علوم مهندسیمهندسی شهرسازی

تحلیلی بر کارکردهای اجتماعی فضاهای شهری با تاکید بر کارکردهای شبانه

تحلیلی بر کارکردهای اجتماعی فضاهای شهری با تاکید بر کارکردهای شبانه فایل دانلودی حاوی یک فایل پاورپوینتی ( قابل ویرایش ) در 36 اسلاید به صورت متنی همراه با عکس و… میباشد. فهرست فایل دانلودی: مقدمه تعاریف بررسی دیاگرام مکان بررسی ابعاد فضا انواع کاربری های فعالیت های شبانه بررسی مزایا و معایب فعالیت های شبانه راهبردهاي كليدي راهكارهايي براي تشويق فعاليتهاي شبانه امن ملزومات فعالیت های اقتصادی شبانه موفق بررسی نمونه موردی:شهر ملبورن منابع

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
سایق پررسی دیاگرام مکان eNO ‏ورين‎ تاع کربری های فعالیت های باه پررسی مایا و معایبفعالیت های شبانه راهیردهای کلیدی راهکرهیی بای تشویق فعالیتهای شبانه امن ‎Bee AS gael la chad Saga‏ A QATAR BR CRS, بررسی تمونه موردی‌شهر ملبورن

صفحه 3:
مقدمه از قرن نوزدهم به بعد و دربی نظم ناشی از انقلاب ضنعتیو توسعه بعدی نی یک سازمان یافتگی اجتماعی بر گرد زمان کارشکل گرفت . و کم کم تمام رفتارهای اجتماعی را تحت تأثیر قرار داد و نا امروزادامه یافته است در شهرهای امروز بخش اصلی خدمات اوقات فراغت و فعالیتهای اجتماعی فرهنگی بر اساس نظم زمانی ترسیم شده بر پلیه ساعت کاری انجام می گیرد. زيرا اكثريت مردم حقوق بكيرند و بنابرلين . ناجار به طبعيت از زمانها ى حاشيه اى كار مثل غروب هاء آخر هفته و تعطيلات رسمى هستند . (فکوهی ناصر ۱۳۸۳) لین زمان بندی رفتاری . اختلال های کارکردی اجتماعی زيادى ايجاد كردند كه در زمينه هایی چون تحرک شهری ( راه بندان ها ) سرگرمی ها ( انباشت و ازدحام در برخی زمان ها . دوره ها . آخر هفته ها وهزینه ها ی ناشی از آنها) و به طور کلی در زندگی روزمره ( اقزلیش زمان انتظار در صف های مختلف ) دیده میشوند . این امر سیب پدیید آمدن احساس کسترده ای می شود که مردم امروز دارند : احساس کمیود وقت . و همچنین نگیزه بزرگی را برای مدیریت بر ساختارهای زملنی بوجود می آورد .لین امر اهمیت زمان غروب وشب را بعنوان زملنی برای فراغت و فعالیتهای اجتماعی و فرهتگی نشان می دهد . در خلال توجه به اين زمان برای گذران اوقات فراغت و سایر فعالیتهای غیر از کار . مفاهیم شهر ۲۴ ساعته و اقتصاد شبانه شکل گرفت

صفحه 4:
They believe centres will be more attractive and vibrant if people live where they can also work, shop and participate in leisure activities. Evening activities are a fundamental part of the urban renaissance because they extend the vitality of a town or city beyond normal working hours, making centres more attractive places to live. Most European cities have a very inclusive evening economy where people of all ages participate in a range of activities. Because of what has haf centres in the evening 7 no-go areas, they are ۹ mixed use ۹ i ‏وعتتأمع‎ 5 coin to

صفحه 5:
اريك مفاهیم. عبارت شیر ۲۴ ساعته - شهری که هرگز خواب ندارد -اولین بر در دهه ۱۹۲۰ براى شهر نيويورك بكار رفت. اين وازه تصويرى ذهنى از مکالی قریبنده و پر جنب و جوش را که همورهنفاقی در خببنهایش در حال وقوع است ( بويزه در زمان شب كه امكان تهبيج و خطر زیادتر است ) مجسم می کرد . در انكلستان اين اصطلاح براى اولين بار در سال ۱۹۹۳ درموضوع کتفرانس بسوی شهر ۲۴ ساعته مطرح شد که در منچستر برگزار گردید و نگه موشکافانه ای بهراهبردهایاحباء و متظم کردن مراکز شهری در زمان شب و شناخت .ناسازكاريهاى ذاتى بين آنها داشت اگر چه در نگه ول وژه شهر ۲۴ ساعته وجود تمام خذمات و فعاليتهاى شهرى ذ رتمام ساعات شبائه روز را تداعى مى نمايف .اما این اصطلاح در واقع در اثر رشد صنعت سركرميهاى آخر شب که باعث بروز مشکلات زیادی در بسيارى از شهرهاى اروبايى( و بويزه الكلستان ). شد و فشار زياد بر قلمرو عمومی و خدمات شهرى ( مانند حمل و نقل عمومى و مراقبتهاى امنيتى ) واردأورد ‎٠‏ شكل كرقت. در واقع اين عبارت با فعاليتهاى اقتصادى شبائه ارتباط مستقيم درد و شعار جذابى براى روتق هر جه بيشتر ايتكونه قعاليتها انت و هدف يك شهر را براى معرفى خود به عنوان يك مكان قابل زندكى از طريق كسترش تفريح وسركرمى . خريد و ساير فعاليتهاى اوقات فراغت در ساعات بيشترى از شبانه روز بيان می درد Mono-chronic s+ «Poly-chronic sls uti” Time Management of Public Spaces” Eveninig Economy” Urban night life” EntertainmentY Mixed use”

صفحه 6:
۳ 3 1 معیارهای زیبایی شناختی ارزش های پیچیده اقتصادی واجتماعی مطلوبیت هر فضای شهری به ویژهبرای برخی از انولع فعاليتها. به درجه برداشت و ادراك نيازهاى فرد استفاده کننده بستگی دارد . السا کریرر ۱۹۷۷ ) معتقد است که فضای شهری صرفاً در ابعاد هندسی و زوایای گوناگون ساختمانی تعریف نمی شود. زیر این برداشت از فضا اصولاً در قلمروی معماری حاکم است. و کیفیتهای زیبایی شناختی. سهولت ارتباطات اجتماعی و رفتاری و مقیاس برتر است که به یک فضا ماهیت فضای شهری میبخشد. بیکن در تأیید دیدگاه متفکرین علوم رفتاری ولجتماعی, فضای شهری را در عين تجسم و هویت فیزیکی خود. مکان تعامل و رفتارهای حمعی انسان_میدلند که روح اجتماعی و مطلوبیت جمعی رادر خود پرورش میدهد.

صفحه 7:
لس فرانسیس تیبلدز ( ۱۹۹۲ )عرصه عمومی را چنین میداندامام بخشهای بافت شهری که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند لس کار و سایرین, ( ۱۹۹۲ ) فضای عمومی ر | به عنوان بستر مشترکی که مردم فعالیت های کارکردی و مراسمی را که پیوند دهنده اعضای جامعه است. در آن انجام می دهند. چه روزمره گیهای معمولی باشد و فضای عمومی قسمتهایی از محیط طبیعی و مصنوع است که عموم مردم به راحتی به آنها دسترسی دارند. مانند: خیابانها. میادین و سایر مسیرهایی که دیگران حق عبور از آنها را دارند - در مناطق مسکونی, تجاری و محله ها - فضاهای باز و پارک ها و فضاهای خصوصی | عمومی که دسترسی عموم مردم حداقل در ساعاتی از روز آزاد می باشد. می شود. (مجتبی رفیعیان» 4۱۳۸۱

صفحه 8:
فضای عمومی چیست؟ Public oj, G ‎glia ay‏ کلی: و در اکثر معانی متضاد خصوضی است. ‏مربوط یا متعلق به مردم به عنوان یک کلیت؛ که به جامعه یا ملت متعلق است. | ‏الا دیدگاه اجتماعی- فرهنگی: ‏مکانهایی جهت مناسیات و روابط بیرونی. تعاملات. تغییرات و رویارویی های اجتماعی ومکانهایی ‏که گروه های مختلف با خواست ها و علایق متفاوت گرد هم جمع می شوند. (برژا و ماکسی, ۲۰۰۱) ‎Open minded spacey;,53 ‏فضاهای باز‎ ‎O‏ منظر سیاسی: ‏مکان هایی باشد. که افراد میتوانند در زندگی اجتماعی مشارکت کنند و مطالبات خود را | ‎۲ ‏لا دیدگاه معماری: ‏عنوان مکانهایی که باز و قابل دسترس هستند. تعریف میکند و در حقیقت در تقابل با فضاهای خصوصی - جایی که دسترسی یه آن محدود و کنترل شده است- میباشد(چلکوف و تایياد. 1۹۹۲,۱۹) ‏لا چشم اندازهای مشارکتی ۱۵۴0568۳65 ۳۵۳۲۱61۵2۵۲۷ ‏عناصر اصلی درزندگی شهری که متعکس کننده فرهنگ, عقاید و ارزش ها میباشد, مطرح شوند(فرا ‎ ‏کنند (لوپز دی لوسیو ‎ ‎6) ۰ ‎

