تاریخچه بازیهای کامپیوتری و معرفی سبکها
اسلاید 1: تاریخچه بازی های کامپیوتری و معرفی سبک ها
اسلاید 2: تاریخچه بازی های کامپیوتری قدمتی به اندازه تاریخچه خود کامپیوترها دارند. از حدود ۴۵ سال پیش بود که بازی های کامپیوتری ساده ای توسط دانشمندان و به منظور انجام پروژه های تحقیقاتی و یا شبیه سازی ها طراحی و ساخته شد و این صنعت عظیم را پایه ریزی نمود. صنعتی که بر اساس آمار شرکت نیو زو (NEWZO ) درآمدی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ میلادی داشته است. صنعتی که علاوه بر کاربرد سرگرمی و در ژانرهایی مانند انواع شبیه سازی ها، کمک حال بسیاری از صنایع دیگر از جمله صنعت هوانوردی، خودرو و آموزش خلبانان و رانندگان بوده است. حال می پردازیم به بررسی تاریخچه طراحی و ساخت بازی های کامپیوتری.مقدمه
اسلاید 3: در سال ۱۹۵۲ بازی XOX یا همان بازی مشهور tic-tac-toe توسط پرفسور ای. اس. داگلاس (A. S. Douglas – تولد ۱۹۲۱ مرگ ۲۰۱۰) و در سبک معمایی ساخته شد. این بازی بر روی کامپیوتری با نام EDSAC طراحی و اجرا می شد و از اولین برنامه های تعاملی کامپیوتر و انسان بود. دستگاه EDSAC یکی از کامپیوترهای محاسباتی اولیه و با تکنولوژی لامپ کاتدی ساخت کشور انگلستان بود و توسط پروفسور مائوریس ویلکز (Maurice Wilkes) و تیمش در آرمایشگاه ریاضی دانشگاه کمبریج University of Cambridge Mathematical Laboratory طراحی و ساخته شده بود. این کامپیوتر حافظه ای برابر با ۱۰۲۴ بایت داشت.مقدمه
اسلاید 4: در سال ۱۹۵۸ اولین بازی ورزشی با نام تنیس برای دو نفر! Tennis For Two) ) توسط فیزیکدان دانشگاه بروک هونBrookhaven National Laboratory) ) مهندس ویلیام هگن باتمWilliam “Willy” A. Higinbotham) ) طراحی و اجرا شد. این بازی با زاویه دوربین از کنار یک زمین تنیس ساخته شده بود و قابلیت تعیین شدت و زاویه ضربه ها را نیز داشت که در زمان خود بسیار نوآورانه و جذاب بود.مقدمه
اسلاید 5: از دیگر بازی های ویدیویی تاثیر گذاری که ساخته شد می توان به بازی !Spacewar اشاره کرد. این بازی کامپیوتری در سال ۱۹۶۲ با رهبری و برنامه نویسی استیو راسل (Steve Russell) مهندس جوان دانشگاه ام. آی. تی Massachusetts Institute of Technology آمریکا (از معتبرترین مراکز تحقیقات در حوزه تکنولوژی جهان) همراه با پیتر سمسون (Pete Samson) ، مارتین گراتز (Martin Graetz) و وین ویتانم (Wayne Witaenem) طراحی و ساخته شد و بر روی یک ابر کامپیوتر (Mainframe) با نام PDP-1 اجرا می شد. PDP-1 حافظه ای برابر با ۹۲۱۶ بایت و قدرت پردازنده ۲۰۰ کیلو هرتز داشت و در سال ۱۹۵۹ ساخته شده بود. بازی !Spacewar از یک شکل سه گوش متحرک و قابل کنترل که در واقع سفینه فضایی بازی بود تشکیل شده بود و با پرتاپ نقطه هایی به عنوان تیر با اجرام آسمانی و دشمنان فضایی مقابله می کرد. این بازی رایانه ای طراحی دو بعدی تخت و دو رنگ سیاه و سفید داشت و در صفحه نمایش دایره ای کامپیوتر PDP-1 اجرا می شد. بازی کامپیوتری !Spacewar، انقلابی در برنامه های تعاملی کامپیوترها و همچنین سرآغازی بر صنعت عظیم بازی های کامپیوتری بود. بسیاری از بازی هایی کامپیوتری که در سال های بعد از آن طراحی شدند همه با الگو برداری از این بازی ساخته شدند.مقدمه
اسلاید 6: با آغاز دهه هفتاد میلادی، سیر تکامل بازی های کامپیوتری وارد مرحله جدیدی شد. با طراحی و استفاده عمومی از ترانزیستورها و میکرو چیپ ها و کاهش قیمت محصولاتی که از آنها استفاده می کردند، دستگاه های بازی خانگی یا کنسول های بازی به بازار آمدند و بدلیل قیمت پایین در دسترس عموم قرار گرفتند. اولین کنسولی که به بازار ارائه شد دستگاه اودیسه (Odyssey) شرکت آمریکایی مگنا وکس (Magnavox) بود. این شرکت توسط ادوین پرینهام (Edwin Prinham) و پیتر ینسن (Peter Jensen) تاسیس و مشغول به تولید لوازم الکترونیکی خانگی از جمله تلویزیون و دستگاه های پخش صوت بود.مقدمه
اسلاید 7: کنسول بازی این شرکت توسط یک تیم کوچک به رهبری رالف بائر (Ralph Baer) در اواخر سال ۱۹۷۲ ساخته شد و بدین ترتیب بود که اولین نسل کنسول های بازی به بازار عرضه شد. این دستگاه در سه رنگ سفید، سیاه و قهوه ای طراحی شده بود و برای نمایش به تلویزیون های خانگی متصل می شد. قیمت این دستگاه در سال عرضه در حدود ۱۰۰ دلار (معادل با ۵۰۰ دلار امروزی) بود و با دو دسته کنترلی بازی که با سیم به دستگاه وصل می شدند عرضه می شد. طی ۳ سالی که این محصول ساخته می شد بیش از ۳۰۰.۰۰۰ دستگاه به فروش رفت. از بازی های ویدیویی شاخص این دستگاه می توان به بازی های زیردریایی Submarine و تنیس روی میز Table Tennis اشاره کرد.مقدمه
اسلاید 8: در همین سال شرکت آتاری (ATARI) که بعدها به یکی از سمبل های بازی های کامپیوتری تبدیل شد، توسط نولان باشنل (Nolan Bushnell) و تد دبنی (Ted Dabney) تاسیس شد. این شرکت با ارائه یک کنسول بازی به نام پونگ (Pong) کار خود را آغاز کرد. بازی این دستگاه شبیه ساز بازی پینگ پونگ بود که از زاویه بالا به نمایش در می آمد. از اینجا بود که رقابت بین شرکت های ساخت کنسول بازی شکل گرفت. هر شرکت با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و قدرتمندتر شدن سیستم های کامپیوتری و پردازنده ها سعی در ارائه بازی های جذابتر و سرگرم کننده تر داشت و تنور رقابت هر روز داغ تر از روز قبل می شد. آتاری
اسلاید 9: ابتدا شرکت مگنا وکس (Magnavox) نسل دوم کنسول اودیسه (Odyssey) خود را با نام (Magnavox Odyssey 2) ارائه داد. این کنسول در اواخر سال ۱۹۷۸ میلادی به بازار عرضه شد و با قیمت ۱۸۰ دلاری (معادل ۶۵۰ دلار امروزی) خود مجهز به تراشه ۸۰۴۸ شرکت اینتل (Intel) با سرعت ۱۱ مگاهرتز بود. بازی ها بصورت کارتریج های مجزا ارائه می شد و امکان اجرای چندین بازی مختلف را به کاربر می داد. از نمونه بازی های محبوب این کنسول می توان به انواع بازی های کارتی، سری بازی های Quest for the Ring و سری بازی های Dangeon & Dragon اشاره کرد. استفاده از ۱۶ رنگ در طراحی بازی ها یکی از پیشرفت های این کنسول نسبت به نسل قبلی بود. از دستگاه اودیسه (Magnavox Odyssey 2) تا انتهای تولید خود در اواسط دهه ۸۰ میلادی چیزی در حدود ۲ میلیون دستگاه به فروش رفت. آتاری
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.