کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

تجارت، فروشگاه، بازار و حراجی های الکترونيکی

صفحه 1:
‎bod‏ ات ‎,e-Commerce Models)‏ ‎(Internet Shopping, eShop, eMall ‎

صفحه 2:

صفحه 3:
Ss ‏مفاهيم اولیه تحار‎ مشتری(5]010617)): فردى حقيقى يا حقوقى كه كالاء خدمات يا اطلاعات را از فروشنده می‌گیرد و به ازای آن پول می‌دهد. مصرف کننده (0۳0511۲06۲)): فردی حقیقی یا حقوقی که کالاء خدمات یا اطلاعات را از فروشنده خریداری کرده در تولید کالای دیگر استفاده می‌کند. فروشنده(861161۲): فردی حقیقی یا حقوقی که کالاء خدمات یا اطلاعات را به خریدار ارائه کرده و به ازای آن پول دریافت می‌کند. ‎(Broker)abwl,‏ 2,5 حقيقى يا حقوقى كه كالاء خدمات یا اطلاعات را از فروشنده خریداری کرده به خریدار می‌فروشد و به ازای آن پول دریافت می‌کند. معامله(1'32335261:1013): هر كونه تبادل كالاء خدمات یا اطلاعات را معامله می‌گویند. تجارت( 0۳0۳06۲606/)ی۱ 15115111655): هر معاملهاى كه به يول ختم شود. ‏كالا(60005): جيزى ملموس كه در معامله قابل تبادل باشد. ‎3

صفحه 4:
ان برخی از الزامات تجارت "ا موجود بودن كالا. خدمات با اطلاعات برای فروش "" مکان فروش * مکانیسم جذب مشتری داشتن سیستم دریافت و پرداخت وجوه داشتن سیستم تحویل کالا يا ارائه خدمات و اطلاعات * داشتن سیستمی برای کالاهای مرجوعی و معیوب "" وجود روشی برای دریافت و مدیریت سفارشات وجود سرویس پس از فروش

صفحه 5:
تعریف تجارت الکترونیکی ‎(Electronic Commerce)‏ #به فرآیند خرید و فروش محصولات یا اطلاعات ازطریق شبکه کامپیوتری (اینترنت.موبایل و بی‌سیم) تجارت الکترونیکی گفته می‌شود. * هرگونه معاملات یا دادوستدی که از طریق رسانه‌های جمعی الکترونیکی همچون تلفن. موبلیل. اینترنت. فاکس. تلویزیون و رادیو .... انجام پذیرد. می‌باشد.

صفحه 6:
تعریف کسب وکار الکترونیکی (Electronic Business) * تعریف عامتری و جامعتری از تجارت الکترونیکی است كه نه تنها شامل خرید و فروش بلکه ویژگی‌های نظیررخدمات به مشتریان و همکاری با شرکاء انجام آموزش الکترونیک و انجام داد و ستد با سازمان‌های مختلف را نیز شامل می شود. * در بسیاری از موارد دو کلمه تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیک به جای هم استعمال می‌شوند.

صفحه 7:
رویکردهای تحارت الکترونیک ار تباطات(00۲۱۲۳۱۷۱۲۱[68110۳): تجارت الکترونیکی حمل ‎MS‏ ‏خدمات. اطلاعات يا پرداخت‌ها از طریق شبکه کامپیوتری می‌باشد. تجارت (۳2019): تجارت الکترونیکی قابلیت خرید و فروش کالا. خدمات یا اطلاعات را از طریق شبکه کامپیوتری با سرویس‌های دیگر فراهم می‌کند. فرآیند كسب و ‎process) jis‏ ۱۱5[]1655): تجارت الکترونیکی فرایند کسب و کار را به صورت الکترونیکی با تکمیل فرایند کسب و کار از طریق شبکه کامپیوتری انجام می‌دهد. خدمات(56۲۷]65): ابزاری است که خواسته‌های دولت‌ها. کارخانجات. مشتریان و مدیران را برای افزليش کیفیت و سرعت سرویس‌دهی به مشتریان را برآورده می‌کند.

صفحه 8:
SS ‎(Learning) 59:1 *‏ تجارت الکترونیکی, قابلیت یادگیری و آموزش بر خط دانشگا دهاء مدارس. سازمان‌ها و شرکت را فیاهم می کند. ‏* همکاری (20۱۱۵00۲31010)): تجارت الکترونیکی. چارچوبی برای همکاری‌های درون و برون‌سازمانی است. ‏"" اجتماع (/]أ017ا00117111): تجارت الكترونيكى. محلى برای كرذ هف أي اعضای یک اجتماع ‎«us 52k he‏ تعامل و همكارى را فواهم می کند.

صفحه 9:
مزایای تجارت الکترونیک مزایای عمومی ۲ مزایای برای جامعه ۳ مزایا برای مصرف کننده

صفحه 10:
‎.١‏ مزایای عموم ‎ole‏ هزبته ‏۱ پردازش ‏۲ انتقال ‏۴ دسته‌بندی ‏4 تبلیغات ‏2 خرید و فروش از راه دور ‏حذف محدودیت‌های جغرافیایی ‏حذف محدودیت‌های زمانی ‏افزایش سرعت بدلیل انتقال دیجیتالی داده ها و اطلاعات و دستورات افزایش رقابت و رقابت پذیری به اشتراک گذاری کالا و خدمات ‏افزايش حجم فروش ‏عدم نیاز به حضور واسطه ها

صفحه 11:
۲ مزایای برای جامعه # کاهش ترافیک * کاهش آلودگی صوتی ۴ کاهش هزینه توزیع * افزایش کیفیت خدمات افزایش قدرت دسترسی * کاهش تورم # افزایش استاندارد و سطح کیفیت زندگی مردم

صفحه 12:
اا ‎SS‏ ‏* افزایش حق انتخاب برای مصرف کننده * افزایش سرعت توزیع کالا و خدمات "ا كاهش محدودیت‌های مکانی و زمانی * امکان شر کت در مزایده های الکترونیکی "" کاهش محدودیت افراد ناتوان * تعامل و تبادل نظرات و تجربیات با مصرف کنندگان دیگر * حفظ ارتباط با مشتری و مشتری محوری 12

صفحه 13:
اش" | معايب تجارت الکترونیک "" تعضيف بازار داخلى = مشكلات امنيتى * کاهش روابط اجتماعی * آماده و یکسان نبودن زیرساخت‌های تجارت الکترونیک بياى همه افراد جامعه

صفحه 14:
SS چالش‌های فنی تجارت الکترونیک نبودن پنهای باند کافی در اینترنت به سرورهای وب که باعث افزایش هزینه می‌گردد. پر هزینه بودن دسترسی به اینترنت نبودن امنیت ۸۱۰۰ (تصور جامعه از ناامن بودن. غیر قابل اعتماد بودن. مصوب نشدن موارد قانونی آن. و در مواردی ناکافی بودن تعداد خریداران و فروشندگان است.) * درحال تکامل بودن ابزارهای مورد استفاده تجارت الکترونیک * نداشتن قوانین کافی برای حمایت * عدم تطابق برخی از نرم‌افزارهای تجارت الکترونیک 14

صفحه 15:
تبادل الكترو = 077۳5 5 ‎Electronic Data)‏ ‎(Interchange‏ ‏تبادل اسناد تجاریء به صورت ساختاريافته بين برنامه‌های کاربردی دو سازمان. هدف کاهش زمان و هزینه مربوط مبادلات مبتنی بر کاغذ VAN (Value Added 4X. ‏استفاده از‎ Network

صفحه 16:
eo i <- بهبود روابط بالا بردن توانايي رقابت

صفحه 17:
17 "اااااا ۳ مزلیای © © كاهش خطا كاهش هزينه افزايش سود عملياتي بالا بردن قدرت رقابت بهبود روابط با شركا بهبود خدمات مشتري

صفحه 18:
مبادله دادمهای_کترونیکی(۱]) و سید ذبب,ثیرمهایلستاندارد

صفحه 19:
104 Air Shipment Information 130 Student Educational Record (Transcript) 152. Statistical Government Information 300 (Booking Request) (Ocean) 311 Canadian Customs Information Name Address Information Marking, Packaging, Loading Industry Code Quantity Currency Tax Information Pricing Information Item Physical Details Terms of Sale / Deferred Terms of Sale Carrier Detail Product / Item Description Invoice Shipment Summary 19 Traneactinn Totale 810 Invoice

صفحه 20:
Gap (Bp, | مدل‌های تحارت الکترونیک دولت (2)) G2G ‏دولتها‎ Ge ‏مبادلات‎ B2G تدارگات 60 پرداخت مالیات بنكاه(8 ) 628 مبادله اطلاعاتی B2B ‏تجارت الکترونیکی‎ مصرف کنندگان ()) G2c ‏مبادله اطلا عاتی‎ 82 تجارت الکترونیکی €2¢ بازارهای حراجی

صفحه 21:
اق" | مدل بنگاه با بنگاه ) ‎_B2B)‏ مدلی از تجارت الکترونیک است که تمام شرکت کننده‌ها بنگاه‌های تجاری يا سازمان‌ها دیگر هستند. اولين نوع تجارت الکترونیک است که هنوز بیشترین سود را دارد. در اين مدل علاوه بر شناسایی شرکت‌های معتبر باید واسطه ها نیز شناسایی شوند Ford.COM . BMW.com: Ju»

صفحه 22:
مدل بنگاه با مصرف کننده (( 9267 _((Business-to-Consumer در این مدل از تجارت الکترونیک. شرکت يا بنگاه تجاری کالا یا خدمات خود را به افیاد جامعه ارائه می‌دهد. بشترین سهم را در خرده فروشی دارد. با گسترش وب سایت‌ها اين مدل به سرعت رشد کرده است. اين مدل در ايران نيز رايج است(مانند فروش کالا و کتاب از سایت‌ها) e-tailing , Amazon. COM: Jt»

صفحه 23:
مدل مصرف کننده به مصرف کننده ) ) ‎C2C‏ ‎(Consumer-to-Consumer)‏ * در این مدل از تجارت الکترونیک. شرکت یا بنگاه تجاری امکاناتی فراهم می‌کند تا مصرف کننده گان بتوانند کالاها را به یکدیگر پفروشند. نمونه‌های از این مدل مناقصه و مزایده الکترونیکی است که در 0 وجود دارد. در اين مدل شرکت چیزی برای فروش ندارد و به عنوان یک واسط عمل می‌کند. Classifieds 2000.com ‏مثال‎

صفحه 24:
مدل مصرف کننده با بنگاه ) ) ‎C2B‏ ‎(Consumer-to-Business)‏ این مدل از تجارت الکترونیک. افیادی را شامل می‌شود که کالا پا خدمات خود را به بنگاه های تجاری ارائه می‌دهد. نمونه‌های از اين مدل می‌توان حسابداران؛ و کلاه متخصصين وغيره را نام برد. در اين مدل. مصرف کننده قیمت گذار است و شرکت تا حدى قيمت يذير. PriceLine.COM ‏مال:‎

صفحه 25:
| مدل بنگاه با بنگاه با مصرف‌کننده ( ( 21320 18 (Business-to-Business-to- Consumer * _ در این مدل از تجارت الکترونیک. یک بنگاه تجاری خدمات و کالا را برای یک بنگاه تجاری دیگر فراهم می‌کند و بنگاه تجاری آن را به مصرف کننده می‌فروشد.

صفحه 26:
مدل شخص با شخص (( ۳2۳ ‎(Person-to-Person)‏ لین قابلیت امکان می‌دهد که هر شخص با شخص دیگر تجارت كند. 528 شامل 820,828 و همچنین مشتری با مشتری ‎C2C‏ ‏وتجارت باياياى( 5061312506 150 2 ‎(Business‏ ‏دیگر روابط تجاری می‌شود. مثالهاى اين مدل سايت های 31 و سایت‌های اطلاعات مصرفی می‌باشد.

صفحه 27:
انا G2C ) ( ‏مدل دولت با شهروندان‎ (Government to Citizen) عملیات خرید. فروش. ارائه سرویس‌ها و محصولات بين دولت و شهروندان در آن انجام می‌گیرد. 8 مثال‌های این مدل دریافت مجوز ساخت و ساز و غیره.

صفحه 28:
مدل دولت با دولت ‎G2G))‏ ‎(Government-to- Government)‏ = عملیات خرید. فروش. ارائه سرویس‌ها و محصولات بین دولت‌ها در آن انجام می‌گیرد.

صفحه 29:
| مدل ۳2۳ ‎(Exchange to Exchange)‏ ۴ شامل تعاملات و عملیاتی است که بین بانک‌ها انجام می‌شود.

صفحه 30:
انا مدل بنگاه با کارکنان ) ) 2۳ ‎(Business-to-Employee)‏ ‏۴ یک بنگاه تجاری یا سازمان سرویس‌ها. کالا و خدمات را به کارکنان تحویل می‌دهد.مانند خدمات تامین اجتماعی ‎Johnson.COM Jt»‏ با ۱8۱۸۰۵۱

صفحه 31:
مدل دولت الکترونیکی ‎(E-Government)‏ موسسه مستقل دولتی کالاء خدمات يا اطلاعات را برای شهروندان یا بنگاه تجاری آماده می کند.

صفحه 32:
~~ مدل بنكاه سيار ‎(M-Commerce)‏ ‏نوعی از تجارت است که در محیط سیار يا بی‌سیم انجام می‌شود.

صفحه 33:
اش" | اقتصاد ديجيتالى (1560130101377 12101121 " اقتصاد ديجيتالى اقتصادى است كه بر بايه تكنولوزى ديجيتالى ایجاد شده است. ۴ تکنولوژی دیجیتالی شامل شبکه های ارتباطی دیجیتالی كامييوترهاء نرم افزار ها و سایر تکنولوژی های اطلاعاتی مربوطه می‌باشند. * شبکه های ار تباطی دیجیتالی (عهه< دمننهعنصصصم ‎Digital‏ شامل: ‎aaa‏ لآ شبکه های خصوصی 0 ۷۸ مریاشد 33

صفحه 34:
اقتصاد دیجیتالی(1(101161 ‎(Economy‏ * اقتصاد دیجیتالی گاهی اوقات به نام اقتصاد اینترنتی, اقتصاد جدید. و همچنین اقتصاد وب نامیده می‌شود. * در این فضای جدید. شبکه‌های دیجیتالی» ساختارهای ار تباطی در فضایی جهانی برای کاربران و موسسه‌ها برای برقراری ارتباط و جستجوی اطلاعات فراهم می‌کنند. این فضا شامل: ۳" حجم زیادی از محصولات متنوع که به سهولت در تمامی‌دنیا بصورت دبجیتالی (موسيقى؛ فیلم...) قابل دسترسی هستند . ۲ مبادله کالا و پرداخت قیمت به صورت دیجیتالی و با پول های رایج انجام می‌گیرد. 7" اشیا فیزیکی نظیر خانه ‎hag‏ و لوازم الکترونیکی قابل دادو ستد می‌باشند. 34

صفحه 35:
~~ درجه دیجیتالی ‎Digitizing Degree))‏ #تجارت الکترونیک می‌تواند بصورت‌های مختلفی بر حسب درجه دیجیتالی آن مطرح شود. درجه دیجیتالی می‌تواند مربوط به محصول (خدمت) ارایه شده 4130 6{ لا تحويل و توزيع * باشد. #محصول. فرایند و توزیع می‌تواند بصورت فیزیکی و یا دیجیتالی باشد.

صفحه 36:
موسسه‌های ‎Brick-and-Mortar))‏ ‏#آموسسه‌هایی که تمامی‌فعالیت‌های خرید. فروش و تحویل کالا را بصورت فیزیکی انجام دهند با عنوان موسسه‌های 7ه]11016-2001-1۷]017ظ شناخته می‌شوند.

صفحه 37:
اش" | موسسدهاي ‎Pure & Partial & Virtual))‏ لا موسسه هایی که تمامی‌فعالیت‌های خود را بصورت دیجیتال انجام می‌دهند موسسه های ۳۷6 نام دارند. لا سایر موسسه‌های بینابین موسسه‌های 1367 نام دارند. 1# اگر موسسه‌ای تنها در یکی از این زمینه ها بصورت دیجیتال عمل کند. جزیی(۳۵:11۵1 ) نام دارد. به عنوان مثال خرید یک پیراهن بصورت 601011300 و یا خرید کتاب از موسسه یک ۳6 جزیی است. تجارت می‌تواند بطور کامل یا جزیی بصورت الکترونیکی انجام شود. أقل خریدن یک کتاب بصورت الکترونیکی از موسسه ۸2220 یک فرایند 136 ۳2۲6 است. لا موسسه هایی تنها در زمینه 6 فعالیت می‌کنند موسسه‌های مجازی( ۷1711281) نام دارند. 37

صفحه 38:
موسسه‌های ‎Click-and- Mortar))‏ #اموسسه های که در قسمتی از کارها از ۳6 استفاده می‌کنند. ‎yl ob Click-and- Mortar (cla auwgo‏ #آدر این موسسه‌ها قسمت اصلی کسب و کار همچنان بصورت فیزیکی انجام می‌شود. #اآموسسه های موفق سعی می‌کنند تا از حالت -1311016 2101-2-0۲ به حالت 1۷۲0۲۲۵۲ ‎Click-and-‏ ‏بر سند.

صفحه 39:
| E-Commerce 53 (Jol ‏مکانیزم های‎ ] کاتالوگ های الکترونیکی لا حراجهاى الكترونيكى لأ بازارهاى الكترونيكى

صفحه 40:
کاتالوگ های الکترونیکی ‎(Electronic Catalogs)‏ ألا براى نسل هاى قديم كاتالوكهاى تبليغاتى در كاغذ هاى با كيفيت جاب می‌شدند. در زمان کنینی لین کاتالوگ ها در 6710 های تبلیغلتی ویابه روی وب توزیع می‌شوند. اين کاتالوگ ها برای فروشنده‌ها و خریداران ارزشمند هستند. | کاتالوگ ها را می‌توان به سه صورت دسته بندی کرد: * شامل اطلاعات ثابت و متغیر (پویا) * کاتالوگ های ثابت و یا متغیر بر حسب نوع مشتری * کاتالوگ های ثلبت ویا متغیر بر حسب نوع ارتباط با قسمت‌های پشتیبانی و تامین‌کننده 40

صفحه 41:
ااا ست # کاتالوگ الکترونیکی بخش اصلی کلیه سایتهایی است که ‎dy‏ منظور ارائه محصولات یا خدمات ایجاد می‌شوند. در یک کاتالوگ الکترونیکی لیستی از محصولات شامل اطلاعات مختصر و عکس آن نمایش داده می‌شود و کاربر قادر است به راحتی در میان صفحات لیست حرکت کرده و محصولات و خدمات موجود را مرور کند. وجود قابلیتهایی نظیر دسته بندی و یا جستجو (بصورت ساده یا گسترده) به کاربر اين امکان را می‌دهد تا کالا یا سرویس مورد نظر خود را راحتتر پیدا کند . 41

صفحه 42:
(esho ‏فروشگاه الکترونیکی در مرتبه بعد از کاتالوگ الکترونیکی قرار دارد . چنین‎ HM ‏سایتهایی محل فروش کالا بر روی اینترنت هستند و علاوه بر دربرگرفتن کلیه‎ ‏خصوصیات یک کاتالوگ الکترونیکی نظیر جستجوهای ساده و گسترده» صفحات‎ ‏معرفی کالا و وجود بخشهایی برای معرفی بهتر کالاهای خاص , امکان خرید را‎ نیز در اختیار کاربران سایت قرار می‌دهد. # از خصوصیات چنین سایتهایی وجود سبد خرید (021) 16م 5120) و وجود حساب خاص ویژه هر مشتری و در نهایت پرداخت الکترونیکی می‌باشد . لا سازمانیها و مراکز مختلفی در سراسر دنیا با ایجاد شبکه های لازم مسئولیت انتقال پول و یا اعتبار را در چنین سایتهای بر عهده دارند. 42

صفحه 43:
1 اک لا صورتیکه یک سایت فروش شامل کلیه موارد فوق باشد یک 65100۳ به مقیهوم واقعی است. در برخی مواردبه علت سیاستهای خاص و یا وجود پاره ای محدودیتها نحوه سفارش گیری و خرید تغبیرات اساسی پیدا می‌کند # روش کنترل چنین سایتها و فروشگاههلیی عموما بصورت متمرکز ‎alien‏ به لین معنی که هر چند ممکن است کالاها و خدمات ارلئه شده در ساء مکان تهیه نشود ولی اضافه کردن آنهابه سایت و کنترل وضعیت سفار طریق یک کنترل پانل صورت می‌گیرد. حسن استفاده از اين روش ایجاد هماهنگی در نحوه ارائه محصولات و پیگیری راحتتر مشکلات احتمالی در پروسه پردازش سفارش است . #ا در کنار محاسن ذکر شده در اين روش اعمال حجم کاری وسیع و سنگین (بسنته به حنخم فعالیت ضایت) بر یک گروه از جمله معایب این روش است. 43

صفحه 44:
i = بازارجه الکترونیکی (6-0۷1) ‎a>, fl‏ تمایز اصلی یک 61]211 یک ‎peShop‏ ميزان تنوع كروه محصولات و خدمات ارلثه شده در سایت است.به عنوان مثال چنانچه سایتی فروشنده کتاب باشد در گروه 651000 قرار می‌گیرد. ‏#در برخی موارد یک گروه يا مجموعه متولی راه اندازی یک بازارچه الکترونیکی شده وبا ایجاد ارتباط با طیف وسیعی از فروشندگان» انواع مختلفی از کالاها و خدمات را بر روی سایت ارائه می‌کنند . ‏#] چنین سایتهایی با دسته بندی مناسب انواع کالاها و خدمات در طبقه بندی های مناسب نظیر گل, کتاب نوار کاست کارتهای تلفن» قطعات سخت افزاری. سرویسهای آموزشی و ...یک بازارچه واقعی را در ذهن بازدید کنندگان خود ایجاد می کند. ‎44

صفحه 45:
تا ‎ll‏ اتخاذ سیاستها در پیاده سازی و پشتیبانی سایت به نحوی که کاربران در کمترین مدت زمانی وبه ساده ترین نحو ممکن بتوانند به کالای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند در رونق تجارت سایت نقش به سزایی را ایفا می‌کند. ‎ll‏ روش کنترل چنین سایتهایی عموما بصورت توزیع شده است . در اين روش معمولابه ازاء هر گروه از کالاها کنترل پلنل ویئه ن گروه از محصولات وجود دارد که با آدرس خاص خود قلبل دستیابی بوده و افراد خاص‌با داشتن کلمه و رمز عبور وییّه توانایی دسترسی به امکانات کنترل پلنل در سطوح مختلف را دارا می‌باشند. ‎Hl‏ در سطح بالاتری نسبت‌به لین کنترل پانلها بیک کنترل پلنل کلی با قابیتههای بیشتر نظیر تعریف کاربران کنترل پانلها و امکان حسابداری کلی در اختیار گروه متولی سایت قرار می‌گیرد . به لین ترتیب علاوه بر اينکه حجم کار بصورت توزیع شده بین گروههای مختلف تقسیم می‌شود. امکان ردیابی و بررسی کلیه رویدادها نیز از طریق کنترل پانل اصلی وجود دارد. ‎45 ‎ ‎

صفحه 46:
حراج یک فرایند رقابنتی است که در آن خریدار و فروشنده می‌توانند قیمت یک محصول و يا خدمت را تعیین کنند. ‎alae! Curl‏ از طرف فروشنده و سپس افزایش ‎col‏ توسط مشتریان. ‏#امزاياى 190 در اين زمينه: ‏آسابرای فروشنده: افزایش تعداد مشتری‌ها و کاهش زمان حراج (فروش فرش های ایرانی) ‏آابرای خریدار: افزایش تعداد مکان‌ها مراجعه برای خرید و عدم نیاز به مراجعه حضوری در حراج‌های فیزیکی ‎46

صفحه 47:
SS = حراح‌ها را می‌توان به دو دسته اساسی زیر تقسیم کرد: احراج‌های ۳01۵۲0: فروشنده از یک کانال فروش برای فروش محصول‌ها به مشتری های متعدد استفاده می‌کند محصول‌ها در وب سایت قرار دایتد و خریذاران برای تضاحب آنها بطور مرب قیمت هاق بالاتری را پیشنهاد می‌کنند. در پایان محصول به بالاترین پیشنهادی فروخته می‌شود. ]۳18۰00۷ نمونه از اين نوع حراج است. لأحراجهاى معكوس: در لين روش يك موسسه وجود دارد كه متقاضى خريد محصول یا دریافت خدمتی است. فروشنده‌ها دعوت می‌شهند تا قیمت هاى پیشنهادی خود را برای فروش محصول ارلیه کنند. در لین روش بصورت 111117 تعداد فروشنددها افزايش مى يابد. حراجهاي الكترونيكي مي توانند در وب سايتهاي خریداران. فروشندگان و يا وب سايت‌هاي واسطه انجام شوند. e-BAY.COM : Js 47

صفحه 48:
پا 9 (Bartering) «25. امکاناتی وجود دارد که افرادی که علاقمند به معاوضه کالا می‌باشند بتوانند بصورت بر خط این کار را انجام دهند.

صفحه 49:
ااا ‎A‏ ‏اصطلاحات_تحارت الکترویک 4620132 1161112111 یکمسایی انکی‌لسنکه به فرمشنده لمکان میچهد هزینه‌ی مبادلاتت جاری‌خود را از طریک ار یاعتبارودربافنک ند ‎Merchant Account «5_,si_, Acquiring Bank‏ فرمشنده در منقرار دارد. لین لنكمبادلاتكار نلعتبارى يرف روشنده رالنجام‌می دهد. گاهیبه لین لنک01ظ اصهم1۷]۵۲ نیز گفته می‌سود. ‎SJio Independent Sales Organization(ISO)ISO‏ ‎sifpaloc Acquiring Bank 4 asui5. $l Lj ass‏ ب‌سیایی از فروشندمها نمت ولنند 460011121 2121 1/1201 را به دستآویندلین فروشنده‌ها بسولی‌مبادلانی‌که از طریقک ارتلعتباریانجام خولهد شه از لین شركتواسطاستفاده موكنند ple Stl yAcquiring Bank 4. 6 _.u5|,;Interchange ‏کننده کارت برقرار می‌شود و وجوه را از کارت اعتباری به حساب فروشنده انتقال‎ می‌دهد. 49

صفحه 50:
A ‏ااا‎ ‎Interchange fee ۲‏ دستمزد عملیات انجام شده در تراکنش 111212 كه بانك صادر كننده كارت از ‎Acquiring‏ ‏6 دریافت می‌کند. این دستمزد به طور معمول به صورت درصدی از کل میزان پولی است که باید انتقال یابد. ‏"" 10150011121 ج0160 د یصدیاز فروش‌که فروشنده به ۳916 ۸۲۳01۲1820 برلیلنجام مبادلا نک ارنلعتبایی می‌پردازد. ‎50

صفحه 51:
تا ‎Back ۲‏ ۳ رد کردن یک شارز و برگشت آن به فروشنده توسط فاق زملنی رخ می‌دهد که صاحب کارت ادعا کند. ‎GY‏ ‏نرسیده است یا به هیچ وجه مبادله‌ای با کسی که کارت را شارژ کرده است. نداشته است يا اين که بنا به دلایلی از کالای خریداری شده رضایت نداشته باشد. صاحب کارت به بانک صادر کننده کارت اعلام می‌کند و بانک از فروشنده می‌خواهد برای شارژ انجام شده مدرک ارایه کند. فروشنده باید در زمان تعیین شده مدارک خود را در اختیار بانک صادر کنندمی کارت قرار دهد.عا۳ 6وتتهطن) هزینه‌ای در حدود ۲۰ دلار برای شخص در بردارد. هم‌چنین اعلام شکایت از شارژ انجام شده نیز دارای یک محدودهی زمانی است که زمانی در حدود ۱۰ روز پس از شارژ است. ‎toy Spit class Collaboration Platform ®‏ مجموعه للى از لبزایها و محیط‌های لطاعاتی. را بولی همکایی بینشسرکنها فولهم ‎one‏ سازند و لصولابه کار بسسترسانی بسولی ارلثه خدماتلشنایی دایند ‎ ‎ ‎ ‎51

صفحه 52:
i ‎pobie dy Nyy loglw 95,5 value chain Integrator ®‏ تسمرکز ریی مولحل‌چند گانه یکپایچه سایی زنجیره ارزش‌با لستفاده از جریان(طالعاتی. بسیزاینمواحل‌قرار می دهد ‎chain service Provider ®‏ ۷۵[9۵: شسرکترا در موقعیتی. به ک مکعملیاتونجیره ارزش‌قرار می. دهد ‏" ومتاتصصصم ۷1۲۳۵1 اجتماعاتمجایی که محیطو بسستر لن‌تسوسطلپراتور اجتماع مجازی فملهم ده لسترا پسوششمی دهد در لین روش درلمدزایی بسولساس‌تسبلیفاتعضویتنجام می سود. ‎Joie Information brokerage ®‏ تمامىي سرهیس‌های اطلاعاتی. كه به منظور لضافه کردن|ارزشبه دادد های قلبل‌دسترسی در شبكه هاى بدونمحتوديتيه كار مى رود. ‎©bsé ail! ‘Trust and other Third Party services ® ‎ilo; CS pi Jo ox! 9 :Third party Marketplace ®‏ كه تمايل ‏2" داردء بازار وب موجود را به جزو سوم واگذار کند اطلاق می شود.

صفحه 53:
53 ا للستي ‎Transaction fees‏ دريافت مبلغ به ازاى هر تراكنش مالى. ‏5 510518120: دريافتوجه به ازلى ميزبانى برنامه هاى كايبردى و تعاملاتها ديكيلن ‏5 16161121: سايتشر كشلطلاعاتى از محصولساير شركتها در لختیار مصرفكنندكازنقرار مى دهد و لكر مشترى به سايتشركت فروشلده اصلى مبرلجعه كند سانتمعرفي كتنده كايمزقى:ذييافت خولهد كرد. مينر ودر سلاهاى مخير روى بسيارى از وبسايتها به كار كرفته شدهاستو برخى ازلمفراد تحتعنولنتبادللينك(ع112[1) عنولنمى. شود بال مينتفاوتكه در تبادللينكمبادله دو سايتحمالت تهاتر به خود كرفته و كارمزدى به هيج کلم از طرفین‌بردلخت 65 1102م5115011: در لينحالتمشترى حقلشترلكى را به صورنساللنه و با ماهیلنه پسرداختهی كند

صفحه 54:
54 i 5 1106256: دريافتكايمزد به ازلى عملياتهايى که شركتلصلى در لن‌دارلی سهم‌لستلین وش‌مانند اعطای لمتیاز در تولید یکمحصولو سریکشدندر منافع تسجایی لُناست ۷ 061 3217: بسه ازلی هر بار دسترسی بسه سايتاصلي شركتواسطه کایمزدی دریافتخواهد کرد. 2226 061 2237: دريافتوجهى به ازلى لمنجام عملياتى خاص و از قبلتعييزشده :12 211010: دريافتكايمزدهاى كملما به تعلداد زياد. ‎Advertising‏ به ازلى تبليغاتبرلى شركتها و سانمانهاى طرفقرارداد وجه يرداختخولهد شد 5 ددريافتكايمزد به ازلى حمايتاز ساير شركتها و سایمان‌های اساکترونیکی-

صفحه 55:
i * 1۲0061 1321150170: در ایزمدلب خشی از (طلاعاننبه صوینولیگان و بسوردربافتوجهی در لختیار مصرفک‌ننده قرار گرفته و در صویت درخولستهشتری مبنی. بسرلطلاعانبیشتر باید هزینه پسردلخنشود. ‎:Sales of good service ®‏ 49,5 و یا عرضه کالا و یا خدمت که رايج ترین روش در کسب و کار الکترونیکی است. ‎aoe ‘Sales of customer data "‏ !649 و فروش اطلاعات مشتری به شرکت ها. در این روش شرکت های آماری نخست اطلاعات کاربران و علایق و نیاز مندی های آنان را از طریق فرم هایی به دست آورده و سپس آن را در اختیار شرکت های درخواست کننده قرار می دهند. ‎Cue yyigyt Offline customer response ® ‏جلبهشتریانسیشتر مورد لستفادد قرار می گیرد.‎ ob Offline ‎‘Value added services ®‏ به ازلی سرویس‌های جدید که ‎oh‏ کل لها و خدماتف عل هی سود کایمزد دریافتخولهد سد

62,000 تومان