کسب و کار اقتصاد و مالی

تاثیر جهانی بر توسعه کشورها

Tasir_jahani_shodan_bar_tose`e_keshvarha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاثیر جهانی بر توسعه کشورها”

تاثیر جهانی بر توسعه کشورها

اسلاید 1: به نام خدا کار گروهی: گروه 4 موضوع: بررسی تاثیر جهانی شدن بر توسعه کشور ها سرگروه: مجتبی ریاحی اعضای گروه :عاقلی– جعفری– فولادی- قویدل- رحیمی

اسلاید 2: 1- تعریف توسعه اقتصادی :عبارتست از رشد همراه با افزايش ظرفيت‌هاي توليدي اعم از ظرفيت‌هاي فيزيكي، انساني و اجتماعي

اسلاید 3: 2- اهداف توسعه اقتصادی: 1- افزايش ثروت و رفاه مردم جامعه (و ريشه‌كني فقر) 2- ايجاد اشتغال، كه هر دوي اين اهداف در راستاي عدالت اجتماعي است. در كشورهاي توسعه‌يافته، هدف اصلي افزايش رفاه و امكانات مردم است در حاليكه در كشورهاي عقب‌مانده، بيشتر ريشه‌كني فقر و افزايش عدالت اجتماعي مدنظر است.

اسلاید 4: 3- شاخص‌هاي توسعه اقتصادي 1- شاخص درآمد سرانه2- شاخص برابري قدرت خريد (PPP )3- شاخص درآمد پايدار (GNA، SSI) 4- شاخص‌هاي تركيبي توسعه 5- شاخص توسعه انساني (HDI)

اسلاید 5: 4- استراتژي‌هاي مختلف توسعه اقتصادي : 1-استراتژي پولي 2- استراتژي اقتصاد باز 3- استراتژي صنعتي‌شدن 4- استراتژي انقلاب سبز 5- . استراتژي توزيع مجدد 6- استراتژي سوسياليستي توسعه

اسلاید 6: 5- پیامد های توسعه اقتصادی توسعه اقتصادی با تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور همراه است. تعدادی از این تغییرات عبارت‌اند از:افزایش سهم صنعت و کاهش سهم کشاورزی در تولید ملی.افزایش شمار شهرنشینان و کاهش جمعیت روستایی. †افزایش ثروت و رفاه مردم جامعهافزایش اشتغال

اسلاید 7: -6 مقدمه ای بر جهانی شدن:واژه جهانی ((global بیش از چهار صد سال قدمت دارد.کلماتی Globalization – Globalize- Globalizin از حدود سال 1960 رواج پیدا کرد.فرهنگ وبستر نخستين فرهنگي بود كه تعاريفي براي واژه هاي globalization, globalism در سال 1961 ارائه داد .واژه globalization تا اواسط دهه 1980 از اعتبار علمي چنداني برخوردار نبود ولي از آن به بعد كاربرد اين مفهوم كاملا جهاني شده است.نخستين مقاله جامعه شناسي با عنوان جهاني شدن در سال 1985 توسط رونالد رابرتسون نوشته شده است.

اسلاید 8: -7برخی از تعاریف جهانی شدنرابرتسون = كوچك شدن جهان، تشديد آگاهي درباره جهان به عنوان يك كل ، وابستگي متقابل و واقعي جهاني و آگاهي از اين يكپارچگيگيدنز= جهاني شدن نتيجه مستقيم نوسازي است. تسهيل تعاملات اجتماعي ونتيجه پيوند امور محلي به امور جهانيهاروي= تراكم زمان و مكان (كوتاه شدن زمان و كوچك شدن مكان) و تبديل جهان به يك ميدان واحدبك = زندگي در جامعه ريسكي، مهار ريسكها مستلزم همكاري در سطح جهاني استآلبرو= دگرگوني گسترده بدر جهان

اسلاید 9: امين = جهاني شدن واقعيتي مثبت و پيشرفتي تاريخي است، بايد ويژگيهاي انسانيرا به آن داد و با مشاركت فعال در آن شرايط جهاني شدن را اصلاح اسكلير= عملكردهاي فراملي توسط بازيگران غيردولتي در فراسوي مرزها در سه حوزه اقتصادي، سياسي و فرهنگي-ايدئولوژيكمارتين خور= جهاني شدن يعني همان واژه قديمي “استعمار”كاكس = بين المللي شدن توليد، تقسيم كار جديد بين المللي، جنبش مهاجرت از جنوب به شمال، فضاي جديد رقابتي

اسلاید 10: -8سه دیدگاه نظری در باره جهانی شدنرئاليسم : جهاني شدن چيزي فراتر از نظام سياسي بين المللي دولتها نيست.ليبراليسم : جهاني شدن محصول نهايي يك روند بسيار طولاني در سياست جهاني است كه بجز دولتها بازيگران ديگر نيز در آن حضور دارند.نظام جهاني : جهاني شدن آخرين مرحله در توسعه و تكوين سرمايه داري بين المللي است.

اسلاید 11: -9برخی از روند های جهانی شدن1- افزايش مبادلات كالايي-افزايش اعضاي WTO به بيش از 140 كشور2- گسترش FDI با نرخ رشد سه برابر رشد صادرات و توليد ناخالص داخلي جهان (FDI به موتور توسعه تبديل شده است)3- گسترش روزافزون مبادلات مالي در سطح جهان-1 گردش پول در سطح بي سابقه -2 ميزان سهام و اوراق بهادار در يكي از بورسهاي بزرگ جهان به اندازه كل توليد كره زمين است(متجاوزاز 30000 ميليارد دلار) 4- فروپاشي نظام سوسياليسي ونظام دوقطبي و تغيير در تخصيص منابع

اسلاید 12: 5- رشد فعاليت TNCs (70% تجارت جهاني و80% گردش مالي در سطح جهان و در عين حال رشد (NGOs6- رشد سريع تكنولوژي و بويژه تكنولوژي اطلاعاتي و ارتباطي، پديده اي كاملا” جديد با تاثير شديد در تمام حوزه هاي اقتصادي سياسي و فرهنگي كه در كنترل هيچكس نيست.7- تغييرات ژرف در نظام مفهومي، ادراكي، استراتژيك و ساختاري جهان (منسوخ شدن مفاهيم گذشته، ظهور يك نظام انديشه جديد و يك نظام هنجاري وادراكي جديد)

اسلاید 13: -10برخي از آثار و پيامدهاي جهاني شدن در كشورهاي در حال توسعه1- تغيير جهت سياست هاي اقتصاد ملي و بين المللي به سوي اقتصاد بازار طي دهه 70 و 80 و كاهش نقش دولت در اقتصاد، توسعه صادرات 2- كاهش اساسي در ميزان تعرفه كشورها (هند 82 به30، برزيل 25 به 12، چين 43 به 18)3- تشويق روندمقررات زدايي از بازارهاي مالي دركشورهاي درحال توسعه ازسوي نهادهاي بين المللي وتغييررژيم هاي مقرراتي در اكثر كشورها4 - گشايش كامل بازارهاي مالي در كشورهايي مانند آرژانتين، مكزيك، تايلند و ...

اسلاید 14: 5- حركت از اقتصاد سوسياليستي به سوي نطام اقتصاد بازار (بلوك شرق سابق)6- افزایش درآمد بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان7- وجود يك فرايند ديالكتيكي : افزايش فرصت ها براي كاستن از ميزان فقر مطلق به همراه افزايش دامنه نابرابري ها8- شكاف عميق تر بين ثروتمندان و فقرا در جهان9- تقسيم كشورها به دو دسته برندگان و بازندگان در اثر يكپارچگي اقتصادي10- ارتباط بحران در كشورهاي آسياي شرقي با جريان هاي كوتاه مدت سرمايه

اسلاید 15: 11- آثار جهاني شدن از نظر گید نر1- واقعيت اقتصاد جهاني2- انقلاب و جهاني شدن ارتباطات 3- مسائل جهاني زيست محيطي4- بازپروري و احياء دوباره فرهنگهاي محلي و ناسيوناليسم5- جهاني شدن علم و فناوري 6- تحول در سطح زندگي روزمره و هويتهاي فردي

اسلاید 16: 12- معرفي شاخص، زير شاخص ها و متغيرهاي جهاني شدنشاخص جهاني شدن، مطالعه ساليانه‌اي است که ميزان ارتباطات جهاني پرجمعيت ترين ملل دنيا را ارزيابي مي کند. از نظر اين شاخص باوجود بي ثباتي هاي سياسي و اقتصادي موجود، جهاني شدن به توسعه خود در سراسر دنيا ادامه مي دهد اما سير حرکت آن در ميان ملل مختلف متفاوت است و هدف اين شاخص اين است که درجه جهاني شدن کشورهاي مختلف جهان را با توجه به اوضاع سياسي و اقتصادي آنها مورد ارزيابي قرار دهد.

اسلاید 17: 13- معرفي شاخص، زير شاخص ها و متغيرهاي جهاني شدنشاخص جهاني شدن 72 کشور را، که نماينده 87 درصد جمعيت جهان و 97 درصد از توليد ناخالص داخلي سراسر دنيا هستند، بر اساس 12 متغير که به چهار حوزه تقسيم مي شوند، رتبه بندي مي کند.

اسلاید 18: اين چهار حوزه، عبارتند از: يکپارچگي اقتصادي، ارتباطات فردي، ارتباطات تکنولوژيک و تعهدات سياسي.

اسلاید 19: هر يک از اين حوزه ها با تعدادي متغير مشخص شده اند که از اين متغيرها براي اندازه گيري هر حوزه، استفاده شده است. -1شاخص يکپارچگي اقتصادي را با متغيرهاي تجارت و سرمايه گذاري مستقيم خارجي به صورت کمي بيان مي‌کند.

اسلاید 20: -2ارتباطات فردي با ملاحظه توريسم و سفرهاي خارجي، ترافيک تلفن هاي بين المللي و مبادلات پولي برون مرزي ترسيم مي شود. -3ارتباطات تکنولوژيکي با شمارش تعداد کاربران اينترنت، تعداد ميزبانان اينترنت ونيز تعداد سرورهاي امن سنجيده مي شود.

اسلاید 21: 4- تعهدات سياسي :با ميزان عضويت در سازمان هاي بين المللي و تعداد معاهدات بين المللي (که هر کشور به امضا مي‌رساند)، همچنين مشارکت هاي مالي و نيروي انساني در ماموريت هاي حفاظت از صلح سازمان ملل و ميزان مبادلات پولي دولت محاسبه مي شود.

اسلاید 22: 14- رتبه ایران در این طبقه بندی:همان گونه که گفته شد، ايران در ميان 72 کشور منتخب در سال 2007 آخرين رتبه را داراست. در سال 2006 نيز ايران در جايگاه آخر قرار داشت. به دليل عدم وجود ثبات سياسي در ايران، اين کشور قادر به جذب سرمايه‌گذار خارجي نيست، بنابراين از نظر سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي، ايران آخرين رتبه را در ميان 72 کشور منتخب داراست (سال 2007).اقتصاد ايران به دليل تحريمهاي ايالات متحده و عدم اطمينان سرمايه گذاران، حركتي كند دارد. از نظر تجارت کلي (واردات و صادرات کالا و خدمات، اعتبارات و خدمات) رتبه ايران 55 است.ايران از نظر تعداد معاهده‌هاي مصوب بين المللي رتبه 68 را دارد (سال 2005).ايران از منظر مشارکت مالي در برنامه‌هاي حافظ صلح، داراي رتبه 56 است (سال 2005). و از بابت مشارکتهاي نيروي انساني در اين امر رتبه ايران 60 است(سال 2005). از نظر عضويت در سازمانهاي بين‌المللي هم ايران داراي رتبه 66 است (سال 2007).رتبه ورود توريست به ايران طبق آمار 54 است( سال 2005).رتبه ايران از نظر سرانه ترافيک تلفن‌هاي بين المللي 66 است (سال 2005). از نظر تعداد کاربران اينترنت ايران داراي رتبه 25 در ميان 72 کشور جهان است (سال 2006).

اسلاید 23: 15- جایگاه ایران از نظز شاخصهای جهانی شدناقتصادی رتبه 65فردی رتبه 72تکنولوژیکی رتبه 54سیاسی رتبه 70

اسلاید 24: با تشکر از همراهی شما

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید