تأثیر غرب بر انیمیشن و برنامه کودک در ایران
اسلاید 1: تاثیر غرب بر انیمیشن و برنامه کودک در ایرانهنرهای اسلامی3استاد مربوطه:سرکار خانم شجاع نوریگردآورنده :زهرا کرم
اسلاید 2: آغاز انیمیشن در ایران
اسلاید 3: آغاز انیمیشن در ایراندر دهه سی، خیابانهای تهران با نئون آشنا شده و شبهای تهران با نورهای رنگین آذین می شوند و نقشهایی از رنگهای تند نئون بر در و دیوار می نشینند و بر سر در سینماها و بر فراز بامهای بلند شهر ، حرکتی از نورهای تند ، تماشاچی را به سینماها و مشتریها را به خرید کالا فرامی خواند . لاله زارمرکز تجمع این بازیهای نور می شود، از ساده ترین نقشهای هندسی متحرک گرفته تا نمایش صحنه های کاملتر ، مانند راه رفتن و غیره. در دهه چهل باز هم نئون های رنگین متحرک، شبها را از سکوت و سکون به هیاهوی رنگارنگ بازی نور می برند.تعبیه هر نئون بر بامی یا سردری ، شروع واقعی نقاشی متحرک در ایران است. حال، نقاشی به جای آنکه بر کاغذ و طلق نقش ببندد، بر بومهای فلزیمی نشیند
اسلاید 4: آغاز انیمیشن در ایرانو قلم و رنگ ، همان لامپ های جیوه و تنگستن ونئون است. باز هم خطای باصره است و قریب به هشت تا دوازده تصویر رنگی در هر ثانیه که چشم را می فریبد.طراحان نئون را در جستجوی دیگری باید شناخت و این مقالی مفصل . مستقل می گنجد . نام آشنا و معتبری مانند مرتضی ممیز با چند طرح نئون از جمله نوشیدن کانادادرای بر بام بنایی در میدان فردوسی ، در صدر پیشکسوتان گرافیک، تبلیغات و نقاشی متحرک می درخشد.
اسلاید 5: آغاز انیمیشن در ایرانسالهای 1335-1340 اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبا ( که بعدا وزارت فرهنگ و هنر و امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ) ، جایی که کارگاه سرامیک ، قالی بافی ، مینیاتور سازی و غیره دایر بود و ادعای حمایت از هنرهای ملی داشت ، آرزوهای دور و دراز و مرارتهای تمام نشدنی و آزمون و شکست جوانانی چند ، که در پی تشکلی هنری بودند ، منجر به تاسیس دفتری شد که قرار بود کارخانه رویا سازی کشور شود که نشد. این گروه متشکل بود از : اسفندیار احمدیه ( نقاش کارگاه سرامیک) ، جعفر تجارتچی ( افسر نیروی هوایی و کاریکاتوریست)، پرویز اصانلو ( فیلمبردار دوره دیده و کارگردان)، پطروس پالیان و اسدالله کفافی که هر پنج نفر از موسسان بخش انیمیشن وزارت فرهنگ و هنر بودند. چندی بعد نصرت الله کریمی ، کارگردان تحصیلکرده در چکسلواکی نیز به این گروه اضافه شد که با کمک چند دختر و پسر مستعد توانستند اولین فیلم های کارتونی ایران را بنیان گذارند
اسلاید 6: کارتون های دهه شصتبچه کلاغی به خاطر بازیگوشی و لجبازی با مادرش حمام نمیکند تا آنکه دچار کچلی میشود . به همین دلیل همه دوستانش او را ترک میکنند. تا اینکه بالاخره دکتر کلاغی به دادش میرسد و به او میگوید که با صابون بدن خود را بشوید و همین مسئله باعث میشود که او دوباره صاحب پر و بال شود .20دقیقهمدت زمانسل انیمیشنقالب تولید1369سال تولید
اسلاید 7:
اسلاید 8:
اسلاید 9: اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان
اسلاید 10: اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكانانيميشن يكي از ساختارهاي جذاب سينمايي است كه لزوما مخاطب آن كودكان نيستند و بسياري از انيميشنهاي جذاب و زيباي جهان، علاوه بر كودكان و شايد بيشتر از آنها بزرگسالان را مخاطب قرار مي دهند. با اين فرض، هرچند توليدات انيميشن ميتوانند طيف گستردهاي از مخاطبان را به خود اختصاص دهند، ليكن انكارناشدنی است كه كودكان، بيشترين توجه و دلبستگي را به برنامههاي انيميشن دارند و با مروري بر گذشته خود، اذعان خواهيم نمود كه انيميشن ها، نقش بسيار بسزايي درشكل گيري شخصيت ما داشتهاند. كودك از هنگامي كه به محيط خانواده پای ميگذارد، مورد حمايت والدين قرار ميگيرد. پدر و مادر تمام تلاش خود را مي کند تا هرگونه زمينه رشد و تعالي را براي او فراهم سازند. اهميت خانواده در جوامع شرقي و به ویژه ايران اسلامي، به گونه ای است كه به شدت مورد توجه جامعه شناسان و متخصصان غربي قرار گرفته است.
اسلاید 11: اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكانآنها به اين باور رسيدهاند كه رشد هر جامعهاي، مرهون ثبات خانواده بوده و از اين روی، تقويت بنيان خانواده و تربيت فرزند در كانون گرم خانواده را در دستور كار خود قرار دادهاند و با اين تفكر در تلاشند به هر نحو ممكن كودكان جوامع مختلف را در نظام خانواده مطابق فرهنگ و نگرش مطلوب خود تربيت نمايند. هم اکنون تلويزيون، دي وي دي و ماهواره به ملزومات اصلي زندگي خانوادهها و به ویژه خانوادههاي نوپا تبديل شده است و پدر و مادرها - كه از اين امكانات به عنوان وسيلهاي براي پر كردن اوقات فراغت خانواده و به ویژه كودكان استفاده ميكنند- تلاش دارند به خيال خود، برنامههاي ويژهاي را براي ايشان طراحي و تدارك ببينند.اغلب خانوادهها بي هيچ نگراني، كودك خود را در مقابل برنامههاي انيميشن پخش شده از تلويزيون يا ماهواره قرار ميدهند و هر روز به عنوان جايزه يك سي دي انيميش به او هديه ميدهند تا مابقي ساعات خالي خود را نيز مقابل دستگاه سي.دي يا دي.وي.دي بگذراند.
اسلاید 12: اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكانجالب است به اين نكته توجه كنيم كه اين گونه برنالهها كه ويژه كودكان طراحي و توليد ميشوند، به لحاظ حرفهاي و صرف هزينه به مراتب پيشرفته تر و گرانتر از بسياري توليدات ديگر هستند؛ اما پرسش مهم اين است كه آيا هزينههاي ميلياردي توليد اين انيميشن ها، تنها برای سرگرم كردن كودكان صرف ميشود؟ آياتا کنون به محتواي اين انيميشنها توجه كرده ايم؟ به گفته محققان، كودك در سنين سه تا پنج سالگي فقط بيننده است و هنوز از قدرت تشخيص خوب و بد و تحليل كافي برخوردار نيست. برای همین، هر آنچه را مي بيند، به عنوان يك پديده خوب و در عين حال واقعي ميپذيرد. در اين ميان، ابزارهاي قدرتمند رسانه نيز به واقعي تر نشان دادن اين آثار كمك ميكنند. انيميشنهاي فوق حرفهاي موجود در بازار و پخش شده در رسانهها كه حتي ذهن انسان بزرگسال را در تشخيص واقعيت و مجاز دچار ابهام ميكنند، به تدريج در ذهن كودكان رسوخ كرده و مباني تربيتي و فرهنگي او را در آينده شكل ميدهد.
اسلاید 13: اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكاناغلب اين مولفههاي فرهنگي، متأسفانه با فرهنگ بومي و باورهاي ديني ما هماهنگي ندارند. برای نمونه، تقريبا در همه اين انيميشنها - كه حتي در رسانه ملي نيز بارها پخش ميشوند و متأسفانه در انيميشنهاي ايراني نيز رسوخ كرده و ترويج ميشود - ميبينيم كه دخترها و پسرها با هم دوست هستند. رابطه دختر و پسر در حالي در انيميشنها (خواسته يا ناخواسته) گسترش مييابد كه همين دختران و پسران چند سال بعد با سختگيري و جلوگیری شديد جامعه و خانواده در ممانعت از ارتباط آزاد بر پايه آموزههاي ديني و عرف اجتماعي روبه رو ميشوند و اين يعني تقابل يا تضاد فرهنگي! مگر بر اين باور باشيم كه فرهنگ برايند باورهاي اجتماع است و لاجرم كودكان امروز، با باورهاي خود فرهنگ و باور فرداي جامعه را شكل ميدهند و اين ميتواند همان هدف جنگ نرم در عرصه فرهنگي باشد كه نقطه نشانه آن افكار و باورهاي كودكان و نونهالان امروز جامعه است. كودك ما در انيميشنهايي كه به وفور از طريق تلويزيون ماهواره و ويديوكلوپها در اختيارش نهاده ميشود و حتي از سوي والدين در پاداش يك كار نيك دريافت ميكند
اسلاید 14: عوامل اثرگذاري انيميشن ها
اسلاید 15: انيميشنها همواره از جذاب ترين ساختارهاي نمايشي به شمار می روند. با توجه به قابليت ها، ويژگي ها و اهميت اين نوع برنامهها، هر روز شاهد رشد سريع توليدات كارتوني به لحاظ كمي و كيفي هستيم؛ اما راز موفقيت و اثرگذاري يك برنامه انيميشن چيست؟1-شخصيت پردازي مناسب: ازمهمترين عواملي كه باعث موفقيت يك انيميشن ميشود،خلق شخصيتهاي مناسب توسط توليدكنندگان آن است.شخصيتها دريك انيميشن،ميتواند انسان حيوان شئ و يا حتي يك نقطه و خط باشد.شخصيت پردازي مناسب، باعث ميشود مخاطب با آن كاركتر، ارتباط برقرار كند.دريك انيميشن موفق،شخصيتها خود را به ويژگي هاي انساني نزديك ميكنند بيننده با آن هم ذاتو ارتباط برقرار ميشود. 3- تكنيكهاي پيشرفته: تكنيكهاي ساخت انيميشن در جهان هر روز در حال پيشرفت و تكامل است، ليكن انتخاب تكنيك مناسب و متناسب با موضوع محتوا و مخاطب، از عواملي اصلي جذابيت و اثرگذاري يك برنامه انيميشن به شمار می رود. 1- داستان خوب: در درجه نخست، آنچه باعث جذابيت و اثرگذاري يك انيميشن ميشود، جذابيت و اثربخشي داستان آن است. اين موضوع هرچند در دهههاي اخير، مورد توجه جدي متوليان رسانه قرار گرفته است، از قرن ها پيش انديشمندان اهميت آن را دريافته بودند
اسلاید 16: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهان
اسلاید 17: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانتاكنون مهمترين انيميشنهاي توليد شده در جهان در شركت هاي بزرگ انيميشن سازي هاليوود همچون والت ديزني، پيكسار، دريم وركز، ام جي ام و يا شركتهاي ژاپني تحت حمايت و هدايت سردمداران هاليوود نظير نيپون، تاتسونوكو، سوني و.... توليد شده است. هاليوود از زمان تشكيل خود تاكنون به شدت تحت نفوذ تفكرات صهيونيستي بود و اين سرمايه داران صهيونيسم جهاني بودند كه افكار برنامه سازان آن را هدايت ميكردند. صهيونيسم حاكم بر هاليوود كه هر روز تلاش دارد تا دامنه سيطره خود را بر شركتهاي ديگر فيلم و انيميشن سازي با خريد سهام يا نفوذ بر افكار گسترش دهد هرچند اقتصاد و به دست آوردن درآمد را از مهمترين اولويتهاي خود معرفي ميكند، با مروري بر آثار توليدي آنها به ویژه در بخش انيميشن، اين باور به شدت تقويت ميشود كه در پس اين صنعت پول ساز، قطعا ايدئولوژي و تفكر خاصي نهفته كه قرار است به کمک سرمايه و تكنيك در جهان گسترش يابد.
اسلاید 18: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانعلاقه كودكان ما به داشتن تصاوير متعدد از شخصيتهاي كارتوني والت ديزني تا عروسكها و اسباب بازيهاي شخصيتهاي آنها، آنچنان شديد است كه خريد آنها براي خانوادهها به يك عرف معمول و اجتماعي تبديل شده است. به عبارت ديگر، شركتهاي انيميشن سازي، تنها برای همان ساعتی که کودکان ما انیمیشن تولیدی آنها را می بیند، برنامه ریزی نمی کنند، بلکه تلاش ميكنند تا فکر و ذهن کودک را حتی در رختخواب شبانه و بازی های کودکانه اش متوجه رفتار و موضوع مورد نظر خود نمايند. از این روی، می توان گفت نه تنها کودکان معصوم، بلکه والدین هم نمی توانند تصور کنند در پی این زیبایی ها و لطافت، ممکن است یک جهان بینی خاص و خارق العاده با اهداف بلند مدت نهفته باشد که می خواهد، چهره فرهنگ های خاص جهان را به چهره ای واحد و مطلوب سرمایه داران صهیونیسم بدل کند.
اسلاید 19: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهاندر این نوشتار تلاش خواهیم کرد برای نمونه و تنها در حد چند سطر، اشاره ای داشته باشیم به محتوای پنهان برخی از آثار مهم انیمیشن جهان که همه ما و دست کم کودکان و همه ما با آنها آشنا هستند و ساعت ها از زندگی معصومانه خود را با آنها گذرانده اند. بی گمان نقد و تحلیل هر یک از این آثار که از قضا به لحاظ تکنیکی بسیار قابل تأمل و گفت وگو هستند، فرصت بسیاری را می طلبد و می توان درباره هر یک از آنها ساعت ها به بحث نشست، لیکن هدف این نوشتار اشاره ای به اصل موضوع و تلنگری برای مخاطب (والدین آن آثار و چشم پوشی از نقاط قوت تكنيكي موجود در آنها تنها به تحلیل محتوای کوتاهی از این آثار با هدف نمایان کردن ایدئولوژی نهفته در آن بسنده كنيم و بر این باوریم وقتی این آثار را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، هر یک همچون اجزای یک پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم فرهنگ صهیونیسم جهانی را تقویت کرده و ذهن کودک امروز را برای پذیرش تفکرات سلطه طلب صهیونیسم جهانی در آینده آماده می سازد:
اسلاید 20: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهان میکی موس: نخستین شخصیت معروف شرکت والت دیسنی، یک موش کوچک و دوست داشتنی بود به نام «میکی موس».مجموعه میکی موس سال هاست که تولید می شود و هم اکنون نیز شخصیت محبوب نسل دیروز و امروز به شمار می رود. جالب است بدانیم از ديرباز یهودیان را با نام «موش کثیف» می شناختند. والت دیسنی به کمک میکی موس توانست در چند دهه کاری کند که این واژه جای خود را به «موش دوست داشتنی» بدهد و دیگر کسی نمی توانست برای یهودیان تصور «موش کثیف» را داشته باشد. میکی موس معصوم که همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می شد، نمادی شد از معصومیت قوم یهود! که باید تلاش کند با تنها سرمایه خود، یعنی زیرکی، خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد.
اسلاید 21: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهان تام وجری: شخصيت «جري» در مجموعه تام و جری در واقع ادامه شخصیت میکی موس است. جری موش زبل و بد جنسی است که با شیطنت و ناجوانمردی همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می شود. این پرسش که چرا برخلاف دنیای واقعیت، همواره این موش است که برگربه پیروز می شود، چیزی است که ناخودآگاه ذهن کودک و بزرگسال را به خود معطوف می دارد و از سوی دیگر، به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می کند که می توان با دغل و حقه بازی همیشه پيروز شد. تام و جری علاوه بر اثرات خاصی که بر مخاطبان جهانی داشت، توانست حس اعتماد به نفس را در مخاطبان یهودی خود - که سالها از موش کثیف بودن در رنج بودند - نهادینه نماید. موش کثیف صفتی بود با بار معنایی ترسو بودن و منزوی که هیچ کدام از آنها در موش کوچک والت دیزنی دیده نمی شد.
اسلاید 22: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانمجموعه لوك خوش شانس، داستان گانگستر سپيدپوستي است كه هيچ خانه و كاشانهاي ندارد؛ اما هميشه فرشته نجات سرخ پوستان بومي است و وجودش باعث ميشود كه افراد و قبيلههاي گوناگون، هيچ گاه وارد جنگ و دعوا نشوند. او به همراه اسب بذله گو و سگ شوخ طبعش هميشه به دنبال تبهكاران است و در پايان هر بخش، تنها به سوي غروب خورشيد ميرود؛ اما چرا غروب خورشيد؟!! شايد اگر بدانيم غروب خورشيد در كتاب مقدس، نماد سرزمين موعود يهوديان است، به خوبي پاسخ اين پرسش را دريابيم. لوك خوش شانس سعي ميكند تا به خوبي معرف يهودي خوش برخورد و مهرباني باشد كه بدنبال سرزمين موعود و مادري خود است و در اين راه به رسالت خود يعني ايجاد امنيت براي دنيا عمل ميكند.
اسلاید 23: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهان- هاچ زنبور عسل:خیلی از ما در دوران کودکی خود، مجموعه جذاب «هاچ زنبور عسل» را دیده ایم و بی هیچ تأملی، حاضر هستیم دیدن آن را به کودکان دلبند خود توصیه کنیم؛ اما خوب است بدانیم داستان هاچ زنبور عسل به کودکان یهودی میفهماند که باید همواره به دنبال مادر ( نماد سرزمین موعود ) خود باشند و دیگران همچون موجودات مخوف این انیمیشن، همواره در این راه، سد راه او هستند و البته در این راه میتوان روی کمک برخی دوستان مو بور حساب کند.نکته: گشتن به دنبال مادر تم غالب مجموعههای انیمیشنی است که کشورهای آسیایی و در رأس آنها ژاپن به سفارش شرکتهای صهیونیستس هالیوود تولید کردهاند، همچون «دختری به نام نل»؛ «حنا دختری در مزرعه»، «باخانمان»، «چوبین» و غیره. همان طور که گفتیم، مادر در فرهنگ یهودی، نماد سرزمین موعود یهودیان است. این انیمیشنها هرچند با هدف بیشترین تأثیر بر کودکان یهودی جهان ساخته شده اما به دیگر کودکان جهان نیز این حس را القا میکند که تصاحب دیگر سرزمین ها با عنوان برگشتن به سرزمین مادری، حق مسلم قوم یهود است.
اسلاید 24: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانای کیو سان:آنچه در مجموعه جذاب انیمیشنی «ای کیو سان» به خوبی تبلیغ میشود، نقش تفکرات بودایی در پرورش ذهن انسان است. کودکان ایرانی ناخود آگاه با دیدن این مجموعه جذب تفکرات بودایی و نیز آداب و سنن و باورهای آنها میشوند که این تنها به دلیل شخصیت جذاب مهربان و دوست داشتنی قهرمان فوق العاده باهوش قصه یعنی ای کیو سان است؛ اما چرا بودایی؟! (در این باره در ادامه صحبت میکنیم).
اسلاید 25: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانپاندای کونگ فو کار:این هم از انیمیشنهای زیبای تولید شده در سالهای اخیر است که بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته و در آن کودک ایرانی به خوبی با باورها و ویژگی های خاص فرهنگ و آیین بودا و مذهب ذن آشنا میشود. لازم به ذکر است، کونگ فو، بیش از آن که یک ورزش باشد، یک مذهب و ایدیولوژی است که بر پایه باورهای بودایی شکل گرفته است و در این انیمیشن به طور بسیار جذابی تبلیغ میشود. نکته: در سال های اخیر، جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد. از این روی، میبینیم در کشورهای غربی، توجه به آیینها و تفکرات شرقی روز به روز افزایش مییابد؛ حتی گسترش روزافزون اسلامگرایی در جامعه غربی را میتوان از این منظر بررسی نمود که حاصل از به بن بست رسیدن تفکرات مادی گرایانه غرب است.هالیوود این مهم را به خوبی درک کرده و تحت هدایت سردمداران صهیونیسم خود، در تلاش است تا با گسترش فرقههای نوظهور آمیزهای از عرفان های بودایی و یهودی را در قالب معنویتی خود ساخته به مخاطبان دهد. این نگرش باعث شده تا نقش بودیسم را در بیشتر آثار هالیوودی بسیار برجسته ببینیم
اسلاید 26: پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشنهاي مشهور جهانفرار جوجهای:این انیمیشن یکی از آثار جذاب برای کودکان است. سرتاسر فضای داستان و مزرعه که با سیم خاردار گرفته شده یادآور اردوگاههای کار اجباری آلمان نازی و هلوکاست (یهودی سوزی) کذایی است که سال هاست صهیونیسم در راستای اثبات آن میکوشد. ناجی مرغ های قربانی (نمادی از یهودیان) خروس خلبانی است که آمریکایی بوده و سرانجام با نجات مرغها آنها را به سوی دشتی باصفا (یادآور سرزمین موعود یهودیان ) راهنمایی میکند. این انیمیشن، یکی از بارزترین آثار کودکان در عرصه ترویج تفکرات صهیونیسم و ترویج هولوکاست است
اسلاید 27: سخن پایانیسال هاست بازار انيميشنهاي هاليوودي در ايران داغ شده است. اين انيميشنها به سرعت و با سطحي نگري بسيار دوبله و به راحتي از رسانه ملي پخش ميشوند. آنچه گفتيم، به اين معني نيست كه انيميشن خوبي در آن سوي مرزها توليد نميشود، بلكه همسويي همه جانبه متوليان فرهنگي كشور با برجسته شدن تعداد خاصي از اين محصولات است كه پرسش برانگيز است و اينكه چرا در اين همه سالها و با بروز و ظهور تكنولوژيهاي پيشرفته وارداتي در كشور، هنوز شاهد رشد صنعت انيميشن در ايران نشده ايم؟! در عوض به نظر ميرسد در عرصه توليدات كودك عقبگرد كرده و سير نزولي يافته ايم! هنوز بزرگترهاي ما « علي كوچولو»، «زهره و زهرا»، «هادي و هدي»، «هشيار و بيدار»، «آفتاب و مهتاب»، «خونه مادر بزرگه» را از ياد نبردهاند. مگر همين «مدرسه موش ها» نبود كه كشور ژاپن با افتخار آن را از ما خريد؟! مگر همين «كلاه قرمزي و پسرخاله» نبود كه در جامعه آن همه موج ايجاد كرد؟!
اسلاید 28: سخن پایانیما را چه شده كه امروز آن همه نبوغ را فراموش كرده ايم و به جاي توجه به هنرمندان با ذوق و توانايمان دنبال آثار مبتذل غربي ميگرديم؟! آنچه كودك امروز ايراني نياز دارد، نه «فوتباليست ها»ست و نه «سند باد» جعلي غربيها. كودك ايراني به فيلمها و انيميشن هاي پر محتوايي نياز دارد كه بر پایه داستان هاي جذاب و غرور آفرين ملي و آموزههاي اسلامي توليد شده باشد؛ «رستم و سهراب» و «آرش» چه اشكالي دارند كه دست به دامن «سوپرمن» و «پسر جهنمي» شده ايم؟! «بوعلي»، پسر داناي ايراني چه ايرادي دارد كه «اي كيو سان» بايد نماد دانايي براي كودك ما باشد و در نهايت كجاي فرهنگ اسلامي ما ناقص است كه بايد كودك ما را همسو با برنامه ريزي صهيونيسم جهاني به سوي بوديسم سوق دهيم ؟!
اسلاید 29: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.