بیوگرافی دکتر مجید تهرانیان و بررسی آثار وی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آخرين سفر تهرانيان
- اولين جنگ نفت
- بررسی آرای ارتباطی
- پاورپوينت بیوگرافی دکتر مجيد تهرانيان و بررسی آثار وی
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- دستاوردهاى همايش شيراز
- دکتر مجيد تهرانيان
- دومين جنگ نفت
- ديدگاه های مجيد تهرانيان
- روزنامه کيهان
- زندگی نامه دكتر تهرانيان
- صلح
- مجید تهرانیان
- مطالعات دكتر تهرانيان
- هفتمين جنگ نفت
امتیاز
بیوگرافی دکتر مجید تهرانیان و بررسی آثار وی
اسلاید 1: بررسی آرای ارتباطی دکتر مجيد تهرانيانحميد ضيايي پرور
اسلاید 2: به نام خداوند جان و خردكزين انديشه بر نگذرد
اسلاید 3: بيوگرافي مجيد تهرانيان مجيد تهرانيان در سال 1316(March 22, 1937 ) در مشهد به دنيا آمد. پس از تحصيلات دبيرستان به آمريکا رفت و به تحصيل در رشته اقتصاد سياسی پرداخت. او مدرک دکترای خود را در اين رشته از دانشگاه هاروارد گرفت و به مدت هفت سال به تدريس در دانشگاه های آمريکا پرداخت.مجيد تهرانيان در آمريکا از فعالان سازمان دانشجويان ايرانی در آمريکا و کنفدراسيون جهانی دانشجويان ايرانی بود و به سمت رئيس سازمان دانشجويان و دبير کنفدراسيون انتخاب شد.
اسلاید 4: ADDRESS11 Tivoli Court, Newport Coast, CA 92657. Phone-Fax.: 949-715-1720; Cell phone: 808-222-2171Email: majid@hawaii.edu; Webpage: http://www2.hawaii.edu/~majid EDUCATIONPh.D., Harvard University, 1969, Political Economy & Government MA, Harvard University, 1961, Middle Eastern StudiesBA, Dartmouth College, 1959, GovernmentPERSONALMale; Born March 22, 1937 in Iran; US Citizen since 1987.Married to Katharine Kia Tehranian, Former Professor, American Studies, Univ. of HawaiiFour Children: Terrence (b. 1961), Yalda (b. 1964), John (b. 1973), and Maryam (b. 1974)Hobbies: swimming, tennis, hiking, chess, and poetry
اسلاید 5: PROFESSIONAL EXPERIENCE1996-presentDirector, Toda Institute for Global Peace and Policy Research, Tokyo, Honolulu, Newport Coast2005-presentAdjunct Professor of International Relations, Soka University of America, Aliso Viejo, CA1996-presentEditor-in-chief, Peace & Policy, and Toda Institute Book Series on Peace and Policy1981-2005Professor, School of Communications, University of Hawaii at Manoa 1994-presentResearch Affiliate, Program on Information Resources Policy, Harvard University
اسلاید 6: Fall 2000Visiting Professor, Soka University, TokyoSummer 1999Visiting Professor, Annenberg School for Communication, University of Southern CaliforniaFall 1997Visiting Professor, University of Lima, PeruSummer 1996Visiting Professor, Imam Sadeq University, Tehran, Iran1994-96Research Affiliate, Center for International Affairs, Harvard University1994-96Adjunct Professor of International Politics, Fletcher School of Law and Diplomacy, Tufts Univ.1994-96Exchange Professor, Division of Mass Communication, Emerson College
اسلاید 7: 1994-95Senior Fellow, Center for the Study of World Religions, Harvard University1990-92Director, Spark M. Matsunaga Institute for Peace, UHM1986-88Chair, Department of Communication, UHM1982-83, 84-86Research Fellow, Social Science Research Institute, UHM 1989 & 1990Visiting Professor, Department of Government, Summer School, Harvard University Fall 1988Visiting Scholar at Canadian, U.S. and Soviet universities: Simon Fraser, Calgary, McGill, Quebec, Concordia, Washington at Seattle, Michigan State, SUNY Buffalo, Harvard, Moscow
اسلاید 8: 1981-82, 88-89Fellow, Communication Institute, East West Center1980-81Visiting Scholar, Center for International Affairs, Massachusetts Institute of TechnologyResearch Affiliate, Center for Middle Eastern Studies, Harvard University1979-80Program Specialist, Communication Planning & Studies, UNESCO, Paris 1978-79Visiting Fellow, St. Antony’s College, Oxford UniversityProfessor and Founding Director, Iran Communications & Development Institute; Editor-in-Chief, Communication & Development Review Summer 1977Visiting Scholar, Institute for Communication Research, Stanford University
اسلاید 9: 1974-75Director, Prospective Planning Project, National Iranian Radio & Television 1972-74Senior Analyst & Director of Research, Industrial Management Institute 1971-72Director of Social Planning, Plan Organization of Iran1969-71Associate Professor of Political Science, New College, University of South Florida1964-69Assistant Professor of Economics, Lesley College
اسلاید 10: LANGUAGESLANGUAGES English & Persian (fluent); Arabic & French (fair); Japanese (elementary)
اسلاید 11: او در سال 1350 به ايران بازگشت و ضمن ترک فعاليت های سياسی خود به تدريس در دانشگاه و فعاليت های علمی پرداخت. او ابتدا با سازمان برنامه، سپس با سازمان مديريت صنعتی و در نهايت با پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ايران همکاری کرد که نتايج آن کتاب ها، مجله ها و جزوه های پژوهشی گوناگون است که اهدای اين پژوهش ها را حتی در دوران اخير از سوی مسئولان سازمان صدا وسيما به افراد مختلف باعث افتخار خود می داند.
اسلاید 12: تهرانيان در سال 1357 طی يک فرصت مطالعاتی به دانشگاه آکسفورد رفت و بعد از آن به دعوت يونسکو و پس از تصويب دولت مهدی بازرگان رهسپار پاريس شد. تهرانيان سپس اقامت در آمريکا را برگزيد و در دانشگاه هاوايی به تدريس پرداخت. او همچنين مديريت پژوهشکده صلح تودا را که از سوی بودائيان ژاپنی حمايت می شود بر عهده گرفت که يکی از طرح های اين پژوهشکده، ايجاد شرايط مناسب برای امنيت و صلح خاورميانه است و از سوی پژوهشکده های صلح دانمارک، نروژ و استراليا حمايت می شود.
اسلاید 13: در نشست هاى جهانى ، او را با نام كوچك مى خوانند وقتى مى خواهند صدايش كنند. آنطور كه دكتر مهدى محسنيان راد مى گويد. ارتباطات نخوانده اما نقل قول استادان داخلى است . مثال هاى كلاس توسعه ارتباطات دكتر هادى خانيكى به تهرانيان و كتابهاى ترجمه شده و نشده او مى رسد . علاقه بوده شايد كه از رشته اقتصاد سياسى به ارتباطات كشيده شده. يا ضرورت زمان . اينگونه توضيح اش مى دهد : « وقتى بعد از پايان تحصيلات به ايران برگشتم و در سازمان برنامه مشغول به كار شدم ، چيزهاى مهم ترى را فهميدم. اينكه نقش رسانه ها ، كتاب ، مجله ، فيلم و ... چه اندازه در توسعه اجتماعى مؤثر است. اين بود كه مطالعاتم روى موضوع ارتباطات توسعه متمركز شد. » واين مطالعات ادامه يافت تا نتيجه تحقيق مهمى كه سالهاى قبل از انقلاب منتشر شد و به مذاق خيلى ها مثل «ساواك» خوش نيامد.
اسلاید 15: ريشه مطالعه از سازمان مديريت صنعتى شروع شد و طرح مطالعاتى كه محورش ، شناخت نقش و مسائل راديو و تلويزيون در توسعه ملى ايران است. دو كنفرانس بين المللى هم نتيجه ادامه اين فعاليت بود كه يكى از آنها به نام «كنفرانس شيراز» معروف شد . محققان دعوت شده به آن همايش ، ديدگاه هايى را مطرح كردند كه نسبت به نظريات رايج آن دوره ، از زمان خود جلو تر بود به همين خاطر كتاب همايش شيراز منبع مهمى براى دانشجويان و محققان ارتباطات توسعه در ايران شد. نسخه انگليسى كتاب را هم جاهاى ديگر توزيع كردند اما مهم ترين دستاورد مطالعات آن سالهاى پروفسور تهرانيان براى خيلى ها باوركردنى نبود. نتايجى كه خبر از وقوع اتفاقى غير منتظره در ايران مى داد بدون آنكه آن سالها حرفى از انقلاب در مجامع علنى مطرح شود.
اسلاید 16: وقوع اتفاقى بزرگ ، رويدادى بود كه در همايش شيراز پيش بينى و مطرح شد . پروفسور تهرانيان ، در آن سالها ، اينطور مطرح كرد كه جريان و تفكرهاى مذهبى بيش از هر جريان ديگرى در ايران اوج گرفته و اين توسعه ، در نهايت به اتفاقى منجر خواهد شد كه اوايل دهه پنجاه براى خيلى از نزديكان حكومتى اين تحقيق چندان خوشايند نبود. توجه به ارتباطات ، افزايش تيراژ مجلات ، نشريات و كتاب هاى مذهبى ، مصاحبه هاى مختلف با دانشجويان و سياستگذاران فرهنگى ، او رابه اين نتيجه مسلم رساند .
