سایرتحقیق و پژوهش

تجزيه و تحليل بخش های تشكيل دهنده دانشكده معماری

صفحه 1:

صفحه 2:
i

صفحه 3:
الكوهاي استقرا فضاهاي دانشكده: تا ال فار الك تررس اف ار رح ‎Poo Go‏ درد ره ‎(a‏ ا ا ب)فضاي كمك أموزشي و آموزش عملي و يزوهشي ج)فضاي ‎gia‏ 7 علمي ‏د)/فضاي رفاهي و فوق برنامه و خدماتي

صفحه 4:
عملكرد فضا هاي جهار كانه در هر ديار تان نار به شر اي ‎Dee rece‏ در طراحي مي طلبد كه ناشي از تفا وت در تعداد ‎ee‏ 0 0 ولك ‎eee pee ogee eos BEL‏

صفحه 5:
بخش کمك آمو زشي دانشکده : الف )كتا بخانه و مركز منا بع آمو زشي ب)سالن كنفرانس و اجتما عات ج) واحد كا مبيو تر 0( ۱370

صفحه 6:

صفحه 7:
- ‏دانشکدم‎ 5 i) oe ‏الف )مدیریت دانشکده‎ ‏ب) 7 اداري 2 خدماني‎ ج)واحد چاپ و تکثیر

صفحه 8:

صفحه 9:
الف) اطلاعات ب)سر ايداري و تحویل نامه ج)سرسراي ورودي و محل تابلوي اعلا نات د)انبار اصلي دانشكده ه)امور خدمات

صفحه 10:
ails jl (Cal) ‏ب) بو فه دانشجوي‎ ج)واحد فعاليت هاي فر هنكي و فوق بر نامه

صفحه 11:

صفحه 12:
Ie Wee eS ors Seis Bryce

صفحه 13:
فص ها تام ‎x‏ الفاتجی و هیواری و طرا حي کلاسن ها و آزما شگاه هار نضا های اداری وا مر ركنت كاي كر كان ب)سایز فضا ها (کلاس ها و اداري و خد ماتي ) 222 OX EDI TP CORES IS CTU UT (cd Pee S TE We Soe ING)

صفحه 14:
))كلاسهَا 3)آتلیه هاي سمینار (بخش فیلم.اويك.اسلاید و...)

صفحه 15:
تلیه ها ©)كاركاها ۳۵۹۰

صفحه 16:
7 |

صفحه 17:
۷۳ و كليه لوازم اداري و ‎Bites‏ )امکانات سمعي وبصري ۴ 9)کانون داتشجویان هر رشته * <4)انتشارات و کتابفروشي

صفحه 18:
تار 0 ل د 0 ۴ (CRS Den rate) cere) pee Co ‏<))کتابفروشي‎ * * )مرکز گذراندن اوقات فراغت و امکانات * ورزشی(استادیوم.استخر.درياچه.فضاي سبز.سالن ورزش.پارك)

صفحه 19:
«#فضاهاي ر فاهي: أين فضاها در امر آموزش ‎ua‏ ۲۳۳۳ از ۳ اس ۱9 ‎Bs‏ مانگاه <)فروشگاه تعاوني ای ( ۱ ۳ oO oO 0 اسلف سرویس دانشجویان(شامل :آشيزخانه.سرد خانه.انبارو. 0 ©)سلف سرويس اساتيد(شامل كليه فضاها و امكانات مورد نياز)

صفحه 20:
ي)فضاهاي خدمات يشتوانه اي(خدماتي): 2 )ياركينك ها )انبار ها )مركز نكهباني 3 07 ( ( ( mt ‏احم‎ TOE Ben cereale) ۱۳۱۳ ‏تا ار ات‎ ‏تاسيسات و جمع آوري زباله و نظافت يرديس‎ EESOOS OG

صفحه 21:
ن)فضاهاي مسكوني: همانطور كه از نامش بيداست محل سكونت.خوابكاه اساتيد و دانشجويان ميباشد.

صفحه 22:
2 ال را ال ررس رحد ماف لاار زر 101 pi cag sng |r ag re ‏كل)‎ a (| 00

صفحه 23:

صفحه 24:
۳4 ‏ارم دانشكده ار‎ ey آتليه طراحي )كلاس کل سح )سالن نمایش ۳ ©)اتاق يخش اسلايدو زوزمان ‎eB SCS‏ شم هد ۵ 2

صفحه 25:

صفحه 26:
را اد يكي از اصول مهم و اساسي در طراحي معماري شناخت و تجزیه و تحلیل ابعاد مختلف طرح و عملکرد ها ست که خود چار چوب و پایه اي براي برنامه ريزي فيزيكي و آغاز کار کا لبدي و معما ربي دارد . هدفق: رسیدن به نتیجه ي مطلو ب که بر خورد صحیح و منطقي با نياز هاي طرح است كه راه حل هايي ايجاد مي كند . مهمترين بخش يك دانشكده را فضاي آمو زشي آن كه ©© تا 56 در صدشا مل مي باشد را تشكيل مي دهد.

صفحه 27:
لك كد 5 05 را ‎ee eld‏ سس تا ل تا ‎te Reet‏ ا ل 0 ۱۰ | TCC ‏پبب‎

صفحه 28:
‎Se)‏ لر ار 1 نان رز ( ات ‎Ire STE ey Cee Bil oye‏ ۱9 انجام مي شود. ب)فضاي.خد. ماتي. (انبار ... يختكن و...) ‏ج)فضاي سيركولاسيون و ارتباطات ‎

صفحه 29:
الف)سالن با ظرفیت 06 تا 20 نفر ب)ميزطراحي ونقشه كشي بر اي هردانشجو ۰ ملحن 9۳ د)امکان تاريك کردن فضا جهت سمعي بصربي

صفحه 30:
اجر ای کل دفنده دانسکده معماري: لا انا ام رت )ریاست دانشکده تت ات رس <6)معاونت دانشجويي ()معاونت اداري _مالي 9)اداره خدمات رفاهي

صفحه 31:
epee (iad 0-©)كلاس بزيرك وكلاس كوجك

صفحه 32:
©2-©)كاركاه شناخت مواد

صفحه 33:
06 me Dee ‏1-2))دفتر‎ ‏اي گروه‎ —_ ‏)دفتر شوراي‎ 2 Es) ‏اساتید‎ ‎١ ‏6-2)دفتر‎ فتر مشاوره 5

صفحه 34:
4 1)-1)) اطلاعات و امانت وسایل 1 0-)مخزن کتاب ل 0-0)بخش نشریات اف ۱ ۳6 0۳1

صفحه 35:
(Ss ها 9 سلاید فیلم و اسلای ند تم >( 2 2-9 فیلم

صفحه 36:
ح) ز رايانه» -)اطلاعات 2-©)سالن كار رايانه(دانشجويان واساتيد) ی ل ی

صفحه 37:
: ‏مفي تثاتر‎ Ie ers PSOE Denes Tera onss 0 (ec Perron ‏-()صفحه نمایش‎ ‏0-©)فضاي يشت صفحه‎ 0000 Briers

صفحه 38:
9 ‎Se‏ ‏-))سالن قضاوت پروژه هاي دانشجويي (-)سالن قضاوت پایان نامه

صفحه 39:
رك 0 نوات 0-()فضاي انتظار

صفحه 40:
۳( 7 ‎NE‏ ‎a‏ ‏۳ سریر سل اس = >{ 1 ) آماده ساز 3 5 و 3 توز 1 يع

صفحه 41:
9 ۳0 no ب)دفتر منشي ج)دفتر شورا

صفحه 42:
(ere الف)دفتر مدير دن منشي 3 كارمندان

صفحه 43:
66 الف)دفتر مدیر ب)دفتر منشي و کارمندان

صفحه 44:
9 ثت دار ی کالم 7 ۳ ب)دبیر خانه ج)حسابداري د)ماشین نويسي و)امور مالي ي)بايكاني

صفحه 45:
16-6 ا 1 الف)دفتر رئیس ب)دفتر منشي و کارمندان ج)سالن شوراي اسلامي

صفحه 46:
۳ ذد)بخش خدماتي رفاهي: ))سالن غذا خوري: ا ا 0-0)سالن اساتید

صفحه 47:
LE (Sd ‏الف)محل يخت غذا‎ ۱ ge gj ‏ب)بخش آماده‎ ما 9

صفحه 48:

صفحه 49:
(Ss سازي آماده فروش و ۱ 5295 ‎(call‏ OW ‏تجمع دانشجوی‎ >i Jas ‏ب)‎

صفحه 50:
©)فضاي استراحت و اسكان موقت: ی ب)سرويسهاي بهداشتي 6)فروشكاه: ل ده ب)انبار کالا

صفحه 51:
9 eS ۱ ۱ نما زخانه و وضوخانه ۱ ‎Sus (0‏ 0)فضاي ارتباطي راهروهاي رو بازوسرپوشیده وپلکان

صفحه 52:
بر رسي ۱ كاي معمار 032 دانشكده هثر_ هاي زيبا:(دانشكاه تهران) درسال ©120:.ش.كروهي معمار .نقاش.مجسمه سازجمع شدن تا ‎K Wen)‏ ۰۳ 3 ا 0 گشایش یافت.اولین بايه كذار هنر معماري در اير ان(آندر 3 كدار)فرانسوي بود.

صفحه 53:
دانشگاه هذر هاي زیبا شامل ساختمانهايي از تبيل:تالار فضاوت و کرءه های مععار یر سار ی-ساختمان مرکر ی (کلس امفی شاتر ا معماري-ساختمان کتابخانه و کروه تتاتر -ساختمان هنر هاي تجسمي و کار گاه مجسمه Goo ساختمان معماري دو طبقه بوده. مساحت زيربناي دانشكده هنر هاي زيبادر حدود(0629©)000)متر rete)

صفحه 54:
دانشکده معمار ‎G:‏ دانشگاه ملي: در اسفند ©0229 دريك ساختمان اجا ره اي در منطقه بو سف آباد فعالبت خود 2 ۳ سايت اصلي دانشكاه درمنطقه اوين دركه درسال 02266 توسط دكترجهان ‎rnp Sere ee =‏ Be CPO YE ‏ل‎ Ten Weg Pr ‎TO ane‏ ا ا ا ات عملكردهاي مختلف بر اساس دياگرامي در کنار هم قرار گر فته اندو ا ا ا ل ا ا 2 دهدبخش اداري خدماتي و آمو زشي تو سط يك حال مر كزي به هم متصل من تا مت ری لدم هاي كو جك و بزرك معما ري قرار دارد در بال شرقي كلاس نظري- کارگاه ها وكتا بخانه در اين مجمو عه نا منظم سا زمان يا فته اند .

صفحه 55:
ساختمان مدرسه معماري باهاس-در(دسا) كربيوس اولين طراحي خود را در سال ©©©1ميلادي انجام ا ا ۱ آنکه کار يكي مو جب مزا حمت و وقفه کار ديگري شود.

صفحه 56:
2 ‏الا‎ aS) ‏))اتليه ها‎ PORTE ae اخانه و كاركاد ‎eet)‏ 0 کات 3 ۱ سس / / 6 ‎oe:‏ دانشجويي مدیر! ‎00۵ OK ‎ ‏)مات

صفحه 57:
۱0 ۱ ‏ال‎ ۱۷ ۰ Neen ۳ باهاس با استفاده از تصویر فضايي طرح شده در اين طرح شيشه براي سبكي.و.ريوشني.و شفا فيت. طرح- به كار رفته.است . Se ESAS ‏ا ل‎ Pen ae IDO es ‏ل‎ tren er See ee we ee ees ‏ا‎ B EES ere re)

صفحه 58:
۱ ۰۱ ‏سر‎ ee) .يكي ازمهمترين برديس هاي دانشكاهي است داراي مسا حت (060 هكتار مي باشد .

صفحه 59:
(Ole 25 \ Wem yy power اين دانشكاه نقطه اي بحراني در فضاي ديد شهري به وجود آورده که معرف ورودي شهرمي باشد مساحت دانشگاه BEE See Cee Ve POD TIDs o NON) 5 مي باشد.

صفحه 60:
درز کر بر رز ا زارت أو تا معمار: ييترآيزنمن مسا حت:(005000(0)فوت این پروژه در سال 195 تکمیل acres er beer won (( ‏©)كتا بخانه‎ ا د <)کافه تریا و كافي شاپ )گالري Pee) <)کلاس هاي آتلیه اي ۳ ۵)بخش اداري

صفحه 61:
کارم همه شب نقش دیدار تو بود پیش آمد و سرنوشت معمارم کرد.

به نام يكتاي سبحان: تجزيه و تحليل بخشهاي تشكيل دهنده ي دانشكده معماري: الگوهاي استقرار دروني فضاهاي دانشكده: با توجه به ايده فضايي و سيستم آموزشي فضاهاي طرح ريزي شده براي هر دانشكده به شرح زير است: الف)فضاي آموزشي نظري ب)فضاي كمك آموزشي و آموزش عملي و پژوهشي ج)فضاي اداري و هيئت علمي د)فضاي رفاهي و فوق برنامه و خدماتي عملكرد فضا هاي چهار گانه در هر دپار تمان نياز به شرايط كالبدي ويژه اي را در طراحي مي طلبد كه ناشي از تفا وت در تعداد جمعيت و مبلمان و تجهيزات فني و تا سيسات مكا نيكي مي باشد. بخش كمك آمو زشي دانشكده : الف )كتا بخانه و مركز منا بع آمو زشي ب)سالن كنفرانس و اجتما عات ج) واحد كا مپيو تر د) واحد سمعي و بصري بخش اداري دانشكده : الف)مديريت دانشكده ب) امور اداري و خدماتي ج)واحد چاپ و تكثير بخش خدمات پشتيباني: الف)اطالعات ب)سرايداري و تحويل نامه ج)سرسراي ورودي و محل تابلوي اعال نات د)انبار اصلي دانشكده ه)امور خدمات بخش رفاهي و فوق برنامه: الف) نماز خانه ب) بو فه دانشجوي ج)واحد فعاليت هاي فر هنگي و فوق بر نامه روش دپار تماني: فضاها از يكديگر قابل تفكيك و تميز مي شو ند . فضا ها شامل چهار روش مي باشند: الف)تجمع و همجواري و طرا حي كالس ها و آزما يشگاه ها و فضا هاي اداري و خد ماتي هر دپار تمان در ارتبا ط با يكديگر در فضايي قابل تفكيك به عنوان منطقه خا ص دپار تمان ب)سايز فضا ها (كالس ها و اداري و خد ماتي ) ج)جدا كردن بخش آزما يشگاهي در مورد دانشكده هاي تخصصي د)جدا كردن كالس هاي نظري و عملي فضاهاي يك دانشكده: الف)فضاي آموزش نظري: )1كالسها )2آتليه هاي سمينار (پخش فيلم.اوپك.اساليد و)... ب)فضاي آموزش عملي: )1آتليه ها )2كارگاها )3آزمايشگاها ج)سرويسهاي بهداشتي و)فضاهاي اداري هر دانشكده: ‏ )1اداره ي آموزش هر دانشكده داراي كليه لوازم اداري و كامپيوتري ‏ )2امكانات سمعي وبصري ‏ )3كانون دانشجويان هر رشته ‏ )4انتشارات و كتابفروشي د)فضاهاي فرهنگي: ‏ )1كتابخانه مركزي ‏ ‏ )2مسجد دانشگاه ‏ )3آمفي تئاتر دانشگاه (سالن اجتماعات) ‏ )4كتابفروشي ‏ )5مركز گذراندن اوقات فراغت و امكانات ‏ ‏ ورزشي(استاديوم.استخر.درياچه.فضاي سبز.سالن ورزش.پارك) ه)فضاهاي رفاهي: اين فضاها در امر آموزش نقشي ندارند.عبارتند از: )1بانك )2مركز تلفن )3درمانگاه )4فروشگاه تعاوني دانشگاه )5سلف سرويس دانشجويان(شامل:آشپزخانه.سرد خانه.انبارو)... )6سلف سرويس اساتيد(شامل كليه فضاها و امكانات مورد نياز) ي)فضاهاي خدمات پشتوانه اي(خدماتي): )1قسمت نقليه )2آتش نشاني )3پاركينگ ها )4انبارها )5مركز نگهباني )6تعمير گاها )7تاسيسات برق و مكانيكي )8كارگاه هاي فني تعميرات و نگهداري )9تاسيسات و جمع آوري زباله و نظافت پرديس ن)فضاهاي مسكوني: همانطور كه از نامش پيداست محل سكونت.خوابگاه اساتيد و دانشجويان ميباشد. ع)خدمات وابسته آموزش(خدمات اداري و مركزي): اين فضا در امر آموزش دخالت ندارد.عبارتند از: )1سازمان مركزي(مديريت كل) )2مركز كامپيوتر )3چاپخانه اجزائ دانشكده معماري: )1آتليه طراحي )2كالس )3البراتوار عكس )4سالن نمايش )5سالن سخنراني )6اتاق پخش اساليدو ژوژمان )7كارگاه ماكت سازي بررسي جزئ فضا ها: يكي از اصول مهم و اساسي در طراحي معماري شناخت و تجزيه و تحليل ابعاد مختلف طرح و عملكرد ها ست كه خود چار چوب و پا يه اي براي برنامه ريزي فيزيكي و آغاز كار كا لبدي و معما ري دارد . هدف: رسيدن به نتيجه ي مطلو ب كه بر خورد صحيح و منطقي با نياز هاي طرح است كه راه حل هايي ايجاد مي كند . مهمترين بخش يك دانشكده را فضاي آمو زشي آن كه 25تا 35در صدشا مل مي باشد را تشكيل مي دهد. مشخصات فضا هاي آمو زشي : الف)كال سهاي تئو ري: براي كالس هاي دروس عمو مي .تخصصي و اصلي كه نياز به آتليه ندارند مورد استفاده قرار مي گيرد. ب)آتليه طرا حي : مهمترين فضا براي رشته ي معما ري و گرا فيك و طرا حي است . آتليه طرا حي داراي فضا هاي زير است : الف) فضاي اصلي آتليه كه كا رهاي طراحي و ترسيم در آن انجام مي شود. ب)فضاي خد ماتي (انبار .رختكن و)... ج)فضاي سيركوالسيون و ارتباطات سالن اصلي آتليه طراحي داراي مشخصات زيراست : الف)سالن با ظرفيت 18تا 36نفر ب)ميزطراحي ونقشه كشي براي هردانشجو ج) قفسه ي وسايل .تخته سياه .ميز كار .تابلوي اعال نات .محل ترسيم .انبار د)امكان تاريك كردن فضا جهت سمعي بصري اجزائ تشكيل دهنده دانشكده معماري: الف)فضاي آموزشي: )1رياست دانشكده )2معاونت آموزشي )3معاونت پژوهشي )4معاونت دانشجويي )5معاونت اداري _مالي )6اداره خدمات رفاهي ب)فضاهاي عملكردي: )1بخش آموزش: )1-1كالسهاي تئوري )2-1كالس بزرگ وكالس كوچك )2كارگاه عملي: )1-2كارگاه كوچك و بزرگ )2-2كارگاه تجهيزات عملي )3-2كارگاه شناخت مواد )3گروه آموزشي: )1-3دفتر مدير گروه )2-3دفتر منشي )3-3دفتر شوراي گروه )4-3دفتر اساتيد )5-3دفتر مشاوره ج)بخش كمك آموزشي: )1كتابخانه: )1-1اطالعات و امانت وسايل )2-1بخش امانت كتاب )3-1مخزن كتاب )4-1سالن مطالعه )5-1بخش نشريات )6-1بخش كتاب مرجع )7-1بخش اداري )8-1انبار )2مركز اسناد: )1-2آرشيو نقشه ها )2-2آرشيو عكس و فيلم واساليد )3مركز رايانه: )1-3اطالعات )2-3سالن كار رايانه(دانشجويان واساتيد) )3-3مديريت و سرپرستي )4-3خدمات و تاسيسات رايانه اي )4آمفي تئاتر: )1-4سالن اجتماعات )2-4اطالعات فروش بليط )3-4سالن انتظار )4-4سالن اصلي )5-4صفحه نمايش )6-4فضاي پشت صفحه )7-4اتاق تنظيم نور )8-4انبار )5سالن قضاوت: )1-5سالن قضاوت پروژه هاي دانشجويي )2-5سالن قضاوت پايان نامه )6نمايشگاه: )1-6سالن نمايش )2-6دفتر سرپرستي )3-6فضاي انتظار )7انتشارات: )1-7دفتر سرپرستي )2-7آماده سازي و توزيع )8بخش اداري: )1-8رياست: الف)دفتر رئيس ب)دفترمنشي ج)دفتر شورا )2-8معاونت دانشجوي: الف)دفتر مدير ب)دفتر منشي و كارمندان )3-8معاونت پژوهش: الف)دفتر مدير ب)دفتر منشي و كارمندان )4-8معاونت اداري-مالي: الف)دفتر مدير ب)دبير خانه ج)حسابداري د)ماشين نويسي و)امور مالي ي)بايگاني )5-8معاونت دانشجويي: الف)دفتر رئيس ب)دفتر منشي و كارمندان ج)سالن شوراي اسالمي )6-8امور فني د)بخش خدماتي رفاهي: )1سالن غذا خوري: )1-1سالن دانشجويان )2-1سالن اساتيد )3-1آشپزخانه: الف)محل پخت غذا ب)بخش آماده سازي مواد غذايي ج)بخش شستشو د)سردخانه و انبار )2بوفه و تريا: الف)محل فروش و آماده سازي ب)محل تجمع دانشجويان )3فضاي استراحت و اسكان موقت: الف)اتاق خوابگاه چند نفره ب)سرويسهاي بهداشتي )4فروشگاه: الف)محل فروش ب)انبار كاال )5فضاي ورزشي )6تاسيسات بهداشتي )7نمازخانه و وضوخانه )8تاسيسات )9پاركينگ )10فضاي ارتباطي راهروهاي رو بازوسرپوشيده وپلكان بررسي دانشكده هاي معماري دانشكده هنر هاي زيبا(:دانشگاه تهران) درسال 1318ه.ش.گروهي معمار .نقاش.مجسمه سازجمع شدن تا اولين دانشكده هنر كشور را تاسيس كنند.درسال 1319ه.ش.دانشكده گشايش يافت.اولين پايه گذار هنر معماري در ايران(آندره گدار)فرانسوي بود. دانشگاه هنرهاي زيبا شامل ساختمانهايي از قبيل:تاالر قضاوت و گروه هاي معماري-شهر سازي-ساختمان مركزي(كالس.آمفي تئاتر.مدريت.آموزش)-ساختمان كارگاه هاي معماري-ساختمان كتابخانه و گروه تئاتر-ساختمان هنر هاي تجسمي و كارگاه مجسمه سازي. ساختمان معماري دو طبقه بوده. مساحت زيربناي دانشكده هنر هاي زيبادر حدود14500متر است. دانشكده معماري دانشگاه ملي: دراسفند 1339دريك ساختمان اجا ره اي درمنطقه يو سف آباد فعاليت خود را آغازكرد. سايت اصلي دانشگاه درمنطقه اوين دركه درسال 1334توسط دكترجهان آرا طراحي واحداث گرديد. نوع ساختمان با اسكلت فلزي با نماي آجر وسنگ مي باشد . كل سا ختمان به صورت يك فضاي بسته بدون نظم خا ص مي باشد يعني عملكردهاي مختلف براساس دياگرامي در كنارهم قرار گر فته اندو راهروهاي سرپوشيده داخلي كليه فضا ها را در دو طبقه به هم ار تباط مي دهدبخش اداري خدماتي و آمو زشي تو سط يك حال مر كزي به هم متصل مي شو ند و اين حال اصلي ترين فضاي تجمع مي باشد در بال جنو بي آتليه هاي كو چك و بزرگ معما ري قرار دارد در بال شرقي كالس نظري- كارگاه ها و كتا بخانه در اين مجمو عه نا منظم سا زمان يا فته اند . ساختمان مدرسه معماري باهاس-در(دسا) گرپيوس اولين طراحي خود را در سال 1926ميالدي انجام دادهدف اصلي معمار پديد آوردن مجموعه اي واحد بي آنكه كار يكي مو جب مزا حمت و وقفه كار ديگري شود. اجزائ باهاس: )1آتليه ها )2تاالرهاي نما يشي )3كالس ها )4تاالرسخنراني )5خانه و كارگاه دانشجو يان )6دانشكده فني )7رستوران )8خوابگاه دانشجويي )9مديريت )10خدمات اهميت باهاس از نظر جنس و فن سا ختمان : اسكلتي از بتن مسلح داشت. باهاس با استفاده از تصوير فضايي طرح شده در اين طرح شيشه براي سبكي و روشني و شفا فيت طرح به كار رفته است . سطوح شيشه اي كه دور تا دور ساختمان را فرا گرفته و جز ئ از سا ختمان باشد نشان مي دهد اسكلت بتن مسلح ساختما ن را استوار نگه مي دارد نه ديوارهاي آن . دانشكده معماري ويكتوريا : يكي ازمهمترين پرديس هاي دانشگاهي است داراي مسا حت 150هكتار مي باشد . دانشكده معماري پورتو(پر تغال): اين دانشگاه نقطه اي بحراني در فضاي ديد شهري به وجود آورده كه معرف ورودي شهرمي باشد مساحت دانشگاه 87000متر مربع طرح اين دانشگاه داراي پيچيدگي خاص مي باشد. دانشكده هنر و معماري سين سيناتي (ايالت اوهايو): ‏ معمار :پيترآيزنمن مسا حت144000:فوت اين پروژه در سال 1993تكميل گرديده كه تشكيل شده از بخش هاي زير: ‏ )1تاالر كنفرانس با ظرفيت 350صندلي )2كتا بخانه )3اتاق درس و سمينار )4كافه تريا و كافي شاپ )5گالري )6عكاسي )7كالس هاي آتليه اي )8آزمايشگاه مطالعاتي )9بخش اداري ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ كارم همه شب نقش ديدار تو بود پيش آمد و سرنوشت معمارم كرد. . پايان

51,000 تومان