صفحه 1:
تجربيات و برنامه هاى دانشكاه صنعتى شريف
در زمينه
ی ۲۳۳
كار دانش بنيان
(جتر حمايت از فوآورى)
ا ا يي
دانشگاه صنعتي شریف
صفحه 2:
صفحه 3:
اهم تجربیات دانشگاه در زمینه کار آفريني و توسعه کسب و کار
#مركز كارآفريني به عنوان اولين مركز كارآفريني كشور
#مركز توسعه كارآفريني نخبگان شریف با همكاري بانک ملت
تمد مراجعات و لخذ مشاوره ۸ تفر
اذا ومهای مصوب 2
Bale
مغ وا اخذشده توسط تخيكان إريال)
صفحه 4:
اهم تجربيات دانشكاه در زمينه كا رآفريني و توسعه كسب و كار
#جشنواره و مسابقه كارآفرينى و توسعه كسب و كار شريف
جسنوارة و us
#مرکن رشد فناوری های پیشرفته
ردیف
١
نگاه آماری به فعالیتهای مرکز
عنوان
ساختمان در دست اختيار مرك
تناد كل وأحدعاى يثيرش شه
داد واحدهاى ob شده موقق
مداد gpl gna خارج شده
اتعداد واحدهاى مستقر قعلى
شتا ابجاد شده (مجموع واحدهاى مستقر و غيرصتفر
eles soa
تناذ يركزيده جشتواره داخلي
تا وهای آموزمی عموس
تعناد دورهای آموزرتی تخصصیٍ
oe
عياب
۲ تفر
مور
opt
ope
۰۰ مترمر
ساحت کل
۸۰ تفرساعت
۱۷۸۶۰ تفرساعت
صفحه 5:
اهم تجربیات دانشگاه در زمینه کار آفريني و توسعه کسب و کار
همكاري نزديك مرکز رشد و کارآفريني با هدف ارزشآفريني و تولید ثروت
7 بالا رفتن کیفیت ايدههاي متقاضي براي پذیرش در مرکز رشد
© اهمبوشاتي عملكردي
استفاده بهينه و مناسب تر از فرصت ها
sibs Sols ©
” استفاده دانشجويان از تجربیات واحدهاي فناور مستقر در مرکز رشد
" توالي حلقههاي موثر در کسب و کار
شبکه کارگاهها و آزمايشگاههاي دانشگاه
e
صفحه 6:
نقاط قوت و فرمتهاي پیش روي دااشگاه صنعتي شریف در جهت توسعه کسب و کار
صفحه 7:
انشکدهط و مراگز نی
بارك قظورى يردي
مرک رشد قاوریهایپیشرفته شیف
عركز كارأقرنى داتشكاه شریق
تكرش مخترعان
رسک پذیوی
تجرية كراقريتق
درت محافظت أو dal
برخوردارى از 17 تانشكده ١١١ مركز تحقيقاتى و يزوهتى يه
er بافتدهاى بزوهشى و نوأورى |
خدمات ترجاقزارى متاسب بد شتركتها. 1
برخورطرى از تجریه متسب
ote Sas cael Jobat
جذب فرتهی تفر بزرگ
توس فعاليتها و موققيت در 8 + توليدات فكرىء داشتن بل يا سير ماكز رقف امكان هم
قيزيكى ماسب ad al yl Ml شبك دسترسى ب I ang PS ei IB ٠ ٠
BSL A yd اباط با صنمته تسريع در تجارى سازى .. | اتياط و همکری تاه و اما ل باتك هار
شايع تحقيقات J tl بعش خموصی
aL يكى از يزركترين قطبهاى أمورشى كاراقريتيه |
قويترين حلقه مشاوره طرحهاى تجارى. همكارى با sh بت لختاع. ١ همكارق متيل با سير مراكز كا رن بهرهتدی
و فروش» يرقرارى انحل استرائزيك يا مراكز رشد ويارك قتورى ٠١. از خنمات علمى اعضاى هينت Single
بردیس, بانک اطللاعاتی جامع کارآقریان بویژه قاغ اتحصیلات ارتباط و همکاری با وژارتخانه و ساژمانهای مرتبط
موثرسازى و تجارى سازى يلقتتهاى بر محور
تاد از حعليت دولته ارتباط با كتبورهلي
IF ay wrt ote nS glass |
انش فنی Ae Boe the
WES ee وهای وان و يذياى ريسك هستتد كد تحمل | تسترسى بد مخترعان با روحيه رنه و تحمل
شکست را درد i وگ
یب در مرکز 2 Sab Ie BIS بای شروعکسب وگ جديد وي
ty سرمايهكقازى
بهردكيرى از تايح و سوابق طرحهای دانشگاه درس گرختن از ١ ارتباط قوى با كارأفريان موفق فال در صتايع
شکستها کسپ اما بای موفقیته! Ale a ae سزماية كران
مکی np bys wll a po a
همکاری باکر بت و روش هل ات بو سا زک thou frat
Licensing Office) & ] رتاو از ل
wal
صفحه 8:
جذب بركزيدكان برتر كتكور و لمیدهای کشوری وجهلی .| .اقا ازاتباعلمی سربیهی اسان
يشترين حجم مقالات در مجالت متیر الیو خارجی وتو ine GEE دانشكاء توسط جامعة علمى
eM pipe و رشد مات چلپشندهر 5 | برقاری ارات طمی:
تن یه طحهای دنتجویی تند طرجها و مفارقات صاحيان سناع خصوسی و
ute gle
المكان تافل داتشجو و امد با كشورهاى ديكرو
hj ed تير ديكر انشكادهلى كثبور
IE SE ey oer sed, SEE erases, يواى تحقيق در زبطه با طرج هلق
“a i he
رشت میریت و ماد
حدود ۵۰۰ عضو یت عم و بسری امه پرچسته كه علاوه پر | تا از یی علمی اتید در هایت Soe
sige Sha clo by eat تشگ در
يسيارى أؤلساتيد صنعتى به عنوان مستول ارش و ب مشاورارشد با .| ادا بات کته دی که در تهاد ها
عازماتهاى دوت و صنعتى ارتباط رد | فول و صن تصمي م كيرتاه هنت
تباط حوب با دقش كامحاى برر ككور و دا
SE MFI | Ba oI کشت تخبكان |
تتيكان
کیت بالاى داش أموختكان مجندسى كميت
| «تشجويان تحصيلات تکیلی در کشور
لتقل نانش و حفظ رتاه ثز طريق اجمن قارع
| التحصيلان
Shoat ola | حدود 1-٠٠ ناشجو در حل حاضر و بسيارى قارئالتحصيل شاخس
در تافل وشاع كشوركه پا شاه بط اند
صفحه 9:
esha gl gghesle
کید یاه و زهشکدههار
میتی ری
مكلت
| ادها را
یکیو
Soot SP SG BE shots
هگا .| ی وشرکشهای دگل ققد
i مرکزوشد
ب كفيو نو
شیکای بای
نیقی
عدي
| وین وتات
همجوارى «انشكدمها برخورزى ازيك كايخله مركزى و 0١
ashi ats
essing t
دسترس تم داشکدهاه میت ری
hae ره که اد لاو
ett ihe 9 baba]
مرگ رش ناکت باب Goh apne Bes
Ar ISS RES pipe ak a tt
کی تیدا
همکری اف ات خرن
مشوقهاق تون و مقررقى در جهث مایت اوه
اکن ات از رد۱۳ چد اب کلیس و
وتا عون کلب ری
lee eter متلات و
توسعه ازمايشكاهاو كاه و dine Bai
ات این
وجد مرك رهد و سولق كذقته أن در تأين فقا
كزى dane pe yal tal
جلب همكارى تهلاهاى مرا ای موز زیت
شرکتهاو ol آها
میت بای sy tae TS
| طرعهاى يزوهتى
صفحه 10:
تخصيص بودجه تحت عنوا أخارج از شمولات”
ات ماس در تاه وم Sh
aut get دورههای 5
ee Jy J ad og در هیشها
Sin ib clea تجویات دقشگاههای مت دا
| وت از رمای A ABE ی اتود وس
صفحه 11:
نقاط ضعف و تهديدهاي بيش روي دانشكاه صنعتي شریف در جهت توسعه کسب و کار
صفحه 12:
تمرکز بر اصول قنی و مهندسیٍ
تكرش مخترعان
اقدرت محافقت ار حق لختراع.
أشنا بودن «انشجويا با فرليتد شك لكدى و ليجل كسب وكار
أجرابى تيوذن يسيارى از طرحهای اراهشده
اكارى مركز ثبت اخترلعات ادها در نشکا
5 aay a I عم
ato به صورت بابازتامه
pea
عم تکیت منوی lao 9
سول در نوات جدی در
راستاى برخورد با آن
صفحه 13:
سرماية فكري حقظ نيروهاى فكري برتر | خروج سرمیههای فکری از کشور در چاه
تولدات فکری ادها و ag | بامن بودن توليدات طرج های کسب و کر دشن در
| لا ولختزاعات ماه انا i
aa
5 .يابين بودن توان دائشأموختتكان دانشكاه براى اذاره شركتها و ١ بالاتر رقتن ميزان شكست شركتهاى قناورو
gles اسان | 7
يا مديريت كسب و كار
صفحه 14:
| ملع تلد ماع سوب
اع FE ape
۳۳ هی اه ی ۶ ۳۳ | مش تا له
| يذيرش ريسك
| مرمكران خمومي | قاملهكرقن زدتشكاءوخبمرسكيتيرى کمود راهان ریسکپیر
۱ تراه اريرس وين ماع حيو
| متا ازشدهده عنم يوفعلا سيت به ولرجفاى فالشيكلقى. واسه كراد وزو ات
dea ۱ عدم درك Suet weap
۱ ان نود عم هماهگی و حمیت وی از كارفزينان
IE odes Say ara | وه
صفحه 15:
زیرساختهای 1
داشگ پاسن بیجن ریت ip
oT تیود قضای مناسب برایارتباط و تعاملات متسجم دانشگاه با
50-5 = نهادهای تابن گذار
ابن ومقيرات | 1
قوانين و مقررات يسيارى قوانين قديمى يوذه و ياه تقر دارند
صفحه 16:
بودجة مشخص وکافی در رجا داشگاهجهت
حمایت از تووری و AN
تجهيزات أموزنى Pik كم بوذن و قديمى بودن تجهيزات در مقايسه يا دنيا | دادن زمن دراثتقال يدموقع کنلوزی
عدم اسضاده ثز ياقتههاى يزوهشي داتشكاه و
Gad lanl یادا
oa 5
سیاست تخصیص بودچه
| کمیود دورههای مدیریتی و اجرایی کسب و کار inl soap
صفحه 17:
ايج ويه مان يونس
pa ar] pete at an Fo]
Pa [سلونس بزوهنس ante]
ex
شرفت مدل سازی کسب و کر
دی سرب ری هر مر |
یقرت خرن سرا شور .رح وید ی اشوین .ین ها بانجوی... طح هی کب و ار
صفحه 18:
خلاصه طرح
* به طور كلي این طرح چتر حمایت از نوآوري طرحي است براي:
* للف) خلق و توليد ايده ها از محل انجام فعاليتهاي پژوهشي. انجام پایان نامه ها و تزهاي دانشگاهي و
ساماندهي آنها به عنوان داشته ها و پتانسیل هاي ارزشمند و كليدي دانشگاه
۴ ب) حمایت و پشتولنه سازي براي ايده ها و طرح هاي دانشكاهي و تلاش براي ايجاد كسب و كارهاي
دانش بنيان از طریق ثبت پتنت. طراحي و انجام مطالعات امكان سنجي و تجاري سازي ايده. حمايت از
صاحبان ایده براي آغاز فعالیت تجاري
* ج) حملیت و پشتولنه سازي براي کسب و کارهاي ایجاد شده و تلاش براي توسعه آنها از طریق تامین
فضاي استقرار و امکانات و تجهیزات اداري در مرکز رشد. تامین سرمایه خطرپذیره معرفي به بانکها و
موسسات مالي جهت ارائه تسهيلات. ارائه مشاوره و آموزشهاي كاربردي 35
د) نلاش براي مقاوم سازي و توسعه بازار كسب و كارها و تدوين استراتزي خروج از سيستم حمايتي
دانشگاه
,3 مقاوم سازی و > حملیت حهت ایجاد.
خروج از سیستم و توسعه كسب
صفحه 19:
اهداف كليدي طرح 1
؟ تکمیل چرخه" از نوآوري تا شكوفايي" در دانشگاه ۱۱۰
# استفاده از پتانسیل هاي عظیم دانشگاه صنعتي شریف در جهت توسعه فناوري
؟ ایجاد فضاي مناسب جهت ارایه خدمات شایسته به مبتکرین و مخترعین کشور
© تومه فرك كسب ثروت از دانش
© توسعه فرهنگ نوآوري و کسب و كار در بين دانشجویان و دانشگاهیان
© افزايش ثمردهي و سودبخشي تحقیقات دانشجويي با تجاري سازي آنها
8 افزایش رغبت ماندكاري دانشجویان در داخل کشور
۴ هدایت دانشجویان جهت تبدیل نتایج پایان نامه هاي خود به طرح کسب و کار
کانالیزه کردن ایده هاي دانشجویی به سمت فعاليتهاي اقتصادي با ارزش افزوده بالا
* ارلئه آموزش و مشاوره هاي تخصصي جهت مدل سازي کسب و کار و نحوه ایجاد و
توسعه آنها |
&
fom
صفحه 20:
ساختار و تشکیلات طرح
* معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه 2 به عنوان سرپرست و متولي اصلي طرح
© دانشکده ها- به عنوان بازوي پژوهش هاي علمي و فني داراي پتانسیل فني فراوان
* پژوهشکده ها و مراكز تحقيقاتي- به عنوان بازوي تحقيقاتي داراي یافته هاي ت
محور و كسب و كار ساز ۱
مركز كارآفريني- به عنوان بازوي ترويجيء آموزشي و مروج فضاي كارآفريني در بين
دانشجويان
© شركت مدلسازي كسب و كار- مه عنوان بازوي مشاوره اي تخصصي در ارتباط با مدلسازي
(Business modeli ingy Ws es
* مركز gab هاي پیشرفته به عنوان عامل رسمي جهت شکل گيري شرکت و استقرار
در طول دوران رشد
دفترمالكيت فكرى و ثبت يننث- به عنوان بازوي حمايت از مالكيت فكري يافته هاي
مخترعين و دانشكاهيان
© شبكه كاركاه ها و آزمايشكاه ها - به عنوان بازوي فني و تكنيكي طرح ها
* صندوق سرمايه كذاري خطريذير- به عنوان عامل تامين مللي و سرمايه كذاري خطر يذير در
طرح هاي مشمول با تاكيد بر حوزه فناوريهاي ييشرفته
* شوراي راهبردي حمايت از يزوهش هاي دانشجويي- به عنوان متولي رشد و توسعه يزوهش
هاي دانشجويي
يقاتي بازار
صفحه 21:
ساختار و تشگیلات
طرح
صفحه 22:
رویکرد گليدي طرح
رویکرد طرح در چینش ابزارها و اجزاء لازم به منظور نیل به اهداف طرح؛
اولا استفاده بهینه و مناسب تر از ساختارها و ابزارهای موجود با تعریف
ماموریت ها و کارکردهای جدید و ثانیا ایجاد بعضی مکانیزم ها و
ابزارهای جدید (در صورت ضرورت) بوده است.
صفحه 23:
فرایند خلق Gong تجاري سازي (1)
صفحه 24:
فرایند خلق ایده تا تجاري سازي (2)
۳ د
Rae
KA gfe رازم در راگیس و کل lan el 01
مسا ال را
3 3
| لفو 5 |
تحوين طروهاي كسب و كار متسب
ile كني نزم
صفحه 25:
فرایندخلق ایده تا تجاري سازي (3) ...
صفحه 26:
فرایند خلق ایده نا قجاري سازي (4)
i ۳۳
ار الیل با
| انه مشاور عملي تخصصي سب وی
ای
AS توسعم کسب و lye
باوغ تجاري و قروج از جرخم عمليتي د اكلم
سار
ید
صفحه 27:
فقش و جایگاه ۱
Naa 5 9 | 7
“ارائه ياقتدهاى يزوهشى ب تاكيد بر / ۱ اوزیانی و (Saab baal
lamin كاريردى برتر داتشجويى در مقاطع مختلف
¢ حمایت از ایدهپردازی به منظور * قدایت دانشجویان به سمت ples
استفاده از بژوهشبایببادی بابانمههای صنعتی و کاربردی.
مراكز
جم يت عمس مزه فيل
صفحه 28:
نقش و جایگاه اجزاي چتر حمایت از نوآوري
* ساماندهی فعاليتياى يزو هش / * یجاد نلیزه در بین دانشجویان
aprile واساتيد يه اراكه طرحياي كسب
حمایت و پشتیینی از رداندازی و کر
هستههای دانتجویی دانشرينيان ١ | *ابجاد استانداردهایی بر
* ساختاریخشی به بژوهنهای حمایت دانشگاه از ظرحبای برتر
داشجویی جبت تداوم و توسعه
صفحه 29:
كسب و کارهای مستقر در
سطح محدود. * اراقه مشاوره يه طراحان و نواوران
*امتی استمده از تون مشاوزه ۰( | كسب و كار
وكام
صفحه 30:
فش وجايكا اجزاي جتر حمايت از توآوري
* ازائه خدمات ازمايتتكله
* توسعه قابليتياى تكنيكى
دادتگاهیان,مبتکرین و
ene
۱ * ترويج فعاليتياى كار آقريلى در
بین دانشجویان و سانید
* توسعه فضای عازآقوییی در
tsa
* آموزش تارآدرین و حلق
صفحه 31:
فقش و جایگاه اجزاي چتر حمایت از نوآوري
* افزايش الكيزه مشاركت در ار بوآوران دانتکاه
فعاليتباى نوآورائه و متحورانه جبت افزليش نووري و احتراع.
* حمایت از طرحياى نو ريست | | *حفاظت ال شاورى هاى توليد
» ازائه تسيييلات بو مشاركت حر شده در دانشگاه
* ممانعت از نقض حقوق le
صفحه 32:
با تشکر از حوصله شما