بیمه حمل و نقل کالا
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم بیمه حمل ونقل کالا (باربری)محمد حبیبی
اسلاید 2: بیمه های دریاییبیمه های کشتی((h&mبیمه های حمل ونقل کالا(باربری)بیمه های بدنه ی کانتینربیمه ی مسئولیت مالکان کشتی((P&I
اسلاید 3: تاریخچه بیمه های باربری و تفاوت این رشته با بیمه ی متصدیان حمل درمورد تاریخ پیدایش بیمه تحقیقات زیادی صورت گرفته.محققان و تاریخ نویسان تنها در این موضوع اتفاق نطر دارند که قدیمی ترین نوع بیمه بیمه ی در یا یی است.پدیده هایی مانند زیان همگانی یا خسارت مشترک و وام دریایی را می توان سر آغاز پیدایش بیمه محسوب نمود.
اسلاید 4: وقایع شمار بیمه دریایی8 قرن پیش از میلاد: مشارکت کلیه صاحبان کالا در جبران خسارت کالاهایی که به منظور دفع خطر مشترک از کشتی ومحموله آن به طور عمدی فدا گردیده بود. این شیوه اساس همان روشی است که امروزه به خسارت همگانی مطرح میباشد.چهار قرن پیش از میلاد: ایجاد وام دریایی یعنی وامی تقریبأ معادل ارزش کشتی که مالک آن با وثیقه گذاشتن کشتی نزد وام دهنده و با پرداخت بهره بیشتری از وامهای معمولی دریافت می کرد و بازپرداخت وام بااضافه بهره آن فقط در صورت بازگشت کشتی الزامی ودر غیر اینصورت دریافت کننده از هرگونه پرداختی معاف می گردید. قرن 11 میلادی: ایجاد یک نوع بیمه تعاونی دریایی که خسارت ناشی از دزدی دریایی را جبران مینمود.سال 1691: ایجاد قرارداد بیمه دریایی عرفی در قهوه خانه لویدز لندنسال 1906: تدوین قانون بیمه دریایی انگلستان، تدوین شرایط استاندارد پوششهای بیمه باربری توسط انستیتو بیمه گران لندن
اسلاید 5: بیمه در ایراناسناد و مدارک موجود نشان می دهد فعالیت در امر بیمه گری به صورت امروزی از اوایل قرن 20 به وسیله ی نمایندگی چند شرکت خارجی (اینگستراخ و نمایندگی یورکشایر)شروع شد.
اسلاید 6: تفاوتهای بیمه های مسئولیت مدنی متصدیان حمل ونقل و بیمه های حمل ونقل کالا(باربری) بیمه های مسئولیت متصدیان حملبیمه های حمل ونقل کالا(باربری)شرکتها ومؤسسات حمل ونقل صاحبان کالا تجار بازرگانان ،تولید کنندگان1.نوع بیمه گذار2.سرمایه تحت پوششسرمایه بیمه شده محدود است وسقف مشخص دارد. سرمایه بیمه شده نامحدود است وبراساس ارزش کالا می باشد.3.دامنه خطراتدامنه خطرات محدودمی باشد دامنه خطرات بر اساس نوع پوشش بیمه ای می باشد که در نمایه های بعدی به تفصیل شرح داده می شوند.
اسلاید 7: تعریف بیمه های باربری بیمه باربری یا بیمه حمل ونقل کالا، بیمه ایست که به موجب آن بیمه گر تعهد می نماید درازای پرداخت وجوهی که از بیمه گذار دریافت می کند درصورت وقوع یابروز حادثه درجریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگرخسارت وارده به کالاراطبق شرایط ومندرجات بیمه جبران نموده ویاوجه معینی رابپردازد.
اسلاید 8: تقسیم بندی در بیمه های باربرینوع وسیله حملنوع پوشش بیمه ایمحدوده تردد (حمل)
اسلاید 9: -تقسیم بندی بر اساس نوع وسیله حملدریائیکشتی – موتورلنج-یارج ودبه زمینیکامیون - تریلر _قطارهوائی
اسلاید 10: -تقسیم بندی براساس نوع پوشش بیمه ایclause AALL RISKclause CF.P.A(free from particular average)TOTAL LOSSclause BW.A(with particular average)
اسلاید 11: الف) بيمههاي وارداتي ب) بيمههاي صادراتي و ترانزيت (عبوري ) ج) بيمههاي داخليتقسیم بندی براساس محدوده جغرافیائی:د) بيمهنامههاي ترانزيت (عبوري)
اسلاید 12: كالاهايي كه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي از كشورهاي خارجي خريداري ميگردند و به صورت خريدهاي براتي1 ، بدون انتقال ارز،حوالجات و يااز طريق اعتبارات اسنادي انجام ميگيرد با توجه به قوانين جاري مملكت ابتياع اين نوع بيمهنامه مطابق ماده 70قانون بیمه براي واردكنندگان اجباري ميباشدبيمههاي وارداتي
اسلاید 13: كالاهايي كه از ايران به مقصد كشورهاي خارجي حمل مي گردندبراساس نوع شرایط فروش(اینکوترمز) نياز به بيمهنامه صادراتي دارند.بيمههاي صادراتي
اسلاید 14: کالاهایی که در محدوده جغرافیایی کشورجمهور اسلامی ایران حمل میگردند .بیمه های داخلی :
اسلاید 15: مبدأ و مقصد برخي از حملها در خارج از كشور ايران بوده و كشور ايران تنها در مسير حمل قرار داشته و فقط كالا در محدوده كشور ايران حمل ميگردد. بيمهنامههاي ترانزيت (عبوري(
اسلاید 16: با نگاهی به شرایط موجود در بیمه نامه های باربری، می توانیم آنها را به سه دسته خاص و کلی به شرح زیر تقسیم بندی نمائیم.شروط بیمه نامه:شرایط عمومیشرایط پیوستشرایط خصوصی
اسلاید 17: شرایط عمومی
اسلاید 18: شرایط عمومی به مجموعه شرایطی گفته می شود که کاربردی یکسان و عام داشته ومعمولاً بیمه گران آنها را به صورت چاپی درظهر بیمه نامه درج می نمایند. شرایط عمومی معمولا ناظر به احکام آمره قانون بیمه بوده و بیمه گر و بیمه گذار ملزم به رعایت آن می باشند. دربعضی از قسمت ها هم این شرایط شامل توافق نامه های عمومی است که معمولا باید بین بیمه گر و بیمه گذار انجام پذیرد. الف- شرایط عمومی
اسلاید 19: شرایط خصوصی آن دسته شروطی هستند که طی توافق جداگانه ای در یک موردخاص بین بیمه گران و بیمه گذار توافق میگردد. دراین چنین شرایطی بیمه گر و بیمه گذار می توانند با توجه به اصول اساسی بیمه نامه ودرچهارچوب قانون بیمه و مفاد پیش بینی شده در شرایط عمومی، شروط خاص دیگری را به منظور گسترش ویا تحدید تعهدات به عمل آورند که این گونه توافق ها معمولا تحت عنوان شرایط خصوصی در صفحه اول بیمه نامه درج می گردد.ب- شرایط خصوصی
اسلاید 20: شرایط پیوست به آن دسته از شرایطی گفته می شود که معمولا ملصق به بیمه نامه می گردند. در بیمه نامه باربری معمولا شرایط پیوست یک بیمه نامه عبارتنداز، شرایط پوشش بیمه ای A ،,B C شرط«عدم تحویل» انستیتوی بیمه گران لندن، «شرایط جنگ» و«شرایط طبقه بندی انستیتوی بیمه گران لندن» ویا شرایط شورش، آشوب و بلوای(S.R.C.C) انستیتوی بیمه گران لندن می باشد. گاهی اوقات ممکن است که شرایط عمومی با شرایط خصوصی و شرایط پیوست بیمه نامه مغایرت داشته باشد که دراین چنین زمانی بر اساس عرف، شرایط خصوصی به ترتیب بر شرایط پیوست وشرایط عمومی بیمه نامه حاکمیت دارد، یعنی چنانچه شرطی مغایر شرایط عمومی ویا شرایط خصوصی پیوست یک بیمه نامه آمده باشد، توافق اخیر بر سایر شروط ارجحیت داشته و بیمه گر و بیمه گذار ملزم به رعایت و اجرای آن می باشد. .ج -شرایط پیوست
اسلاید 21: شرايط بيمهگران كالامجموعه شرايط (A)خطرات مشمول بيمهخطرات تحت پوشش ۱- اين بيمه همه خطرهايي را كه منجر به تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه مي شود به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ راپوشش ميدهد. بررسی کلوز های بیمه ای
اسلاید 22: ادامه...خسارت همگاني ۲- اين بيمهنامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي۴، ۵، ۶ ،۷ بهوجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد، پوشش ميدهد. مسئوليت مشترك در تصادم۳- به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ، بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه بهعهده مي گيرد . بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ، بيمه گر را آگاه نمايد . در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.
