صفحه 1:
تاريخ تحول
طراحى محيط
هاى اموزشى در
20
صفحه 2:
مقدمه
فضاهای آموزشی یکی از حوزه های معماری محیطی هستند که نقش عمده ای را در یک جامعه ایفاء می
نمایند.نقش آموزش در توسعه جامعه انکارناپذیر است.
هرمان هرتزبرگر معتقد است یک مدرسه از آنجا که به افراد بیشماری تعلق دارد و افراد با نقش slo
اجتماعی متفاوت در آن سهیم هستند موضوعی بسیار قابل توجه در طراحی است.
چهار حوزه اصلی مورد توجه در طراحی محیط های یادگیری عبارتنداز:(فضایی _روانی _فیزیکی _ رفتاری
.این حوزه ها موجب توجه جنبه های مختلف طراحی فضاهای آموزشی بوده است و الگوهای مختلف
طراحی آموزشی را به همراه دارد. در قرن 18 الگوی طراحی مسکن کشور های غربی بر مبنای
قرارگیری همجوار عملکردهای مختلف بود که هر یک فضای مورد نیاز خود را داشت اما بعد ازآن مفهوم
راهرو در طرح توسعه پیدا نمود.راهرو یا کریدور دیگر یک فضای ارتباطی صرف نبود بلکه محل عمومی
برای افراد به شمار می رفت. در حقیقت خانه دارای یک خیابان درونی شده بود که در ان افراد با یکدیگر
تعامل دارند.
صفحه 3:
جنبش های اصلاح مدارس به ویژه در سال های پس از جنگ جهانی دوم شدت گرفت و خواست تغییر کلاس
ها از یک چهار دیواری به فضاهایی برای زندگی بچه ها یک مساله عام و مورد قبول قرار گرفت؛ معمارانی
همچون آلوارآلتو, دنیس لاسدون,و اسمیتسونها از زمره اولین نسل طرا حان اموزشی بعد جنگ بودند! سال
های پس از جنگ به ویژه برای آلمان ها فرصتی برای نمایش فراراز رژیم فاشیستی بود که در طرح مدارس
نیزجلوه گر شد.الگوهای مدارس از بلانهای جعیه اي به صورت الگوهایی با نورگیرهای ونضع ومرتیظ با
ت توتالیتور ذوران گذشته قلمداد مي
سال های دهه 70 قرن بیستم ,نگاه ها در طراحی محیط های آموزشی بیشتر متوجه درون فضاها و کیفیت
slo مربوط به اجزاء طراحی معطوف بود.از سالهای 60 و 70 قرن بیستم ,بسیاری از مدارش و کلاس های
درس از حالت آموزش یکپارچه به سمت آموزش های فردی وگروه های کوچک دانش آموزان تغییر پیدا نمود
بنابراین نیاز به مدارس با پلان های باز, بیشتر محسوس گردید.در سالهای اخیر نیازهای خاص اجتماغي و
.ارتباط میان مدرسه و محیط اجتماعی از سوال های مورد توجه است
صفحه 4:
معماران وطراحی فضای آموزشی
تجریه طراحی فضاهای آموزشی (محیط های یادگیری)برای معماران مختلف همواره چالش برانگیز بوده است -
که در پس خود اندیشه های بعضاً بسیار متفاوتی را در حوزه آموزش و قلسفه آموزش داشته است .فضاهای
آموزشی برای نوع اموزش ویادگیری ویژه و فلسفه آموزشی بوده است از ایترو از زمره مصداقهای از معماری
است که عملکرد آن می بایست به طور جدی با مفاهیم آموزشی درگیر و متوجه باشد.معماران مختلف در این
حوزه به ارایه طرح هایی با توجه به ویژگی های طراحی خود نموده اند و بعضا توانسته اند با توجه به تثورى
های آموزشی و خواست از آموزش, به خلق مکان هایی مناسب همت گمارند.بسیاری از معماران نام آشنای
معاصر در توسعه راهکارهای طراحی محیط های یادگیری تلاش نموده اند اما از این بین برخی از آنها بیشتر
توانسته اند منطیق با نیازهای آموزش و مسایل یادگیری به الگوهای از طراحی مدارس دست پیدا نمایند ؛
معمارانی همچون فرانک لوید رایت,دودوک,الوارآلتو,لویی کان و...از اين زمره می باشند
به اعتقاد لوبی کان مدرسه تعریف این چنینی دارد:تمام مکان هایی که برای تامین خواسته خود در فراگیری از آنها
استقاده می کند مدرسه تام دارد و این مکان ها تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی باشد بلکه برای
فهم و ادراک دلایل وجود هر چیز و مناسبت های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استقاده می
.باشد
صفحه 5:
صفحه 6:
فرانك لويد رايت
USA(1959_1867)
مدارس طراحی شده توسط رایت برای یک آموزش یکپارچه ویکسان نبود .جنبه های دلبذیری از
طراحی محیطی با یک طراحی مناسب از ویژگیهای کارهای او بوده است
رايت اولين مدرسه اش را در 18 سالگی و در سال1887با ویژگیهای بناهای بومی و به سبک تجدید
حیات گرایی ملکه [ ان] طراحی نمود.اين مدرسه نمایشی از اندیشه های پیشرفت گرایی *دیویی* در
اختصاص دادن فضا به فعالیت خاص خودش ,فضاهای چند عملکردی و قابل انعطاف و هماهنگی درٌ
محیط طبیعتی بود
در سال1902 رایت دومین مدرسه ی خود را به نام *هیلساید* با ترکیبی از سازه ,مصالح و طبیعت
طراحی نمود .در اين طرح کلاسها توسط یک گالری به یکدیگر مرتبط بودند و در یکسو به امفی
تساترودر سویی دیگر به یک هال بزرگ منتهی می شود . هارمونی خطوط افقی و عمودی در اين
مدرسه نیز همانند خانه های سیک چمنزار او مشهود است
صفحه 7:
صفحه 8:
آلوارآلتو
در سال 1938 آلتو,مامور طراحی یک ب
ساختمان یک مدرسه ابتدایی در فنلاند شد.
اودر اين مدزسه از زوانی دیگر طرح
هایش مانند وبلا ماءرا و پاپیون فنلاند سود
جلست این مدرسهدارای یک شانه برای
مدیر بود.در طبقه همکف مدرسه یک
ژیمنازیوم , انبار و اطاقهای کمد دار بچه
هارخانه ننتر آنشهز و... جاى داشت .در
طبقه اول فضای ورودی ,آشپزخانه زکارگاه
ها و کلاسهای پسران و دختران و
دستشویی قرار داشت و در طبقه بالاتر
.جند كلاس ديكر جاى داشت
صفحه 9:
هانس شارون
ويكرد شارون انسان گرا S934 ۳7 1 مدرن قرار دارند.در دوران پس از جنگ او سه مدرسه علو as
رویکرد شارور رن قرار دارند.ددر دوران پس از جنگ او بسه مدر؛ احي نمود: او
درباره یکی از مدارسش 972 193 او ارائه نمود.طرح های او علاوه بر ویژگی های کارکردی, در ازتباط با نقش
اجتماعی مدرسه است. کلاس های درس مانند خانه هایی هستند که در یک شهر قرار دارند.به نظر شارون مدرسه تباید نمادي از فدرت تياس ونه
اساساً توعی تولید فنی با کمال هنری باشد .مدرسه مانند هر ساختمان دیگری, باید ایده ای از شیوه زندگی حاکی از همدردی با اصل جهانی تموکزاننی
“را تقال ارهد
شارون در طراحی مدارس خود متاثر از اندیشه های هایدگر درباره مغهوم سکونت در مکان است. تاکید او بر موضوعاتی است مانند شیوه مور کم
در آن فرایند آموزشی باید افراد را به تدریج به وحدت و یگانگی (که آنها را بدون وابس زدگی فردیتشان از لحاظ اجتماعی مسئول در ی سازد)
“سوق دهدا
گروه با که شارونمطرح میکند ب-راعکودکان6ت | ٩ سالاستدر لینجا تاکید بر لنسجام شخصیاجتماعیب_چه ها و توسعه اجتماعروفهم*
بای کدیگر بودناز طریقب از عاستاو معتقد بود هر چند در لینمرجله دلنشآموزلنآگاهولا نم از کیفیسف ضا ندایند اما باید فضا براعلتها ماننط
غار و آشیانه با نوعی سط خانه بر و مادروو لیفری اش
كروه كار تاكيد بر مهایتهچه ها دارد.فضا در لینجا جدعو مشخصاستلینب کش راعی چه هاع9 تا 12 سالاست راعلینگروه*۶ ۱ | 2
-مفهوم( رلبطه ف رد با گروه) عنوانمیگردد. ف رم کلاسب ازتر و ف ضاهایاجتماعی رایت_وسعه ف هم مسئولیناجتماعیدر نظر گرفته موش ود
صفحه 10:
مدرسه
دارمشتات_ها
ores
شارون
تزيم *م]*
اش 17,ص22
صفحه 11:
هرمان
هرتزبرگر
Holland(1932_...)
هرتزبرگر,مساله مدرسه را به عنوان فضایی برای زندگی بچه ها از فرهنگ های
مختلف می دائد. او معتقد است: *کافی نیست که مدارس تنها ریاضیات یر
تدريس شود: در جامعه جند فرقتكى براق کودکان مهم است که زندگی با یک گر
:را فرا گیرند نه حمله یه بکدیگ را
اومعتقد به صور بنیاد دینی است که می تواند الگویی فراگیر را فراهم نماید؛تلاش
او برای بسط نوعی برنامه مشترک فضایی برای تمام دانش آموزان واز فرهنگ
.های مختلف است
هرتربرگر در طراحی مدرسه آپولو در جستجوی ازتقاء ارتباطات:اجتماعی میان
.کاربران بتا بودم است
صفحه 12:
صفحه 13:
| لد و و VU ایک .
f 2 Holland(1918_1999)
ولزليكة از اعضاء فعللسيام در ثيمة قرتهيستم بود كه نسينيه عل
.گرلییصرفو ف قداناصا لور مدینیزم پساز جنگنتقاد داشك
توجه.وان ایک به مقوله کازبر و نقش آن در طراحی:شایان توجه انست.انده هاگ
وان ایک دز طراحی,مدارس بر اساش.هماهنگی فضانی و اهمیت دادن به *فضاو
.ماپین* اس"
صفحه 14:
الدو روسی
Itally(1932_1997)
روسی از زمره معمارانی بود که از گرایش -
معماری مدرن روی به سوی معماری پست
مدرن آورد علاقه او به معماری شهری
موجب شد ما ار این بفعنگاه در طراحی
مدارس نیز استفاده تماند ,او در برخت از
طرخهای آموزشی عود. ار جعله عدرننة
ابتدایی فاگنانو مدرسه به مثابه یک شهر
کوک سارمان دا
صفحه 15:
قدیمی ترین
مدرسه جهان
استانشناسان مصری در جریان کاوشهای خود در محوطهای -
تاریخی در غرب صحرای مصر, موفق به کشف بقایای ساختمانی
.شدند که میتوان آن را قدیمیترین مدرسهی جهان دانست
باستانشناسان این بنای آجری را بخشی از شهر تاریخی آمهیدا -
میدانند که قدمت آن حدود پنجهزار سال است و (۸۲0۳۵/۵3)
درسالهای دی با جمفیتی حدود 75 هزار نف در سیر جارك
مردم تمدنهای رم؛وییوتان باستان بوده است: تا بهحال دریفایای
این مدرسه, آثاری از تمدنهای رم و یونان باستان از جمله
.ظرفهای سفالی حاوی روغن زیتون کشف شدهاند
صفحه 16:
gay ioe سای
د راوایل قرن بیستم برخی از نظریه پردازان اجتماعی مانند جان دیویی اعتقاد +
داشتند مدارس کارایی لازم خود را ندارند در جستجوی فراهم آوردن فرصتهایی
برای عمومی نمودن مدارس وقرار دادن آنها در مرکز و متن زندگی اجتماعی
,بودند
نمونه مدل هایی که در سالهای اخیر به صورت *مدرسه بی دیوار*نمونه 2
*#مدارس کوچک*مانند مدرسه های چند هسته ای و مدل های از مدرسه به
صورت *مدرسه درون مدرسه* در جستجوی رهیافت هایی برای تبدیل مدرسه
به محیط های یادگیری مثبت و اهدافی نظیر آن بوده اند . در دهه 60 قرن
بيشتم مدرسته بدون دیوار زویای دانش اموزانی بود که در ارزوی گذاز از چها
جوب شقن به تسمت بیرول از مدرنسه بودند تا شوانتد تجارت تادگیری را از
.دنبای بیرون كسب كشن
صفحه 17: