کسب و کاراقتصاد و مالی

تصميم گيری در مسائل مالی، ادغام، تحصيل و سرمايه گذاری مشترک

صفحه 1:

صفحه 2:
Sy مركز علوم و تحقيقات خوزستان هبد الامير بابايى ‏ اسماهيل باوان يور سید رضا مردشی هلی معینی استاد مربوطه : جتاب دکتر اه کرم صالهی ‎A‏ ارائه دهندگان:

صفحه 3:
الريث زمره افزايش در مقدار و حجم فعاليت هاى اقتصادى ۱ ©

صفحه 4:
ee 1 Yau) معیاری مهم در تعیین میزان رشد واحد اقتصادی و نشانگر توان رقابتی واحد اقتصادی است که شامل رشد در حجم فروش کالا و خدمات ارائه شده می باشد» و بیانگر میزان ثبات واحد اقتصادی در بازار است. معمولا شاخص مستقیمی از رشد عملکرد واحد اقتصادی است .

صفحه 5:
ره ؟ افرلل و ود: مورد استفاده تحلیل گران مالی و سهامداران. نمایانگر توان واحد اقتصادی در دستیابی به سود بیشتر از طریق رشد فروش است. افزايش در سود از طریق افزایش در 885 حاصل می شود. مره ‎Gale)‏ در دادالى : افزايش در عمليات شركت ممكن است يعنوان ند آن شركت در نظر كرفته شود ( حداقل روش اندازه كيرى رشد).

صفحه 6:
اعراث ال فالست ای جادی 1 رشد سودآوری 2. ایجاد تنوع برای کاهش ریسک روش ‎sk‏ دستیابی به اهداف فعالیت ‎sobs sk‏ 1 درون سازمانی: سرمایه گذاری در داخل شرکت و گسترش ‎ales‏ ها برای کسب سود بیشتر 2,برون سازمانی: تملک دارایی ها و تاسیسات مولد و ابزار ب پابی شرکت های دیگر

صفحه 7:
“a Zw, ‏لت رب سرت و‎ ‏رشد خارجی می تواند از طریق تحصیل دارایی‎ ‏هايا سهام عادی‎ ‏واحد های اقتصادی دیگر صورت گیرد.‎ تامین مالی این تحصیل نیز ممکن است به صورت نقدی يا انتشار سهام و اوراق قرضه صورت گیرد.

صفحه 8:
مور ادام ادغام و تحصيل باهدف افزايش ثروت سهامداران و به عنوان ارتقاء كيفيت خدمات شركت در تحصيل بازده بيشتر و حفظ موقعيت رقابتي شركت صورت مي كيرد. تصميم كيري در خصوص موضوع ادغام و تحصيل نه تنها سهامداران شركت را تحت تاثير قرار مي دهد بلكه نقش بسزاين در شکل دهي اقتصاد نیز دارد. ادغام براي صاحبان هر دو شرکت تحصیل کننده و تحصیل شده ایجاد ارزش مي نماید.

صفحه 9:
اولع ادام ادغام تمام دارایی های دو يا چند شرکت در ادغام شرکتی با شرکت های فروشنده مواد اوليه. در واقع در اين نوع اقدام فعالیت شرکت هاى ادغام شده هم مى باشند و مانند ادغام افقى با انكيزه ى به دست آوردن قدرت بازار و حذف

صفحه 10:
‎ee ۵ ۱ Bea‏ 10لا ‏فعاليت هاى نسبتا تامربوطا به همديكر. با هدف تنوع بخشيدن به فعاليت در راستاى كاهش ريسك و استفاده ‎ ‏از صرفه جويى هاى ناشى از مقياس ‎

صفحه 11:
انامه کل ادغام و تحصیل به سه دسته تقسیم می گردند : افقی , عمودی و مرکب ادغام افقی شامل شرکت هایی است که یک یا چند محصول همانند پا مربوط به هم ودر بازاری مشابه , تولید می نمایند ؛ به عبارتی فعالیت های تجاری مشابه دارند. خرید یک شرکت تولید مواد شیمیایی_توسط_شرکت _تولید_مواد_ شیمیا؛ > نوعی ادغام افقی تلقی می شود.

صفحه 12:
ادغام عمودی: میان شرکت هایی که قبل از ادغام ووابط خریدار- فروشنده وا دارند رخ می دهد. به عبارتی شرکتی با یک شرکت ماقبل در فرآیند تولید(عرضه کننده مواد اولیه) يا ما بعد (توزیع يا مصرف کننده) ادغام. شود. ادغام نک تولند کننده:مبل با شبکه توزیع مبل نوعی ادغام عمودی است.

صفحه 13:
ادغام هایی مرکب: از به هم پیوستن دو يا چند شرکت و در صنایع نامرتبط با یکدیگر حاصل می شود. تولید کننده مبل با یک ناشر کتاب نوعی ترکیب است و خود به سه دسته تقسيم مى كردند:

صفحه 14:
توسعه محصول » توسعه بازار و مرکب. ادغام توسعه محصول شافل شزگت هایی است که از لحاظ عملکرد به تولید یا توزیع پرداخته و فروش محصولات به طور مستقیم صورت نمی گیرد. توسعه بازار شامل شرکت هایی است که محصولات مشابه را در بازارهای مختلف جغرافیایی به فروش می رسانند. ادغام مرکب شامل یکپارچگی دو شز ذاتاً به هم نامربوط می باشند , م۳۲

صفحه 15:
وليل ادعام و ۳ ve ‏شرکت ها بنا به دلایل مختلف , رشد خارجی از طریق‎ ادغام را به رشدداخلی ترجیح می دهند » برخی از اين دلایل به عنوان مزایا عبارتند از: کاهش ریسک فعالیت با استفاده از تنوع بخشی حاصل از ادغام , مخصوصاً در شرایطی که دارای فعالیت فصلی سينيد برخوردارى از مديريت كارا و مؤثر شركتهاى ديكر. بهره گیری از تأثیرات هم افزایی و صرفه جویی عملیاتی. امکان تحصیل منابعی که شرکت قبلاً فاقد آن بوده است (برخوداری از پشتوانه دارایی شرکتهای دیگر). امکان بهبود توانایی تأمین مالی و بهبود و: درآمدزایی و نقدینگی,

صفحه 16:
‎pes uw‏ کل 1-امکان افزایش قیمت بازاری سهام. در فرآیند ادغام ممکن است نتود تلترکت جنید با ترخ فترمابه گذازی پانتن نزی اب شرمانه تبدیل شود , سهام شرکت بزرگ » معمولاً قابلیت فروش بیشتری نسبت به سهام شرکت کوچک دارد این ویژگی می تواند به نسبت ۴/۶ بالاتر منجر شود. 2-امکان تأمین مالی با صرفه تر و راحت تر. ‏3-امکان تحصیل بازده سرمایه گذاری مطلوب تر. خصوصاً زمانی که ارزش بازار شرکت خریداری شده به طول قابل توجهی کمتر از ارزش جایگزینی آن است. ‏4-امکان بهره مندی از منافع و مزیت مالی , خرید شرکت زبان ده , این امکان را فراهم می نماید که شرکت بخشی از مالباك آینده منتقل سازد. ‏5- بهره گیری از توان رقایتی يكديكر. ‎

صفحه 17:
عايب ل صرفنظر از مزاياى مذكور كه بسيار با اهميت هستند توجه به معايب حاصل از ادغام تحصيل مى تواند در تدوين استراتزى هاى ادغام و تحصيل مؤثر باشد از جمله: 1-قطعيت نداشتن نتیجه مورد نظر مالی(عدم قابلیت پیش بینی) 2-امکان ایجاد تضاد بین مدیریت دو شرکت. 3-امکان بروز مشکلات به دلیل اختلاف عقیده سهامداران اقلیت. 4-امکان تعارض با قوانین ضدانحصار دولتی ۱ 1 راکد شدن فعالیتهای ادغام و تحصیل.

صفحه 18:
‎orcad‏ کل ادغام » از بهم پیوستن دو يا چند شرکت به صورت افقی , عمودی يا مختلط(مرکب) که نتیجه آن شکل گیری یک شرکت جدید با نام جدید یا با حفظ نام قبلی اما با شخصیت حقوقی مستقل و متفاوت از نز ت ‎sh‏ حقوقی دو يا جند ‎ ‎ ‏شرکت قبل از ادغام به وجود می آید. ‎

صفحه 19:
تحصیل (خرید): یعنی بهم پیوستن دو يا چند شرکت یه صورت افقی , عمودی پا مختلط(مرکب) , به طوري که شرکتی با حفظ شخصیت حقوقی خود , شرکت يا شرکتهایی دیگر را خریداری می نماید , شرکتهای تحصیل شده , شخصیت حقوقی خود را از دست داده اند و در شرکت تحضیل کننده ادغام مین گزدند. لازم به‌تاکید است که تحصیل دارايي از تحصیل سهام متمایز است. در تحصیل دارايي , دارايي هاي واقعي مورد مبادله قرار مي كيرند » در حالي که در تحصیل سهام , دارايي هاي مالي خريداري مي شوند. در مورد اولي دارايي ها به طور مستقيم و در مورد ‎١‏ ‏دارايي ها به طور غير مستقيم صو,

صفحه 20:
مهم: تحصیل دارايي از تحصیل سهام متمایز است. در تحصیل دارايي ؛ دارايي هاي واقعي فورد امبادله :قراز عي گیرتد : دز :حالي که در تحصیل سهام , دارايي هاي مالي خريداري مي شوند. در مورد اولي , کنترل بر دارايي ها به طور مستقٍ مورد اغیر : کنترل بر دارايي ۳ غير مستقيم صورت مي كيرذ.

صفحه 21:
ادغام معمولاً بیشتر در صنایع کم رشد یا بدون رشد که دارای سابقه تاریخی با بازده پایینی هستند تحقق می یابد » شرکت هاي پربازده » انگیزه زیادی برای تحصیل (اکتساب و خرید) شرکت هاى دیگر دارند و آن را بر ادغام ترجیح می دهند.

صفحه 22:
رام و کم Gu در فرآیند ادغام و خرید توجه به موارد زیر حائز اهمیت است: الف - برآورد جریانات نقد براساس صورتحساب سود و زیان پیش بینی شده شرکت هدف. ب ‏ برآورد نرخ تنزیل. ج - محاسبه ارزش فعلی خالص جریانات نقد(۱1۳۷) برای ارزیابی توانایی هاچ و مالی ادغام.

صفحه 23:
رام و کم Gu هنگام تعیین شرایط مربوط به ادغام و خرید « عوامل زیر باید در نظر گرفته شود: الف - خالص مبلغ سود و نرخ رشد و ۳/۶ ب ‏ سود سهام پرداختی ج ‏ قیمت بازار سهام > - ارزش دفتری هر سهم ه - سرمایه در گردش خالص هر سهم

صفحه 24:
ری امد ما Ue معانی استراتژیک مالی ادغام و تحصیل استراتژی مالی به معنى ارتقاء موقعیت رقابتی شرکت است به طوری که سودآوری و نهایتاً ارزش بازار اوراق بهادار آن افزایش یابد. برای شرکتی با

صفحه 25:
‎Sy =‏ ‎k-g‏ ‏که در آن: 0- سود تقسیمی‌موردلنتظار در پایان دوره‌آینده ‏> - نرخ بازده موردلنتظار سرملیه گنار ‎J‏ - نرخ یشد سود موردلنتظار در یندم ‎

صفحه 26:
با ارائه چنین چارچوب ارزیابی . شرکتی که تنوع بخشی ۳ مورد ملاحظه قرار می دهد می تواند زمانی که ترکیب مهارت ها و منابع دو کسب و کار موجب یکی از شرایط زیر می شوند برای سهامدارانش ایجاد ارزش نماید: ءجریان سود(درآمد) با رشدی بیش از رشد هر کدام از دو شرکت به تنهایی »کاهش ریسک و بازده مورد انتظار بیش از آنچه که توسط سرمایه گذاری پرنفوی در دو کسب توان به آن نائل گشت - که همان کاهش

صفحه 27:
همانطور که اشاره شد , بیشتر سودهای ناشی از کاهش ریسک غیرسیستماتیک شرکت از طریق تنوع بخشی سرمایه گذاران فردی نیز قابل دستیابی است. بنابراین یک شرکت نمی تواند ‎Shy‏ ‏سهامدارانش تنها توسط تنوع بخشی بدون ریسک ‎jot‏ سیستماتیک ایجاد ارزش نماید , زیرا که سرمایه گذاران فردی , خود می توانند به دور از ریسک غیرسیستماتیک تنوع بخشی نمایند. بنابراین یک شرکت تنها زمانی که بتواند تولید سودی نماید که تنها از طربق تنوع بخشی, پرتفوی قابل دستیابی نباشد , در اين صورت می تواند برای ایساه ارزسش بای

صفحه 28:
بل ی 1-عملکرد اقتصاد 2-مدیریت ناکارا 3-سینرژی مالی

صفحه 29:
رتشا عملکرد اقتصادی اغلب زمانی که دو شرکت ترکیب می شوند تحقق می یابد. برای مثال» ادغام شرکتهایی که می توانند در بعضی از عملکردهای اداری(مانند حسابداری) یکپارچه شوند و صرفه ‎wg?‏ ‏نمایند. پدیده اقتصادی نمودن تولید » در موقع دوباره کاری يا حذف : اضافی از طریق یکپارچه شدن به وجود آید.

صفحه 30:
‎sl»‏ مثال نیروهای فروش می توانند برای جلوگیری از دوباره کاری در پوشش یک منطقه خاصء با بکدیگر كيار شوند. جنين يديده اقتصادى ايه به نام سينرزى شناخته مى شود. کارکرد آن از کارکرد یکایک ‎Tel‏ ۰ بررگیر ‎b 2+2=5‏ دارد. ‎

صفحه 31:
صرفه جویی به مقیاس در موقعی که دو شرکت برای کسب مزیت عملکرد اقتصادی ادغام و افزايش کارایی به عنوان نتیجه , بسیار کوچک باشند » به وجود می آید. صرفه جویی به مقیاس در موقع کاهش متوسط هزینه ها در اثر افزايش میزان وقوع ‎ro oy Ul‏ گیرد. اغلب مدیران به صرفه جویی مقیاس در تولید مق اندیشتد: در حالی که ‎gyal‏ امر دز خزید و بازاریابی هم امکانپذیر است. اين ایده عبارت از افزایش به کارگیری و توسعه کارای منابع فیزیکی , مالی و نیروی انسانی می باشد. در بسیاری از موارد افزایش مپزان و: است که مشکلات زیادی را به بار آورد و : هزینه ها تشدید یابند.

صفحه 32:
صرفه جویی به مقیاس و عملکرد اقتصادی اهداف طبیعی در ادغام های افقی(ادغام باشد. ادغام عمودی زمانی رخ می دهد که یک شركت به سمت جلو به سوى مشتری يا به سمت عقب به سوى عرضه کننده مواد اوليه توسعه يابد » كه همجنين ممكن است دليل اين صرفه جويى ها نيز كردد. همچنین برخی از صرفه جوییها , ادغام مركب را می طلبد. طرفداران این ایده , ترکیب پا تقسیم خدمات مرکزی و نقاط قوت مديريت را دليل » جنين صرفه« ها مى دانند. شواهد نشان می د: اثرات سینرژیک در موقع ترکیب خطو: تولید یا کسب و کارهای نامربوط به هم صورت می

صفحه 33:
میت کارا شرکت هایی وجود دارند که می توانند درآمد و سود تقسیمی خود را بهبود دهند و عملکرد و يا مدیریت مالی را ارتقاء بخشند. تحصیل از سوی شرکت هایی که احساس می کنند می توانند دانش و مهارت های یحو وتو و مومعصیت ]22 چالش های رقابتی و فرصت ها به گیرند » به شمار می روند.

صفحه 34:
برای مثال الرت دریافت که سرمایه گذاران شرکت ‎sl‏ تحصیل شده قبل از ادغام نرخ بازده کمتری را برای چندین سال به دست مى آورند. ادغام تنها روش بهبود مدیریت نیست , بلکه راه حل ساده تردو عملىن_ تر جل

صفحه 35:
ری بای منافع مالی به طور مشخص محرک هر خرید می باشند. دراین بخش برخی از نیازهای مالی که ممکن است از جمله دلایل تحصیل تلقی شوند بیان گردد..

صفحه 36:
الف - استفاده از بودجه هاي اضافی و افزایش سرمایه شرکت اگر یکی از شرکت های ادغام شده وجه نقد اضافی داشته باشد » اين وجه نقد را می توان در واحدهایی با کسر بودجه به کار گرفت و نیاز به تأمین مالی خارجی را کاهش داد. افزايش مجدد سرمایه و استفاده از وجوه اضافی اولین ادغام های مرکب می باشد.

صفحه 37:
ب - هزینه بدهی کمتر هزینه های استقراض با افزایش اندازه شرکت کاهش می یابد و بنابراین برای ادغام شوندگان مشوق دیگری را مهبا مى سازد. در ادغام شدن , شرکت های بزرگتر می توانند بر سرمایه شرکت های کوچک غیروابسته با هزینه های کمتری بیافزایند.

صفحه 38:
ج - سير مالیاتی استفاده نشده قوانین مالیاتی در اغلب اوقات محرکهای اقتصادی را برای ادغام شوندگان فراهم می سازد. اگر شرکتی هزینه های مورد قبول مالیاتی داشته باشد اما درآمد آن برای کاستن این هزینه ها کافی نباشد , می تواند گزینه جذابی برای تحصیل توسط شرکتی باشد که بتواند از اين مزیت ها استفاده نماید. بنابراین استفاده از مزیت مالیاتی و ایجاد منفعت اقتصادی می تواند برای شرکت های درهم ادغام شده ۱ گردد در صورتی که برای هر کدام از طور جداگانه امکانپذیر نبود.

صفحه 39:
د رقابت کاسته شده نتیجه ادغام می تواند افزايش قدرت انحصار و مونوپولی باشد که اجازه می دهد شرکت ادغام شده درآمدهایش را بیش از هزینه ها افزایش دهد. قیمت های بالاتر که سود و جریان نقدی را افزايش می دهند باید ارزش بازار شرکت را نیز افزايش دهند. اگر ‎Ls,‏ بتوانند به راحتی وارد صنعتی گردند ؛ كسب سودهای بیشتر استمرار نداشته در ارزش کالاهای تولید شده نز نیز دائمی نخواهد ماند.

صفحه 40:
تثوری سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری مشترک به روابط کسب و کاری اطلاق مى شود كه بين دو يا جند طرف برقرار می گردد تا با یکدیگر به انجام برخی فعاليت هاى اقتصادى بپردازند ء به طوری که شخصیت حقوقی هریک از طرفین حفظ می شود و توافق می کنند تا در سود(زیان) های ناشی از سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند و مخاطره آن تنها برای یک پروژه خاص ‎woe‏ باشد. سرمایه گذاری مشترک از فرآیند سيستماتيى برخوردار است كه دو با جند شركت_ با توجه به اهداف بلندمدت خود , شریک شناسایی و در فعالیت مشترک سر

صفحه 41:
تثوری سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری مشترک به روابط کسب و کاری اطلاق مى شود كه بين دو يا جند طرف برقرار می گردد تا با یکدیگر به انجام برخی فعاليت هاى اقتصادى بپردازند ء به طوری که شخصیت حقوقی هریک از طرفین حفظ می شود و توافق می کنند تا در سود(زیان) های ناشی از سرمایه گذاری مشارکت داشته باشند و مخاطره آن تنها برای یک پروژه خاص ‎woe‏ باشد. سرمایه گذاری مشترک از فرآیند سيستماتيى برخوردار است كه دو با جند شركت_ با توجه به اهداف بلندمدت خود , شریک شناسایی و در فعالیت مشترک سر

صفحه 42:
دلایل سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری مشترک در صنایع نفت و گاز بسیار معمول است به طوری که اغلب شراکت , در سرمایه گذاری مشترک بین شرکتهای داخلی و بين المللی صورت گرفته است که دلایل زیادی می توان برای آن برشمرد که می نوات وه ا ناس رد:

صفحه 43:
الف - دلایل داخلی 1- توزیع هزینه و مخاطرات 2- توسعه دسترسی به منابع مالی 3- بهره مندی از صرفه جویی به مقیاس 4- دسترسی به فن آوری و مشتر یان جدید 5- دسترسی به توانمندی مدیریتی حاصل از نوآوری و خلاقیت 6- بهره مندى از مزاياى مالياتى حا

صفحه 44:
ب - اهداف ‎wild,‏ 1- غلبه بر موانع ورود به بازار و نفوذ بر 2- بهره مندی از مزایای رقابتی 3- نفوذ موثر بر اتحادیه ها و تراست ها 4- ورود کالاها به بازارهایی که قبل از تولید نمی توانستند وارد آنجا شوند

صفحه 45:
ج- اهداف راهبردی 1- هم افزایی (سینرژی) 2- انتقال فن آوری و مهارت ها 4- محدودیت های سیاسی در مورد گزینه های دیگر

صفحه 46:
‎cules‏ سرمایه گذاری مشترک ‏1-مخاطره ایجاد یک رقیب جدید ‏2-ترکیب فرهنگ های ناسازگار ‏3-فقدان کنترل در مورد تکنولوژی ‏4-نرخ بالای شکست ‏5-توانایی محدود برای هماهنگی استراتژی ‎ow‏ ‏المللی در برابر رقبا ‏6-توانایی محدود در شناسایی منحنی تجربه و صرفه اقتصادی ‎ ‎ ‏7-تعارض بین طرفین در مورد اهداف سرمایه گذار: مشترک و فعالیت های کاری

صفحه 47:
انواع سرمایه گذاری مشترک 1-سرمایه گذاری مشترک اولیه : دو شریک از دو کشور مختلف 2-سرمایه گذاری مشترک بین گروهی : دو شریک از دو كشور در یک گروه از کشورها نظیر کشورهای در حال توسعه 3- سرمایه گذاری مشترک فراشرکتی : دوشعبه خارجی از یک کشور 4- سرمایه گذاری مشترک بین ملیتی : دوشریک با یک ملیت مشابه , شراکت محلی در شرکتهای 5- سرمایه گذاری مشترک جدید : بااشیوه نو, متفاوت از بندهای مذکور صورت می گیرد.

صفحه 48:
سس واص لأى كارك تركيب دو يا تعداد بيشترى از شركت ها ست كه نهايتا شركت جديدى با جذب كليه دارايى ها و بدهى هاى ‎ior WS) SL oS pu‏ شخصيت حقوقى جديدى با ترکیب سهامداران شرکت های اصلی تشکیل می دهد. مبنای قانونی و مشخصات مالی تلفیق همانند ادغام می اشح

صفحه 49:
در موارد زیر تلفیق بر ادغام برتری دارد : معمولا اساسنامه ها در بدو تاسیس شرکت ها تعیین می گردد. در بسیاری از موارد که اساسنامه ها دارای موارد نامطلوبی است که شرکت را از رسیدن به رشد باز می دارد , تلفیق شرکت ها امکان ایجاد شرکت جدید با اساسنامه جدید با ویژگی های بهتر را می دهد. شرکت هلدینگ شرکتی است که دارنده یا مالک , تعداد کافی از سهام عادی یک پا چند شرکت است. به نحوی که قادر به کنترل آنهاست. در بسیاری از موارد درصد کمی مثل 9۵10 از سهام یک شرکت فرعی ممکن است برای اعمال مالکیت در جهت کنترل شرکت فرعی کافی باشد .

صفحه 50:
۳ Aes ‏سرلت ای خر لب‎ J شرکت هلدینگ سهام شرکت های دیگر را می خرد » بدون اینکه آن شرکت ها منحل شوند, کنترل آنها را به دست می آورد . در این نوع موارد شرکت دارنده هیچ گونه عمل بازرگانی ‎ell‏ ‏نمی دهد. نکن ار توقت ها به‌صورت لزکت: هدنگ چرمی آلد سالیگ عملیات بازرگانن وفعالیت:معمولن خود. زا اداجه مت دهد و سام نا سدس ار سوام ‎Gio slave pa‏ را بعادستهی آوزد وكنترل انهارادر دست خود ‎oes‏

صفحه 51:
5 ‏ام‎ ‎tw tery ‏رای‎ می تواند سهام عادی سایر شرکت های تجاری را بدون هیچ مشکلی از عموم خریداری کند,بدون نیاز به تصویب يا تایید رسمی توسط مجمع عمومی صاحبان سهام اگر سهام سایر شرکت ها در یک دوره زمانی خاص به صورت جز به جز و در دقعات متعدد تحصیل شود, قیمت سهام شرکت تحصیل شده تحت تاثیر اين امر قرار نمی گیرد اما خرید به صورت یکجا موجب افزایش قیمت سهام می شود. با فرض اینکه بقیه سهام شرکت تحصیل شده در دست تعداد زیادی از مردم باشد , شرکت هلدینگ توانایی کنترل بر مقادیر زیادی دارایی شرکت تحت کنترل را با انجام یک سرمایه گذاری کوچک به دست می آورد . در حالیکه در ادغام باید شرکت تحصیل کننده برای کنترل تقریبا همان اندازه دارایی» ای زیادی را سرمایه گذاری کند .

صفحه 52:
شرکت هلدینگ می تواند با تحصیل سهام شرکت های فرعی مختلف ,تنوع پذیری را در سرمایه گذاری های خود به وجود آورد و با اين کار ریسک سرمایه گذاری را نیز کاهش می دهد . یک شرکت سهامی داخلی بر مبنای مقررات محیطی که در آن فعالیت می کند , تاسیس می شود و یک شرکت خارجی بر مبنای قوانین خارج از آن محیط سازماندهی می شود. از آنجا که بسیاری از دولت ها از شرکت های داخلی از طریق اخذ مالیات کمتر و اعطای دیگر امتیازات حمایت می کنند, یک شرکت بزرگ ممکن است قادر باشد. یک شرکت هلدینگ داخلی را برای هدایت عملیاتش در چنین محيط هايى به وجود آورد و أكآر شركت مادر مستقيما در ابن[ آن منافع ناشی از شرکت های داخلی را از دست می دهد .

صفحه 53:

1 تعریف رشد: افزایش در مقدار و حجم فعالیت های اقتصادی شرایط استفاده از واژه رشد .1رشد در فروش .2افزایش در سود .3افزایش در دارایی 3 رشد رد رفوش : معیاری مهم در تعیین میزان رشد واح))د اقتص))ادی و نشانگر توان رقابتی واحد اقتصادی است ک))ه ش))امل رشد در حجم فروش ک))اال و خ))دمات ارائ))ه ش))ده می باشد ،و بیانگر میزان ثب))ات واح))د اقتص))ادی در ب))ازار است. معم))وال ش))اخص مس))تقیمی از رش))د عملک))رد واح))د اقتصادی است . 4 ازفایش رد سود : مورد استفاده تحلیل گران مالی و سهامداران. نمایانگر توان واحد اقتصادی در دستیابی به س))ود بیش))تر از طری))ق رش))د ف))روش اس))ت .اف))زایش در س))ود از طریق افزایش در EPSحاصل می شود. ی ی ازفا ش رد دارا ی : افزایش در عملیات شرکت ممکن اس))ت بعن))وان ش))اخص رشد آن ش))رکت در نظ))ر گرفت))ه ش))ود ( ح))داقل روش مطلوب در اندازه گیری رشد). 5 اهداف اصلی فعالیت اهی تجاری .1 رشد سودآوری .2 ایجاد تنوع برای کاهش ریسک روش های دستیابی به اهداف فعالیت های تجاری .1 درون سازمانی: سرمایه گذاری در داخل شرکت و گسترش فعالیت ها برای کسب سود بیشتر .2برون سازمانی: تملک دارایی ها و تاسیسات مولد و ابزار بازار یابی شرکت های دیگر 6 ش مخ کی ک تل ا کال ف رت ب رش ت اه رشد خارجی می تواند از طریق تحص))یل دارایی ه))ا یا سهام عادی واحد های اقتصادی دیگر صورت گیرد. تامین مالی این تحصیل ن)یز ممکن اس)ت ب)ه ص)ورت نقدی یا انتشار سهام و اوراق قرضه صورت گیرد. ادغام تلفیق 7 تئوري‌ادغام ادغام و تحصيل باهدف افزايش ث))روت س))هامداران و به عنوان ارتقاء كيفيت خدمات ش))ركت در تحص))يل بازده بيشتر و حفظ موقعيت رقابتي شركت ص))ورت مي گيرد .تصميم گيري در خصوص موض))وع ادغ))ام و تحصيل نه تنها سهامداران شركت را تحت تاثير قرار مي دهد بلك))ه نقش بس))زايي در ش))كل دهي اقتص))اد نيز دارد .ادغام براي صاحبان هر دو ش))ركت تحص))يل كننده و تحصيل شده ايجاد ارزش مي نمايد. 8 انواع ادغام .1ادغام افقی :ادغام تمام دارایی های دو یا چند شرکت در یک صنعت مشابه .2ادغام عمودی :ادغام شرکتی با شرکت های فروشنده مواد اولیه .در واقع در این نوع اقدام فعالیت شرکت های ادغام شده مکمل هم می باشند و مانند ادغام افقی با انگیزه ی به دست آوردن قدرت بازار و حذف رقبا می باشد. 9 .1ادغام چند جانبه يا مركب :ادغام شرکت هایی با فعالیت های نسبتا نامربوط به همدیگر .با هدف تنوع بخشیدن به فعالیت در راستای کاهش ریسک و استفاده از صرفه جویی های ناشی از مقیاس 10 انواع ادغام و تحصی ل ادغام و تحصیل به سه دسته تقسیم می گردند : افقی ،عمودی و مرکب ادغام افقی شامل شرکت هایی است ک))ه ی))ک ی))ا چن))د محصول همانند یا مربوط به هم ودر بازاری مشابه ، تولید می نماین))د ،ب))ه عب))ارتی فع))الیت ه))ای تج))اری مشابه دارند .خريد یک شرکت تولی))د م))واد ش))یمیایی توسط شرکت تولید مواد شیمیایی دیگر نوعی ادغام افقی تلقی می شود. 11 ادغام عمودی: می))ان ش))رکت ه))ایی ک))ه قب))ل از ادغ))ام رواب))ط خریدارـ فروش)))نده را دارن)))د رخ می ده)))د .ب)))ه عبارتی شرکتی با یک ش))رکت ماقب))ل در فرآین))د تولید(عرضه کننده مواد اولیه) یا ما بع))د (توزی))ع یا مصرف کننده) ادغ))ام ش))ود .ادغ))ام ی))ک تولی))د کنن))ده مب))ل ب))ا ش))بکه توزی))ع مب))ل ن))وعی ادغ))ام عمودی است. 12 ادغام هایی مرکب: از به هم پیوس))تن دو ی))ا چن))د ش))رکت و در صنایع نامرتبط با یکدیگر حاصل می شود. تولید کننده مبل با یک ناشر کت))اب ن))وعی ترکیب است و خ)))ود ب)))ه س)))ه دس)))ته تقسیم می گردند: 13 توسعه محصول ،توسعه بازار و مرکب. ادغ))ام توس))عه محص))ول ش))امل ش))رکت ه))ایی است که از لحاظ عملکرد به تولی))د ی))ا توزی))ع پرداخت)))ه و ف)))روش محص)))والت ب)))ه ط)))ور مستقیم صورت نمی گیرد. توس))عه ب))ازار ش))امل ش))رکت ه))ایی اس))ت ک))ه محص))والت مش))ابه را در بازاره))ای مختل))ف جغرافیایی به فروش می رسانند. ادغام مرکب شامل یکپ))ارچگی دو ش))رکت ک))ه ذاتًا به هم نامربوط می باشند ،می باشد. 14 ی دال ل ادغام و تحصی ل شرکت ها بنا به دالیل مختلف ،رش))د خ))ارجی از طری))ق ادغام را ب))ه رش))دداخلی ت))رجیح می دهن))د ،ب))رخی از این دالیل به عنوان مزایا عبارتند از: کاهش ریسک فعالیت با استفاده از تن))وع بخش))ی حاص))ل از ادغام ،مخصوصًا در شرایطی که دارای فعالیت فص))لی هستند. برخورداری از مدیریت کارا و مؤثر شرکتهای دیگر. به))ره گ))یری از ت))أثیرات هم اف))زایی و ص))رفه ج))ویی عملیاتی. امک))ان تحص))یل من))ابعی ک))ه ش))رکت قبًال فاق))د آن ب))وده است (برخوداری از پشتوانه دارایی شرکتهای دیگر). امک))ان بهب))ود توان))ایی ت))أمین م))الی و بهب))ود وض))عیت درآمدزایی و نقدینگی. 15 زماياي ادغام و تحصی ل -1امکان افزایش قیمت ب))ازاری س))هام .در فرآین))د ادغ))ام ممکن است سود شرکت جدید با نرخ سرمایه گذاری پ))ایین ت))ری ب))ه سرمایه تبدیل شود ،س)هام ش))رکت ب))زرگ ،معم))وًال ق))ابلیت ف))روش بیش))تری نس))بت ب))ه س))هام ش))رکت کوچ))ک دارد این ویژگی می تواند به نسبت P/Eباالتر منجر شود. -2امکان تأمین مالی با صرفه تر و راحت تر. -3امک))ان تحص))یل ب))ازده س))رمایه گ))ذاری مطل))وب ت))ر .خصوص )ًا زمانی که ارزش بازار شرکت خریداری ش))ده ب))ه ط))ول قاب))ل توجهی کمتر از ارزش جایگزینی آن است. -4امکان بهره مندی از منافع و مزیت مالی ،خرید شرکت زی))ان ده ،این امک))ان را ف))راهم می نمای))د ک))ه ش))رکت بخش))ی از مالیات خود را به آینده منتقل سازد. -5بهره گیری از توان رقابتی یکدیگر. 16 معايب ادغام و تحصی ل صرفنظر از مزایای مذکور که بس))یار ب))ا اهمیت هس))تند توجه به معایب حاصل از ادغام تحص))یل می توان))د در تدوین استراتژی های ادغام و تحصیل م))ؤثر باش))د از جمله: -1قطعیت نداشتن نتیجه مورد نظر مالی(ع))دم ق))ابلیت پیش بینی) -2امکان ایجاد تضاد بین مدیریت دو شرکت. -3امک)))ان ب)))روز مش)))کالت ب)))ه دلی)))ل اختالف عقی)))ده سهامداران اقلیت. -4امکان تعارض با قوانین ضدانحصار دولتی و در نتیجه 17 راکد شدن فعالیتهای ادغام و تحصیل. تعاریف ادغام و تحصی ل ادغام ،از بهم پیوستن دو یا چند شرکت به صورت افقی ،عمودی یا مختلط(م))رکب) ک))ه نتیج))ه آن شکل گیری یک شرکت جدید ب))ا ن))ام جدی))د ی))ا ب))ا حفظ نام قبلی اما با شخصیت حقوقی مس))تقل و متفاوت از شخصیت ه))ای حق))وقی دو ی))ا چن))د شرکت قبل از ادغام به وجود می آید. 18 تحصیل (خرید): یعنی بهم پیوستن دو یا چند شرکت ی))ه ص))ورت افقی ، عمودی یا مختلط(مرکب) ،به طوري ک))ه ش))رکتی ب))ا حفظ شخصیت حقوقی خود ،شرکت ی))ا ش))رکتهایی دیگ))ر را خری))داری می نمای))د ،ش))رکتهای تحص))یل شده ،شخصیت حقوقی خ))ود را از دس))ت داده ان))د و در شرکت تحصیل کنن))ده ادغ))ام می گردن))د .الزم ب))ه تاكي))د اس))ت ك))ه تحص))يل دارايي از تحص))يل س))هام متمايز است .در تحصيل دارايي ،دارايي هاي واقعي مورد مبادله قرار مي گيرند ،در حالي كه در تحص))يل س))هام ،دارايي ه))اي م))الي خري))داري مي ش))وند .در مورد اولي ،كنترل بر دارايي ها به ط))ور مس))تقيم و در م))ورد اخ))ير ،كن))ترل ب))ر دارايي ه)ا ب))ه ط)ور غ)ير 19 مستقيم صورت مي گيرد. مهم: تحص))يل دارايي از تحص))يل س))هام متم))ايز است. در تحص)))يل دارايي ،دارايي ه)))اي واقعي مورد مبادله قرار مي گيرند ،در حالي كه در تحص))يل س))هام ،دارايي ه))اي م))الي خري)))داري مي ش)))وند .در م)))ورد اولي ، كنترل بر دارايي ها به طور مستقيم و در مورد اخير ،كنترل بر دارايي ها ب))ه ط))ور غير مستقيم صورت مي گيرد. 20 ادغام معموًال بیش))تر در ص))نایع کم رش))د ی))ا بدون رش))د ک))ه دارای س))ابقه ت))اریخی ب))ا ب))ازده پ))ایینی هس))تند تحق))ق می یاب))د ، شرکت هاي پربازده ،انگیزه زیادی ب))رای تحص))یل (اکتس))اب و خری))د) ش))رکت ه))ای دیگر دارن))د و آن را ب))ر ادغ))ام ت))رجیح می دهند. 21 رفآیند ادغام و تحصی ل در فرآیند ادغام و خرید توجه به م)وارد زی)ر حائز اهمیت است: ال)))ف ـ ب)))رآورد جریان)))ات نق)))د براس)))اس صورتحساب سود و زیان پیش بینی ش))ده شرکت هدف. ب ـ برآورد نرخ تنزیل. ج ـ محاس))به ارزش فعلی خ))الص جریان))ات نق))د( )NPVب))رای ارزی))ابی توان))ایی ه))ای 22 عملی و مالی ادغام. رفآیند ادغام و تحصی ل هنگام تعیین شرایط مربوط به ادغام و خری))د ، عوامل زیر باید در نظر گرفته شود: الف ـ خالص مبلغ سود و نرخ رشد و P/E ب ـ سود سهام پرداختی ج ـ قیمت بازار سهام د ـ ارزش دفتری هر سهم ه ـ سرمایه در گردش خالص هر سهم 23 رفآیند ادغام و تحصی ل معانی استراتژیک مالی ادغام و تحصیل استراتژی مالی ب))ه مع))نی ارتق))اء م))وقعیت رق))ابتی ش))رکت اس))ت ب))ه ط))وری ک))ه س)))ودآوری و نهایت)))ًا ارزش ب)))ازار اوراق بهادار آن افزایش یابد .ب))رای ش))رکتی ب))ا رشد بلند م))دت ث))ابت م))ورد انتظ))ار ،می ت)))وان قیمت س)))هم ش)))رکت را اینگون)))ه محاسبه نمود: 24 که در آن: =D1سود تقسیمی مورد انتظار در پایان دوره آینده = Kنرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذار = gنرخ رشد سود مورد انتظار در سال های آینده 25 با ارائه چنین چارچوب ارزیابی ،شرکتی که تنوع بخشی را مورد مالحظه قرار می دهد می تواند زمانی که ترکیب مهارت ها و منابع دو کسب و کار موجب یکی از شرایط زیر می شوند برای سهامدارانش ایجاد ارزش نماید: •جریان سود(درآمد) با رشدی بیش از رشد هر کدام از دو شرکت به تنهایی • کاهش ریسک و بازده مورد انتظار بیش از آنچه که توسط سرمایه گذاری پرتفوی در دو کسب و کار می توان به آن نائل گشت ـ که همان کاهش ریسک سیستماتیک است. 26 هم))انطور ک))ه اش))اره ش))د ،بیش))تر س))ودهای ناش))ی از کاهش ریسک غیرسیستماتیک شرکت از طریق تن))وع بخش))ی س))رمایه گ))ذاران ف))ردی ن))یز قاب))ل دس))تیابی اس)))ت .بن)))ابراین ی)))ک ش)))رکت نمی توان)))د ب)))رای سهامدارانش تنها توسط تنوع بخش))ی ب))دون ریس))ک غیر سیستماتیک ایجاد ارزش نماید ،زیرا که سرمایه گ))ذاران ف))ردی ،خ))ود می توانن))د ب))ه دور از ریس))ک غیرسیس))تماتیک تن))وع بخش))ی نماین))د .بن))ابراین ی))ک شرکت تنها زمانی که بتواند تولی))د س))ودی نمای))د ک))ه تنها از طریق تنوع بخش))ی ،پرتف))وی قاب))ل دس))تیابی نباشد ،در این صورت می تواند ب))رای س))هامدارانش ایجاد ارزش نماید. 27 ی تن بخش دال ل وع ی -1عملکرد اقتصاد -2مدیریت ناکارا -3سینرژی مالی 28 ع ل م ک قت رد ا صاد عملک)))رد اقتص)))ادی اغلب زم)))انی ک)))ه دو شرکت ترکیب می شوند تحق))ق می یاب))د. ب))رای مث))ال ،ادغ))ام ش))رکتهایی ک))ه می توانن))))))د در بعض))))))ی از عملکرده))))))ای اداری(مانند حسابداری) یکپارچه ش))وند و ص))رفه ج))ویی نماین))د .پدی))ده اقتص))ادی نمودن تولید ،در موق))ع دوب))اره ک))اری ی))ا حذف تسهیالت اضافی از طریق یکپارچ))ه 29 شدن به وجود می آید. برای مثال نیروهای فروش می توانن))د ب))رای جلوگ))یری از دوب))اره ک))اری در پوش))ش ی))ک منطق))ه خ))اص ،ب))ا یک))دیگر یکپارچ))ه ش))وند. چ))نین پدی))ده اقتص))ادی ب))ه ن))ام س))ینرژی ش)))ناخته می ش)))ود .نتیج)))ه ک)))ارکرد آن از ک)))ارکرد یکای)))ک آنه)))ا ،بزرگ)))تر از جم)))ع اج))زایش می باش))د یع))نی اث))ر 2+2=5را دارد. 30 صرفه جویی به مقیاس صرفه جویی به مقیاس در م))وقعی ک))ه دو ش))رکت ب))رای کس))ب م))زیت عملک))رد اقتص))ادی ادغ))ام و افزایش کارایی به عنوان نتیجه ،بس))یار کوچ))ک باش))ند ،ب))ه وج))ود می آی))د .ص))رفه ج))ویی ب))ه مقیاس در موقع کاهش متوسط هزینه ها در اثر افزایش میزان وقوع آن صورت می گیرد .اغلب مدیران ب))ه ص))رفه ج))ویی مقی))اس در تولی))د می اندیش)))ند .در ح)))الی ک)))ه این ام)))ر در خری)))د و بازاریابی هم امکانپذیر است .این ایده عبارت از اف))زایش ب))ه ک))ارگیری و توس))عه ک))ارای من))ابع فیزیکی ،مالی و ن))یروی انس))انی می باش))د .در بسیاری از م))وارد اف))زایش م))یزان وق))وع ممکن است که مشکالت زیادی را ب))ه ب))ار آورد و واقع)ًا هزینه ها تشدید یابند. 31 صرفه ج))ویی ب))ه مقی))اس و عملک))رد اقتص))ادی اهداف ط))بیعی در ادغ))ام ه))ای افقی(ادغ))ام می)))ان ش)))رکتهایی در ص)))نعت مش)))ابه) می باشد .ادغام عمودی زم))انی رخ می ده))د ک))ه یک شرکت به سمت جلو به سوی مشتری ی))ا به سمت عقب به س))وی عرض))ه کنن))ده م))واد اولیه توسعه یابد ،که همچ))نین ممکن اس))ت دلیل این صرفه جویی ها نیز گردد .همچ))نین برخی از صرفه جوییها ،ادغام مرکب را می طلبد .طرفداران این ایده ،ترکیب یا تقسیم خ))دمات مرک))زی و نق))اط ق))وت م))دیریت را دلی))ل ،چ))نین ص))رفه ج))ویی ه))ا می دانن))د. شواهد نشان می دهند ک))ه اث))رات س))ینرژیک در موق))ع ت))رکیب خط))وط تولی))د ی))ا کس))ب و کارهای نامربوط به هم صورت می گیرد. 32 دمرییت انکارا شرکت هایی وجود دارند که می توانند درآمد و سود تقسیمی خود را بهبود دهن))د و عملک))رد و یا مدیریت م))الی را ارتق))اء بخش))ند .چ))نین شرکت هایی هدفی طبیعی جهت تحص))یل از سوی شرکت هایی که احساس می کنند می توانند دانش و مهارت های م))دیریتی خ))ود را ب))ه ط))ور م))وفقیت آم))یزی در چ))الش ه))ای رقابتی و فرصت ها به کار گیرند ،به ش))مار می روند. 33 برای مثال الرت دریافت ک))ه س))رمایه گ))ذاران ش))رکت ه))ای تحص))یل ش))ده قبل از ادغام ن))رخ ب))ازده کم))تری را ب))رای چن))دین س))ال ب))ه دس))ت می آورن)))د .ادغ)))ام تنه)))ا روش بهب)))ود مدیریت نیست ،بلکه راه حل س))اده ت)))ر و عملی ت)))ر ح)))ل مش)))کالت و افزایش کارایی مدیریت می باشد. 34 سینرژی مالی منافع م))الی ب))ه ط))ور مش))خص مح))رک ه))ر خری))د می باش))ند .دراین بخش ب))رخی از نیازه))ای م))الی ک))ه ممکن اس))ت از جمل))ه دالیل تحصیل تلقی شوند بیان گردد.. 35 ال))ف ـ اس))تفاده از بودج))ه ه))اي اض))افی و افزایش سرمایه شركت اگر یکی از ش))رکت ه))ای ادغ))ام ش))ده وج))ه نقد اضافی داشته باشد ،این وجه نقد را می توان در واحدهایی با کسر بودج))ه ب))ه کار گرفت و نیاز به تأمین م))الی خ))ارجی را ک))اهش داد .اف))زایش مج))دد س))رمایه و استفاده از وجوه اضافی اولین محرک در ادغام های مرکب می باشد. 36 ب ـ هزینه بدهی کمتر هزین))ه ه))ای اس))تقراض ب))ا اف))زایش ان))دازه شرکت کاهش می یاب))د و بن))ابراین ب))رای ادغ))ام ش))وندگان مش))وق دیگ))ری را مهی))ا می سازد .در ادغام ش))دن ،ش))رکت ه))ای بزرگتر می توانند بر سرمایه شرکت های کوچک غیروابسته با هزین))ه ه))ای کم))تری بیافزایند. 37 ج ـ سپر مالیاتی استفاده نشده قوانین مالیاتی در اغلب اوقات محرکه))ای اقتص))ادی را برای ادغام شوندگان فراهم می سازد .اگر ش))رکتی هزینه های مورد قبول مالیاتی داشته باشد اما درآمد آن ب))رای کاس))تن این هزین))ه ه))ا ک))افی نباش))د ،می تواند گزینه جذابی برای تحصیل توسط شرکتی باشد که بتواند از این مزیت ه))ا اس))تفاده نمای))د .بن))ابراین استفاده از مزیت مالی))اتی و ایج))اد منفعت اقتص))ادی می تواند برای شرکت های درهم ادغام ش))ده امک))ان پذیر گردد در صورتی که برای هر کدام از شرکت ه))ا به طور جداگانه امکانپذیر نبود. 38 د ـ رقابت کاسته شده نتیجه ادغ))ام می توان))د اف))زایش ق))درت انحص))ار و مونوپولی باشد که اجازه می دهد شرکت ادغ))ام شده درآمدهایش را بیش از هزین))ه ه))ا اف))زایش دهد .قیمت های باالتر که س))ود و جری))ان نق))دی را افزایش می دهند باید ارزش ب))ازار ش))رکت را نیز افزایش دهن))د .اگ))ر رقب))ا بتوانن))د ب))ه راح))تی وارد ص))نعتی گردن))د ،کس))ب س))ودهای بیش))تر اس))تمرار نداش))ته و اف))زایش در ارزش کااله))ای تولید شده توسط ادغام نیز دائمی نخواهد ماند. 39 تئوری سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری مشترک به روابط کسب و ک))اری اطالق می شود که بین دو یا چند طرف برقرار می گردد ت))ا ب))ا یک))دیگر ب))ه انج))ام ب))رخی فع))الیت ه))ای اقتص))ادی بپردازند ،به طوری ک))ه شخص)یت حق)وقی هری))ک از ط))رفین حف))ظ می ش))ود و تواف))ق می کنن))د ت))ا در سود(زیان) های ناشی از س))رمایه گ))ذاری مش))ارکت داش))ته باش))ند و مخ))اطره آن تنه))ا ب))رای ی))ک پ))روژه خاص می باش))د .س)رمایه گ))ذاری مش)ترک از فرآین)د سیستماتیک برخوردار است که دو یا چن))د ش))رکت ب))ا توجه به اهداف بلندمدت خود ،شریک تجاری خ))ود را شناسایی و در فعالیت مش))ترک س))رمایه گ))ذاری می نمایند. 40 تئوری سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری مشترک به روابط کسب و ک))اری اطالق می شود که بین دو یا چند طرف برقرار می گردد ت))ا ب))ا یک))دیگر ب))ه انج))ام ب))رخی فع))الیت ه))ای اقتص))ادی بپردازند ،به طوری ک))ه شخص)یت حق)وقی هری))ک از ط))رفین حف))ظ می ش))ود و تواف))ق می کنن))د ت))ا در سود(زیان) های ناشی از س))رمایه گ))ذاری مش))ارکت داش))ته باش))ند و مخ))اطره آن تنه))ا ب))رای ی))ک پ))روژه خاص می باش))د .س)رمایه گ))ذاری مش)ترک از فرآین)د سیستماتیک برخوردار است که دو یا چن))د ش))رکت ب))ا توجه به اهداف بلندمدت خود ،شریک تجاری خ))ود را شناسایی و در فعالیت مش))ترک س))رمایه گ))ذاری می نمایند. 41 دالیل سرمایه گذاری مشترک س))رمایه گ))ذاری مش))ترک در ص))نایع نفت و گاز بس))یار معم))ول اس))ت ب))ه ط))وری ک))ه اغلب ش))))راکت ،در س))))رمایه گ))))ذاری مش))))ترک بین ش))))رکتهای داخلی و بین المللی ص))ورت گرفت))ه اس))ت ک))ه دالی))ل زیادی می توان برای آن برشمرد ک))ه می توان به عنوان مزايا از آن نام برد: 42 الف -دالیل داخلی -1توزیع هزینه و مخاطرات -2توسعه دسترسی به منابع مالی -3بهره مندی از صرفه جویی به مقیاس -4دسترسی به فن آوری و مشتر یان جدید -5دسترسی به توانمن))دی م))دیریتی حاص))ل از نوآوری و خالقیت -6بهره مندی از مزایای مالی))اتی حاص))ل از 43 شرکت ب – اهداف رقابتی -1غلبه بر موانع ورود به ب))ازار و نف))وذ ب))ر تحوالت صنایع -2بهره مندی از مزایای رقابتی -3نفوذ موثر بر اتحادیه ها و تراست ها -4ورود کااله))ا ب))ه بازاره))ایی ک))ه قب))ل از تولید نمی توانستند وارد آنجا شوند 44 ج -اهداف راهبردی -1هم افزایی (سینرژی) -2انتقال فن آوری و مهارت ها -3تنوع بخشی -4محدودیت های سیاس))ی در م))ورد گزین))ه های دیگر 45 معایب سرمایه گذاری مشترک -1مخاطره ایجاد یک رقیب جدید -2ترکیب فرهنگ های ناسازگار -3فقدان کنترل در مورد تکنولوژی -4نرخ باالی شکست -5توان)ایی مح)دود ب)رای هم)اهنگی اس)تراتژی بین المللی در برابر رقبا -6توان))ایی مح))دود در شناس))ایی منح))نی تجرب))ه و صرفه اقتصادی -7تع))ارض بین ط))رفین در م))ورد اه))داف س))رمایه گذاری مشترک و فعالیت های کاری 46 انواع سرمایه گذاری مشترک -1سرمایه گذاری مشترک اولیه :دو شریک از دو کشور مختلف -2سرمایه گ))ذاری مش))ترک بین گ))روهی :دو ش))ریک از دو کشور در یک گروه از کشورها نظیر کشورهای در حال توسعه -3س)))رمایه گ)))ذاری مش)))ترک فراش)))رکتی :دوش)))عبه خارجی از یک کشور -4سرمایه گذاری مشترک بین ملیتی :دوشریک با ی))ک ملیت مشابه ،شراکت محلی در شرکتهای مختلف -5س))رمایه گ))ذاری مش))ترک جدی))د :ب))ا ش))یوه ن))وین متفاوت از بندهای مذکور صورت می گیرد. 47 تلف یق واحد اهی تجاری ترکیب دو ی))ا تع))داد بیش))تری از ش))رکت ه))ا س))ت ک))ه نهایتا شرکت جدیدی با جذب کلی))ه دارایی ه))ا و ب))دهی ه))ای ش))رکت ه))ای ت))رکیب ش))ده ،شخص))یت حق))وقی جدیدی با ترکیب سهامداران شرکت های اصلی تشکیل می ده))د .مبن))ای ق))انونی و مشخص))ات م))الی تلفی))ق همانند ادغام می باشد. 48 در موارد زیر تلفیق بر ادغام برتری دارد : برای شرکت هایی با اندازه برابر وقتی اساسنامه جدیدی مورد درخواست است : معموال اساسنامه ها در بدو تاسیس شرکت ها تعیین می گردد .در بسیاری از موارد که اساسنامه ها دارای موارد نامطلوبی است که شرکت را از رسیدن به رشد باز می دارد ،تلفیق شرکت ها امکان ایجاد شرکت جدید با اساسنامه جدید با ویژگی های بهتر را می دهد. شرکت های هلدینگ: شرکت هلدینگ شرکتی است که دارنده یا مالک ،تعداد کافی از سهام عادی یک یا چند شرکت است .به نحوی که قادر به کنترل آنهاست .در بسیاری از موارد درصد کمی مثل %10از سهام یک شرکت فرعی ممکن است برای اعمال مالکیت در جهت کنترل شرکت فرعی کافی باشد . آنچه در اینجا حائز اهمیت است کنترل شرکت فرعی می باشد 49 نح ع م ک وه ل رش ت اهی هلد ینگ ‏ شرکت هلدینگ سهام شرکت های دیگر را می خرد ، بدون اینکه آن شرکت ها منحل شوند ،کنترل آنها را به دست می آورد . در این نوع موارد شرکت دارنده هیچ گونه عمل بازرگانی انجام نمی دهد. ‏ یکی از شرکت ها به صورت شرکت هلدینگ در می آید در حالیکه عملیات بازرگانی و فعالیت معمولی خود را ادامه می دهد و تمام یا قسمتی از سهام شرکت های دیگر را به دست می آورد و کنترل آنها را در دست خود می گیرد. 50 .1سهولت مالکیت : زمایای رشکت اهی هلدینگ می تواند سهام عادی سایر شرکت های تجاری را بدون هیچ مشکلی از عموم خریداری کند،بدون نیاز به تصویب یا تایید رسمی توسط مجمع عمومی صاحبان سهام .2تحصیل به بهای کمتر : اگر سهام سایر شرکت ها در یک دوره زمانی خاص به صورت جز به جز و در تحصیل شود ،قیمت سهام شرکت تحصیل شده دفعات متعدد تحت تاثیر این امر قرار نمی گیرد اما خرید به صورت یکجا موجب افزایش قیمت سهام می شود. .3نفوذ و کنترل : با فرض اینکه بقیه سهام شرکت تحصیل شده در دست تعداد زیادی از مردم باشد ،شرکت هلدینگ توانایی کنترل بر مقادیر زیادی دارایی شرکت تحت کنترل را با انجام یک سرمایه گذاری کوچک به دست می آورد .در حالیکه در ادغام باید شرکت تحصیل کننده برای کنترل تقریبا همان اندازه دارایی ،باید مبلغ بسیار زیادی را سرمایه گذاری کند . 51 .4متنوع سازی : ش))رکت هل))دینگ می توان))د ب))ا تحص))یل س))هام ش))رکت ه))ای ف))رعی مختلف ،تنوع پذیری را در سرمایه گذاری های خود به وجود آورد و با این کار ریسک سرمایه گذاری را نیز کاهش می دهد . .5جلوگیری از وجود شرکت خارجی : ی))ک ش))رکت س))هامی داخلی ب))ر مبن))ای مق))ررات محیطی ک))ه در آن فعالیت می کند ،تاسیس می شود و یک شرکت خارجی بر مبن))ای ق))وانین خ))ارج از آن محی))ط سازماندهی می شود .از آنجا که بسیاری از دولت ها از شرکت ه))ای داخلی از طریق اخذ مالیات کمتر و اعطای دیگر امتیازات حمایت می کنند ،یک شرکت بزرگ ممکن است قادر باش))د ،ی))ک ش))رکت هل))دینگ داخلی را برای هدایت عملیاتش در چنین محیط هایی به وجود آورد و اگر شرکت مادر مستقیما در این کشور اداره بشود ،آن منافع ناش))ی از شرکت های داخلی را از دست می دهد . 52 ل ب)))ا س)))پاس از ب)))ذ ‌ توجه عزيزان 53

51,000 تومان