tarbiyat_ebarat_ast_az

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیت ۴”

تربیت ۴

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: انديشمندان ، صاحب نظران و كارشناسان تربيتي ، سيماي تربيت را در قالب جملات و عبارات گوناگوني به تصوير كشيده اند. تعاريف با همه گونه گوني ، تقريبـــــاً در نكات نهفتـــه در تعريف كوتاه زيـــر متّفق القول هستند :« تربيت عبارت است از : بروز دادن و به فعليت رساندن نيروها و استعدادهاي بالقوّه ذاتي موجودات در جهت مطلوب » . اگر اين نيروها بالفعل در نيايد و از وضعيت « بود » به مرحله « نمود » نرسند ، آن موجود به هويت و تماميت خويش نمي رسد.

اسلاید 3: اين تعريف بيانگر اين حقايق است :« تربيت كردن » نداريم و « تربيت شدن » داريم ؛« تربيت » كشف مي شود ، نه كسب ؛متربّي فعّال است ، نه منفعل ؛متربّي خلّاقيّت مي كند ، نه تبعيّت؛متربّي قوانين تربيت را از طبيعت خويش مي آفريند ، نه آن كه به عاريت بگيرد ؛متربّي مطيع مطبوع است ، نه مطيع متبوع ؛ ( از طبيعت خود اطاعت مي كند ، نه از فرمانروا).باب تربيت هميشه مفتوح است ، نه مسدود ؛ گسترة تربيت « ز گهواره تا گور » است ؛و سرانجام تربيت امري دروني است ، نه كاري بيروني.

اسلاید 4: نكته محوري و مهم اين تعريف و همه تعاريف كامل اين است كه : مايه ها و قوانين تربيت در درون موجود متربّي نهفته است . فعاليّت هاي تربيتي غنچه هاي نهفته را شكفته و عطر ذاتي آن را مي پراكند. هدف از كليه فعاليّت هاي بيروني تربيت ، زايش و شكوفايي استعدادهايي است كه در درون انسان به وديعه نهاده شده است.

اسلاید 5: نسيمي نوگلي را باز مي كرد به گوشش نغمه اي را ساز مي كردكه من پيراهنت را مي گشايم به صبح زندگي ره مي نمايم شكوفه شادمان خنديد و بشكفتو اندر پاسخش اين راز را گفت كه گر خود نشكفم رنج تو فاني است اساس خود شكفتن جاوداني است

اسلاید 6: برنامه هاي تربيتي وقتي كاملاً موفق عمل مي كند كه متربّي اجازه يابد بدون هيچ هراسي « خود » واقعي خويش را نشان دهد و امكانات شكوفايي استعدادهاي نهفته خود را بيابد. بايد به متربّي باوراند كه :ميان آب حياتي و آب مي جويـــــي فراز گنجي و از فاقـه در تك و پوييتو كوي دوست همي جويي ونمي داني كه گر نظر به حقيقت كني تو آن كوييبديهي است وقتي استعدادي در درون موجودي نباشد ، نمي توان آن را بروز داد و بارور كرد.كاريز درون جان تو مي بايد كز عاريه ها تو را دري نگشايديك قطره آب در ميان خانه بهتر ز جويي كه از برون مي آيد

اسلاید 7: انسان مسلمان همواره در حال تلاش و تكاپوي عقلي،قلبي و عملي است تا شايستگي ها و توانمندي هاي بالقوة خود را بالفعل درآورد.در اين تلاش مستمر در برابرچهار امر مرتبط با يكديگر قرار مي گيرد :ارتباط انسان با مبدأ آفرينش؛خود انسان با همه توانمندي ها و امكانات خود ؛جامعه بشري و تاريخ آن ؛طبيعت ؛

اسلاید 8: 1 - در مقام ارتباط انسان با مبدأ آفرينش و نيز به منظور هموار كردن راه پرستش پروردگار عالم و وصول به هدف غايي :تعليم و تربيت بايد بر معرفت و ايمان به خداي يكتا و اعتقاد به اسلام و حس قبول نسبت به قرآن مبتني باشد و به عمل طبق شرايطي كه ايماني اين چنين اقتضا مي كند ، بينجامد.

اسلاید 9: 2- در جايگاه برقراري ارتباط مطلوب با خويشتن خويش و شناسايي و بهره جويي از كليه استعدادها و امكاناتي كه در وجود آدمي به وديعه نهاده شده است ، بايد وجود انسان به عنوان آيتي از آيات الهي و به عنوان مناسب ترين وسيله براي شناخت مبدأ آفرينش ( مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبُّهُ ) و تقرّب به حضرتش مورد مطالعه قرار گيرد. با عنايت به اين اصل :تعليم و تربيت اسلامي بايد بر معرفت ابعاد بدني ، رواني ، عقلي ، عاطفي و وجداني آدمي و قواي مادي و معنوي و نقاط ضعف و قوت او ( فجور و تقوا ) مبتني باشد و به ايمان به ارزش انسان در نظام آفرينش و اعتماد به امكانات وسيع آدمي در اين نظام و تلاش مستمر و مسئولانه در بهره مندي شايسته از اين نيروها به منظور تزكيه نفس و تعالي فكر و تهذيب اخلاق منتهي شود.

اسلاید 10: 3- در جايگاه برقراري ارتباط معنوي با جامعه بشري. فرايند تعليم و تربيت بايد بر شناخت و تبيين ارزش هاي زندگي گروهي و اجتماعي در عرصه هاي فرهنگي ، اقتصادي و سياسي و ايجاد ايمان قلبي نسبت به اين ارزش ها مبتني باشد و افراد را در عمل به اقتضاي اين علم و ايمان در جهت تشكيل خانواده و امت اسلامي و جامعه بشري سوق دهد. يك شهروند مسلمان عضو جامعه بشري، امروزه بايد ضمن آشنايي با حقوق شهروندي و مطالبه آن ، تكاليف خود را نيز در قبال افراد ديگر و جامعه بشري بايد بشناسد و به اقتضائات آن گردن نهد. مشاركت در اداره امور جامعه در همه عرصه هاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ، اقتصادي و ... و نيز به دوش كشيدن بار مصائب جامعه بشري از مسئوليت ها و حقوق مشترك همه شهروندان است.

اسلاید 11: 4- در جايگاه برقراري ارتباط معقول با طبيعت تعليم و تربيت بايد بر شناخت عالم طبيعت و كشف و درك قوانين حاكم بر آن و ايمان به هدف داري جهان مبتني باشد و انسان را به اقتضاي اين علم و ايمان در تلاش مستمر و عمل صالح و بهره وري فعال و متعادل و مشروع از منابع و مواهب و زيبايي هاي طبيعت و اقدام در حفظ و حراست آن و تحقق حيات طيّب ، تشويق و ترغيب و مساعدت كند. شناخت عوالم طبيعت به عنوان آيات الهي از طريق مشاهده ، تعقل و خردورزي ، به تشخيص و درك قوانين حاكم بر جهان و نهايتاً به تعظيم خالق و ناظم و حافظ امور خواهد انجاميد.

اسلاید 12: ضرورت تربيت از لحاظ معنوي را بيان کنيد؟ تربيت، عامل فهم و تنظيم رابطه انسان با خداست و راه و رسم اين ارتباط را به آدمي مي آموزد. مي دانيم رابطه خدا و انسان از دو ديد و از دو چهره قابل بررسي است. يکي رابطه خدا با انسان و ديگر رابطه انسان با خدا. تربيت، ما را با خدايمان آشنا کرده و پايبند فرمانها و تعاليم الهي مي سازد. ارزش توکل و توسل به او را نشان داده و ما را به کيفيت عبادت و ارتباط با پروردگار و دعا و مناجات و استمرار و استعانت از او آگاه مي سازد. تربيت، مي تواند عامل وصول انسان به مقام عبد و عبوديت باشد و تجربه هاي روز از خانواده ها و مردم و مبلغان آن را اثبات مي کند.  

اسلاید 13: عوارض فقدان تربيت چيست؟ شرح دهيدعدم تربيت و يا سوء تربيت موجد عوارض فردي و اجتماعي بسياري است از جمله: در جنبه فردي فقدان يا سوء تربيت سبب خمودي و واماندگي، خامي و خشني، سرکشي و جهل و بي خبري و در نهايت در حالت حيواني زيستن است. در جنبه اجتماعي، سوء تربيت و يا فقدان آن سبب جرم زايي، انحراف، فساد آفريني، نابساماني در روابط اجتماعي بي توجهي به مسؤوليت و اخلاق و انسانيت است. در جنبه اقتصادي عدم تربيت، سبب بيکاري، عدم اتقان در کار، سوء مصرف و ديگر نابساماني اقتصادي مي شود. در جنبه سياسي عدم تربيت، سبب بي توجهي به نظام، عدم حکومت صالح، بي بند و باري در استفاده از آزادي، عدم پاي بندي به مليت و ... خواهد شد.  

اسلاید 14: فطرت چيست؟ شرح دهيد خدا انسان را آفريد و او را در مسير و در خط هدايت قرار داد. براي وصول او به مراتب رشد و کمال، زمينه ها، امکانات و تجهيزاتي در اختيار او نهاد که بخشي از آنها ظاهري و قابل رؤيت هستند، مثل چشم، گوش و بخشي از آنها باطني و مربوط به جنبه هاي دروني انسان است مثل غريزه، وجدان، فطرت. (فطرت به معني شکافتن، ابداع آفرينش ابتدايي و بدون سابقه است. آن را نيرويي مي شناسند که مرموز و پيچيده واسرار آن ناشناخته است و اين نيرو سبب مي شود که فعاليت انسان به سويي خاص جهت پيدا کند)  

اسلاید 15: غريزه و فطرت چه تفاوتهايي با هم دارند؟ غريزه، داراي جنبه مادي است و نيروي آن آدمي را به سوي غذا، آب، انتخاب همسر و ... جهت مي دهد. در حاليکه فطرت داراي جنبه غير مادي است و آدمي را به سوي امور غير مادي مي کشاند؛ مثل صداقت، امانت دوستي، خير خواهي و ...  

اسلاید 16: در مورد تربيت پذيري انسان، کلاً چند نظر وجود دارد؟ به اختصار بيان کنيد.گروهي معتقدند، انسان، صد در صد قابل تربيت است و مربي به هر صورتي که بخواهد مي تواند در او تغيير ايجاد کند واو را چون مومي به دست بگيرد و به هر شکلي که بخواهد، درآورد. ولي ما، در عمل مي بينيم کودکان چنان نيستند که هرچه را بخواهيم بتوانيم درباره آنها اعمال کنيم. عده اي از علما معتقدند که انسان غير قابل تربيت است زيرا او هم اسير وراثت و هم اسير غرايز است و اين شرايط و عوامل نمي گذارند که او از ديگران نفوذ بپذيرد. به نظر طرفداران عامل محيط و جغرافيا و فرهنگ، شرايط چنان آدمي را تحت تأثير قرار مي دهد که او قادر به تغيير وضع و سرشت نيست.  

اسلاید 17: تربيت پذيري انسان از نظر اسلام به چه اموري مشروط و محدود است؟ شرح دهيد - هوش و دانايي خام آدمي، هرچه آدمي باهوش تر باشد، امکان تربيت او بيشتر است. - سن، به اين معني که هرچه آدمي در سن پايين تري باشد امکان تربيت او زيادتر است. - استعداد و تواناييهاي ذاتي و بالقوه. شما مي دانيد در برخي استعداد ادبي بيشتر است و در عده اي استعداد رياضي. - رغبت و تمايل آدمي هم در تربيت پذيري او نقش دارد. انساني چيزي را که بخواهد، در آن زمينه موفق است. - آمادگي و تجهيزات او، به اين معني که انساني اگر بخواهد ببيند و ياد بگيريد، به چشم نيازمند است و آن کس که بخواهد ماشين نويسي کند دست و انگشتان را لازم دارد. - معلم و آموزگار خوب نيز در تربيت آدمي و يا جهت دادن او به سوي تربيت نقش اساسي دارد، گاهي آموزگار خوب محرک آدمي به کار و تربيت است و زماني مانع او در اين امر.  

اسلاید 18: تعریف جوانی الف ) جوانی ، دوران توان مندی و تجربه اندوزیب ) بلوغ جنسی و رشد عقلی در جوانج ) محدوده سنی دوران جوانید ) جوانی به عنوان یک نعمت الهیهـ ) جوانی ، فرصت آموختنو ) جوانی و خطرِ افتادن در دام احساسات

اسلاید 19: ویژگی های پسندیده ، دوران جوانیالف ) گرایش به سلوک مذهبیب ) فطرت پاک و راست کرداریج ) شادابی و زیبا دوستید ) عدالت خواهیه ) پرسش گری و نوآفرینیو ) توانایی جسمانیط ) پویایی ذهنز ) استقلال طلبیح ) علاقه به تجربه و یادگیری

اسلاید 20: ویژگی های ناپسند دوران جوانی الف ) بحران هویت ( شخصیت جدید )ب ) خامی و کمی تجربهج ) ناپایداری در باورهاد ) تسلیم شدن در برابر خواسته ها و نیازهاهـ ) حس گرایی به جای خردگرایی

اسلاید 21: ویژگی های جوان 1- بلوغ ( رشد)الف ) انواعیک – شرعیدو – جسمیسه – عاطفیچهار – عقلانیپنج – اقتصادیب ) نشانه ها و آثاریک – دختراناول – جسمیدوم – روانیدو – پسراناول – جسمیدوم – روانیج ) زمانیک – طبیعیدو – زودرساول – زمینه ها دوم – عواملسه – دیررساول – زمینه ها دوم – عوامل

اسلاید 22: 2- رشد عاطفی الف ) احساسات فعالب ) سادگی و صفای باطنج ) تاثیرپذیری سریع ( که با توجه به آن می توان برای جوان الگوسازی کرد )د ) زودرنجی3- میل به رهایی از هر قیدیالف ) اظهار نظرهای عمدتاً مخالفب ) بلند پروازیج ) غرور و سرمستید ) بی باکی

اسلاید 23: 4- شور و نشاط الف ) کنجکاویب ) پیشتازی5- نوگراییالف ) مثبتب ) منفی ( مدگرایی)6- قدرت بدنی و تمایل فراوان جنسی7- میل به خودآرایی و زیبایی8- نام جویی و شهرت طلبی9- خامی و کم تجربگی10- آمادگی کامل برای هدایت یا ضلالت11- تشکّل گرایی

اسلاید 24: زمینه ها و عوامل رشد جوان1- سالم سازی محیطالف ) تبلیغات ب ) تلقیناتج ) تامین مراکزیک – فرهنگیدو – هنریسه – حرفه ایچهار – ورزشی2- حفظ حرمت و شخصیت جوانالف) برخورد محبت آمیز با جوانب ) مشورت با جوانانج ) برانگیختن حس مسئولیت پذیری آناند ) تثبیت روحیه استقلال طلبی در جوانهـ ) خوب شنیدن سخن جوانو ) پذیرفتن عذرهای موجه جوانانز ) تحقیر نکردن جوانح ) فهم زبان و منطق نسل جوان

اسلاید 25: زمینه ها و عوامل رشد جوان(2)3- شناخت استعدادهای جوانالف) توجه به اختلاف استعدادهاب ) سوق دادن هر کس به مقتضای استعدادشج ) خطر ناشناخته ماندن استعداد جوانان4- الگوسازی درست برای جوانان5- ایجاد رقابت سالم بین جوانان6- معرفی و تشویق جوانان شایسته7- تشویق به جا8- تنبیه مناسب

اسلاید 26: زمینه های انحراف و موانع رشد جوان ابزارهای تهاجم فرهنگی 1- استفاده از رسانه ها الف ) خبرگزاری های بین المللیب ) مطبوعاتج ) رادیود ) تلویزیونهـ ) ماهوارهو ) اینترنتز ) کتاب های منحرف کننده2- هنرالف ) سینماب ) تئاترج ) رماند ) داستانهـ) شعرو ) موسیقیز ) هنرهای تجسّمی

اسلاید 27: زمینه های انحراف و موانع رشد جوان ابزارهای تهاجم فرهنگی(2)3- مواد مخدّر4- برخی از کالاهای وارداتی5- برخی از کنوانسیون های بین المللیالف) کنوانسیون حقوق بشرب ) کنوانسیون حمایت از زنان6- ورزش و میدان های ورزشی7- استفاده ابزاری از زنان8) تضعیف باورهای دینی9) تخریب و ترور شخصیت های خودی10) طرح و تفسیر مردم سالاری به شیوه غربی11) به کارگیری مذهب بر ضد مذهب

اسلاید 28: نمونه هایی از تهاجم فرهنگی 1- معرفی الگوهای کاذبالف) خوانندگان موسیقی غربیب ) بازیگران هالیود و بالیودج ) مطرح کردن بازیکنان ورزشی به ویژه فوتبال2- ترویج سکولاریسم3- ترویج افکار به ظاهر روشن فکرانه4- نفی ولایت فقیه5- اشاعه فساد و فحشاالف) کم رنگ کردن ارزش های دینی در اذهان جوانانب ) تخصیص بودجه به برخی شبکه های ماهواره ای وابسته به غربج ) ترویج مد و مدگرایید ) ترویج بی حجابیهـ ) غیرت زدایی

اسلاید 29: روش های مبارزه با تهاجم و فرهنگ بیگانه 1- نوشتن کتاب های مفید 2- نظارت عمومی بر ...الف) کالاهای وارداتیب ) رسانه های مکتوب و غیر مکتوبج ) پایگاه های اینترنتی3- ترویج مدهایی بر اساس فرهنگ اسلامی – ایرانی4- تشکیل جلسات مذهبی5- استفاده از رسانهالف ) تولید برنامه های صوتی و تصویری برای آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ ایرانی – اسلامیب ) ایجاد پایگاه های اینترنتی برای مقابله با تهاجم بیگانگان از طریق این رسانهج ) ایجاد شبکه های ماهواره ای برای بازتاب دادن واقعیت هایی که در ایران و دیگر نقاط جهان رخ می دهد.6- تقویت بینش دینی نسل جوان

اسلاید 30: روش های مبارزه با تهاجم و فرهنگ بیگانه(2)7- شناساندن فرهنگ غرب و اهداف آن به جوانان8- زدودن فقر اقتصادی9- مبارزه با تجمل گرایی10- تشویق جوانان به ازدواج11- گسترش امر به معروف و نهی از منکر12- بهره برداری از هنر دینی13- استفاده از ورزشالف) جدی گرفتن درس ورزشب ) مناسب سازی فضای محیط های درسی برای این منظورج ) ساخت و تجهیز مکان های مناسب ورزشی در خارج از اماکن درسی ؛ مانند سالن ها و کانون های ورزشی فعالد ) تاکید اصلی بر ورزش همگانی و عمومیهـ ) تشکیل انجمن ها و گردهمایی های ورزشی14- اشتغال سازنده و مفید برای جوانان15- گسترش فرهنگ نماز و توجه به نقش مسجد

اسلاید 31: عوامل موثر در بزهکاری جوان1- سهل انگاری پدر ، مادر و مربی درباره تربیت الف) بی توجهی به آموزش و پرورش و تزکیه جوانب ) بی توجهی به نیازهای مادی ، عاطفی و معنوی جوانج ) تبعیض بین فرزندان کوچک تر و جوان2- مسئله شغلالف) بی کاریب) شغل کاذبج ) نبودن شغل در راستای تحصیلات

اسلاید 32: عوامل موثر در بزهکاری جوان(2)3- محیط فاسدالف ) دوست بدب ) مشروبات الکلیج ) قماربازی و شرط بندید ) روابط نامشروعهـ ) پارتی ها و استفاده از قرص های روان گردانو ) خود ارضاییز ) فیلم های مبتذلح ) مراکز فسادط ) محیط آموزشی فاسد و اختلاط پسر و دختری ) خانواده فاسدیک – پدر و مادر بددو – همسر بدسه – برادر و خواهر بد چهار – اقوام فاسد4- نداشتن برنامه برای ایام فراغت جوان

اسلاید 33: عوامل موثر در بزهکاری جوان(3)5- تبلیغات و تلقینات سوءالف) تهاجم و شبیخون فرهنگیب ) رسانه های ارتباط جمعیج ) کتب ضالهد ) مربی فاسد6- وضعیت مالیالف) فقر و تنگ دستیب ) رفاه فرزندان7- سخت گیری بی مورد8- عدم درک جوانانالف) از طرف خانوادهب ) از طرف جامعه

اسلاید 34: عوامل موثر در بزهکاری جوان(4)9- ناهنجاری در ارضای غرایز ( علل پیدایش انحراف جنسی)الف) مساعد نبودن شرایط خانوادگی و محیط زندگیب ) رعایت نکردن حریم بین زن و مردج ) بی توجهی والدین به احکام دینی زناشویی در ارتباط با یکدیگر د ) بی توجهی در مجالست ها و هم نشینی با افراد بی بند و بار و لاابالی و منحرف خانواده های فامیل هـ ) برنامه نداشتن در اوقات فراغت و بی کار بودنو) رفت و آمد در محیط های آلوده و چشم چرانیز ) گوش دادن به گفت و گوهای افراد منحرف و آلوده در باره مسائل جنسی و کسب اطلاع نادرست و نامناسب و نداشتن آگاهی صحیح از مسائل بلوغ ح ) نارسایی های ذهنی و عدم کسب موفقیت های تحصیلی و درسیط ) خیال پردازی های انحراف آمیز هنگام تنهاییی ) تحریکات جنسی از راه عکس ها و تصویرهاک ) ضعف ایمان و نداشتن تربیت صحیح دینیل ) هم نشینی با دوست منحرف

اسلاید 35: عوامل موثر در بزهکاری جوان(5)10- جهت صحیح نیافتن غرایز11- غفلت ، غرور ، جهل و کم تجربگی12- انگیزه و زمینه های اعتیاد در جوانان13- سرزنش و تحقیر14- ناهنجاری های رفتاری و روانی15- بی توجهی به مسئله شکاف نسل ها

اسلاید 36: ارتباطات و حقوق متقابل حقوق جوانان بر دیگران 1- والدینالف) تربیت صحیح و نظارت منطقی بر رفتار جوانانب ) ایجاد زندگی مناسبیک – مسکندو – تحصیلاتسه – ازدواج ( مجبور نکردن جوان به ازدواج ، به ویژه در مورد دختران)ج) آموزش حرفه هایی که والدین می توانند به جوان خود آموزش بدهند(به ویژه در روستاها)د ) آموزش احکام و برنامه های دینی2- استاد ، معلم و مربیالف) دل سوزیب ) بهره مندی از دانش ها و شیوه های لازمج ) حفظ شخصیت جواند) آموختن دانش های مناسب و لازمه ) نپرداختن به دانش های مضرّو) تشویق و تنبیه شایسته و بایسته

اسلاید 37: ارتباطات و حقوق متقابل حقوق جوانان بر دیگران(2)3- برادر ، خواهر و بستگانالف) برخورد پدرانه با کوچک ترهاب ) احترام متقابل4- همسرالف ) نفقه ( تهیه خوراک، پوشاک و مسکن لازم و مناسب)ب) تمکین (برقراری رابطه عاطفی برای دست یابی به آرامش در پناه یکدیگر)5- هم سالانالف) رابطه خیرخواهانهب) همدردی، همراهی ، همدلیج ) حفظ ادب و احترام

اسلاید 38: ارتباطات و حقوق متقابل حقوق جوانان بر دیگران(3)6- زمامدارانالف) ایجاد تسهیلات ضروری و مناسب برای جوانان دختر و پسریک – ایجاد تسهیلات تحصیلدو – ایجاد تسهیلات اشتغالسه – ایجاد تسهیلات تفریح سالم و ورزشچهار – ایجاد تسهیلات برای تحقیق ، نوآوری و اختراعپنج- ارج گذاری به جوانان نمونهشش- آسان سازی راه ازدواجب ) تشکیل مرکز مستقلی برای پرورش جوانانج ) طرح هایی برای کارآمد کردن خدمت سربازی و آفت زدایی از آن

اسلاید 39: حقوق دیگران بر جوانان 1- پدر و مادرالف) احترام به والدینب ) اطاعت و حرف شنوی از آنانج ) فروتنی فراوان در برابر پدر و مادرد ) برآوردن نیازهای آنان قبل از مرگیک – آزار نرساندندو – نیازهای مالیسه – نیازهای عاطفیه ) برآوردن نیازهای آنان پس از مرگیک – صدقهدو – برآوردن فرایض قضا شده آنهاسه – نکو داشت یاد آنها

اسلاید 40: حقوق دیگران بر جوانان(2)2- بستگان الف ) احسان و خیرخواهیب) صله رحمیک – رفت و آمددو – ارتباط تلفنیسه – استفاده از پیامکچهار – از راه اینترنتاول – استفاده از ایمیلدوم – استفاده از چتپنج – نامهشش – فرستادن کارت پستالج) تفاوت نگذاشتن میان ارحام در صله رحم

اسلاید 41: حقوق دیگران بر جوانان(3)3- معلم و مربیالف) او را پدر معنوی دانستنب ) فروتنی در برابر اوج) اعتماد و اطمینان به گفتار و رفتار اود ) حفظ حرمت او تا آخر عمره) آداب مجلس درسیک – زودتر از استاد سر کلاس رفتندو – رعایت سکوت در کلاس درسسه – رعایت ادب نشستن در برابر استاد4- رهبر و حکومت صالحالف) همکاری و همدلیب ) اطاعتج) خیرخواهید ) حضور در صحنه ها و مشارکت های سیاسی

اسلاید 42: جوان و مشارکت سیاسی 1- جوان و آینده سازی2- پیشتازی جوان در تحولات اجتماعی3- نقش جوانان در انقلاب های رهبران الهی4- سوء استفاده رهبران فاسد از جوانان5- راه ها و شیوه های جذب جوانان برای حضور در صحنه های سیاسی و اجتماعیالف ) میدان دادن و اعتماد به جوانانب ) مسئولیت دادن به آنان

اسلاید 43: جوان و مشارکت سیاسی(2)6- سطوح مشارکت سیاسیالف) رأی دادن و شرکت در گزینش و انتخاب مسئولان سیاسی و اجتماعیب ) شرکت در تشکل های فعال سیاسی و نقد و ارزیابی عملکرد نهادها و مسئولان ج) نامزد شدن برای پست های سیاسی و فعالیت آزاد انتخاباتید ) دخالت و مشارکت در تغییرات و اصلاحات درون ساختاریه ) اقدام برای تغییرات بنیادین نهادها و ساختارهای نظام حکومتی

اسلاید 44: جوان و مشارکت سیاسی(3)7- ویژگی های جوان مسلمان سیاسیالف ) داشتن بینش و تحلیل سیاسیب ) ارتقای معرفت دینی و معنویتج) آرمان گرایید ) پرسش گری و انتقاده ) تولید علم ، نوآوری و خلاقیتو) هوشیاری و حساسیت در برابر انحرافاتز ) تلاش برای استقلال سیاسیح ) رعایت اصول اخلاقی و ارزش های دینیط ) قانون مداریی ) مبارزه با قانون گریزی

اسلاید 45: جوان و بحران هویت انواع هویت 1- هویت فردیروش های تکوین هویت فردیالف) خودشناسیب ) یافتن هدف زندگیج ) یافتن الگویی مناسبد ) یافتن استعدادهای جوانه ) ایجاد حس مسئولیت پذیری در جوانو ) بازآفرینی خاطرات کودکیز ) تحلیل رویدادهاح ) مثبت گراییط ) پرورش توانایی های فردیی ) تعدیل انتظارات از دیگران

اسلاید 46: انواع هویت(2)2- هویت خانوادگی ( حاکمیت ارزش های معنوی و اخلاقی در خانواده ) الف ) مقبولیت ( پذیرفته شدن جوان در خانواده )ب ) تکریم منزلت جوانج) تبادل عاطفی میان اعضاد ) مشورت ه ) درک و تفاهم

اسلاید 47: انواع هویت(3)ب ) آسیب شناسی هویت ملییک – پدیده دو فرهنگ دو – ملی گرایی افراطیسه – فقدان آگاهیچهار – غرب باوریپنج – نفی و بی ارزش دانستن مفاخر ملی ( علما ، دانشمندان ، نخبگان و ...)شش – ازدواج والدین با خارجی هاهفت – اقامت در کشورهای بیگانههشت – گذراندن اوقات فراغت در خارج از کشورنه – مهاجرت به خارج از کشورده – مسافرت های خارجی ، به ویژه در دوران شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانانیازده – تزلزل و بی اعتمادی به افتخارات ملیدوازده – کوچک شمردن دستاوردهای ملیسیزده – توجه به رسانه های غیر بومیالف ) عناصر تشکیل دهنده هویت ملییک – داشتن زبان مشترکدو – وابستگی های جغرافیاییسه – وابستگی های مشترک اقتصادیچهار – ارزش های ملی ( تمامی مشترکات فرهنگی ، اعم از سرزمین، زبان، نمادهای ملی ، سنت و ادبیات ملی را در بر می گیرد.)پنج – ارزش های دینیشش – ارزش های اجتماعیهفت – ارزش های انسانیج ) راه کار های تکوین هویت ملی یک – گوش به فرمان ولایت بودندو – به دنبال اتحاد ملی بودنسه – بازگشت به خویشتن

اسلاید 48: انواع هویت(4)4- هویت دینی الف ) مزایای هویت دینی برای جوانیک – جهت بخشی به زندگیدو – رویکرد مثبت به آیندهسه – مقبولیت اجتماعیچهار – افزایش منزلت جوانپنج – معنا بخشیدن به جهان ب ) مهم ترین پی آمد نداشتن هویت دینییک – احساس پوچیدو – احساس سرگردانیسه – احساس بی هدفیچهار – میل به قتل و خودکشی

اسلاید 49: انواع هویت(5)6- هویت فرهنگیالف ) عوامل آسیب زا در هویت فرهنگییک – بد حجابیاول – عوامل بدحجابیخود نماییارضای تمایلات جنسیمدگراییعدم موفقیت در ازدواجعقده حقارتفقدان آموزش های دینی در خانواده و اجتماعدوستان بد و هم نشینی با آنها دوم – پی آمدهای بدحجابیکاهش ازدواجافزایش طلاقافزایش روابط نامشروعافزایش آمار جنایت، خشونت و تجاوز بر ضد زنانکاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه

اسلاید 50: انواع هویت(6)چهار – اینترنتاول – اینترنت و پی آمدهای منفی چتدوم – وبگردی و پی آمدهایسوم – اعتیاد به اینترنت ، معضلی جدیدچهار – چت بررسی انگیزه های چت در جوانان ایرانروانشناسی چت کردن و کاربران چت روم هادو – چشم چرانیاول – سرآغاز فتنه ها دوم – حسرت و اندوه طولانیسوم – انحراف و فساد جنسیچهارم – افزایش فسق و فجور و دوری از مسیر هدایتسه – فن آوری ماهواره ایاول – دشمن آشکار و تهاجم خاموشدوم – اشاعه فحشا و بی بند و باریسوم – شگردهای شبکه های ماهواره ای برای نفوذ میان مخاطبان خودچهارم – برنامه های ورزشی یا نمایشی !؟پنجم – میزگردها و بمباران فرهنگیششم – ماهواره و نگرانی خانواده ها هفتم – ماهواره و مد

اسلاید 51: انواع هویت(7)شش – فرار دختراناول – عوامل اصلی فرار دختراندل بستگی ها و نیازشخصیت و هویت متزلزل و نداشتن هدفالگوپذیری های نادرستاعتماد به نفس پایین و فرار از جنسیتارتباط با جنس مخالفشناخت و اطلاعات غلط از جامعههفت – مشروبات الکلیاول – زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر مغز و اعصابدوم – زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر جسمسوم – مشروب در روایات اسلامیب) راه کارها و پیشنهادهایی برای بازیابی هویت فرهنگییک – تبیین نسبت خود با فرهنگدو – دوباره سنجی معتقدات فرهنگیسه – بازشناسی فرهنگ انقلابچهار – شناخت فرهنگ برترپنج – سیگار و اعتیاد به مواد مخدراول – سیگار ، زمینه ساز اعتیاددوم – انگیزه های سیگار کشیدنسوم – اعتیاد ، بلای عصر حاضرچهارم – زیان های مرگ بار اعتیاد به مواد مخدر آسیب های جسمی مواد مخدر آسیب های روحی و روانی اعتیاد آسیب های اجتماعی و رفتاری خسارت های اقتصادی اعتیادپنجم – ابعاد سیاسی اعتیادششم – اعتیاد و طلاقهفتم – والدین معتاد و تربیت فرزندهشتم – اکستازیچیستی اکستازیچند لحظه شادی ؛ یک عمر بی قراریتاثیرات روانی مصرف اکستازیعوارض دراز مدت مصرف قرص های اکسقدرت تخریب اکستازیاکس پارتی

اسلاید 52: انواع هویت (8)اول – زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر مغز و اعصابدوم – زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر جسمسوم – مشروب در روایات اسلامیب) راه کارها و پیشنهادهایی برای بازیابی هویت فرهنگییک – تبیین نسبت خود با فرهنگدو – دوباره سنجی معتقدات فرهنگیسه – بازشناسی فرهنگ انقلابچهار – شناخت فرهنگ برتر

اسلاید 53: انواع هویت (9)7- هویت تمدنیالف ) مفهوم شناسی تمدنب ) ارتباط تمدن ها یک – ارتباط مثبت تعامل گرادو – ارتباط منفی و سلطه گرانه برخی تمدن ها بر برخی دیگرج) نگاهی گذرا به وضعیت کنونی تمدن ها یک – موقعیت تمدن اسلامیدو – موقعیت تمدن غربد ) عوامل تقویت کننده هویت تمدنییک – تعمیق و توسعه گفت و گوی تمدن ها دو – ایجاد نظام معرفتی راجع به تمدن خودیسه – برخورد آگاهانه با تمدن های بیگانهه ) گفت و گوی تمدن ها و چالش های جدید یک – بی ثباتی در آرا و عقایددو – فقدان نظریات بنیادی مذهبی و اخلاقیسه – تمدن های فاقد آرمان ، معضلی جدیدچهار – هرج و مرج بین المللیپنج – حکم فرمایی منطق زورمداری در جهان امروز

اسلاید 54: بحران هویت 3- عوامل موثر در پدید آیی بحران هویتالف ) خود فراموشی و خدا فراموشیب) گروه هم سالانج) والدیند ) فقر معنویه ) تحولات دوران بلوغو ) آموزش و تربیت ناصحیحز ) حاکمیت ناصالحان1- ضرورت احراز هویتالف ) بی هویتی ، سرچشمه خودفروشی و زیان دیدگیب ) بی هویتی مساوی تباه ساختن عمر2- پی آمد های بحران هویتالف ) ایجاد شک و تردید در یک – اهداف بلند مدتدو – انتخاب شغلسه – الگوهای رفاقتچهار – تشخیص مذهبیپنج – نظام ارزش های اخلاقیشش – تعهد گروهیب ) احساس بیگانگی و جدایی از دیگرانج ) اشتغالات بی هدفد ) شخصیت منفعله ) نداشتن ابتکار عمل و نوآوری

اسلاید 55: نیازهای دوران جوانی ج ) نیازهای روانییک – هویت جوییدو – من خواهیسه – استقلال طلبیچهار – نیاز به سرافرازیپنج – اراده پولادینشش – نیاز به عزت نفسهفت – نیاز به داشتن امنیتهشت – حمایت دیگراننه – خودنماییده – اعتماد به نفسیازده – آزادی خواهیدوازده – شخصیت هجومی داشتن1- انواع نیازهاالف ) نیازهای عقلانی یک – نیاز به کنجکاوی و پرسشگریدو – نیاز به تفکر و اندیشیدنسه – ریزبینی و نوآوریچهار – نیاز به حافظه و تخیلب ) نیازهای عاطفی یک – محبت و عشقدو – مقبولیت ، احترام و تحسین شدنسه – دوستی و صمیمیت با دیگرانچهار – ازدواجپنج – خود دوستی

اسلاید 56: نیازهای دوران جوانی(2)هـ ) نیازهای طبیعی یک – سلامت بدن و تن درستیدو – استراحتسه – تحرک ؛ بازی و سرگرمیچهار – آراستگیپنج – خوراک و پوشاکشش – نیاز به ازدواجهفت – نیاز به کار و شغل شایستهاول – نوع کاردوم – تاثیر کار بر روحیه جوانانسوم – طرح های اشتغال زا برای جوانانهشت – نیاز به دوستاول - نقش دوست در ساختار شخصیت جواندوم – انگیزه های دوست گزینی در جوانانسوم – شیوه دوست یابیچهارم – خطر دوست بدد ) نیازهای مرتبط با واقعیت جامعهیک – نیازهای سیاسیدو – نیازهای اجتماعیسه – نیازهای اقتصادیچهار – نیازهای فرهنگی

اسلاید 57: نیازهای دوران جوانی(3)ز ) جوان و نیاز به تفریحیک – تفریح از نظر اسلامدو – تعریف تفریح سالم و ناسالمسه – لزوم ایجاد وسایل تفریحچهار – تفریح های سالماول – مسافرتدوم – ورزشورزش های پیشنهادی اسلامتیراندازیاسب دوانیشناسوم – علم آموزی و مطالعهچهارم – صله رحم ( دید و بازدید از بستگان )و ) نیازهای عالی انسانیک – مبدأ جویی و پرستشدو – هدف مندیسه – معرفت خواهیچهار – کمال جوییپنج – حقیقت یابیشش – زیبایی دوستی

اسلاید 58: روابط دختر و پسر 1- ضرورت بحث در خصوص روابط دختر و پسرالف ) وظیفه تعلیم و تربیت در هویت یابی جنسی جوانانب ) اصالت خانوادگی در جامعه ایرانیج ) هماهنگی در شیوه های تربیتید ) اتخاذ روش هایی برای تحقق عملی کرامت زن در جامعه اسلامی 2- انواع برخوردهای اجتماعی بین دختر و پسر در جامعه امروزالف ) برخورد مبتنی بر شناخت و احترام متقابلب ) برخورد مبتنی بر شرم افراطیج ) برخورد دستپاچه و هیجان زدهد ) برخورد خشک و محدودهـ) برخورد مبتنی بر پرخاشگریو ) روابط پنهانیز ) افراط در معاشرتح ) لزوم پرهیز از اختلاط در فضای آموزشی و کاری

اسلاید 59: روابط دختر و پسر(2)3- عوامل به وجود آورنده برخوردهای نامطلوب میان دختران و پسرانالف ) خانواده و شیوه های برخورد با جوانیک - برداشت نادرست از شرع و محدود ساختن مطلق جوان در برخورد با جنس مخالفدو - عدم آموزش صحیح در مورد وضعیت و واقعیت جنس مخالفسه – القای خودنمایی از طرف والدینچهار – سخت گیری و خشونت با جوانپنج – سخت گیری در مورد ازدواج جوانانشش – فقدان جوّ تفاهم و گفت و شنود در مورد مسائل گوناگون بین والدین و جوانهفت – عدم آموزش حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرامهشت – غیرتی بودن افراطی برخی از برادران و بزرگان در خانواده

اسلاید 60: روابط دختر و پسر(3)4- وضعیت مطلوب در روابط دختر و پسرالف ) شناخت واقعیت های جنس مخالفب ) اجتناب از خیال پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالفج ) از بین بردن ترس ها ، دلهره ها ، هیجان ها ، احساس خصومت و خشونت نسبت به جنس مخالفد ) کنترل خونسردی و صلابت شخصیت هنگام برخورد با جنس مخالفهـ ) برخورد مبتنی بر احترام با مراعات حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرامو ) فقدان روابط پنهانی با جنس مخالف و مشورت با والدین در این گونه مواردز ) پرهیز از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف پیش از عقد شرعیح ) نداشتن رفتار سبک ، خودنمایی و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید