tarbiat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیت ۲”

تربیت ۲

اسلاید 1: تـربيـت

اسلاید 2: معناي تربيت و رب: از ریشه ربو به معنای فزونی ونموبرخی گفته اند از ریشه رب استواژه های نزدیک به این معنی عبارتند از رشد و تزکیهتاتی تاره بمعنی السیاسه فیقال رب القوم: ساسهمالملک ربّ الشئ ای ملکهالرب من اسمائه تعالی والربانی ای الا لهیالمربوب: العبدوالمملوکیاتی بمعنی الاصلاحالربیب جمع ربائب: الحاضنه بنت الزوجهتا تی بمعنی الزیاد رب النعمه ای زادها

اسلاید 3: معناي تربيت و رب: المربوب: المنعم علیهتا تی بمعنی الاقامه والدوام اربّت السحابه ای دام مطرهابه معنی الجمع رب الشی ای جمعهبمعنی الطیب و الاجاد رب الدهن ای طیّبهالمربوب الماء العذبالتربیه انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدالتامالسجاب سمی بذلک لانه یرب النبات

اسلاید 4: اهميت تربيت عامل رستگاري وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا بعد از 11 قسم قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا دفع ضرر معقول يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًايكي از اسامي خداوند «رب» است من به خود نامدم اينجا كه به خود بازروم آنكه آورد مرا باز برد در وطنم گياه دانه عشقم نهفته در دل خاك چنانكه دم به دم مي‌دمند مي‌رويم هدف انبياء وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ بقره/ 129جواز خوردن صيد كلب معلم مائده/ 4

اسلاید 5: مقایسه التعلیم و التربیه و التأدیبالتعلیم: ایجاد الفضائل النظریه التعلیم هومتعلق العقل النظریالتربیه: انشاء الشیی حالاً فحالاً الی حدّالتام وهومتعلق العقل العملی والتادیب هو طریق ایجاد الفضائل الخلقیه والصناعات العلمیه فی الاهم تربیه الاسره علی ضوء القران والعتره آقای علوی 19تعلیم به معنای مطلق آموزش استادب: آموزش ظرافت وزیبایی در رفتاردر شرایط خاص

اسلاید 6: تربيتتكويني: اخراج مابه القوه الی الاستعداد حالا فحالاًالی حد التام فی الکوناسپرم+ اول نطفه مضغه علقه عظاما یکسی العظام لحما جنین صباوه مراهق الشاب الکامل الشیخ الکهل العوز کل هذا من تربیت التکوینیه والمربی هوالله تعالیتربیه الاسر علی ضوء القران علوی 23

اسلاید 7: تربيتتشريعي: ففصدمنها الاحکام الشرعیه التی انزلها الله سبحانه فی صحفه السماویه علی انبیائه لهدایه الناس و تربیتهم ای الدین فیعلمهم کیف یعشیون وکیف یوتون وماهی اسباب السعاده الدنیویه والاخرویهتربیه الاسره علی ضوء القران علوی 24

اسلاید 8: تربيتمادي: الم نربّک فینا ولیدا ولبثت فینا من عمرک سنین وفعلتک التی فعلت وانت من الکافرین شعراء /18،19خداوند به فرعون می‌فرماید: آیا ما ترا درکودکی نپروراندیم وسالیانی از عمرت را تحت حمایت مانبودی و با این حال کردی آنچه کردی و کفر ورزیدیمعنوي: بیشتر به معنای تزکیه و رشد و هدایت است.

اسلاید 9: عوامل و زمينه‌هاي تربيتي

اسلاید 10: برهان يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا النساء/174 وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءيوسف/ 24قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ

اسلاید 11: استعداد و قابليت وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا اعراف/ 58باران كه در لطافت طبعش ملال نيست در باغ لاله رويد و در شوره زار خس وعظ را كي مي‌پذيرد آنكه بنيادش بد است تربيت نا اهل را چون گردو كان گنبد است.

اسلاید 12: اطاعت و حق پذيري وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ بقره/ 186بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ بقره/ 112

اسلاید 13: امتحان وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ در نظام خلقت امتحان امري است قطعي الوقوع. بقره/ 155اذا اردت ان تختبر عقل الرجل محا مجس واحد فحدّثه في خلال حديثك بما لا يكون (غير ممكن) فان انكره فهو عاقل و راه صدّقه فهو احمق سفينه 341/1

اسلاید 14: ترك تكبر و غرور وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ لقمان/ 18كسي راه معروف كرخي بجست و بنها و معروفي از سر نخست بر باد فنا تا ندهي گرد خوري را هرگز نتوان ديد جمال احدي را اين موج ها كه گردن دعوي كشيده‌اند بحر حقيقت‌اند اگر سر فرو كنند

اسلاید 15: ترك تكبر و غرور اگر گمان كردي هستي، پستي و هرگاه يقين كردي پستي رستي افتادگي آموز اگر قابل فيضي هرگز نخورد آب زميني كه بلند است يا بني لا تصعر خذّك للناس التواضع اصل كل شرف مهجه البيضاء 225/6 التكبر علي المتكبرين هو التواضع بعينه شرح ابن ابي الحديد 298/20

اسلاید 16: پرهيز از شرك يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌلقمان/ 13

اسلاید 17: تعليم و آموزش قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا كهف/ 66

اسلاید 18: تقوي اتقو الله و يعلمكم الله یجعل لکم فرقانایجعل لکم مخرجادل روشن ز سيه كاري نفس ايمن كن تا نيفتاده بر اين آينه زنگاري چند من اراد ان يكون اعزّ الناس فليتق الله عزوجل بحار48/17

اسلاید 19: محيط كل مولود يولد علي الفطره و لكن ابواه يهودوانهو ينصرانه محيط: همانگونه كه از اسمش مشخص است بر ما احاطه پيدا مي‌كند. خانواد محل كار اجتماع مقايسه سوره ناس با سوره فلق

اسلاید 20: دعا: خواستن خواستگاه‌هاي انسان: حسي: چشم خواستگاهش ديدن است غريزي: خواستگاهش لذت است عاطفي: خواستگاهش انس است عقلي: خواستگاهش دليل آوردن است فكري: خواستگاهش تعليم دلايل است ذكري: خواستگاهش تذكر پذيري است قلبي: خواستگاهش وابستگي و تعلق است

اسلاید 21: خواستن كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ اسراء/ 84خواستن: 1-خودمان براي خودمان بخواهيم (زمينه تربيت خودمان را فراهم كرده‌ايم) رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا ـ رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ 2-ديگران براي ما بخواهند (زمينه تربيت ما را فراهم كرده‌اند) بهتر بود ز سيصد الحمد و قل هوالله گر خواجه اي ز اخلاص ما را دعا نمايد رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْبقره/129

اسلاید 22: إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّادَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةًآل عمران /35،37 ،38

اسلاید 23: زيارت علامه اميني: اسلام براي مسلمانان مدرسه‌اي تأسيس كرده است كه درب اين مدرسه دو لنگه دارد كه هيچ لنگه آن در عالم لنگه ندارد. در ناحيه مقدسه در پاسخ بعضي از سؤالات محمد حميري وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مي‌فرمایند: بسم الله الرحمن الرحيم لا لامرالله تعقلون و لا من اوليائه تقبلون حكمه بالغه فما تغن النذر انذار دهندگان كفايت نمي‌كنند والسلام علينا و علي عبادالله الصالحين فاذا اردتم التوجه بنا الي الله ... فقولوا كمال قال ائمه سام علي آل يس بحار 36/91

اسلاید 24: زيارت : سفارش موکد آیت الله خوشبخت (ره) =خداوند با زيارت مزة معنويت را به ما مي‌چشاند مثل مادري كه با چشاندن غذا بچه را براي غا خوردن تربيت مي‌كند. اماكن مقدسه مانند آهنربا هستند كه سوزن وجود انسان‌ها را به سوي خود جذب مي‌كنند و سوزن براي جذب چند شرط بايد داشته باشد. 1ـ فاصله‌اش (مادي و معنوي) از آهنربا زياد نباشد. 2ـ عايقي بين سوزن و آهنربا واقع نشده باشد. 3ـ سوزن سالم باشد نه زنگ زده آهنرباي اصلي خداوند است و ائمه و امام زادگان آهنرباهاي عرضي‌اند. آنها بالعرض آهنربا شده‌اند و ما را جذب مي‌كنند.

اسلاید 25: زكات خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ توبه/ 103

اسلاید 26: سختي وَلَقَدْ أَرْسَلنَآ إِلَى أُمَمٍ مِّن قَبْلِكَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ انعام/ 42هر آن طفل كو جور آموزگار نبيند جفا بيند از روزگار از شمع همي سه گونه كار آموزم مي‌گويم و مي‌گدازم و مي‌سوزم تا نسوزي ترا نمي‌سازند نيم خاهان همه مي‌بازند

اسلاید 27: با رياضت مي‌توان نو آئينه جان برد زنگ تا رود يكسر از اين آئينه زنگ آماده شو گوهر خود را هويدا كن كمال اين است و بس خويش را در خويش پيدا كن كمال اين است و بس سنگ در را سرمه كن در آسياي رنج و درد ديده اي اين سرمه بينا كن كمال اين است و بس شُشِ گوسفند را وقتي بچه‌ها مي‌خواهند جاي بادكنك باد كنند مدتي پا مال و خاكمالش مي‌كردند.

اسلاید 28: معجزه وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ قَالُواْ آمَنَّا بِرِبِّ الْعَالَمِينَ رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ اعراف / 117 تا 127

اسلاید 29: نماز إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ عنكبوت/ 45 قربان کل تقیوَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَاسراء/ 79

اسلاید 30: وراثت وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًانوح/ 26 و 27 يَا أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا مريم/ 28

اسلاید 31: خودشناسي: عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْاندر این ره که راه مردان استهر که خود را شناخت مرد آن است

اسلاید 32: ايمانإِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ عصر/ 2

اسلاید 33: ادب: ظرافت و زيبايي در رفتار در شرايط خاص ان العاقل يتعظ بالادب و البهائم لا يتعظ الا بالضرب غررالحكم لا ميراث كالادب حسن الادب افضل نسب و اشرف سبب اعني علي تربيتهم و تأديبهم و برهم غررالحكم/ صحيفه سجاديه دعائه لولده

اسلاید 34: اخلاق و مكارم اكره نفسك علي الفضائل (عدل= عفت+شجاعت +حكمت) فان الرذائل انت مطبوع عليها مستدرك الوسائل 310/2 ما اصعب الكتاب الفضائل و اسير اتلافها شرح ابن ابي الحديد 259/20

اسلاید 35: عنوان صحيفه المؤمن حسن خلقه سفينه/ 410الجهل بالفضائل من اقبح الرذايل غرر/91 اعجز الناس من قدر علي ان يزيل النقص عن نفسه و لم يفعل مستدرك 310/2

اسلاید 36: لو كنّا لا نرجو جنه و لا نخشي ناراً و لا ثواباً و لا عقاباً لكان ينبغي لنا ان قطالب بمكارم الاخلاق فانها مما ترك علي سبيل النجاح آداب النفس 26/1 من احبّ المكارم اجتنب المحارم ارشاد مفيد / 141رب عزيز اذله خلقه و ذليل اعزه خلقه سفينه/ 411

اسلاید 37: سير و سلوك (روايت عنوان بصري)

اسلاید 38: عفو و گذشت

اسلاید 39: توبه انواع پاک کننده ها :

اسلاید 40: روش‌هاي تربيتي 1- آسان گیریلا یکلف الله نفسا الا وسعهابقره 286ما جعل علیکم فی الدین من حرجحج 77فاقرء وا ماتیسرمن القرآنمزمل 20گل با کشیدن بزرگ نمی شود بلکه ممکن است یا از ریشه جدا شودویا آسیب ببیند و زرد وخشگ شود ونتواند به رشد خود ادامه دهدهرکه گفتار نرم پیش آردهمه به دلها به قید خویش آردبه شیرین زبانی و لطف خویشتوانی که پیلی به سویی کشی یامن سبقت رحمته غضبه

اسلاید 41: روش‌هاي تربيتي 2- ارائه الگواهدنا الطراط المستقیم طراط الذین انعمت علیهملقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنهاحزاب 21انا ارسلناک شاهدا وبشیرا و نذیرافتح 8قد کانت لکم اسوه حسنه فی ابراهیملباس هم اگر الگو نداشته باشد اندازه در نمی آید

اسلاید 42: روش‌هاي تربيتي 3- بیان عبرتها و اندرزهاضرب الله مثلا الذین کفروا امرات نوح وامرات لوط

اسلاید 43: روش‌هاي تربيتي 4- تکرارتذکراتلقد وصینا لهم القول لعلهم تیذکرونقصص51فبای آلاء ربکما تکذبانالرحمنوذکر فان الذکری تنفع المومنینذاریات 55فذکر ان نفعت الذکری سیذکرمن یخشیاعلی 9و10فذکر انما انت مذکریکی از اسامی قرآن کریم ذکر استان هوالا ذکر للعالمین قلم 52

اسلاید 44: روش‌هاي تربيتي 5- اعتدالولا تجمعل یدک مغلوله الیعنقک و لاتبسطها کل البسط متقعدملوما محسورااسرا 29جناب لقمان به فرزندش می فرماید واقصد فی مشیکلقمان 17اگر در یک متر زمین یک کلیوگندم بکاریم دانه های گندم سبب پوسیدن یکدیگر می‌شوند وهیچ محصول گندمی نخواهیم داشت و اگر یک کیلو گندم را در یک هکتار بکاریم باز هم محصول قابل توجهی نخواهیم داشتان للسخاء مقداراً فان زاد عل فهو سرف و للحزم مقداراً فان زاد عليه فهو جبن و الاقتصاد مقداراً فان زاد عليه فهو بخل و للشجاعه مقداراً فان زاد عليه فهو تهوّر بحار218/1

اسلاید 45: روش‌هاي تربيتي 6- امید بخشی و تشویقوالباقیات الصالحات خیر عندربک ثوابا وخیراملاکهف 46لعلکم تفلحوناعراف 69لعلکم ترحموناعراف 63ولنبلونکم بشئی من الخوف والجوع .... وبشرالصابرین اولئک علیهم صلوات من ربهم واولئک هم المهتدونبقره 155 تا157الذین آمنو وهاجروا وجاهدوا .... اولئک هم الفائزون یبشرهمتوبه 20الذین یعلمون الصالحات

اسلاید 46: روش‌هاي تربيتي 6- امید بخشی و تشویقوالباقیات الصالحات خیر عندربک ثوابا وخیراملاکهف 46لعلکم تفلحوناعراف 69لعلکم ترحموناعراف 63ولنبلونکم بشئی من الخوف والجوع .... وبشرالصابرین اولئک علیهم صلوات من ربهم واولئک هم المهتدونبقره 155 تا157الذین آمنو وهاجروا وجاهدوا .... اولئک هم الفائزون یبشرهمتوبه 20الذین یعلمون الصالحات

اسلاید 47: روش‌هاي تربيتي 7- بیان تدریجیکذلک لنشبت به فوادک ورتلناه ترتیلافرقان 32انه لتنزیل رب العالمین شعراء 192اگر ماشینی بطور ناگهانی بخواهد یک چاله و یک تپه یک متری را ردکند نمی‌تواند اما وقتی به او فرصت داریم ارتفاع چندین هزار متری را به تدریج بدون توقف خواهد پیمود.

اسلاید 48: روش‌هاي تربيتي 8- تلازم بیم وامیدانا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفوراآل عمران 194لئن شکرتم لازیدنکم ولئن کفرتم ان عذابی لشدیدابراهیم 7قصر انسانیت هم ملات نرم (امید) لازم دارد و هم سنگ سخت (بیم) ملات نرم به تنهایی روی زمین پخش می شود ونمی تواند با آن قصر ساخت .سنگ به تنهایی هم اگر روی هم چیده شود با کمترین نسیمی از هم پاشیده میشود

اسلاید 49: روش‌هاي تربيتي 9- پیروی نکردن از ظن گمانلاتقف مالیس لک به علماسراء 36حضرت یعقوب 12 فرزند دارد اما غیر از حضرت یوسف بقیه تقربیا نمی‌توانند خوب تربیت شوند یک عاملش سوء ظن آنها به محبت پدری بود.

اسلاید 50: روش‌هاي تربيتي 10- تحریک عواطفولیعفوا ولیصفحوا الا تحبون ان یغفرالله لکمنور 22

اسلاید 51: روش‌هاي تربيتي 11- تمثيل ان الله لا یستحیی ان یضرب مثلا ما بعوضه فما فوقهابقره 26مثل الذین ینفقون امواالهم فی سبیل الله کمثل حبه انبتت سبع سنابل فی کل سنبله ماه حبه والله یضاعف لمن یشاءبقره 261کمثل الشیطان اذ قال الانسان اکفرحشر15و16الله نور السموات والارض مثل نوره کمشکاهنور 43مثل الذین حملواالتوراه ثم لم یحملوها کمثل الحمارجمعه 5

اسلاید 52: روش‌هاي تربيتي 12- توجه به محاسبهحضرت لقمان به فرزندش می فرماید یا بنی انها ان تک مثقال حبه من خردل فتکن فی صخره اوفی السمرات او فی الارض یات بها الله ان الله لطیف خبیرفمن یعمل مثقال ذره خیرا یره ومن یعمل مثقال ذره شرا یرهکارخانه نور الهی دیر یا زود دارد اما سوخت وسوز نداردجریان نصرالدین و مزد حمامینا گه زسر سنگ عقابی به هواخواستاز بهر طمع بال وپرخویش بیاراستبرراستی بال نظر کرد و چنین گفتامروز همه روی زمین زیر پا ماستگراوج بگیرم بپرم از نظر خویشمی بینم اگر ذره ای اندر ته دریاستناگه زکمنگاه یکی سخت کمانیتیری زقضاو قدرانداخت براورا ستچون نیک کرد پرخویش در آن دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست

اسلاید 53: اقسام مراقبه 1- به نیت انجام واجباب2- به نیت ترک محرمات3- 1 و2 + انجام مستحبات4- 1و2و3 + ترک مکروهات5- مراحل سابق + ناظر دانستن خداوند براعمال6- ناظر دیدن پروردگار بر تمام اعمال7- عدم توجه به ما سوی الله8- فنای مطلق ماسوی الله وخود (لیس بصادق فی دعواه...)

اسلاید 54: روش‌هاي تربيتي 13- جدال حسن فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَانعام/76ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُنحل/ 125

اسلاید 55: روش‌هاي تربيتي 14- حكمت تیلوا علیهم آیاتک ویعلمهم الکتاب والحکمهلقد من الله علی المومنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم تیلو علیکم آیاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمه آل عمران 163حِكْمَةٌ بالِغَةٌ فَما تُغْنِ النُّذُرُ قمر 5

اسلاید 56: 15-دعوت: حضرت نوح می فرماید :رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا نوح 5 الي 50

اسلاید 57: دعوت: گروهي: علني: كونوا دعاه الناس غير علني: وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ فردي: علني غير علني

اسلاید 58: 16- طرح سؤال كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتاً بقره/ 28 أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ بقره/ 44أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ بقره/ 61 أَتَّخَذْتُمْ عِندَ اللّهِ عَهْدًا بقره/ 80أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا نساء/ 82أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ يس/ 60

اسلاید 59: طرح سؤال أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًاحجرات/ 12أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِحديد/ 16 أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُقيامت/ 3أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى قيامت/ 36أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا نبأ/ 6

اسلاید 60: طرح سؤال أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ غاشيه/ 17أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ بلد/ 7أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ فيل/ 1

اسلاید 61: 17- قصه: وَكُلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ هود/ 120لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ ِلأُولِي اْلأَلْبابِ يوسف/ 111

اسلاید 62: 18- مراقبهيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ مائده/ 105يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ حشر/ 18 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ حشر/ 19

اسلاید 63: 19- به داوري گرفتن وجدان: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْ (معين نكنيد) الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ (چيزي را كه خودتان نمي‌پذيريد) إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ (مگر از بدي آن بتوانيد چشم پوشي كنيد) فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌبقره/ 267شخصي در هواپيما با هماهنگي مأمورين هواپيمنا جايش را عوض كرد و پيش حاج آقا نشست و گفت من از شيراز عازم تهران هستم و تا تهران مي‌خواهم شما را اذيت كنم ... الآن تهران با يك زن ... قرار دارم ... روحاني جريان بشر حافي را بيان كرد گنهكار توبه كرد

اسلاید 64: 20- اخلاص: هر عملي كه با اخلاص نباشد مثل تراول بدون نخ است، ارزش فرش هم به نخ‌هاي تار آنست نه به نقش و نگار آن. ديد عارفي با طلا ـ ني ـ شمع و شيشه گفتگو مي‌كند يك عمر به ميداني سخن تاخته‌ايم از لفظ و شعار خانه‌اي ساخته‌ايم اين خانه شست قابل ماندن نيست چون قافيه خلوص در باخته‌ايم در مجلس دل خلوص تصويب نشد دلها ز ريا و ريب تهذيب نشد گفتيم بسي سخن ولي متن عمل يك مرتبه هم تجزيه تركيب نشد

اسلاید 65: 21 - محبت از محبت خارها گل مي‌شوند از محبت خمرها مُل مي‌شوند اغلب كسان كه پردة حرمت دريده‌اند در كودكي محبت مادر نديده‌اند

اسلاید 66: آفات و موانع تربيت تحريف: الذین یسارعون فی الکفرمن الذین.. یحرفون الکلم من بعد مواضعه ...اولئک الذین لم یرد الله ان یطهرقلوبهم مائد 41تقليد كوركورانه: اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه آبائنا بقره170تكذيب آيات: لوشئنا لرفعناه بها ولکنه اخلد الی الارض ... فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث اوتترکه یلهث اعراف 176جاسوسي: سماعون للکذب .... اولئک الذین لم یردالله ان یطهر قلوبهمحرامخواري: الذین یسارعون الکفر .... اکالون لسحت اولئک الذین......مائده 41دنيا طلبي: لوشئنا لرفعناه بها ولکنه اخلد الی الارض اعراف 176دوست گمراه: لقد اضلنی عن الذکر فرقان / 29شيطان: انی سمیتها مریم وانی اعیذها بک وذریتها من الشیطان آل عمران37

اسلاید 67: آفات و موانع تربيت قساوت: فویل للقاسیه قلوبهم من ذکرالله اولئک فی ضلال مبین زمر 22نفاق: یا ایها الرسول ... من الذین قالوا آتنا بافواههم ولم تومن قلوبهم اولئک الذین لم یردالله ان یطهر قلوبهم مائد 41هواپرستي: لوشئنا لرفعناه بها ولکنه اخلد الی الارض واتبع هواه اعراف 176عدم تحمل مشکلات مسیر تربیت: در عشق پایداری ما چون حباب نیستموجیم و جاودانه به دریا نشسته ایماهل کام و نازرا در کوی رندان راه نیسترهروی باید جهانسوزی نه خامی بی غمیتا نسوزی ترا نمی سازندنیم خامان همیشه می بازند

اسلاید 68: تربيت يافتگان: الهي: حضرت آدم فتلقی آدممن ربه کلمات ....حضرت ابراهیم لقد آتینا ابراهیم رشده انبیا51عموم انسانها: لقد جاءکم بینه من ربکم و هدی ورحمه انعام 157عموم جنبندگان: مامن دابه الا هو آخذ بنا صیتها هود 56انک لا تهدی من احببت ولکن الله یهدی من یشاء قصص / 56 مخلوقي: تربیت حیوانات توسط انسانها : کلب معلمتربیت فرزندان توسط والدین : رب ارحمها کم ربیانی صغیرا اسراء24

اسلاید 69: آثار تربيت الهي: لطفي: انی جاعل فی الارض خلیفهانا اخلصناهم بخالصه ذکر الدارجعلنا هم ائمه یهدون بامرنا انبیا73لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من احد نور 21حفظي: فالله خیرحافظا و هوارحم الرحمیندفعي: لقد همت به وهمّ بهالولا ان را برهان ربه یوسف 24کذلک نصرف عنه السوء یوسف 24ان لا تصرف عنی کیدهن .... اکن من الجاهلین یوسف 33رفعي: اذنجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب / یبدل الله سیئاتهم حسناترفع: عیب ماابرئ نفسی.... الا مارحم ربی یوسف 53نقص نجنی من فرعون و عمله تحریم 11تزایدی: لئن شکرتم لازیدنکم

اسلاید 70: تاثیر پذیری فرزندان از عقائد توحیدی والدیناذ حضر يعقوب الموت اذقال لبنيه ماتعبدون من بعدی قالوا نعبد الهک بقره 132کودک هر آنچه دارد از آغوش مادر است گرزشت باشدوگر نیک محضر استدر دفتر معلم و آموزگار نیست آن تربیت که زاده دامان مادراستعاقبتت گرگ زاده گرگ شودگرچه با آدمی بزرگ شوديا اخت هارون ما کان ابوک امرا سوء و ما کانت امک بغيا مريم 28

اسلاید 71: تاثیر پذیری فرزندان از عقائد شرک آلوده والدیناذا قيل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوابل نتبع ماالفينا عليه آبائنااعراف 28

اسلاید 72: تاثیر اعمال والدین در فرزنداناذا فعلوا فاحشه قالوا وجدناعليها آبائنااعراف 28ای پدر ای مادرمن به رفتار شما می نگرم عمل وکارشما الگوی رفتار من استمن چنان میشوم آخر که شما میخواهید وضع من بسته به رفتار شما ست والدین ار بروی فرزندان نگشایند از فضا یل درضرر این جنایت آخر کارباز گردد بهمادروبه پدرسالش از بیست ناگذشته هنوزکرده دزدی ز شصت افزونتر

اسلاید 73: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند1- با عمل فرزندانمان را تربیت کنیم کونوادعاه الناس بغیر السنتکم سختی کان زاهد دردآید همچوجان در ضمیر مرد آید2- مقایسه را وسیله رشد فرزندان قرار دهیم نه چماق تحقیر ای پدر ای مادر من هم انسانم ولغزش دارم نقش من با دگران یکسان نیست هرگلی رنگی و بوی دارد وضع من وضعیت آنان نیست 3- توجه به تمام جنبه های تربیتی کودک ( حسی - غریزی - عاطفی - عقلی و......) ای پدر ای مادر احتیاجم همه پوشاک وغذا تنها نیست / من به امنیت خاطرز غذا محتاجمدل پاک من از این عاطفه لبریز کنید / ای پدر ای مادر فکر امنیت وجدان مرا نیز کنیدخداوند وقتی میخواهد قومی را نصرت کندخیرالناصرین است ، وقتی میخواهد فضل و رحمت کند ارحم الراحمین است ، وقتی می خواهد حفظ کند خیرالحافظین است .

اسلاید 74: مراتب تربيت حسي: وا حفض لها جناح الذیاسراء 24واغفض من صوتکلقمان 19لاتقل لها افاسرا24غريزي: قل للمومنین یغضّوا من ابصارهم ویحفظوا فروجهم نور 30عاطفي: قضی ربک ان لا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا ذكري: یا ایها الذین آمنو اذکرالله ذکراً کثیراً احزاب 41عقلي فكري: یفقهوا قولیقلبي: رب اشرح لی صدری

اسلاید 75: اللّهم اجعلِ النّورَ : في بصري والبصيره فی دینی و الاخلاص فی عملی والسلامه في نفسی و السعه في رزقي والیقین في قبلي

اسلاید 76: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند4- پرهیز از بمباران موعظه نصیحت مانند غذا است: اولا خورنده غذا باید گرسنه باشد؛ ثانیا اشتها داشته باشد. ضمنا ذهن ماننده معده است غذا باید از چند توقفگاه بگذرد چشم غذارا می بیند لقمه اندازه دهان باشدبینی غذارا می بوید دست غذا را لمس می‌کند زبان غذا را می‌چشد اپیگیلوت باید روی گیلوت بخواید تا غذا واردریه نشود معده آنزیم ترشح کندتا غذا هضم شود حرکت دودی در معده غذارا بالا پایین کند ویتامین های غذا جذب و مواد زائد دفع شوندیک لقمه غذای مادی و معمولی یک سیر ده مرحله ای دارد : لقمه تربیتی همین مراحل را باید طی کند.

اسلاید 77: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند5- تمرین تحمل سختی دادن به فرزند مادر کرکس جوجه را در هوا رها می‌کند اما همین که دید خسته شده و ممکن است بیفتد کمکش می‌کند. 6- تذکر بجاتا جوجه کرکس بال در نیاورد مادرش او را تمرین پرواز نمی‌دهد.

اسلاید 78: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند7- پذیرش گرفتاری ونقص اندک برای دستیابی به کمال بالا برای فرزندگاهی نقص اندک جسمی را باید قبول کرد برای کسب کمال بالاترمانند حجامت یا داغ کردننقص جسمی گاهی مقدمه کسب کمال غریزی میشودنقص غریزی گاهی مقدمه کسب کمال عاطفی می شودنقص عاطفی می تواند مقدمه کسب کمال عقلانی گردد و...برخی گوسفندان را اخته می کنند تا پروار شوند و فقط بچرنددر گذشته برخی غلامان را اخته می‌کردند.

اسلاید 79: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند8- بهره گیری صحیح از لوازم حیات : انما الحیوه الدنیا:لعب لهو زینه تفاخر تکاثرگل از خاک آغشته به فضولات رشد کرده و گل میشودآب در کشتی هلاک کشتی است آب در بیرون کشتی پشتی است

اسلاید 80: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند9- هماهنگی والدین در تربیتدر گروه سرود اگر اعضاءگروه با مربی هماهنگ نشود سرود نا منظم می شودفرزندان شاهد ناهماهنگی والدین هنگ می‌کنند10- به مصلحت فرزندان باید اندیشید نه به خواستگاهای آنهاغذای هتل به دلخواه ماست اما غذای بیمارستان به دلخواه مانیست ولی دومی تامین کننده رشد وسلامتی ماست

اسلاید 81: برخی اصول تربیتی که والدین باید رعایت کنند11- در هر سنی باید قباحت گناه را به فرزندان گوشزد کردهمانگونه که قبل از بلوغ دوست نداریم فرزندان ما سیگار بکشند نباید بگذاریم به دروغ هم عادت کنندمن که لوح ساده امهرنقش را آماده امتاکه نقاشان قدرتبرچه تصویرم کنندقلب الحدث کا لارض الخالیه وما القی فیها من شیئی قبلتهچون جوان آموختن را تشنه است قلب او چون مزرعی نا کشته استمی پذیرد هر چهدر آن افکنند مستعدند آنکه خود شخمش زنندهرکه در خوردی اش ادب نکنند در بزرگی فلاح از او برخواست

اسلاید 82: روايت پاياني قال الصادق ( عليه السلام ) اصول المعاملات علي اربعه اوجه :معامله الله معامله النفس معامله الخلق معامله الدنيا

اسلاید 83: معامله الله اداء حقه حفظ حده شكر عطائه الرضا بقضائه الصبرعلي بلائه تعظيم حرمته الشوق اليه

اسلاید 84: معامله النفس الخوف والجهد حمل الاذیالرياضه طلب الصدق الاخلاص و اخراجها من محبوبها ربطها في الفقر

اسلاید 85: معامله الخلق الحلم العفو التواضع السخاء الشفقه النُصح العدل و الانصاف

اسلاید 86: معامله الدنيا الرضا بالدون الايثار بالموجود ترك طلب المفقود بغض الكثره اختيار الزهد معرفت آفاتها رفض شهواتها مع رفض الرئاسه

اسلاید 87: فاذا حصلت هذه الخصال في نفسٍ واحده فهو من خاصّه الله و عباده المقربين و اوليائه حقاً مصباح الشريعه 5 و 6

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید