صفحه 1:
تحقق پذيري معماري ايراني- اسلامي
با تأکید بر ایجاد هویت در شهرهاي جدید
مدیران طرح:
مهندس عبدالحمید نقره کار
صفحه 2:
نمودار شماره ۱- تعریف اجمالی و
کلی از معماری
- از طریق علوم انسانی
اعتقادی
های تکراری + اتقراء عتل)
و وایسته به مکتب فکری و
(از لطیف ترین و عميق ترین علوم انسانی است)
- با ايده ها و ايده آل های هنرمندان و مخاطبان سر و
کار دارد.
صفحه 3:
۲- موضوع شناسی طولی در مباحث
هتر و معماری
جمع بندی و نتيجه گیری
نسبت اثر با تکامل انسان ها
صفحه 4:
۳- تعریف هویت معماری و شهرسازی:
- با زآفرینی و ساماندهی حکیمانه و عادلانه فضای زیست انسان
هاء با عناصر طبیعی و مصنوعی.
تناسب با نیازهای مادی انسان ها و بسترسازی نیازهای روحی
و سعادت آنها.
صفحه 5:
ع- اصول تحقق پذیری هویت اسلامی در شیرهای قدیم و جدید
تحفقيذبري هويت
اسلامي در
شهرهاي قدم و
۱ - کالبد معماری و شهرسازی باید مبتتی بر حکمت نظری اسلام بعنی (حق
مداری و واقعیت شناسی) و حکمت عملی آن یعنی (عدالت مداری و مناسپ
سازی). توسط افراد دیصلاح و مجتهد در رشته خود. یعنی عالم به ابعد فوق
وبا استعداد و تجربه لازم ساخته شود.
1- كليه قوانين و ضوابط حاكم بر جامعه. در کلیه سطوح و از جمله معماری
و شهرسازی باید مبتنی بر فرهنگ اسلامی باشد.
۳-بهره برداران و شهروندان نیز باید به صورت نسبی آشنا و هماهنگ با
فرهنگ اسلامی و مودب به آداب و سلوک و اتسانی آن باشند.
۴- برای تضیر جامع و مانع از فرهنگ اسلامی و رفع اختلاف مفسران و
برای تشخیص و اجتهاد. شرایط اضطراری و مصلحنی (احكام ثانوبه). تبعیت
همگانی از ولی فتیه در سطوح کلی و تبعیت از اجتهاد خبرگان در هر رشته
تخصصى اجنناب نابذير لد
صفحه 6:
۵- ار کان هویت اسلامی یک شهر:
قوانین حاکم بر شهر باید اسلامی باشد.
۲- مدیران باید متعهد به اسلام. متخصص در مسئولیت های خود و ولایتمدار باشند
۳- روابط اجتماعی مسلمانان باهم و با غیر مسلمانان باید مبتنی بر قوائین اسلامی باشد.
۴- معماری و شهرسازی در مجموع. باید تأمین کننده نسبی نیازهای مادی و بسترسا
نیازهای معنوی شهروندان باشد
۶- رابطه نیازهای مادی و روحی انسان ها در شهر اسلامی
رابطه دنیا و آخرت است . برپایه حدیث «الدنیا مزرعه الاخره»
تأمین نیازهای مادی انسان ها به عنوان وسیله ادامه حیات, کاملاً ضروری
نت و از طریق عقل تجزیی: یه ضززت نبنبی قابل تأمین ایبت:
۲- بسترسازی نیازهای روحی انسان ها به عنوان هدف حیات است و به صورت
اختیاری از طریق کلام الهی و علماء ولایت مدار قابل تحقق است.
صفحه 7:
۷- ارکان هویت اسلامی شهروندان(در شهرها و معلا-
۱- علم محوری :کسب درجات ایمانی, مبتنی بر معرفت های عقلاتی و یقینی.)
۲- عالم محوری:کسب معرفت های حقیقی از عالما
۳- متعهد به خودسازی (اهل عمل صالح و سیر و سلوى الى الله)
۴- مسئول جامعه سازی (اهل تبری و تولی و امر به معروف و نهی ازمنکر و ۰۰
۸- راهکار تحقق پذیری هویت اسلامی در محلات:
۱/- محله محوری با مرکزیت مسجد
۱- دانابی محوری با مرکزیت مسجد. در کنار کانون های آموزشی و پرورشی وابسته. مبتنی بر کلام
الهی و معصومین(س). از طریق درس, بحث. سخنرانی و موعظه و غیره عالی ترین امکان عملی را در
معرفت افزایی و ایمان آفرینی می تواند ایجاد نماید.
۲- عللم محوری از طریق امام جماعت مسجد. که منتخب ولی فقيه زمان است و منتخبان
او. عملاً شهروندان را در معرض سلسله مراتب ولایت مداری قرار می دهند.
۳- بهترین و مناسب ترین جایگاه خوسازی شهروندان که مبتتی بر علم حقیقی و عالم ره
یافته است. عملاً در مسجد و عناصر وابسته به لُن و مراسم و مناسک پیش بینی شده در
لایتمدار و ره یافته
آن فراهم میشود
۴- بهترین و یمین جایگاه جامعه سازی و انجام مسئولیت و رسالتهای اجتماعی
شهروندان, عملاً در مسجد و برگزاری نماز جماعت که برای همسایگان مساجد.
مستحب مژکد است و سایر عناصر وایسته به آن, فراهم می باشد
صفحه 8:
۳۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری
(از بعد ارکان چهار گانه هویت اسلامی شهروندان)
۱- مسجد مرگزی است که اساس ن بر مینای هدایت,
ت و تقوای الهی
و مناسب ترین فضا برای ارتقاء معنویت و
۲- معرفت حقیقی و جامع و مانع. فقط در کلام الهی و
معصومین(س) قابل
وصول است؛ و مسجد کانونی است که هوبت خود را از کلام
الهى و
معصومین (س)که خطاناپذیزند کسب می نماید.
۱- از بعد دانش محوری
(معناكرابى جامع و مانع
*- مسجد قابل وصول ترين و در دسترس ترين مكان برأى
دستيابى به معرفت
و ایمان حقیقی از طریق علماء ولایتمدار و راه یفته است.
صفحه 9:
۲- میمترین مزیت های مسجد محوری
(از بعد ار کان چپار گانه هویت اسلامی شهروندان)
۱- انتخاب امام جماعت از طریق ولی فقیه, ضامن انتخاب
اصلح و BE
دسترس عالم ره یافته و متقی می باشد.
؟- انتخاب ساير مدرسين و سختراتان و موعظه كران توشط
۲- از بعد ولایتمداری امام جماعت
(عالم محورى) منتخب. ضامن انتخاب اصلح و قابل دسترس OUT می باشد.
۳ - حضور چندبار در هر روز امام جماعت در مسجد (و
توصیه به نزدیکی
خلنه امام جماعت به مسجد و محله), بهترین شرلیط دسترسی
شهروندان را به
عالم ره یافته را فراهم خواهد آورد.
صفحه 10:
۴- میمترین مزیت های مسجد محوری
(از بعد ارکان چپار گانه هویت اسلامی شپروندان)
۱- از بعد اعتقادات و معرفت ایمانی, مسجد بهترین کانونی
است که می توان معارف الهی و معصومین(س) را
کلام الهی و معصومین و عالمان ره یافته و ولابتمدار آموزش
۲- از بعد عملی و سیر و سلوک اخلاقی, مسجد بهترین
۳- از بعد خودسازی ae اسم و متانک Lee!
مروت چم مکمل خانواده بوده و مراسم و عملی و اجتماعی
انسان را زمینه
سازی؛ انگیزه آفریتی و میسر مى نمايد.
۳- از آنجا که خودسازی بدون جامعه سازی و فرافضش
اجتماعی انسان میسر
نمى شود. مسجد مناسب ترین مرگزی است که انجام وظایف
و تعهدات
اجتماعی انان را میسومیماید:
صفحه 11:
۲- مهمترین مزیت های مسجد محوری
(از بعد ارکان چپار گانه هویت اسلامی شپروندان)
۱- بهره مندی حداکثری از اقشار اجتماعی: استحباب نماز جماعت در مسجد
براى همه اقشار. اعم از زن و مرد و بير و جوان. كسترده ترين امكان
تعامل اجتماعى را براى همه اقشار يك محله فراهم مى آورد
۴- از بعد جامعه سازی ۲- بهره مندی حداکثری ا
(جمع كرابى حداكثرى) 2 بركزارى نمازهای
را در روز فراهم می نمايد.
زمان در تعاملات اجتماعی: استحباب مکد
در مسجد. بیشترین امکان تعاملات اجتماعی
۳- از بعد فاصله مکانی در تعاملات اجتماعی: از آنجا که تا چهل خانه.
همسایه مسجد تلقی شده (حدود ۴۵۰ متر) و برگزاری نماز جماعت برای آنها
در مسجد. مستحب مژکد است. بنابراين همه اهالی یک محله در هر روز
می توانند با هم تعامل اجتماعی داشته باشند.
صفحه 12:
- بررسی تطبیقی محله محوری با انواع مر کزیت ها:
مدت نوع
رابطه فرد با |" و5 | زمان | تعامل 5 Sy
oe Goes تعامل |إحتاء | هركلةه | فى
أ ee ى ma
- بيش ASS cle lace
دا UY آموزش محله
- برورش آذابى خاص ومحدود مه ها - abel برای قشری محورى يا ,
Ladd A re ali lo tyme حداکثر ۰ محدوداز | مركزيت
و توجه به إبعاد مادى و كمى انسان مكانها به صورت دوتاسهباردر كودكان | دبستان
okt سال
- شرکت در یک مراسم هننگی.
م - رابطه انسان نامقدس با براي كليم
-آشنايى با متن كتاب انجيل اقشار فقط يك
تعامل انسانهای نا مقدس با روز در هفته مراسم ع
. معنوى براى hsm
انساتهاى مقدس. ee. سما Ness
- تعامل اعترافه کننده با کشیش apa dae الى 2
aes ۳ -رابطه تیه کنده و 20| a با
التوبه يذير) oe ازدواج دو پر در
- تشویق به مهرورزى ea ek طول عمر
جنایتکاران
- رابطهمتقابل همه انسانها با
- شرکت در مناسک معنوی در همه هم آموزش و
- رابطهدانشجو و دانشمند Susie
- آشتایی و مطالعه کلام الهی و - رابطه جمع عبادت کنند. معتوی و
معصومین(س) <a رن
صفحه 13:
۰- نمودار تحقق معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی
در سطح شهر, منطقه و محله مبتنی بر مسجد محوری (پيشنهاد اولیه)
- و نظریه (رد و تکمیل) در تعیین هویت مکان شهری
محورهاي 0 0/ و ۴ 2/۴ محورهاي
پیاده درون شهري و دسترسي به
خدمات عمومي با محوریت مسجد.
دایره 0 0/ و 8 2/۴ کمربندي سواره
شهري.
ساير دواير داخلي- امکان دسترسي
سواره در سطح منطقه و محله و
واحدهاي ساختماني.
صفحه 14:
۱۱- نمودار قواعد دهگانة اجتهاد از دید گاه تشیع
(در جیت تجلی مفاهیم ثابتنظری, برای اتخاذ روشهای مناسب طراحیوخلق آثار جدید و اصیل)
ابزار اجتهاد عقل است و احكام عقلي همان احكام شرعي اسنت. 1- قاعدة ملازمه عقل و شرع
اصول تظري و عملي بيان شده توسط سنت نوي برخاسه از طرت. و بي زمان هستدد. 2- قاعدة بقلي اصول
فروع (روش هاصورت ها مواد) و جزئيات در برتو اصول ثابت. با تفريع عقلي قابل استتتاج هستند. 3- قاعده تفريع
فروع (روش هاصورت ها مواد) براساس مقتضيات زمان و مكان. كاملاً تسبي هستتد. 4- قاعده تسبيت
فروع أروشهاصورت ها. مواد) بايد همه جواتب. و ساحات مختلف انسائي رأ درنظر يكيرقد. 5- قاعده جامعيت ووسطيت (عدالت)
فروع (روشهاصورت ها. مواد) بايد با توجه كامل به اولويتها و مصلحتها شكل يكيرند. 6- قامده اولويت
فروع (روشهاصورت هاء مواد) تبايد معارض با قوانين حاكمه و اصولي كه حق وتو دارئد باشند. 7- قاعده هماهتكي با قواتين حاكمه.
فروع(روشهاصورت ها مواد) تبايد حوزه هابي را كه خداوند انسان را آزاد كذاشته محدود كنتد. 8- قاعده حوزهاي AT
اياي روي es peta | a ah el a bea
فروع روش هاصورتها. مواد) و حتي اصول مي تواتند با نظر و اختيار ولي فقيه به طور موقت تغيير تمايد. 6 قاعده احكام ثانويه و حتكومتي
صفحه 15:
1 SO (SP er)
۱۳۳-۲۴ ۰۱
۱- توصیههایی برای ساختار و استخوانبندی هموار. دور از مزاحمت. خطر و
آرامشبخش ارتباطات wooly
۲- توصیههایی برای مر کزیت کالبدی مسجد و مصلی در شهر برای
فعالیتهای دینی.اجتماعی, فرهنگی.
۳- توصیههایی برای یکپارچگی ساختار کلی شهر.
۴- توصیههایی برای مکان یابی و جانمایی مراکز خدمات عمومی شهری در
جهت دسترسیهای متناسب و مطلوب.
۵- توصیه هایی برای رعایت مقیاس انسانی.
۶- توصیههایی برای بهره گیری از هندسههای سیال و مواج با انحناهای مناسب
در طراحی خیابانها و مسیرهای عبوری؛ و متقابلا هندسههای مر کزدار.و محور
دار برای عملکردهای عبادی و آموزشی.
صفحه 16:
۱- توصیههایی برای ارتباط ساختار کالبدی محله با ساختار کالبدی شهر. توجه به فضاهای
[۳ tore semnn ere E tthe Vy
roy ery
۱
ورزشكاه و يارك-هاى محله
در مقیاس -
میانی (محله)
۱۳ نس ete oer nag
فضاهای اصلی و عملکردی میتوانندباشند؛بهعنوان ابزاری جهت ایجاد هوبت و تمایز محله
این فضاهای باز محله ای ميتونند محیط مناسبی را برای حضور افراد از سنین و طبقات مختلف
حاضر در محله فراممآورند.
۴- توصیهایی برای هندسه فضاهای عبوری در مقیاس محله: و سیال ومتنوع بودن آنها و برهيز
از طراحی هندسههای خطی و مستقیم؛ تا ضمن دلپذیربودن و توع, فضاهای باز از نظر شکل و
ز دارای تشخص و هوبت خاص باشند.
صفحه 17:
۷- استفاده از مصادیق هنرهای عمومی در فضای باز شهری میتواندتثیر زیادی بر شکل دادن به هویت شهری
داشته باشد.
- شكل دادن به فعاليتهاى اجتماعى-فرهنكى در فضاهاى باز شهرى تاثير زيادى بر ايجاد خاطرات جمعى و
هویت دادن به مکان دارد
و01
تکبربه دور بوده و متن و موقر و در مجموع هماهنگ و همنوبا سای ساخنمانهای مسکونی پاشند.
0- طراحى درونى خانهها بايد ضمن حفظ فضاى مستقل هر فرد و تفكيى فضاهاى خدماتى, نشيمن؛ داراى
فضای 50
| رن
۷ خانهاپاید از یجاد هر نوع مزاحمت همجواری نسبت به یکدیگر نظیر,اشراف دیداری, صوتی, پوبایی و
جلوگیری از تور آتاب وید مقلوب_منظر مناسب وغیره به دورباشند
۸- امنیت. آرامش و استقلال خانوادهها در ساختمانهای مشاع از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی آنها
5
و
پهرمبرداری از آرایههای مجرد و انتزاعینظیر کلام و تقوش هندسی سنتی شایسته و قابلبهرهبرداری