معماری و عمرانعلوم مهندسیعلوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویتمهندسی شهرسازی

تحقق پذيری معماری ايرانی - اسلامی با تأکيد بر ايجاد هويت در شهرهای جديد

صفحه 1:
تحقق پذيري معماري ايراني- اسلامي با تأکید بر ایجاد هویت در شهرهاي جدید مدیران طرح: مهندس عبدالحمید نقره کار

صفحه 2:
نمودار شماره ۱- تعریف اجمالی و کلی از معماری - از طریق علوم انسانی اعتقادی های تکراری + اتقراء عتل) و وایسته به مکتب فکری و (از لطیف ترین و عميق ترین علوم انسانی است) - با ايده ها و ايده آل های هنرمندان و مخاطبان سر و کار دارد.

صفحه 3:
۲- موضوع شناسی طولی در مباحث هتر و معماری جمع بندی و نتيجه گیری نسبت اثر با تکامل انسان ها

صفحه 4:
۳- تعریف هویت معماری و شهرسازی: - با زآفرینی و ساماندهی حکیمانه و عادلانه فضای زیست انسان هاء با عناصر طبیعی و مصنوعی. تناسب با نیازهای مادی انسان ها و بسترسازی نیازهای روحی و سعادت آنها.

صفحه 5:
ع- اصول تحقق پذیری هویت اسلامی در شیرهای قدیم و جدید تحفقيذبري هويت اسلامي در شهرهاي قدم و ۱ - کالبد معماری و شهرسازی باید مبتتی بر حکمت نظری اسلام بعنی (حق مداری و واقعیت شناسی) و حکمت عملی آن یعنی (عدالت مداری و مناسپ سازی). توسط افراد دیصلاح و مجتهد در رشته خود. یعنی عالم به ابعد فوق وبا استعداد و تجربه لازم ساخته شود. 1- كليه قوانين و ضوابط حاكم بر جامعه. در کلیه سطوح و از جمله معماری و شهرسازی باید مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد. ۳-بهره برداران و شهروندان نیز باید به صورت نسبی آشنا و هماهنگ با فرهنگ اسلامی و مودب به آداب و سلوک و اتسانی آن باشند. ۴- برای تضیر جامع و مانع از فرهنگ اسلامی و رفع اختلاف مفسران و برای تشخیص و اجتهاد. شرایط اضطراری و مصلحنی (احكام ثانوبه). تبعیت همگانی از ولی فتیه در سطوح کلی و تبعیت از اجتهاد خبرگان در هر رشته تخصصى اجنناب نابذير لد

صفحه 6:
۵- ار کان هویت اسلامی یک شهر: قوانین حاکم بر شهر باید اسلامی باشد. ۲- مدیران باید متعهد به اسلام. متخصص در مسئولیت های خود و ولایتمدار باشند ۳- روابط اجتماعی مسلمانان باهم و با غیر مسلمانان باید مبتنی بر قوائین اسلامی باشد. ۴- معماری و شهرسازی در مجموع. باید تأمین کننده نسبی نیازهای مادی و بسترسا نیازهای معنوی شهروندان باشد ۶- رابطه نیازهای مادی و روحی انسان ها در شهر اسلامی رابطه دنیا و آخرت است . برپایه حدیث «الدنیا مزرعه الاخره» تأمین نیازهای مادی انسان ها به عنوان وسیله ادامه حیات, کاملاً ضروری نت و از طریق عقل تجزیی: یه ضززت نبنبی قابل تأمین ایبت: ۲- بسترسازی نیازهای روحی انسان ها به عنوان هدف حیات است و به صورت اختیاری از طریق کلام الهی و علماء ولایت مدار قابل تحقق است.

صفحه 7:
۷- ارکان هویت اسلامی شهروندان(در شهرها و معلا- ۱- علم محوری :کسب درجات ایمانی, مبتنی بر معرفت های عقلاتی و یقینی.) ۲- عالم محوری:کسب معرفت های حقیقی از عالما ۳- متعهد به خودسازی (اهل عمل صالح و سیر و سلوى الى الله) ۴- مسئول جامعه سازی (اهل تبری و تولی و امر به معروف و نهی ازمنکر و ۰۰ ۸- راهکار تحقق پذیری هویت اسلامی در محلات: ۱/- محله محوری با مرکزیت مسجد ۱- دانابی محوری با مرکزیت مسجد. در کنار کانون های آموزشی و پرورشی وابسته. مبتنی بر کلام الهی و معصومین(س). از طریق درس, بحث. سخنرانی و موعظه و غیره عالی ترین امکان عملی را در معرفت افزایی و ایمان آفرینی می تواند ایجاد نماید. ۲- عللم محوری از طریق امام جماعت مسجد. که منتخب ولی فقيه زمان است و منتخبان او. عملاً شهروندان را در معرض سلسله مراتب ولایت مداری قرار می دهند. ۳- بهترین و مناسب ترین جایگاه خوسازی شهروندان که مبتتی بر علم حقیقی و عالم ره یافته است. عملاً در مسجد و عناصر وابسته به لُن و مراسم و مناسک پیش بینی شده در لایتمدار و ره یافته آن فراهم میشود ۴- بهترین و یمین جایگاه جامعه سازی و انجام مسئولیت و رسالتهای اجتماعی شهروندان, عملاً در مسجد و برگزاری نماز جماعت که برای همسایگان مساجد. مستحب مژکد است و سایر عناصر وایسته به آن, فراهم می باشد

صفحه 8:
۳۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری (از بعد ارکان چهار گانه هویت اسلامی شهروندان) ۱- مسجد مرگزی است که اساس ن بر مینای هدایت, ت و تقوای الهی و مناسب ترین فضا برای ارتقاء معنویت و ۲- معرفت حقیقی و جامع و مانع. فقط در کلام الهی و معصومین(س) قابل وصول است؛ و مسجد کانونی است که هوبت خود را از کلام الهى و معصومین (س)که خطاناپذیزند کسب می نماید. ۱- از بعد دانش محوری (معناكرابى جامع و مانع *- مسجد قابل وصول ترين و در دسترس ترين مكان برأى دستيابى به معرفت و ایمان حقیقی از طریق علماء ولایتمدار و راه یفته است.

صفحه 9:
۲- میمترین مزیت های مسجد محوری (از بعد ار کان چپار گانه هویت اسلامی شهروندان) ۱- انتخاب امام جماعت از طریق ولی فقیه, ضامن انتخاب اصلح و ‎BE‏ دسترس عالم ره یافته و متقی می باشد. ؟- انتخاب ساير مدرسين و سختراتان و موعظه كران توشط ۲- از بعد ولایتمداری امام جماعت (عالم محورى) منتخب. ضامن انتخاب اصلح و قابل دسترس ‎OUT‏ می باشد. ۳ - حضور چندبار در هر روز امام جماعت در مسجد (و توصیه به نزدیکی خلنه امام جماعت به مسجد و محله), بهترین شرلیط دسترسی شهروندان را به عالم ره یافته را فراهم خواهد آورد.

صفحه 10:
۴- میمترین مزیت های مسجد محوری (از بعد ارکان چپار گانه هویت اسلامی شپروندان) ۱- از بعد اعتقادات و معرفت ایمانی, مسجد بهترین کانونی است که می توان معارف الهی و معصومین(س) را کلام الهی و معصومین و عالمان ره یافته و ولابتمدار آموزش ۲- از بعد عملی و سیر و سلوک اخلاقی, مسجد بهترین ۳- از بعد خودسازی ‎ae‏ اسم و متانک ‎Lee!‏ ‏مروت چم مکمل خانواده بوده و مراسم و عملی و اجتماعی انسان را زمینه سازی؛ انگیزه آفریتی و میسر مى نمايد. ۳- از آنجا که خودسازی بدون جامعه سازی و فرافضش اجتماعی انسان میسر نمى شود. مسجد مناسب ترین مرگزی است که انجام وظایف و تعهدات اجتماعی انان را میسومیماید:

صفحه 11:
۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری (از بعد ارکان چپار گانه هویت اسلامی شپروندان) ۱- بهره مندی حداکثری از اقشار اجتماعی: استحباب نماز جماعت در مسجد براى همه اقشار. اعم از زن و مرد و بير و جوان. كسترده ترين امكان تعامل اجتماعى را براى همه اقشار يك محله فراهم مى آورد ۴- از بعد جامعه سازی ۲- بهره مندی حداکثری ا (جمع كرابى حداكثرى) 2 بركزارى نمازهای را در روز فراهم می نمايد. زمان در تعاملات اجتماعی: استحباب مکد در مسجد. بیشترین امکان تعاملات اجتماعی ۳- از بعد فاصله مکانی در تعاملات اجتماعی: از آنجا که تا چهل خانه. همسایه مسجد تلقی شده (حدود ۴۵۰ متر) و برگزاری نماز جماعت برای آنها در مسجد. مستحب مژکد است. بنابراين همه اهالی یک محله در هر روز می توانند با هم تعامل اجتماعی داشته باشند.

صفحه 12:
- بررسی تطبیقی محله محوری با انواع مر کزیت ها: مدت نوع رابطه فرد با |" و5 | زمان | تعامل 5 ‎Sy‏ ‎oe Goes‏ تعامل |إحتاء | هركلةه | فى أ ‎ee‏ ى ‎ma‏ ‏- بيش ‎ASS cle lace‏ دا ‎UY‏ آموزش ‏ محله - برورش آذابى خاص ومحدود مه ها - ‎abel‏ برای قشری ‏ محورى يا , ‎Ladd A re ali lo tyme‏ حداکثر ۰ محدوداز | مركزيت و توجه به إبعاد مادى و كمى انسان مكانها به صورت ‏ دوتاسهباردر كودكان | دبستان ‎okt‏ سال - شرکت در یک مراسم هننگی. ‏م - رابطه انسان نامقدس با براي كليم ‎ ‎ ‏-آشنايى با متن كتاب انجيل اقشار فقط يك تعامل انسانهای نا مقدس با روز در هفته مراسم ع ‏. معنوى براى ‎hsm‏ ‏انساتهاى مقدس. ‎ee.‏ سما ‎Ness‏ ‏- تعامل اعترافه کننده با کشیش ‎apa dae‏ الى 2 ‎aes‏ ۳ -رابطه تیه کنده و 20| ‎a‏ با التوبه يذير) ‎oe‏ ازدواج دو پر در - تشویق به مهرورزى ‎ea ek‏ طول عمر جنایتکاران ‏- رابطهمتقابل همه انسانها با ‏- شرکت در مناسک معنوی در همه هم آموزش و - رابطهدانشجو و دانشمند ‎Susie‏ ‏- آشتایی و مطالعه کلام الهی و - رابطه جمع عبادت کنند. معتوی و معصومین(س) ‎<a‏ رن ‎

صفحه 13:
۰- نمودار تحقق معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی در سطح شهر, منطقه و محله مبتنی بر مسجد محوری (پيشنهاد اولیه) - و نظریه (رد و تکمیل) در تعیین هویت مکان شهری محورهاي 0 0/ و ۴ 2/۴ محورهاي پیاده درون شهري و دسترسي به خدمات عمومي با محوریت مسجد. دایره 0 0/ و 8 2/۴ کمربندي سواره شهري. ساير دواير داخلي- امکان دسترسي سواره در سطح منطقه و محله و واحدهاي ساختماني.

صفحه 14:
۱۱- نمودار قواعد دهگانة اجتهاد از دید گاه تشیع (در جیت تجلی مفاهیم ثابت‌نظری, برای اتخاذ روش‌های مناسب طراحی‌وخلق آثار جدید و اصیل) ابزار اجتهاد عقل است و احكام عقلي همان احكام شرعي اسنت. 1- قاعدة ملازمه عقل و شرع اصول تظري و عملي بيان شده توسط سنت نوي برخاسه از طرت. و بي زمان هستدد. 2- قاعدة بقلي اصول فروع (روش هاصورت ها مواد) و جزئيات در برتو اصول ثابت. با تفريع عقلي قابل استتتاج هستند. 3- قاعده تفريع فروع (روش هاصورت ها مواد) براساس مقتضيات زمان و مكان. كاملاً تسبي هستتد. 4- قاعده تسبيت فروع أروشهاصورت ها. مواد) بايد همه جواتب. و ساحات مختلف انسائي رأ درنظر يكيرقد. 5- قاعده جامعيت ووسطيت (عدالت) فروع (روشهاصورت ها. مواد) بايد با توجه كامل به اولويتها و مصلحتها شكل يكيرند. 6- قامده اولويت فروع (روشهاصورت هاء مواد) تبايد معارض با قوانين حاكمه و اصولي كه حق وتو دارئد باشند. 7- قاعده هماهتكي با قواتين حاكمه. فروع(روشهاصورت ها مواد) تبايد حوزه هابي را كه خداوند انسان را آزاد كذاشته محدود كنتد. 8- قاعده حوزهاي ‎AT‏ اياي روي ‎es peta | a ah el a bea‏ فروع روش هاصورتها. مواد) و حتي اصول مي تواتند با نظر و اختيار ولي فقيه به طور موقت تغيير تمايد. 6 قاعده احكام ثانويه و حتكومتي

صفحه 15:
1 SO (SP er) ۱۳۳-۲۴ ۰۱ ۱- توصیه‌هایی برای ساختار و استخوانبندی هموار. دور از مزاحمت. خطر و آرامش‌بخش ارتباطات ‎wooly‏ ۲- توصیه‌هایی برای مر کزیت کالبدی مسجد و مصلی در شهر برای فعالیت‌های دینی.اجتماعی, فرهنگی. ۳- توصیه‌هایی برای یکپارچگی ساختار کلی شهر. ۴- توصیه‌هایی برای مکان یابی و جانمایی مراکز خدمات عمومی شهری در جهت دسترسی‌های متناسب و مطلوب. ۵- توصیه هایی برای رعایت مقیاس انسانی. ۶- توصیه‌هایی برای بهره گیری از هندسه‌های سیال و مواج با انحناهای مناسب در طراحی خیابان‌ها و مسیرهای عبوری؛ و متقابلا هندسه‌های مر کزدار.و محور دار برای عملکردهای عبادی و آموزشی.

صفحه 16:
۱- توصیه‌هایی برای ارتباط ساختار کالبدی محله با ساختار کالبدی شهر. توجه به فضاهای [۳ tore semnn ere E tthe Vy roy ery ۱ ورزشكاه و يارك-هاى محله در مقیاس - میانی (محله) ۱۳ ‏نس‎ ete oer nag ‏فضاهای اصلی و عملکردی می‌توانندباشند؛بهعنوان ابزاری جهت ایجاد هوبت و تمایز محله‎ ‏این فضاهای باز محله ای مي‌تونند محیط مناسبی را برای حضور افراد از سنین و طبقات مختلف‎ ‏حاضر در محله فرامم‌آورند.‎ ۴- توصی‌هایی برای هندسه فضاهای عبوری در مقیاس محله: و سیال ومتنوع بودن آنها و برهيز از طراحی هندسه‌های خطی و مستقیم؛ تا ضمن دلپذیربودن و توع, فضاهای باز از نظر شکل و ز دارای تشخص و هوبت خاص باشند.

صفحه 17:
۷- استفاده از مصادیق هنرهای عمومی در فضای باز شهری می‌تواندتثیر زیادی بر شکل دادن به هویت شهری داشته باشد. - شكل دادن به فعاليتهاى اجتماعى-فرهنكى در فضاهاى باز شهرى تاثير زيادى بر ايجاد خاطرات جمعى و هویت دادن به مکان دارد و01 تکبربه دور بوده و متن و موقر و در مجموع هماهنگ و همنوبا سای ساخنمان‌های مسکونی پاشند. 0- طراحى درونى خانهها بايد ضمن حفظ فضاى مستقل هر فرد و تفكيى فضاهاى خدماتى, نشيمن؛ داراى فضای 50 | رن ۷ خانه‌اپاید از یجاد هر نوع مزاحمت همجواری نسبت به یکدیگر نظیر,اشراف دیداری, صوتی, پوبایی و جلوگیری از تور آتاب وید مقلوب_منظر مناسب وغیره به دورباشند ۸- امنیت. آرامش و استقلال خانوادهها در ساختمانهای مشاع از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی آنها 5 و پهرمبرداری از آرایههای مجرد و انتزاعینظیر کلام و تقوش هندسی سنتی شایسته و قابلبهره‌برداری

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان