علوم مهندسی معماری و عمران

تحلیل فضاهای شهری (بازار قزوین)

بازار قزوین-tirdar.blog.ir

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. Kimiya

    برای خریدش باید چکار کنیم هیچ لینکی نیست!!!!!

    • admin

      با سلام، کاربر گرامی این پاورپوینت رایگان است. برای دریافت این پاورپوینت کافیست در وبسایت ppt.ir ثبت نام کنید و از قسمت بالای صفحه بر روی دکمه «دانلود رایگان» کنید.

نظر خود را بنویسید

تحلیل فضاهای شهری (بازار قزوین)

اسلاید 1: معماری و شهرسازیتحلیل فضاهای شهریاین پروژه به طور اختصاصی در مجموعه تیردار تهیه و تنظیم شده است.تیردار: tirdar.blog.irایمل: tirdar.blog@gmail.com

اسلاید 2: فهرستمقدمه...............................................................1تعیین محدوده موردمطالعه...........................................2شناخت بافت........................................................3 پیکره محدوده موردمطالعه...................................4 ورودیهای بازار.............................................5 راهها و دسترسی ها.........................................7 کاربریهای محدوده مورد مطالعه.............................8 کیفت ابنیه ..................................................9 پهنه بندی طبقات............................................10 پهنه بندی مصالح ............................................11شناخت تاریخی...................................................12 شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعه........................13شناخت فرهنگی –اجتماعی.......................................14

اسلاید 3: فهرستشناخت کالبدی.........................................................16 ترکیب کالبدی فضاهای بازار...............................17 مصالح به کاررفته..........................................18 فضای پر و خالی............................................19 فضای ایستا وپویا............................................20شناخت جغرافیایی –اقلیمی............................................22شناخت اصول کلی رعایت شده در بازار ................................24 اصول زیبایی شناسی.........................................25 اصل تباین...................................................26 اصل تقارن..................................................27 اصل تناسبات و مقیاس........................................28 بازی نور و سایه............................................29 شناسایی عوامل محصورکننده.................................30

اسلاید 4: فهرستشناخت بناهای شاخص محدوده مورد مطالعه............................31شناخت ،تحلیل و مداخله در4 بنای شاخص محدوده موردمطالعه.........32سرای رضوی...................................................33 بررسی تناسبات-محصوریت.............................33 بررسی اصل تباین........................................35 بررسی معضلات-شناخت پتانسیل ها.......................36 جدول swot.............................................37 پیشنهاد کاربری جدید(دانشکده هنرهای زیبا)..............39 ارائه سایت پلان پیشنهادی...................................40زون بندی..................................................41 پلان ......................................................42 ارائه اسکیس نهایی برای نمایشگاه دانشکده..................43

اسلاید 5: فهرست تیمچه سرپوشیده.................................................44 بررسی تناسبات-محصوریت ............................ 44 بررسی معضلات-شناخت پتانسیل ها.......................45 پیشنهاد کاربری جدید(فرهنگسرای هنری)...............46 پلان.....................................................47 ارائه اسکیس های پیشنهادی...............................48 تیمچه سرباز...................................................49 بررسی تناسبات-محصوریت ............................ 49 بررسی معضلات-شناخت پتانسیل ها.......................50 پیشنهاد کاربری جدید(مجموعه اقامتی-گردشگری).......51 پلان.....................................................52 ارائه اسکیس های پیشنهادی...............................53

اسلاید 6: فهرستمسجدالنبی......................................................55 برسی اصل محصوریت.....................................55 بررسی تناسبات...........................................56 بررسی اصل تباین ....................................... 57 بررسی معضلات..........................................58مطالعات میدانی(مصاحبه با مردم)....................................59بررسی محسنات و مشکلات بازار...................................62نتیجه گیری.......................................................68منابع..............................................................69

اسلاید 7: مقدمهضرورت:بی توجهی به این محدوده از شهر سبب شده که استفاده کنندگان این فضا با مشکلاتی مواجه شوند لذا برای بهبود شرایط باید تدبیری اندیشید. تعیین اهداف :مداخله در فضای موجود بر اساس ویژگیها برای ایجاد محیط مطلوب که رضایت تمام استفاده کنندگان فضا را به همراه داشته باشد که برای این کار باید موارد زیر را مدنظر قرار دهیم:1.قابلیت بازار برای شکوفایی دوباره و آغاز حیاتی تازه2.تعیین محورهای مداخله مطلوب3.انسانی کردن جریان آمد و شد در محدوده بازار و فضاهای مجاور آن4.توجه به جنبه های تاریخی،اجتماعی و فرهنگی5.ترکیب تکنولوژی سنتی با نکنولوژی جدیدی که از اعتدال برخوردار باشد6.تعریف جدیدی در مورد رابطه میان معیارهای اجتماعی و فضای فردی7.شناسایی راهکارهای اجرایی 8.نظم ، هماهنگی، ریتم ،ساختار ،عملکرد1

اسلاید 8: تعیین محدوده مورد مطالعهاستان قزوینشهر قزوینمحدوده مورد مطالعه در بازار قزوین2

اسلاید 9: شناخت بافت3

اسلاید 10: پیکره محدوده مورد مطالعه4

اسلاید 11: ورودی های بازار:مهمترین ورودی های بازار در جهت شمال و از طرف خیابان امام خمینی می باشد و این ورودی ها به ترتیب اهمیت عبارتند از: ورودی بازار اصلی از میدان سعادت ، ورودی بازار علافها، ورودی بازار نجارها (معروف به بازار سعدالسلطنه).به غیر از ورودی های مذکور بازار قزوین از طریق چند کاروانسرا به خیابان امام خمینی راه دارد، که مهمترین آنها ورودی سرای سعدیه می باشد. پس از ورودی های شمالی باید ورودی های غربی بازار را ذکر کرد. عموماً در امتداد خیابان مولوی بوده و برای حمل و نقل استفاده می شود. به غیر از موارد فوق یک ورودی فرعی نیز از جهت جنوب ورود به بازار را از طریق سرای حاج چروک ممکن می سازد.5

اسلاید 12: ورودی های بازار6

اسلاید 13: راه ها و دسترسی هادسترسی سوارهدسترسی پبادهاز طریق خیابان امام خمینی امکان دسترسی به سرای سعد السلطنه مقدور می باشد که این سرا خود از طریق چند بازارچه به مجموعه بازار قزوین می پیوندد.سرای وزیر از طریق بازار سعد السلطنه و همچنین بازار وزیر به بافت اصلی بازار دست می یابد. البته امکان دسترسی به کاروانسراهای حاج رضا فقط با یک ورودی از انتهای بازار مقدور است.دسترسی به سرای شاه از طریق بازار وزیر (قیصریه) و همچنین بازار اصلی امکان پذیر است. 7

اسلاید 14: کاربریهای محدوده مورد مطالعه8

اسلاید 15: راهنمای نقشهبناهای قابل قبول و نوسازبناها قابل نگهداریبناهای با خرابی کمبناهی با خرابی زیادمخروبهکیفیت ابنیه:اکثر بناها قابل قبول و نوساز یا قابل نگهداری می باشند.9

اسلاید 16: اکثر پهنه ها یک طبقه است و بیشتر از چهار طبقه دیده نمی شود.راهنمای نقشهزیرزمین1طیقه (با زیرزمین)1طبقه (با زیرزمین وطبقه اول)2طبقه3طبقه4طبقه پهنه بندی تعداد طبقات:10

اسلاید 17: راهنمای نقشه آجرآجر و آهنآجر و چوبپهنه بندی مصالح ساختمانی:11

اسلاید 18: شناخت تاریخی12

اسلاید 19: شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعهراهنمای نقشهمحدوده درجه 1 از نظر ارزش های تاریخیمحدوده درجه 2 از نظر ارزش های تاریخیبررسی ها بیان گر آن است که مطالعه ی ما در بازار، یک محدوده ی همگن نبوده و دارای خصوصیات مشابه نیست، بلکه در آن دو زیر مجموعه قابل شناسایی است، که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. 13

اسلاید 20: شناخت فرهنگی _ اجتماعی14

اسلاید 21: شناخت فرهنگی- اجتماعی با درنظرگرفتن جمعيت پيش بيني شده سال 85براي اين محدوده ومساحت كل محدودهكه88/33هكتار مي باشد، تراكم ناخالص جمعيتي دروضع موجود17601نفردرهكتار برآوردشده است همچنين تراكم خالص جمعيت 261نفردرهكتار مي باشد.زنانمردانجمعيت1573زنان1883مردان3545كلجمعيت: تراكم جمعيتي : طبق آمارگيري سال 1385كه توسط مركز آمار ايران صورت گرفته جمعيت كل بلوك انتخابي بالغ بر3545نفرمي باشد.15

اسلاید 22: شناخت کالبدی16

اسلاید 23: بافت اصلی بازار را یک رشته سرپوشیده اصلی شمالی – جنوبی که خود به وسیله انشعابات کوتاهتری در جهت شرق به غرب قطع می کند تشکیل می دهد.در حاشیه بازار واحدهای تجاری و کاروانسراها قرار دارند. مدخل این کاروانسراها معمولاً راسته بازار بوده و شامل دو قسمت دالان و حیاط اصلی می باشند که در اطراف هر کدام تعدادی حجره قرار گرفته است.سقف بازار معمولاً طاق بوده است و در نقاط تقاطع تشکیل چهار سوق می دهد. روشنایی مورد نیاز بازار از طریق سوراخهایی که در سقف تعبیه شده تأمین می گردد. با ارزش ترین عناصر هر بازار از نقطه نظر معماری عبارتند از مساجد – کاروانسراها و تیمچه هاترکیب کالبدی فضاهای بازار17