اسلاید 17: پيگيرى و فعاليت روى دستاوردهاى همايش شيراز به تأسيس پژوهشكده علوم ارتباطى و توسعه رسيد كه هرچند مستقل اما به راديو و تلويزيون نزديك بود. اين نزديكى به دولت ، پس از انقلاب به چشم بسيارى ، نكته اى خوشايند نيامد هرچند دولتمردان پيش از انقلاب هم با نتايج تحقيقات بى طرف و علمى گروه مطالعاتى تهرانيان چندان مهربان نبودند. اما فاصله ۲۸ ساله تهرانيان از اينجا ، هنوز از ياد بسيارى نبرده كه نخستين بار ، او مباحث توسعه اى ارتباطات را در برنامه پنج ساله توسعه اواخر دهه پنجاه گنجاند. عمر اين برنامه به اجرا نكشيد اما وقتى در چهارمين برنامه توسعه پس از انقلاب ، ارتباطات ، اطلاعات و دانايى محور شد ، آنانى هم كه نام تهرانيان را از ياد برده بودند ، پس از سه دهه ، در خاطر، تأثير مطالعات اش را مرور كردند
اسلاید 18: علاقه اش به صلح از همان كودكى شكل گرفت تا بعد از ديدار با «گاندى». با گاندى كه آشنا شد ، عزم اش را جمع كرد براى ايجاد يك پژوهشكده صلح در دانشگاه هاوايى. دوستانى كه در ژاپن داشت سراغش آمدند تا اداره مؤسسه تودا را به او بسپارند : « گفتند شما اينجا را اداره كنيد چون نه بودايى هستيد نه ژاپنى. عضو انجمن ما هم كه نيستيد.» كمى زبان ژاپنى مى داند و كمى هم عربى. ديدارش در ژاپن با« ايكيدا» صلح طلب به شعرعرفانى و صوفيانه ايران مى رسد . به مولانا و حافظ. ايكيدا شاعران ايران را مى شناسد و اين مجيد تهرانيان را سر ذوق مى آورد كه شعرى بگويد براى او
اسلاید 19: « سال ها قبل سياست را بوسيدم گذاشتم كنار. حتى چند پست سياسى هم به من پيشنهاد شد قبل از انقلاب. اما رد كردم. كار من تحقيق و تدريس است نه سياست.» نخواسته بود كه سياسى بماند وگرنه سال ۱۳۵۳ ، نام او در رأس يكى از نهادهاى حكومتى ثبت مى شد .
اسلاید 20: سياسى نيست اما نقطه نظرات سياسى او درباره دمكراسى ، توسعه سياسى و جهانى شدن ، لابه لاى كتاب هايش نوشته شده . مى گويد ، «دمكراسى فرودگاه نيست كه در آن پايين بياييم و به مقصد برسيم. دمكراسى يك فرآيند است كه ايده آلى ندارد. هر لحظه كه دولت ها فكر كنند به آن دست يافته اند ، بيشتر از آن دور مى شوند.» به اعتقادش ، «حكومت هاى تك محورى با قدرت از بالا به پايين ، شكاف فقرا و اغنيا را افزايش مى دهند.» جوان تر كه بود اينطور فكر نمى كرد. دلش مى خواست قدرتى باشد براى تعديل فقر و توزيع عادلانه ثروت. اما بزرگ تر كه شد ، ديد ، هر حكومتى كه خواسته به اين هدف برسد ، با دخالت در بازار ، تعادل ثروت را بيشتر به هم زده است. براى همين در كشورهايى كه دولت قدرت بيشتر دارد ، فقر اقتصادى هم آشكار تر است. نظرات توسعه او ، هنوز لابه لاى حرف هاى استادان ، در ايران تكرار مى شود. دكتر خانيكى توجه خاصى دارد به آنچه تهرانيان در كتاب هايش گفته است. به اعتقاد او ، نگاه بين رشته اى و تسلط او در حوزه اجرا و تئورى ، باعث شده نظريات ارائه شده او جامع و قابل تأمل باشد .
اسلاید 21: مطالعات دكتر تهرانيان در يك عرصه محدود نمى ماند . آزادانه از يك متن علمى تا يك قطعه ادبى يا رهيافت جدى نظرى استفاده مى كند . اين توانايى فهم ارتباطى اوست كه از خود دانش تخصصى مفيد تر است مهم ترين ويژگى او ازنظر خانيكى ، واقع گرايى اش در بررسى موانع توسعه ايران است و تاكيدى كه تهرانيان بر نقش ارتباطات در توسعه دارد
اسلاید 22: خلاصه زندگي نامه دكتر تهرانيانپروفسور مجيد تهرانيان متولد ۱۳۱5 مشهد دانش آموخته دانشگاه هاروارد در رشته مطالعات خاورميانه ، مقطع كارشناسى ارشد فارغ التحصيل مقطع دكتراى اقتصاد سياسى از دانشگاه هاروارد استاد فعلى رئيس واحد ارتباطات بين الملل دانشگاه هاوايى آمريكا پايه گذار پژوهشكده علوم ارتباطات و توسعه وابسته به راديو و تلويزيون ايران رئيس مؤسسه مطالعات و تحقيقات صلح جهانى «تودا » سردبير نشريه «صلح و تدبير» تودا كارشناس برنامه ريز ارتباطات يونسكو در پاريس ، ۱۳۶۰ دريافت كننده جايزه علمى دانشگاه هاروارد ، ۱۳۷۴ استاد مهمان دانشگاه امام صادق (ع) ، ۱۳۷۶ استاد دانشگاه مهمان دانشگاه هاى كانادا ، انگلستان ، روسيه و آمريكا مؤلف بيش از 25 كتاب و 2۰۰ مقاله علمى برنده جايزه نشان عالى لياقت و دكتراى افتخارى دانشگاه «سوكا» ژاپنعضو كلوپ رم و آكادمي جهاني هنرو علوم وب سايت شخصي : http://www2.hawaii.edu/~majid/ايميل : majid@hawaii.edu
اسلاید 24: آخرين سفر تهرانيان به ايراندکتر تهرانيان دردی ماه 1379 برای شرکت در همايش نقش اطلاع رسانی در توسعه سياسی به دعوت وزارت ارشاد به تهران آمد و پس از بازگشت طی نامه ای سرگشاده به هموطنان ضمن تاکيد بر مشاهدات بيم دهنده و اميدوارکننده خود، از افزايش جمعيت و کاهش منابع و درنتيجه کاهش درامد سرانه به ميزان 30% نسبت به دودهه گذشته، محدوديت برای بانوان، اقليت های مذهبی، مخالفان سياسی، فرهنگ استعمارزده لجن پراکنی توسط برخی رسانه ها و رهبران سياسی به عنوان مشاهدات بيم دهنده نام برد
اسلاید 25: و کوتاه کردن دست خارجيان در انقلاب اسلامی، افزايش مشارکت آگاه سياسی در دوم خرداد و افزايش سطح آگاهی عمومی توسط انقلاب آموزشی دودهه اخير را نيز از جمله مشاهدات اميدوارکننده خود ذکر کرد.
اسلاید 26: او همچنين موارد زير را به عنوان پيشنهاد خود برای راهنمای عمل آينده ايران ارائه نمود:تاکيد بربيعت به عنوان اولين شرط حکومت اسلامی برای پذيرش مسئوليت متقابل اجتماعی( با الهام از حرکت حضرت محمد پس از ورود به مکه) که به زعم دکتر تهرانيان اگر دولت جابر باشد قابل فسخ است.انتقاد از شعارهای زنده باد و مرده باد و تاکيد بر گفت و گو و تفاوت آن با مجادله به عنوان يک اصل ضروری در نظر گرفته شود.
اسلاید 27: ايران در دوران کنونی گذار نيازمند صلح و همکاری است و برای پيشرفت به انتقال تکنولوژی و ايجاد سازمان های منطقه ای برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محتاج می باشد.ايران برای مقابله با قدرت های برتر جهانی چاره ای جز دفاع دسته جمعی و همکاری های منطقه ای ندارد و بايد تمام نيروی خود را برای ايجاد يک اقتصاد چندوجهی و غيروابسته به نفت به کار گيرد.
اسلاید 28: دکتر تهرانيان ضمن آنکه معتقد است ايران برای تحقق بهتراين امور بايد به سرمايه گذاری در نيروی انسانی خود اعم از زن ومرد بپردازد، در برابر سه گزينه انزوا از طريق ايجاد حصار آهنين، ترويج لجام گسيخته کالاپرستی سرمايه داری و گشايش پنجره ها به سوی فرهنگ های گوناگون در عين جدانشدن از ريشه های فرهنگی، گزينه سوم را انتخاب می کند و نقش دولت را نه دخالتی که حمايتی می داند و مثال آن را توسعه صنعت فيلم سازی درايران و جهان معرفی می نمايد.
اسلاید 29: روزنامه کيهان در تاريخ های 24 دی 79 و 4 بهمن همان سال ضمن انتقاد از کارت دعوتی که توسط وزارت ارشاد برای مجيد تهرانيان فرستاده شد او را معاون رضا قطبی رئيس راديو و تلوزيون شاه معرفی کرد و از طراحان استراتژی براندازی خاموش و عضو ضد انقلاب سازمان آمريکايی سيرا، ناميد. به ادعای کيهان، تهرانيان در سال 73 نيز به ايران آمده و پس از بازگشت به آمريکا، تحولات ايران را ستوده و از سروش به عنوان پيش آهنگ تحولات ياد کرده است که در ميان مسئولان هم طرفدارانی دارد. کيهان ادامه داد که به نظر تهرانيان، گفته های سروش در سالهای آينده مسئله حکومت اسلامی را به طرز جدی تری مورد توجه قرار خواهد داد.
اسلاید 31: توليدات فكري تهرانيانHis teaching has focused on problems of international relations, including courses on peace studies, the Middle East, world politics, and international communication His research has covered topics such as rethinking civilization, global communication and world politics, information technologies and democratic prospects, communication policy, and Middle East politics
اسلاید 32: He is the recipient of several awards, including an honorary doctorate from Soka University (Tokyo), United State Institute of Peace Grant, Fujio Matsuda Fellowship, International Communication Distinguished Service, and University of Hawaii Meritorious Teaching Certificate
اسلاید 33: He has served on the editorial boards of several publications, including Iranian Studies, Asian Journal of Communication, Journal of International Communication, and International Encyclopedia of Communications
اسلاید 35: His books include the following:The Middle East: Its Governments and Politics, in collaboration with Abid Al-Marayati , et al. Belmont: Duxbury Press, 1972.Towards a Systematic Theory of National Development. Tehran: IndustrialManagement Institute, 1974.Communications Policy for National Development: A Comparative Perspective, co-editorwith F. Hakimzadeh & M. Vidale. London: Routledge, Kegan & Paul, 1977.Socio-Economic and Communications Indicators in Development Planning: A Case study of Iran. Paris: UNESCO, 1981.
اسلاید 36: Technologies of Power: Information Machines and Democratic Prospects. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation, 1990. Letters from Jerusalem, editor. Honolulu: Spark M. Matsunaga Institute for Peace, University of Hawaii, 1990.Restructuring for Ethnic Peace: A Public Debate at the University of Hawaii, editor. Honolulu: Spark M. Matsunaga Institute for Peace, 1991.Restructuring for World Peace: On the Threshold of the 21st Century, co-editor withKatharine Tehranian. Cresskill, NJ: Hampton Press, 1992.Global Communication and World Politics: Domination, Development, and Discourse. Boulder: Lynne Rienner, 1999
اسلاید 37: Worlds Apart: Human Security and Global Governance, edited. London: I. B. Taurus Publishers, 1999Asian Peace: Security and Governance in the Asia Pacific Region, edited. London: I. B. Taurus Publishers, 1999.Reimagining the Future: Toward Democratic Governance, with Joseph Camilleri and Kamal Malhotra. Bundoora, Australia: Department of Politics, La Trobe University, 2000.Bridging a Gulf: Peacebuilding in West Asia, edited. London: I. B. Tauris, 2003Global Civilization: A Buddhist-Islamic Dialogue, with Daisaku Ikeda Japanese Edition, Tokyo: Ushio Shuppansha, 2000 English Edition, London: British Academic Press, 2003. French Edition: Buddhism et Islam: Le choix du dialogue. Paris: edition du Rocher, 2004Persian Edition, Tehran: Shahab Press, 2005.Italian Edition, Milan: Sperling & Kuper Editori, 2004Thai Edition: Bangkok: Mentor Books 2005
اسلاید 38: Dialogue of Civilizations: A New Peace Agenda for the New Millennium, Co-edited with David W. Chappell. Japanese Edition, Tokyo: Ushio Shuppansha, 2004. Persian Edition, Tehran: Gam e No Press, forthcomingEurasia: A New Peace Agenda, co-edited with Michael Intriligator & Alexander Nikitin, Amsterdam: Elsevier, 2005.Rethinking Civilization: Communication and Terror in the Global Village, London: Routlege, forthcoming.
اسلاید 39: PUBLICATIONSOver 25 books & monographs, over 120 articles in books, yearbooks, and journal, over 100 op-ed articles and book reviews. Work translated into Chinese, French, Spanish, German, Polish, Norwegian, Swedish, Slovenian, Finnish, Japanese, Korean, Indonesian, Arabic, Armenian, Italian, Thai, and Persian. For references, see Appendix I.
اسلاید 41: نحله فكري تهرانيانمجيد تهرانيان از ديدگاه ارتباطی در نحله متفکران ارتباطی توسعه گرا قرار می گيرد. توجه او به نقش محيط زيست و صلح جهانی، انتقادی که از جنگ می کند و همچنين حمايت او از مدل های جايگزين برای سازمان ملل متحد بيانگر نقش توسعه گرای اين متفکر ايرانی است.
اسلاید 42: پاره ای از ديدگاه های مجيد تهرانيان در مباحثی چون امنيت جهانی و امپرياليسم ارتباطی، نقش جايگزين سازمان ملل، جنگ و تروريسم در ادامه مطرح می شود. در انتها نيز خلاصه مقاله ای از دکتر تهرانيان در تصوير سازی چهارگانه آينده ايران ارائه می گردد.
اسلاید 43: امنيت جهانی و امپرياليسم اطلاعاتیبه تعبير مجيد تهرانيان غلبه بر ظهور آپارتايد جهانی مهمترين چالش قرن بيست و يکم است؛ او اعتقاد دارد که شکاف رو به رشد در ثروت و درامد ملت ها به عنوان نشانه ای از يک سيستم آپارتايد جهانی که باعث رشد فزاينده عدم امنيت جهانی می شود يک چالش مهم در جهان امروزتلقی می شود ( Globalism, Localism $ Islamism – 1998 ) که در اين بين کالا سازی و تب واره گی هويت( فتيشيسم) چهره های دوگانه اين آپارتايد جهانی هستند که موجب عدم ايمنی بين المللی و چند فرهنگی را فراهم می آورند.
اسلاید 44: ويژگی های اين امپرياليسم اطلاعاتیتهرانيان در بيان ويژگی های اين امپرياليسم اطلاعاتی می گويد:امپرياليسم اطلاعاتی، چندفرهنگی گرايِی را به طور همزمان توليد می کند و تحليل می برد.امپرياليسم اطلاعاتی بوسيله کالا سازی فرهنگ، هويت فرهنگی را تحت تسلط در می آورد.توانايی امپرياليسم اطلاعاتی در تمرکززدايی اجتماعی و اقتصادی برای توليد ثروت، موجب ايجاد زمينه های مقاومت سياسی می شود.
اسلاید 45: او همچنين در بيان بازتوليد دو نوع متفاوت از جمعيت توسط اين امپرياليسم اطلاعاتی می گويد:در راس هرم ساختار اجتماعی، شرکت های فرامليتی قرار دارند که در يک کشور به تنهايی متمرکز نيستند.و در پايين اين ساختار اجتماعی، چندين ميليون آواره وجود دارند که به دلايلی از جمله قحطی، جنگ، تعصب مذهبی و پاک سازی نژادی، از خانه هايشان رانده شده اند.
اسلاید 46: به تعبير تهرانيان، اين مهاجران جديد، هويت فرهنگی و شالوده زندگی خودشان را مورد بازسازی قرار می دهند تا در محيط جديد خودشان شکل بگيرند. از اين رو به اعتقاد تهرانيان غلبه بر ظهور آپارتايد جهانی مهمترين چالش قرن بيست و يکم است.
اسلاید 47: سازمان مللمجيد تهرانيان اعتقاد دارد که سازمان ملل در شرايط کنونی نمايندگی ملت ها را برعهده ندارد بلکه به نمايندگی از سوی دولت ها انجام وظيفه می کند؛ به تعبيراو برای اينکه سازمان ملل به جای نمايندگی دولت ها، نمايندگی ملت ها را بررسی کند، بايد اصلاحاتی در مکانيزم خود صورت دهد. (Universal Voices: Countering Jingoist Voices - 2002.Oct.24) مثال پارلمان اروپايی نمونه ای است از يک مثال موفق که جهان آينده بايد مطابق آن موجد سازمان های جهانی سياسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.
اسلاید 48: تهرانيان ادعا می کند که جهان در مقابل دو گزينه کاملاً متفاوت قرار دارد که اولين آن پيشرفت به سوی فلسفه هابز و دولت مقتدر و مطلقه برای خنثی کردن علائق فردی است و دومين گزينه هم ساختن جهان مبتنی بر قوانين بدست آمده از گذشته می باشد.
اسلاید 49: او مجمع ملل( The Leage of Nation ) بعد از پايان جنگ جهانی اول را با سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم که هر دو با ضرورت عدم تکرار جنگ تشکيل شدند مقايسه می کند و با طرح اين پرسش که آيا جنگ جهانی ديگری برای ايجاد حاکميت جهانی دموکرات تر لازم است؟ ادامه می دهد نظرات مطرح در مورد پارلمان جهانی (Global Parliament) که در آن مراجعه به آرای مستقيم مردم جهان در مقايسه به دولت ها مطرح می گردد بايد مورد توجه قرار گيرند.
اسلاید 50: در اينجا هم استناد دکتر تهرانيان به پيشنهاد پروفسور Richard Falk و Andy Straus است که مطابق آن جهان برای ايجاد پارلمان جهانی نبايد درنگ کند و اين جنبش برای کشورهای که اجازه آن را می دهند با سازماندهی انتخابات به منظور ايجاد يک قدرت برابر برای مقابله با برتری جويی ملی کشورها بايد ايجاد شود.
اسلاید 51: جنگمجيد تهرانيان دليل جنگ را عدم توانايی در ارائه ساختار صلح می داند که نشان دهنده شکست تصورات انسان برای پيداکردن راههای صلح آميز و تلاش برای بدست آوردن منابع سمبوليک است.( The Seventh Oil War: Iraq has the second largest Oil Reserves in the World - 2002.Sep.18 )
اسلاید 52: او از جنگ اول و دوم خليج فارس انتقاد می کند و ضمن آنکه سياست های يکجانبه دولت بوش را به خاطر عدم توجه به خواسته های جهانی مورد انتقاد قرار می دهد از يک سو بوش و صدام را قماربازانی می داند که به جای قمار روی زندگی مردم بايد به قمار روی پول خود در قمارخانه های لاس وگاس بپردازند و از سوی ديگر هم، صدام حسين و بن لادن را به سبب وحشت آفرينی که هرکدام می آفريدند، هيولای فراکشتاين ( Frankenstein Monster ) می نامد.
اسلاید 53: به تعبير دکتر تهرانيان، جنگ بوش عليه عراق در سال 2002، هفتمين جنگ نفت است که آمريکا در آن قصد دارد با بدست آوردن منابع نفتی عراق که پس از عربستان دارای دومين ذخاير نفت جهان است، از وابستگی کامل به نفت عربستان نجات پيدا کند و همچنين حکومت انقلابی ايران را تحت فشار قرار دهد و از قدرت آن بکاهد. ضمن آنکه دستيابی آمريکا به نفت عراق موجب وابستگی کمتر آمريکا به سوخت و به طبع ديکتاتوری های خاورميانه خواهد شد و با تاکيد بر حقوق بشر، امنيت پايداری را برای منابع سوختی خود ايجاد خواهد کرد. در اين تحليل، جهان در تقابل دو انتخاب بوش و سازمان ملل برای نقش آفرينی قانونی در قبال مسائلی چون حقوق بشر قلمداد و همچنين نقش عواملی مثل تضاد طبقاتی، درگيری فلسطين و اسرائيل و تمايلات مذهبی به عنوان نقش های حمايت کننده در نظر گرفته شده اند و همانطور که ذکر شد نقش حياتی به سياست نفتی داده شده است.
اسلاید 54: او همچنين از شش جنگ نفت قبل از جنگ سال 2002 ياد می کند و آنها را به شرح زير بيان می دارد:اولين جنگ نفت در سال 1951 و با ملی شدن نفت ايران آغاز شد که پس از دو و نيم سال با شکست دولت دموکراتيک ايران توسط يک کودتای آنگلو آمريکن، ديکتاتوری شاه آغاز گرديد؛ در اين دوره همچنين ملی شدن کانال سوئز در مصر در سال 1956 محقق شد که تهاجم انگليس، فرانسه و اسرائيل به مصر با اخطار آمريکا و شوروی منجر به عقب نشينی آنها گرديد.دومين جنگ نفت در سال 1967 با حمله پيشگيرانه مصر، سوريه و اردن به اسرائيل آغاز شد که به شکست کشورهای عربی و از دست رفتن مقداری از سرزمين هايشان منجر گرديد.
اسلاید 55: سومين جنگ نفت با حمله انور سادات به اسرائيل در سال 1973 آغاز شد که اسرائيل با عقب راندن مصری ها تا نزديک قاهره هم رفت. هر چند در سال 1979، انور سادات با قبول قرارداد کمپ ديويد صلح با اسرائيل را پذيرفت و صحرای سينا را پس گرفت.چهارمين جنگ نفت با حمله عراق به ايران و با پشتيبانی غرب، شوروی و کشورهای محافظه کار عرب در سال 1979 آغاز شد که هشت سال طول کشيد. يک ميليون نفر مردند و 60 ميليارد دلار توسط عربستان سعودی و کويت به عراق داده شد و طی آن هنگاميکه جنگ نفت کش ها در عراق آغاز گرديد و به نظر می رسيد عراق در آن شکست خواهد خورد، آمريکا، ناوگان هفتم حود را به خليج فارس اعزام کرد و تاسيسات نفتی ايران را در خارک بمباران نمود.
اسلاید 56: جنگ پنجم نفت نتيجه تغيير تعادل قدرت بين ايران و عراق و حمايت غرب، عربستان و کويت از عراق بود. صدام تصور کرد پايان جنگ سرد در سال 1989 موقعيت خوبی را برای بازپس گری کويت فراهم کرده است که اين امر با واکنش جهانی مواجه شد و شکست عراق و تحريم اقتصادی و سياسی اين کشور نتيجه اين عمل بود.
اسلاید 58: جنگ ششم نفت در افغانستان اتقاق افتاد. جرقه آن در سال 1979 و با حمله ارتش شوروی زده شد، هر چند روس ها در سال 1989 از افغانستان خارج شدند، اما درگيری های مجاهدين، کشور را در اختيار طالبان قرار داد که توسط سيستم امنيتی پاکستان حمايت می شدند. تا سال 1995، تقريباً 90% افغانستان در اختيار طالبان قرار گرفت که با شبکه تروريستی القاعده ارتباط تنگاتنگ داشت. با حمله تروريست ها به امريکا در 11 سپتامبر 2001، آمريکا به افغانستان حمله کرد و طالبان و شبکه القاعده را شکست داد.
اسلاید 59: همانطور که ذکر شد دکتر تهرانيان با بيان جنگ سال 2002 به عنوان هفتمين جنگ نفت می گويد که: مسلمان ها اين را يک جنگ استعماری می ديدند، همانطور که حمايت آمريکا از اسرائيل و رژيم های ديکتاتوری منطقه از قبل تا امروز مثل رژيم شاه و عربستان را نمی توانستند درک کنند.
اسلاید 60: تروريسممجيد تهرانيان، تروريسم جهانی را جنگ جنوب عليه شمال و فقر عليه غنا می نامد (Vision 2002: Historical Forces at Work - 2002.Jan.14 ) و با انتقاد از جنگ های اسرائيل و اعراب در سال های 1946، 1956، 1967، 1973 و 1982، آنگلوامريکن ها را باعت پيروزی ديکتاتوری شاه در سال 1953 معرفی می کند و جنگ عراق عليه ايران را تلاش دولت های محافظه کار برای جلوگيری از انفجار انقلاب ايران می داند. او سئوال مطرح در اين سالها را اين نکته می داند که به چه دليل در دو قرن گذشته جنگ های خونين ميان مسلمان ها، يهوديان و مسيحيان درگرفته است؟ دکتر تهرانيان همچنين به حوادث 11 سپتامبر اشاره می کند و می گويد که پيگيری صلح بوسيله ابزارهای پس از 11 سپتامبر نيازمند موارد زير است (The Fairly Obvious: U.S May win the War but lose the Pease - 2003.Apr.07 ):
اسلاید 61: اول: وجود يک اتحاديه بين المللی استاندارد برای جلوگيری از گروگان گيرفته شدن توسط بعضی کشورها با نام سازمان ملل اما برای منافع شخصی همانند آنچه در جنگ کره و عراق روی داد.دوم: پذيرش دادگاه جنايی بين المللی توسط تمام کشورها برای جلوگيری از استبداد و تروريسمسوم: بازآفرينی نقش سازمان ملل نه بعنوان سازمان دولت ها بلکه بعنوان سازمان ملت ها همانند مدل انحاديه اروپايی
اسلاید 62: آينده نگری ايران در چهار صحنه سازیمجيد تهرانيان در سال 1999 با ارائه مقاله ايران به کدام سو می رود؟ صحنه سازی آينده ايران را در 4 قالب ارائه می دهد. به تعبير او آينده ايران در چهار صحنه زير متصور است:صحنه پيروزی آزادی خواهان- فرض های اين تصور پيروزی خاتمی در انتخابات رياست جمهوری و شوراهاست. همچنين به تعبير تهرانيان، خاتمی سخنگوی جنبش وسيعی است که از انقلاب مشروطه تا ملی کردن نفت و انقلاب اسلامی تا کنون ناکام مانده است، اما امروز با بيداری جمعيت 50درصدی جوانان و حضور زنان ناراضی از محدوديت های رژيم جلوگيری از اين نهضت امکان پذير نيست.
اسلاید 63: صحنه پيروزی محافظه کاران- فرض های اين تصور بر مبنای واقعيت های سياسی واضح بيان شده است. هيات حاکمه کنونی با تشکل 600 هزارنفری روحانيون و کمک بازار و نهادهای مذهبی، کشور را در اختيار دارد و از عوامل قدرتی چون سپاه، بسيج، دستگاه قضايی، راديو و تلويزيون و دستگاه های امنيتی و ثروت بنيادها که 50% ثروت توليدی کشور است برخوردار می باشد که حول ولايت فقيه قرار گرفته اند. از ميان بردن اين قدرت از طريق انتخابات آزاد و مسالمت آميز ممکن نيست. از اين رو استفاده از ابزار قهرآميز و حضور سپاهيان در صحنه محتمل خواهد بود و آنها حتی ممکن است نقش روحانيون را نيز در حکومت محدود کنند.
اسلاید 64: صحنه کج دار مريز- تاکيد محمد خاتمی و آيت ا.. خامنه ای رهبر مذهبی ايران به وفاداری به نظام و عدم علاقه به ضربه ديدن نظام، فرض های اصلی اين صحنه سازی است. هيات حاکمه ايران نشان داده برخلاف حکومت شاه اهل بحث و جدل است. از اين رو بحث های موجود ادامه خواهد داشت و اختلافات موجود به صورت دو گام به پيش و يک گام به پس ادامه پيدا می کند.
اسلاید 65: صحنه سقوط رژيم- فرض های اين صحنه سازی مبتنی بر کلاف سردرگم قانون اساسی، محدوديت های جمعيت جوان کشور، تورم بالا، افزايش جمعيت، انزوای بين المللی به دليل سياست های غربی، کاهش مشروعيت حکومت به دليل سياست های مذهبی و ضد حقوق بشر و بن بست در سياست خارجی است که مجموعه اينها به سرنگونی رژيم منجر خواهد شد.
اسلاید 66: دکتر تهرانيان برای بررسی فرض های فوق مدلی از يک طرح طيفی 100 قسمتی را با اخذ آرای انديشمندان پيشنهاد می دهد؛ هر چند امروز در بهار1385، صحنه سازی دوم دکتر تهرانيان مبنی بر پيروزی محافظه کاران متصور شده است و همانطور هم که او پيش بينی کرده حتی اين امر به کاهش نفوذ روحانيون منجر گشته است؛ به طوريکه هاشمی رفسنجانی به عنوان نمادی از روحانيت نظام به همراه تمام حاميان روحانی و غير روحانی اش شکست را پذيرا گرديد.
اسلاید 67: جمع بندي نهاييهمانگونه که ذکر شد آرای ارتباطی مجيد تهرانيان مبتنی بر توسعه و در انتقاد از جنگ و درگيری های جناحی و گروهی است. او با جنگ آمريکا عليه صدام به دليل يکجانبه گرايی دولت بوش مخالفت می کند و آن را تنها در راستای منافع آمريکا می داند که به نوعی صدام و بن لادن بهانه آن شده اند. تهرانيان برای حل مسائل پس از 11 سپتامبر مدل پيشنهادی خود را ارائه می دهد و ضمن تاکيد بر نقش قديمی سازمان ملل از اينکه اين سازمان جهانی به ارگانی برای دولت های تبديل شده انتقاد می کند و مدلی مبتنی بر نمايندگی ملت ها را پيشنهاد می نمايد.
اسلاید 68: استاد ايرانی دانشگاه هاوايی، مراحل انقلاب را به شرح زير بيان می دارد:در اولين مرحله انقلاب اجتماعی در کشورهايی مثل فرانسه، روسيه، کوبا و ايران اتفاق می افتد.در مرحله دوم محافظه کاران برای حمله به دولت انقلابی و مسخ محتوای آن متحد می شوند.در مرحله سوم رژيم انقلابی خودش را محصور در يک جنگ ميهنی برای دفاع از خود و دفع متجاوز می بيند.به نظر تهرانيان، ايران بايد، پنجره های خود را به سوی فرهنگ های گوناگون بگشايد و در عين جدانشدن از ريشه های فرهنگی، نقش دولت را در حمايت و نه دخالت تعريف نمايد.
اسلاید 69: شعر هم مى گويد. تنهايى و دورى هايش از وطن مى نشيند روى كاغذ. با ارادت خاص به مولانا. شاعرى كه هميشه مسافر بوده. تلخى هاى دورى اش را تنها با شعر مى نويسد. ماركوپولو نبوده ، اما راه ابريشم او را رفته. نقطه به نقطه . تا امروز پس از 70 سال زندگى ، با اطمينان بگويد كه مهم ترين چيز در دنيا صلح است و گفت و گو: « به تمدن هاى كنار جاده ابريشم نگاه كنيد. به ارتباط آنها با هم به اسلامى كه از اين جاده به شرق رفت »و آخرين يافته من در اينترنت : كنفرانس عرفان و تصوف ، يكي از سخنرانان : درويش مجيد تهرانيان !
اسلاید 70: منابع:Hostage to History- 1997.Nov.4 Globalism, Localism, & Islamism - 1998.MarchUnited Peoples Assembly: A much-needed addition to the United Nations - 1998.May.12Undoing NATO: Bypassing the UN in the name of humanitarian intervention - 1999.May.20Troubled Waters: Tripple track diplomacy in the Persian Gulf - 2000.Apr.12Vision 2002: Historical Forces at Work - 2002.Jan.14The Ideal Scenario: For Middle East Peace - 2002.Aug.13The Seventh Oil War: Iraq has the second largest Oil Reserves in the World - 2002.Sep.18Universal Voices: Countering Jingoist Voices - 2002.Oct.24The Fairly Obvious: U.S May win the War but lose the Pease - 2003.Apr.07راه سوم، نامه سرگشاده به هموطنان.23..2001Jan
اسلاید 71: پايان
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.