صفحه 9:
لس فضای شهری در عين درا بودن ارزش های اجتماعی و فرهنگی جامعه. ظرف فعالیت های شهری_وضرورت های متزتب یر آن نیز محسوب می گردد. ن فعالیت ها در حالت کلی سه طیف متفاوت را شامل می شود: فعالیتهای ضروری و با اهمیت) تحت هر شرایطی اتفاتق می افتند و ارتباط خاصی با ویژگی های منحصر به قرد اجتماعی اندارند فعاليتهايى نظير رفتن به محل كارء یا مدرسه: انجام خرید ** فعاليتهاى كزينشى و انتخابى(قدم زدن در هوای آزاد. توقف و مكث در مكان هاى تفريحى؛ نشستن واستراحت در مكانهاى جذاب و ديدنى جزء فعاليتهاى انتخابى و موردى به شمار مى آيند.( ** فعاليتهاى اجتماعى(فعاليتهاى نهايى) بسته به ويزكى هاى فضاى شهری طیف گسترده ای از روابط متقابل افراد را در بر می گیرد.

صفحه 10:
السأوظايف فضاى عمومی ‎ss‏ = ‎Public space as Interactionfield‏ "1 ايزارى جهت ارتباطات ۲ مکانی جهت رویارویی ‎for communication‏ ‎TY‏ مدیریت و هماهنگ کننده شهروندان آزاد(ولفگانگ کریس, ‎ryand with‏ د يي سر دو مادام ةاوه public space Communication tool Place of fiction Moderatorfor free citizens interaction | digital media [

صفحه 11:
انواع فضاهای شهری پارک ۴۵۲۷ خیابان 51۲66۲ پیاده راه مرکز شهر ‎Downtown‏ میدان 0۵۱323 ۵00 50۱8۲ بازارهای عمومی ‎Public market‏ کمپ ‎Campuses‏ ‏حمل و نقل 7۲۲805۳00۳620۳ رود کناره ها ‎Waterfronts‏ &4 eK RRK AK ‘Transportation

صفحه 12:
2 672۵1 00۷۷۵۵۷5 6۱ ‏دعتال‎ ۷۷۵ ۱۲۵, You can tell a city is healthy if it has a vital downtown full of public activity. 9 Q Squares and plazas share an ability to accommodate many different types of uses and people. They are where you might meet a friend for lunch, or stage an outdoor concert for thousands.

صفحه 13:
Q Parks succeed when people come first Parks have an ability to accommodate many different types of uses and people. They are where you might meet a friend for lunch, stage an outdoor concert for thousands, or just relax and read a book; eens feet

صفحه 14:
ممق 7006 961 I $ “If you plan cities for cars and traffic, you get cars and traffic Transit Stops and’ statiolts tah Make commiutiriep by! Fail'6r bus a pleasure. Neighborhood streets can be places where parents can feel safe letting their children play, and commercial strips can be redeveloped into grand boulevards, safe for walking and cycling, allowing for fagte ذاجكاا قعل لوكقهع ع معامركة ع ع 2۵ ۱۲82 لمرلا ‎positive force in the public realm.‏ ‎Rule One: Stop Planning for Speed‏ ‎Rule Two: Start Planning for Public‏ ‎Outcomes‏ Rule Three: Think of Transportation as Public Space

صفحه 15:
Why Many Public Spaces + Lack of plead, sit * Lack of gathering points + Poor entrances and visually inaccessible spaces + Dysfunctional features + Paths that don't go where people want to go * Domination of a space by vehicles + Blank walls or dead zones around the edges of a 9 we + Inconveniently located transit stops wes

صفحه 16:
What Makes a Great Place? PROJECT for PUBLIC SPACES 0000000 eects 3 ae Cenc! are) rent levels, special real ores انامون عونمم ماه دهم Pry Uses & Activities eo ‏سك‎ ‏و‎ ‏اه‎ ‎0-0 ‎Eee ‎charming ‏مهتم‎ (onion 000 Coe’ historic 322000 Ber od Sey ‎a‏ را ‎Eee ane)‏ ‎Sony Cred ‎evening use 7 9 ener ‏منونمم‎ ‎pride ‎۵۵ ‎Poetic) ‎Beer iui iy ‏معا‎ ‏مه ‎continuity, ‎Access ‎Pro ‎& Linkage ‎occ) ‎readable ‎1۳۵0 ‏هام‎ walkable 0 ‏غم‎ ‎20-0 ‏د‎ ‎pee ‎0 ‎

صفحه 17:
۱ استفادهها و فعالیتها ‎asa aT Einar oa‏ که فا از مرد ‘ ‎rea‏ از مردمان خالی است: - آیا افراد در گر وههای سنی مختلف از فضا ‏سس استفاده میکنند؟ - آیا افراد از فضا استفاده ‏امه اهام ۳۹0 فاد پطور گروهی از ‏امه میکنند؛ ‏- جه فعاليت هاى متنوعى در اين فضا رخ می دهد؟ راه غذا خوردن, بازی بیس بال. شطرنج. مطالعه کردن. تمدد اعصاب و. ‎ ‎ee ‏رس‎ ‎Cee ny ‎eran ‎38 Prunny ‎ ‏یی سر دسترسی و بهم پیوستگی ‏ - آيا فضا را از دور ميتوانيد ببيند؟ 1. از دور قابل رؤيت است؟ 00 - آيا يك ارتباط خوب بين فضا و ساختمان هاى همجوار برقرار است و یا اينکه فضا با دیوارهای ممتد احاطه شده است؟ آیا ساکنان ساختمانهای همجوار از فضا استفاده میکنند؟ ‎LT -‏ مر دم می توانتد به آسانی وارد فضا شوند؟ ‎Brees}‏ ‎۳ ‎ ‏2۵ عاده 1۳2110 اهوم حاامه ۵۵5 ‎Cera) ‎00 ‎00 nurs ‎

صفحه 18:
اجتماعی بودن 7 0 - آيا اين مکان جایی است که شما انتخاب کرده اید تا دوستانتان را ببینید؟آیا دیگران دوستانشان را اینج | ملاقات میکنند .یا اینکه بطور اتفاقی با آنهااینجا برخورد میکنند؟ سس ‎Na‏ - آيا افراد در كروه هستند؟ آيا آنها با ديكر كروه ها 00232111 1 : ‏واثاة و مومه‎ fas cee - به نظر شما. افراد همدیگر را با اسم میشناسند و یا با چهره؟ -آيا افراد دوستار یشاوندان خود را برای دیدن مکان. یا اراد دوستان و خویشاوندان خود را پرای دیدن مکان: ‎mt‏ - يه اينجا م يآورند و با افتخار يكى از خصوصيات اتركيب فضا را نشان ميدهند؟ نينا - آیا افراد بههم لبخند میزنند؟ آیا با چشم با هم ارتباط برقرار میکنند؟ را social networks ‎re‏ 18 ممه ‎ ‎Persil ‎ ‎ees ‏هه‎ ‏آسایش و منظر‎ Bese ‏كت - آیا مکان حس خوبی را وهله ول ایجاد میکند؟‎ ‏آیا زنان در اين مان بیشتر از مردان هستند؟‎ - cone ‏رت‎ ‏آیا مکان های کافی برای نشستن در اینجا وجود‎ - 0 sos Fars 00 ‏-آیا صندلی ها بطور مناسب تعیین موقعیت شده اند؟ آیا فضاها تمیز و بدون آشفال هستند؟ ‎COT ae Roos ‏مهنا‎ ‏سين "آیا یک حس امنیت وجود دارد ؟

صفحه 19:
0ك ‎١ youdo everything differently.‏ ‎car‏ : 1 5 Ten Benefits of Creating Good Public Spaces Support local economies Attract business investments Attract tourism Provide cultural opportunities Encourage volunteerism Reduce crime Improve pedestrian safety Increase use of public transportation Improve public health Improve the environment

صفحه 20:
با عب وا + The morphological dimension + The perceptual dimension + The social dimension + The visual dimension ٠ The functional dimension + The temporal! dimension synencoe cous that although ‘activity timing’ is as important as ‘activity spacing’.Many spaces are used intensively for certain periods,and then stand empty for longer times. Jacobs(1961):On successful streets, people must appear at different times.

صفحه 21:
We shape our public spaces, thereafter our Public Spaces shapeus, ١ ‘dspead from Winzton Churchil When nighttime start? There is very little activity in most British town and city centres between 5 and 8 o'clock in the evening. Between 5 and 6 o'clock most shops close and people leave work to travel to their homes in the suburbs. Some, predominantly the young, will then change their clothes and return to the There are aVBhGe Ht SUPE BEL Ha EDPAE CBA BOF SCUROH Gomory Y Pubs / Cafes Y Night Clubs ¥ Hotels ¥ Take-Away Food Shops ¥ Theatre 7“ Bar/restaurant Y Public House ¥ Nightclub Y Retail “Leisure

