علوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانسبک زندگیرسانه و شبکه‌های اجتماعیسایر

تأثیر غرب بر انیمیشن و برنامه کودک در ایران

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
SNe see erie Teeny eee ur inspire می شوند و نقشهایی از رنگهای تند نون بر در و دیوار می نشینند و بر سر در ‎Soe en ee‏ » حرکتی از نورهای تند » تماشاچی را به رصح مس 2 . لاله زارمرکز تجمع این بازیهای ‎ee‏ ساده ترين نقشهاى هندسى متحرك كرفته تا نمايش صحنه هاى | ert ee te Ee ae Te ST Eerie cn) شبها را از سکوت و سکون به هیاهوی رنگارنگ بازی نور می برند.تعبیه هر eee ee Sat eae ie ote el ‏اشی به جای آنکه بر کاغذ و طلق نقش ببندد» بر بومهای فلزیمی نشین‎

صفحه 4:
و قلم و رنگ » همان لامپ های جیوه و تنگستن ونئون است. باز هم خطای باصره است و قریب به هشت تا دوازده تصویر رنگی در هر ثانیه که چشم را می فریید. طراحان نئون را در جستجوی دیگری باید شناخت و اين مقالی مفصل . مستقل می گنجد . نام آشنا و معتبری مانند مرتضی مميز با جند طرح نئون از جمله نوشيدن كانادادراى بر بام ‎Tee‏ ل ل ات ‎nc geery ae re (enraty‏ ام ‎

صفحه 5:
سالهای 9601)0-1656) اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبا ( که بعدا وزارت فرهنگ و هنر و امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ) » جایی که تا حمايت از هنرهاى ملى داشت » أرزوهاى دور و دراز و مرارتهاى تمام نشدنى و أزمون و شكست جوانانى جند » كه در يى تشكلى هنرى بودند » محر له تسس نف ی ل ا کشور شود که نشد. اين كروه متشكل بود از : اسفنديار احمديه ( نقاش كاركاه سراميى لل ا ا ا ل ال ال ( فیلمبردار دوره ‎CS Sei‏ ا ‎Be Seen‏ ۱۳ EN Ee Ble SIS Pie ne ete eet we Tt ‏نصرت الّه کریمی » کارگردان تحصیلکرده در چکسلواکی نیز به اين گروه‎ ren econ geen nay cere Oger rt Fes) ‏كارتونى ايران را بنيان كذارند‎

صفحه 6:
2990

صفحه 7:
922

صفحه 8:

صفحه 9:

صفحه 10:
ارهاي جذاب سينمايي است كه لزوما مخاطب آن كودكان ‎norte) Tete el‏ م ‎TOC‏ ‏بیشتر از آنها بزرگسالان را مخاطب قرار مي دهند. با اين فرض؛ هرچند ‎pe rere pee ed‏ ۱ دهند» لیکن انکارناشدنی است که کودکان» بیشترین توجه و دلبستگي را به و ا ‎ns ere‏ | کودك از هنگامي که به محیط خانواده پای مي‌گذارد» مورد حمایت والدین قرار ‎eee ie ee)‏ ل ل ا ل لك را براي او فراهم سازند. اهميت خانواده در جوامع شرقي و به ويزه ايران ل ا ا ا ا 0 غربي قرار كرفته است.

صفحه 11:
[1 ‏ا ا ا ا ا ل‎ ies] ‏روی» ثقویت بنیان خانواده و تربیت فرزند در کانون گرم خانواده را در دستور‎ ‏رت‎ et I ee ee ae es Ere OST Oe an we SSB ee STC ‏ا‎ cy VSP ewe Shy ‏ل‎ rer Dr CMe AICTE ner er Very و به ویژه خانواده‌هاي نوپا تبدیل شده است و پدر و مادرها - که از اين امکانات به عنوان وسيله‌اي براي پر کردن اوقات فراغت خانواده و به ویژه کودکان استفاده مي‌کنند- تلاش دارند به خیال خود» برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي ایشان طراحي و تدارك ببینند. ‎a]‏ ل ‎CORD ONDE Yee ny‏ 7 ا ‎Cree ee mr ter a‏ يك سي دي ‎RC Creye tras ed DY oe Ces sen cee ne)‏ سي.دي يا دي.وي.دي بگذراند.

صفحه 12:
Pee ‏ا‎ een ۳۹ ۱ yyy errr, ‏براى سركرم كردن كودكان صرف ميشود؟ أياتا كنون به محتواي‎ Meee oc et ‏پنج سالگی فقط بیننده است و هنوز از قدرت‎ به كفته محققان» كودك در سئين سه سس ل ل كا ص ‎ee ae ee nea‏ . در این میان؛ ابزارهاي ‎te Oe Lee Te ee eee ce Dae‏ ۱ ‎eet tere eee eS eet erat a eS‏ ۳ واقعیت و مجاز دچار ابهام مي‌کننده به تدریج در ذهن کودکان رسوخ در آينده شكل ميدهد. sass ‏در‎ ‎eS eee er ss

صفحه 13:
‎ne ey Cm ere Toe w Tene ee cenipcen gs Woh beware fer‏ ال ‎Oe NC ae ee ne eal lee aS ed aa ee)‏ ‏و متأسفانه در انيميشن‌هاي ايراني نیز رسوخ کرده و ترویج مي‌شود - مي‌بينيم که دخترها و پسرها با هم دوست هستند. رابطه دختر و پسر در حالي در انیمیشن‌ها (خواسته یا ناخواسته) گسترش مي‌یابد که همین دختران و پسران چند سال بعد با سختگيري و جلوگیری شدید جامعه و خانواده در ممائعت از ارتباط آزاد بر پایه آموزه‌هاي ديني و عرف اجتماعي روبه ‎ees Soy Ee ee ees ene le Eee es)‏ ‎Paty er erie Err ST Meier eaie tr Peo eyo iene SY‏ جامعه را شکل مي‌دهند و اين مي‌تواند همان هدف جنگ نرم در عرصه فرهتگي باشد که انقطه نشانه آن افكار و باورهاي كودكان و نوتهالان لمروز جامعه لست. كودك ما در انيميشن‌هايي که به وفور از طریق تلویزیون ماهواره و ویدیو کلوپ‌ها در اخت ‎er eee ‏اا‎ ‎

صفحه 14:

صفحه 15:
ی اهميت د سريع توليدات a

صفحه 16:
پیام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان

صفحه 17:
تاكنون مهمترين انيميشنهاي توليد شده در جهان در شركت هاي بزرك انيميشن سازي هالیوود همچون والت ديزني؛ پیکسار دريم وركزء لم جي ام و يا شركتهاي زابني ا ا ا ا ا ‎neers Si Tes‏ ‎pony‏ ا ا ‎PETE‏ اين سرمايه داران صهيونيسم جهاني بودند كه افكار برنامه سازان آن را هدايت ميكردند. صهيونيسم حاكم بر هاليوود كه هر روز تلاش دارد تا دامنه سيطره ا ل ا ا ا ل 25 1 ‎Thee ee Teese‏ ل ا ‎Perry n ns Siem ener crn Pier‏ که قرلر است به کمک سرمایه و تكنيك در جهان گسترش یابد.

صفحه 18:
SCP pees ean CH eaten Od es Upey Ve ares ELON COP Et عروسكها و اسباب بازيهاي شخصيتهاي آنهاء آنجنان شديد است كه خريد آنها و به عبارت دیگر شرکت‌هاي اننمیشن سازی» تنها برای همان ساعی که کودگان ما انیمیشن تولیدی آنها را می بیند» برنامه ریزی نمی کنند» بلکه تلاش مي‌کنند تا فکر و 1۱ ieee Cer ge Gre ‏اا‎ cya a Oe ee Cra ye 300 090 CAE OE er Pete epee ape wars pecan | ‏ا‎ fer LEE Ep eae nee y PES ye eae eee ey

صفحه 19:
| ‏ا ا‎ ents Ee Se ee ree ‏به محتوای پنهان برخی از آثار مهم انیمیشن جهان که همه ما و دست کم کودکان و همه‎ ما با آنها آشنا هستند و ساعت ها از زندكى معصومانه خود را با آنها كذرانده اند. 0 ‏ا ا ا ا ل‎ tee ‏گفت وگو هستنده فرصت بسیاری را می طلبد و می توان درباره هر یک از آنها ساعت‎ | eit ee Te ene Te pe See eet ey ‏مخاطب (والدین آن آثار و چشم پوشی از نقاط قوت تكنيكي موجود در آنها تنها به تحلیل‎ ‏محترای کوتاهی از این آثار با هدف نمایان کردن ایدئولوژی نهفته در آن بسنده کنیم و بر‎ ‏ل ل ا ا ا‎ ‏پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم فرهنگ صهبونیسم جهانی را تفویت کرده و‎ ‏ا‎ tert ne eis Ses ies Ie Eee Se Teor) ‏:می سازد‎

صفحه 20:
ميكى موس: نخستين شخصيت معروف شركت والث ديسنى؛ يك موش كوجك و دوست داشتنى بود به نام «میکی موس».مجموعه میکی موس سال هاست که تولید می شود و هم اکنون نیز شخصیت محبوب نسل دیزوز و امروز به شمار می رود. جالب است بدانیم از دیرباز یهودیان را با نام «موش کثیف» می شناختند. والت دیسنی به کمک [۱ ‏ا ا‎ een tree Perr ee VCR ARMY (ere HES OY Per SNE ele es OT PE GREY eS ee oes ew EY Ie ele et Ie tS eed ence PRD ‏ا ا‎ ۱ ‏ل‎ 0

صفحه 21:
شخصيت «جري» در مجموعه تام و جرى در واقع ادامه لتحت مركن موين ابت جرى عورش ‎Eyer‏ ‏كه با شيطنت و ناجوانمردی همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می شود. اين پرسش که چرا برخلاف دنیای واقعیت؛ همواره اين موش است كه بركربه بيروز مى شودء جيزى است ‎ep eer Cre Sy int seer er‏ دارد و از سوی دیگر؛ به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می کند که می توان با دغل و حقه بازی هميشه پیروز ‎a‏ ree ew fee eee ere es er ‏داشت» توانست حس اعتماد به نف را در مخاطبان بهودی‎ خود - که سالها از موش کثیف بودن در رنج بودند - نهادینه ‎ery ee eter ar eer‏ 0[ منزوى كه هيج كدام از آنها در موش كوجك والت ديزنى ديده

صفحه 22:
نشوند. لو به عمرأة اسب بذله كو و سك شوخ طيعان ‎eee rere‏ اا كت به سوي غروب خورشيد ميرود؛ اما جرا غروب ‎Aes‏ اكر بدانيم غروب خورشيد در كتاب مقدسء نماد ‎foe ene Cee nn etree or‏ پرسش را دریابیم. لوك خوش شانس سعي مي‌کند تا به خوبي معرف يهودي خوش برخورد و مهرباني باشد كه et Te caer ene Seemed این راه ‎TE A ee peep reget eae‏ 7

صفحه 23:
(۳ ere ny ae Tu rynn pees ‏و بی هیچ تأملی» حاضر هستیم دیدن آن را به کودکان دلبند خود توصیه کنیم؛‎ ‏اما خوب است بدانيم داستان هاج زنبور عسل به كودكان يهودى مىفهماند كه‎ 0 ۱ ‏ا‎ veges لاا ا ا ل ل ا ۱ نكته: كشتن به دنبال مادر تم غالب مجموعههاى 000 ‎Tes To were‏ ا ا الل ‎NO MC ee eee‏ ‎Ss Boe ot SCS) Toe ee ek errs)‏ ا 0 ‎Cee ie eer Sk eerie env Tere‏ یهودی جهان ساخته شده اما به دیگر کودکان جهان نیز اين حس را القا می‌کند که تصاحب دیگر سرزمین ها با عنوان برگشتن به سرزمین مادری» حق مسلم قوم يهود است.

صفحه 24:
ای کیو سان: 0 ‏ع ا ا ا ا ا ا‎ ae) ‏پرورش ذهن انسان است. کودکان ایرانی ناخود آگاه با دیدن اين مجموعه جذب تفکرات بودایی‎ ‏و نیز آداب و سنن و باورهای آنها می‌شوند که این تنها بهدلیل شخصیت جذاب مهریان و‎ ‏درست داشتتی قهرمان فوق العاده باهوش قصه یعتی ای کیو سان است؛ اما چرا بودایی؟] (بر‎ ۷ se)

صفحه 25:
پاندای کونگ فو کار: اين هم از انمیشن‌های زیبای تولید شده در سالهای اخیر است که بسیار مورد توجه کودکان قرار كرفته و در آن كودك ايرانى به خوبى با باورها و ۱ ‎octet)‏ اا ‎oper‏ ‏مذهب و ايديولوزى است كه بر بايه باورهاى بودايى شكل كرفته است و در اين انيميشن به 0 ۱ ‏ا ا ا‎ nas) 000 ‏ام‎ ote ‏شرقى روز به روز افزايش مريابد؛ حتى كسترش روزافزون اسلامكرايى در جامعه غربى‎ 0 ‏ا ا‎ ese wie ie re ‏غرب است.هالیوود این مهم را به خوبی درک کرده و تحت هدایت سردمداران صهیونیسم‎ ‏خودء در تلاش است تا با گسترش فرقه‌های نوظهور آمیزه‌ای از عرفان های بودایی و یهو‎ Dyer ces soates re ye tie reniccmny Ger enn ein) بيشتر أثار هاليوودى بسيار برجسته ببينيم

صفحه 26:
فرار جوجه‌ای: ين انيميشن يكى از آثار جذاب براى كودكان است. سرتاسر فضاى داستان و مزرعه كه با سيم ا 1 کذایی است که سال هاست صهیونیسم در راستای اثبات آن می‌کوشد. ناجی مرغ های قربانی (نمادى از يهوديان) خروس خلبانى است كه آمريكايى بوده و سرائجام با نجات مرغها أنها را ل اا ال ‎ee eter‏ از بارزترین آثار کودکان در عرصه ترویج تفکرات صهیونیسم و ترویج هولوکاست است

صفحه 27:
سال هاست بازار انيميشن‌هاي هاليوودي در ایران داغ شده است. این انیمیشن‌ها به سرعت و با سطحي نگري بسیار دوبله و به راحتي از رسانه ملي پخش ميشوند. آنجه كفتيم؛ به اين معني نيست كه انيميشن اخوبي در آن سوي مرزها توليد نموشود؛ بلكه همسويي همه جانبه متولیان فرهنگي کشور با برجسته شدن تعداد خاصي از اين محصولات است که پرسش برانگیز است و اينکه چرا در این همه سالها و با بروز و ظهور تكنولوژي‌هاي پیشرفته وارداتي در کشور» هنوز شاهد رشد صنعت انیمیشن در ایران نشده ايم؟1 در عوض به نظر مي‌رسد در عرصه تولیدات کودك عقبگرد کرده و سیر نزولي يافته اما هنوز بزرگترهاي ما « علي کوچولو»» «زهره و زهرا»؛ «هادي و هدي»؛ «هشیار و بيدار»؛ «آفتاب و مهتاب». «خونه مادر بزرگه» را از یاد نبرده‌اند. مگر همین «مدرسه موش ها» نبود که کشور ژاپن با افتخار آن را از ما خرید؟! مگر همین «کلاه قرمزي و پسرخاله» نبود که در جامعه آن همه موج ایجاد کرد؟!

صفحه 28:
مارا چه شده که امروز آن همه نبوغ را فراموش كرده ايم و به جاي توجه به هنرمندان با نوق و توانایمان دنبال آثار مبتذل غربي مي‌گردیم؟! آنچه کودك امروز ايراني نیاز دارد؛ نه «فوتبالیست ها»ست و نه «سند باد» جعلي غربي‌ها. کودك ايراني به فیلمها و انیمیشن هاي پر محتوايي نیاز دارد که بر پایه داستان هاي جذاب و غرور آفرین ملي و آموزه‌هاي اسلامي تولید شده باشد؛ «رستم و سهراب» و «آرش» چه اشكالي دارند که دست به دامن «سوپرمن» و «پسر جهنمي» شده ایم؟! «بوعلي»؛ بسر داناي ايراني چه ايرادي دارد که «اي کیو سان» باید نماد دانايي براي کودك ما باشد و در نهایت كجاي فرهنگ اسلامي ما ناقص است که باید کودك ما را همسو با برنامه ريزي صهیونیسم جهاني به سوي بودیسم سوق دهیم ؟!

صفحه 29:

تاثیر غرب بر انیمیشن و برنامه کودک در ایران هنرهای اسالمی3 استاد مربوطه:سرکار خانم شجاع نوری گردآورنده :زهرا کرم آغاز انیمیشن در ایران آغاز انیمیشن در ایران در دهه سی ،خیابانهای تهران با نئون آشنا شده و شبهای تهران با نورهای رنگین آذین می شوند و نقشهایی از رنگهای تند نئون بر در و دیوار می نشینند و بر سر در سینماها و بر فراز بامهای بلند شهر ،حرکتی از نورهای تند ،تماشاچی را به سینماها و مشتریها را به خرید کاال فرامی خواند .الله زارمرکز تجمع این بازیهای نور می شود ،از ساده ترین نقشهای هندسی متحرک گرفته تا نمایش صحنه های کاملتر ،مانند راه رفتن و غیره .در دهه چهل باز هم نئون های رنگین متحرک، شبها را از سکوت و سکون به هیاهوی رنگارنگ بازی نور می برند.تعبیه هر نئون بر بامی یا سردری ،شروع واقعی نقاشی متحرک در ایران است .حال، نقاشی به جای آنکه بر کاغذ و طلق نقش ببندد ،بر بومهای فلزیمی نشیند آغاز انیمیشن در ایران و قلم و رنگ ،همان المپ های جیوه و تنگستن ونئون است .باز هم خطای باصره است و قریب به هشت تا دوازده تصویر رنگی در هر ثانیه که چشم را می فریبد. طراحان نئون را در جستجوی دیگری باید شناخت و این مقالی مفصل .مستقل می گنجد .نام آشنا و معتبری مانند مرتضی ممیز با چند طرح نئون از جمله نوشیدن کانادادرای بر بام بنایی در میدان فردوسی ،در صدر پیشکسوتان گرافیک، تبلیغات و نقاشی متحرک می درخشد. آغاز انیمیشن در ایران سالهای 1340-1335اداره کل فرهنگ و هنرهای زیبا ( که بعدا وزارت فرهنگ و هنر و امروزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی است ) ،جایی که کارگاه سرامیک ،قالی بافی ،مینیاتور سازی و غیره دایر بود و ادعای حمایت از هنرهای ملی داشت ،آرزوهای دور و دراز و مرارتهای تمام نشدنی و آزمون و شکست جوانانی چند ،که در پی تشکلی هنری بودند ، منجر به تاسیس دفتری شد که قرار بود کارخانه رویا سازی کشور شود که نشد .این گروه متشکل بود از :اسفندیار احمدیه ( نقاش کارگاه سرامیک) ، جعفر تجارتچی ( افسر نیروی هوایی و کاریکاتوریست) ،پرویز اصانلو ( فیلمبردار دوره دیده و کارگردان) ،پطروس پالیان و اسدهللا کفافی که هر پنج نفر از موسسان بخش انیمیشن وزارت فرهنگ و هنر بودند .چندی بعد نصرت هللا کریمی ،کارگردان تحصیلکرده در چکسلواکی نیز به این گروه اضافه شد که با کمک چند دختر و پسر مستعد توانستند اولین فیلم های کارتونی ایران را بنیان گذارند کارتون های دهه شصت مدت زمان 20دقیقه قالب تولید سل انیمیشن سال تولید 1369 بچه کالغی به خاطر بازیگوشی و لجبازی با مادرش حمام نمیکند تا آنکه دچار کچلی میشود .به همین دلیل همه دوستانش او را ترک میکنند .تا اینکه باالخره دکتر کالغی به دادش میرسد و به او میگوید که با صابون بدن خود را بشوید و همین مسئله باعث میشود که او دوباره صاحب پر و بال شود . اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان انيميشن يكي از ساختارهاي جذاب سينمايي است كه لزوما مخاطب آن كودكان نيستند و بسياري از انيميشن‌هاي جذاب و زيباي جهان ،عالوه بر كودكان و شايد بيشتر از آنها بزرگساالن را مخاطب قرار مي دهند .با اين فرض ،هرچند توليدات انيميشن مي‌توانند طيف گسترده‌اي از مخاطبان را به خود اختصاص دهند ،ليكن انكارناشدنی است كه كودكان ،بيشترين توجه و دلبستگي را به برنامه‌هاي انيميشن دارند و با مروري بر گذشته خود ،اذعان خواهيم نمود كه انيميشن ها ،نقش بسيار بسزايي درشكل گيري شخصيت ما داشته‌اند. كودك از هنگامي كه به محيط خانواده پای مي‌گذارد ،مورد حمايت والدين قرار مي‌گيرد .پدر و مادر تمام تالش خود را مي کند تا هرگونه زمينه رشد و تعالي را براي او فراهم سازند .اهميت خانواده در جوامع شرقي و به ویژه ايران اسالمي ،به گونه ای است كه به شدت مورد توجه جامعه شناسان و متخصصان غربي قرار گرفته است. اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان آنها به اين باور رسيده‌اند كه رشد هر جامعه‌اي ،مرهون ثبات خانواده بوده و از اين روی ،تقويت بنيان خانواده و تربيت فرزند در كانون گرم خانواده را در دستور كار خود قرار داده‌اند و با اين تفكر در تالشند به هر نحو ممكن كودكان جوامع مختلف را در نظام خانواده مطابق فرهنگ و نگرش مطلوب خود تربيت نمايند. هم اکنون تلويزيون ،دي وي دي و ماهواره به ملزومات اصلي زندگي خانواده‌ها و به ویژه خانواده‌هاي نوپا تبديل شده است و پدر و مادر‌ها -كه از اين امكانات به عنوان وسيله‌اي براي پر كردن اوقات فراغت خانواده و به ویژه كودكان استفاده مي‌كنند -تالش دارند به خيال خود ،برنامه‌هاي وي‍ژه‌اي را براي ايشان طراحي و تدارك ببينند. اغلب خانواده‌ها بي هيچ نگراني ،كودك خود را در مقابل برنامه‌هاي انيميشن پخش شده از تلويزيون يا ماهواره قرار مي‌دهند و هر روز به عنوان جايزه يك سي دي انيميش به او هديه مي‌دهند تا مابقي ساعات خالي خود را نيز مقابل دستگاه سي.دي يا دي.وي.دي بگذراند. اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان جالب است به اين نكته توجه كنيم كه اين گونه برناله‌ها كه ويژه كودكان طراحي و توليد مي‌شوند ،به لحاظ حرفه‌اي و صرف هزينه به مراتب پيشرفته تر و گرانتر از بسياري توليدات ديگر هستند؛ اما پرسش مهم اين است كه آيا هزينه‌هاي ميلياردي توليد اين انيميشن ها ،تنها برای سرگرم كردن كودكان صرف مي‌شود؟ آياتا کنون به محتواي اين انيميشن‌ها توجه كرده ايم؟ به گفته محققان ،كودك در سنين سه تا پنج سالگي فقط بيننده است و هنوز از قدرت تشخيص خوب و بد و تحليل كافي برخوردار نيست .برای همین ،هر آنچه را مي بيند، به عنوان يك پديده خوب و در عين حال واقعي مي‌پذيرد .در اين ميان ،ابزارهاي قدرتمند رسانه نيز به واقعي تر نشان دادن اين آثار كمك مي‌كنند .انيميشن‌هاي فوق حرفه‌اي موجود در بازار و پخش شده در رسانه‌ها كه حتي ذهن انسان بزرگسال را در تشخيص واقعيت و مجاز دچار ابهام مي‌كنند ،به تدريج در ذهن كودكان رسوخ كرده و مباني تربيتي و فرهنگي او را در آينده شكل مي‌دهد. اهميت انيميشن در شكل گيري شخصيت كودكان اغلب اين مولفه‌هاي فرهنگي ،متأسفانه با فرهنگ بومي و باور‌هاي ديني ما هماهنگي ندارند. برای نمونه ،تقريبا در همه اين انيميشن‌ها -كه حتي در رسانه ملي نيز بارها پخش مي‌شوند و متأسفانه در انيميشن‌هاي ايراني نيز رسوخ كرده و ترويج مي‌شود -مي‌بينيم كه دختر‌ها و پسرها با هم دوست هستند .رابطه دختر و پسر در حالي در انيميشن‌ها (خواسته يا ناخواسته) گسترش مي‌يابد كه همين دختران و پسران چند سال بعد با سختگيري و جلوگیری شديد جامعه و خانواده در ممانعت از ارتباط آزاد بر پايه آموزه‌هاي ديني و عرف اجتماعي روبه رو مي‌شوند و اين يعني تقابل يا تضاد فرهنگي! مگر بر اين باور باشيم كه فرهنگ برايند باور‌هاي اجتماع است و الجرم كودكان امروز ،با باور‌هاي خود فرهنگ و باور فرداي جامعه را شكل مي‌دهند و اين مي‌تواند همان هدف جنگ نرم در عرصه فرهنگي باشد كه نقطه نشانه آن افكار و باور‌هاي كودكان و نونهاالن امروز جامعه است .كودك ما در انيميشن‌هايي كه به وفور از طريق تلويزيون ماهواره و ويديوكلوپ‌ها در اختيارش نهاده مي‌شود و حتي از سوي والدين در پاداش يك كار نيك دريافت مي‌كند عوامل اثرگذاري انيميشن ها انيميشن‌ها همواره از جذاب ترين ساختارهاي نمايشي به شمار می روند .با توجه به قابليت ها، ويژگي ها و اهميت اين نوع برنامه‌ها ،هر روز شاهد رشد سريع توليدات كارتوني به لحاظ كمي و كيفي هستيم؛ اما راز موفقيت و اثرگذاري يك برنامه انيميشن چيست؟ -1داستان خوب :در درجه نخست ،آنچه باعث جذابيت و اثرگذاري يك انيميشن مي‌شود ،جذابيت و اثربخشي داستان آن است .اين موضوع هرچند در دهه‌هاي اخير ،مورد توجه جدي متوليان رسانه قرار گرفته است ،از قرن ها پيش انديشمندان اهميت آن را دريافته بودند -1شخصيت پردازي مناسب :ازمهمترين عواملي كه باعث موفقيت يك انيميشن مي‌شود،خلق شخصيت‌هاي مناسب توسط توليدكنندگان آن است.شخصيتها دريك انيميشن،مي‌تواند انسان حيوان شئ و يا حتي يك نقطه و خط باشد.شخصيت پردازي مناسب ،باعث مي‌شود مخاطب با آن كاركتر ،ارتباط برقرار كند.دريك انيميشن موفق،شخصيت‌ها خود را به ويژگي هاي انساني نزديك مي‌كنند بيننده با آن هم ذات و ارتباط برقرار مي‌شود. -3تكنيك‌هاي پيشرفته :تكنيك‌هاي ساخت انيميشن در جهان هر روز در حال پيشرفت و تكامل است، ليكن انتخاب تكنيك مناسب و متناسب با موضوع محتوا و مخاطب ،از عواملي اصلي جذابيت و اثرگذاري يك برنامه انيميشن به شمار می رود. پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان تاكنون مهمترين انيميشن‌هاي توليد شده در جهان در شركت هاي بزرگ انيميشن سازي هاليوود همچون والت ديزني ،پيكسار ،دريم وركز ،ام جي ام و يا شركت‌هاي ژاپني تحت حمايت و هدايت سردمداران هاليوود نظير نيپون ،تاتسونوكو ،سوني و ....توليد شده است. هاليوود از زمان تشكيل خود تاكنون به شدت تحت نفوذ تفكرات صهيونيستي بود و اين سرمايه داران صهيونيسم جهاني بودند كه افكار برنامه سازان آن را هدايت مي‌كردند .صهيونيسم حاكم بر هاليوود كه هر روز تالش دارد تا دامنه سيطره خود را بر شركت‌هاي ديگر فيلم و انيميشن سازي با خريد سهام يا نفوذ بر افكار گسترش دهد هرچند اقتصاد و به دست آوردن درآمد را از مهمترين اولويت‌هاي خود معرفي مي‌كند ،با مروري بر آثار توليدي آنها به ویژه در بخش انيميشن ،اين باور به شدت تقويت مي‌شود كه در پس اين صنعت پول ساز ،قطعا ايدئولوژي و تفكر خاصي نهفته كه قرار است به کمک سرمايه و تكنيك در جهان گسترش يابد. پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان عالقه كودكان ما به داشتن تصاوير متعدد از شخصيت‌هاي كارتوني والت ديزني تا عروسك‌ها و اسباب بازي‌هاي شخصيت‌هاي آنها ،آنچنان شديد است كه خريد آنها براي خانواده‌ها به يك عرف معمول و اجتماعي تبديل شده است. به عبارت ديگر ،شركت‌هاي انيميشن سازي ،تنها برای همان ساعتی که کودکان ما انیمیشن تولیدی آنها را می بیند ،برنامه ریزی نمی کنند ،بلکه تالش مي‌كنند تا فکر و ذهن کودک را حتی در رختخواب شبانه و بازی های کودکانه اش متوجه رفتار و موضوع مورد نظر خود نمايند .از این روی ،می توان گفت نه تنها کودکان معصوم، بلکه والدین هم نمی توانند تصور کنند در پی این زیبایی ها و لطافت ،ممکن است یک جهان بینی خاص و خارق العاده با اهداف بلند مدت نهفته باشد که می خواهد ،چهره فرهنگ های خاص جهان را به چهره ای واحد و مطلوب سرمایه داران صهیونیسم بدل کند. پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان در این نوشتار تالش خواهیم کرد برای نمونه و تنها در حد چند سطر ،اشاره ای داشته باشیم به محتوای پنهان برخی از آثار مهم انیمیشن جهان که همه ما و دست کم کودکان و همه ما با آنها آشنا هستند و ساعت ها از زندگی معصومانه خود را با آنها گذرانده اند. بی گمان نقد و تحلیل هر یک از این آثار که از قضا به لحاظ تکنیکی بسیار قابل تأمل و گفت وگو هستند ،فرصت بسیاری را می طلبد و می توان درباره هر یک از آنها ساعت ها به بحث نشست ،لیکن هدف این نوشتار اشاره ای به اصل موضوع و تلنگری برای مخاطب (والدین آن آثار و چشم پوشی از نقاط قوت تكنيكي موجود در آنها تنها به تحلیل محتوای کوتاهی از این آثار با هدف نمایان کردن ایدئولوژی نهفته در آن بسنده كنيم و بر این باوریم وقتی این آثار را در کنار یکدیگر قرار می دهیم ،هر یک همچون اجزای یک پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم فرهنگ صهیونیسم جهانی را تقویت کرده و ذهن کودک امروز را برای پذیرش تفکرات سلطه طلب صهیونیسم جهانی در آینده آماده :می سازد پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان میکی موس: نخستین شخصیت معروف شرکت والت دیسنی ،یک موش کوچک و دوست داشتنی بود به نام «میکی موس».مجموعه میکی موس سال هاست که تولید می شود و هم اکنون نیز شخصیت محبوب نسل دیروز و امروز به شمار می رود. جالب است بدانیم از ديرباز یهودیان را با نام «موش کثیف» می شناختند .والت دیسنی به کمک میکی موس توانست در چند دهه کاری کند که این واژه جای خود را به «موش دوست داشتنی» بدهد و دیگر کسی نمی توانست برای یهودیان تصور «موش کثیف» را داشته باشد. میکی موس معصوم که همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می شد ،نمادی شد از معصومیت قوم یهود! که باید تالش کند با تنها سرمایه .خود ،یعنی زیرکی ،خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان تام وجری: شخصيت «جري» در مجموعه تام و جری در واقع ادامه شخصیت میکی موس است .جری موش زبل و بد جنسی است که با شیطنت و ناجوانمردی همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می شود .این پرسش که چرا برخالف دنیای واقعیت، همواره این موش است که برگربه پیروز می شود ،چیزی است که ناخودآگاه ذهن کودک و بزرگسال را به خود معطوف می دارد و از سوی دیگر ،به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می کند که می توان با دغل و حقه بازی همیشه پيروز شد. تام و جری عالوه بر اثرات خاصی که بر مخاطبان جهانی داشت ،توانست حس اعتماد به نفس را در مخاطبان یهودی خود -که سالها از موش کثیف بودن در رنج بودند -نهادینه نماید .موش کثیف صفتی بود با بار معنایی ترسو بودن و منزوی که هیچ کدام از آنها در موش کوچک والت دیزنی دیده .نمی شد پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان مجموعه لوك خوش شانس ،داستان گانگستر سپيدپوستي است كه هيچ خانه و كاشانه‌اي ندارد؛ اما هميشه فرشته نجات سرخ پوستان بومي است و وجودش باعث مي‌شود كه افراد و قبيله‌هاي گوناگون ،هيچ گاه وارد جنگ و دعوا نشوند .او به همراه اسب بذله گو و سگ شوخ طبعش هميشه به دنبال تبهكاران است و در پايان هر بخش ،تنها به سوي غروب خورشيد مي‌رود؛ اما چرا غروب خورشيد؟!! شايد اگر بدانيم غروب خورشيد در كتاب مقدس ،نماد سرزمين موعود يهوديان است ،به خوبي پاسخ اين پرسش را دريابيم .لوك خوش شانس سعي مي‌كند تا به خوبي معرف يهودي خوش برخورد و مهرباني باشد كه بدنبال سرزمين موعود و مادري خود است و در اين راه .به رسالت خود يعني ايجاد امنيت براي دنيا عمل مي‌كند پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان هاچ زنبور عسل:خیلی از ما در دوران کودکی خود ،مجموعه جذاب «هاچ زنبور عسل» را دیده ایم و بی هیچ تأملی ،حاضر هستیم دیدن آن را به کودکان دلبند خود توصیه کنیم؛ اما خوب است بدانیم داستان هاچ زنبور عسل به کودکان یهودی می‌فهماند که باید همواره به دنبال مادر ( نماد سرزمین موعود ) خود باشند و دیگران همچون موجودات مخوف این انیمیشن ،همواره در این راه ،سد راه او هستند و البته در این راه می‌توان روی کمک برخی دوستان مو بور حساب کند. نکته :گشتن به دنبال مادر تم غالب مجموعه‌های انیمیشنی است که کشور‌های آسیایی و در رأس آنها‍ژاپن به سفارش شرکت‌های صهیونیستس هالیوود تولید کرده‌اند، همچون «دختری به نام نل»؛ «حنا دختری در مزرعه»« ،باخانمان»، «چوبین» و غیره .همان طور که گفتیم ،مادر در فرهنگ یهودی ،نماد سرزمین موعود یهودیان است .این انیمیشن‌ها هرچند با هدف بیشترین تأثیر بر کودکان یهودی جهان ساخته شده اما به دیگر کودکان جهان نیز این حس را القا می‌کند که تصاحب دیگر سرزمین ها با عنوان برگشتن به سرزمین مادری ،حق مسلم قوم یهود است. پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان ای کیو سان: آنچه در مجموعه جذاب انیمیشنی «ای کیو سان» به خوبی تبلیغ می‌شود ،نقش تفکرات بودایی در پرورش ذهن انسان است .کودکان ایرانی ناخود آگاه با دیدن این مجموعه جذب تفکرات بودایی و نیز آداب و سنن و باورهای آنها می‌شوند که این تنها به دلیل شخصیت جذاب مهربان و دوست داشتنی قهرمان فوق العاده باهوش قصه یعنی ای کیو سان است؛ اما چرا بودایی؟! (در .این باره در ادامه صحبت می‌کنیم) پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان پاندای کونگ فو کار: این هم از انیمیشن‌های زیبای تولید شده در سالهای اخیر است که بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته و در آن کودک ایرانی به خوبی با باور‌ها و ویژگی های خاص فرهنگ و آیین بودا و مذهب ذن آشنا می‌شود .الزم به ذکر است ،کونگ فو ،بیش از آن که یک ورزش باشد ،یک مذهب و ایدیولوژی است که بر پایه باور‌های بودایی شکل گرفته است و در این انیمیشن به طور بسیار جذابی تبلیغ می‌شود. نکته :در سال های اخیر ،جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد .از این روی ،می‌بینیم در کشور‌های غربی ،توجه به آیین‌ها و تفکرات شرقی روز به روز افزایش می‌یابد؛ حتی گسترش روزافزون اسالمگرایی در جامعه غربی را می‌توان از این منظر بررسی نمود که حاصل از به بن بست رسیدن تفکرات مادی گرایانه غرب است.هالیوود این مهم را به خوبی درک کرده و تحت هدایت سردمداران صهیونیسم خود ،در تالش است تا با گسترش فرقه‌های نوظهور آمیزه‌ای از عرفان های بودایی و یهودی را در قالب معنویتی خود ساخته به مخاطبان دهد .این نگرش باعث شده تا نقش بودیسم را در بیشتر آثار هالیوودی بسیار برجسته ببینیم پيام هاي پنهان و نهفته در برخي انيميشن‌هاي مشهور جهان فرار جوجه‌ای: این انیمیشن یکی از آثار جذاب برای کودکان است .سرتاسر فضای داستان و مزرعه که با سیم خاردار گرفته شده یادآور اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی و هلوکاست (یهودی سوزی) کذایی است که سال هاست صهیونیسم در راستای اثبات آن می‌کوشد .ناجی مرغ های قربانی (نمادی از یهودیان) خروس خلبانی است که آمریکایی بوده و سرانجام با نجات مرغ‌ها آنها را به سوی دشتی باصفا (یادآور سرزمین موعود یهودیان ) راهنمایی می‌کند .این انیمیشن ،یکی از بارزترین آثار کودکان در عرصه ترویج تفکرات صهیونیسم و ترویج هولوکاست است سخن پایانی سال هاست بازار انيميشن‌هاي هاليوودي در ايران داغ شده است .اين انيميشن‌ها به سرعت و با سطحي نگري بسيار دوبله و به راحتي از رسانه ملي پخش مي‌شوند .آنچه گفتيم ،به اين معني نيست كه انيميشن خوبي در آن سوي مرزها توليد نمي‌شود ،بلكه همسويي همه جانبه متوليان فرهنگي كشور با برجسته شدن تعداد خاصي از اين محصوالت است كه پرسش برانگيز است و اينكه چرا در اين همه سالها و با بروز و ظهور تكنولوژي‌هاي پيشرفته وارداتي در كشور، هنوز شاهد رشد صنعت انيميشن در ايران نشده ايم؟! در عوض به نظر مي‌رسد در عرصه توليدات كودك عقبگرد كرده و سير نزولي يافته ايم! هنوز بزرگتر‌هاي ما « علي كوچولو»« ،زهره و زهرا»« ،هادي و هدي»« ،هشيار و بيدار»« ،آفتاب و مهتاب»، «خونه مادر بزرگه» را از ياد نبرده‌اند .مگر همين «مدرسه موش ها» نبود كه كشور ژاپن با افتخار آن را از ما خريد؟‌! مگر همين «كاله قرمزي و پسرخاله» نبود كه در جامعه آن همه موج ايجاد كرد؟! سخن پایانی ما را چه شده كه امروز آن همه نبوغ را فراموش كرده ايم و به جاي توجه به هنرمندان با ذوق و توانايمان دنبال آثار مبتذل غربي مي‌گرديم؟! آنچه كودك امروز ايراني نياز دارد ،نه «فوتباليست ها»ست و نه «سند باد» جعلي غربي‌ها .كودك ايراني به فيلمها و انيميشن هاي پر محتوايي نياز دارد كه بر پایه داستان هاي جذاب و غرور آفرين ملي و آموزه‌هاي اسالمي توليد شده باشد؛ «رستم و سهراب» و «آرش» چه اشكالي دارند كه دست به دامن «سوپرمن» و «پسر جهنمي» شده ايم؟! «بوعلي» ،پسر داناي ايراني چه ايرادي دارد كه «اي كيو سان» بايد نماد دانايي براي كودك ما باشد و در نهايت كجاي فرهنگ اسالمي ما ناقص است كه بايد كودك ما را همسو با برنامه ريزي صهيونيسم جهاني به سوي بوديسم سوق دهيم ؟! پایان

51,000 تومان