تجارت، فروشگاه، بازار و حراجی های الکترونیکی
اسلاید 1: تجارت، فروشگاه ، بازار و حراجی های الکترونيکي (e-Commerce Models, Internet Shopping, eShop, eMall)
اسلاید 2:
اسلاید 3: مفاهيم اوليه تجارت مشتري(Customer): فردي حقیقی یا حقوقی که کالا، خدمات يا اطلاعات را از فروشنده ميگيرد و به ازاي آن پول ميدهد.مصرفکننده (Consumer): فردي حقیقی یا حقوقی که کالا، خدمات يا اطلاعات را از فروشنده خريداري کرده در توليد کالاي ديگر استفاده ميکند.فروشنده(Seller): فردي حقیقی یا حقوقی که کالا، خدمات يا اطلاعات را به خريدار ارائه کرده و به ازاي آن پول دريافت ميکند.واسطه(Broker): فردي حقیقی یا حقوقی که کالا، خدمات يا اطلاعات را از فروشنده خريداري کرده به خريدار ميفروشد و به ازاي آن پول دريافت ميکند.معامله(Transaction): هر گونه تبادل کالا، خدمات يا اطلاعات را معامله ميگويند.تجارت( Commerceيا Business): هر معاملهاي که به پول ختم شود.کالا(Goods): چيزي ملموس که در معامله قابل تبادل باشد.3
اسلاید 4: 4موجود بودن کالا، خدمات يا اطلاعات براي فروشمکان فروشمکانيسم جذب مشتريداشتن سيستم دريافت و پرداخت وجوهداشتن سيستم تحويل کالا یا ارائه خدمات و اطلاعاتداشتن سيستمی برای کالاهاي مرجوعي و معيوبوجود روشی برای دريافت و مدیریت سفارشاتوجود سرويس پس از فروشبرخی از الزامات تجارت4
اسلاید 5: 5تعريف تجارت الکترونيکي (Electronic Commerce)به فرآيند خريد و فروش محصولات يا اطلاعات ازطريق شبکه کامپيوتري (اينترنت،موبايل و بيسيم) تجارت الکترونيکي گفته ميشود.هرگونه معاملات يا دادوستدي که از طريق رسانههاي جمعي الکترونيکي همچون تلفن، موبايل، اينترنت، فاکس، تلويزيون و راديو .... انجام پذيرد، ميباشد.5
اسلاید 6: 6تعريف کسب وکار الکترونيکي (Electronic Business)تعريف عامتري و جامعتري از تجارت الکترونيکي است که نه تنها شامل خريد و فروش، بلکه ويژگيهاي نظيرخدمات به مشتريان و همکاري با شرکا، انجام آموزش الکترونيک و انجام داد و ستد با سازمانهاي مختلف را نيز شامل مي شود.در بسياري از موارد دو کلمه تجارت الکترونيک و کسب و کار الکترونيک به جاي هم استعمال ميشوند.6
اسلاید 7: رویکردهای تجارت الکترونيکارتباطات(Communication): تجارت الکترونيکي حمل کالا، خدمات، اطلاعات يا پرداختها از طريق شبکه کامپيوتري ميباشد.تجارت (Trading): تجارت الکترونيکي قابليت خريد و فروش کالا، خدمات يا اطلاعات را از طريق شبکه کامپيوتري يا سرويسهاي ديگر فراهم ميکند.فرآيند کسب و کار (Business process): تجارت الکترونيکي فرآيند کسب و کار را به صورت الکترونيکي با تکميل فرآيند کسب و کار از طريق شبکه کامپيوتري انجام ميدهد.خدمات(Services): ابزاري است که خواستههاي دولتها، کارخانجات، مشتريان و مديران را براي افزايش کيفيت و سرعت سرويسدهي به مشتريان را برآورده ميکند.7
اسلاید 8: 8آموزش(Learning): تجارت الکترونيکي، قابليت يادگيري و آموزش بر خط دانشگاهها، مدارس، سازمانها و شرکت را فراهم ميکند.همکاري (Collaboration): تجارت الکترونيکي، چارچوبي براي همکاريهاي درون و برونسازماني است.اجتماع (Community): تجارت الکترونيکي، محلي براي گردهمآيي اعضاي يک اجتماع براي يادگيري، تعامل و همکاري را فراهم ميکند.8
اسلاید 9: مزاياي تجارت الکترونيک مزاياي عمومي مزاياي براي جامعه مزايا براي مصرفکننده9
اسلاید 10: 1. مزاياي عموميکاهش هزينهپردازش انتقال دستهبندي تبليغات خريد و فروش از راه دورحذف محدوديتهاي جغرافياييحذف محدوديتهاي زمانيافزايش سرعت بدلیل انتقال ديجيتالي داده ها و اطلاعات و دستوراتافزايش رقابت و رقابت پذیریبه اشتراکگذاري کالا و خدماتافزايش حجم فروش عدم نیاز به حضور واسطه ها10
اسلاید 11: 2. مزاياي براي جامعهکاهش ترافيککاهش آلودگي صوتيکاهش هزينه توزيعافزايش کيفيت خدماتافزايش قدرت دسترسي کاهش تورمافزايش استاندارد و سطح کیفیت زندگي مردم11
اسلاید 12: 3. مزاياي براي مصرفکنندهافزايش حق انتخاب براي مصرفکنندهافزايش سرعت توزيع کالا و خدماتکاهش محدوديتهاي مکاني و زمانيامکان شرکت در مزايده های الکترونيکيکاهش محدوديت افراد ناتوانتعامل و تبادل نظرات و تجربيات با مصرفکنندگان ديگرحفظ ارتباط با مشتري و مشتري محوري12
اسلاید 13: معايب تجارت الکترونيک تعضيف بازار داخليمشکلات امنيتيکاهش روابط اجتماعيآماده و يکسان نبودن زيرساختهاي تجارت الکترونيک برای همه افراد جامعه13
اسلاید 14: چالشهاي فني تجارت الکترونيکنبودن پنهاي باند کافي در اينترنتنياز به سرورهاي وب که باعث افزايش هزينه ميگردد.پر هزينه بودن دسترسي به اينترنتنبودن امنيت 100% (تصور جامعه از ناامن بودن، غير قابل اعتماد بودن، مصوب نشدن موارد قانوني آن، و در مواردي ناکافي بودن تعداد خريداران و فروشندگان است.)درحال تکامل بودن ابزارهاي مورد استفاده تجارت الکترونيکنداشتن قوانين کافي برای حمایت عدم تطابق برخي از نرمافزارهاي تجارت الکترونيک14
اسلاید 15: تبادل الکترونيکي داده(EDI ) (Electronic Data Interchange) تبادل اسناد تجاري، به صورت ساختاريافته بين برنامههاي کاربردي دو سازمان. هدف کاهش زمان و هزينه مربوط مبادلات مبتني بر کاغذ استفاده از شبکه VAN((Value Added Network15
اسلاید 16: EDIمزاياي مستقيم و غير مستقيم مزاياي مستقيمکاهش خطاافزايش سود عملياتيکاهش هزينهرقباشرکارقبابالا بردن توانايي رقابتبهبود خدماتبهبود روابط16
اسلاید 17: EDIمزاياي مستقيم کاهش خطا کاهش هزينه افزايش سود عملياتيغير مستقيم بالا بردن قدرت رقابت بهبود روابط با شرکا بهبود خدمات مشتري17
اسلاید 18: (EDI)مبادله دادههاي الکترونيکي و رسيدن به فرمهاي استانداردتهيه کنندهشرکتدرخواست براي ليست خريدليست قيمتدستور خريدتصحيح دستور خريدفاکتورANSI ASC X12 - North AmericaEDIFACT - International18
اسلاید 19: EDIتنظيم خلاصه مذاکرات انتخاب شده و نمونه فاکتور104 Air Shipment Information 130 Student Educational Record (Transcript)152 Statistical Government Information 300 (Booking Request) (Ocean)311 Canadian Customs Information 810 InvoiceNameAddress InformationMarking, Packaging, LoadingIndustry CodeQuantityCurrency Tax InformationPricing InformationItem Physical DetailsTerms of Sale / Deferred Terms of SaleCarrier DetailProduct / Item DescriptionInvoice Shipment SummaryTransaction Totals3-1919
اسلاید 20: مدلهاي تجارت الکترونيک دولت (G)بنگاه(B )مصرف كنندگان (C)دولت (G)G2G مبادلات بين دولتها G2B مبادله اطلاعاتي G2C مبادله اطلا عاتي بنگاه(B )B2G تداركات B2Bتجارت الكترونيكي B2Cتجارت الكترونيكي مصرف كنندگان (C)C2Gپرداخت مالياتC2Bمقايسه قيمتها C2C بازارهاي حراجي 20
اسلاید 21: مدل بنگاه با بنگاه ( (B2B مدلي از تجارت الکترونيک است که تمام شرکت کنندهها بنگاههاي تجاري يا سازمانها ديگر هستند.اولين نوع تجارت الکترونيک است که هنوز بيشترين سود را دارد. در اين مدل علاوه بر شناسايي شرکتهاي معتبر بايد واسطه ها نيز شناسايي شوندمثال:BMW.com با Ford.COM21
اسلاید 22: مدل بنگاه با مصرف کننده ( (B2C ( (Business-to-Consumer در اين مدل از تجارت الکترونيک، شرکت يا بنگاه تجاري کالا يا خدمات خود را به افراد جامعه ارائه ميدهد.بشترين سهم را در خرده فروشي دارد.با گسترش وب سايتها، اين مدل به سرعت رشد کرده است.اين مدل در ايران نيز رايج است(مانند فروش کالا و کتاب از سايتها)مثال:e-tailing , Amazon. COM 22
اسلاید 23: مدل مصرفکننده به مصرفکننده ( (C2C (Consumer-to-Consumer)در اين مدل از تجارت الکترونيک، شرکت يا بنگاه تجاري امکاناتي فراهم ميکند تا مصرفکنندهگان بتوانند کالاها را به يکديگر بفروشند.نمونههاي از اين مدل مناقصه و مزايده الکترونيکي است که در EBay.Com وجود دارد.در اين مدل شرکت چيزي براي فروش ندارد و به عنوان يک واسط عمل ميکند.مثال Classifieds 2000.com23
اسلاید 24: مدل مصرفکننده با بنگاه ( (C2B (Consumer-to-Business) اين مدل از تجارت الکترونيک، افرادي را شامل ميشود که کالا يا خدمات خود را به بنگاه هاي تجاري ارائه ميدهد.نمونههاي از اين مدل ميتوان حسابداران، وکلا، متخصصين وغيره را نام برد.در اين مدل، مصرفکننده قيمت گذار است و شرکت تا حدي قيمت پذير. مثال: PriceLine.COM24
اسلاید 25: مدل بنگاه با بنگاه با مصرفکننده ( (B2B2C (Business-to-Business-to-Consumer) در اين مدل از تجارت الکترونيک، يک بنگاه تجاري خدمات و کالا را براي يک بنگاه تجاري ديگر فراهم ميکند و بنگاه تجاري آن را به مصرف کننده ميفروشد.25
اسلاید 26: مدل شخص با شخص ( (P2P (Person-to-Person) اين قابليت امكان ميدهد كه هر شخص با شخص ديگر تجارت كند.P2P شامل B2C,B2B و همچنين مشتري با مشتري C2C وتجارت پاياپاي(Business to Exchange) و ديگر روابط تجاري ميشود. مثالهاي اين مدل سايت هاي Chat و سايتهاي اطلاعات مصرفي ميباشد. 26
اسلاید 27: مدل دولت با شهروندان ( (G2C (Government to Citizen) عمليات خريد، فروش، ارائه سرويسها و محصولات بين دولت و شهروندان در آن انجام ميگيرد.مثالهاي اين مدل دريافت مجوز ساخت و ساز و غيره. 27
اسلاید 28: مدل دولت با دولت ( (G2G (Government-to- Government) عمليات خريد، فروش، ارائه سرويسها و محصولات بين دولتها در آن انجام ميگيرد.28
اسلاید 29: مدل E2E (Exchange to Exchange) شامل تعاملات و عملياتي است که بين بانکها انجام ميشود.29
اسلاید 30: مدل بنگاه با کارکنان ) B2E ( (Business-to-Employee) يک بنگاه تجاري يا سازمان سرويسها، کالا و خدمات را به کارکنان تحويل ميدهد.مانند خدمات تامين اجتماعيمثال Johnson.COM با IBM.COM30
اسلاید 31: مدل دولت الکترونيکي (E-Government)موسسه مستقل دولتي کالا، خدمات يا اطلاعات را براي شهروندان يا بنگاه تجاري آماده ميکند.31
اسلاید 32: مدل بنگاه سيار (M-Commerce)نوعي از تجارت است که در محيط سيار يا بيسيم انجام ميشود.32
اسلاید 33: اقتصاد ديجيتالي(Digital Economy)اقتصاد ديجيتالي اقتصادي است که بر پايه تکنولوژي ديجيتالي، ايجاد شده است.تکنولوژي ديجيتالي شامل شبکه هاي ارتباطي ديجيتالي، کامپيوترها، نرم افزار ها و ساير تکنولوژي هاي اطلاعاتي مربوطه ميباشند. شبکه هاي ارتباطي ديجيتالي (Digital Communication Networks شامل:اينترنتاينترانتشبکه هاي خصوصيVAN ميباشد33
اسلاید 34: اقتصاد ديجيتالي(Digital Economy)اقتصاد ديجيتالي گاهي اوقات به نام اقتصاد اينترنتي، اقتصاد جديد، و همچنين اقتصاد وب ناميده ميشود. در اين فضاي جديد، شبکههاي ديجيتالي، ساختارهاي ارتباطي در فضايي جهاني براي کاربران و موسسهها براي برقراري ارتباط و جستجوي اطلاعات فراهم ميکنند. اين فضا شامل:حجم زيادي از محصولات متنوع که به سهولت در تماميدنيا بصورت دبجيتالي (موسيقي، فيلم،...) قابل دسترسي هستند .مبادله کالا و پرداخت قيمت به صورت ديجيتالي و با پول هاي رايج انجام ميگيرد.اشيا فيزيکي نظير خانه، اتومبيل، و لوازم الکترونيکي قابل دادو ستد ميباشند.34
اسلاید 35: درجه ديجيتالي ((Digitizing Degreeتجارت الکترونيک ميتواند بصورتهاي مختلفي بر حسب درجه ديجيتالي آن مطرح شود. درجه ديجيتالي ميتواند مربوط به محصول (خدمت) ارايه شدهفرايند کارتحويل و توزيع باشد.محصول، فرايند و توزيع ميتواند بصورت فيزيکي و يا ديجيتالي باشد.35
اسلاید 36: موسسههاي ((Brick-and-Mortar موسسههايي که تماميفعاليتهاي خريد، فروش و تحويل کالا را بصورت فيزيکي انجام دهند با عنوان موسسههاي Brick-and-Mortar شناخته ميشوند.36
اسلاید 37: موسسههاي ((Pure & Partial & Virtual موسسه هايي که تماميفعاليتهاي خود را بصورت ديجيتال انجام ميدهند موسسه هاي Pure نام دارند.ساير موسسههاي بينابين موسسههاي EC نام دارند.اگر موسسهاي تنها در يکي از اين زمينه ها بصورت ديجيتال عمل کند، جزيي(Partial ) نام دارد. به عنوان مثال خريد يک پيراهن بصورت Online و يا خريد کتاب از موسسه Amazon يک EC جزيي است. تجارت ميتواند بطور کامل يا جزيي بصورت الکترونيکي انجام شود.خريدن يک کتاب بصورت الکترونيکي از موسسه Amazon يک فرايند Pure EC است.موسسه هايي تنها در زمينه EC فعاليت ميکنند موسسههاي مجازي( Virtual) نام دارند.37
اسلاید 38: موسسههاي ((Click-and- Mortar موسسه هاي که در قسمتي از کارها از EC استفاده ميکنند، موسسه هاي Click-and- Mortar نام دارند.در اين موسسهها قسمت اصلي کسب و کار همچنان بصورت فيزيکي انجام ميشود.موسسه هاي موفق سعي ميکنند تا از حالت Brick-and-Mortar به حالت Click-and- Mortar برسند.38
اسلاید 39: مکانيزم هاي اصلي در E-Commerce کاتالوگ هاي الکترونيکي حراجهاي الکترونيکي بازارهاي الکترونيکي 39
اسلاید 40: کاتالوگ هاي الکترونيکي (Electronic Catalogs)براي نسل هاي قديم کاتالوگهاي تبليغاتي در کاغذ هاي با کيفيت چاپ ميشدند.در زمان کنوني اين کاتالوگ ها در CD هاي تبليغاتي و يا به روي وب توزيع ميشوند.اين کاتالوگ ها براي فروشندهها و خريداران ارزشمند هستند.کاتالوگ ها را ميتوان به سه صورت دسته بندي کرد:شامل اطلاعات ثابت و متغير (پويا)کاتالوگ هاي ثابت و يا متغير بر حسب نوع مشتريکاتالوگ هاي ثابت و يا متغير بر حسب نوع ارتباط با قسمتهاي پشتيباني و تامينکننده40
اسلاید 41: كاتالوگ الكترونيكي بخش اصلي كليه سايتهايي است كه به منظور ارائه محصولات يا خدمات ايجاد ميشوند. در يک کاتالوگ الکترونيکي ليستي از محصولات شامل اطلاعات مختصر و عكس آن نمايش داده ميشود و کاربر قادر است به راحتي در ميان صفحات ليست حركت کرده و محصولات و خدمات موجود را مرور كند. وجود قابليتهايي نظير دسته بندي و يا جستجو (بصورت ساده يا گسترده) به كاربر اين امكان را ميدهد تا كالا يا سرويس مورد نظر خود را راحتتر پيدا كند .41
اسلاید 42: فروشگاه الكترونيكي (eshop)فروشگاه الكترونيكي در مرتبه بعد از كاتالوگ الكترونيكي قرار دارد . چنين سايتهايي محل فروش كالا بر روي اينترنت هستند و علاوه بر دربرگرفتن كليه خصوصيات يك كاتالوگ الكترونيكي نظير جستجوهاي ساده و گسترده، صفحات معرفي كالا و وجود بخشهايي براي معرفي بهتر كالاهاي خاص ، امكان خريد را نيز در اختيار كاربران سايت قرار ميدهد.از خصوصيات چنين سايتهايي وجود سبد خريد (Shopping Cart) و وجود حساب خاص ويژه هر مشتري و در نهايت پرداخت الكترونيكي ميباشد . سازمانها و مراكز مختلفي در سراسر دنيا با ايجاد شبکه هاي لازم مسئوليت انتقال پول و يا اعتبار را در چنين سايتهاي بر عهده دارند. 42
اسلاید 43: صورتيكه يك سايت فروش شامل كليه موارد فوق باشد يك eshop به مفهوم واقعي است. در برخي موارد به علت سياستهاي خاص و يا وجود پاره اي محدوديتها نحوه سفارش گيري و خريد تغييرات اساسي پيدا ميكند.روش كنترل چنين سايتها و فروشگاههايي عموما بصورت متمركز ميباشد . به اين معني كه هر چند ممكن است كالاها و خدمات ارائه شده در سايت از يك مكان تهيه نشود ولي اضافه كردن آنها به سايت و كنترل وضعيت سفارشات از طريق يك كنترل پانل صورت ميگيرد. حسن استفاده از اين روش ايجاد هماهنگي در نحوه ارائه محصولات و پيگيري راحتتر مشكلات احتمالي در پروسه پردازش سفارش است . در كنار محاسن ذكر شده در اين روش اعمال حجم كاري وسيع و سنگين (بسته به حجم فعاليت سايت) بر يك گروه از جمله معايب اين روش است. 43
اسلاید 44: بازارچه الكترونيكي(e-Mall)وجه تمايز اصلي يك eMall يك eShopدر ميزان تنوع گروه محصولات و خدمات ارائه شده در سايت است. به عنوان مثال چنانچه سايتي فروشنده كتاب باشد در گروه eShop قرار ميگيرد. در برخي موارد يك گروه يا مجموعه متولي راه اندازي يك بازارچه الكترونيكي شده و با ايجاد ارتباط با طيف وسيعي از فروشندگان، انواع مختلفي از كالاها و خدمات را بر روي سايت ارائه ميكنند . چنين سايتهايي با دسته بندي مناسب انواع کالاها و خدمات در طبقه بندي هاي مناسب نظير گل، كتاب، نوار كاست، كارتهاي تلفن، قطعات سخت افزاري، سرويسهاي آموزشي و ...يک بازارچه واقعي را در ذهن بازديدکنندگان خود ايجاد مي کند. 44
اسلاید 45: اتخاذ سياستها در پياده سازي و پشتيباني سايت به نحوي كه كاربران در كمترين مدت زماني و به ساده ترين نحو ممكن بتوانند به كالاي مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند در رونق تجارت سايت نقش به سزايي را ايفا ميكند. روش كنترل چنين سايتهايي عموما بصورت توزيع شده است . در اين روش معمولا به ازاء هر گروه از كالاها كنترل پانل ويژه آن گروه از محصولات وجود دارد كه با آدرس خاص خود قابل دستيابي بوده و افراد خاص با داشتن كلمه و رمز عبور ويژه توانايي دسترسي به امكانات كنترل پانل در سطوح مختلف را دارا ميباشند. در سطح بالاتري نسبت به اين كنترل پانلها ، يك كنترل پانل كلي با قابليتهاي بيشتر نظير تعريف كاربران كنترل پانلها و امكان حسابداري كلي در اختيار گروه متولي سايت قرار ميگيرد . به اين ترتيب علاوه بر اينكه حجم كار بصورت توزيع شده بين گروههاي مختلف تقسيم ميشود، امكان رديابي و بررسي كليه رويدادها نيز از طريق كنترل پانل اصلي وجود دارد.45
اسلاید 46: حراجهاي الکترونيکيحراج يک فرايند رقابتي است که در آن خريدار و فروشنده ميتوانند قيمت يک محصول و يا خدمت را تعيين کنند.قيمت ابتدايي از طرف فروشنده و سپس افزايش آن توسط مشتريان. مزاياي EC در اين زمينه:براي فروشنده: افزايش تعداد مشتريها و کاهش زمان حراج (فروش فرش هاي ايراني)براي خريدار: افزايش تعداد مکانها مراجعه براي خريد و عدم نياز به مراجعه حضوري در حراجهاي فيزيکي46
اسلاید 47: حراجها را ميتوان به دو دسته اساسي زير تقسيم کرد:حراجهاي Forward: فروشنده از يک کانال فروش براي فروش محصولها به مشتري هاي متعدد استفاده ميکند. محصولها در وب سايت قرار دارند و خريداران براي تصاحب آنها بطور مرتب قيمت هاي بالاتري را پيشنهاد ميکنند. در پايان محصول به بالاترين قيمت پيشنهادي فروخته ميشود. EBAY.COM نمونه از اين نوع حراج است.حراجهاي معکوس: در اين روش يک موسسه وجود دارد که متقاضي خريد محصول يا دريافت خدمتي است. فروشندهها دعوت ميشوند تا قيمت هاي پيشنهادي خود را براي فروش محصول ارايه کنند. در اين روش بصورت ONLINE تعداد فروشندهها افزايش مييابد.حراجهاي الکترونيکي ميتوانند در وب سايتهاي خريداران، فروشندگان و يا وب سايتهاي واسطه انجام شوند.مثال: e-BAY.COM47
اسلاید 48: معاوضه (Bartering) امکاناتي وجود دارد که افرادي که علاقمند به معاوضه کالا ميباشند بتوانند بصورت بر خط اين کار را انجام دهند.48
اسلاید 49: Merchant Account، يك حساب بانكي است كه به فروشنده امكان ميدهد، هزينهي مبادلات تجاري خود را از طريق كارتهاي اعتباري دريافت كند.Acquiring Bank، بانكي كه Merchant Account فروشنده در آن قرار دارد. اين بانك مبادلات كارت اعتباري اين فروشنده را انجام مي دهد. گاهي به اين بانك Merchant Bank نيز گفته ميشود.Independent Sales Organization(ISO)ISO، مثل يك شخص ثالث بين فروشنده و Acquiring Bank عمل ميكند. بسياري از فروشندهها نميتوانند Merchant Account را به دست آورند. اين فروشندهها براي مبادلاتي كه از طريق كارت اعتباري انجام خواهد شد، از اين شركت واسط استفاده ميكنند. Interchange،تراكنشي كه بين Acquiring Bank و بانك صادر كننده كارت برقرار ميشود و وجوه را از كارت اعتباري به حساب فروشنده انتقال ميدهد.اصطلاحات تجارت الکترونيک49
اسلاید 50: Interchange fee، دستمزد عمليات انجام شده در تراكنش Interchange كه بانك صادر كننده كارت از Acquiring Bank دريافت ميكند. اين دستمزد به طور معمول به صورت درصدي از كل ميزان پولي است كه بايد انتقال يابد.Merchant Discount، د رصدي از فروش كه فروشنده به Acquiring Bank براي انجام مبادلات كارت اعتباري ميپردازد.50
اسلاید 51: Charge Back، رد كردن يك شارژ و برگشت آن به فروشنده توسط صاحب كارت. اين اتفاق زماني رخ ميدهد كه صاحب كارت ادعا كند، كالاي خريداري شده به دستش نرسيده است يا به هيچ وجه مبادلهاي با كسي كه كارت را شارژ كرده است، نداشته است، يا اينكه بنا به دلايلي از كالاي خريداري شده رضايت نداشته باشد. صاحب كارت به بانك صادر كننده كارت اعلام ميكند و بانك از فروشنده ميخواهد براي شارژ انجام شده مدرك ارايه كند. فروشنده بايد در زمان تعيين شده مدارك خود را در اختيار بانك صادر كنندهي كارت قرار دهد.Charge Back هزينهاي در حدود 20 دلار براي شخص در بردارد. همچنين اعلام شكايت از شارژ انجام شده نيز داراي يك محدودهي زماني است كه زماني در حدود 60 روز پس از شارژ است.Collaboration Platform: شركت هاى اين گروه مجموعه اى از ابزارها و محيط هاى اطلاعاتى را براى همكارى بين شركت ها فراهم مى سازند و اصولاً به كار بسترسازى براى ارائه خدمات آشنايى دارند. 51
اسلاید 52: value chain Integrator: شركت و سازمان را به منظور تمركز روى مراحل چند گانه يكپارچه سازى زنجيره ارزش با استفاده از جريان اطلاعاتى بين اين مراحل قرار مى دهد. value chain service Provider: شركت را در موقعيتى به كمك عمليات زنجيره ارزش قرار مى دهد. virtual communities: اجتماعات مجازى كه محيط و بستر آن توسط اپراتور اجتماع مجازى فراهم شده است را پوشش مى دهد. در اين روش درآمدزايى براساس تبليغات عضويت انجام مى شود. Information brokerage: مشتمل بر تمامى سرويس هاى اطلاعاتى كه به منظور اضافه كردن ارزش به داده هاى قابل دسترسى در شبكه هاى بدون محدوديت به كار مى رود. Trust and other Third Party services: ارائه خدمات تصديق مسئوليت و احراز هويت و اعتماد سازى براى شركت ها. Third party Marketplace: در اين مدل شركت زمانى كه تمايل دارد، بازار وب موجود را به جزو سوم واگذار كند اطلاق مى شود.52
اسلاید 53: Transaction fees: دريافت مبلغ به ازاى هر تراكنش مالى.Hosting fees: دريافت وجه به ازاى ميزبانى برنامه هاى كاربردى و تعاملات با ديگران.Referral fees: سايت شركت، اطلاعاتى از محصول ساير شركت ها در اختيار مصرف كنندگان قرار مى دهد و اگر مشترى به سايت شركت فروشنده اصلى مراجعه كند، سايت معرفى كننده كارمزدى دريافت خواهد كرد. اين روش در سال هاى اخير روى بسيارى از وب سايت ها به كار گرفته شده است و برخى از افراد تحت عنوان تبادل لينك (link) عنوان مى شود با اين تفاوت كه در تبادل لينك مبادله دو سايت حالت تهاتر به خود گرفته و كارمزدى به هيچ كدام از طرفين پرداخت نخواهد شد. Subscription fees: در اين حالت مشترى حق اشتراكى را به صورت ساليانه و يا ماهيانه پرداخت مى كند. 53
اسلاید 54: License fees: دريافت كارمزد به ازاى عمليات هايى كه شركت اصلى در آن داراى سهم است. اين روش مانند اعطاى امتياز در توليد يك محصول و شريك شدن در منافع تجارى آن است. Pay per view: به ازاى هر بار دسترسى به سايت اصلى، شركت واسطه كارمزدى دريافت خواهد كرد. Pay per performance: دريافت وجهى به ازاى انجام عملياتى خاص و از قبل تعيين شده. Micro payment: دريافت كارمزدهاى كم اما به تعداد زياد. Advertising: به ازاى تبليغات براى شركت ها و سازمان هاى طرف قرارداد وجه پرداخت خواهد شد. Sponsorships: دريافت كارمزد به ازاى حمايت از ساير شركت ها و سازمان هاى الكترونيكى.54
اسلاید 55: Ransom Model: در اين مدل بخشى از اطلاعات به صورت رايگان و بدون دريافت وجهى در اختيار مصرف كننده قرار گرفته و در صورت درخواست مشترى مبنى بر اطلاعات بيشتر بايد هزينه پرداخت شود. Sales of good service: فروش و يا عرضه كالا و يا خدمت كه رايج ترين روش در كسب و كار الكترونيكى است. Sales of customer data: جمع آورى و فروش اطلاعات مشترى به شركت ها. در اين روش شركت هاى آمارى نخست اطلاعات كاربران و علايق و نياز مندى هاى آنان را از طريق فرم هايى به دست آورده و سپس آن را در اختيار شركت هاى درخواست كننده قرار مى دهند. Offline customer response: اين روش به صورت offline براى جلب مشتريان بيشتر مورد استفاده قرار مى گيرد. Value added services: به ازاى سرويس هاى جديد كه براى كالاها و خدمات فعال مى شود كارمزد دريافت خواهد شد.55
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.