صفحه 22:
[آفواید فعالیت های شبانه: افزایش سرزندگی و نشاط در بسیاری ا فعالیت در خیابنها کمک به احیاء مکانهایی که احتیاج به احیاء و باززنده سازی دارند و جذاب تر و قابل زندگی تر کر مناطق برای ساکنین و بازدید کنندگان کمک به رشد اقتصاد شهری و محلی از طریق خلق فرصتهای تجاری و تولید شغل "کمک به ارتقاء کیفیت روابط اجتماعی و توسعه فرهنگی شهر آمشکلات فعالیت های شبانه: ¥ رفتارهای پر | در خیابانهای نزدیک مراکز تجمع فعالیتهای شبانه بویژه بعد از تعطیلی این اماکن که میتواند سبب آزار جدی ساکنین محلی گردد رفتارهای ضد اجتماعی مانند آشغال ریختن در خیابانها ل و احیانا خشونت که ته تنها ناخوشایند و مردم و ole و تخریب وه ترساننده است بلکه باعث صرف هزینه و کار زیاد برای مقابله با آنها مى شود الابروز جرم و بزه : مانند يخش مواد مخدر و سرقت

صفحه 23:
Sidawalle contacts ara tha ‘small change from which a city's wealth of publiclife may grow. Jane Jacobs فعالیتهای اقتصادی شبانه بهمثابه یک فرصت روش هایی برای مواجهه با فعالیتهای شبانه و ارزیابی اثرات آن با دید ملایمی صرفا به جثبه های سودمند توسعه آن توجه نماییم "با برخوردی الفعالی و توجه به تهدیدهای آن به مخالفت با آن بپردازیم "با ارزيابى توان فيزيكى , اقتصادی » اجتمامی . فرهنگی شهرها و شناخث نقاط قوت وضعف با برنامه ريزى مناسب در جهت گسترش فعالیتهای اقتصادى شبانه فرصت مغتنمى را براى مديريت شهرى به منظور بويايى طراوت محيط شهرى ورشد فرهنكى و اجتماعى و اقتصادى شهرها ايجاد كرد بيشتر مراكز شهرى موفق نه فقط طيفى از مسکونی . تجاری ( ازجمله تفریحی ) و خرده فروشی را فراهم می کنند بلکه فرهنگ های محلی و هنرهای پر بار را پرورش می دهند . بعلاوه مکانهایی برای فعالیت د ر ۲۴ ساعت شبانه روز » ۷ روز هفته و ۱۲ ماه سال هستند

صفحه 24:

صفحه 25:
راهبردهای کلیدی اصولا بهواسطه پیچیدگی مفهوم شهر و زندگی شهری و تفاوت فرهنگها. هنجارها و آداب و رسوم و شیوه های مدیریتی متفاوت در شهرهای گوناگون . نمی توان نسخه واحدی برای گسترش و استفاده هر چه بیشتر و مفیدتر از فعالیتهای زمان شب بيجيد. در این بین می توان به راهبردهای کلیدی اشاره کرد که مدیریت شهری می تواند با توجه به آنها و در نظر گرفتن شرایط فیزیکی ‏ اقتصادی « فرهنگی و اجتماعی خاص هر شهر گامهای موثری در جهت گسترش فعالیتهای شبانهبردرد ۱-تنظیم یک چشم انداز مثبت برای زمان شب "توسعه يك اقتصاد متنوع شبانه و سر شب که ساکنین و بازدیدکنندگان را جذب کند "افزایش تعداد هتلها . کافه ها . رستورانها , موزه ها . کتابخانه ها ء گالری ها و سایر اماکن فرهنگی و گذران اوقات فراغت در مراکز شهری . افزایش تعداد افرادی که بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر از مراکز شهری بازدید و استفاده می کنند آماده کردن تسهیلات پیشرفته ( منل حمل و نقل عمومی مناسب ) برای کسانی که از اين مراکز استفاده می کنند "امن تر كردن مراكز شهرى و افزايش دعوت کنندگی این مراكز بوسيله كاهش رفتارهاى ضد اجتماعى و كاهش ترس از وقوع جرم و بروز خطر

صفحه 26:
1-شناسایی مراکز موجود فعالیتی در شب شناسایی دقیق و صحیح و همه جانیه مراکز عمده فعال شب هنگام و غروب در شهر اعم از مكان ‎٠‏ نوع فعاليتها , ساعات اوج فعالیت . نقاط قوت . ضعفها و کمبودهای این مراکز و .. از اهمیت بسیار بالایی در برنامه ریزی و مدیریت مناسب زمان شب برخوردار است الآ ۳- کمک به حل نابسامانیها و تناقضات موجود در این مراکز. الا ؟- هماهنى تر کردن سیاستهای مدیریتی . برنامه ریزی و صدور مجوز فعالیتی . همکاری نهادهای مختلف مانند شهرداری . مديريت اماكن ‎٠‏ نيروهاى امنيتى . سازمانهای فرهنگی و گردشگری و اصناف و ...چه در تنظیم قوانین و ضوابط مربوط و چه در هماهنگی سیاستهای مدیریت و برنامه ریزی شهری و صدور مجوزهای فعالیتی بویژه در زمان شب بسیار ضروری و مفتنم است 1 ۵- طرح راهبردی توسعه شهر جهت کاستن از ناسا گاری و تنش بین کاربریهای مختلط.. در سالهای اخیر که سیاست کاربری مختلط پویژه در مرکز شهرها تشویق و ترویج مى شود لا طرح راهبردی توسعه از هم جواری کاربریها ی ناسازگار در کنار هم ( کاربربهای تغریحی . فراغت در کنار مسکونی ) جلوگیری به عمل آید السآء-تشويق کسترش فعالیتهای شبانه به سایر مکانهای مناسب شهر. با شناسایی مکانهای مناسب فعالیت شبانه باید مناطق جدیدی برای تمرکز این فعاليتها تعریف شوند تا فشار از یک منطقه خاص برداشته شود . شناخت عوامل جذاب تر کردن یک منطقه برای فعالیتهای شبانه و تعیین معیارهایی برای اینکه یک منطقه ميتواند براى اين كونه فعاليتها مناسب بلشد یا در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

صفحه 27:
۷ - تشویق ایجاد تنوع د ر فعالیتهای اقتصادی شبانه و سرشب به نحوی که مختص گروههای خاصی از مردم نباشد . وجود انواع فعالیتها طیف وسیعتری از مردم را جهت استفاده از مراکز شهری شبانه تشویق می کند و کمک می کند تا فعالیتی راکه از آن لذت می برند »بيابند ۸ - بهبود حمل ونقل شهری شبانه . اه اندازی سرویسهای اتوبوس شبانه- ایجاد مسیرهای مناسب اتوبوس در هماهنگی با شبکه زیر زمینی - نزدیکی ایستگاههای اتوبیس شیانهبه مکانهای فعالیتی در شب - نور پردازی مناسب ایستگاهها - هماهنگی ‏ ساعات حرکت اتوبوسهای شبانه با تعطیلی مراکز فعالیت شبانه و اطلاع رسانی مناسب از نحوه حرکت ومسیر آنها - تاکسیرانی قابل اطمینان در شب - ایجاد پا کینگهای مناسب در نزدیکی مراکز فعالیت شبانه در بهبود حمل ونقل شبانهبسیار موثراند ‎٩‏ -برخورد با رفتارهای ضد اجتماعی و مواد مخدر. ‏از آنجا كه ساعات شب به دلیل شرایط خاصی که دارند ( مثل تاریک بودن هوا وس) ء شرایط بروز رفتارهای ضد اجتماعی ومصرف مواد مخدر ۰ مشروبات ۰ قرصهای انرژی زا و .. در این ساعات بیشتراست که برخورد بیش از پیش و همه جانبه نیروهای امنیتی و مسئولین شهر را با این گونه رفتارها طلب می نماید ‎

صفحه 28:
آا.۱- فراهم کردن زمینه آموزش مناسب و بکارگیری نیروهای بیکار و آماده کار محلی در صنعت گذران اوقات فراغت ( فعالیتهای اقتصادی شبانه ) . . ‏تعریف مناطق مدیریت فعالیت شبانه‎ -۱۱ O در واقع می توان با نوعی منطقه بندی زمانی و تعریف مناطقی که در ساعات شب برای فعالیتهای اقتصادی شبانه مدیریت می شوند و تصویب ضوابط خاص د ر زمینه های امنیتی و حفاظتی ۰ حمل و نقل , نحوه طراحی (کنترل سروصدا و ..) ‎٠‏ نوربردازى. نحوه صدورمجوز براى فعاليتهاى مختلف . مديريت اماكن و ... از اينكه منافع همه كروهها ( اعم از بهره برداران خصوصى و ساكنان محلى و بازديدكنندكان ) در مديريت فعاليتهاى شبانه اير ‎ble‏ لحاظ شده . اطمینان حاصل کرد . اتخاذ شیوه مديريتى همراه با مشورت.و #فتكو در عين قاطميت هر اجرا از نکاتی است که در مدیریت این مناطق باید مدنظر قرارگیرد لس ۱۲-توسعه یک سازوکار مناسب برای سرمایه گذاری قابل اطمینان در بخش اقتصاد شبانه .

صفحه 29:
راهکارهایی برای تشویق فعالیتهای شبانه امن ۷-قدامات امنیتی . حضور نیروهای امنیتی و کنثرل منظم و استفاده از وسایل و ایزار مناسب و به روز (مثل استفاده از دوربینهای مدار بسته و غیره.) تاثیر مستفیمی در ایجاد آرامش و امنیت (بویژه در ساعات شب ) دارد ۲-خیابانهای رو خیابانهای روشن تر خیابانهای امن تری هستند . روشنایی بیشتر خیابانها و نورپردازی مناسب و متنوع ساختمانها و اماکن خاص علاوه بر اينکه امکان نظارت و کنترل را افزایش می دهد باعث جذب بازدیدکنندگان و افزایش جنب و جوش و ایجاد مناطق زنده شهری می شود . ذر اين بين مى توان از واگذاریامتیزاتی به ساختمانهای خوب نور پردازی شده بهره جست ۷بهسازی محیطی يك محيط مهيج باعث جذب بیشتر میدم و در نتیجه احساس فعال بودن مکان همراه ا امنیت می گردد ۷-حمل و نقل مناسب . ایجاد مسیرهای اتوبوس با نورپردزی مناسب و تعداد زیادی ایستگاههای مناسب و معین . تاکسی های شبانه ( که از طریق نیروهای امنیتی و داخل اماکن فعالیتی قابل کنتیل باشد ) . همچنین وجود پارکنیگهای متاسب که از طریق دوربینهای مداربسته و مامورین امتیتی کتترل می شوند در نزدیک مراکزفعالیتی در زمان شب در افزایش حس امنیت و آزامش غمومیبسیارموفز است.

صفحه 30:
7-جازه و تشویق فعالیت زمانی بیشتر مثلا یه رستورانها . كافه ها . فروشكاهها . موزه ها ء كالرى ها . نمايشكاهها . كتابخانه ها و ساير اماكن تفريحى و فرهنكى اجازه فعاليت تا زمان ديرترى داده شود . همجنين بايد از مناسبتهاى مختلف در بركزارى نمايشكاهها . فستيوالها . جشنها درساعات بعد از ظهر و شب در مكانهاى عمومی استفاده کرد ۷- مدیریت پاسخگو. تدارک یک دستور لعمل اجرایی با محوریت رعایت مسائل ایمنی و امنیتیبرای مدیریت اماکن فعالیتی شیاه (که اكثرامكانهاى عمومى هستند ) و التزام باسخكوبى مديريت اين اماكن در قبال عدم اجراى دستور العمل كام موثرى در افزايش امنيت اين اماكن خواهد بود ۲-مکانهای تفريحى و فراغتى در مناطق تجاری و اداری . تشويق مكانيابى اماكن تفريحى و فراغتى شبانه در مناطق تجارى و ادارى تضادها را به حداقل مى رساند و در نتیجه به حفظ امنیت و آرامش کمک می نمای .در این مناطق ساکنین کمتری حضور دارند و در ساعات اداری هم فعالیتها تفریحی و فراغتی پر سروصدا کمتر صورت می گیرد ۲- رستورانها و کافه های خیابنی . تشویق استفاده كافه ها و رستورانها از قسمتى از پیاده روها (البته در سود اقتصادی این اماکن باعث حضور مردم در خیابنها و از ضمن اینکهمواید حاصل از دریافت چنین عوارض هایی بر ۲-خیابانهای سیاحتی و پیاده . ايجاد خيابانهاى بياده يا اختصاص تمام يا قسمتى از خيابانها به بياده در ساعات شب می تواند محیطی ایمن و آرام را جهت بياده روى و سیاحت و خرید ساکنین و بازدیدکنندگان فراهم آورد

صفحه 31:
۷-تنوع فعالیتها و خلاقیت گسترش طيف انواع فعاليتها می توند به حضور طیف گسترده تری از مردم و در نتيجه ايجاد مراكز فعاليتى پرشور و امن ترى بيانجامد . همچنین ابتكار عمل در استفاده از عناصر متنوع و جدید و زمانهای خاص که ممکن است برای هر شهر و كشورى بيش بيايد مى تواند در ایجاد فضاهای فراغتى . فرهنگی بیشتری در زمان شب کمک تماید. مثلا ایجاد سینماهای روباز که از داخل اتومبیل هم قابل رویت باشد ( در فضاهای مناسب ) ساخت ماکتهای نورئی از ساختمانهای مهم و یا پروژه های در دست اجرا در اماکن خاص که در شب جلوه ای خاص دارند و مراکز خرید شبانه . هماهنگی ساعات خرید درغروب و زمان شب بو 7 انجام گیرد ) خرید را برای مشتریان آسانتر کرده و باعث آرامش خا اهد شد مورد مراکز عمده خرید ( حتی اگر یک یا دو بار در هفته

صفحه 32:
A successful evening economy needs: Accessibility Cleanliness Safety Ambience Choice and a unique experience Inclusive: Fewer problems occur when there are ‏م‎ ix of age groups and interests in the Town Centre. There is also a benefit in having a broader and more diverse choice of evening activity. We will work to bridge the gap between the end of day-time business and the start of the night-time -economy Exciting: A vibrant and varied choice of high quality entertainment Market Leading: To achieve this the night-time economy must be at the forefront of new initiatives to improve customer service, choice and safety Sustainable: The planning for the night-time economy has to take a medium to long term view. This is necessary to avoid short-term .exploitation of the market Community owned: Many sectors of the community are affected by the night-time economy. It follows that the satisfactory resolution of major issues will only be achieved if there is a broad commitment to the vision .and supporting activity

صفحه 33:
City of Melbourn ‏نمونه موردی‎ Rhythm of the city between 8am and 6pm is dominated by the hustle and bustle of commerce, people coming and going from 9-5 jobs, going to meetings, having lunch, attending university, and visiting tourist sites. As people finish work the city develops more relaxed atmosphere, people meet for dinner, gather to see a show or visit a gallery. Around 11pm or midnight the city’s vibe changes. People gather to celebrate and engage in live entertainment, drink at the bars or socialise in clubs. In the final hours before dawn, it is time for the city to rest and recuperate for the new day. Late night shift wo,

صفحه 34:
Melbourne’s Policy for the 24 Hour City Vision is that: A safe, vibrant and diverse Melbourne balances the competing needs of the city as it moves from day through night. The Policy for the 24 Hour City also aims to support increases and improvements in jon alcohol related entertainment in the evening to late night hours ۰ ;Venues and activities that cater for a diverse range of customers + Activities that add life to the city after 5:00 pm + Innovative use of places and spaces in the evening + ;Ongoing development and management of public spaces + Improved services including more effective night time publid transport and pedestrian access Perceptions of safety; and + Responsiveness to issues raised by City of Melbourne const :The Policy aims to contribute to a reduction in nti social behaviour + rime and violence * ;Noise and disturbance + Negative amenity impacts; and + Alcohol and drug related harms +

صفحه 35:
جمع بندی و نتیجه گیری یک راه حل برای برنامه ریزی فرهنگی موفق . همگرایی راهیردهایی است که به سه عنصر مرتیط زیر دلالت ۱- مردم ( شناخت ویژگیهای فرهنگی . اجتماعی . اقتصادی . شیوه زندگی . نیازها .امکانات و ... مردم ) ۲- زمان ( توجه به زمانهای خاص مثل زمان شب ‎٠‏ پایان هفته , تعطیلات و زمانهای خاصی که اتفاقات خاصی در شهر رخ می دهد .) ۳- خلاقیت ( استفاده از تمام ظرفیتها اعم از فدیمی و جدید به منظور طراحی یک مکان اقتصادی . فرهنگی . اجتماعی پایدار.»

صفحه 36:
رفیعیان, مجنبی؛ "بازتوليد فضاهاى شهرى ". هما يش توسعه و توسعه يافتكى شهر تهران. سال ۱۳۸۳ ‎ *‏ زقيقيان مجتي منيفانى سهساء'قشاهاى عمومى شهرى:بازتكرى و لرزيائى كيقى“تشريه هترهاى زيباشمارة ؟انبابيز9587 سعيدى رضوانى نويد. سبنى جى بيروز“راهبردهابى براى تحقق مفهوم شهرهاى ؟7 ساعته” اولين همايش بين المللى شهر برقر. طرح بت مرداد۱۳۸۵ فکوهی , تاصر .اسان شناسی شهری . نشر نی . ۰۱۳۸۳ تهران *. کریه رب "مفهوم عناصر تییولوژیکی و مورفولوژیکی فضای شهری *. ترجمه دکتر "خسرو هاشمى نزاد. انتشارا ‎London’s night time economy, Economic Development, Culture,Sport & Tourism‏ ‎Committee November 2005,www.london.gov.uk/assembly/reports‏ URBAN AND ECONOMIC DEVELOPMENT GROUP LONDON. AND LOVATT,A.:LATE-NIGHT LONDON:PLANNING AND MANAGING THE LATE NIGHT. LOVATT,A. AND O’CONNORY,J:(1995)'CITIES AND NIGHT-TIME ECONOMY’. PLANNING PRACTICE AND RESEARCH The Challenge of the Night-Time Economy, the Cultural Industries and Practices Research Centre SymposiumThe University of Newcastle,New South Wales, Australia Www. Culturebase.org www.pps.org www.odpm.bov.uk کاهی. ۱۳۷۵

51,000 تومان