حسابداریکسب و کاراقتصاد و مالیعلوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم پایه آمار

تئوری‌های بنگاه و مزيت رقابتی با تاكيد بر منابع انسانی (نگرش مبتنی بر منبع و منابع انسانی)

صفحه 1:
تئوری‌های بنگاه و مزیت رقابتی با تاکید بر منابع انسانی نگرش مبتنی بر منبع و منابع انسانی بخش اول: مبانی ‎٩8۷‏

صفحه 2:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی ‎(RBV (jbo)‏ لا لين نكرش برخلاف ديدكاههاى پیشین منشاء مزیت رقابتی را درون بنگاه جستجو می نماید لا تاریخچه نظریه مبتنی بر منبع از دیدگاه افتصادی به نگرش اقتصادی ریکاردو بر می‌گردد که خلق و حفظ منافع اقتصادی را در مالکیت بر منابع تولید نهفته می‌دید لآ بصورت مشخص سابقه لين نظريه به لثر سلزنيك درخصوص شایستگی‌های معا 3۹۵۷ در ‎Mal shee = pos)‏ فاد نرفلت (19۸۴) بر می >

صفحه 3:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (مبانی ‎(RBV‏ لا در دهه ۸۰ لین نظریه بصورت مشخص طرح گردید و در دهه ‎٩۰‏ ‏به سرعت بسط يافته و مورد توجه محققان مدیریت استراتژیک قرار گرفت. بطوریکه بعنوان جدی‌ترین رویکرد تحقیقات مدیریت استراتژیک از دهه ۹۰ تا کنون مورد توجه بوده است لا اثرگذارترین محقق لين نظريه «جى بی بارنی» می‌باشد که مقاله ۰۱ وی بعنوان یکی از مقالات با درجه استناد بالا مبانی این نظریه را معرفی نموده است

صفحه 4:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (مبانی ۴8۷) لأ تاکید این نگرش بر نقش ‎ale‏ استراتژیک بنگاه در دستیابی به مزیت رقایتی پایدار و در نتیجه عملکرد برتر می‌باشد تا مفروضات اساسی: “ا علاوه بر فروض «عقلانیت محدود» و «تلاش بنگاه برای کسب حداکثر سود» که در اکثر تئوریهای بنگاه مورد توجه قرار می‌گیرنده این نگرش دو فرض اختصاصی و متمایز دارد

صفحه 5:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی ‎(RBV (jbo)‏ لا مفروضات اساسی: #" فرض ناهمگنی منابع: بواسطه عدم تقارن اطلاعاتی, روند خاص توسعه تاریخی و ناکاراتی بازار عوامل» منابع بصورت ناهمگن بین بنگاهها توزیع شده است 1 فرض تحرک‌ناپذیری منلبع: بواسطه ابهام در درک ارزش منلبع و تقش آن در دستیابی به عملکرد برتر و ویژگی منحصر بفرد بودن برخی از منلبع امکان انتقال و يا کسب آنها وجود ندارد لأ با توجه به مفروضات فوق امکان دسترسی همه بنگاههابه منابع استراتژیک فراهم نیست و لذا فقط برخی از بنگاهها آمکان اجرای استراتژی منتهی به خلق ارزش را its

صفحه 6:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (مبانی ‎(RBV‏ عناصر اصلی نگرش مبتنی بر منابع: "ا تعریف منابع: کلیه دارائی‌های اختصاصی بنگاه سيستم‌ها فرايندهاء و توانمندیهلیی که تعیین کننده قوت‌ها و ضعف‌های بنگاه هستند و حداقل بطور موقت بعنوان منبع در ارتباط با

صفحه 7:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (RBV ‏(مبانی‎ "' طبقه‌بندی منابع: لا منابع مشهود: شامل دارائی‌های فیزیکی و دارائی‌های مالی لأ منابع نامشهود: سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی در تحقيقات استراتزى از بين منابع فوق» منابع نامشهود بیشتر مورد توجه است و در اولويت قرار دارد زيرا هم يتانسيل خلق ارزش بيشترى دارند هم دو فرض ناهمگنی و تحرک ناپذیری در مورد اینگونه منابع بیشتر صدق می نماید

صفحه 8:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (RBV ‏(مبانی‎ لا شرایط منابع استراتژیک از نظر 86۷: * با ارزش بودن (۷): لثر منبع پر کاهش هزینه یا ارتقاءمنافع حاصل از تولید محصول پا خدمت بنحوی که بنگاه را قادر سازد در مقایسه با رقبا منافع قابل کم اج ‎SS‏ * کمیاب بودن (8: دسترسی رقبا برای در اختیار گرفتن لن منبع با محدودیت مواجه باشد (واجد شرلیط مازاد تقاضا است). عواملی همچون نادر بودن با تحرک‌ناپذیری موجب استمرار شرایط کمیاب بودن منبع می‌شود. دسترسی به اینگونه منابع موجب کسب مزیت رقابتی موقت می‌شود

صفحه 9:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی ‎(RBV (jbo)‏ لا شرایط منابع استراتژیک از نظر 85۷: # تقلید اپذیری (3): تلاش رقبا برای دستیابی به منابع بمنظور اجرای استراتژی رقابتی مشابه بدلیل عواملی همچون پیچیدگی اجتماعی» ابهام ‎ale‏ و وابسته به مسير بودن با مانع روبرو باشد "! غير قلبل جايكزينى (30): امكان دسترسى به نتايج مشابه از طريق منلبع دیگر (مشلبه با متفاوت) براساس مفهوم هم پایلنی وجود نداشته بأقد

صفحه 10:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (مبانی 88۷) لا مفهوم عملکرد در نگرش 858۷: این نگرش بدنبال توضیح تفاوت در عملکرد پایدار بنگاهها جواسطه موهبت دسترسی به منلبع استراتژیک می‌باشد و لذا بعنوان تئوری مزیت رقابتی پایدار و منافع پایدار مطرح است * در این نگرش عملکرد با عنوان مزیت رقابتی به مفهوم «استراتژی محصول- بازار منحصر بفرد» و یا «خلق ارزش اقتصادی بیش از سطح رقبا در بازار محصول» تعریف می‌شود نه عملکرد مالی

صفحه 11:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی ‎(RBV 30)‏ لا مفهوم عملکرد در نگرش 858۷: زنجیره تاثیرگذاری از منلبع به مزیت رقابتی و از مزیت رقابتی به منافع پایدار که همان «منافع ریکاردین» است وصل می‌شود بطور خلاصه در لین نگرش منافع قلبل انتساب به بنگاه ناشی از منایع بارزش کمیاب است که طول عمر آن وابسته به درجه تفلیدپذیری منایع است

صفحه 12:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (مبانی ۴8۷) ل مفهوم بازار عوامل در این نگرش: “ل بازار عوامل در این نگرش شکل دهنده فرض ناهمگنی است و محدودیتهای پیشین و پسین رقابت را در بر می‌گیرد "ا عواملی همچون کشش ناپذیری عرضه. عدم تقارن اطلاعلتی» و موانع ورود و خروج موجب می‌شود بازارها از منظر رقابتی ناقص معرفی شوند که این نگرش دو عامل اول را بعنوان عوامل ایجاد اعوجاج در بازار قبول دارد

صفحه 13:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (RBV ‏(مبانی‎ ل مفهوم بازار عوامل در این نگرش: لا کشش اپذیری عرضه: بعنوان ننیجه منابع ثا یا شبه ثابت (تحت تاثیر دسترسی محدود و تقلیدناپذیری) منجر به ناهمگنی منابع و بازار ناقص عوامل می‌شود ‎Oo‏ عدم تقارن اطلاعاقی: منجر به تفاوت در ارزش انتظاری منابع ‏(ناقح اكايهاع على رقا تسبك بكار ‎lS‏ ‎

صفحه 14:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (RBV ‏(مبانی‎ لا نقاط قوت نگرش 88۷: ‎Mf‏ جستجوی منشاء عملکرد برتر در درون بنگاه و در نتیجه اعتقاد به نقش فعال بنگاه در صحنه رقابت “1 توجه به نقش منلبع نامشهود در مزیت رقابتی که در نگرش‌های پیشین مغقول باقى مانده بود تاکید بر تمییز قائل شدن براى مزيت رقابتى از مفهوم عينى عملكرد

صفحه 15:
نگرش مبتنی بر منبع (88۷) و منابع انسانی (RBV ‏(مبانی‎ تا نقاط ضعف نگرش 85۷: توانایی محدود آن در ارئهراهنمایی‌های تجویزی بواسطه ماهیت متکتر منابع غفلت از نقش بازار محصول و تاکید بیش از حد بر بعد عرضه بجای بعد تقاضا RBV ‏ماهیت ایستای نهفته در نگرش اولیه به‎ Ml ‎Ml‏ ماهیت نسبتا توتولوژیک این نگرش و مسئله آزمون پذیری فروض آن ‎

29,000 تومان