اسلاید 23: استثنائات۴- اين بيمه به هيچ وجه شامل خطرات زير نميگردد:(۱/۴)- تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمهگذار(۲/۴)- نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي مورد بيمه.(۳/۴)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي كالاي مورد بيمه مشروط بر اينكه بسته بندي يا آماده سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به وسيله بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد.( در موارد مربوط به اين شرط ، بسته بندي شامل چيدن كالاي مورد بيمه در كانتينر هم هست وكاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نميشوند).(۴/۴)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي مورد بيمه.(۵/۴)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ايكه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد(بهاستثناء هزينه هاي قابل پرداخت بر اساس بند ۲).
اسلاید 24: ادامه...(۶/۴)- تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها، به شرط اينكه بيمه گذار در هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه در كشتي ، از اين امر مطلع بوده يا بايستي طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي ميتواند مانع از ادامه عادي سفر گردد. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است ، اعمال نمي گردد.(۷/۴)- تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي كه مستقيم يا غير مستقيم به علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح يا وسيلهاي باشد كه با انرژي اتمي يا شكست هستهاي و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديو اكتيو كاركند.۵- (۱/۵)- اين بيمه بههيچ وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نميدهد:(۱/۱/۵)- عدم قابليت دريانورديكشتي يا شناور يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالاي مورد بيمه ، مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه به وسيله حمل ، بيمه گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد.
اسلاید 25: ادامه...(۲/۱/۵)- نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل جهت حمل سالم مورد بيمه، مشروط بر اينكه بارگيري كالا درون يا برون اين وسائط قبل از شروع اين بيمه نامه انجام شده باشد يا توسط بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و آنها از نامناسب بودن وسائط مذكور در زمان بارگيري كالاي مورد بيمه اطلاع داشته باشند.(۲/۵)- در مواردي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است استثناي بند ۱/۱/۵ اعمال نمي گردد.(۳/۵)- بيمه گران حق ادعاي نقض تعهدات ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي حمل مورد بيمه را از خود اسقاط ميكنند.
اسلاید 26: ۶- اين بيمه به هيچ عنوان ،تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينههايي را كه علت اصلي آنها يكي از موارد زير باشد جبران نميكند: (۱/۶)- جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم.(۲/۶)- توقيف، ضبط، مصادره، تصرف( غير از دزدي دريايي) يا اثرات ناشي از اين امور يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها.
اسلاید 27: ادامه...(۳/۶)- مين، اژدر و بمبهاي متروكه يا ساير سلاحهاي جنگي به جا مانده و متروكه.۷- اين بيمهنامه بههيچوجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نميدهد:(۱/۷)- عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيريهاي كارگري، آشوبها يا اغتشاشات داخلي شركت مي كنند.(۲/۷)- اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيريهاي كارگري، آشوبها و يا اغتشاشات داخلي.(۳/۷)- هر گونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل به زور يا خشونت بر عليه دولت يا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غير قانوني تشكيل شده باشد.(۴/۷)- عمل هر شخصي با انگيزه سياسي عقيدتي يا مذهبي
اسلاید 28: مدت اعتبار بيمه نامهشرط حمل۸- (۱/۸)- مشروط به رعايت بند ۱۱ ، اين بيمه از زمانيكه كالاي مورد بيمه، انبار يا محل نگهداري مذكور در اين بيمهنامه را به منظور بارگيري بدون وقفه بر روي وسيله نقليه يا هر وسيله حمل ديگري براي شروع حمل براي اولين بار ترك مينمايد، آغاز و در طول جريان عادي حمل ادامه مييابد و در يكي از حالات زير، هر كدام زودتر واقع شود، منقضي مي شود:(۱/۱/۸)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر در انبار يا محل نگهداري نهايي در مقصد مذكور در بيمهنامه.
اسلاید 29: ادامه...(۲/۱/۸)- به مجرد تخليه كامل كالا از وسيله حمل يا وسيله نقليه ديگر به هر انبار يا محل نگهداري ديگر در مقصد مندرج در بيمه نامه يا قبل از آن ، كه بيمهگذار يا كاركنان وي براي نگهداري كالا در خارج از مسير حمل يا تقسيم و توزيع كالا در نظر گرفته باشد.(۳/۱/۸)- هنگامي كه بيمه گذار يا كاركنان او تصميم مي گيرند خارج از مسير عادي حمل از هر يك از وسايل حمل زميني يا ساير وسائل حمل يا كانتينر براي نگهداري كالاي مورد بيمه استفاده كنند.(۴/۱/۸)- به مجرد انقضاي ۶۰ روز از تخليه كامل كالاي مورد بيمه از كشتي در آخرين بندر تخليه.
اسلاید 30: ادامه...(۲/۸)- هرگاه پس از تخليه كالاي مورد بيمه از كشتي در بندر نهايي تخليه و قبل از انقضاي مدت بيمه نامه قرار باشد كه كالا به مقصد ديگري غير از مقصد تعيين شده در بيمه نامه حمل شود، در اين صورت بيمه طي مدت مقرر در بند ۱/۱/۸ الي ۴/۱/۸ به اعتبار خود باقي است ولي با شروع حمل به مقصد ديگر فاقد اعتبار است.(۳/۸)- اين بيمه (با توجه به موارد خاتمه مذكور در بند ۱/۱/۸ الي ۴/۱/۸ و مقررات بند ۹ مندرج در زير) در صورت تاخير خارج از اختيار بيمهگذار، هر نوع تغيير مسير، تخليه اجباري، ارسال مجدد يا انتقال كالا به كشتي ديگر و در جريان هر نوع تغييري كه در سفر دريايي روي داده و ناشي از اختياراتي باشد كه طبق قرارداد باربري به مالكان يا اجاره كنندگان كشتي تفويض شده است، داراي اعتبار خواهد بود.
اسلاید 31: خاتمه قرارداد حمل و نقل ۹- هرگاه قرارداد حمل در اثر رويدادي خارج از اراده و اختيار بيمهگذار در بندر يا محلي غير از مقصد مذكور در آن قرارداد خاتمه يابد يا حمل كالا بهنحو ديگري قبل از تحويل كالا در مقصد (بهشرح مندرج در شرط ۸ فوق)، خاتمه يابد يا حمل كالا به نحو ديگري قبل از تخليه كالا در مقصد ( به شرح مندرج در شرط ۸ فوق ) خاتمه يابد ، اين بيمه نيز منقضي ميشود مگر آنكه مراتب فورا به بيمهگر اطلاع و ادامه بيمه درخواست شود كه در آنصورت در ازاء حقبيمه اضافي (درصورت درخواست بيمهگر) اين بيمه تا يكي از مهلتهاي مقرر در زير به قوت خود باقي ميماند:
اسلاید 32: ادامه...(۱/۹)- تا زمانيكه كالا در چنين بندر يا محلي بهفروش رسيده و تحويل گردد يا چنانچه توافق خاص ديگري نشده باشد، تا انقضاء مدت ۶۰ روز بعد از ورود كالاي بيمه شده به چنين بندر يا محل، هر كدام زودتر واقع شود.(۲/۹)- اگر كالاي مورد بيمه ظرف همان مدت ۶۰ روز (يا هر مدت اضافي ديگري كه توافق شده باشد) به مقصد مذكور در بيمهنامه يا هر مقصد ديگري ارسال گردد، در اينصورت بيمه طبق ضوابط مقرر در بند ۸ منقضي ميشود.
اسلاید 33: تغيير سفر۱۰- (۱/۱۰)- هر گاه پس از شروع اين بيمه مقصد توسط بيمهگذار تغيير نمايد، بقاء اعتبار اين بيمه مشروط است به اينكه بيمهگذار مراتب را فورا به بيمهگر اعلام كند و شرايط و حقبيمه مورد توافق قرار گيرد. چنانچه خسارتي قبل از توافقات رخ دهد تحت پوشش خواهد بود مشروط به اينكه بر مبناي نرخ و شرايط متعارف بازار باشد.(۲/۱۰)- هر گاه حمل كالاي مورد بيمه طبق شرايط اين بيمه ( مطابق بند ۱/۸) آغاز اما كشتي بدون اطلاع بيمه گذار يا كاركنان وي به مقصد ديگري حركت كند ، با شروع حمل اين بيمه به قوت خود باقياست.
اسلاید 34: خساراتنفع بيمه اي ۱۱- (۱/۱۱)- براي جبران خسارت تحت اين بيمه، بيمهگذار بايد هنگام بروز خسارت، نسبت به كالاي مورد بيمه نفع بيمه اي داشته باشد.(۲/۱۱)- مشروط به رعايت بند ۱/۱۱ فوق، بيمهگذار حق دارد خسارت ناشي از خطر بيمه شده را كه در طول مدت اين بيمه حادث ميشود، دريافت دارد، حتي اگر خسارت قبل از انعقاد قرارداد بيمه اتفاق افتاده باشد مگر آنكه در مورد اخير بيمهگذار از وقوع خسارت مطلع بوده و بيمهگر نسبت به آن بي اطلاع باشد.
اسلاید 35: هزينه حمل تا مقصد نهايي۱۲- هرگاه در اثر تحقق يكي از خطرات تحت پوشش اين بيمه، حمل موضوع بيمه در بندر يا محلي بهغير از مقصد كالاي بيمه شده خاتمه يابد، بيمهگر هرگونه هزينه هاي اضافي كه بهطور معقول و متعارف براي تخليه، نگهداري و ارسال مورد بيمه به مقصد توسط بيمهگذار تحمل شده است را جبران خواهد نمود.مقررات اين بند شامل هزينه هاي نجات يا خسارت همگاني نبوده و استثنائات مندرج در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ در مورد آن صادق خواهد بود و نيز شامل هزينه هاي ناشي از تقصير، غفلت، ورشكستگي يا قصور در انجام تعهدات مالي بيمهگذار يا كاركنان وي نميگردد.
اسلاید 36: خسارت كلي فرضي ۱۳- درخواست خسارت بهعنوان خسارت كلي فرضي قابل قبول نيست مگر اينكه بدين لحاظ كه تلف مورد بيمه قطعي و غير قابل اجتناب است و يا هزينه نجات، مرمت و ارسال مجدد آن بهمقصد تعيين شده، از قيمت آن كالا در مقصد بيشتر خواهد بود رها كردن آن معقول و منطقي باشد.
اسلاید 37: ارزش اضافي ۱۴- (۱/۱۴)- اگر بيمهگذار براي كالاي بيمه شده تحت اين بيمهنامه، بيمه ارزش اضافي تحصيل كند، فرض ميشود كه قيمت توافقي كالا تا جمع كل مبلغ بيمه شده تحت اين بيمهنامه و كليه بيمهنامه هاي ارزش اضافي، افزايش يافته است و تعهد بيمهگر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمهنامه با كل مبالغ بيمه شده، تعيين ميشود. در صورت وقوع خسارت،بيمهگذار موظف به ارائه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمهنامه هاي ديگر به بيمهگر ميباشد..
اسلاید 38: ادامه...(۲/۱۴)- چنانچه اين بيمه بهصورت ارزش اضافي باشد، شرط زير رعايت خواهد شد:فرض ميشود كه قيمت توافقي كالا برابر با جمع كل مبلغ بيمه شده تحت بيمهنامه اوليه و كليه بيمهنامه هاي ارزش اضافي ديگر كه توسط بيمهگذار تحصيل شده است، ميباشد .تعهد بيمهگر با توجه به نسبت مبلغ بيمه شده اين بيمهنامه با جمع كل مبلغ بيمه شده، خواهد بود.در صورت وقوع خسارت ،بيمهگذار موظف به ارائه مدارك مربوط به مبالغ بيمه شده تحت كليه بيمهنامههاي ديگر به بيمهگر ميباشد
اسلاید 39: منافع حاصل از بيمه۱۵- اين بيمه(۱/۱۵)- بيمه گذاري را تحت پوشش قرار مي دهد كه ادعاي خسارت ميكند ، اعم از اينكه قرارداد بيمه توسط او يا از سوي او منعقد شده يا بيمه نامه به او منتقل شده باشد. (۲/۱۵)- به حمل كنندگان كالا و ساير امانت گيران كالاي مورد بيمه تسري نمي يابد و آنان را منتفع نمي كند.
اسلاید 40: ادامه...به حداقل رساندن خساراتوظايف بيمهگذار۱۶- بيمهگذار، كاركنان و نمايندگان او در مورد خسارت قابل جبران موظفاند:(۱/۱۶)- هرگونه اقدام معقول كه جهت دفع يا به حداقل رساندن چنين خسارتي موثر است را انجام دهند.(۲/۱۶)- امكان اقامه دعوي و احقاق حق عليه حمل كنندگان، تحويل گيرندگان كالا يا هر شخص ثالث را كاملاً حفظ كنند.در مقابل، بيمهگر علاوه بر ساير خسارات قابل پرداخت تحت اين بيمهنامه، هزينه هاي متناسب و معقولي كه بيمهگذار جهت انجام اين وظايف متحمل شده است را جبران مينمايد.
اسلاید 41: عدم اسقاط حق ۱۷- اقداماتي كه توسط بيمهگذار و يا بيمهگر بهمنظور نجات، حفظ يا مرمت و بازيافتن مورد بيمه بهعمل ميآيد، نبايد بهعنوان اسقاط حق يا قبول ترك مالكيت يا بهعنوان هرگونه خدشه در حقوق هر يك از طرفين محسوب گردد. اجتناب از تاخير۱۸- از جمله شرايط اين بيمه اين است كه اقدامات بيمهگذار براي حمل كالا در تمام موارد تا حدي كه دركنترل وي ميباشد، بايد با سرعت معقول و بهنحو متعارف انجام گيرد. قانون و عرف ۱۹- اين بيمه تابع قانون بيمه و عرف كشور ايران است.تذكر: بيمهگذار موظف است در صورت تقاضاي تمديد براي اين بيمه نامه مطابق بند ۹ و يا اطلاع از تغيير مقصد مطابق بند ۱۰ فورا بيمه گر را مطلع كند. شرط استفاده از چنين پوششي انجام اين تعهد مي باشد.
اسلاید 42: خطرات تحت پوشش ۱- اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش ميدهد.(۱/۱)- تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد:(۱/۱/۱)- آتش سوزي يا انفجار.(۲/۱/۱)- بهگل نشستن ، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.شرايط بيمهگران كالا مجموعه شرايط (B)
اسلاید 43: ادامه...(۳/۱/۱)- واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.(۴/۱/۱)- تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب.(۵/۱/۱)- تخليه كالا در بندر اضطراري.(۶/۱/۱)-زلزله، آتشفشان يا صاعقه(۲/۱)- تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد:(۱/۲/۱)- فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.(۲/۲/۱)- به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي.(۳/۲/۱)- ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا، كانتينريا محل انبار.(۳/۱)- تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته بهعلت افتادن بههنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور.
اسلاید 44: خسارت همگاني ۲- اين بيمهنامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي۴، ۵، ۶ ،۷ بهوجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد، پوشش ميدهد. مسئوليت مشترك در تصادم۳- به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ، بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه بهعهده مي گيرد . بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ، بيمه گر را آگاه نمايد . در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.
اسلاید 45: خطرات مشمول بيمهخطرات تحت پوشش ۱- اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش ميدهد.(۱/۱)- تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد:(۱/۱/۱)- آتش سوزي يا انفجار.(۲/۱/۱)- بهگل نشستن ، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور.(۳/۱/۱)- واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني.(۴/۱/۱)- تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب.(۵/۱/۱)- تخليه كالا در بندر اضطراري.(۲/۱)- تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد:(۱/۲/۱)- فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي.(۲/۲/۱)- به دريا انداختن كالا جهت سبك سازي كشتي.شرايط بيمهگران كالا مجموعه شرايط (C)
اسلاید 46: ادامه...خسارت همگاني ۲- اين بيمهنامه خسارات همگاني و هزينه هاي نجات راكه به منظور پيشگيري از خسارت يا در ارتباط با آن به جز موارد مندرج در بندهاي۴، ۵، ۶ ،۷ بهوجود آمده و طبق قرارداد حمل و يا قانون و عرف حاكم بر آن محاسبه و تعيين شده باشد، پوشش ميدهد.مسئوليت مشترك در تصادم۳- به موجب شرط مندرج در قرارداد حمل در خصوص مسئوليت مشترك دو كشتي در تصادم ، بيمه گر جبران اين زيان را در قبال خطرات مورد تعهد در اين بيمه بهعهده مي گيرد . بيمه گذار تقبل مي نمايد كه هر گاه حمل كننده بر اساس شرط مذكور مطالبه زيان كند ، بيمه گر را آگاه نمايد . در اين صورت بيمه گر حق دارد به هزينه خود دفاع از بيمه گذار را در دعوي به عهده گيرد.
اسلاید 47: مقدمه : زنجیره کارهای اجرائی در بازرگانی خارجی در برگیرنده امور مختلف و متفاوت و در عین حال به هم پیوسته ای است که مدیران بازرگانی خارجی و تجار و کلیه اشخاص و شرکتهائی که به نحوی با واردات و صادرات کالا سر و کار دارند لزوماً از وقوف و کاربرد آن بی نیاز نمی باشند و بالطبع آگاهی از اطلاعات مورد نیاز در بازرگانی خارجی برای نامبردگان از ضروریات امر می باشد. اینکوترمز
اسلاید 48: در دهه 1930 میلادی اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) مطالعاتی را در زمینه تفسیر اصطلاحات تجاری به عمل آورد و مقرراتی را برای تفسیر یکنواخت اصطلاحات بازرگانی بین المللی در سال 1936 برقرار نمود که به اینکوترمز معروف گشت. اینکوترمز که در برگیرنده اصطلاحات بازرگانی بین المللی است در واقع تعیین کننده ضوابط بین خریدار و فروشنده در معاملات تجاری است که آخرین آن اینکوترمز 2010 می باشد که منتشر گردیده است. اینکوترمز (INCOTERMS) یا شرایط تجارت بین الملل :
اسلاید 49: گروه E : در این گروه فقط از یک واژه EXW به معنی تحویل کالا در نقطه عزیمت استفاده شده است. (نقطه عزیمت ممکن است محل کار، محل انبار، کارخانه، مزرعه و یا هر نقطه دیگری باشد که توافق شده است.) فروشنده کاری نمی کند مگر واگذاری کا لا در محل تعیین شده به خریدار. گروه F : که دارای سه واژه می باشد : * FAS : کالا در کنار کشتی و روی اسکله در بندر بارگیری (مبداء) تحویل می گردد. * FOB : کالا لزوماً باید روی عرشه کشتی و در مبداء تحویل گردد. * FCA : کالا به شرکت حمل در نقطه یا محل تعیین شده تحویل گردد. اینکوترمز 2000 به چهار گروه اصلی طبقه بندی شده است :
اسلاید 50: گروه C : که در این گروه فروشنده مسئولیت انعقاد قرارداد حمل و پرداخت کرایه حمل کا لا تا مقصد را بعهده دارد و شامل اجزاء زیر است : * CFR : فروشنده مسئولیت پرداخت کرایه حمل تا بندر تعیین شده در مقصد را قبول می کند. * CPT : تحویل کالا با کرایه و یا هر نوع وسیله نقلیه تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود. * CIF : فروشنده علاوه بر کرایه حمل ، مسئولیت انعقاد قراداد بیمه و پرداخت هزینه آن تا محل تعیین شده در مقصد را نیز عهده دار می شود. * CIP : تحویل کالا با کرایه حمل و بیمه بدون کشتی و تا محل تعیین شده در مقصد انجام می شود.
اسلاید 51: ادامه...گروه D : در این گروه فروشنده بیشترین مسئولیت را در معامله به عهده دارد در حالی که کمترین مسئولیت متوجه خریدار است و اجزاء آن عبارتند از : * DES : خریدار باید کالا را برای ورود ترخیص کند. ( تحویل کالا در عرشه کشتی و در مقصد ) * DEQ : ترخیص کالا در گمرک مقصد بعهده خریدار است . (تحویل کالا در اسکله و در مقصد) * DAF : ترخیص کالا برای ورود بعهده فروشنده است. (تحویل کالا در مرز تعیین شده ) * DDU : تحویل کالا در محل تعیین شده در مقصد بدون ترخیص و بدون پرداخت حقوق گمرکی آن * DDP : ترخیص کالا برای ورود بعهده فروشنده می باشد. (تحویل کالا در انبار خریدار یا گمرک مقصد و پرداخت تمام حقوق و عوارض مربوطه)
اسلاید 52: بازارهای هدف تعیین شده مانند:بانکهااتاقهای بازرگانی استانشهرک های صنعتیشرکتهای حمل و نقل بین المللیصرافی هاتشکل های صادراتیمبادی ورودی وخروجی کالای کشورشرکت ها حمل ونقل هوائیشرکت ها حمل ونقل دریائیAIR LINE
اسلاید 53: The end
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.