اسلاید 24: مصالح به کاررفته در ساختمان بازار عبارتند از آجر و ملات های آهکی و سطح خارجی آن نیز به وسیله کاه گل اندود شده است. سقف این بازار اصولاً تعمیر اساسی نشده و در نقاطی نیز که این تعمیر صورت گرفته موجب تغییر شخصیت اصلی بازار گردیده است. از جمله اقداماتی که چندی پیش از طرف شهرداری در جهت تخریب قسمتی از سقف بازار شد و به جای مصالح اولیه از صفحات ایرانیت و پلاستیک و اسکلت فلزی استفاده شد.مسئله عدم توجه به نگهداری بازار باعث شده که تاکنون خسارت فراوانی به این قسمت از شهر وارد آید. در سالهای گذشته در اثر عدم نگهداری چهار سوی بازار در مدخل سرای وزیر شکاف برداشت و سپس تخریب گردید و باعث ایجاد شکاف روی گنبد اصلی سرای وزیر شد.مصالح به کار رفته18

اسلاید 25: فضای پر و خالیدر شکل شناسی توده و فضا و آمیختگی این دو، عوامل بسیاری دخالت دارند، از ارتفاع و چگونگی عقب نشینی گرفته تا خط نما و پیوستگی در خطوط و اشکال و ترکیب بدنه های محصورکننده ی فضا و جلوه ی ظاهری نما و رنگ و بافت و مصالح و نیز قواعد و مفاهیم دیگری مانند توازن و تقارن و تباین، نسبت و تناسب و مقیاس، هماهنگی و وحدت و نظم و ریتم. 19

اسلاید 26: فضاهای ایستا و پویا:ما در اینجا برخی از فضاهای پویا و ایستا را در محدوده مورد مطالعه مشخص کردیم.فضاهای ایستا محل تقاطع راسته ها و راهها در بازار می باشند که انسان هنگام رسیدن به آنها به منظور تصمیم گیری مکث می کند. ایستاپویا20

اسلاید 27: فضاهای ایستا و پویا:فضاهای ایستا:فضاهای پویا:فضای پویافضای ایستااختلاف ارتفاع در مسیر حس حرکت یا ایستایی را در فضا ایجاد می کند. 21

اسلاید 28: شناخت جغرافیایی _ اقلیمی22

اسلاید 29: شناخت جغرافیایی-اقلیمیقزوین را از لحاظ اقلیمی می توان بری، نیمه خشک تا خشک از نوع آب و هوای مذیترانه ای دانست.این منطقه دارای تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد است.حداکثر بارندگی در ماههای دی و فروردین و حداقل ان در ماههای تیر ،مرداد وشهریور صورت میگیرذ.میزان متوسط بارندگی بین 200 تا 300 میلیمتر در سال است.درجه حرارت استان دارای خصوصیات کلی زیر می باشد.1.نوسان دما در طول سال و در طول شبانه روز زیاد است.2.میانگین درجه حرارت سالیانه از جنوب به شمال کاهش می یابد.3.میانگین 30 ساله استان 13.7 می باشد.نمودار میزان بارندگی سالیانهنموداردرجه حرارت سالیانه23

اسلاید 30: شناخت اصول کلی رعایت شده در بازار24

اسلاید 31: تزئینات یکی از سقف هاوحدت درعین کثرت اصول زیبایی شناسیاز اصولی که زیبایی را پدید می آورد می توان به نظم ، وحدت ، تقارن ، تعادل ، تباین، ریتم ، تناسبات صحیح و هماهنگی اشاره کرد.نظمریتمتقارن و تعادلتباینتقارن25

اسلاید 32: با تغییر در ابعاد و ارتفاع فضاها و راسته بازارها باعث ایجاد تباین در فضا شده که این تدبیر معمارانه باعث می شود که انسان در فضاهای مختلف بازار احساس متفاوتی داشته باشد.بررسی اصل تباین26

اسلاید 33: بررسی اصل تقارن بدنه پلکانی به مثابه یک کل ، ترکیبی است یا نظمی است متقارن با مقیاس و دارای وحدت با محور قرار گرفتن طاق نمای مرکزی.وجود عناصری که بعداً اضافه شده اند سبب شده تا حدودی از زیبایی بصری این بدنه کاسته شود و تقارن و فرم پلکانی تا حدی بهم بریزد که با حذف آن ها زیبایی بصری افزوده می شود. وجود طاق ها که به صورت متقارن با فواصل مساوی گرفته اند ریتمی را در فضا ایجاد کرده است. تقارن در بدنه ها و فضاهای شهری عبارت است از ترتیب و آرایش عناصر و اجزای همانند در دو سوی یک خط محور.یکی از مباحثی که در زیبایی شناسی مورد توجه قرار می گیرد تقارن است. 27

اسلاید 34: اصل تناسبات و مقیاس در بازارعموما مقیاس انسانی به خوبی رعایت شده است.رنگ بدنه محصور کننده فضا نقش عمده ای در احساس آرامش انسان دارد که با وجود تنگی حس خوبی القا می کند. در بعضی از فضاهای بازار علی رغم تنگ بودن، به علت تنوع فضایی و فقدان یکنواختی احساس تنگنا به انسان دست نمی دهد.نسبت طول و عرض و ارتفاع در راسته بازارها با توجه به نوع فعالیت در هر راسته متفاوت است. نسبت ارتفاع به عرض در راسته هایی که اجناس با ارزش تر فروخته می شود بیشتر از راسته هایی است که اجناس کم ارزش تر عرضه می شود. 28

اسلاید 35: بازی نور و سایهعبور نور طبیعی خورشید از هورنوهای درون سقف های راسته بازارها وفضاهای دیگر مانند تیمچه ها و سراها و...تا میزانی به روشنایی فضاهای درون بازار کمک میکند ولی برای این که روشنایی مورد نیاز تأمین شود باید از منابع روشنایی مصنوعی استفاده شود،به خصوص اینکه در فضایی مثل بازار که باید کالاها توسط مشتری به خوبی دیده شوند بحث نور و روشنایی محیط باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. 29

اسلاید 36: عوامل محصور کننده در بازار عبارتند از دیوارها و پوشش سقف ها، که جنس دیوارها اغلب آجر و برای پوشش قسمتی از سقف بازار به جای مصالح اولیه از صفحات ایرانیت و پلاستیک و اسکلت فلزی استفاده کرده اند.در راسته های مختلف بازار سقف ها از نظر ابعاد و گاه مصالح و تزیینات متفاوتند. به این ترتیب کاربران با عبور از یک راسته در راسته بعدی فضای جدیدی را تجربه می کنند. ولی وجود سقف های خرپایی در کنار سقف های طاقی تا حدودی از وحدت و یکپارچگی بصری فضای راسته بازارها کاسته است. شناسایی عوامل محصور کننده30

اسلاید 37: شناخت بناهای شاخص محدوده مورد مطالعهمسجدالنبیسرای رضویتیمچه سربازحمام قدس رضویسرای پنبهاب انبار زنانه بازاربازار مسگرهاضرابخانهمسجد شهید ثالثمسجد کیانیهاتیمچه سرپوشیدهگاراژ خورشید31

اسلاید 38: شناخت،تحلیل و مداخله 4 بنای شاخص در محدوده32

اسلاید 39: بررسی اصل محصوریت:فضای بلزفضای محصورفضای نیمه محصورسرای رضوی33

اسلاید 40: ارتفاععرض144طولعرض5a=30بررسی تناسبات:50m40m70m20m10mارتفاع ایوانارتفاع گنبدخانه 20m10m2120m10mسرای رضویبا توجه به زاویه در آمده برای آلفا در این مکان آستانه احساس محصوریت داریم.بررسی محصوریت:40m50m40m10m34

اسلاید 41: بررسی اصل تباین:تغییر در میزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است.تغییر در ابعاد بازشوها موجب ایجاد تباین در فضا شده است.سرای رضوی35

اسلاید 42: بررسی معضلات:1-عدم استفاده از پتانسیل های حیاط این سرا و تبدیل آن به انبار و پارکینگ این فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای حجره ها برای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد. 2-عدم رسیدگی و مرمت مناسب حجره های دورتادور حیاط که موجب بلااستفاده شدن آنها گردیده شناخت پتانسیل ها:1-این سرا دارای حیاطی بزرگ میباشد که قابلیت گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویژگی در ارائه کاربری پیشنهادی تاثیر بسزایی دارد.2-وجود تعداد زیادی حجره واتاق (در دو طبقه)دورتادور حیاط3-وجود باغچه ای سرسبز در مرکز حیاط که فضا را تلطیف کرده است. 4-دسترسی مناسبی که این سرا به خیابانهای فرعی اطراف دارد. 5-معماری سنتی زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کرده است. از نظرفرم:از نظرکالبد:از نظردسترسی:سرای رضوی36

اسلاید 43: تهدیدها فرصت ها قوت ها ضعف ها امکان آسیب رسیدن به این معماری ارزشمند(توسط بچه ها)1.قابلیت تبدیل شدن حجره های این سرا به کلاس های کودکان2.وجود حیاط برای بازی بچه ها1.دسترسی مناسب از خیابان برای والدین ومربیان2.فضای بزرگ کافی1.کمبود فضای مربوط به کودکان در بازار2.تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انبارمهدکودک بازبودن فضاهای ارتباطی و در امان نبودن بیماران دربرابر سرما و گرما قابلیت تبدیل درمانگاه به اتاق های بستری1.دسترسی مناسب از خیابان برای افراد و آمبولانس2.فضای بزرگ وکافی1.کمبود فضای درمانی در فضای بازار2.تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انباردرمانگاه جدول swotسرای رضوی37

اسلاید 44: تهدیدها فرصت ها قوت ها ضعف ها 1.امکان آسیب رسیدن به این معماری ارزشمند(توسط مجرمین)2.کاهش امنیت محیط بازار به دلیل وجود مجرمین1.قابلیت تبدیل شدن حجره های این سرا به اتاق های اداری1.دسترسی مناسب از خیابان2.فضای بزرگ وکافی و وجود حجره های متعدد1.تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انباراداره نیروی انتظامی 1.قابلیت تبدیل شدن حجره های این سرا به کلاس های دانشکده (به دلیل داشتن ارتفاع و مساحت مناسب)2.همواره پویا شدن این سرا1.دسترسی مناسب از خیابان برای دانشجویان و اساتید2.ابعاد مناسب حجره های این سرا 1.کمبود فضای اموزش عالی در محدوده بازار2.تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انباردانشکده هنرهای زیبا جدول swotسرای رضوی38

اسلاید 45: تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید : :پس از تحلیل و بررسی 4 آلترناتیو برای سرای رضوی از طریق جداول صفحات پیش به این نتیجه رسیدیم که دانشکده هنرهای زیبا بهترین گزینه برای همواره پویا کردن این سرا می باشد :اولا :ایعار بزرگ و کافی مناسب برای گنجاندن تعداد زیادی دانشجوثانیا: وجود تعداد زیادی حجره در دو طبقه برای در نظرگرفتن کلاس ها و اتاق های اداریثالثا: دسترسی مناسب واسان به طوری که نیازی نیست دانشجو برای رسیدن به ان حتما کل بازار را طی کند.رابعا: معماری سنتی ایرانی استفاده از ان برای نعیین نوع دانشکده.سرای رضوی39

اسلاید 46: سایت پلان پیشنهادی:دسترسی سواره به دانشکدهدسترسی پیاده به دانشکدهدانشکده هنرهای زیبا پارکینگ دانشکدهسرای رضویما در کنار این مجموعه یک پارکینگ در نظر گرفتیم.هم چنین دسترسی های پیاده و سواره را تعریف نمودیم. 40

اسلاید 47: زون بندی:سرای رضوی41

اسلاید 48: پلان:کلاس هلی گروه نقاشیکلاس هلی گروه موسیقیاتاق های اداریبوفهسرویس بهداشتیسلف غذاخورینگهبانیسایت کامپیوترچاپ وتکثیرنمایشگاه موقتکتابخانهاتاق حراستفروشگاه لوازم التحریرسرای رضوی42

اسلاید 49: ارائه اسکیس نهایی برا نمایشگاه دانشکده:سرای رضویفضای نمایشگاهی در مرکز حیاط دانشکده43

اسلاید 50: 40m10m10m20m20m40ma=45بررسی تناسبات:تیمچه سرپوشیدهبررسی محصوریت:طولعرض2 m40 m20 mارتفاععرض20m40 m2 m1 mبا توجه به زاویه در آمده برای آلفا این مکان محصور حساب می شود.44

اسلاید 51: بررسی معضلات:1-عدم توجه به پتانسیل های این سرا و تبدیل ان به انباراین فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای حجره ها برای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد. 2-افزودن عناصزی بی ربط و بی تناسب به فضا مانند در اهنی که در نصویر می باشد.3-عدم رسیدگی و مرمت مناسبشناخت پتانسیل ها:1-سرپوشیده بودن این سرا و در امان بودن آن در برابر باد و سرما2-استفاده از نور طببیعی به خاطر تعبیه هورنوها در سقف3-داشتن حجره ها یی دورتادورشاز نظردسترسی:4-داشتن دو ورودی جداگانه از دو راسته اصلی بازار5-انتهای یکی از راسته ها به خیابان راه دارداز نظرکالبد:تیمچه سرپوشیده45

اسلاید 52: ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا به دلایل زیر با اندکی مرمت برای تبدیل شدن به فرهنگسرا ی هنری مناسب می باشد:اولا، به علت سرپوشیده بودن این تیمچه ،کارهای هنری از باد وباران در امانند،.ثانیا، این فرهنگسرا از نورطبیعی از طریق سقف برخوردار می باشد چرا که نورپردازی از مسائل مهم در طراحی یک فرهنگسرا ی هنری می باشد،ثالثا،حجره های دورتادور برای برگزاری کلاس های هنری مناسب می باشد.رابعا، دو ورودی جداگانه هم دسترسی افراد را از راسته های بازار اسانتر کرده هم فضای فرهنگسرا را انعطاف پذیرتر کرده.خامسا: دسترسی این تیمچه به خیابان فرعی باعث می شود که دیگر نیازی نباشد مردم برای رسیدن به این فرهنگسر کل بازار را طی کنند. تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید :تیمچه سرپوشیده46

اسلاید 53: پلان فرهنگسرای هنری:تیمچه سرپوشیده47پلان طبقه اولپلان طبقه همکفارتفاع کافی حجره های واقع در این تیمچه به ما این اجازه را می دهد که انها را به کلاس های این فرهنگسرا تبدیل کنیم.همچنین مساحت اکثر این اتاقها پاسخگوی جایگزینی چنین کاربری می باشد و البته اآنهایی را که داراری مساحت کافی نبودند،2تا 2تا ادغام کردیم. ما همچنین در مرکز طبقه همکف فضایی برا نمایش موقت کارهای هنری هنرجویان در نظر گرفتیم.

اسلاید 54: ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی:تیمچه سرپوشیدهاسکیس از کافی شاپ فرهنگسرا48

اسلاید 55: 10mطولعرض20m210m35m7m35m4m3mبررسی تناسبات:35m35m10m20mارتفاععرض10m7m0.7ارتفاععرض کلی35m7m0.2a=45تیمچه سربازبا توجه به زاویه در آمده برای آلفا این مکان محصور حساب می شود.بررسی محصوریت:49

اسلاید 56: بررسی معضلات:1-عدم رسیدگی و مرمت مناسب حجره های دورتادور حیاط که موجب بلااستفاده شدن آنها گردیده 2-عدم توجه به پتانسیل های این سرا و تبدیل ان به انبار و پارکینگ موتوراین فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای حجره ها برای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد. 3-اضافه کردن عناصری به مسجد که هم از نظر شکلی وهم از نظر تناسبات ارتباط مناسبی با سایر عناصر مسجد برقرار نکرده است.شناخت پتانسیل ها: 1-معماری سنتی زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کرده است. 2-این تیمچه دارای حیاطی میباشد که قابلیت ایجاد فضایی سرسبز و مطبوع را دارد. 3-وجود حجره ها و اتاق ها (دوطبقه) دورتادورش که قابلیت گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویژگی در ارائه کاربری پیشنهادی تاثیر بسزایی دارد.از نظرفرم:از نظرکالبد:تیمچه سرباز50

اسلاید 57: تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها و پیشنهاد کاربری جدید :ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا به دلایل زیر با اندکی مرمت برای تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی-گردشگری مناسب می باشد:اولا،این فضای بزرگ و وجود حجره ها و اتاق ها در دو طبقه این قابلیت را ایجاد می کند که مسافران زیادی بتوانند در آن سکنی گزینند.ثانیا: محرمیتی که این تیمچه دارد، امنیت و ارامش را برای مسافران این مجموعه اقامتی-گردشگری، فراهم می کند .ثالثا: میتوان از فضای مناسب حیاط این تیمچه برای ایجاد فضایی سرسبز و در نتیجه ایجاد دید مناسب از اتاق ها و تلطیف کردن هوا استفاده نمود.رابعا: دسترسی مناسب و آسان برای مسافران4-این تیمچه به وسیله یک راهرو سرپوشیده از راسته اصلی بازار جدا می شود که این ویژگی محرمیت خاصی به این تیمچه بخشیده است.5-انتهای راسته ای که به این تیمچه می رسد به خیابان راه دارد. -انتهای راسته ای که به این تیمچه می رسد به خیابان راه دارد.از نظر دسترسی:تیمچه سرباز51

اسلاید 58: پلان مجموعه اقامتی-گردشگری:تیمچه سرباز52پلان طبقه اولپلان طبقه همکفما برای هر اتاق اقمتی یک سرویس بهداشتی خصوصی در نظر گرفته و در هر طبقه فضاهای خدماتی مربوط به یک مجوعه اقامتی را جانمایی کردیم.

اسلاید 59: ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی:تیمچه سربازاسکیس ازسوئیت های اقامتی53

اسلاید 60: ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی:تیمچه سرباز54اسکیس از فضای رستوران مجموعه اقامتی

اسلاید 61: بررسی اصل محصوریت:تغییر در میزان محصوریت موجب ایجاد تباین در فضا شده است.فضای بلزفضای محصورفضای نیمه محصورمسجدالنبی(ع)55

اسلاید 62: 60m20m95m10m10mارتفاععرض20m60m1m3m114m78m20m14m20m80mبررسی تناسبات:طولعرض60m80m3m4mارتفاع ایوانارتفاع گنبدخانه 20m10m2m1ma=25مسجدالنبی(ع)بررسی محصوریت:با توجه به زاویه در آمده برای آلفا در این مکان آستانه احساس محصوریت داریم.56

اسلاید 63: بررسی اصل تباین:تغییر در میزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است.تغییر در ابعاد بازشوها موجب ایجاد تباین در فضا شده است.مسجدالنبی(ع)57

اسلاید 64: بررسی معضلات:اضافه کردن عناصری به مسجد که هم از نظر شکلی وهم از نظر تناسبات ارتباط مناسبی با سایر عناصر مسجد برقرار نکرده است.مسجدالنبی(ع)58

اسلاید 65: آقایان(گروه سنی50-70 سال): معماری بازار برای تمام افراد این قشر خاطره انگیز و آرامش بخش بوده و تقریبا همه به این نکته اشاره داشتند که در آن زمان بدون هیچگونه تکنولوژی چنین معماری با شکوهی پدید آمده است.همچنین از تابستان های گرم و زمستان های خنک بازار تعریف نموده و این ویژگی را مدیون معماری غنی آن میدانند.تمام فضای بازار برایشان خاطره بود و به گفته خودشان معتاد بازار شده بودند.گروه سنی40-50سال: این قشر معمولا در فضای بازار احساس آرامش داشتند و بیان می کردند که فضا حس اصالت به آنها می دهد. البته اکثرا از عدم رسیدگی مسئولین به بازار گلایه داشتند.مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم):59

اسلاید 66: آقایان(گروه سنی30-40سال): معمولا حس خاصی نسبت به فضا نداشتند، دچار روزمرگی و تکرار شده و بیشتر به چشم محل کسب درآمد به بازار نگاه کرده تا میراث فرهنگی، البته این مسئله در مورد همه افراد صدق نمی کرد.گروه سنی20-30 سال: این قشر به اقتضای سن شان عموماً از فضا ناراضی بودند به دلیل بسته بودن فضا و اینکه آفتاب را نمی بینند و بیشتر عنوان می کردند که فضای حجره ها برای کاربری های امروزی کوچک بوده و فاقد سرویس بهداشتی می باشد.مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم):60

اسلاید 67: خانم ها(گروه سنی50-70سال): فضای بازار را خاطره انگیز توصیف کرده و از معماری آن با امکانات کم سخن میگفتند و همچنین از نظم و هماهنگی و زیبایی بین اجزای آن.گروه سنی40-50 سال: معمولا احساس صمیمیت را در فضا درک می کردند و شلوغی بازار حس زندگی به آنها میدهد.گروه سنی20-40 سال: به عنوان مکان تاریخی فضای بازار را دوست داشتند لی نه برای آنکه محل تحصیل یا کارشان باشد.نتیجه گیری:افراد مسن تر معمولا فضای بازار را به عنوان آثار تاریخی دوست داشتند زیرا با آن معماری زندگی کرده اند واز فضای آن بسیار آموخته اند، در حالی که افراد جوان خاطره ای از آن فضا ندارند. به طور کلی از مصاحبه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با تلفیق فصای سنتی بازار با فرم های مدرن میتوان بر جذابیت های فضا افزود و این امر را در طراحی خود لحاظ نمودیم.مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم):61

اسلاید 68: نقاط مثبت:وجود فضاهای سرباز علاوه بر آنکه پاسخگوی نیازهای مختلف انسان به نور آفتاب و سرپناه میباشد، تباین و تنوع هم ایجاد می نماید. وجود فضاهای مکث و تجمع: در برخی سراهای بازار که هنوز عملکرد گذشته خود را حفظ کرده اند دارای حیاط مرکزی هستند که می تواند به عنوان فضای مکث و تجمع مشتریان کاربرد داشته باشد که در فضای شهری این امر بسیار قابل توجه است.وجود نقاط شاخص: گنبد مسجدالنبی که در سرا ها دیده می شود به عنوان یک نقطه شاخص از محسنات بازار است. بررسی محسنات و مشکلات بازار62

اسلاید 69: مشکلات و معضلات:عدم رسیدگی به فضای سراها موجب شده که سرا به جای استفاده درست به فضای پارکینگ و انبار تبدیل شده و چهره زشتی به خود بگیرد.راه حل: تعیین کاربری برای این فضاها به منظور استفاده درست از نقاط قوت این فضاهابرخی بانک ها و مغازه ها تابلوی نامناسب با بافت بازار استفاده کرده اند که علاوه بر این ریتمیک هم نیستند و اختلال بصری ایجاد کرده اند.راه حل: در نظر گرفتن تابلو های هماهنگ برای راسته های بازار که هم دارای ریتم خاصی باشند و هم رنگ آن ها شم نواز و با بافت بازار متناسب باشد.بررسی محسنات و مشکلات بازار63

اسلاید 70: مشکلات و معضلات:بررسی محسنات و مشکلات بازارقرار دادن سقفی ناهمگون و نامناسب روی یکی از راسته های بازار که باعث تضعیف معماری با ارزش ان شده است.64راه حل:برای حل این مشکل در این جا سه اتود پیشنهاد می کنیم.اسکیس 1:قوت ها:1.این اتود از نظر هزینه اجرا مقرون به صرفه می باشد. 2.متناسب با معماری روز می باشد.ضعف ها:1.با معماری سنتی بازار هماهنگ نمی باشد.

اسلاید 71: اسکیس 2:قوت:متناسب با معماری سنتی بازار می باشد.ضعف :ولی این اتود کاملا شبیه معماری سنتی قدیمی است و با معماری روز هماهنگی نداشته و تنها نسل گذشته می تواند با آن ارتباط برقرار کند.اسکیس نهایی:این اتود هم از معماری سنتی بازار الهام گرفته، هم با معماری روز ارتباط برقرار کرده. در واقع تلفیقی از سنت و مدرنیسم است که هم نسل گذشته و هم نسل آینده می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. 65

اسلاید 72: در برخی سراها که هنوز مخروبه نشده و کاربرد پارکینگ پیدا نکرده است فروشندگان برای محافظت از اجناس خود که خارج از فروشگاه قرار گرفته است از ایرانیت های ناهماهنگ و کوتاه و بلند استفاده کرده اند.راه حل: برای حل این مشکل می توان از ایوان ها با رواق استفاده کرد که هم که هم با بافت بازار متناسب است و هم با ایجاد سایه فشای دلنشینی برای خرید فراهم می کند. در ضمن از اجناس هم محافظت می کند.مشکلات و معضلات:تاسیساتی که در بازار استفاده شده است کاملا نمایان بوده و نمای بازار را دچار اختلال کرده است. کنتور های برق، علمک های گاز و سیم های برق و تلفن در جاهای نامناسب قرار گرفته اند.راه حل: دور کردن آنها از مقابل دید مردم در صورتی که ممکن نبود، طراحی جعبه هایی برای قرار دادن تاسیسات در داخل آن ها به طوری که هماهنگ با بافت بازار باشد و به نمای بازار آسیبی نرساند.بررسی محسنات و مشکلات بازار66

اسلاید 73: بررسی محسنات و مشکلات بازارمشکلات و معضلات:چراغ هایی که برای روشنایی راسته ها استفاده شده اند با بافت بازار هماهنگ نبوده و ریتم هم ندارند.راه حل: چراغ هایی برای بازار طراحی شوند که با بافت بازار مطابق باشند و هویت سنتی آن را حفظ کند و به صورت ریتمیک در راسته های باراز قرار دهند. که البته این مسئله در مرمت قسمتی از بازار رعایت شده است.در قسمت ورودی بازار پاساژی قرار گرفته است که سعی شده در نما با بازار تطابق داشته باشد اما در واقع از نظر فرم تهدید کننده هویت سنتی بازار می باشد. راه حل: باید قوانینی وضع کرد که از این گونه ساخت و ساز ها ممانعت به عمل آید.67

اسلاید 74: نتیجه گیری68معماری سنتی بازار قزوین همانطور که از مصاحبه با مردم برآمد، فضایی روح نواز و آرامش بخش بوده که امروز به دلیل سهل انگاری مسئولین رو به زوال می باشد.شاید به همین دلیل باشد که نسل جوان گرایش خود را به این معماری ارزشمند از دست داده اند.اکنون وظیفه ما این است که با پیشنهاد کاربری های مان از قبیل آموزشی،اقامتی-گردشگری،فرهنگی و...که همواره نیاز به آنها احساس می شود، به سراها و تیمچه های متروک شده بازار ، تحرک و پویایی در بازار را همواره حفظ نماییم تا بدین وسیله افراد بیشتری در سنین و قشرهای مختلف از معماری آرامش بخش بازار بهره مند گردند.

اسلاید 75: منابعکتاب اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران ( مهندس محمود توسلی) کتابخانه اداره میراث فرهنگی استان قزوین کمک از اساتید معماری و شهرسازیمطالعات میدانی69

اسلاید 76: “به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقیست”این پروژه به طور اختصاصی توسط گروه تیردار گردآوری، تهیه و تنظیم شده است. لذا قید کردن مطالب و استفاده از آن بدون ذکر منبع و ارجاع دادن آن به سایت های دیگر ممنوع است.موفق باشید. مدیریت سایت: فرامرز امیریوب سایت: tirdar.blog.irایمل: tirdar.blog@gmail.com

اسلاید 77: برخی پروژه های مورد علاقه دانشجویان شمال

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید