 5 بيمه بيمه ى در يا يى است. پدیده ها نند : یی مانند زیان همگا: و واه ‎a 0‏ آغاز بیدایش بیمه ل ی محسوب نمود.

صفحه 4:
ey anergy Or ee RELY ‏کشتی ومحموله آن به طور عمدی فدا گرد:‎ ‏مطرح میباشد.‎ 0 ‎Or er te Ss ney‏ 0000 فقط در صورت بازكشت كشتى الزامى ودر غ ۱ eels Senet RR MES) سال ۱۹۹۱ ایجاد قرارداد بیمه دریایی عرفی در قهوه خانه لویدز لندن سال ۱۹۰۷: تدوین قانون بیمه دریایی انگلستان, تدوین شرایط استاندارد پوششهای بیمه باربری توسط انستيتو بيمه كران لندن

صفحه 5:
بیمه در ایران اسناد و مدارك موجود نشان مى دهد امروزى از اوايل قرن 20 به و (اينكستراخ و نمايندكى يو

صفحه 6:
تیهای بیمه های مسئولیت مدنی متصدیان حمل ونقل سينك Ce eel aie ‏متصدیان حمل‎ Cr eed BSC e eon te LT LOUN ET Re SURO Core Y hp) ‏وبراساس‎ سرمایه بیمه شده نامح oes ۱۰ ‏دامنه خطرات‎ Rea ery errant) توح يي 5 532000000

صفحه 7:
بیمه باربری یا بیمه ‎Jao‏ ونقل ‎Pane YS‏ ایست که به موجب آن ابیمه گر" تعهد ‏ | می نماید درازای پرداخت وجوهی که از | "بیمه گذار ۲ دریافت می کند درصورت وقوع بابروز حادثه درجریان حمل ‎NYT‏ ‏نقطه ای به نقطه دیگرخسارت وارده به کالاراطبق شرایط ومندرجات بیمه جبران نموده ویاوجه معینی رابپردازد.

صفحه 8:

صفحه 9:
۳ تقسیم بندی بر اساس نوع

صفحه 10:

صفحه 11:
الف) بيمه‌هاي وارداتي ‎eee erm ced‏ Rr Ed Be Ferenc د) بيمه‌نامه‌هاي ترانزیت (عبوري)

صفحه 12:
0 ca 0 bees nee ey ee rene ere | Feed ‏با توجه به قوانين جارى مملكت ابتياع اين نوع‎ Fe eae ‏لل‎ per eee ay 1c) eareley

صفحه 13:
2 Ce ۳۰

صفحه 14:
Pe fee Ry ee er ed > ae . ‏حمل ميكردند‎

صفحه 15:
و كشور ايران تنها در مسير ‎By em een)‏ ات و

صفحه 16:
۱ ۱/1

صفحه 17:
‎eal ad‏ سا ‎ ‎5205-7 53 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
شرايط عمومى به مجموعه شرايطى كفد یکسان و عام داشته ومعمولا ‎ss‏ 000 ‎eee Bee CS‏ BN Pre eer Gsm BpRPe ars Fr ere Peay Ey) ‏و بیمه گذار انجام پذیرد.‎

صفحه 19:
شرايط خصوصى آن دسته شروطى ‎eee ere‏ 0 دراین چنین شرایطی بیمه 5 اصول اساسى بيمه نامه ودرجهارجوب قانون بيمه و مفا ‎eee ee‏ م ا ل ‎el‏ ل ويا تحديد تعهدات به عمل آورند كه اين كونه توا عنوان شرایط خصوصی در صفحه اول بیمه نامه درج می گردد. ۰

صفحه 20:
7 cae Yi pera eon ale ee ees] per ‏ملصق به بيمه نامه مى كردند. در بيمه‎ 7 8 ‏اا‎ 6 00 r pend) A ARO ۳۱۳ ۲ ‏گاهی اوقات ممکن ات شرایط عمو‎ ‏شرايط بيوست بيمه نامه مغايرت داشته باشد كه درا‎ 11 ‏م ل م ل‎ tee) oe ed 00 ‏ا ا ل ا‎ wrinpe ae 2100 0 ‏ا‎ ped ne ‏اخير بر ساير شروط ارجحيت داشته و بيمه كر و بيمه كذار ملزم به"‎ . ‏رعايت و اجراى آن مى باشد.‎

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:
استثنائات

صفحه 24:
ز با ورشکستگی مالکان. مدیران» 8ات مالى از طرف یکی از أنها. ود بيمه د رکشت »از این آفر مطلع ‎a‏ معله آگاه باشد که این اعسار ‏ا که قرا داد ‎

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:
از زمانی که کالای مورد

صفحه 29:
حمل يا وسيله ديكر در مقصد مندرج در بيمه

صفحه 30:
آز کشتی در بندر نهایی قرار باشد که کالا به مقصد بیمه نامه حمل شود در این |

صفحه 31:
از آراده و اختیار بیمه‌گذار در

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
به کالای مورد بیمه بیمه اتفاق افتاده مطلع بوده و

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
می دهد که ادعای رآرداد بیمه توسط او یا از تداز فيفل ل ورياشده

صفحه 40:

صفحه 41:
Ra oe i گذار برای حمل کالا

صفحه 42:
خطرات تحت يوشش ‎-١‏ اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در ل ل 0 زد( زر

صفحه 43:
SOTA) FINI) (0/1/1)- تخليه كالادر بندر اضطرارى. (الاع- ‎near nD)‏ 55571 غزشه کشتی: 1 (7/1/)- ورود آب درياء درياجه يا رودخانه به كشتى. شناور ل أثيار. بار. (۳/۱)- تلف شدن کلی هر بسته در ده به‌هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور. شناور و ی

صفحه 44:
Fe CeN ey) bere ‏این بیمه‌نامه خسارات همگانی‎ -۲ Tepe ‏پیشگیری از خسارت با در‎ ۳۳ ‏به‌وجود امه ار اا‎ ۰ ‏و تعیین شده باشد. پوشش می‌دهد.‎ مسئوليت مشترك در نصاد ‎aul‏ 0 اسراف 00 .شي زیان ‎en as‏ بیمه گر حق دارد به هزینه خود دفاع از ۰ ۳ ۱۳۳۲

صفحه 45:

صفحه 46:
ات راکه به منظور ز موارد مندرج در پندهای ۳. ۵

صفحه 47:
نحوی 5 3 و ‎Cal = ol‏

صفحه 48:
واقع تعیین کننده ۳ ‎ics‏ ۱ 00

صفحه 49:
يل گردد.

صفحه 50:

صفحه 51:
خریدار است و اجزاء آن عبارتند ی ورود ترخیص کند. ( تحویل کالا در 8 (تحویل ست. (تحویل کالا در

صفحه 52:

صفحه 53:

بیمه حمل ونقل کاال (باربری) محمد حبیبی بیمه های کشتی((h&m بیمه ی مسئولیت مالکان کشتی((P&I بیمه های حمل ونقل کاال(باربری) بیمه های بدنه ی کانتینر  ‏ درمورد تاریخ پیدایش بیمه تحقیقات زیادی صورت گرفته.محققان و تاریخ نویسان تنها در این موضوع اتفاق نطر دارند که قدیمی ترین نوع بیمه بیمه ی در یا یی است. پدیده هایی مانند زیان همگانی یا خسارت مشترک و وام دریایی را می توان سر آغاز پیدایش بیمه محسوب نمود. وقایع شمار بیمه دریایی 8قرن پیش از میالد :مشارکت کلیه صاحبان کاال در جبران خسارت کاالهایی که به منظور دفع خطر مشترک از کشتی ومحموله آن به طور عمدی فدا گردیده بود .این شیوه اساس همان روشی است که امروزه به خسارت همگانی مطرح میباشد. چهار قرن پیش از میالد :ایجاد وام دریایی یعنی وامی تقریبأ معادل ارزش کشتی که مالک آن با وثیقه گذاشتن کشتی نزد وام دهنده و با پرداخت بهره بیشتری از وامهای معمولی دریافت می کرد و بازپرداخت وام بااضافه بهره آن فقط در صورت بازگشت کشتی الزامی ودر غیر اینصورت دریافت کننده از هرگونه پرداختی معاف می گردید. قرن 11میالدی :ایجاد یک نوع بیمه تعاونی دریایی که خسارت ناشی از دزدی دریایی را جبران مینمود. سال :1691ایجاد قرارداد بیمه دریایی عرفی در قهوه خانه لویدز لندن سال :1906تدوین قانون بیمه دریایی انگلستان ،تدوین شرایط استاندارد پوششهای بیمه باربری توسط انستیتو بیمه گران لندن بیمه در ایران اسناد و مدارک موجود نشان می دهد فعالیت در امر بیمه گری به صورت امروزی از اوایل قرن 20به وسیله ی نمایندگی چند شرکت خارجی (اینگستراخ و نمایندگی یورکشایر)شروع شد. تفاوتهای بیمه های مسئولیت مدنی متصدیان حمل ونقل و بیمه های حمل ونقل کاال(باربری) بیمه های مسئولیت متصدیان حمل شرکتها ومؤسسات حمل ونقل بیمه های حمل ونقل کاال(باربری) ن3وع ب33یمه گ3ذار1. صاحبان کاال تجار بازرگانان ،تولید کنندگان 3حت33وش3ش2. س3رمای3ه ت 3پ سرمایه بیمه شده نامحدود است سرمایه بیمه شده محدود است وسقف مشخص دارد. وبراساس کاال می باشد. ارزش دامنه3. خطرات دامنه خطرات محدودمی باشد دامنه خطرات بر اساس نوع پوشش بیمه ای می باشد که در نمایه های بعدی به تفصیل شرح داده می شوند. تعریف بیمه های باربری بیمه باربری یا بیمه حمل ونقل کاال ،بیمه ایست که به موجب آن "بیمه گر" تعهد می نماید درازای پرداخت وجوهی که از "بیمه گذار" دریافت می کند درصورت وقوع یابروز حادثه درجریان حمل کاال از نقطه ای به نقطه دیگرخسارت وارده به کاالراطبق شرایط ومندرجات بیمه جبران نموده ویاوجه معینی رابپردازد. نو سیله حمل عو تقسیم بندی در بیمه های باربری ن و ع پ و ش ش بیم ه ا ی حدو م مل) د (ح ترد ده تقسیم بندی بر اساس نوع وسیله حملدریائی کشتی – موتورلنج-یارج ودبه زمینی کامیون -تریلر _قطار هوائی تقسیم بندی براساس نوع پوشش بیمه ایclause A ALL RISK clause B W.A )with particular average( clause C F.P.A )free from particular average( TOTAL LOSS  الف) بيمه‌هاي وارداتي ب) بيمه‌هاي صادراتي و ترانزيت (عبوري ) ج) بيمه‌هاي داخلي د) بيمه‌نامه‌هاي ترانزيت (عبوري)  كاالهايي كه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي از كشورهاي خارجي خريداري مي‌گردند و به صورت خريدهاي براتي ، 1بدون انتقال ارز،حوالجات و يااز طريق اعتبارات اسنادي انجام مي‌گيرد با توجه به قوانين جاري مملكت ابتياع اين نوع بيمه‌نامه مطابق ماده 70قانون بیمه براي واردكنندگان اجباري مي‌باشد  كاالهايي كه از ايران به مقصد كشورهاي خارجي حمل مي گردندبراساس نوع شرایط فروش(اینکوترمز) نياز به بيمه‌نامه صادراتي دارند.  کاالهایی که در محدوده جغرافیایی کشورجمهور اسالمی ایران حمل میگردند .  مبدأ و مقصد برخي از حمل‌ها در خارج از كشور ايران بوده و كشور ايران تنها در مسير حمل قرار داشته و فقط كاال در محدوده كشور ايران حمل مي‌گردد.  با نگاهی به شرایط موجود در بیمه نامه های باربری ،می توانیم آنها را به سه دسته خاص و کلی به شرح زیر تقسیم بندی نمائیم. شرایط پیوست شرایط عمومی شرایط خصوصی  شرایط عمومی به مجموعه شرایطی گفته می شود که کاربردی یکسان و عام داشته ومعمو ً ال بیمه گران آنها را به صورت چاپی درظهر بیمه نامه درج می نمایند .شرایط عمومی معموال ناظر به احکام آمره قانون بیمه بوده و بیمه گر و بیمه گذار ملزم به رعایت آن می باشند .دربعضی از قسمت ها هم این شرایط شامل توافق نامه های عمومی است که معموال باید بین بیمه گر و بیمه گذار انجام پذیرد.  شرایط خصوصی آن دسته شروطی هستند که طی توافق جداگانه ای در یک موردخاص بین بیمه گران و بیمه گذار توافق میگردد. دراین چنین شرایطی بیمه گر و بیمه گذار می توانند با توجه به اصول اساسی بیمه نامه ودرچهارچوب قانون بیمه و مفاد پیش بینی شده در شرایط عمومی ،شروط خاص دیگری را به منظور گسترش\ ویا تحدید تعهدات به عمل آورند که این گونه توافق ها معموال تحت عنوان شرایط خصوصی در صفحه اول بیمه نامه درج می گردد.  ‏ شرایط پیوست به آن دسته از شرایطی گفته می شود که معموال ملصق به بیمه نامه می گردند .در بیمه نامه باربری معموال شرایط پیوست یک بیمه نامه عبارتنداز ،شرایط پوشش بیمه ای A ،,B Cشرط«عدم تحویل» انستیتوی بیمه گران لندن« ،شرایط جنگ» و«شرایط طبقه بندی انستیتوی بیمه گران لندن» ویا ش\رایط شورش، آشوب و بلوای( )S.R.C.Cانستیتوی بیمه گران لندن می باشد. گاهی اوقات ممکن است که شرایط عمومی با شرایط خصوصی و شرایط پیوست بیمه نامه مغایرت داشته باشد که دراین چنین زمانی بر اساس عرف ،شرایط خصوصی به ترتیب بر شرایط پیوست وشرایط عمومی بیمه نامه حاکمیت دارد ،یعنی چنانچه شرطی مغایر شرایط عمومی ویا شرایط خصوصی پیوست یک بیمه نامه آمده باشد ،توافق اخیر بر سایر شروط ارجحیت داشته و بیمه گر و بیمه گذار ملزم به رعایت و اجرای آن می باشد. .  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شرايط بيمه‌گران كاال مجموعه شرايط ()A خطرات مشمول بيمه خطرات تحت پوشش -۱اين بيمه همه‌خطرهايي را كه منجر به تلف شدن يا آسيب ديدن كاالي مورد بيمه مي شود به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۷ ،۶ ،۵ ،۴راپوشش مي‌دهد.  ‏ خسارت همگاني -۲اين بيمه‌نامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به‌منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي،۵ ،۴ ۷، ۶به‌‌وجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد ،پوشش مي‌دهد. ‏ ‏ ‏ مسئوليت مشترك در تصادم - ۳به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ،بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه به‌عهده مي گيرد .بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ،بيمه گر را آگاه نمايد .در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استثنائات -۴اين بيمه به هيچ وجه شامل خطرات زير نمي‌گردد: ( -)۱/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمه‌گذار ( -)۲/۴نشت و ريزش عادي ،كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كاالي‌ مورد بيمه. ( -)۳/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي كاالي مورد بيمه مشروط بر اينكه بسته بندي يا آماده سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به‌ وسيله بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد (.در موارد مربوط به اين شرط "،بسته بندي " شامل چيدن كاالي مورد بيمه در كانتينر هم هست وكاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نمي‌شوند). ( -)۴/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كاالي ‌مورد بيمه. ( -)۵/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه اي‌كه علت آن تاخير باشد ،حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد(به‌استثناء هزينه هاي قابل پرداخت بر اساس بند .)۲  ‏ ‏ ‏ ( -)۶/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان ،مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها، به شرط اينكه بيمه گذار در هنگام بارگيري كاالي مورد بيمه در كشتي ،از اين امر مطلع بوده يا بايستي طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي مي‌تواند مانع از ادامه عادي سفر گردد .اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است ، اعمال نمي گردد. ( -) ۷/۴تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه اي كه مستقيم يا غير مستقيم به علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سالح‌ يا وسيله‌اي باشد كه با انرژي اتمي‌يا شكست هسته‌اي و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديو اكتيو كاركند. -)۱/۵( -۵اين بيمه به‌هيچ‌وجه تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد: ( -)۱/۱/۵عدم قابليت دريانوردي‌كشتي يا شناور يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كاالي مورد بيمه ،مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كاالي مورد بيمه به وسيله حمل ،بيمه گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد.  ‏ ‏ ( -)۲/۱/۵نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل‌ جهت حمل سالم مورد بيمه ،مشروط بر اينكه بارگيري كاال درون يا برون اين وسائط قبل از شروع اين بيمه نامه انجام شده باشد يا توسط بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و آنها از نامناسب بودن وسائط مذكور در زمان بارگيري كاالي مورد بيمه اطالع داشته باشند. ( -)۲/۵در مواردي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است استثناي بند ۱/۱/۵ اعمال نمي گردد. ( -)۳/۵بيمه گران حق ادعاي نقض تعهدات ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي حمل مورد بيمه را از خود اسقاط مي‌كنند.  ‏ ‏ -۶اين بيمه به هيچ عنوان ،تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه‌هايي را كه علت اصلي آنها يكي از موارد زير باشد جبران نمي‌كند: ( -)۱/۶جنگ ،جنگ داخلي ،انقالب ،شورش ،قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم. ( -)۲/۶توقيف ،ضبط ،مصادره ،تصرف( غير از دزدي دريايي) يا اثرات ناشي از اين امور يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ( -)۳/۶مين ،اژدر و بمبهاي مترو‌كه يا ساير سالحهاي جنگي به جا مانده و متروكه. -۷اين بيمه‌نامه به‌هيچ‌وجه تلف شدن ،آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد: ( -) ۱/۷عمل اعتصاب كنندگان ،جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيريهاي كارگري ،آشوبها يا اغتشاشات داخلي شركت مي كنند. ( -) ۲/۷اعتصاب ،تعطيل محل كار ،درگيريهاي كارگري ،آشوبها و يا اغتشاشات داخلي. ( -)۳/۷هر گونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل به زور يا خشونت بر عليه دولت يا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غير قانوني تشكيل شده باشد. ( -)۴/۷عمل هر شخصي با انگيزه سياسي عقيدتي يا مذهبي  ‏ ‏ ‏ مدت اعتبار بيمه نامه شرط حمل -)۱/۸( -۸مشروط به رعايت بند ، ۱۱اين بيمه از زماني‌كه كاالي مورد بيمه ،انبار يا محل نگهداري مذكور در اين بيمه‌نامه را به‌ منظور بارگيري بدون وقفه بر روي وسيله نقليه يا هر وسيله حمل ديگري براي شروع حمل براي اولين بار ترك مي‌نمايد ،آغاز و در طول جريان عادي حمل ادامه مي‌يابد و در يكي از حاالت زير ،هر كدام زودتر واقع شود ،منقضي مي شود: ( -)۱/۱/۸به مجرد تخليه كامل كاال از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر در انبار يا محل نگهداري نهايي در مقصد مذكور در بيمه‌نامه.  ‏ ‏ ( -)۲/۱/۸به مجرد تخليه كامل كاال از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر به هر انبار يا محل نگهداري ديگر در مقصد مندرج در بيمه نامه يا قبل از آن ،كه بيمه‌گذار يا كاركنان وي براي نگهداري كاال در خارج از مسير حمل يا تقسيم و توزيع كاال در نظر گرفته باشد. ( -)۳/۱/۸هنگامي كه بيمه گذار يا كاركنان او تصميم مي گيرند خارج از مسير عادي حمل از هر يك از وسايل حمل زميني يا ساير وسائل حمل يا كانتينر براي نگهداري كاالي مورد بيمه استفاده كنند. ( -)۴/۱/۸به مجرد انقضاي ۶۰روز از تخليه كامل كاالي مورد بيمه از كشتي در آخرين بندر تخليه.  ‏ ( -)۲/۸هرگاه پس از تخليه كاالي مورد بيمه از كشتي در بندر نهايي تخليه و قبل از انقضاي مدت بيمه نامه قرار باشد كه كاال به مقصد ديگري غير از مقصد تعيين شده در بيمه نامه حمل شود ،در اين صورت بيمه طي مدت مقرر در بند ۱/۱/۸الي ۴/۱/۸به اعتبار خود باقي است ولي با شروع حمل به مقصد ديگر فاقد اعتبار است. ( -)۳/۸اين بيمه (با توجه به موارد خاتمه مذكور در بند ۱/۱/۸الي ۴/۱/۸و مقررات بند ۹مندرج در زير) در صورت تاخير خارج از اختيار بيمه‌گذار ،هر نوع تغيير مسير ،تخليه اجباري ،ارسال مجدد يا انتقال كاال به كشتي ديگر و در جريان هر نوع تغييري كه در سفر دريايي روي داده و ناشي از اختياراتي باشد كه طبق قرارداد باربري به مالكان يا اجاره كنندگان كشتي تفويض شده است ،داراي اعتبار خواهد بود.  خاتمه قرارداد حمل و نقل ‏ -۹هرگاه قرارداد حمل در اثر رويدادي خارج از اراده و اختيار بيمه‌گذار در بندر يا محلي غير از مقصد مذكور در آن قرارداد خاتمه يابد يا حمل كاال به‌نحو ديگري قبل از تحويل كاال در مقصد (به‌شرح مندرج در شرط ۸ فوق) ،خاتمه يابد يا حمل كاال به نحو ديگري قبل از تخليه كاال در مقصد ( به شرح مندرج در شرط ۸فوق ) خاتمه يابد ،اين بيمه نيز منقضي مي‌شود مگر آنكه مراتب فورا" به بيمه‌گر اطالع و ادامه بيمه درخواست شود كه در آن‌صورت در ازاء حق‌بيمه اضافي (درصورت درخواست بيمه‌گر) اين بيمه تا يكي از مهلت‌هاي مقرر در زير به‌قوت خود باقي مي‌ماند:  ( -)۱/۹تا زماني‌كه كاال در چنين بندر يا محلي به‌فروش رسيده و تحويل گردد يا چنانچه توافق خاص ديگري نشده باشد ،تا انقضاء مدت ۶۰روز بعد از ورود كاالي بيمه شده به چنين بندر يا محل ،هر كدام زودتر واقع شود. ‏ ( -)۲/۹اگر كاالي مورد بيمه ظرف همان مدت ۶۰روز (يا هر مدت اضافي ديگري كه توافق شده باشد) به مقصد مذكور در بيمه‌نامه يا هر مقصد ديگري ارسال گردد ،در اين‌صورت بيمه طبق ضوابط مقرر در بند ۸منقضي مي‌شود.  ‏ ‏ تغيير سفر -)۱/۱۰( -۱۰هر گاه پس از شروع اين بيمه مقصد توسط بيمه‌گذار تغيير نمايد ،بقاء اعتبار اين بيمه مشروط است به‌ اينكه بيمه‌گذار مراتب را فورا به بيمه‌گر اعالم كند و شرايط و حق‌بيمه مورد توافق قرار گيرد. چنانچه خسارتي قبل از توافقات رخ دهد تحت پوشش خواهد بود مشروط به اينكه بر مبناي نرخ و شرايط متعارف بازار باشد. ( -)۲/۱۰هر گاه حمل كاالي مورد بيمه طبق شرايط اين بيمه ( مطابق بند )۱/۸آغاز اما كشتي بدون اطالع بيمه گذار يا كاركنان وي به مقصد ديگري حركت كند ،با شروع حمل اين بيمه به قوت خود باقي‌است.  ‏ ‏ ‏ خسارات نفع بيمه اي -)۱/۱۱( -۱۱براي جبران خسارت تحت اين بيمه، بيمه‌گذار بايد هنگام بروز خسارت ،نسبت به كاالي مورد بيمه نفع بيمه اي داشته باشد. ( -)۲/۱۱مشروط به رعايت بند ۱/۱۱فوق ،بيمه‌گذار حق دارد خسارت ناشي از خطر بيمه شده را كه در طول مدت اين بيمه حادث مي‌شود، دريافت دارد ،حتي اگر خسارت قبل از انعقاد قرارداد بيمه اتفاق افتاده باشد مگر آنكه در مورد اخير بيمه‌گذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بيمه‌گر نسبت به آن بي اطالع باشد.  ‏ ‏ هزينه حمل تا مقصد نهايي -۱۲هرگاه در اثر تحقق يكي از خطرات تحت پوشش اين بيمه ،حمل موضوع بيمه در بندر يا محلي به‌غير از مقصد كاالي بيمه شده خاتمه يابد ،بيمه‌گر هرگونه هزينه هاي اضافي كه به‌طور معقول و متعارف براي تخليه ،نگهداري و ارسال مورد بيمه به‌ مقصد توسط بيمه‌گذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود. مقررات اين بند شامل هزينه هاي نجات يا خسارت همگاني نبوده و استثنائات مندرج در بندهاي ۷ ،۶ ،۵ ،۴در مورد آن صادق خواهد بود و نيز شامل هزينه هاي ناشي از تقصير ،غفلت ،ورشكستگي يا قصور در انجام تعهدات مالي بيمه‌گذار يا كاركنان وي نمي‌گردد.  ‏ خسارت كلي فرضي -۱۳درخواست خسارت به‌عنوان خسارت كلي فرضي قابل قبول نيست مگر اينكه بدين لحاظ كه تلف مورد بيمه قطعي و غير قابل اجتناب است و يا هزينه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن به‌مقصد تعيين شده ،از قيمت آن كاال در مقصد بيشتر خواهد بود رها كردن آن معقول و منطقي باشد.  ‏ ‏ ارزش اضافي -)۱/۱۴( -۱۴اگر بيمه‌گذار براي كاالي بيمه شده تحت اين بيمه‌نامه، بيمه ارزش اضافي تحصيل كند ،فرض مي‌شود كه قيمت توافقي كاال تا جمع كل مبلغ بيمه شده تحت اين بيمه‌نامه و كليه بيمه‌نامه هاي ارزش اضافي ،افزايش يافته است و تعهد بيمه‌گر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمه‌نامه با كل مبالغ بيمه شده ،تعيين مي‌شود .در صورت وقوع خسارت،بيمه‌گذار موظف به ارائه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمه‌نامه هاي ديگر به بيمه‌گر مي‌باشد. .  ‏ ‏ ( -)۲/۱۴چنانچه اين بيمه به‌صورت ارزش اضافي باشد ،شرط زير رعايت خواهد شد: فرض مي‌شود كه قيمت توافقي كاال برابر با جمع كل مبلغ بيمه شده تحت بيمه‌نامه اوليه و كليه بيمه‌نامه هاي ارزش اضافي ديگر كه توسط بيمه‌گذار تحصيل شده است ،مي‌باشد .تعهد بيمه‌گر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمه‌نامه با جمع كل مبلغ بيمه شده ،خواهد بود. در صورت وقوع خسارت ،بيمه‌گذار موظف به ارائه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمه‌نامه‌هاي ديگر به بيمه‌گر مي‌باشد  ‏ ‏ ‏ ‏ منافع\ حاصل از بيمه -۱۵اين بيمه ( -)۱/۱۵بيمه گذاري را تحت پوشش قرار مي دهد كه ادعاي خسارت مي‌كند ،اعم از اينكه قرارداد بيمه توسط او يا از سوي او منعقد شده يا بيمه نامه به او منتقل شده باشد. ( -)۲/۱۵به حمل كنندگان كاال و ساير امانت گيران كاالي مورد بيمه تسري نمي يابد و آنان را منتفع نمي كند.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ به حداقل رساندن خسارات وظايف بيمه‌گذار -۱۶بيمه‌گذار ،كاركنان و نمايندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظف‌اند: ( -) ۱/۱۶هرگونه اقدام معقول كه جهت دفع يا به حداقل رساندن چنين خسارتي موثر است را انجام دهند. ( -) ۲/۱۶امكان اقامه دعوي و احقاق حق عليه حمل كنندگان ،تحويل گيرندگان كاال يا هر شخص ثالث را كام ً ال حفظ كنند. در مقابل ،بيمه‌گر عالوه بر ساير خسارات قابل پرداخت تحت اين بيمه‌نامه، هزينه هاي متناسب و معقولي كه بيمه‌گذار جهت انجام اين وظايف متحمل شده است را جبران مي‌نمايد.  ‏ عدم اسقاط حق -۱۷اقداماتي كه توسط بيمه‌گذار و يا بيمه‌گر به‌منظور نجات ،حفظ يا مرمت و بازيافتن مورد بيمه به‌عمل مي‌آيد ،نبايد به‌عنوان اسقاط حق يا قبول ترك مالكيت يا به‌عنوان هرگونه خدشه در حقوق هر يك از طرفين محسوب گردد. ‏ ‏ ‏ اجتناب از تاخير -۱۸از جمله شرايط اين بيمه اين است كه اقدامات بيمه‌گذار براي حمل كاال در تمام موارد تا حدي كه دركنترل وي مي‌باشد ،بايد با سرعت معقول و به‌نحو متعارف انجام گيرد. ‏ ‏ ‏ ‏ قانون و عرف -۱۹اين بيمه تابع قانون بيمه و عرف كشور ايران است. تذكر :بيمه‌گذار موظف است در صورت تقاضاي تمديد براي اين بيمه نامه مطابق بند ۹و يا اطالع از تغيير مقصد مطابق بند ۱۰فورا بيمه گر را مطلع كند .شرط استفاده از چنين پوششي انجام اين تعهد مي باشد.  ‏ ‏ ‏ ‏ خطرات تحت پوشش -۱اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده‌ در بندهاي ۷ ،۶ ،۵ ،۴را پوشش مي‌دهد. ( -)۱/۱تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد: (.-)۱/۱/۱آتش سوزي يا انفجار (۲/۱/۱ .به‌گل نشستن ،زمينگير شدن و برخورد با كف دريا ،غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور )-  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ (. -)۳/۱/۱واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني (۴/۱/۱ تصادم يا برخورد كشتي ،شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آ )- .ب ( -)۵/۱/۱تخليه كاال در بندر اضطراري. (-)۶/۱/۱زلزله ،آتشفشان يا صاعقه ( -) ۲/۱تلف شدن يا آسيب ديدن كاالي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد: ( -)۱/۲/۱فداكردن كاال در جريان خسارت عمومي. ( -) ۲/۲/۱به دريا انداختن كاال جهت سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كاال از روي عرشه كشتي. ( -) ۳/۲/۱ورود آب دريا ،درياچه يا رودخانه به كشتي ،شناور ،محفظه كاال ،كانتينريا محل انبار. ( -) ۳/۱تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته به‌علت افتادن به‌هنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور.  ‏ خسارت همگاني -۲اين بيمه‌نامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به‌منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي،۵ ،۴ ۷، ۶به‌‌وجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد ،پوشش مي‌دهد. ‏ ‏ ‏ مسئوليت مشترك در تصادم -۳به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ،بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه به‌عهده مي گيرد .بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ،بيمه گر را آگاه نمايد .در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خطرات مشمول بيمه خطرات تحت پوشش -۱اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۷ ،۶ ،۵ ،۴را پوشش مي‌دهد. ( -)۱/۱تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد: ( -)۱/۱/۱آتش سوزي يا انفجار. ( -)۲/۱/۱به‌گل نشستن ،زمينگير شدن و برخورد با كف دريا ،غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور. ( -) ۳/۱/۱واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني. ( -) ۴/۱/۱تصادم يا برخورد كشتي ،شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب. ( -)۵/۱/۱تخليه كاال در بندر اضطراري. ( -) ۲/۱تلف شدن يا آسيب ديدن كاالي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد: ( -)۱/۲/۱فداكردن كاال در جريان خسارت عمومي. ( -)۲/۲/۱به دريا انداختن كاال جهت سبك سازي كشتي.  ‏ ‏ ‏ خسارت همگاني -۲اين بيمه‌نامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به‌منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي،۵ ،۴ ۷، ۶به‌‌وجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد ،پوشش مي‌دهد. مسئوليت مشترك در تصادم -۳به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ،بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه به‌عهده مي گيرد .بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ،بيمه گر را آگاه نمايد .در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.  مقدمه : ‏ زنجیره کارهای اجرائی در بازرگانی خارجی در برگیرنده امور مختلف و متفاوت و در عین حال به هم پیوسته ای است که مدیران بازرگانی خارجی و تجار و کلیه اشخاص و شرکتهائی که به نحوی با واردات و صادرات کاال سر و کار دارند لزوماً از وقوف و کاربرد آن بی نیاز نمی باشند و بالطبع آگاهی از اطالعات مورد نیاز در بازرگانی خارجی برای نامبردگان از ضروریات امر می باشد.  ‏ در دهه 1930میالدی اتاق بازرگانی بین المللی ( )ICCمطالعاتی را در زمینه تفسیر اصطالحات تجاری به عمل آورد و مقرراتی را برای تفسیر یکنواخت اصطالحات بازرگانی بین المللی در سال 1936برقرار نمود که به اینکوترمز معروف گشت. اینکوترمز که در برگیرنده اصطالحات بازرگانی بین المللی است در واقع تعیین کننده ضوابط بین خریدار و فروشنده در معامالت تجاری است که آخرین آن اینکوترمز 2010می باشد که منتشر گردیده است.  ‏ ‏ ‏ ‏ گروه : Eدر این گروه فقط از یک واژه EXWبه معنی تحویل کاال در نقطه عزیمت استفاده شده است( .نقطه عزیمت ممکن است محل کار ،محل انبار ،کارخانه ،مزرعه و یا هر نقطه دیگری باشد که توافق شده است ).فروشنده کاری نمی کند مگر واگذاری کا ال در محل تعیین شده به خریدار. گروه : Fکه دارای سه واژه می باشد : * : FASکاال در کنار کشتی و روی اسکله در بندر بارگیری (مبداء) تحویل می گردد. * : FOBکاال لزوماً باید روی عرشه کشتی و در مبداء تحویل گردد. * : FCAکاال به شرکت حمل در نقطه یا محل تعیین شده تحویل گردد.  ‏ ‏ ‏ ‏ گروه : Cکه در این گروه فروشنده مسئولیت انعقاد قرارداد حمل و پرداخت کرایه حمل کا ال تا مقصد را بعهده دارد و شامل اجزاء زیر است : * : CFRفروشنده مسئولیت پرداخت کرایه حمل تا بندر تعیین شده در مقصد را قبول می کند. * : CPTتحویل کاال با کرایه و یا هر نوع وسیله نقلیه تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود. * : CIFفروشنده عالوه بر کرایه حمل ،مسئولیت انعقاد قراداد بیمه و پرداخت هزینه آن تا محل تعیین شده در مقصد را نیز عهده دار می شود. * : CIPتحویل کاال با کرایه حمل و بیمه بدون کشتی و تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ گروه : Dدر این گروه فروشنده بیشترین مسئولیت را در معامله به عهده دارد در حالی که کمترین مسئولیت متوجه خریدار است و اجزاء آن عبارتند از : * : DESخریدار باید کاال را برای ورود ترخیص کند ( .تحویل کاال در عرشه کشتی و در مقصد ) * : DEQترخیص کاال در گمرک مقصد بعهده خریدار است ( .تحویل کاال در اسکله و در مقصد) * : DAFترخیص کاال برای ورود بعهده فروشنده است( .تحویل کاال در مرز تعیین شده ) * : DDUتحویل کاال در محل تعیین شده در مقصد بدون ترخیص و بدون پرداخت حقوق گمرکی آن * : DDPترخیص کاال برای ورود بعهده فروشنده می باشد( .تحویل کاال در انبار خریدار یا گمرک مقصد و پرداخت تمام حقوق و عوارض مربوطه) بانکها اتاقهای بازرگانی استان شهرک های صنعتی شرکتهای حمل و نقل بین المللی صرافی ها تشکل های صادراتی مبادی ورودی وخروجی کاالی کشور شرکت ها حمل ونقل هوائی شرکت ها حمل ونقل دریائی ‏AIR LINE

62,000 تومان