تسریع نوآوری با فناوری های ارتباطی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
امتیاز
تسریع نوآوری با فناوری های ارتباطی
اسلاید 1: دانشگاه,نوآوری,فناوریمحمدعلی شفیعا-استاد دانشگاه علم وصنعت ایرانomidshafia@gmail.com-09121327677www.iust.ac.ir
اسلاید 2: تسریع نوآوری با فناوری های ارتباطی1950تا1970,نگاه ها اجرایی بود یعنی : قبل از خراب نشدن چیزی مبادرت به تعمیرآن نکنید1970-1990,فرصت طلبانه:اگر ایده ای دارید مطرح کنید1990-2010,رویایی: ابداع کردن بجای بجای پیش بینی کردن2010 به بعد, همکارانه:هیچ یک از ما به اندازه همه ما زرنگ نیستجعبه های ایده, اشتراک با نوارهای چسپاندنی,اخیرا ارتباطات از طریق تلفن های همراه شبکه های اجتماعی و کاربردهای رایانش ابری
اسلاید 3: اختراع2ايدههاي علمي1بازار4نوآوری3ممكن است هيچگاه تبديل به محصول نشودبه تنهايي داراي ارزش تجاري نيستخريد يا رد نوآوریبكارگيري نوآوریچرخه نوآوري
اسلاید 4: نقش ایده های جدید در سازمان ها
اسلاید 5: الف: منابع برون سازمانی مثل کالا یا خدمات موجود در بازار، فعالیت های تجاری و فناوری های موجود در بازار، مراکز تحقیق و توسعه صنعتی، نمایشگاه ها، کنگره ها و نشست های علمی و صنعتی، ارتباطات و فعالیت های دانشگاهی.ب: منابع درون سازمانی همچون نیروی انسانی خلاق و مبتکر، برنامه راهبردی یا چشم انداز سازمان، استفاده از فنون خلق ایده و پروژه های پژوهشی.منابع اصلی خلق ایده در سازمان
اسلاید 6: قیف نوآوری یا فرآیند تبدیل ایده ها به نوآوری
اسلاید 7: انواع نوآوريابعاد فضاي نوآوريتحوليراديكاليتدريجي فرايند خدمت محصولنحوه بروزتغييرآنچه تغيير مي کند
اسلاید 8: دیدگاه شومپیتر,انواع نوآوری
اسلاید 9: انواع نوآوری
اسلاید 10: توانایی های کلیدی برای مدیریت نوآوری
اسلاید 11: روشهاي کليدي دستيابي به مزيت رقابتي از طريق نوآوري
اسلاید 14: مدل ها یا نسل های نوآوری
اسلاید 15: فرصتهايي كه در درون بنگاه يا صنعت ايجاد ميشوند رخدادهاي خارج از انتظار وضعيتهاي ناسازگارنيازهاي فرآينديدگرگوني در صنعت يا بازار.فرصتهايي كه در خارج از سازمان شكل ميگيرند دگرگونيهاي آماري جمعيتدگرگوني در ميزان آگاهي مردمپيدايش دانشهاي نو.منابع یا فرصت های نوآوری از نگاه پیتر دراکر
اسلاید 16: مثال: در يك دوره، به هنگاميكه همه گمان ميكردند رایانه صرفاً براي كارهاي اجرایی است، سازمانها احتياج به دستگاهي پيدا نمودند كه بتواند جدول و فهرست حقوق ودستمزد كاركنان را تنظيم كند. يونيواك دارنده پيشرفتهترين رايانه، به اين نياز شركتها بيتوجهي كرد، ولي آي.بي.م بيدرنگ به طراحي دستگاهي پرداخت كه اين توان را دارا بود. با گذشت كمتر از 5سال آي.بي.ام رهبر صنعت رايانه شد. اين پيروزيها و شكستهاي خارج از انتظار، معمولاً از آنجا منبع نوآوري ميشوند كه درآن زمان بسياري از كسب و كارها بدانها بيتوجه بوده وحتي گاهي به مبارزه با آنها پرداختهاند. 1. رخدادهاي بيرون از انتظار
اسلاید 17: مثال: پيروزيهاي آزمايشگاه آلكون، دردهه 1960 زبانزد همگان شد، زيرا بيل كانر يكي از بنيانگذاران شركت به نكتهاي ناسازگار در فنآوري پزشكي پيبرد. عمل آب مرواريد(كاتراكت) چشم در رده سوم يا چهارم جراحيهاي پرشمار بوده و در خلال 300 سال گذشته پزشكان روشهاي آن را به خوبي تكميل كردهاند. اما با اين حال، كار بريدن رباطها را همواره دشوار ميديده و از آن ترس داشتند. از سوي ديگر، پزشكان آنزيمي را ميشناختند كه ميتوانست رباطها را در خود حل كرده و نياز به بريدن آنها نباشد. كانر با تشخيص اين ناسازگاري، به انديشه بهرهبرداري از آن افتاد. 2. وضعيتهاي ناسازگار
اسلاید 18: ادامه... تنها كاري كه كرد، مادهاي به آن آنزيم افزود كه ماندگاري و عرضه آن به داروخانهها را ممكن ساخت. پزشكان از اين دارو سخت استقبال كردند و به زودي آزمايشگاه آلكون به ستارهاي درخشان تبديل شد.شناخت ناسازگاريهايي كه ميان وضعيت موجود وخواستهها و انتظارات وجود دارد، ممكن است به عنوان فرصتي براي نوآوري مطرح گردد.
اسلاید 19: نيازهاي فرآيندي و يا ضرورتهايي كه در جريان كار ايجاد ميشود نيز زمينه لازم را براي نوآوري ايجاد ميكند. بسياري از نوآوري ها براي رفع نيازها و مشكلات و مسائل بشر در فرآيندهاي مختلف كاري وی اتفاق ميافتند. براي مثال، براي رفع معضل ترافيك اتومبيلها و كاميونها در جادهها، آئينههايي ابداع گرديده كه نزديك شدن اتومبيل ها و كاميون ها را از جهات مختلف نشان دهند. 3. نيازهاي فرآيندي
اسلاید 20: مثال: بنگاه كارگزاري بورس دونالدسون، لافكين وجنرت دردهه 1960 توسط 3 جوان تازه بيرون آمده از دانشگاه هاروارد برپا شد. آنها سرمايه و آشنايان زيادي نداشتند، ولي دگرگوني درمنابع سرمايهگذاري (از فردي به سازماني، مانندصندوق بازنشستگي و بيمه) را تشخيص داده بودند. در طول چند سال، كار بنگاه اين جوانان در مذاكره و جلب و پخش سرمايه به جايي رسيد كه به شركت سهامي عام تبديل شد و سخت مورد توجه وال استريت قرار گرفت. سهام شرکت نيز در بورس به بهاي گزافي به فروش رفت. 4. دگرگوني در صنعت يا بازار
اسلاید 21: ادامه... تغيير در ساختار و روند رشد صنعتها و بازارها باعث ميشود كه فرصتهاي جديدي كه بسيار متفاوت از فرصتهاي از پيش تعريف شده ميباشند پديدار گردند.اين تغيير ممكن است پيشروان سنتي آن، بازار يا صنعت را كنار بگذارد و باعث شود كه فرصتي بسيار ارزنده پيش پاي شركتهاي نوآور قرار گيرد .
اسلاید 22: مثال: در دهه 1970، ژاپنيها به دليل توجه به اين ويژگيهاي جمعيت شناختي توانستند پيشتازي در صنعت ربات را به دست آوردند. اين موضوع به اين دليل بود كه اغلب كشورهاي توسعه يافته مطلع شده بودند كه با توجه به رشد تحصيلات، تعدادكارگران ساده احتياجات مورد نياز صنعت براي دهه 1990 را برطرف نخواهد كرد. با اينكه همه كشورهاي صنعتي از اين امر آگاهي داشتند اما اين ژاپنيها بودند كه اين موضوع را مد نظر قرارداده و براي رفع آن دست به نوآوري در صنعت ربات زدند و تا سالها در اين صنعت پيشتاز بودند.5. دگرگونيهاي آماري جمعيت
اسلاید 23: ادامه... دگرگوني در شمار جمعيت، توزيع سني، ميزان تحصيل، شغلها و مكان جغرافيايي، فرصتهاي طلايي در اختيار كساني ميگذارند كه به اين تغييرات از نزديك توجه دارند. فعاليتهاي ناشي از اينگونه فرصتها با كمترين خطر و بازده بالا همراه است.
اسلاید 24: ((ليوان نيمه پراست)) با ((ليوان نيمهخالي است))، تفاوت فراواني دارد. تغييرديدگاه مديران از ديد منفي به ديد مثبت، فرصتهاي فراواني براي نوآوري به بار آورده است. همچنين وقتي مديران به جاي ديدن پيشرفتهاي شركت به كمبودها و نارساييهاي آن توجه كنند و به اصطلاح نيمهخالي ليوان را ببيند، فرصت براي تفكر در مورد نوآوري براي آنها فراهم ميشود. 6. دگرگوني در ميزان آگاهي
اسلاید 25: ادامه... اين دگرگوني در ادراك باعث ميشود كه به يك موضوع از جنبههاي مختلف نگريسته شود و بتوان با ديدي جامعتر به فرصتها و منابع جديدي براي نوآوري دست يافت. در آمريكا به جاي احساس خوشحالي از پيشرفتهاي پزشكي، مشكلات مربوط به سرطانها، مرگ و مير كودكان، چاقي و غيره گوشزد ميشد.اين موضوع باعث ايجاد و رشد بازارهاي جديد براي مجلات پزشكي، رژيمهاي غذايي و ورزش هاي سالني گرديد.
اسلاید 26: در ميان نوآوريهاي تاريخساز، آن دسته كه بر پايه دانش (چه فني و چه اجتماعي) شكل گرفتهاند، جايگاه بلندي دارند. آنها ستارگان آسمان كار آفريني ميشوند و به نامآوري و ثروت فراوان ميرسند. مردم اينها را نوآوري راستين ميدانند، هر چند همه نوآوريهاي دانش محور با اهميت نيستند. زمان پيدايش و به سامان رسيدن اين نوآوري بسي درازتر از گونههاي ديگربرشمرده شده است. تا يك دانش به فنآوري تبديل شود و سپس در شكل كالا، خدمت يا فرآيندي كاربردي به بازار عرضه شود، گاهي 50 سال به درازا ميكشد.7. پيدايش دانشهاي نو
اسلاید 27: ادامه... ايجاد دانشهاي نو منجر به پديدار گشتن پارادايمي جديد در صنعت و فناوري ميشود و مجموعهاي از بازارها، علوم، فرهنگها، نيازها و قوانين را به همراه خود ميآورد.بستر و راستاي جديدي را براي نوآوريها بوجود ميآورد و در هدايت و تأثيرگذاري بر روند سرمايهگذاري در نوآوريها بسيار مؤثر واقع ميشود.پارادايمهاي مختلفي كه در زمينه مديريت و فناوري در قرنهاي 18،19،20 اتفاق افتاده باعث گرديد كه موجي جديد از نوآوريها به وقوع بپيوندد.
اسلاید 28: نگرش خطي نوآوري
اسلاید 29: نگرش سیستمی نوآوريcostumerssuppliersuniversitiesResearch centerscompetitorsgovernmentچرخه تولید فناوریدولتتامین کننده هارقبامراکز پژوهشیمشتریاندانشگاه هامدل تکراری فرایند نوآوری
اسلاید 30: راهبردهایی که دولت ها اتخاذ می کنندکسب قانونی حق مالکیت معنویجاری سازی حق مالکیت معنویحمایت قانونی قراردادهای تجاریترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری روی شالوده ها یا زیرساختارهاتسهیل در دسترسی ساده به ارزخارجی در معاملات قانونیحفاظت منابع کشور در قبال بهره برداری غیرعاقلانه
اسلاید 31: 1- کسب قانونی حق مالکیت معنویبه حقوقی گفته میشود که به صاحبان آن حق بهره برداری از مالکیتهای فکری و ابتکاری انسان را میدهد و ارزش اقتصادی و قابلیت دادوستد دارد ولی موضوع آن شیء معین مادی نیست.دارنده فناوری می تواند بخشی از پتنت و یا تمام آن را به فروش رساند. متقاضیان استفاده از فناوری ابتدا باید اقدام به جمع آوری اطلاعاتی از قبیل لیست اختراعات ثبت شده، نام دارنده پتنت، کشور ثبت کننده، میزان هزینه صرف شده برای اختراع، میزان هزینه نگهداری از حقوق مالکیت معنوی و غیره، کنند.
اسلاید 32: بررسی های متقاضی فناوری متقاضی فناوری باید دقت کند آیا فناوری های مشابهی در گذشته ثبت شده اند یا خیر؟ فناوری های مکمل چیستند؟ همچنین خریدار حق امتیاز باید دقت کند که فناوری موجود به نام چه کسی ثبت شده است. زیرا ممکن است این فناوری، توسط شخص دیگری خریداری شده باشد. همچنین، فروشنده اول فناوری نیز موظف است تا اطلاعات مربوط به حق اختراع خود را به روز رسانی نماید.
اسلاید 33: 2- جاری سازی حق مالکیت معنوی گاهی ممکن است از یک اختراع، استفاده غیر مجاز شده باشد. در اینصورت، دارنده فناوری می تواند با کمک مشاوران حقوقی نهاد ثبت کننده پتنت، اقدام به احقاق حقوق خود نماید. هم چنین، متقاضی گیرنده فناوری نیز باید شرایط هر اختراع را به درستی رصد نماید تا در صورت استفاده غیر مجاز از آن توسط شخص دیگر و وجود مشکل قانونی بین دارنده اصلی فناوری و فرد متخلّف، وارد معامله خرید حق امتیاز نشود؛ زیرا ممکن است زمانی بیش از حد استاندارد از وی گرفته و مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری شود.
اسلاید 34: 3- حمایت قانونی قراردادهای تجاریموسسات ثبت کننده اختراع، اقدام به تخصیص گروهی از مشاوران حقوقی برای ثبت کننده اختراع می کنند. این گروه، علاوه بر دفاع از دارنده فناوری به هنگام بروز استفاده غیر مجاز از حق امتیاز، به هنگام فروش فناوری نیز در تنظیم قراردادهای انتقال فناوری به مخترع یاری می رسانند. هم چنین برخی موسسات، به صورت تخصصی مبادرت به ارائه خدمات مشاوره قانونی در هنگام عقد قرارداد می کنند تا ضمن برآورده شدن خواسته های طرفین قرارداد، ریسک های موجود را به حداقل مقدار خود کاهش دهند.
اسلاید 35: 4- ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری روی شالوده ها یا زیرساختارهاجذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از سریع ترین راه های توسعه و رشد، به خصوص در کشورهای شرق آسیا محسوب می شود. دولت ها برای جذب سرمایه گذاری، نقش مهمی را ایفا می کنند.ریسک بالای پروژه های زیرساختی و دوره طولانی بازگشت سرمایه، انگیزه سرمایه گذاران را کاهش می دهد. در این راستا، دولت می تواند با ”تدوین برنامه های مطمئن و شفاف“، ”ایجاد چارچوب مدون برای همکاری با بخش خصوصی“، ”تدوین قوانین تسهیل کننده“، ”ظرفیت سازی برای انجام پروژه ها“ و سایر فعالیت های زیرساختی، اقدام به ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای جذب سرمایه نماید.
اسلاید 36: 5- تسهیل در دسترسی ساده به ارز خارجی در معاملات قانونیبرای تسهیل در دسترسی به ارز خارجی در معاملات قانونی، روش های متنوعی در سال های اخیر توسعه داده شده اند. یکی از این روش ها، ایجاد شبکه فارکسFOREX که اصطلاحی است لاتین بر گرفته از دو کلمهForeign Exchange و به معنی تبادل ارزهای خارجی.ساده ترین تعریف برای تبادل ارزهای خارجی، تبدیل یک ارز به ارز دیگر است که مقداری از این تبادل برای خرید و فروش کالا و یا خدمات شرکت ها و دولت ها، هزینه های سفر و خرید جهانگردان و یا سرمایه گذاری اشخاص و بنگاه ها در کشور مورد استفاده قرارمیگیرد. بیشتر تبادل های ارزی با هدف کسب سود از تفاضل قیمت خرید و فروش انجام می گیرد.
اسلاید 37: نهادهای معامله کننده: در بازار تبادل ارز جهانی تمامی بانک ها اعم از تجاری و مرکزی و سرمایه گذاری، مؤسسات مالی بزرگ، شرکت های چند ملیتی، تاجران، شرکت های بیمه، شرکت های صادرات و واردات، صندوقهای بازنشستگی، سفته بازها و اشخاص حقیقی، ارزهای مختلفی همچون دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و غیره را معامله می کنند. مراکز اصلی تجارت : این بازار بر خلاف اکثر بازارهای مالی دیگر مکان فیزیکی خاصی نداشته و بانکها، مؤسسات و معامله گران از طریق شبکه الکترونیکی، یک ارز را در مقابل ارز دیگر معامله می کنند. هر چند ماهیت معاملات فارکس، خارج بورسOTC یعنیOver The Counter است اما مراکز اصلی تجارت ارز به ترتیب در لندن، نیویورک و توکیو می باشد و بانکها از سراسر جهان در این معاملات شرکت می کنند.
اسلاید 38: نوع معامله معامله در بازار فارکس عبارت است از خرید یک ارز و همزمان، فروش ارز دیگر. ارزها از طریق یک معامله گر یا کارگزار و به صورت جفت ارز معامله می شوند. برای مثال یورو و دلار (EUR/USD) یا پوند انگلیس و ین ژاپن (GBP/JPY).معامله در فارکس را می توان در دو هدف خلاصه کرد: ابتدا در نرخ بالا بفروشید و سپس در نرخ پایین بخریدابتدا در نرخ پایین بخرید و سپس در نرخ بالا بفروشید.
اسلاید 39: 6- حفاظت منابع کشور در قبال بهره برداری غیرعاقلانه انتقال فناوری بین بنگاه ها و یا کشورها، نیازمند شناسایی قوانین زیست محیطی مربوط به کشور گیرنده است. گاهی برخی فناوری ها و ماشین آلات، نیازمند استفاده از مواد اولیه ویژه ای بوده و یا در فرایند کار کردن، از منابعی مانند آب و غیره، در حجم زیادی استفاده کرده و باعث آلودگی محیط زیست می شوند. در این شرایط، در نظر گرفتن قوانین زیست محیطی، می تواند موجب عدم موفقیت پروژه های انتقال فناوری شود.
اسلاید 40: پتنت و Public Healthاگرچه در سال های اخیر، علم پزشکی پیشرفت قابل ملاحظه ای در تشخیص و درمان بیماری های گوناگون را به خود دیده است، اما هر ساله یافته های بسیار زیادی در حوزه های گوناگون و بالاخص در صنایع دارو سازی از سوی دانشمندان، به ثبت می رسد. این اختراعات که حاصل صرف هزینه های بسیار زیاد تحقیق و توسعه هستند، باعث شده اند تا توجه به ثبت اختراع در این حوزه نوآوری نیز اهمیت ویژه ای پیدا کند.
اسلاید 41: پتنت در حوزه امنیت غذایینوآوری در حوزه صنایع غذایی، پیشگیری از فساد مواد غذایی و تغییر در ساختار نباتات، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. تغییر در ساختار نباتات، با هدف عدم استفاده از افزودنی ها و مواد نگهدارنده و نیز ایجاد روش های نوین برای پیشگیری از خراب شدن آن ها، در زمره تلاش هایی هستند که سهم قابل ملاحظه ای در ثبت اختراعات و حقوق مالکیت فکری به خود اختصاص داده اند.
اسلاید 42: پتنت و حق کپی رایت درامور تحصیلاتدر علوم آموزشی، روش های تدریس و یادگیری برای حوزه های مختلف مانند نحوه آموزش زبان انگلیسی، روش های تندخوانی، روش های تقویت حافظه و غیره، توسعه داده شده اند. وجود نوآوری و قابلیت تولید ثروت در روش های تدریس و یادگیری باعث شده تا مقوله ثبت پتنت در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
اسلاید 43: کپی رایت، پتنت و طرح صنعتی در حوزه تجارتدر نظر گرفتن قوانین مالکیت معنوی از دهه 1970 با تاسیس WTO، به صورت رسمی آغاز شد. این موضوع در مورد کشورهایی مانند چین که با تقلید از نوآوری های سایر کشورها اقدام به رقابت می کنند، با جدیت پیگیری می شود تا آن ها را ملزم به پرداخت حقوق صاحبان اصلی طرح های صنعتی، برندها، دانش فنی و غیره نمایند.
اسلاید 44: پتنت در حوزه سیاست صنعتیتدوین قوانین مربوط به پتنت، یکی از ابزارهای سیاست گذاری صنعتی است که هدف آن، ترغیب مخترعین به ورود به حوزه پر ریسک اختراع و سپس، تجاری سازی طرح های صنعتی است. در کنار مزیت ایجاد انگیزه برای مخترعین، برخی معتقدند قوانین پتنت، با ایجاد انحصار در استفاده از فناوری ها، باعث کاهش سرعت رشد صنعتی شده و به رشد صنعت آسیب وارد می کند.
اسلاید 45: پتنت و ثبت اختراع در دانش مرسوممنظور ازدانش مرسوم، آن دسته از آگاهی هایی هستند که در بین مردم یک منطقه، به صورت بومی از گذشته های دور وجود داشته و در فرهنگ و زندگی آن ها، خود را نشان می دهد. اگرچه استفاده از روش هایی مانند پتنت برای نگهداری دانش سنّتی، محل مناقشه صاحب نظران است، اما برخی کشورها مانند هند، با راه اندازی سامانه های اینترنتی و ثبت پتنت علوم سنتی خود مانند طبّ سنتی، اقدام به انتشار داشته های سنتی علمی خود نموده اند.
اسلاید 46: قوانین کپی رایت و پتنت دربیوفناوری و فناوری متنوعاستفاده از بیوفناوری برای نگهداری تنوع زیستی، از موضوعات جدید و مطرح در حوزه بیوفناوری است. هدف كليه محققين كشاورزي كه در ارتباط با گياه كار مي كنند، افزايش توليد محصول زراعي مي باشد به طوري كه بتواند جوابگوي نياز غذايي جمعيت در حال رشد باشند. با افزايش سطح زير كشت محصولات زراعي، به زراعي و به نژادي، محققين كشاوري توانسته اند تا حدي نياز غذايي انسان را فراهم كنند. حدود 3% از افزايش در ميزان توليد محصولات زراعي مديون اصلاح نباتات و استفاده از گونه هاي پر محصول بوده است.
اسلاید 47: پاتنت و علایم تجاری در اینترنتاستفاده از علائم تجاری، دانلود رایگان موسیقی و آثار علمی و غیره، باعث شده است تا مبحث پتنت و نگهداری آن در حوزه اینترنت نیز توسعه یافته و جرائمی نیز برای آن در نظر گرفته شود. همچنین، راه اندازی سایت Priceline.com با هدف انتشار پتنت های ثبت شده و ایجاد فضای معامله پتنت ها، در راستای ترویج احترام به حقوق مالکیت فکری بوده است.
اسلاید 48: پاتنت و علایم تجاری درسرگرمی هادر سال های اخیر حوزه صنایع سرگرمی ها شامل وسائل دیجیتالی الکترونیکی، موسیقی، بازی های رایانه ای، بازی های فکری، کتاب ها و غیره، زمینه های مستعد فراوانی برای نوآوری از خود بروز داده اند. از این رو، با در نظر گرفتن بازار رقابتی این حوزه و تلاش برای رقابت، ثبت پتنت، علائم تجاری و برند می تواند باعث فروش بهتر محصولات شود.
اسلاید 49: پتنت در صنایع رسانه ایحوزه رسانه با صنایع مختلفی از قبیل صنایع الکترونیک و مخابرات، در ارتباط است. پیشرفت در عرصه های آنتن ها، گیرنده ها و فرستنده ها، ماهواره ها، حوزه های دیجیتال و رسانه های دیجیتالی و غیره، زمینه های مطرح شدن موضوعات ثبت پتنت و مالکیت فکری را مطرح ساخته اند.
اسلاید 50: مرکز تجاری سازی کارولینای شمالیاین نهاد, نخستین جزء از یک دانشگاه دولتی در تاریخ ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. این دانشگاه دارای ۱۷ دانشکده و مؤسسه زیر مجموعه و حدود ۱۵۰۰۰ دانشجو می باشد. نشریه آموزش عالی تایمز لندن در رتبه بندی ۲۰۱۱ - ۲۰۱۲ دانشگاههای جهان، رتبه ۵۵ را به این دانشگاه تخصیص داده است. متخصصان حرفهای این مرکز در قالب پروژههای دانشگاه کارولینای شمالی فعالیت نموده و با ایالات متحده مشارکت دارند. مدیریت کسب و کارهای کوچک، این مرکز را به سازمانی بیهمتا و ارزشمند در توسعه اقتصادی ایالت کارولینا تبدیل کرده است. بهعنوان شعبه خدمات مشاوره تجارت و فناوری دانشگاه کارولینای شمالیSBTDCبرای رشد و توسعه فعالیتهای کسب و کار در حوزه تأمین منابع در این منطقه فعال است.
اسلاید 51: تاریخچه مرکزSBTDC تاسیس مرکزSBTDC در سال ۱۹۸۴ توسط هیات مدیره دانشگاه کارولینا به عنوان یک پروژه درون سازمانی تصویب شد. این مرکز توسط ایالت کارولینای شمالی مدیریت شده - تیم مدیریتی در راولی مرکز ایالت می باشند - و ۱۷ دفتر زیر مجموعه سیستم دانشگاه را هدایت می نماید. خدمات ارائه شده در سطح ایالت در قالب ۱۰ مرکز منطقهای ارائه می شود که هر کدام از آنها توسط یک یا چند دانشکده، میزبانی می شوند.
اسلاید 52: فلسفه وجود مرکز توسعه فناوری و کسب و کارهای کوچک متعهد است که نسبت به تامین دانش، آموزش و دیگر منابع حمایتی، جهت توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط و تربیت کارآفرینان و رهبران بازار ایالتی/ منطقهای، در مسیر نوآوری و موفقیت اقدام نماید. با استفاده از تخصص و مهارت کارمندان در ۱۷ دفتر مرتبط با دانشگاه، این مرکز قادر است که به پایگاههای مختلف کاربران سرویس داده و نقش حمایتی خود را در راستای پوشش نیازمندی های متغیر آنان ایفا نماید.
اسلاید 53: خدمات قابل ارائه کارشناسان مجرب مرکز در زمینه مسائل متعدد کسب و کار، نحوه تعامل و رقابت در بازار، مشاورههای زیر را به کارآفرینان و صاحبان مشاغل ارائه می نمایند: حمایت مالیمرکزسرمایهای برای ارائه تسهیلات مالی ندارد بلکه به عرضه مشاوره برای شناسایی و بهره گیری از این موارد می پردازد:تسهیلات رایج بانکی. تسهیلات حمایتی اداره صنایع کوچک. تسهیلات تجاری سازی و تحقیق و توسعه فدرال. تامین مالی صادرات بین الملل توسط بانک صادرات – واردات. مشاوره حسابرسی و حسابداری
اسلاید 54: ارزیابی عملکرد مالیکارشناسان مرکز برای ارزیابی عملکرد مالی و شناسایی فرصتهای موجود جهت افزایش درآمد خالص کسب و کار، خدمات ذیل را ارائه می دهند: آشنایی سازمان با دادهها و گزارشهای مالی. تحلیل درآمدها و هزینهها. شناسایی حوزههای دارای مشکل. تهیه برنامه بهبود و پروژههای مالی. خدمات بازاریابی
اسلاید 55: خدمات مشاوره ای رصد بازار و فرصتهای فروش منطقهای، ایالتی و ملی. معرفی محصولات مورد نیاز بازار. فرصتهای صادرات بین المللی. عوامل داخلی و خارجی موثر بر بازار موجود. مشاوره مدیریت و برنامه ریزی راهبردیتدوین و جاری سازی راهبردهای سازمان شامل گردآوری دادهها و اطلاعات، تدوین طرحهای مدیریتی اثربخش، تبدیل راهبردها به فعالیتهای اجرایی، پایش و اندازه گیری عملکرد.
اسلاید 56: ادامه... رسیدگی به نیازهای کوتاه مدت. طراحی و بهبود محصولات و خدمات جدید.تغییر جهت در راستای کسب و کار بلند مدت. برنامه ریزی برای موفقیت تیم مدیریت ارشد سازمان. مشاوره مدیریت عملکرد و منابع انسانیتقویت مهارتهای رهبری و مدیریتی آموزش و توسعه نیروی انسانی افزایش ارتباطات و مهارتهای تیمی
اسلاید 57: شرکای تجاری و نهادهای مرتبط 1) مجموعه دانشگاه کارولینای شمالی متخصصان مجرب این مرکز در قالبهای پروژههای مشترک با کارشناسان، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه کارولینای شمالی، مشغول به فعالیت می باشند. بدین ترتیب کلیه ۱۷دانشکده تشکیل دهنده سیستم دانشگاه ایالت کارولینا، در برنامههای مرکزSBTDC مشارکت داشته، مکان اداری شعبه اصلی آنها در ایالت کارولینا بوده و کارمندان آنها نیروهای ایالت محسوب می شوند. در این راستا تامین اعتبارکلیه هزینههای کارکنان بهعهده بودجه ایالتی قرار دارد. البته اعتبار مورد نیاز توسط جوایز فدرال و سایر قراردادها و کمکهای دولتی نیز حمایت می شود.
اسلاید 58: 2) بانک صادرات- واردات ایالات متحده از سال ۱۹۹۷ SBTDC، شریک ایالت در بانک صادرات- واردات ایالات متحده شده است که باعث شده نقش این مرکز در ایالت به عنوان منبع اصلی تامین مالی، جهت صادرات بین المللی تقویت گردد. این مرکز از طریق ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم به شرکتهایی که قصد تجارت با خارج از کشور را دارند، برنامههای تامین مالی صادرات را برای جامعه کسب و کار ایالت در دسترس قرار می دهد.
اسلاید 59: برخی خدمات ارائه شده توسط بانک صادرات وارداتتضمین سرمایه در گردش: پوشش ۹۰% اصل و سود وامهای اعطایی به شرکتهای کسب و کار کوچک و متوسط جهت تولید یا خرید محصولات و خدمات امریکایی به منظور صادرات بیمه اعتبار صادراتتضمین وامهای خریداران خارجی محصولات امریکایی: پوشش ۱۰۰ درصد اصل و بهره در مقابل ریسکهای سیاسی و و تجاری عدم پرداخت
اسلاید 60: 3) اداره صنایع کوچک این مرکز از سال ۱۹۸۴ نماینده ایالت کارولینای شمالی در اداره صنایع کوچک ایالات متحده تحت عنوان مرکز توسعه صنایع کوچک می باشد. خدمات اداره صنایع کوچک ایالات متحده در حوزههای مالی، بازاریابی، تولید، مهندسی، فنی و مطالعات امکان سنجی است. این خدمات در کلیه ۵۰ ایالت امریکا به صورت رایگان به صاحبان مشاغل و کارافرینان ارائه می گردد. همچنین صنایع کوچک می توانند در صورت نیاز از خدمات آموزشی مورد نیاز با هزینه بسیار پایین بهرهمند شوند.
اسلاید 61: 4) آژانس تدارکات وزارت دفاعبرنامه خدمات فنی و تدارکات ملی وزارت دفاع (PTAC) در کارولینای شمالی از سال۱۹۸۶ توسط مرکز SBTDC هدایت می شود. وزارت دفاع در این برنامه، سالانه 414,000 دلار برای همکاری های مرتبط با تامین نیازمندی های دولتی تامین اعتبار می نماید. در برنامه PTAC، مرکز SBTDC به ارائه مشاوره به فناوران و کسب و کارهای کوچک، جهت ایجاد ارتباط با مدیران برنامه ریزی پنتاگون و پیمانکارن اصلی صنعت جهت تبادل محصولات و خدمات (خرید دولتی) می پردازد.
اسلاید 62: 5) شبکه مراکز توسعه کسب و کارهای کوچک آمریکا SBTDC به عنوان نماینده معتبر این شبکه، به ارائه نیازهای مخاطبان خود شامل ترویج، اطلاع رسانی، حمایت، و بهبود مستمر شبکه SBTDC شامل ارائه همکاری های آموزشی جهت تقویت مهارتهای مدیریتی مرتبط، می پردازد.
اسلاید 63: 6) دپارتمان بازرگانی کارولینای شمالی به منظور ارتباط با کسب و کارهای کوچک و متوسط و کمک به رشد و توسعه آنها در قالب طرح تقویت صنایع (Biz Boost Program)، مرکزSBTDC با هفت شرکت تضامنی توسعه تجاری منطقهای، دپارتمان تجارت کارولینای شمالی، کالجهای محلی و هیات توسعه نیروهای کار همکاری مینماید. در این راستا دانشگاه Gardner-Webb (GWU) با دفتر منطقهای این مرکز برای ارائه فضا و امکانات به کسب و کارهای کوچک در دو استانCleveland وRutherford از ایالت کارولینا همکاری میکند.
اسلاید 64: هدف طرح هدف طرح تقویت صنایع، کمک به صنایع جهت حفظ وضعیت موجود و پیشرفتهای آتی از طریق تخصیص منابع بیشتر و مشارکتهای سودمند می باشد شامل: گسترش بازار و یافتن مشتریان جدید، بهبود گزینههای تامین اعتبار، بهبود عملکرد کارکنان در شرایط عدم اطمینان و در نهایت آماده سازی صنایع برای آینده
اسلاید 65: ساختار سازمانی این مرکز حدود ۸۰ نفر کادر تمام وقت شامل چندین مدیر ارشد، سرپرست و متخصص دارد. همچنین سالانه با صدها دانشجو و فارغ التحصیل در رشتههای حقوق، بازرگانی و ... همکاری میکند. تیم مشاور مرکز شامل یک هیات مشاور ایالتی و ده هیات مشاور منطقهای میباشد. هیات مشاور ایالتی شامل ۱۰ مدیر مشاور منطقهای و ۱۵- ۲۰ نماینده با تجربه بازرگانی و توسعه تجاری است. هر یک از ۱۰ مرکز منطقهای یک هیات مشاور دارند که اعضای آن توسط روسای شرکتهای زیر شاخه سیستم دانشگاه تعیین میشوند و روسای هیات های منطقهای در هیات مشاور مرکزیSBTDC حق عضویت دارند.
اسلاید 66: وظایف تیم مشاور ارتباط مرکز با کسب و کارهای کوچک و متوسط بهبود برنامهها و خدمات آموزش ایالتی و ذینفعان منطقهای دفاع از حقوق جامعه تجاری
اسلاید 67: واحدهای سازمانی و برنامهها خدماتSBTDC علاوه بر مشاورههای عمومی، شامل خدمات تخصصی در حوزه کسب و کار میباشد که توسط کادر مجرب و کارآموزده آن به شرح ذیل ارائه میگردد: واحد تعاملات دولتی (PTAC): از طریق اجرای برنامهPTAC و قراردادهای منعقد شده بین آژانسهای دولتی و پیمانکاران اصلی، سالیانه حدود یک میلیارد دلار حمایت مالی نصیب کسب و کارهای کارولینای شمالی میگردد.
اسلاید 68: خدمات مشاوره ای خدمات مشاورهای واحد تعاملات دولتی شامل این موارد است: شناسایی فرصتهای انعقاد قرارداد، شناسایی و ارائه قوانین و نیازمندی های انعقاد قرارداد، تهیه پیشنهادات همکاری، مدیریت و برنامه ریزی قرارداد و آمادهسازی شرکتها جهت فروش به بخش خصوصی در آینده صاحبان مشاغل میتوانند در صورت نیاز از خدمات نرم افزارPROBID برای جستجو در بانک اطلاعاتی نهادهای دولتی و دریافت روزانه نتایج جستجو که منطبق با حوزه فعالیت شرکت میباشد، بهرهمند شوند. هزینه نصب این نرم افزار ۵۰ دلار و شارژ سالیانه آن ۲۲۵ دلار میباشد.
اسلاید 69: واحد مدیریت راهبردی و توسعه سازمان فعالیت های این واحد شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف در حوزه مدیریتی و عملیاتی سازمان، کمک به تیم رهبری/ مدیریتی سازمان جهت اتفاق نظر بر روی برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت و در نهایت افزایش اثربخشی و مهارتهای تیم رهبری میباشد. واحد مدیریت راهبردی باعث شده است که کارولینای شمالی در اخذ جوایز (Small Business Innovation Research SBIR/STTR) در ایالات متحده پیشتاز شده و سالانه دهها میلیون دلار برای کاربران خود حمایت مالی جهت تحقیق و توسعه جذب نماید.
اسلاید 70: واحد تحقیق و مطالعه بازار خدمات ارائه شده در واحد مطالعات بازار عبارتند از: شناسایی بازارهای جاری و بالقوه کاربران شامل شرایط صنعت،مشتریان و نحوه رقابت در بازار. مدیریت برند هدایت تحقیقات در راستای اهداف و پروژههای سازمانی ارزیابی نیازهای صنعت در ایالت کارولینا ارزیابی میزان رضایتمندی کاربران از خدمات سازمان
اسلاید 71: واحد جذب سرمایه این واحد به ارائه مشاوره در خصوص این موارد اقدام می کند:جذب سرمایهگذار عادی و خطرپذیر و طراحی برنامههای آموزشی تخصصی برای سرمایه گذاران و کارآفرینان واجد صلاحیت میپردازد. همچنین با صندوقهای تامین سرمایه و سایر سرمایهگذاران به منظور شناسایی و رفع نیازهای آنها ارتباط برقرار مینماید.
اسلاید 72: واحد تامین مالی صادرات به منظور جذب فرصت در بازارهای جهانی، مرکز تجاریسازی کارولینای شمالی (SBTDC) اقدام به توسعه توانمندیهای خود در زمینه تامین مالی صادرات نموده است. در این راستا از طریق مشارکت با دپارتمان تجارت و بانک صادرات- واردات ایالات متحده،SBTDC قادر است نسبت به ارائه مشاوره و راهنماییهای لازم به شرکتهایی که قصد تجارت با خارج از کشور را دارند، اقدام نماید.
اسلاید 73: صنایع دریایی کارولینای شمالی کسب و کارهای مرتبط با صنایع دریایی کارولینا حدود 30,000 عنوان شغلی در ایالت و ۵۰۰ میلیون دلار از بابت فروش کشتی، موتور و تجهیزات مرتبط در طول سال ایجاد مینماید. به دلیل قابلیت اشتغالزایی این صنعت، کشتیرانی تنها واحد تخصصی صنعتیSBTDC میباشد. کارکنان این بخش خدماتی از قبیل مشاوره تجاری در خصوص بندرگاههای ایالت، آشیانه کشتیها، دلالان کشتی، سازندگان کشتی، کارخانههای ساخت زیردریایی و تامینکنندگان کالا و خدمات ارائه میدهند. این واحد همکاری نزدیکی با دپارتمان تجارت ایالتی در خصوص گسترش بازار و زنجیره تامین صنایع دریایی برقرار کرده است.
اسلاید 74: روند پذیرش صاحبان مشاغل بعد از ثبت در سیستم ثبت مرکز SBTDC، مشتری به یکی از مشاورین کسب و کار (دارای مدرک MBA یا تحصیلات عالیه در سایر رشتههای دانشگاهی/ دارای تجربه در زمینه توسعه کسب و کار) ارجاع میشود تا حداکثر ظرف مدت سه روز، به صورت تلفنی یا از طریق ایمیل با متقاضی تماس حاصل شده و در صورت امکان قرار ملاقات گذاشته شود.
اسلاید 75: پیش نویس طرح توجیهی به منظور ارائه بهترین مشاوره، امکان دارد درخواست شود که مشتری برخی اطلاعات خصوصی کسب و کار خود مانند پیشنویسی از طرح توجیهی، برنامه راهبردی یا صورتهای مالی را ارائه نماید. اولین جلسه به صورت معمول حدود ۱ ساعت به طول میانجامد. خدمات تکمیلی: خدمات مشاوره پایه بصورت کاملا رایگان بوده و بسته به تمایل مشتریان بصورت حضوری، تلفنی یا از طریق ایمیل ارائه میگردد. خدمات تکمیلی شامل آموزشهای مدیریتی و تحقیقات بازار حرفهای بهصورت هزینههای قابل استرداد تامین اعتبار میشود.
اسلاید 76: کمک های کارشناسان کارشناسان مرکز به افراد، با ارائه مشاورههای شخصی، بازخوردها و اطلاعات مورد نیاز در زمینههای ذیل کمک میکنند: ارزیابی، نهایی سازی و افزایش کارآیی برنامههای جاری متقاضیاناستخراج و ارزیابی فرصتهای جدید بهره گیری از ایدههای جدید
اسلاید 77: تامین اعتبار مرکزSBTDC توسط شرکای خصوصی و دولتی در سطح فدرال و همچنین ایالت، به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، تامین اعتبار میشود؛ لذا مشمول قوانین اشتغال و مالیات کارولینای شمالی است. سرمایه گذاریهای انجام شده در این مرکز به دلیل کیفیت بالای مشاورههای ارائه شده، از نرخ بازگشت خوبی برخوردار بودهاند. مشترکین این مرکز نسبت به هم نوعان خود با نرخ بالاتری به تولید اشتغال و افزایش فروش در بازار پرداختهاند؛ در نتیجه درآمدهای مالیاتی حاصل، رقمی بیش از هزینههای مرکز را پوشش میدهد.
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.